فهرست مطالب

میکروبیولوژی دامپزشکی - سال هفتم شماره 2 (پیاپی 23، پاییز و زمستان 1390)

نشریه میکروبیولوژی دامپزشکی
سال هفتم شماره 2 (پیاپی 23، پاییز و زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/07/30
  • تعداد عناوین: 9
|
  • شاهرخ رنجبر بهادری صفحه 0
  • علی اسلامی، صادق رهبری، محمد قلی نادعلیان، محسن مشکاة، حسن تاج بخش، محمد زینلی، بابا مخیر صفحات 1-10
    براساس گزارشات منتشره توسط انگل شناسان، کلینیسین ها و تجربیات مقامات اجرائی و بهداشتی، آلودگی و بیماری های نشخوارکنندگان ایران براساس بیماری زائی، میزان شیوع، شدت آن ها و قابل انتقال بودن به انسان به چهار گروه با اهمیت زیاد (ز)، متوسط(م)، کم (ک) و ناچیز (ن) تقسیم می گردد. نتایج بررسی نشان داد که در مجموع 27 بیماری و یا آلودگی شامل 16 نوع کرمی، 8 آلودگی تک یاخته ای و 3 نوع آلودگی با آکارین ها در نشخوارکنندگان ایران گزارش شده است. در ضمن اینکه در این بین 9 بیماری کرمی، 4 بیماری تک یاخته ای و نیز 3 آلودگی ناشی از آکارین مشترک نشخوارکنندگان و انسان می باشند. بدین منظور جهت چشم انداز جامع کنترل انگل های مذکور، تشخیص دقیق و سریع بیماری، تاسیس آزمایشگاه های اختصاصی برای هر بیماری مهم و هرگونه حیوانی، استفاده از سامانه سیستم اطلاعات جغرافیائی به منظور باخبر شدن هر چه زودتر از وجود کانون های آلوده، استفاده از امکانات طرح واکنش سریع، درمان استراتژیک و تاکتیکی آلودگی های انگلی، استفاده به موقع از واکسن های موجود و نسل جدید، پیگیری چگونگی مقاومت حیوانات در برابر داروهای ضدانگلی، بیوکنترل آن ها و اجرای دستورالعمل های سازمان های بین المللی ذی ربط ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: بیماری های انگلی، نشخوارکنندگان، انسان، آینده گری، کنترل، ایران
  • هادی حق بین نظرپاک، سبحان فیروزی، مهدی عسگری بدویی صفحات 11-16
    طیور اهلی دربرگیرنده بزرگترین منبع سرووارهای سالمونلا در طبیعت می باشند. روش های مختلفی برای کنترل حیوانات موذی همانند رت و موش در مزارع پرورشی وجود دارد ولی ورود پرندگان غیراهلی همانند گنجشک ها(Passer domesticus) به مزارع اجتناب ناپذیر است. آلوده بودن انبارهای دان بی شک یکی از مهمترین راه های آلوده شدن طیور به سالمونلا است که می تواند به دلیل آلودگی با مدفوع گنجشک ها ایجاد شود. هدف این تحقیق جداسازی باکتری سالمونلا از گنجشک های مزارع پرورشی طیور صنعتی گوشتی بوده است تا با کمک آن امکان ورود آلودگی به مزارع پرورشی از این طریق مورد ارزیابی قرار گیرد. جامعه آماری گنجشک های این مطالعه بر اساس نمونه گیری تصادفی از 40 مزرعه پرورشی طیور گوشتی انتخاب گردید (از هر مزرعه5 نمونه گنجشک، جمعا200 نمونه). پس از گذاشتن دام و گرفتن گنجشک ها، نمونه مدفوعی از کلوآک به وسیله سوآپ استریل اخذ گردید و در محیط کشت آبگوشت راپاپورت-واسیلیادیس در کنار یخ ظرف مدت 24 ساعت به آزمایشگاه منتقل گردید. پس از گرمخانه گذاری در دمای °C 43 به مدت12ساعت، کشت خطی بر روی محیط های مک کانکی و XLD صورت پذیرفت. کلونی های مشکوک ایجاد شده بر روی محیط های کشت مذکور، به محیط TSI منتقل شدند و پس از انکوباسیون، نمونه های مشکوک به کمک آزمایشات بیوشیمیایی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان داد که هیچ یک از گنجشک ها آلوده به سالمونلا نبودند.
