فهرست مطالب

میکروبیولوژی دامپزشکی - سال هشتم شماره 1 (پیاپی 24، بهار و تابستان 1391)

نشریه میکروبیولوژی دامپزشکی
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 24، بهار و تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهدی سلطانی، مریم حاضری، عیسی شریف پور، سید سعید میرزرگر، پولین شهره صفحه 1
    عفونت های باکتریایی 6 مزرعه از مزارع قزل آلای استان مازندران واقع در حاشیه رودخانه هراز در طی سه فصل بهار و تابستان و پاییز سال 1390 مورد مطالعه قرار گرفت. برای این منظور در هر فصل 2 مرتبه و هر مرتبه از تعداد 10 نمونه ماهی بیمار نمونه گیری بعمل آمد. مشاهدات بالینی، کالبدگشایی، انجام کشت باکتریایی و شناسایی جدایه های باکتریایی جداسازی شده مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج حاصله نشان داد که از نظر بالینی در کالبدگشایی ماهیان مبتلا و مورد نمونه گیری، علائم خونریزی در روده ها، کبد کم رنگ و گاهی خال دار و نیز تجمع مایع خونی در محوطه شکمی قابل مشاهده بود. در مطالعات باکتری شناسی، از مجموع 360 نمونه ماهی مورد آزمایش از تعداد 188 نمونه آنها عوامل باکتریایی گرم مثبت و منفی جداسازی گردید که از این تعداد 149 جدایه آن را کوکسی های گرم مثبت شامل استرپتوکوکوس اینیایی (51 جدایه)، لاکتوکوکوس گارویه (7 جدایه) و استافیلوکوکوس (گونه های ارئوس و اپیدرمیدیس 91 جدایه) و 39 مورد را باکتری های گرم منفی شامل آئروموناس هایدروفیلا (20 جدایه)، یرسینیا راکری (14 جدایه) و ویبریو آنگوئیلاروم (5 جدایه) تشکیل داد. در آزمایشات آنتی بیوگرام همه جدایه های باکتریایی فوق الذکر نسبت به انروفلوکساسین و فلمکوئین حساس بودند. در حالی که درجه حساسیت آن ها به پنی سیلین و اریترومایسین متفاوت بود. فراوانی کل ابتلا مزارع تحت مطالعه به عفونت های باکتریایی فوق الذکر برابر 22/52 درصد و بیشترین فراوانی کل مزارع به عفونت های ناشی از استافیلوکوکوزیس)27/25 درصد) و استرپتوکوکوزیس/ لاکتوکوکوزیس (10/16 درصد که دارای علائم کوری، بیرون زدگی چشم، تیرگی پوست، تورم شکم و پرولاپس مخرج و کاهش تحرک بودند) بود. بعلاوه فراوانی فصلی ابتلا مزارع فوق الذکر به عفونت های باکتریایی مذکور در فصول بهار، تابستان و پاییز به ترتیب 83/40 و 66/66 و 16/49 درصد بود. نتایج این تحقیق بیانگر بروز بیماری های باکتریایی متنوعی در مزارع قزل آلای حاشیه رودخانه هراز می باشد.
