فهرست مطالب

انوار معرفت - پیاپی 3 (بهار 1391)

مجله انوار معرفت
پیاپی 3 (بهار 1391)

  • 174 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/11/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سیدیدالله یزدان پناه، رضا درگاهی صفحه 9
    خواجه نصیرالدین طوسی در زمره بزرگ ترین و پرنفوذترین عالمان مسلمان سده هفتم هجری به شمار می رود. بخش عمده ای آثار وی ناظر به آثار و آراء فخرالدین رازی و در دفاع از فلسفه و ارائه کلامی درست و متین تدوین شده است. خواجه علاوه بر کلام و فلسفه، آثار عرفانی نیز دارد. مشکل مطاله آثار وی این است که گاه وی در کلام به مطالبی معتقد شده و در فلسفه از آنها دست برداشته است. وی همچنین با پذیرش محوری ترین آموزه عرفان اسلامی، از سطح فلسفه رایج نیز گذشته است. برخی معتقدند که خواجه نصیر نیز مانند عده ای دیگر از اندیشمندان، دچار تحول فکری شده و این اختلاف ها مربوط به دوران های گوناگون فعالیت علمی و معرفتی وی بوده است. این مقاله نشان می دهد که خواجه نصیر هم زمان همه این سطوح اندیشه را داشته است و نمی توان او را دچار تحول فکری دانست. درحقیقت، سه سطح طولی اندیشه خواجه، به ترتیب عبارتند از: کلام، فلسفه و عرفان. در این مقاله، با ارائه نمونه هایی ، وجود این سه سطح در کار وی، اثبات شده است.
    کلیدواژگان: کلام، فلسفه، عرفان، حدوث، فاعل، عقول، معاد
  • علی امینی نژاد صفحه 39
    حسین بن منصور حلاج از چهره های سرشناس تصوف و عرفان اسلامی است. گفت وگوها درباره شخصیت وی، بخش قابل توجهی از آثار جهانی و اسلامی را به خود اختصاص داده است. در جامعه شیعی نیز گرایش های مختلفی درباره او شکل گرفته است. این مقاله، به بررسی شخصیت حلاج از منظر توقیع حضرت ولی عصر می پردازد. از دیر زمان خصوصا در جو ضد تصوف و عرفان ملعون و مطرود شدن حلاج توسط حضرت در توقیعی که توسط حسین بن روح سومین نائب خاص آن حضرت صادر شده است، امری مسلم انگاشته شده و برخی نیز این معنا را در نقد کل تصوف و عرفان اسلامی بهره برده اند. این مقاله با بررسی دقیق این موضوع، روشن می کند که نه تنها تصریحی و بلکه حتی اشاره ایی در کلام حضرت به حلاج و ابعاد عرفانی او وجود ندارد، بلکه به نظر می رسد بر خلاف برداشت جامعه شیعی در عصر صدور توقیع، حضرت به صورتی بسیار ظریف، جنبه های عرفانی حلاج را از انحرافات عقیدتی و سلوکی افرادی مثل شلمغانی جدا کرده است.
    کلیدواژگان: توقیع حضرت ولی عصر (عج)، حلاج، تصوف و عرفان اسلامی
  • سیدقاسم میرصادقی صفحه 57
    عارفان الهی با استمداد از متون دینی و بر اساس کشف و شهود خود، انسان را حقیقتی گسترده و فیضی منبسط یافته اند که در کمالات، موجود بی نهایتی است که هیچ حدی ندارد. انسان طرفه معجونی است که سر او از عالم اله، روحش از عالم مجردات، و بدنش از عالم ماده است و با گذر از عوالم درونی و رسیدن به مغزای حقیقت خود، نهایت قرب به حق تعالی را احساس می کند. بر اساس بطون هفت گانه متون دینی و نیز بطون عالم وجود، که در لسان شریعت آمده و تطابق آنها با نسخه انسانی، بطون هفت گانه ای را در انسان در نظر گرفته و به عنوان «بطون سبعه انسانی» قلمداد کرده اند. این لایه های باطنی را به ترتیب «نفس»، «قلب»، «عقل»، «روح»، «سر»، «خفی» و «اخفی»، خوانده اند.
    ملاعبدالرزاق کاشانی مراحل سه گانه اصلی در وجود انسان را به نام های «نفس»، «قلب» و «روح» می نامد و با گسترش این نشئات، هفت بطن و سپس ده بطن ذکر می کند و با دست مایه قاعده «بطون سبعه انسانی»، به تحلیل و بیان چینش منطقی منازل یکصدگانه عنوان شده توسط خواجه عبدالله انصاری می پردازد.
