فهرست مطالب

فصلنامه آموزش و اخلاق در پرستاری
سال دوم شماره 1 (بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/01/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محسن حجت، مریم چرخ انداز، شهره جوادپور صفحه 1
    مقدمه
    هدف نهایی بیمارستان ها ارتقاء کیفیت مراقبت از بیماران و جلب رضایت آنان می باشد. این امر خود یکی از شاخص های رعایت اخلاق حرفه ای در بیمارستان ها می باشد. سنجش سالانه رضایتمندی بیماران جهت حرکت را به مدیران بیمارستان نشان می دهد. لذا مطالعه حاضر با هدف «بررسی میزان رضایتمندی بیماران» طی 3 سال متوالی طراحی و انجام شده است.
    روش کار
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که طی 3 سال انجام شده است. تعداد نمونه آماری هر سال شامل 200 نفر از بیماران بستری در بیمارستان بودند، که به روش نمونه گیری در دسترس طی یک ماه جمع آوری می گردید. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، روایی پرسشنامه با روش صوری و محتوایی و پایایی آن نیز با روش آزمون مجدد (91/0=r) کسب گردید. اطلاعات به کمک نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    میانگین رضایتمندی در طی سال های (84-86-87) به ترتیب (44/0±51/2، 44/0± 95/2 و 47/0±43/2) بود، که در حد متوسط برآورد گردید. در بررسی آماری بین جنس و اعتماد به پرسنل درمانی، همچنین بین تحصیلات و رضایتمندی کلی به کمک آزمون آماری کای دو ارتباط معناداری مشاهده شد (05/0>P).
    نتیجه گیری
    با توجه به کاهش میانگین رضایتمندی بیماران در سال 87 نسبت به 86 و 84 در همه متغیرها، پیشنهاد می گردد مدیران بیمارستان جهت ارتقاء میزان رضایتمندی بیماران برنامه مناسبی تهیه نمایند.
    کلیدواژگان: بیمارستان، بیماران، رضایت مندی
  • محمدحسین مدبر صفحه 7
    مقدمه
    راهیابی روایات غیر معتبر به مجامع روایی، حدیث شناسان را برآن داشته است که با تکیه بر معیارهایی چند، به آسیب شناسی و نقادی روایات بپردازند. این امر به دلیل فراوانی بیشتر روایات مشکل دار، در میان روایات طبی، از ضرورت بیشتری برخوردار است. شناخت این معیارها برای تمامی کسانی که از طرفی می خواهند در حوزه های مشترک دین و طب، مانند اخلاق پزشکی، فقه پزشکی و قرآن پژوهی و طب دست به پژوهش بزنند و از طرف دیگر خود را ملزم به رعایت اصول و ضوابط اخلاق در وادی نقد و نقادی می دانند، امری لازم و ضروری به نظر می رسد.
    روش کار
    روش کار در تهیه محتوای این مقاله، کتابخانه ای _ تحلیلی و با مراجعه به متونی بوده که در زمینه مورد بحث برای این مقاله سخنی داشته اند. برخی از آنها بطور عینی و برخی دیگر از نرم افزارهای علوم اسلامی استخراج شده است.در مجموع به شانزده منبع مراجعه شده است.
    یافته ها
    عدم تطابق محتوای یک روایت با یافته های قطعی علوم ونیز ناهماهنگی آن با مشاهدات، باعث می شود آن روایت، غیر قابل استناد اعلام شود به همین دلیل روایتی که تعداد دنده های قفسه سینه مردان را یکی کمتر از زنان می داند غیر قابل استناد دانسته می شود.
    نتیجه گیری
    دو معیار از معیارهای نقد روایات یعنی: 1. معیار عدم مخالفت با حس 2. معیار عدم تعارض با یافته های قطعی علوم، که اتفاقا در میان صاحب نظران کمتر مورد عنایت واقع شده اند برای پژوهشگران در حوزه های مشترک طب ودین مهم تر و کاربردی ترند. این مقاله دو معیار مزبور را به پژوهشگران علوم پزشکی معرفی کرده و اهمیت و نقش کلیدی آنها را یادآور شده است.
    کلیدواژگان: معیارهای نقد روایات، روایات طبی، حس، علم، اخلاق نقد
  • حمید حجتی، محسن آقا ملایی، صدیقه فیاض، رسول اسلامی اکبر، سیده مرضیه موسوی، نفیسه حکمتی پور صفحه 12
    مقدمه
    بی دردی بعد از عمل جراحی باعث کاهش عوارض، مدت اقامت و هزینه بیماران می شود. هدف این مطالعه مقایسه تاثیرروش کنترل درد توسط بیمار و روش تزریق عضلانی بر میزان رضایتمندی بعد از اعمال جراحی شکم می-باشد.