    کلیدواژگان: رودخانه هراز، قزل آلای رنگین کمان، عفونت های باکتریایی
  • داریوش غریبی، مسعود قربانپور نجف آبادی، علی محبت صفحه 13
    امروزه مصرف نامنظم و بی رویه آنتی بیوتیک های سنتتیک و تجاری زمینه ساز بروز مقاومت دارویی در باکتری ها و برجا گذاشتن عوارض جانبی و باقی مانده های دارویی در فرآورده های دامی شده است که این امر لزوم استفاده از ترکیباتی طبیعی نظیر گیاهان دارویی برای اهداف درمانی را رهنمون می سازد. در این مطالعه ویژگی های ضدباکتریایی سیاه دانه علیه 10 باکتری مهم بیماری زا از دیدگاه دامپزشکی مورد بررسی قرار گرفت. جدایه های بالینی باکتری های مختلف از حیوانات توسط واکنش های بیوشیمیایی و ویژگی های کشت و ریخت شناسی شناسایی شدند. حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد باکتری (MIC) و حداقل غلظت کشنده باکتریایی (MBC) عصاره اتانولی سیاه دانه با روشMacro broth dilution و برای هر یک از سویه های پاتوژن باکتریایی تعیین گردید. میانگین حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد و حداقل غلظت کشنده باکتری (میلی گرم به ازای هر میلی لیتر) بترتیب در یرسینیا انتروکولیتیکا (100و200)، لیستریا مونوسیتوژنز (5/12و25)، کورینه باکتریوم سودوتوبرکلوزیس (5/12و5/12)، کورینه باکتریوم رناله (125/3و25/6)، بروسلاآبورتوس (25و50)، پاستورلامولتوسیدا (25/6و25/6)، منهیمیا همولیتیکا (125/3و125/3)، تروپرلا (آرکانوباکتریوم) پیوژنز (125/3و25/6)، اشریشیاکلی (100و200)، استافیلوکوکوس آرئوس (50و50) تعیین گردید. بیشترین فعالیت ضدباکتریایی در مورد منهیمیا همولیتیکا با حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد 125/3 میلی گرم در هر میلی لیتر و کمترین فعالیت ضدباکتریایی در مورد اشریشیا کلی و یرسینیا انتروکولیتیکا با حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد 100 میلی گرم در هر میلی لیتر مشاهده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که عصاره اتانولی سیاه دانه بر رشد تمام باکتری های پاتوژن مورد آزمایش اثر ممانعتی داشت و می توان از این عصاره یا ترکیبات خالص شده از آن درکنترل عوامل عفونی استفاده نمود.
    کلیدواژگان: سیاه دانه، عصاره اتانولی، باکتری های بیماری زا، دامپزشکی
  • محمدرضا محزونیه، مهدی سلیمی، عارفه گلستان فر، سید محمدعلی حسینی نسب صفحه 23
    بیماری زبان آبی یک بیماری ویروسی غیرواگیر در نشخوارکنندگان به ویژه گوسفند است که با فراوانی کمتر در گاو، بز، بوفالو، آهو، شتر و آنتلوپ ها دیده می شود. عمدتا توسط حشرات منتقل می شود و باعث ضایعاتی در مخاط بینی، دهان و اندام های حرکتی می شود. همچنین گزارشاتی مبنی بر ایجاد سقط در برخی حیوانات وجود دارد. شتر یکی از حیواناتی است که مخزن این ویروس است ولی علائمی نشان نمی دهد. از این رو می تواند باعث انتشار عفونت در مناطق مختلف و حیوانات دیگر شود. هدف از این مطالعه، جستجوی ژنومی ویروس بلوتانگ در شتر های یک کوهانه ی کشتار شده در مرکز ایران بود. به منظور جستجوی توالی قطعه ژنومی S7 در ویروس زبان آبی، از تعداد 110 شتر یک کوهانه‎ی کشتار شده در کشتار گاه نجف آباد نمونه‎ی خون، تهیه شد. جهت جلوگیری از انعقاد، به نمونه ها‎ی خون هپارین اضافه شد و در یک محفظه در کنار یخ به آزمایشگاه ارسال گردید. با استفاده از روش اسید گوانیدیم- ایزوتیوسیانات و فنل-کلروفرم استخراج RNA انجام پذیرفت. سپس نمونه ها به روش RT-PCR مورد آزمون قرار گرفت. محصول PCR حاصل از آزمون، روی ژل آگاروز 5/1 درصد برده شد و پس از رنگ آمیزی با اتیدیوم بروماید، توسط ژل داکیومنت قرائت گردید. نتایج آزمون نشان داد که کلیه نمونه ها منفی هستند که خوشبختانه می تواند گویای آن باشد که این عفونت در منطقه ی مورد بررسی از کشورمان وجود ندارد و یا متعاقب عفونت گذرا، ویرس بلوتانگ در خون شتر یک کوهانه پایداری طولانی مدت ندارد. با توجه به اینکه این بیماری در برخی استان های دیگر گزارش شده بهتر است مطالعات بیشتری در خصوص آلودگی شتر صورت پذیرد.
