فهرست مطالب

فصلنامه کهن نامه ادب پارسی
سال دوم شماره 2 (پیاپی 4، زمستان1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/12/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی اصغر باباصفری، سید حامد موسوی صفحات 1-23
    صوفیان و اسماعیلیان، دو خیزش اجتماعی در تاریخ ایران و اسلام، ویژگی فکری مشترکی دارند و آن نگرش تاویلی و درک باطنی آن هاست. با نگاهی به تاویلات این دو گروه، می توان هم در عرصه نظر و هم در عرصه روش به تفاوت هایی دست یافت. در حوزه نظر، بنیان های اندیشه اسماعیلیه مبتنی بر درک عقلی است، درحالی که، بینش صوفیان و عارفان بر درک شهودی استوار است. همچنین، اسماعیلیه تاویلاتشان براساس تعلیم امام است، اما تاویلات صوفیه مبتنی بر تجربه شخصی و درک لحظه ای است.
    در حوزه روش تاویل، نگرش صوفیه به جهان پیرامون براساس دل و نگرش شهودی است. بنابراین، به نظر می رسد تاویلات آنان متغیر است؛ زیرا دل حالات متعددی را تجربه می کند؛ درحالی که اسماعیلیه، مانند صوفیه، به جهان هستی نمی نگرند تا تاویلی بسته به حالات خویش عرضه کنند. همچنین، اسماعیلیه، با پیش فرض های خاص خود، دست به تاویل متن می زنند. ازاین رو، تاویلات آنان به دانش هرمنوتیک نزدیک می شود؛ این درحالی است که صوفیه، در جریان تاویل، علایق خود را دخالت نمی دهد، بلکه منتظر وقت می ماند. ازطرفی، تاویلات صوفیه مبتنی بر درک زبان شناسانه است، درحالی که اسماعیلیه چون براساس دانش هرمنوتیک به متن می نگرند، تاویلاتشان زبان شناسانه نیست.
    کلیدواژگان: صوفیه، اسماعیلیه، تاویل، لفظ، معنی
  • ابوالقاسم رادفر، اصغر اسمعیلی تازه کندی صفحات 25-53
    یکی از ویژگی ها و اختصاصات مهم شعری سبک شاعران آذربایجانی و اران کاربرد اصطلاحات و مضامین علمی و کمک گرفتن از آن ها برای مضمون سازی است؛ چنان که بیشترین مضامین و اصطلاحات علومی، مانند نجوم، طب، گیاه شناسی، داروشناسی، در آثار شاعران این سبک دیده می شود. در این مقاله، اصطلاحات، تشبی هات، استعارات و مضامین ساخته شده با برخی احجار کریمه (شامل الماس، پیروزه، در، عقیق، لعل، و یاقوت) بررسی شده و مسائل علمی و ادبی مطرح شده درباره این احجار کریمه در دیوان های خاقانی شروانی، فلکی شروانی، ذوالفقار شروانی، مجیرالدین بیلقانی و آثار نظامی گنجوی تحلیل شده و با کتب علمی کانی شناسی قدیم، ازجمله تنسوخ نامه ایلخانی و آثاری از این دست، تطبیق داده شده است.
    کلیدواژگان: مضمون سازی، اصطلاحات، احجار کریمه، سبک آذربایجانی
  • محمدرضا راشدمحصل، فاطمه حسین‎زاده هرویان صفحات 55-69
    بیشتر جنبش های احساسی و مکتب های فکری ایرانی که پس از شکست ساسانیان شکل گرفته از اندیشه ها و زمینه های اجتماعی خالی نبوده است؛ از جمله آن ها گرایش های گروهی صوفیان است که، ازطریق دعوت به زهد و استغنا، هدف شخصیت بخشی و بیدارگری داشته‎اند. البته این هدف ها از دید مراکز حکومتی پنهان نمانده و دریافته‎اند که توجه بزرگان این مکتب ها به پاکی نفس و تربیت رفتاری مردم، نتیجه‎اش اثبات و ثبات شخصیت انسانی و درنهایت، کسب استقلال است؛ از این‎رو کوشیده‎اند، ضمن رعایت جانب این بزرگان و نگهبانی از عظمت مقام و القای تقدس زاهدانه آنان، درپی جذب پیروان آن ها و منحرف کردن فعالیت های رفتاری آنان باشند. این توجه هم حوزه های جغرافیایی و عاطفی این مکتب ها را گسترش داده و هم ضرب آهنگ سقوط آن ها را نواخته و سرعت داده است. در مقاله حاضر، برپایه شواهد و مدارک بازمانده، دگرگونی های فکری و رفتاری تصوف مکتبی ریشه‎یابی شده و نسبت میان کمیت خانقاه ها و گستردگی مراکز عمومی تصوف و فراهم شدن موجبات انحطاط و دگردیسی این اندیشه بیان شده است.