    کلیدواژگان: بطون، نفس، قلب، عقل، روح، سر، خفی، اخفی، غیب
  • مرتضی رضایی صفحه 81
    صدرالمتال‍هین در پرتو نگاه وحدت وجودی به هستی و کثرات موجود در آن، نظام هستی شناختی ویژه ای را ترسیم می کند. این نظام در قوس نزول، مشتمل بر مقام ذات (وجود لابشرط مقسمی)، مقام احدیت (تعین اول)، مقام واحدیت (تعین ثانی)، نفس رحمانی (وجود لابشرط قسمی/ فیض منبسط) و تعینات خلقی (عقل، مثال و ماده) است. در این نظام، مقام های یادشده به همین ترتیبی که بیان شد، قرار گرفته اند؛ هر کدام ویژگی هایی مخصوص به خود دارد و میان آن ها روابط خاصی حاکم است. کثرات این نظام نیز همگی شئون و جلوه های واحد مطلق (خدای متعال) محسوب می شوند و وجودی مغایر او - جل و علا - ندارند.
    کلیدواژگان: هستی، قوس نزول، مقام ذات، مقام احدیت، مقام واحدیت، نفس رحمانی و تعینات خلقی
  • علیرضا کمره ای صفحه 105
    وحی رسالی با توجه به ظاهر آیات و روایات، در دستگاه عرفانی ابن عربی هفت ویژگی دارد:1. دارای منبعی ازلی است 2. معانی در فرایند نزول توسط فرشته وحی نازل می شوند؛ این فرشته معلم پیامبر است. 3. فرشته وحی، علاوه بر صورتگری خویش، معانی را نیز به صورت لفظی در می آورد. 4. فرشته وحی، از جانب حضرت حق معانی را در قالب الفاظ، بر قلب پیامبر نازل می کند. پیامبر نیز از جانب حضرت حق، کلام الهی را برای مردم تلاوت می کند. 5. پیامبر وظیفه دارد وحی رسالی را به طور کامل به مردم برساند و آموزه های آن را تبلیغ کند. 6. پیامبر فرشته وحی را در کشفی صوری - بصری می بیند، و در کشفی صوری - سمعی کلام الهی را از وی می شنود، و در دل آن الفاظ، جملگی سطوح معنایی آن را به نحو کشف معنوی، در دل کشف صوری فهم می کند. 7. وحی رسالی، غیر اکتسابی بوده و با ریاضت به دست نمی آید، و در نتیجه، این تجربه پیامبرانه برای اولیای الهی دست نیافتنی است.
    کلیدواژگان: وحی و عرفان، ابن عربی، ام الکتاب، فرشته، کشف صوری و معنوی
  • علیرضا کرمانی صفحه 139
    صدرالمتالهین تبیین عقلی معاد جسمانی را بر اصول و مقدماتی همچون اصالت وجود، تشکیک در وجود، حرکت جوهری، تجرد خیال و قیام صدوری صور خیالی به نفس مبتنی می کند. اگرچه در کنار هم چیدن این مقدمات و استنتاج معاد جسمانی از آن ها ابتکار و ابداع ملاصدرا بوده، اما به تصریح خود وی، بسیاری از این مقدمات را از متفکران پیشین و به ویژه عارفان الهام گرفته است. این مقاله پس از تحلیل معاد صدرایی بر اساس اصول مزبور، پیشینه این اصول و مقدمات را در آثار عرفانی قبل از صدرا بررسی می کند.
    کلیدواژگان: معاد، جسمانی، ملاصدرا، عرفان
  • الخلاصه
    صفحه 163
|
  • Seyyed Yadullah Yazdanpanah Page 9
    khawajah NaṢir al-Din Tūsī is considered one of the greatest and most influential Muslim scholars of the 7th century ('AH'). Most of his works are about Fakhr a-Din Rāzi's works and views, and are compiled in defense of philosophy providing correct and acceptable theological views. In addition to theology and philosophy, he has written works on mysticism. The problem with studying his works is that he sometimes believes in some principles when discussing theology and gives them up when discussing philosophy. He has also gone beyond the common philosophy by accepting the most fundamental doctrine of Islamic mysticism. Some believe that he, like some other thinkers, had experienced intellectual development and that these different views are due to different periods of his scientific and cognitive activities. The present paper seeks to prove that Khawajah NaṢir had had all these various method of thought simultaneously and had not experienced intellectual development. In fact, three longitudinal levels of his thought are theology, philosophy, and mysticism. By providing some examples, this paper proves that these three levels exist in his works.