    کلیدواژگان: شتر، ویروس بلوتانگ، نجف آباد، ایران
  • مظاهر شریعت نژاد، هادی حق بین نظرپاک، نریمان شیخی صفحه 31
    میکروب کلامیدوفیلا یک ارگانیسم مشابه با باکتری های گرم منفی و داخل سلولی است که در خانواده کلامیدیاسه قرار دارد. در این خانواده گونه های مختلفی از کلامیدوفیلا قرار دارند که قادرند میزبان های خود را آلوده نمایند. گونه ایجادکننده بیماری در پرندگان، کلامیدوفیلا پسیتاسی است که در انسان هم منجر به بروز بیماری می شود. انتقال بیماری از طریق تماس با پرندگان آلوده و خصوصا پرندگان خانواده طوطی سانان و یا ترشحات و وسائل آلوده می باشد. هدف کلی از این مطالعه، تشخیص مولکولی میکروب کلامیدوفیلا پسیتاسی در بین پرندگان خانواده طوطی سانان مشکوک به حضور کلامیدوفیلا پسیتاسی در آنها در شهر تهران و با استفاده از روش واکنش زنجیره پلیمراز آشیانه ای می باشد. در این بررسی سوآب مدفوعی از 23 نمونه طوطی مشکوک به همراه سو آب کلواک از 7 نمونه لاشه مشکوک به حضور کلامیدوفیلا پسیتاسی گرفته شد. نمونه ها تا زمان استخراج در دمای 20- درجه سانتیگراد نگهداری شدند. روش استخراج DNA با استفاده از فیلترهای سیلیکا صورت گرفت و در ادامه با استفاده از روش واکنش زنجیره پلیمراز آشیانه ای و بر اساس ژن S rRNA16 مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج بدست آمده شامل 10 مورد مثبت از بین30 نمونه مورد بررسی بود. با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق، اهمیت آموزش افراد نگهداری کننده از طوطی در جهت حفظ سلامت حیوان و پیشگیری از ابتلای انسان مشخص می شود.
    کلیدواژگان: کلامیدوفیلا پسیتاسی، طوطی سانان، واکنش زنجیره ای پلیمراز آشیانه ای، تهران
  • محمدرضا مخبر دزفولی، صمد لطف الله زاده، سیروس صادقیان، زهره افتخاری، جواد عباسی صفحه 39
    تغییرات هماتولوژیکی و تعیین سطح سرمی کلسیم، فسفر، منیزیم و گلوکز در 20 راس گوساله مبتلا به تیلریوز طبیعی و 15 راس گوساله سالم مورد بررسی قرار گرفت. بعد از مشاهده علائم بالینی، گسترش خون محیطی از سیاهرگ مارژینال گوش برای تایید تیلریوز تهیه گردید. همچنین از همه گوساله ها دو نمونه خون از ورید وداج شامل 2 میلی لیتر با ماده ضد انعقاد (EDTA) برای بررسی هماتولوژی و 10 میلی لیتر بدون ماده ضد انعقاد برای تعیین غلظت الکترولیتی اخذ گردید. در آزمایشگاه بعد از مشاهده پیروپلاسم یا شیزونت انگل در لنفوسیت ها و ماکروفاژها بیماری تایید گردید. سپس مطابق روش های معمول، بررسی های هماتولوژی بر روی نمونه های خون با ماده ضد انعقاد انجام گرفت. بعد از جداسازی سرم از نمونه های خون بدون ماده ضد انعقاد، غلظت کلسیم، فسفر، منیزیم و گلوکز با استفاده از روش اسپکتروفتومتری اندازه گیری گردید. مقایسه نتایج گروه های شاهد و بیمار با نرم افزار SPSS و آزمون test-t در سطح 05/0>P انجام گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که میزان هماتوکریت، هموگلوبین، گلبول های قرمز، پلاکت ها و پروتئین تام سرم در گوساله های مبتلا به تیلریوز کاهش معناداری در مقایسه با گروه شاهد دارد. غلظت کلسیم، منیزیم و گلوکز نیز کاهش یافته اما این کاهش تنها در مورد کلسیم معنادار بود. غلظت فسفر افزایش یافته بود اما این افزایش بطور آماری معنادار نبود. نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که تیلریوز در گوساله ها سبب کاهش معنادار کلسیم سرم خون می شود که به عنوان یک یافته جدید باید در زمان درمان علاوه بر درمان اختصاصی بیماری به آن توجه ویژه نمود.