    کلیدواژگان: سالمونلا، گنجشک، مرغداری های گوشتی، بابل، ایران
  • مهرین بلوری مقدم، سمیه بهمن پور، سعید زیبایی، مریم ایزدی، سمانه لعل علی زاده صفحات 17-24
    آنزیم لاکتوپراکسیداز در غدد پستانداران مختلف و ترشحات آن ها وجود دارد. سیستم لاکتوپراکسیداز یک سیستم ضدمیکروبی طبیعی در شیر می باشد که شامل آنزیم لاکتوپراکسیداز- پراکسید هیدروژن و تیوسیانات می باشد که این سیستم اکسایش تیوسیانات توسط پراکسید هیدروژن به عامل آنتی باکتریال هیپوتیوسیانات که باعث مهار رشد باکتری ها می شود، را کاتالیز می نماید. در این بررسی آنزیم لاکتوپراکسیداز از شیر شتر استخراج شد و چربی لاکتوپراکسیداز شیر شتر با استفاده از سانتریفیوژ یخچالدار °C) 4 در دور rpm2500) برطرف شد. استخراج آنزیم لاکتوپراکسیداز از شیر شتر با استفاده روش های کروماتوگرافی تعویض یونی با سفادکسCM C-50 و کروماتوگرافی ژل فیلتراسیون سفادکس G100انجام گردید و فعالیت آنزیم لاکتوپراکسیداز توسط تترامتیل بنزیدین اندازه گیری شد و برای تعیین وزن مولکولی از روش SDS PAGE استفاده گردید. ضریب ثابت میکائیلیس برای این آنزیم برابر با mM268/0 و Vmax برابر باμmol/ ml min، 5-10×9/14 بدست آمده است. سیستم کامل شامل آنزیم لاکتوپراکسیداز- پراکسیدهیدروژن و تیوسیانات می باشد که اثر ضدباکتریایی این سیستم بر روی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس بررسی شد. برای این منظور انکوباسیون باکتری ها تحت شرایط سیستم کامل به مدت360دقیقه انجام گردید. نتایج نشان داد که اثر ضدباکتریایی سیستم کامل بر باکتری استافیلوکوکوس اورئوس برابر با70% می باشد و این نتیجه در مقایسه با شاهد دارای اختلافی معنی دار می باشد.
    کلیدواژگان: شیر شتر، آنزیم لاکتو پراکسیداز، استافیلو کوکوس اورئوس
  • محمد داود رحیمیان، عبدالکریم زمانی مقدم، حسن ممتاز، محمدحسین نیازی صفحات 25-36
    ویروس بیماری نیوکاسل (APMV-1)، از خانواده Paramyxoviridae، تحت خانواده Paramyxovirinae و جنس Avulavirus می باشد که واجد هفت ژن3`NP/V-M-F-HN-L 5` است. این بیماری در سرتاسر دنیا به عنوان یکی از مهمترین بیماری های ماکیان و سایر پرندگان به حساب آمده و می تواند گاهی باعث مرگ و میر100 درصدی در طیور مبتلا گردد. به دلیل این که طبیعت بیماری نیوکاسل حاد و وخیم است و عواقب متعاقب آن خطرناک است، بیماری مذکور از طرف دفتر بین المللی همه گیری ها (OIE) جزء بیماری های لیست A گروه بندی شده است. به منظور تعیین قرابت ژنتیکی ژن F ویروس NDVدر ایران و مقایسه آن با سایر کشورها، در ابتدا قطعه 1097 جفت بازی مربوط به ژن M از 37 نمونه بافتی ویروس جهت شناسایی بیماری و سپس قطعه 1349 جفت بازی از ژنF جهت تعیین قرابت ژنتیکی، در سیستم RT-PCRتکثیر داده شد. محصول PCRمربوط به ژن F، 4 نمونه مثبت جهت تعیین ردیف نوکلئوتیدی سکانس گردید. نتایج حاصل از مقایسه ردیف نوکلئوتیدی تعیین شده در این مطالعه با سکانس شناخته شده ژن F ویروس نیوکاسل در سایر کشورها نشانگر وجود 4/1 تا 3/27درصد تنوع ژنتیکی در این ژن بود که در این میان بیشترین قرابت با ردیف نوکلئوتیدی ژن F در هند (سکانس AY339401.1) و بیشترین تفاوت با ردیف نوکلئوتیدی شناخته شده این ژن در ایالات متحده (سکانس ACD14136.1) مشاهده گردید.
