فهرست مطالب

Islamic Dental Association of IRAN - Volume:24 Issue: 3, 2012

Journal of Islamic Dental Association of IRAN
Volume:24 Issue: 3, 2012

  • تاریخ انتشار: 1391/07/22
  • تعداد عناوین: 11
|
  • حجت الاسلام محمد سروش محلاتی صفحات 188-192
    تبعیت از متخصص احکام دینی یعنی مجتهد، مانند مراجعه به هر متخصص دیگر، امری کاملا عقلانی و منطقی است که تقلید نام نهاده شده است. آنچه در این میان مورد بحث است، قلمرو این تقلید و تبعیت می باشد. وقتی آن روش عقلانی و منطقی به درستی مورد تطبیق قرار گیرد، نکات تازه ای در این بحث دریافت می شود. مثلا وقتی آگاهی برخی از شهروندان نسبت به موضوعها (و نه احکام)، بیشتر باشد داوری آنان در آن زمینه معتبر خواهد بود بدون آنکه استنباطی فقهی از سوی آنان صورت گیرد. در واقع حفظ روش عقلانی تقلید با حفظ اجتهاد و فقه صورت می پذیرد.
    کلیدواژگان: تقلید، مجتهد، شهروندان، داوری، موضوعات جدید
  • سپیده بانوا، پریسا پورباقی، سعید نعمتی انارکی، فرزانه آقاجانی، سهیل نوحی، محمد جواد خرازی فرد، حسین اینانلو صفحات 193-200
    زمینه و هدف
    تلاش بسیاری در جهت بهبود کیفیت، ویژگی ها و ترکیبات مواد دندانی صورت گرفته است تا میزان ریزنشت پیرامون مواد دندانی و عواقب ناشی از آن کاهش یابد. هدف از این مطالعه آزمایشگاهی مقایسه ریزنشت بیس دارای هیدروکسی آپاتیت و سمان گلاس آینومر رزین مدیفاید نوری می باشد.
    روش بررسی
    دراین مطالعه آزمایشگاهی چهل دندان پرمولر به چهار گروه ده تایی سمان گلاس آینومر رزین مدیفاید نوری نوع لاینر، سمان گلاس آینومر رزین مدیفاید نوری نوع ترمیمی، بیس دارای هیدروکسی آپاتیت (lite Lime-) بدون کاربرد باندینگ، بیس دارای هیدروکسی آپاتیت (lite Lime-) با کاربرد باندینگ تقسیم شدند. در سطح باکال هر دندان حفره ای با قطر سه میلی متر و عمق یک میلی متر داخل عاج تهیه گردید و حفرات ترمیم شدند. پس از ترموسایکلینگ نمونه هادر محلول نیترات نقره قرار داده شدند و میزان نفوذ دای با استریومیکروسکوپ بررسی شد. میزان ریزنشت طبق ایزو 11405در لبه لثه ای و اکلوزالی درجه بندی گردید. یافته ها با آزمونهای آماریKruskal-walllis، Wilcoxon Mann-Whitney ارزیابی شدند.
    یافته ها
    گروه Lime-lite با باندینگ بیشترین ریزنشت درجه صفر را در هر دو لبه اکلوزالی و لثه ای نشان داد. Lime-lite بدون باندینگ بیشترین ریزنشت درجه سه را نشان دادند و به طور معنی داری بیشتر از سایر گروه ها بود. (05/0 < P) گروه های سمان گلاس آینومر از نظر ریزنشت تفاوت معنی داری در هر دو لبه با یکدیگر نداشتند. گروه های سمان گلاس آینومر و Lime-lite با باندینگ از نظر ریزنشت مشابه هم بودند.
    نتیجه گیری
    همه مواد دارای ریزنشت بودند. ریزنشت بیس دارای هیدروکسی آپاتیت بیشتر از سمان گلاس آینومر بود ولی کاربرد باندینگ پیش از قراردادن آن در کاهش ریزنشت موثر بود.
    کلیدواژگان: ریزنشت، گلاس آینومر، سمان هیدروکسی آپاتیت
  • امیر پاکپور حاجی آقا، محسن صفاری صفحات 201-207
    زمینه و هدف
    علی رغم اینکه قصد در نظریه «رفتار برنامه ریزی شده» مهمترین پیش بینی کننده رفتار است، اما مطالعات نشان داده اند که قصد رفتاری از قابلیت پیشگویی بالایی برای رفتارهای بهداشتی برخوردار نیست. هدف این مطالعه به کارگیری نظریه رفتار برنامه ریزی شده در پیشگویی رفتار مسواک زدن دانش آموزان دبیرستانی شهر قزوین می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه که از نوع مقطعی است 383 دانش آموز به طور تصادفی از دبیرستانهای شهر قزوین برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند. پرسشنامه ای شامل سوالات دموگرافیک، نگرش، هنجار انتزاعی، کنترل رفتار درک شده، قصد رفتاری، برنامه ریزی برای عمل و برنامه ریزی برای از عهده برآمدن راجع به مسواک زدن توسط دانش آموزان تکمیل گردید. آنالیز عاملی تاییدی و مدل رگرسیون سلسله مراتبی برای داده های گردآوری شده انجام پذیرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی دانش آموزان 41/15 بود. 2/50% از دانش آموزان پسر بودند. 1/15% از دانش آموزان مورد بررسی گزارش کردند که مسواک نمی زنند. آنالیز عاملی تاییدی از مدل ابتدایی (همه سوالات) نشان داد که نگرش، هنجار انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده، قصد رفتاری، برنامه ریزی برای عمل و برنامه ریزی برای از عهده برآمدن برازش کافی را داشتند. همچنین، با افزودن دو سازه برنامه ریزی برای عمل و برنامه ریزی برای از عهده برآمدن به نظریه رفتار برنامه ریزی شده، درصد واریانس رفتار مسواک زدن به میزان 1/11% افزایش یافت.