    کلیدواژگان: الکترولیت، هماتولوژی، تیلریوز، گوساله
  • رضا شاهرخ آبادی*، ابراهیم رحیمی، حسن ممتاز، راحله پورصاحبی صفحه 49

    اشریشیا کلی O157:H7 به عنوان یک عامل اسهال، کولیت خونریزی دهنده و سندرم اورمی همولیتیک در سراسر جهان شناخته شده است. گوشت آلوده به مدفوع حیوانی احتمالا منبع اصلی عفونت اشریشیا کلی O157:H7 در نمونه های گوشت می باشد. این مطالعه با هدف بررسی میزان شیوع اشریشیا کلی O157:H7 در نمونه های گوشت گاو کشتارشده در کشتارگاه شهرستان رفسنجان صورت گرفت. این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی، از اردیبهشت تا بهمن 1390 انجام پذیرفت. در این مطالعه تعداد 148 لاشه مورد بررسی قرار گرفت. نمونه ها از برش سطحی عضله گردن گرفته شد و پس از نمونه برداری سریعا کشت و آنالیز میکروبی بر روی نمونه ها صورت گرفته و کلنی های مشکوک به اشریشیا کلی O157:H7 توسط تکنیک Polymerase Chain reaction مورد ارزیابی قرار گرفت. میزان آلودگی نمونه ها به اشریشیا کلی و اشریشیا کلی O157:H7 بر اساس آزمون کشت به ترتیب 36 (%32/24) و10 (%75/6) مثبت بودند. از این تعداد 6 نمونه (%05/4) در آزمون PCR به عنوان اشریشیا کلیO157:H7 تشخیص داده شدند. شیوع فصلی اشریشیا کلیO157:H7 نشان داد که بیشترین شیوع آلودگی نمونه های اخذ شده در فصل تابستان می باشد (P<0.05). نتایج این مطالعه نشان داد که گوشت گاو می تواند به عنوان یک مخزن بالقوه برای اشریشیا کلی O157:H7 مطرح باشد و گوشت گاو ممکن است به عنوان یک حامل در انتقال این پاتوژن به انسان عمل کند.

    کلیدواژگان: PCR، اشریشیا کلیO157:H7، گوشت گاو
  • جلال کاظمی، ملاحت احمدی*، حبیب دستمالچی ساعی، مسعود ادیب حسامی صفحه 57

    مقاومت آنتی بیوتیکی در گونه های استافیلوکوکوس اورئوس مثل مقاومت نسبت به بتالاکتام ها مشخص شده است. موضوع مقاومت دارویی در درمان تورم پستان استافیلوکوکی و احتمال انتقال این مقاومت به انسان وجود دارد. نیاز به استفاده از تکنولوژی مدرن و استفاده از نانوذرات نقره که خاصیت درمانی آن از قبل به اثبات رسیده است، لازم و ضروری به نظر می رسد. در طی این بررسی تعداد 311 نمونه شیر اخذ گردید. در کارتیه های آلوده برای تورم پستان بالینی و همچنین فقدان علائم بالینی، تست کالیفرنیایی تورم پستان (CMT) و کشت باکتری شناسی مثبت در مورد اورام پستان تحت بالینی مشخص گردیدند. جهت شناسایی دقیق جدایه های استافیلوکوکوس اورئوس علاوه بر آزمایشات بیوشیمیایی استاندارد از تکثیر ژن nuc به روش PCR نیز استفاده گردید. حداقل غلظت مهارکنندگی و حداقل غلظت کشندگی نانوذرات نقره و آنتی بیوتیک ها بصورت مجزا و توام تعیین شدند. الگوی مقاومت 50 جدایه ی استافیلوکوکوس اورئوس نسبت به پنی سیلین، آموکسی سیلین، آمپی سیلین و سفازولین به ترتیب 50%، 56%، 46 % و 30% بودند. از کلیه جدایه ها، 8 % نسبت به کمترین میزان نانوذرات نقره حساس بودند. براساس این مطالعه نانوذرات نقره به همراه آنتی بیوتیک های بتالاکتام دارای قدرت اثر بیشتری نسبت به هر کدام از آنتی بیوتیک ها و نانوذرات نقره به تنهایی است.