    کلیدواژگان: ویروس بیماری نیوکاسل، ژن M، ژن F، RT، PCR، قرابت ژنتیکی، ایران
  • احد علیایی، علی اسلامی، سعید بکایی، ناصر حقوقی راد، لیلا حاجی وندی صفحات 37-47
    جهت بررسی تغییرات ریخت شناسی نماتودهای شیردان گوسفندان ایران، شیردان 100 گوسفند در شهر رشت (منطقه 1 آب و هوایی ایران)، 100 گوسفند در شهر کازرون (منطقه 2 آب و هوایی ایران) و 100 راس گوسفند در شهر اهواز (منطقه 3 آب و هوایی ایران) بررسی و نماتودهای موجود در آنها جدا شدند. در نماتودهای نر مرفولوژی و مرفومتری پارامترهای مختلف شامل: طول، عرض، طول مری، فاصله خار راسی تا قدام، طول اسپیکول، و در کرم ماده طول، عرض، طول مری، فاصله منفذ تناسلی تا انتها، ابعاد تخم (طول و عرض) بررسی شدند. همچنین کرم های همونکوس کونتورتوس و مارشالاژیا مارشالی نر و ماده و نیز اوسترتاژیا سیرکومسینکتا (تلادورساژیا سیرکومسینکتا) نر، از گوسفندان هر سه منطقه به صورت مشترک جدا شد. در بررسی مقایسه ای مرفومتریک ارقام ارائه شده برای پارامترهای مورد نظر، در بین تمامی انگل های سه منطقه، اختلافات آماری معنی دار دیده شد.
    کلیدواژگان: شیردان، گوسفند، تریکواسترونژیلیدها، پلی مورفیسم
  • غلامحسین رئوفی، محمدحسن بزرگمهری فرد، هادی حق بین نظرپاک، ابراهیم فرامرزی، علیرضا فلاح خیر، الهه رئوفی صفحات 49-56
    بیماری مارک یکی از بیماری های تحلیل برنده سیستم ایمنی پرندگان به شمار می رود که لنفوسیت های T،B را از بین می برد از 4 هفتگی نیز امکان وقوع دارد(2). بنابراین گله های گوشتی که در مقابل این بیماری واکسینه نمی شوند نیز امکان درگیری با این بیماری را دارند. هدف از این طرح بررسی نتایج حاصل از عملکرد پرورشی گله و نیز کارکرد سیستم ایمنی جوجه ها با تلقیح واکسن مارک در گله های گوشتی می باشد.به همین خاطر یک آزمون فارمی با 4 سالن باشرایط پرورشی کاملا یکسان طراحی گردید.جوجه ها به صورت تصادفی به 4 گروه 5000 قطعه ای تقسیم شدند. 2 گروه اصلی و گروه تکرار آن با واکسن HVT+R مارک تلقیح شده و به فارم منتقل گردیدند.درصد تلفات، وزن جوجه ها، سرانه دان مصرفی و نیز ضریب FCR به صورت هفتگی ارزیابی گردید. همچنین جهت بررسی عملکرد سیستم ایمنی همورال جوجه ها ازآزمونHIجهت تعیین عیار آنتی بادی ضد نیوکاسل و نیز جهت ارزیابی عملکرد سیستم ایمنی سلولی از آزمون LPA(MTT)استفاده گردید.نتایج بررسی عملکرد پرورشی فقط نشان دهنده کاهش درصد تلفات و ضریب FCR گروه های دریافت کننده واکسن بود ولی نتایج بدست آمده از نظر آماری معنی دار(P>0/05) نبودند. بررسی نتایج حاصل از آزمونND-HI تفاوت معنی داری(P>0/05) را بین گروه های دریافت کننده واکسن باگروه های کنترل نشان نداد ولی آزمون MTTنمایان گر افزایش معنی دار(P<0/05) ایمنی سلولی جوجه ها درگروه های دریافت کننده واکسن نسبت به گروه های کنترل بود.