    کلیدواژگان: تصوف و اعتقاد، تصوف و مذهب، گسترش خانقاه ها، حقیقت تصوف
  • مریم شریف نسب صفحات 71-88
    برقراری ارتباط میان انسان ها از راه های گوناگون امکان پذیر است؛ اما ارتباط کلامی شایع ترین این راه هاست. در شعر کهن پارسی، ارتباط کلامی به چندین شیوه، مانند سوال و جواب، مکالمه، مناظره، و دیالکتیک، صورت می گرفته است. در این مقاله، به شیوه های گوناگون ارتباط کلامی در شعر کهن پارسی پرداخته شده و ویژگی های هریک بررسی شده است. درنهایت، نشان داده شده که جز دیالکتیک، که در زمینه ای کاملا منطقی و مستدل اتفاق می افتد، سایر شیوه های ارتباط کلامی چندان محمل منطقی و استدلالی نداشته اند. این اتفاق چه بسا متاثر از وضعیت اجتماعی و هژمونی غالب جامعه آن روزگار، که زیر سلطه پادشاهان ستمگر و تک صدایی بوده رخ داده باشد.
    کلیدواژگان: ارتباط کلامی، مکالمه، مناظره، سوال و جواب، دیالکتیک، شعر کهن پارسی
  • روح انگیز کراچی صفحات 89-96
    هدف از نگارش مقاله حاضر، بررسی نسخه خطی منحصربه فرد خلاصه الاشعار بخش 133 سفینه تبریز، گردآورده ابوالمجد محمد بن مسعود تبریزی، برای شناخت و حضور زنان شاعر در تاریخ ادبی ایران است. این جنگ در معرفی رباعی سرایان حوزه جغرافیایی شمال غرب ایران و در فاصله سده پنجم تا هفتم هجری قمری منبعی ارزشمند است. در این پژوهش، که با رویکردی مقایسه ای و از دیدگاهی تاریخی در حوزه ادبیات زنان انجام شد، دو جنگ نزهه المجالس و خلاصه الاشعار فی الرباعیات بررسی و شباهت ها و تفاوت های هر دو کتاب از نظر حضور زن در ادبیات و در تذکره های نخستین مورد مطالعه قرار گرفت.
    در این مقاله، تاثیر ساختار جامعه، مسائل فرامتنی، تفاوت های جنسیتی، وضعیت نابرابر و کیفیت آثار هنری شاعران در نظر گرفته شده است.
    کلیدواژگان: زنان شاعر، سفینه تبریز، خلاصه الاشعار، رباعی، نزهه المجالس، نسخه خطی
  • مرتضی محسنی، آتنا ریحانی صفحات 97-113
    به دست دادن تعریف جامع و دقیق از انسان دغدغه اساسی مکاتب فلسفی در فرهنگ های متفاوت است. فلاسفه و متفکران، در ادوار گوناگون، تعاریف متفاوتی از انسان عرضه کرده اند. آنچه در تمامی این تعاریف درخور توجه است، تاثیر فضای فرهنگی و تاریخی بر تعاریف اندیشمندان و فلاسفه هر دوره است که از مقولات گوناگون علوم انسانی و به تبع آن، تاثیر مراودات فرهنگی میان تمدن ها بر این تعاریف است. در این جستار، سعی شده تا با توجه به تاثیرپذیری فرهنگی ایران از فلسفه یونانی در دوران اسلامی اندیشه های فلوطین، به مثابه میراث دار گلچینی از فلسفه کلاسیک غربی، با ناصرخسرو به منزله متفکری ایرانی و اندیشمندی اسماعیلی، در مقوله انسان مقایسه و شباهت ها و تفاوت های اندیشه های این دو متفکر با یکدیگر سنجیده شود. در یک نتیجه گیری کلی باید گفت، در بیان تحلیل هایی که هریک از این دو متفکر عرضه کرده اند عامل اصلی سامان بخش، فضای فکری عصر و نیاز فکری مخاطبانشان بوده است.