    نتیجه گیری
    نتایج آنالیز عاملی تاییدی روایی سازه های نگرش، هنجار انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده، قصد رفتاری، برنامه ریزی برای عمل و برنامه ریزی برای از عهده برآمدن را تایید کرد. همچنین دو سازه اضافه شده به مدل اصلی (برنامه ریزی برای عمل و برنامه ریزی برای از عهده برآمدن) می توانند در کاهش فاصله بین قصد- رفتار در نظریه رفتار برنامه ریزی شده موثر باشند.
    کلیدواژگان: سلامت دهان و دندان، دانش آموزان، نظریه رفتار برنامه ریزی شده، برنامه ریزی
  • هاله حشمت، مریم حوریزاد گنجکار، سعید زینعلی، فرزانه آقاجانی صفحات 208-216
    زمینه و هدف
    با استفاده از ترمیمهای غیر مستقیم همرنگ دندان، نقش سمان های رزینی برجسته تر شده است. برای کاهش مراحل کار و حساسیت تکنیکی، سمان های رزینی سلف ادهزیو در سال 2002 ارایه شده است. هدف از این مطالعه مقایسه میزان ریزنشت سمان های سلف ادهزیو، Maxcem Elite Rely X Unicem با سمان های با سیستم باندینگ Etch&Rinse و RelyX ARC و Nexus3 در حد فاصل عاج – سمان و مینا-سمان در زمان 24 ساعت پس از کاربرد مواد مورد مطالعه می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه آزمایشگاهی چهل دندان مولر سوم خارج شده از افراد 20-30 ساله برای انجام مراحل کاربرد سمان به چهار گروه تقسیم شدند. در هرگروه سمان های زیراستفاده گردید: گروه 1- RelyX Unicem، گروه 2- RelyX ARC، گروه 3- Maxcem Elite و گروه 4- Nexus3. حفره استاندارد دایره ای شکل به قطر سه میلی متری در سطح باکال دندانها ایجاد شد و پس از کاربرد سمان ها در حفره به صورت مستقیم پس از 24 ساعت نگهداری در دمای 37 درجه، به مدت 24 ساعت در محلول نیترات نقره 50% وزنی قرار گرفته و سپس به مدت 24 ساعت دندانها در محلول ظهور در مقابل نور فلورسنت قرار داده شدند. در مرحله بعد پس از چهار برش طولی در راستای حفره، میزان ریزنشت در چهار نقطه اکلوزال و چهار نقطه سرویکال اندازه گیری گردید. از آزمون Kruskalwalis برای مقایسه ریزنشت سمان ها با در نظر گرفتن 05/0 P≤ و از آزمون تکمیلی Dunn برای مقایسه دو به دو گروه ها با 0087/0 P≤ استفاده شد.
    یافته ها
    در لبه اکلوزالی: میزان ریزنشت در سمان های Rely X ARC و Nexus3 کمتر از سمان های سلف ادهزیو بود (05/0 P ≤). در لبه سرویکالی اختلاف آماری میان Rely X Unicem و Rely X ARC دیده نشد (05/0 P ≤). ولی میزان ریزنشت Nexus3 به طور معناداری کمتر از Rely X Unicem بود (0087/0 P ≤)و Maxcem Elite بیشترین میزان ریزنشت را نشان داد.
    نتیجه گیری
    میزان ریزنشت در سمان های Etch&Rinse در اکلوزال و سرویکال به طور معنا داری (05/0 P ≤) کمتر از سمان های سلف ادهزیو بود.
    کلیدواژگان: ریزنشت، سمان رزینی سلف ادهزیو، باند با عاج، باند با مینا
  • مهرداد برکتین، محمدرضا مالکی پور، سمانه علایی، مریم کاوسی صفحات 217-224
    زمینه و هدف
    با افزایش دمای ایجاد شده در طول کیورینگ ترمیمهای دندانی فعال شونده با نور امکان آسیب غیر قابل برگشت به پالپ دندان وجود دارد. هدف از این مطالعه اندازه گیری افزایش دمای ایجاد شده با دو دستگاه کیورینگ مختلف با ضخامتهای مختلف دیسک عاجی و فواصل مختلف سر دستگاه لایت کیور از دیسک عاجی می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مداخله ای تجربی از دستگاه QTH با شدت چهارصد میلی وات/ سانتی مترمربع و دستگاه LED با شدت هزار و پانصد میلی وات/ سانتی مترمربع استفاده شد. دیسک های عاجی با ضخامتهای 5/0، 0/1 و 5/1 میلی متر تهیه شدند. فواصل یک، دو و سه میلی متر بین سر دستگاه لایت کیور و دیسک های عاجی تنظیم و افزایش دما با دماسنج دیجیتالی لیزری اندازه گیری گردید. اطلاعات به دست آمده با تست ANOVA(2Way)، Duncan، t-test تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده از آزمونهای آماری نشان داد که هم فاصله هم ضخامت دیسک های عاجی هر دو بر افزایش دمای ایجاد شده در هر دو دستگاه QTH و LED تاثیر معنی داری دارد. (001/0 > P)