    کلیدواژگان: بیماری مارک، واکسن HVT+Rispens، جوجه های گوشتی، ایمنی سلولی، ایمنی همورال
  • نوشا ضیاء جهرمی، مجید غلامی آهنگران، عزت الله فتحی هفشجانی صفحات 57-62
    نوموویروس پرندگان (متانوموویروس) با ایجاد علایم تنفسی و رینوتراکئیت در بوقلمون (TRT) و سندرم تورم سر در ماکیان (SHS) مشخص می شود و ممکن است در فارم های تخمگذار و مرغ مادر باعث کاهش تولید گردد. در این بررسی360 نمونه سرمی از 24 فارم جوجه گوشتی کشتار شده در سنین50 تا 60 روزگی از نقاط مختلف استان اصفهان تهیه شد. نمونه های سرمی با کیت الایزای نوموویروس ماکیان (IDEXX) تست شدند. نتایج نشان داد از360 نمونه سرمی، 122 نمونه سرمی (9/33%) از لحاظ وجود آنتی بادی علیه نوموویروس مثبت می باشند. در این بررسی، 3/83% فارم های نمونه گیری شده از لحاظ نوموویروس واجد حداقل یک نمونه مثبت سرمی بودند. با توجه به شیوع نوموویروس در جوجه های گوشتی، بررسی بیماری زایی این ویروس در فارم های جوجه گوشتی در جهت طراحی یک رهیافت مناسب برای کنترل این آلودگی اهمیت دارد.
    کلیدواژگان: جوجه گوشتی، نوموویروس پرندگان، الیزا، اصفهان
  • عبدالکریم زمانی مقدم، حسین طهماسبی، سمانه مهرابیان، سارا براتی، سید حسین هاشمی بابا حیدری، مرضیه صفرپور صفحات 63-71
    کبوترها می توانند حامل بعضی از عوامل بیماری زای انسانی باشند و در انتقال و گسترش عوامل عفونی مقاوم به دارو به انسان نقش ایفاء کنند. کمپیلوباکتر معمول ترین علت گاستروانتریت انسان در سراسر جهان است. با توجه به علاقه بسیاری از مردم در نگهداری از پرندگان زینتی و توانایی بالقوه این پرندگان در انتقال کمپیلوباکتر به انسان در این مطالعه به ارزیابی آلودگی به کمپیلوباکتر در کبوتر های شهرکرد با روش PCR پرداخته شد. مجموعا 150 نمونه مدفوعی از کبوتر از نقاط مختلف شهرکرد جمع آوری گردید و با استفاده از روش های باکتری شناسی و PCR به جست و جوی کمپیلوباکتر پرداخته شد. نتایج نشان داد که کمپیلوباکتر از 7/0 درصد (1 از 150) نمونه ها جدا گردید. همچنین جدایه های کمپیلوباکتر مقاومت بالای آنتی بیوتیکی از خود نشان دادند. این مطالعه نشان داد که کبوترهای خانگی شهرکرد قادرند میزان پایینی از آلودگی را با خود حمل نمایند.
    کلیدواژگان: کمپیلوباکتر، کبوتر، PCR، شهرکرد
|
  • Prof.Sh Ranjbar, Bahadori Page 0
  • A. Eslami, S. Rahbari, M.Gh Nadalian, M. Meshkat, H. Tajbakhsh, M. Zeinali, B. Mokhayer Pages 1-10
    On the base on published reports by parasitologists، clinicians and executive and health authorities، parasitic infections of ruminants of Iran were divided to four groups including: high، medium، low and very low significant based on pathogenesis، prevalence rate and portability. Results showed that totally 27 infections including: 16 helminthes، 8 protozoa and 3 acarins were reported in ruminants of Iran. Moreover، 9 helminthes، 4 protozoa and 3 acarins of them was zoonotic. Accurate and rapid diagnosis، establishment of specific laboratories for important infections، using GPS for faster information about infected centers، use of rapid response plan، strategic control and treatment of parasitic infections، use of new generation vaccines، tracking method of animal''s resistance against anti parasitic drugs، their bio control and implementation of the relevant international guidelines are necessitate for foresight control of above-mentioned parasites.