    کلیدواژگان: انسان، اندیشه اسلامی، مراودات فرهنگی، فلوطین، ناصرخسرو
  • محمدامیر مشهدی صفحات 115-139
    نظیری نیشابوری از شاعران پیش گام سبک هندی است. شعر نظیری نشانه هایی از سبک های پیشین به ویژه عراقی را در خود دارد. او در میان شاعران سبک عراقی، به شعر سعدی و حافظ، بیشتر از دیگر شاعران توجه داشته است. البته میزان تاثیر پذیری شعر نظیری از غزل های حافظ با هیچ شاعر دیگر قابل مقایسه نیست، زیرا نظیری سعی داشته در تمام وجوه شعر خود را به شعر حافظ نزدیک کند، ازجمله واژگان و ترکیبات، موسیقی بیرونی و کناری، صور خیال و زیبایی های ادبی، مفاهیم، اندیشه ها، و عواطف شعری. در این پژوهش سعی شده تاثیرپذیری غزل نظیری نیشابوری از غزل حافظ، در تمام محورهای مذکور، دقیقا بررسی و آشکار شود تا اثبات گردد که تقلید و پیروی از شیوه غزل سرایی حافظ، بعد از حیات وی، پیوسته ادامه داشته و در سبک بازگشت ادبی به اوج رسیده است.
    کلیدواژگان: غزل فارسی، سبک عراقی، سبک هندی، حافظ، نظیری
|
  • Aliasghar Baba Safari, Seyyed Hamed Mousavi Pages 1-23
    Sufis and Ismailians are two social upheavals which share a common feature in thought that is interpretive attitude and profound inward understanding. Considering the interpretations of these two groups one can find discrepancies in both arenas of theory and practice.in theory, the fundamentals of thought of Ismailiya are based on rational understanding whereas the perspicacity of sufis and mystics is based on conceptual understanding. More over, ismailians believe that their interpretations are based on imam s teaching while sufis interpretations are based on personal experience and immediate underatanding. In practice, Sufism view towards the world is based on heart and conceptual attitude. So it seems that their interpretations are in a state of flux, because heart experiences different states. Ismailiya, though, does not look at the cosmos, as sufis do, in a way which gives a narrow interpretation to its states. Besides, ismailiya interprets the text with its own specific presuppositions. So their interpretations approach hermeneutics while Sufism does not involve its personal interests in the process of interpretation but waits for the time. On the one hand. Sufism interpretations are based on linguistic understanding. On the other hand, as ismailiya looks at text employinghermeneutics, its interpretation is not linguistics.
    Keywords: Sufism, ismailiya, interpretation, word, meaning
  • Abolghasem Radfar, Asghar Esmaeili Tazekandi Pages 25-53
    One of the important specialties and characteristics of poetic Azerbaijani style, using the scientific words and terms and making guaranteed by them, though many of words and terms of sciences such astronomy, medicine, botany, pharmacology etc.In this paper terms, smiles, metaphors and guarantees what makes with jewelries (contain brilliant, turquoise, pearl, agate, gold, ruby & topaz) considered and literary and scientific problems of them analyzed in works of khagani sharvani, falaki sharvani, zolfagar sharvani, mojirAl-din Baylagani & nizami ganjavi and compared with old mineralogy works such as Tansoqnameh Ilkhani.