    روش کار
    این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 60 بیمار که به صورت تصادفی به دو گروه مساوی تزریق عضلانی (30 نفر)و گروه کنترل درد توسط خودبیمار(30 نفر) انجام گرفت. همه بیماران با شرایط یکسان و استاندارد بیهوش شده بودند. برای کنترل درد در گروه تزریق عضلانی kg/mg50 پتیدین به همراه یک سرم دارونما و درگروه کنترل درد توسط خود بیمار از طریق پمپ وریدی k g/h/mg1/. پتیدین در cc50 سرم نرمال سالین 9/0 % با سرعت 2cc/h تزریق شد. سپس میزان رضایت دو گروه توسط یک مقیاس دیداری سنجیده شد. آزمون آماری من ویتنی برای تجزیه تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین کاهش درد در گروه تزریق عضلانی 6/0 + 6/2 و در گروه کنترل درد توسط بیمار 5/0 + 9/2بود. در گروه تزریق عضلانی 67درصد و در گروه کنترل درد توسط خود 57درصد از کاهش درد رضایت زیاد داشتند.اختلاف آماری دو گروه معنی دار بود(045/0p<).
    نتیجه گیری
    :با توجه به یافته ها، روش کنترل درد توسط خود بیمار میتواند با افزایش درک بیمار از زمان شروع و شدت، زمینه رضایت بیماران را فراهم سازد. همچنین این موضوع احترام به مشارکت و تصمیم بیمار در امور درمانی خود میباشد.
    کلیدواژگان: رضایتمندی، بیماران، کنترل درد توسط خود، تزریق عضلانی، بعد جراحی
  • محمد علی منتصری، محسن حجت، مریم چرخ انداز صفحه 30
    مقدمه
    اصلی ترین بخش در آموزش پرستاری آموزش بالینی است. یکی از چالش های موجود در این زمینه استفاده از چند مربی برای یک گروه از دانشجویان و یا استفاده از یک مربی برای یک گروه از دانشجویان در همه بخش ها می باشد. هدف این مطالعه مقایسه دو روش تک مربی و چند مربی در کارآموزی فن پرستاری است.
    روش کار
    این مطالعه یک مطالعه نیمه تجربی است. 88 نفر از دانشجویان پرستاری که درس فن پرستاری را انتخاب نموده بودند، از دو دوره متوالی به روش سرشماری انتخاب شدند و طی 2 سال پی در پی به روش تک مربی (43 نفر) و چند مربی (45 نفر) و با طراحی دو سو کور تحت آموزش قرار گرفتند. بخش های بالینی و مربیان در هر دو گروه ثابت بودند. در پایان ترم تحصیلی توسط چک لیست خود ارزیابی اطلاعات جمع آوری گردید و به کمک میانگین، خطای استاندارد، آزمون های کای دو، اسپیرمن، پیرسون و تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین نمرات خودارزیابی دانشجویان در گروه تک مربی (08/0±67/1) و در گروه چند مربی (09/0±97/1) بود. بین میانگین دو گروه اختلاف معنادار آماری به کمک آزمون آماری تی مستقل مشاهده گردید (03/0=P، 32/1:T). بین جنس با میانگین نمرات خود ارزیابی و بین علاقه به رشته پرستاری با میانگین نمرات نیز ارتباط معنادار آماری به کمک آزمون کای دو و اسپیرمن مشاهده گردید (04/0=P). بین معدل و میانگین نمرات دانشجویان به کمک آزمون پیرسون نیز ارتباط معنادار آماری مشاهده نشد (40/0=P).
    نتیجه گیری
    با توجه به میانگین بالاتر نمرات خودارزیابی دانشجویان در گروه چند مربی و اختلاف معنادار آماری بین دو گروه، لذا استفاده از روش چند مربی در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: خودارزیابی، عملکرد بالینی، تک مربی، چند مربی
  • فاطمه الحانی، پرستو اوجیان صفحه 46
    مقدمه
    پرستاران همواره با حجم کاری بالا و کمبود نیرو مواجه هستند و از سوی دیگر باید نقش خود را به عنوان یک عضو موثر از خانواده ایفا نمایند، لذا به نظر می رسد که پرستاران در برقراری تعادل بین مسوولیت های کاری و خانوادگی خود دچار مشکل هستند. بنابراین بر آن شدیم تا میزان تضاد کار با خانواده و تضاد خانواده با کار را در پرستاران سنجیده و ارتباط آن را با کیفیت زندگی پرستاران تعیین کنیم.