    نتیجه گیری
    دستگاه LED بیشتر از دستگاه QTH موجب افزایش حرارت در دیسک های عاجی شد. با افزایش ضخامت عاجی باقیمانده و فاصله سر دستگاه لایت کیور از عاج و کاهش انرژی خروجی دستگاه لایت کیور، فشار های حرارتی کاهش یافت.
    کلیدواژگان: دما، لایت کیور، عاج
  • آرش عزیزی، سمیرا شاه سیاه، مریم احمدی صفحات 225-228
    زمینه و هدف
    آفت راجعه دهانی یک بیماری التهابی محدود به مخاط دهان می باشد. علت آن کاملا شناخته نشده است. آنتی اکسیدان ماده ای است که دارای توانایی برای حفظ مولکول ها از آسیب است و می تواند شروع آن را به تاخیر اندازد. هدف از انجام این مطالعه مقایسه میزان ویتامین A سرم در بیماران مبتلا به آفتهای عود کننده دهانی و افراد سالم بود.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر از نوع مورد مقطعی تحلیلی بود. افراد مطالعه به دو گروه تقسیم شدند. 19بیمارمبتلا به آفتهای دهانی به عنوان گروه مورد و 19 شخص سالم به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. هر دو گروه از لحاظ سن و جنس یکسان بودند. میزان ویتامین A سرم در دو گروه اندازه گیری شد. در نهایت داده هابا آزمون t آنالیز گردیدند.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار ویتامین A سرم در گروه مورد 3/2 ± 63/13 میکروگرم بر میلی لیتر و در گروه شاهد 5/4 ± 94/23میکروگرم بر میلی لیتر بود و ما بین دو گروه اختلاف معنی داری وجود داشت. (05/0 < P)
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه می توان این گونه نتیجه گیری کرد که سطح سرمی ویتامین A در افراد گروه مورد در مقایسه با افراد شاهد به طور معنی داری پایینتر بود.
    کلیدواژگان: آفت دهانی راجعه، آنتی اکسیدان سرم، ویتامین A سرم
  • سکینه ورمزیار، مرتضی امینی، مهدی کیافر صفحات 229-237
    زمینه و هدف
    در حرفه دندانپزشکی فعالیتهای دینامیک و استاتیک ممتد، باعث بروز اختلالهای اسکلتی- عضلانی می شود، ولی دندانپزشکان شناخت دقیقی از نقش عوامل ارگونومیک در سلامت سیستم اسکلتی- عضلانی ندارند. هدف از این مطالعه، ارزیابی ارگونومیکی وضعیت انجام کار در حرفه دندانپزشکی با روش REBA در دندانپزشکان دانشکده دندانپزشکی قزوین و ارتباط آن با شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، 63 نفر دندانپزشک مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت بررسی اوضاع بدنی دندانپزشکان از روش REBA استفاده گردید. به منظور بررسی اختلالهای اسکلتی- عضلانی جامعه مورد مطالعه نیز از پرسشنامه استاندارد نوردیک استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 13 و بهره گیری از آزمونهای آماری رگرسیون لجستیک و انجام و 05/0 P < به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج ارزیابی نشان داد که 2/30% از افراد مورد مطالعه معادل 19 نفر نمره 11-15 (سطح خطر بسیار بالا)را به دست آورده اند. بر اساس یافته های حاصل از پرسشنامه نوردیک بیشترین ناراحتی اسکلتی- عضلانی با 8/50% مربوط به گردن می باشد.
    نتیجه گیری
    یافته های به دست آمده از امتیاز نهایی REBA نشان می دهند 2/30% از افراد برابر 19 نفر در سطح خطر بسیار بالا قرار دارند و 7/51% از افراد برابر 32 نفر در سطح خطر بالا قرار دارند و این بدان معنی است که اولویت اقدامهای اصلاحی برای این افراد ضروری و آنی می باشد.
    کلیدواژگان: دندانپزشکی - اختلالات اسکلتی، عضلانی - پرسشنامه - ارگونومی
  • وحید اصفهانیان، فریدا محمدی *، شهرام امینی صفحات 238-243
    زمینه و هدف