    Keywords: theology, philosophy, mysticism, contingency, agent, intellects, resurrection
  • Ali Amininezhad Page 39
    Hussein b. Mansur Hallāj is one of famous personages of Islamic mysticism and Sufism. A significant part of Islamic and international works is dedicated to discussions on his personality. There have also been different attitudes towards him in Shiʻah society. The present paper studies Hallāj's personality from the view point of Twelfth Imam's letter. Since a long time ago, especially at the time when social atmosphere was against Sufism and mysticism, it was taken for granted that twelfth Imam had cursed and rejected Hallāj in his letter which has been issued later by his third special deputy, Hussein b. Ruh. Some scholars has used this to criticize Islamic Sufism and mysticism altogether. Scrutinizing the issue, the present paper proves that not only there is no implicit or explicit reference to Hallāj and his mystical dimensions in Imam's letter but also it seems that Imam had very delicately separated these dimensions from doctrinal deviations and conducts of such individuals as Shalmaghāni.
    Keywords: the letter of the Imam of Age, Hallāj, Islamic Sufism, mysticism
  • Seyyed Qasim Mirsadeqi Page 57
    Divine mystics have understood man as an outspread reality and expanded effluence that is a limitless creature in terms of his perfections with no limitation. Man is a novel mixture whose mystery is from Divine World, his spirit is from immaterial world, and his body is from material world. He feels the final state of nearness to God through passing inner worlds and reaching to his depths of reality. Based on seven inner dimensions of religious texts and inner dimensions of world of existence, seven inner dimensions have been considered for man, which are called "human seven inner dimensions". These inner levels are called respectively "soul", "heart", "intellect", " spirit", "mystery", " hidden", and "most hidden".Mullā ʻAbd al-Razzāq Kāshāni has referred to the three main stages in man's existence as "soul", "heart", and "spirit". He has mentioned seven inner dimensions and then ten inner dimensions by expanding these modes of being and has analyzed and explained the logical arrangement of one hundred abodes discussed by Khawajah 'Abdullāh Ansari, using the principle of "human seven inner dimensions".
    Keywords: inner dimensions, soul, heart, intellect, spirit, mystery, hidden, more hidden, invisible
  • Murteza Rezaii Page 81
    Mulla Ṣadrā (Ṣadr al-Motoʻallehin) has provided a particular ontological system in the light of attitude based on existential unity and multiplicities which exist in existence. In the arc of descent, this system includes the station of essence (non-conditioned existence as the source of division), the station of oneness (first determination), the station of uniqueness (second determination), divine soul (non-conditioned existence as the source of division/ expanded effluence), and creative determinations (intellect, image, and material). In this system, all these stations are in aforementioned order, each has its own features, and there are special relationships among them. The multiplicities of this system are also considered as aspects and manifestations of absolute oneness (the Most High God) and have no existence contradictory to Him- the Glorious the High.
    Keywords: existence, arc of descent, essence, oneness, uniqueness, soul
  • Alireza Kamarehii Page 105
    According to exoteric meaning of verses and traditions, apostolic revelation has seven features in Ibn 'Arabi's mystical system as follows: 1. It has an eternal source; 2- in the process of descent, the meanings are revealed by the angel of revelation. This angel is the Prophet’s teacher; 3- the angel of revelation not only manifests itself but also it puts the meanings into words (utterance); 4-on behalf of the Exalted Divine Truth, the angel of revelation reveals the meaning into the Prophet’s heart as utterance. On behalf of the Exalted Divine Truth, the Prophet recites Divine word to people; 5- the Prophet is commissioned to communicate apostolic revelation to people completely and preach its doctrines; 6- the Prophet sees the angel of revelation in his spiritual visions (formal-visual intuition), hears voices or divine words from its tongue in an audio-formal intuition, and comprehends all its semantic levels from these utterances in a spiritual vision as a part of formal intuition; 7- apostleship revelation cannot be acquired and achieved by exercise of self-discipline, therefore, it is impossible for friends of God to attain this aposotlic experience.
    Keywords: revelation, mysticism, Ibn Arabi, mother of the book, angel, intuition(vision)
  • Alireza Kermani Page 139
    Mullā Ṣadrā (Ṣadr al-Motoʻallehin) bases the intellectual explanation of bodily resurrection on such principles and preliminaries as fundamentality of existence, existential gradation, transubstantial motion, imaginal immateriality and subsistence of issuing images in soul. Although the act of putting these premises together and concluding bodily resurrection from them is Mullā Ṣadrā’s innovation, he himself has explicitly stated that most of these premises were borrowed from previous thinkers, especially mystics. Having analyzed Sadrain resurrection based on aforementioned principles and premises, the present paper investigates the background of these principles and premises in mystical works before Mullā Ṣadrā
    Keywords: resurrection, bodily, Mullā Ṣadrā mysticism