    روش کار
    این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد. نمونه ها شامل 60 پرستار شاغل در سه بیمارستان آموزشی شهر تهران می باشند. نمونه ها به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل چهار بخش؛ اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه های تضاد کار با خانواده و تضاد خانواده با کار (کارلسون) و پرسش نامه کیفیت زندگی (SF-36) بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و همبستگی استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج بررسی نشان میدهد که میزان تضاد کار با خانواده در پرستاران به مراتب بیشتر از تضاد خانواده با کار است، که این میزان در ابعاد زمان و کشش نقشی قابل ملاحظه تر می باشد. همچنین این دو متغیر با هم ارتباط معنادار و مستقیم دارند (01/0P<، 388/0r=). از سوی دیگر میزان کیفیت زندگی پرستاران در حد متوسط ارزیابی گردید. کیفیت زندگی با تضاد کار با خانواده (001/0P<، 469/0r=-) و تضاد خانواده با کار (05/0P<، 282/0r=-) ارتباط معنادار و معکوسی دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به میزان تضاد کار و خانواده پرستاران و تاثیرآن بر روی کیفیت زندگی آنها، ارائه یک راهکار جامع و مناسب با رویکرد افزایش کیفیت زندگی در این قشر از کارکنان توسط مدیران پرستاری لازم و ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: تضاد کار با خانواده، تضاد خانواده با کار، کیفیت زندگی، پرستاران
  • محمد خادملو، عاطفه زارع، مهدی فخار صفحه 48
    مقدمه
    شکاف کیفیت خدمات، فاصله بین ادراکات و انتظارات از خدمات ارائه شده می باشد. گام اساسی در خدمت این شکاف شناسایی ادراکات و انتظارات مشتریان از کیفیت خدمات ارائه شده می باشد. این مطالعه با هدف تعیین شکاف کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده در دانشگاه علوم پزشکی مازندران با استفاده از ادراکات و انتظارات دریافت کنندگان خدمت انجام شده است.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی 140 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی به صورت تصادفی انتخاب شدند جمع آوری داده ها توسط پرسشنامه صورت گرفت این پرسشنامه دارای پنچ بعد کیفیت خدمات شامل تضمین، پاسخگویی، همدلی، اطمینان و ملموس است و شکاف خدمات با تفاضل نمرات واقعیت ها و انتظارات دانشجو به دست آمد. داده ها حاصل از این تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS 17 و به کمک آماره های توصیفی و آزمون Tمستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که براساس نظرات دانشجویان در هر پنج بعد خدمت و تمام عبارات مربوط به هر بعد شکاف کیفیت وجود دارد بیشترین شکاف در بعد ملموس (34/1-) و کمترین میانگین شکاف مربوط به بعد اطمینان (16/1-) بود.
    نتیجه گیری
    در مجموع در هر پنج بعد شکاف کیفیت وجود دارد که نشان می دهد انتظارات دانشجویان از خدمات ارائه شده برآاورده نمی شود این شکاف کیفیت می تواند تاثیرات منفی زیادی بر یادگیری دانشجویان داشته باشد لذا پیشنهاد می شود برای کاهش این شکاف ها، مسئولین ضمن برنامه ریزی جهت برگزاری کارگاه آموزشی در زمینه نحوه خدمت رسانی و افزایش مهارت های ارتباطی برای کارکنان، هنگام تخصیص بودجه، ابعادی که بیش ترین شکاف را نشان دادند در اولویت قرار دهند.
    کلیدواژگان: کیفیت، شکاف، انتظارات، خدمات آموزشی، دریافت کنندگان
|
  • Mohsen Hogat, Maryam Charkhandaz, Shohreh Javadpour Page 1
    Introduction
    The main goal of medical institutes in every country is to enhance the quality of patients care in order to win their satisfaction. On the one hand, this is one of the main challenges in medical organizations throughout the world. On the other, recurrent assessments of patients’ satisfaction level reveal systematic direction. This research was, therefore, designed to evaluate external clients’ satisfaction level within three years.
    Materials And Methods
    This is a descriptive and analytical research performed by cross-sectional method during 3 years. The sample consisted of 200 inpatients, selected by convenient sampling during one month in every year. A self-report questionnaire was used to collect data. Formal and content methods were used to obtain the validity of questionnaire, and the questionnaire reliability was obtained via retesting (r=0.91). Data were analyzed using SPSS software.