    کلیدواژگان: مقاومت به آنتی بیوتیک های، استافیلوکوکوس اورئوس، آنتی بیوتیک های موثر بر دیواره سلولی، ورم پستان، نانوذرات نقره
  • شاهرخ شیرازی، فرهاد بهادری، طیبه سادات مصطفایی، هومن رونقی، میرمحسن حسینی قمی صفحه 69
    در مرداد ماه سال 1390 از یک قطعه سارگپه (Buteo buteo) موجود در سازمان محیط زیست استان آذربایجان شرقی که دچار شکستگی بال و خونریزی شده بود، نمونه خون از ورید بالی اخذ شد. پس از تهیه گسترش خونی، لام ها به آزمایشگاه انگل شناسی پلی کلینیک دکترای تخصصی دامپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران انتقال داده شد و پس از رنگ آمیزی با گیمسا 5 درصد، گسترش ها زیر میکروسکوپ نوری با بزرگنمایی 1000× مورد بررسی قرار گرفتند. پس از بررسی مشخص شد که نمونه مورد بررسی، آلوده به تک یاخته لکوسیتوزون می باشد. این گزارش اولین مورد آلودگی به این انگل از سارگپه در استان آذربایجان شرقی می باشد.
    کلیدواژگان: لکوسیتوزون، آلودگی، سارگپه، آذربایجان شرقی
|
  • M. Soltani, M. Hazeri, E. Sharifpour, S. Mirzargar, P. Shohre Page 1
    The possible bacterial infections were studied in six farmed rainbow trout in Mazandaran province at Haraz river region during spring, summer and autumn 2008. The external and internal clinical signs of affected fish were recorded and a number of 20 diseased fish from each fish farm were then obtained for bacteriology studies during each season. Clinically, the affected fish were lethargic showing blindness or exophthalmia, darkening of body, abdominal distension and prolaps of anal area. Internally, signs of hemorrhage in the intestine, pale and tattoo liver and accumulation of bloody fluids in the abdominal cavity were observable in dissection. From total 360 fish samples processed for routine bacteriological works, 149 samples were positive for Gram positive bacteria consisting of Streptococcus iniae (51 isolates), Lactococcus garviae (7 isolates), Staphylococcus areus and S. epidermidis (91 isolates). Also, 39 fish samples were positive for Gram negative bacteria consisting of Aeromonas hydrophila (20 isolates), Yersinia ruckeri (14 isolates) and Vibrio anguillarum (5 isolates). In antibiogram, all bacterial isolates were sensitive to enrofloxacine and flumequine while showing a variable sensitivity to peniciline and erythromycin. Total incidence of affected fish in the investigated fish farms to these bacterial infections were 52.22% and the highest incidence of infections were due to stapylococcosis (5.27%) and streptococcosis/lactococcosis (16.10%). Furthermore, the seasonal incidence of these bacterial infections during spring, summer and autumn were 40.83%, 6.66% and 49.61%, respectively. The results of this study show that the farmed rainbow trout of Haraz region are affected with different bacterial infections.
    Keywords: Haraz River, rainbow trout, bacterial infections
  • D. Gharibi, M. Ghorbanpoor Najafabadi, A. Mohabat Page 13
    Nowadays, multiple drug resistance and side effects such as residual drug, hypersensitivity, immune-suppression and allergic reaction has developed among humane society and animal due to the irregular use of commercial antimicrobial drugs. Therefore, use of natural compounds such as medicinal herbs for therapeutic goals is recommended. In the present study, an attempt has been made to investigate the antibacterial characteristics of Nigella sativa against ten different wild veterinary bacterial pathogens. Identification of clinical isolates from different bacteria was done on the basis of morphology, cultural characteristics and biochemical reactions. MIC and MBC were determined by macro broth dilution method using serially two folds diluted of ethanol extracts from Nigella sativa. The main bactericidal and bacteriostatic activity of ethanol extract of Nigella sativa against pathogenic bacteria were respectively as MBC (mg/ml) and MIC (mg/ml) Yersinia enterocolitica (200-100), Listeria monocytogenes (25-12.5), Corynebacterium pseudotuberculosis (12.5-12.5), C. renale (6.25-3.125), Brucella abortus (50-25), Pasteurella multocida (6.25-6.25), Mannheimia haemolytica (3.125-3.125), Escherichia coli (200-100), Trueperella (Arcanobacterium) pyogenes (6.25-3.125), Staphylococcus aureus (50-50). The highest antibacterial activity was shown against M. haemolytica with the MIC of 3.125 mg/ml and the least for E. coli and Yersinia enterocolitica with the MIC of 100 mg/ml. The result of this study showed that ethanol extract of Nigella sativa exhibited an inhibition in the growth of all examined pathogenic bacteria and this extract or the compounds derived from it can be used in control of infectious agent.