    در میان روش های شیمیایی کنترل پلاک استفاده از دهان شویه ها نسبت به سایر روش ها رایجتر است. هدف از این مطالعه مقایسه اثر ضد باکتریایی دهان شویه نانوسیل با دهان شویه کلرهگزیدین به عنوان نمونه استاندارد می باشد.

    روش بررسی

    در این مطالعه تجربی-آزمایشگاهی از پلاک بالای لثه ای و زیر لثه ای 15 بیمار نمونه گیری شد و تعداد باکتری ها در دو محیط مایع هوازی و بی هوازی به وسیله اسپکتروفتومتر تعیین گردید و نمونه ها به محیط کشت مایع هوازی و بی هوازی منتقل شدند، سپس نمونه ها از محیط کشت مایع به صورت مخلوط با دهان شویه های نانوسیل و کلرهگزیدین و دارونما به محیط کشت جامد مورد نظر منتقل شده و تعداد کلنی های رشد یافته در محیط کشت جامد در هر گروه شمارش و از طریق آزمون t مقایسه گردیدند.

    یافته ها

    از نظر تعداد کلنی های رشد یافته در هر دو شرایط هوازی و بی هوازی به ترتیب (از کم به زیاد) گروه های کلرهگزیدین، نانوسیل و دارونما قرار گرفتند. در مورد کلرهگزیدین بین کلنی های رشد یافته در دو محیط هوازی و بی هوازی تفاوت معنی داری وجود نداشت که این امر نشان دهنده اثر آنتی باکتریال مطلق این دهان شویه است و دهان شویه نانوسیل نسبت به دارونما در هر دو محیط هوازی و بی هوازی برتری آماری معنی داری داشت و اثر این دهان شویه در محیط بی هوازی بیشتر بود، گرچه دارونما نیز در محیط بی هوازی اثر بیشتری را نشان داد.

    نتیجه گیری

    دهان شویه نانوسیل می تواند به عنوان یک ماده آنتی باکتریال موثر به ویژه در محیط بی هوازی به کار رود. اگرچه همچنان کلرهگزیدین به عنوان دهان شویه استاندارد دارای بیشترین اثر در این زمینه است.

    کلیدواژگان: پلاک دندانی، دهان شویه، نانوسیل، کلرهگزیدین دی گلوکونات
  • ندا زراعت کار، نرجس ورع، سید جواد قاضی میرسعید * صفحات 244-250
    زمینه و هدف

    در شرایط حاضر یکی از عمده ترین شاخصهای تولید علم در تعیین رتبه بندی های جهانی، تعداد مدارک نمایه شده در پایگاه های اطلاعاتی معتبر می باشد. این امر از آن جهت حائز اهمیت است که در جوامع پیشرفته مقوله تولیدات علمی از جمله معیارهای رشد و توسعه یافتگی محسوب می گردد. به همین جهت هدف از مطالعه حاضر بررسی مشارکت پژوهشگران ایرانی در فرآیند تولیدات علمی دندانپزشکی، نمایه شده در پایگاه استنادی علوم طی سالهای 2000 - 2009 میلادی می باشد.

    روش بررسی

    مطالعه از نوع پیمایشی و با بهره گیری از روش های کتابسنجی انجام شد. سپس با انجام جستجو و مشاهده مستقیم، وضعیت تولیدات علمی دندانپزشکان ایرانی، نمایه شده در پایگاه استنادی علوم (Web of science)مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام این امر، فرآیند جستجو جهت دستیابی به داده های مورد نیاز با نام کشور ایران و با محدود کردن آن به موضوع دندانپزشکی انجام گردید که حاصل آن دسترسی به داده های مورد نظر بود. در ادامه داده ها با نرم افزار Excell سال 2007 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با استفاده از روش های آمار توصیفی در قالب جداول و نمودارها ارائه گردید.

    یافته ها

    یافته های این پژوهش نشان داد در فاصله سالهای مورد نظر جمعا 383 مدرک تولید و منتشر شده است. از این تعداد سیصد و پنجاه مورد معادل 4/91% به دندانپزشکان شاغل در ده دانشگاه ایرانی تعلق داشت. از بین این ده دانشگاه رتبه اول را پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با 8/30% معادل 118 مدرک به خود اختصاص داده اند. نکته دیگر اینکه 02/77% معادل 295 مورد از کل تولیدات در قالب مقالات علمی ارائه گردیده. در بررسی وضعیت مشارکت پژوهشگران خارجی با همتایان ایرانی در فرآیند تولید مقالات دندانپزشکی، امریکا با 28 مقاله معادل 31/7% در مرتبه اول و بعد از آن استرالیا، انگلستان و فنلاند به ترتیب در مرتبه دوم تا چهارم قرار داشتند. علاوه بر آن نتایج نشان داد که جایگاه پژوهشگران ایرانی در عرصه تولیدات علمی دندانپزشکی در سطح جهانی در رتبه 28 ام می باشد و از بین مجلات، نشریه Journal of Endodontics با انتشار 34 مدرک از مجموع تولیدات علمی ایران در مقایسه با سایر مجلات لاتین در مرتبه اول قرار داشت.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج این مطالعه و با عنایت به این مطلب که کلیه تولیدات علمی پژوهشگران دندانپزشک ایرانی در فاصله سالهای مورد نظر به زبان انگلیسی بوده است، می توان این گونه نتیجه گیری کرد چنانچه تولیدات علمی به سایر زبانهای مطرح دنیا منتشر شود امکان تبادل اطلاعات با کشورهای بیشتری فراهم می گردد، ضمن آنکه دامنه عرضه تولیدات علمی ایرانی جهانی تر خواهد بود. دیگر اینکه نتایج گویای آن است که توزیع فراوانی تولیدات علمی دندانپزشکی در موضوعات و شاخه های مرتبط از توازن لازم برخوردار نیست، بنابراین می بایست زمینه برای مطالعه در موضوعات و شاخه های مرتبط به صورت متوازن فراهم آید.