    Results
    The average satisfaction rates for 2005, 2007 and 2008 years were respectively 2.51±0.44, 2.95±0.44 and 2.43±0.47 which were categorized as moderate. Statistical analysis through X2 test revealed significant relationships both between sex and staff reliability, and also between education and overall satisfaction (P>0/05).
    Conclusion
    With regard to the reduced mean of patients’ satisfaction in all levels during 2008 as compared to 2005 and 2007, hospital managers are recommended to draft appropriate programs so as to elevate patients’ satisfaction level.
    Keywords: Hospitals, External, Client, Satisfaction
  • Page 30
    Introduction
    Clinical education is the most essential part of nursing education. One of the challenges in this area is the recruitment of several instructors for one group of student or one instructor for a group of students in all clinical wards. The purpose of this study was to compare the two methods of single instructor and multiple instructors in clinical training of nursing techniques.
    Materials And Methods
    This is a quasi-experimental study. 88 nursing students who had taken courses on nursing techniques within 2 consecutive periods were selected by census and trained by single instructor (n=43) and multiple instructors (n=45) during 2 consecutive years. Double-blind agendas were used to organize the research. Clinical wards and instructors did not change in either group. Data were collected by self-report checklists at the end of semester and analyzed by mean, standard error deviation, X2, Spearman test, Pearson and independent T tests.
    Results
    The mean grade of students’ self-report in single instructor and multiple instructors groups was 1.67±0.08 and 1.97±0.09 respectively. T test revealed a significant difference between the mean of the two groups (P<0.05, F: 1.32 (. X2 and Spearman tests did not reveal a significant relationship between sex and self-report grades and also between self-report grades and interest in nursing. There were no significant relationships between students’ GPA and the mean grades of self-report, using Pearson test (P>0.05).
    Conclusion
    Regarding the higher mean grade of students’ self-report in multiple instructors group and the statistically significant difference between the two groups, it is recommended to utilize multiple instructors in nursing students’ clinical training.
    Keywords: Education Goals, Clinical Training, Instructor
  • Page 46
    Introduction
    Nurses are constantly exposed to high workload and lack of workforce; and on the other hand, they should play their roles effectively as a member of their families. Therefore, it seems that nurses face challenges in providing balance between work and family responsibilities and this will affect their quality of lives (QOL). Thus, we decided to evaluate work and family conflict in nurses and its accompaniment with their QOL.
    Methods
    It is a descriptive-analytical study which consists of 60 nurses, who work in 3 educational (training) hospitals of Tehran, and were randomly picked up among these educational hospitals. These hospitals were selected randomly from other educational hospitals either. Data gathering instrument includes four parts of demographic information, questionnaire of work-family conflict (WFC), questionnaire of family-work conflict (FWC) (Carlson), and questionnaire of quality of life (sf36). To analyze the data, descriptive and correlation statistics were applied.
    Findings
    Results show that WFC is significantly higher than FWC in nurses which is more considerable in time and role strain dimensions. Also, there is a direct and positive relationship between these two variables (r=0.388, p<0.01). On the other hand, nurses’ QOL evaluated moderately. There is a negative and inverted relationship between WFC (p<0.01, r = -0. 469) and FWC (p<0.05 r = -0.282).
    Conclusion
    Considering nurses’ work-family conflict and its impact on QOL, it is essential to take a holistic and suitable policy with the approach of increasing the QOL in this group of employees by the managers.
    Keywords: work, family conflict, family, work conflict, quality of life, nurses
  • Page 48
    Introduction
    Service quality gap represents service quality as the discrepancy between customers’ expectations for a service offering and the customers’ perceptions of the service received. A major step in surveying this gap is to identify the customers’ perceptions and expectations. Utilizing clients’ perceptions and expectations, this study was performed to assess service quality gap from the viewpoint of Paramedicine students in Mazandaran University of Medical Sciences.
    Materials And Methods
    140 students from Faculty of Paramedicine were randomly selected in this descriptive study. The standard SERVQUAL questionnaire divided into individual needs and service quality specifications was used for data collection. Data were analyzed utilizing SPSS 17.0 and using descriptive statistics including paired T-test.
    Results
    Findings revealed quality gaps in all educational service quality specifications and the phrases measuring them. The highest average of quality gap was observed in tangibles (-1.34) and the lowest average belonged to assurance (-1.16).
    Conclusion
    There were quality gaps in all 5 constructs, implying that students’ expectations are not satisfied. These gaps can bear negative consequences for students’ learning. It is therefore recommended that, for disbursing funds, executives give primary importance to the aspects marked with the highest gaps. It is also recommended to make plans and hold educational workshops to enhance the provision of services and communicative skills among the staff.
    Keywords: Quality, Gap, Expectations, Educational Services