    Keywords: Nigella sativa, ethanol extract, bacterial pathogen, veterinary medicine
  • M. Mahzounieh First, M. Salimi, A. Golestanfar, S.M.A. Hosini, Nasab Page 23
    Blue tongue disease is a non-contagious, viral disease of ruminants, mainly sheep and less frequently cattle, goats, buffalo, deer, dromedaries and antelope. That is mainly transmitted by insects and cause lesion in the mouth, nasal mucosa, and limb, also existing reports of create abortion in some animals. Camel might be reservoir of BTV without showing of any clinical sings so it can be spread the virus among other regions and animals. The objective of this study was genomic detection of bluetongue virus in one humped camels slaughtered in central part of Iran. In order to detection of S7 sequence of bluetongue virus genome in 110 one humped camels that slaughtered in Najafabad abattoir, specimens were prepared. For preservation of coagulation heparin was added to blood samples and they transported to laboratory in cool box. RNA was extracted by acid guanidinium-isothiocyanat and phenol chloroform method and they were detected by reverse transcriptase polymerase chain reaction (RT-PCR). All PCR products were separated by 1.5% agarose gels electrophoresis and stained with ethidium bromide. After that, they were analyzed by using gel documentation. The results of tests showed that all of samples were negative. Fortunately, it shows that in this studied area in our country, this infectious cannot be exist or transient infection in camel does not persist for a long time. As BTV infection was reported in some provinces, we highly recommend to expand study on camel infection with BTV.
    Keywords: Camel, Blue tongue virus, Najafabad, Iran
  • M. Shariatnejhad, H. Haghbin Nazarpak, N. Sheikhi Page 31
    Chlamydophila is an organism similar to geram negative and interacellular bacteria that is classified in Chlamydiacae family. Various types of Chlamydophila exist in this family that can infect their hosts. The species that infects birds is Chlamydophila psittaci. It can cause diseases in humans. The disease is transmitted via touching or secretions and the infected objects of infected birds, especially psittacine birds. The purpose of this research is the Molecular detection of Chlamydophila psittaci among dead and suspected cases of psittacine birds in Tehran. In this study, 23 excrement swabs of suspicious parrots and 7 cloacal swabs of dead but suspicious to the existence of Chlamydophila were investigated. The samples were kept in -20 C degrees up to the extraction time. The method of DNA extraction was performed by Celica filters, and then was examined by using Nested PCR Method based on 16SrRNA genom of chlamydophila. The findings obtained from 10 positive cases among 30 tested samples. The results showed the importance of giving more information to the psittacine birds’ keepers about Chlamydophila in order to have healthy parrots and to prevent their keepers from the disease.
    Keywords: Chlamydophila psittaci, psittacine birds, Nested PCR, Tehran
  • M.R. Mokhber Dezfouli, S. Lotfollahzadeh, S. Sadeghian, Z. Eftekhari, J. Abbasi Page 39
    Hematologic changes and serum biochemical analysis of 20 naturally infected and 15 non-infected calves with theileria annulata were carried out. Theileriosis was confirmed by observing theileria merosoites in red blood cells of peripheral blood smears of calves. Two blood samples were taken from the jugular vein in disposable polyethylene tubes one with anticoagulant (EDTA) for hematology and another 10 ml without anticoagulant substance for biochemical analysis. Compare the results the patient and control groups performed with Spss software and "t" test in the P<0.05. The results of this study showed that hematocrit, hemoglobin, red blood cells (RBC) count, platelets count and serum total protein were significantly reduced in calves infected with theileria (infected calves) compared with healthy calves (control group). Calcium, magnesium and glucose concentrations were also decreased in infected calves, but this was significant only in calcium. Phosphorus concentration had increased but this was not significant statistically. The results of present study shows that theileriosis in calves causes significant decrease in serum calcium which as new finding special attention should be paid when treating animals in addition to the disease specific treatment.