    کلیدواژگان: تولید علم - دندانپزشکی - پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس، نمایه نامه استنادی علوم
  • محمدرضا خامی، احمد جعفری، زهرا محتشم راد، رضا یزدانی، آناهیتا مسکوچی، انسیه اخگری، مریم الیاسی صفحات 251-258
    زمینه و هدف
    دندانپزشکی مبتنی بر شواهد (Evidence-Based Dentistry: EBD) رویکردی برای حفظ سلامت دهان است که نیازمند تلفیق مناسب شواهد علمی، تشخیصها و مهارتهای کلینیکی دندانپزشک و همچنین نیازها و اولویتهای درمانی بیمار است. هدف از این مطالعه ارزیابی میزان آگاهی، نگرش و دانش Self-assessed دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهیدبهشتی در مورد EBD می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی – تحلیلی جامعه مورد بررسی دانشجویان ترم نه دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی بودند و روش نمونه گیری در این مطالعه به صورت سرشماری بود. 65 نفر در مجموع ارزیابی شدند و میزان پاسخ دهی مجموعا حدود 85% بود. پرسشنامه به تک تک دانشجویان داده شد که میزان آگاهی، نوع نگرش و دانش خود ارزیابی دانشجویان دندانپزشکی طی آن بررسی گردید. جهت تحلیل نتایج از آزمونهای Chi-square و t-test استفاده شد.
    یافته ها
    در مجموع 80% دانشجویان آشنایی کم یا خیلی کمی را با EBD گزارش کرده اند. تقریبا همه دانشجویان در خصوص خود EBD و حدود 80% نیز در مورد مراحل آن نگرش درستی داشتند. میانگین نمره آگاهی دانشجویان پسر به طور معنی داری از دانشجویان دختر بیشتر بود. همچنین همبستگی مثبت معنی داری بین نمرات آگاهی دانشجویان و دانش خود ارزیابی آنان در مورد EBD وجود داشت.
    نتیجه گیری
    مجموعا علی رغم نگرش نسبتا مناسب دانشجویان دندانپزشکی مورد بررسی در زمینه EBD، آگاهی و دانش آنان در این زمینه دچار ضعف است.
    کلیدواژگان: دانشجویان دندانپزشکی، دندانپزشکی مبتنی بر شواهد، سلامت دهان
  • مریم زارع جهرمی، مسعود براتی، جویا براتی صفحات 259-265
    زمینه و هدف
    از عوامل ایجاد تغییر رنگ در دندانهای قدامی بعد از درمان ریشه، استفاده از داروهای داخل کانال و سیلرها می باشد. هدف از این مطالعه مقایسه تغییر رنگ تاج دندان به دنبال کاربرد دو ماده کلسیم هیدروکساید و ترکیب آنتی بیوتیک سه تایی به عنوان پانسمان پالپ چمبر می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه آزمایشگاهی از چهل دندان سانترال بالا استفاده شد. از دندانها فتوگرافی دیجیتال تهیه گردید و با نرم افزار فتوشاپ متغیرهای Red، Blue، Green (RGB) و (HSB) (Hue،Saturation،Brightness) در سطح لبیال دندانها ثبت شد. دندانها به دو گروه بیست تایی تقسیم شدند. در یک گروه خمیر کلسیم هیدروکسید و در گروه دیگر خمیر آنتی بیوتیک سه تایی در پالپ چمبر قرار داده شد. پس از چهار ماه، مجددا از دندانها فتوگرافی دیجیتال تهیه و RGB و HSB تعیین گردید. با مقایسه میانگین تغییرات پس از چهار ماه، میزان تغییر رنگ این دارو ها بررسی شد. نتایج توسط t -paired and t test بررسی شدند.
    یافته ها
    آنالیزهای آماری نشان داد که هردو دارو سبب تغییر رنگ در نمونه ها شده اند که تغییر رنگ در گروه کلسیم هیدروکساید بیشتر بوده ولی تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد. (05/0 P >)، تغییر رنگ در هر دو گ روه پس از درمان وجود داشت که تغییرات رنگی در هر دو گروه قبل و بعد از درمان از نظر آماری در مورد شاخصهای RGB و S معنی دار بوده است. (05/0 P <)
    نتیجه گیری
    هر دو دارو منجر به تغییر رنگ دندان می شوند.
    کلیدواژگان: تغییر رنگ، کلسیم هیدروکساید، خمیر آنتی بیوتیک سه تایی
|
  • Sepideh Banava, Parisa Poorbaghi, Saeid Nemati Anaraki, Farzaneh Aghajani, Soheil Noohi, Mohammad Javad Kharrazifard, Hosain Inanloo Pages 193-200
    Background And Aim
    Many attempts have been done to improvethe quality،properties and composition of dental materials to decrease the microleakage and its consequences. The objective of this invitro study was to compare microleakage of light cure resin modified glass ionomer cement and a hydroxyapatite containing base.
    Materials And Methods
    In this experimental study 40 intact human premolars were divided into 4 groups. On the buccal surface of each tooth، around cavity was prepared with 3 mm in diameter and at least 1 mmdeep into dentin. Teeth were restored using L. C resin modified glass ionomer lining cement،L. C resin modified glass ionomer restorative cement، Lime-Lite with bonding agent، and Lime – Lite without bonding agent. After thermocycling the specimens were immersed in AgNO3 solution for 2 hours. After sectioning the specimens، dye leakage wad evaluated by a stereomicroscope. Microleakage was graded according to ISO 11 405 in occlusal and gingival cavity margins. Obtaineddata were statisticallyanalysed by Kruskal-Wallis، Wilcoxon and Mann-Whitney tests.