    Keywords: guarantying, terms, jewelries, Azerbaijani style
  • Mohammadreza Rashed Mohassel, Fateme Hoseinzade Heravian Pages 55-69
    Most of Iranian emotional movements and mental schools that have been established after the breakage of Sasanian have not been without social thoughts and backgrounds. We can name the collective tendencies of mystics as one of these samples that by inviting the people to piety and self-sufficiency they aimed to give them identity and awakening. Of course, these purposes have not been away from the eyes of governmental centers, and they have found out that the attentions of these mystical saints to piety and behavioral education of people lead to the stability of their human personality and finally independence. So, in spite of apparent respecting these mystics and their great sacred position, they have tried to attract their followers and distort their behavioral activities. This kind of paying attention has spread both their emotional and geographical scopes and, meanwhile, has caused their final breakage and decline.This article aims to originate the mental and behavioral changes in radical mysticism based on the remained documents and evidences, and also explain the relation between the quantitive spread of the dervish monasteries and public mystical centers on one hand and the causes of the decline of this thought on the other hand.
    Keywords: Mysticism, beliefs, Mysticism, Following, Mysticism, Religion, the spread of dervish monasteries, the truth of mysticism
  • Maryam Sharifnasab Pages 71-88
    Creating connections between people is possible in different ways, but verbal communication is the most common way. This connection in classic Persian poetry has appeared in numerous ways such as verbal communication and question - answer, communication, colloquy and dialectic, etc. In this essay a variety of verbal communication and their features in the classic Persian poetry are discussed. In the end, it is shown that only in dialectics, logic and reasoning are very vivid and in the other methods of verbal communication they have not been substantiated. This could be occur because of the hegemonic and monophonic social systems under the authorization of autocrats.
    Keywords: verbal communication, conversation, question, answer, communication, colloquy, dialectic, classic Persian poem
  • Rohangiz Karachi Pages 89-96
    The Purpose of writing this article is to investigate the specific manuscript Kholasatolashaar one of the Safineh Tabriz section, collected by Abolmajd Mohammad ibn Masoud, To study Presence of Poetesses in the history of Persian literature. This anthology is valuable Source same as Nozhatolmajales. I have Compare these two anthology to introduce former Poetesses from the earliest time of Persian literature.
    Keywords: Poetesses, Kholasatolashaar, SafinehTabriz, Quatrain, Manuscript
  • Morteza Mohseni, Atena Reihani Pages 97-113
    Naziri Neishaboori is one of Indian style (sabke Hendi) avant-gard poets. Naziri’s poetry, has some signs of the previous styles especially Araghi. Sa’di and Hafes have had the most influence on Naziri Neishaboori’s poetry, from among the Araghi style poets. Ofcourse Hafez’o influence on Naziri is incomparable to other poets’ influence on him, because Naziri intended to make his poetry all-sidedly similar to Hafez poetry, these include his diction, rhythem and meter, images, and literary beauties, immitation, concepts, ideas and poetic feelings. This essay is about to closely study the stylistic influences of Hafez on Naziri Neishaboori’s sonnets, then it proves that imitation of Hafez’ sonnetering, ofter his life has never stopped and has reached its climax in the period called Bazgasht Adabi.
    Keywords: Ghazal farsi, Persian Sonnet, Araghi style, Indian style, Hafez, Naziri
  • Mohammad Amir Mashhadi Pages 115-139
    Naziri Neishaboori is one of Indian style (sabke Hendi) avant-gard poets. Naziri’s poetry, has some signs of the previous styles especially Araghi. Sa’di and Hafes have had the most influence on Naziri Neishaboori’s poetry, from among the Araghi style poets.Ofcourse Hafez’o influence on Naziri is incomparable to other poets’ influence on him, because Naziri intended to make his poetry all-sidedly similar to Hafez poetry, these include his diction, rhythem and meter, images, and literary beauties, immitation, concepts, ideas and poetic feelings. This essay is about to closely study the stylistic influences of Hafez on Naziri Neishaboori’s sonnets, then it proves that imitation of Hafez’ sonnetering, ofter his life has never stopped and has reached its climax in the period called Bazgasht Adabi.
    Keywords: Ghazal farsi, Persian Sonnet, Araghi style, Indian style, Hafez, Naziri