    Keywords: Electrolyte, Hematology, Theileriosis, Calf
  • R. Shahrokhabadi, E. Rahimi, H. Momtaz, R. Poursahebi Page 49

    Escherichia coli O157:H7 is now recognized as an important cause of diarrhea, hemorrhagia colitis and hemolytic-uremic syndrome worldwide. Meat contaminated with animal feces is probably the major source of the E. coli O157:H7. In this study, we investigated the prevalence of E. coli O157:H7 in meat samples of bovine in Rafsanjan, Iran. This was a descriptive - analytical and descriptive study, which was conducted from April 2011 to February 2012. A total of 148 bovine carcasses were sampled by surface section of neck meat taken immediately after slaughter analyzed using microbiological examinations. Suspected colonies to E. coli O157:H7 were confirmed by a specific polymerase chain reaction method (PCR). The results showed that the contamination rate of samples to E. coli and E. coli O157:H7 were 36(24/32%) and 10(6/75%), respectively, six samples (4/05%) were identified as E. coli O157:H7, using polymerase chain reaction. Seasonal distribution showed that the highest prevalence of E. coli and E. coli O157:H7 occurred in summer samples (P<0.05).These results indicate that bovine can be a reservoir for E. coli O157:H7 and bovine meat may serve as a vehicle for the pathogen transmission to human.

    Keywords: Escherichia coli O157:H7, Bovine meat, PCR
  • J. Kazemi, M. Ahmadi, H. Dastmalchi Saei, M. Adib Hesami Page 57

    Antibiotic resistance in Staphylococcus aureus strains against beta-lactam antibiotics have specified. Because of drug resistance the treatment of staphylococcal mastitis is difficult and resistance transmission to human is possible. Use of modern technology for treatment is necessary and the therapeutic properties of silver nanoparticles have already been proven. In the present study, 311 milk samples were collected from mastitis casase in cattle. California mastitis test (CMT) used for detection of mastitis cases and bacteriological cultures carried out on all milk samples in order to identify the S. aureus. In addition to accurate identification of S. aureus, nuc gene was amplified by PCR. The minimum inhibitory concentration (MIC) and the minimum bactericidal concentration (MBC) of silver nanoparticles and antibiotics individually and in combination were determined on 50 S. aureus as isolates. Patterns of S. aureus isolates resistance to penicillin, amoxicillin, ampicillin and cefazolin, were 50%, 56%, 46% and 30% respectively. 8% of all isolates were sensitive to low levels of silver nanoparticles. Based on this study, silver nanoparticles in combination with beta-lactam antibiotics have more effect on S. aureus isolates than any of the antibiotics or silver nanoparticles alone.

    Keywords: Antibiotic resistance, Staphylococcus aureus, Antibiotics affecting on cell wall, Mastitis, Silver nanoparticles
  • S. Shirazi, F. Bahadori, T. Mostafaei, H. Ronaghi Page 69
    The peripheral blood of an injured Common Buzzard (Buteo buteo), which was kept in East Azerbaijan Environment Organization, was collected in August 2011. The blood sample was taken from the brachial vein and transferred to the Laboratory of Parasitology, School of Specialized Sciences of Veterinary Medicine, Science and Research Branch, Islamic Azad University in Tehran. Having stained the blood smears with 5 % buffered Giemsa stain; they were carefully examined under a light microscope with X1000 magnification. It was observed that the bird erythrocytes harbored Leucocytozoon sp. This is a first report of an eagle owl infection with Leucocytozoon sp. in East-Azerbaijan province of Iran.
    Keywords: Leucocytozoon sp., infection, Common Buzzard, East Azerbaijan