    Results
    Most of the samples in group 3 (lime – lite with bonding agent) demonstrated zeromicroleakage grades in gingival and occlusal cavity margins and in group 4 (Lime – Lite – without bonding agant) the majority of samples showedgrade 3 microleakagein both margins. These findings is both margins were significantly higher than those of other groups (p< 0. 05)، but there were not significant differences among glass ionomer groups in marginal microleakage (p> 0. 05).
    Conclusion
    Hydroxyapatite containing base showed more microleakage compared with glass ionomer cement، but application of a bonding agent prior to its placement was effective in reducing its microleakage.
    Keywords: Microleakage, Glass Ionomer, Hydroxyapatite cement
  • Amir Pakpour Hajiagha, Mohsen Saffari Pages 201-207
    Background And Aim
    Contrary to thetheory of planned behavior (TPB)، intention alone is not sufficient to predict behavior. The aim of the study was application of anextended model of planned behavior in predicting dental brushing behavior among a sample of adolescents in Qazvin.
    Materials And Methods
    A number of 383 adolescents participated in thiscross-sectional study. Attitude، subjective norm، perceived behavior control، action and coping scales and a self report questionnaire regarding dental brushing behavior was completed by the adolescents. Data were analyzed by a confirmatory factor analysis (CFA) on an original six-factor structure (attitude، subjective norms، perceived behavior control، intention، action plan and coping plan) and also a hierarchical linear regression analysis.
    Results
    The mean age of the adolescents was 15. 41 years. The most of the student were male (50. 2). The CFA for the original six-factor structure showed a good fit index (λ2 = 645. 25، degrees of freedom df=309، goodness-of-fit index (GFI) =90، root mean squared error of approximation (RMSEA) =0. 054). Action- and coping planning aggregately accounted for 11. 1% of the variance associated with dental brushing behavior.
    Conclusion
    Results obtainedform CFA analysis approved the six-factor structure including intention، action plan and coping plan. Action plan and coping plan can reduce intention-behavior gap.
    Keywords: Oral health, Adolescents, Theory of planned behavior, Planning
  • Haleh Heshmat, Maryam Hoorizadganjkar, Saeid Zeinali, Farzaneh Aghajani Pages 208-216
    Background And Aim
    Current self-adhesive resin cements have become popular for esthetic restorations. The purpose of this study was to compare the microleakage of 2 self-adhesive resin cements and 2 etch and rinse versions of the same brands.
    Materials And Methods
    Forty human third molars were randomly assigned to 4 experimental groups: 1-Rely X Unicem، 2- Rely X ARC+ Acid etch 37% + Single Bond، 3- Nexus 3 Acid etch 37% + Optibond Solo، and 4- Maxcem Elite. Microleakage of the specimens were then measured with a four point scoring system at both the cervical &occlusal areas، with the aid of a stereomicroscope. Microleakage scores were compared using Kruskul-Wallis analysis، followed by relative Dunn test.
    Results
    The microleakage of Rely X Unicem and Nexus 3 were significantly less in the occlusal region (P<0. 05)، whereas in the cervical area there was no significant difference in microleakage between Rely X Unicem and Rely X ARC (P= 0. 0087). The microleakage of Nexus 3 was significantly less than that of Rely X Unicem. Maxcem Elite showed the highestlevel of microleakage (P<0. 05).
    Conclusion
    Microleakage of both cements using etch & rinse adhesive systems were significantly lower in comparison withtheir self- etch counterparts both at the cervical &occlusal areas. (P< 0. 05) Key words:
    Keywords: Microleakage, Self, Adhesive Resin Cement, Dentin Adhesion, Enamel adhesion
  • Mehrdad Barkatayn, Mohammad Reza Malekipoor, Samaneh Alaei, Maryam Kavoosi Pages 217-224