    Keywords: Parasitic diseases, Ruminants, Human, Foresight, Control, Iran
  • H. Haghbin Nazarpak, S. Firouzi, M. Askari Badouei Pages 11-16
    Domestic poultry constitutes the largest reservoirs of Salmonella serovars which exist in nature. Many methods are available for controlling the vermin such as rats and mice، but the entrance of the feral birds such as sparrows (Passer domesticus) to the farms are inevitable. Contaminated feed stuffs are undoubtedly a common and important route by which a poultry flock becomes infected with Salmonella. The purpose of the present study was the isolation and identification of Salmonella from sparrows which exist in the broiler breeding barns. The study was based on random sampling from 40 farms. From each farm، five samples were collected (totally 200 samples). Sparrows were trapped by creel and swabs were taken from rectum-cloaca region. The swabs were deposited in Rappaport-Vassiliadi (RV) broth and transferred to the laboratory within 24 hours beside the ice bags. After incubating in 43 °C for 12-16 hours، streaked on selective and differential media including Mac Conkey agar and XLD agar were performed. After incubation، suspected colonies were transferred to triple sugar-iron (TSI) agar and then suspected isolates were confirmed by means of biochemical tests. The results of present study showed that all the sparrows were free from Salmonella.
    Keywords: Salmonella, sparrow, broiler farms, Babol, Iran
  • M. Bolori-Moghadam, S. Bahmanpoor, S. Zibaee, M. Izadi, S. Lal Alizade Pages 17-24
    Lactoperoxidase enzyme is present in various mammalian glands and in their secretions. The lactoperoxidase system is a natural anti-microbial system in milk which results from the interaction between three components; the enzyme lactoperoxidase، thoicyanate ion and hydrogen peroxidase. Hydrogen peroxidase catalyzes the oxidation of thiocyanate to turn it into the antibacterial hypotiocyanate that، in turn، inhibits the growth of bacteria. Lactoperoxidase enzyme was extracted from the milk of camel. Camel milk was centrifuged at 2500 rpm at 4°C for 15 min to remove fat. Camel lactoperoxidase was extracted from raw milk using CM sepHadex C-50 ion exchange chromatography٫ and sephadex G-100 gel filtration chromatography. The activity of lactoperoxidase was measured by using tetramethylbenzidin as achoromogenic substrate. The determination of molecular weight for the extracted enzyme was controlled with SDS-PAGE. Km value for lactoperoxidase was 0. 268 mM. Vmax value was 0/000149 µmol/ ml min. The antibacterial system was prepared. The complete system constituted lactoperoxidase٫ H2O2٫ and tiocyanate. The antibacterial complete system effect was measured on the Staph aureus bacteria. For this purpose، the bacteria were incubated under complete system condition for 360 min. The findings indicated that the antibacterial complete system effect on Staph aureus was 70%. These results showed a significant difference as compared to the control.
    Keywords: Camel milk, Lactoperoxidase enzyme, Pseudomonas aeruginosa
  • M.D. Rahimian, A. Zamani Moghaddam, H. Momtaz, M.H. Niazi Pages 25-36
    In the present study، the morphometrical polymorphism of Trichostrongylidae isolated from abomasums of 300 sheep was determined. In so doing، 300 cases from three various climatic regions of Iran (100 cases from Rasht (first region)، 100 cases from Kazeroon (second region)، and 100 cases from Ahwaz (third region) were selected and their abomasum''s parasites were gathered. The parameters used in male nematodes were length، width، spicule length، the distance between anterior barb and head، esophageal length، as well as copulatory bursa and the ones used in female nematodes were length، width، distance between genital pore to end of body، esophageal length، egg length and width. Haemonchus contortus and Marshallagia marshalli in both genders and male Ostertagia (Teladorsagia) circumcincta were commonly seen among sheep in all regions. In both sexes of Haemonchus contortus and Marshallagia marshalli and male Ostertagia (Teladorsagia) circumcincta، the results showed statistically significant differences among the parasites of all three regions regarding their related parameters.