    Background And Aim
    Excessive heat produced while curing of light-activated dental restorations may cause irreversible damage to dental pulp. The Aims of this study wereto measure the temperature rise (TR) induced by two different light curing units and to evaluate the relathionship between the measured TR in dentin discs of different thicknesses and different distances of light guide tips from dentin disc.
    Materials And Methods
    In this experimental study، Quartz-Tungsten-Halogen (QTH) (400) and Light-Emitting Diode (LED) systems (1500) were used as the curing units. Dentin discs of 0. 5، 1. 0 and 1. 5 mm thicknesses were prepared. Distances of 1،2 and 3 mm from the tip of the light guide and dentin discs were set. Temperatures were recorded using a digital laser thermometer. Data were statistically analyzed using two-way ANOVA، Duncan and T-test.
    Results
    Results showed that both dentin thickness and distance between tip of curing units and dentin disks had significant effects on temperature rise in both curing units (P<0. 001).
    Conclusion
    LED produced the highest and the QTH the lowest TR for all tested conditions. Reduced thermal insults were related to increased dentin thickness، increased distance between the light guide tip and dentin، and decreased energy emitted from the light-curing unit.
    Keywords: Temperature, Curing lights, Dentin
  • Arash Azizi, Samira Shahsiah, Maryam Ahmadi Pages 225-228
    Background And Aim
    Recurrent aphthous stomatitis (RAS) is the most common oral mucosal inflammatory disease، with unknown etiology. Antioxidants are able to preserve molecules from damage and also can delay the start of RAS. The aim of this study was to determine serum level of vitamin A as an antioxidant in RAS patients compared with normal subjects.
    Materials And Methods
    The total 38 subjects were divided into two groups of 19. One group consisted of aphthous patients and the other comprised of healthy subjects. The groups were matched by sex and age. Serum levels of vitamin A were measured in both groups. Finally data were analyzed with T tests.
    Results
    The mean and standard deviation of serum vitamin A was 13. 63±2. 3 µg/ml in RAS group and 23. 9±4. 5 µg/ml in control group. There was a significant difference between the two groups (p<0. 05).
    Conclusion
    It was shown that serum levels of vitamin A in RAS patients were lower than that of normal individuals.
    Keywords: Recurrent aphthous stomatitis, Antioxidant serum, Serum vitamin A
  • Sakineh Varmazyar, Morteza Amini, Mehdi Kiafar Pages 229-237
    Background And Aim
    Dynamic and static activities in dentistry، cause musculoskeletal disorders but dentists do not have enough awareness about effects of ergonomic factors on their health. T he aims of this study were to assess ergonomic conditions in dental workstation in Faculty of Dentistry، Qazvin University of Medical Sciences، using REBA method، to investigate the relationship between REBA scores and musculoskeletal disorders and finally، to present corrective solutions.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study posture assessment of 63 participants were implemented by the REBA method. In order to investigate incidence of musculoskeletal disorders، the standard Nordic questionnaire was used. Data were processed using regression and chi-square tests and the significance level was determinate at P< 0. 05.
    Results
    The results indicated that 30. 2% of participants obtained from11 to 15 scores (very high risk level). Results of the Nordic questionnaire indicated that the highest musculoskeletal disorder report was related to neck region with 50. 8 %.
    Conclusion
    The results showed that 30. 2% from the final REBA scores had very high risk level and 51. 7% high risk level means that essential corrective and urgent corrective measures are required respectively.
    Keywords: Dentistry, Musculoskeletal disorders, Questionnaire, Ergonomics
  • Vahid Esfahanian, Ferida Mohamadi, Shahram Amini Pages 238-243
    Background And Aim

    Regarding chemical methods of plaque control، use mouthrinses are more frequent than other methods. The objective of this research is making a comparison between the antibacterial effect of Nanosil and chlorhexidine mouthwashes.

    Materials And Methods

    In this experimental study samples were taken from supragingival and subgingival plaques of 15 patients and transferred to aerobic and anaerobic liquid culture environments. The number of the bacteria in both aerobic and anaerobic liquid environments were determined by spectrophotometer. Then، the samples were transferred from the liquid culture environment to the considered solid culture environment as a mixture of nanosil and chlorhexidine mouthwashes and placebo and the numbers of the growth colonies in the solid culture environment were counted in each group and compared with each other by t test.

    Results

    In both aerobic and anaerobic conditions، the number of the growth colonies، was depicted in ascending order the groups of chlorhexidine، nanosil، and placebo. Concerning chlorhexidine، there was no significant difference between the growth colonies in the two aerobic and anaerobic environments indicating the absolute antibacterial effect of this mouthwash. Nanosil mouthwash had a significant statistical superiority in comparison with the placebo in both aerobic and anaerobic environments. Nanosil had a significant effect on anaerobic environment، meanwhile، the placebo indicated a superior effect in anaerobic environment.

    Conclusion

    Nanosil mouthwash can be applied as an effective antibacterial substance especially in an anaerobic environment، though chlorhexidine as a standard mouthwash has still the strongest effect in this field.

    Keywords: Dental plaque, Mouth wash – Nanosil, Chlorhexidine digluconate
  • Neda Zeraatkar, Narges Vara, Seyed Javad Ghazi Mirsaeid Pages 244-250
    Background And Aim

    Nowadays the most significant indicator for scientific production is the number of scientific articles that are indexed in certificated databases. Evaluation of the scientific production has become so significant as an important aspect of research and scientific production، in the way that today production and consumption of information in different communities is one of the growth and development indicators. The aim of this article is to investigate 10-years of scientific production of Iranian dentistry community in the ISI.

    Materials And Methods

    In this article ten years of scientific production in dentistry in ISI database was investigated using bibliometric method. Therefore، our search was limited to Iran and dentistry during 2000-2009، and the retrieved items were analyzed.

    Results

    It was shown that a total of 383 documents have been produced and published in this time period، among which 350 (91. 4%) was authored by dental professionals in 10 Iranian universities. In this regard، Tehran University of medical sciences researchers have authored 30/8% of all productions. The most international cooperation of the Iranian dentistry researchers has been with the researchers of USA with 28 articles followed by Australia، England and Finland. Concerning journals publishing the research of the Iranian dental community، the Journal of Endodontics، has published 34 documents of all productions in this realm.

    Conclusion

    Our search showed that the scientific productivity of Iranian dentists has been ascending in these years. The growth reached the top in 2009، and became doubled compared with the previous year and ten times more than those in 2000.

    Keywords: Scientific Production, Dentistry, ISI web Science
  • Mohammad Reza Khami, Ahmad Jafari, Zahra Mohtashamrad, Reza Yazdani, Anahita Moscowchi, Ensiyeh Akhgari, Maryam Elyasi Pages 251-258
    Background And Aim
    Evidence-based dentistry is an approach to oral health that requires a reasonable combination of scientific evidence with the dentists’ diagnostic and clinical practice as well as patients’ needs and treatment priorities. The aim of this study was evaluation of awareness، attitudes and self- assessed knowledge of dentistry students about EBD in governmental universities in Tehran.
    Materials And Methods
    Subjects included junior students of dentistry studying in Tehran and Shahid Beheshti Universities of Medical Sciences. Sixty-five subjects were evaluated، among which 85% answered the questionnaire. Questionnaires were distributed to the students before and after their courses to evaluate student’s awareness، attitude and self- assessment knowledge. Chi- square and T- test were used to analyze the results.
    Results
    Totally 80% of students had a fair or poor awareness about EBD. Almost، all the students had a correct attitude about EBD and 80% had a correct attitude about the steps. The mean male student’s knowledge was significantly higher than that of female counterparts. Also، there was a significantly positive correlation between student’s knowledge score and self- assessed knowledge about EBD.
    Conclusion
    Despite good attitudes about EBD، there is a deficiency in student’s knowledge، so an appropriate plan is suggested to resolve this problem.
    Keywords: Dentistry Students, Evidence, Based Dentistry
  • Maryam Zare Jahromi, Masoud Barati, Jouya Barati Pages 259-265
    Background And Aim
    Tooth discoloration of anterior teeth is an important esthetic problem for both the patient and dentist. One of the causative factors in this regard is placing intracanal medicaments. The aim of this study was to compare discoloration potential of calcium hydroxide vs. triantibiotic paste when being placed into the pulp chamber space.
    Materials And Methods
    Forty extracted upper human central incisors، with no caries or crack were selected for this study. Digital photographs were taken from the buccal aspect of all specimens under a standard situation. RGB/HSB variables were recorded، using Photoshop software،. Then access cavities were prepared and canals enlarged using #1، #2، and #3 gates glidden drills and peeso reamers. The teeth were randomly divided into two experimental groups. In group A calcium hydroxide and in group B triantibiotic compound was placed in pulp chamber space. Then access cavities were sealed with a self-curing glass ionomer cement. After incubation of the samples for four months digital photographs were taken in the same standard situation and RGB/HSB variables were recorded. Pre- and post-treatment data were compared and analyzed using paired-t and independent t-tests.
    Results
    Both experimental groups showed a significant discoloration after four months in their labial surfaces. (p<0. 05) Discoloration changes in calcium hydroxide group was much more than that of triantibiotic group but the difference was not significant (p>0. 05).
    Conclusion
    Tooth discoloration was indicated following use of both calcium hydroxide and triantibiotic dressing within the pulp chamber space، but the difference between two groups was not statistically significant. (p>0. 05).
    Keywords: Discoloration, Calcium hydroxide, Triantibiotic paste