    Keywords: Abomasum, Sheep, Trichostrongylidae, Polymorphism
  • A. Oliaee, A. Eslami, S. Bokaie, N. Hoghooghi –Rad, L. Hajivandi Pages 37-47
    In the present study، the morphometrical polymorphism of Trichostrongylidae isolated from abomasums of 300 sheep was determined. In so doing، 300 cases from three various climatic regions of Iran (100 cases from Rasht (first region)، 100 cases from Kazeroon (second region)، and 100 cases from Ahwaz (third region) were selected and their abomasum''s parasites were gathered. The parameters used in male nematodes were length، width، spicule length، the distance between anterior barb and head، esophageal length، as well as copulatory bursa and the ones used in female nematodes were length، width، distance between genital pore to end of body، esophageal length، egg length and width. Haemonchus contortus and Marshallagia marshalli in both genders and male Ostertagia (Teladorsagia) circumcincta were commonly seen among sheep in all regions. In both sexes of Haemonchus contortus and Marshallagia marshalli and male Ostertagia (Teladorsagia) circumcincta، the results showed statistically significant differences among the parasites of all three regions regarding their related parameters.
    Keywords: Abomasum, Sheep, Trichostrongylidae, Polymorphism
  • G.H. Raoufi_M.H. Bozorgmehri - Fard_H. Haghbin - Nazarpak_E. Faramarzi_A.R. Fallahkheyr_E. Raoufi Pages 49-56
    Marek’s disease is an immunosuppressive disease in birds. The Cytolytic form will remove the B & T lymphocytes from the age of the 4 weeks. So the broiler flocks which are not vaccinated against this disease are to be infected with this disease. The study is intended to investigate the Marek’s vaccination effect on the broiler’s performance and the performance of chick’s immune system. A farm test was designed with 4 aviculture coliseums with the equal conditions. Chicks were randomly divided in to 4 groups of 5،000 chicks. 2 of them were vaccinated with HVT+R vaccine of Marek’s disease and 2 of them were regarded as control. FRC coefficient، weight gain، mortality rate and feed intake were evaluated weekly. The HI test was applied to determine Newcastle disease antibody titer as humeral immune system، and the LPA (MTT) test was used to evaluate the performance of cellular immune system. The results showed only a reduction in the mortality rate and FRC coefficient of the vaccinated groups with no statistically significant variation (p>0. 05). ND_HI test also showed no significant difference (p>0. 05) between the vaccinated groups and the control groups. However، the MTT test showed a significant (p<0. 05) increase in chicks’ immune systems in vaccinated groups compared to the control groups.
    Keywords: Marek's disease, HVT+Rispens vaccine, Broiler chickens, Cell, mediated immunity, Humoral immunity
  • N. Zia-Jahromi, M. Gholami-Ahangaran, E. Fathi-Hafshejani Pages 57-62
    Avian pneumovirus (Metapeumovirus) is characterized by respiratory signs، rhinotracheitis in turkey (TRT) and Swollen Head Syndrome (SHS) in chickens and may cause drop in egg production in layer and breeders. In this study، 360 serum samples were prepared from 24 broiler chicken flocks، slaughtered in 50-60 days old from different areas of Isfahan province. Serum samples were tested with avian pneumovirus enzyme-linked immunosorbent assay kit (IDEXX). The results shows، from 360 broiler chickens، 122 (33. 9%) were positive for avian pneumovirus antibody. In this study، 83. 3% of all sampled farms possessed at least one positive serum sample. With regard to the prevalence of avian pneumovirus in broiler chicken flocks، it is important to investigate pathogenesis of avian pneumovirus to design a suitable strategy for controlling this infection.
    Keywords: Broiler Chicken, Avian Pneumovirus, Metapneumovirus, ELISA, Isfahan
  • A. Zamani - Moghaddam_H. Tahmasby_S. Mehrabiyan_S. Barati_S.H. Hashemi - Babaheidari_M. Safarpour Pages 63-71
    Pigeons can be carriers of some human pathogens and contribute to transmission and spread of drug resistant infectious agents to human. Campylobacter bacteria are the most common bacteria that cause gastroenteritis worldwide. Considering people''s interests to keep pet birds and the potential ability of pet birds to transmit Campylobacter to humans، the present study was conducted to evaluate Campylobacter infection in Shahrekord''s pigeons by polymerase chain reaction (PCR). Altogether 150 samples of pigeon faeces were collected were collected with sterile cotton swabs from different areas of Shahrekord، Iran and evaluated for detection of Campylobacter by bacteriological and PCR methods. Campylobacter was isolated from 0. 7% (1 out of 150) of samples. Campylobacter isolates showed high level of antibiotic resistance. This study showed domestic pigeons of Shahrekord can harbor low level of Campylobacter infection.
    Keywords: Campylobacter, Pigeon, PCR