فهرست مطالب

فصلنامه کهن نامه ادب پارسی
سال دوم شماره 1 (پیاپی 3، تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/06/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • زهرا آقابابایی خوزانی صفحات 1-19
    در باب نشانه های زیبایی شناختی پیکرین خوبرویان به طور کلی در ادب پارسی و به ویژه شعر دری بسیار می توان گفت. مایه شگفتی است که با همه گستردگی مطلب در ادبیات و تاریخ ما، تاکنون نوشته مستقلی در این باب فراهم نیامده است. حال آنکه سراسر تاریخ ادب پارسی سخن از حسن و جمال و ستایش زیبایی است. آنچه که گویی آغاز نداشته و البته نپذیرد انجام. نیاکان ما این موضوع را تحت عنوان علم الجمال پی گرفته اند.
    در این مقاله ابتدا مطالعات زیبایی شناسی در میان قدما و سپس معاصرین بررسی می شود. آنگاه تلاش خواهد شد که حلقه های مفقوده زیبایی در فرهنگ ایرانیان پیش از اسلام و ادب عرب بازیافته شود. سپس نشانه های زیبایی اساسا «پیکرین» معشوق ادب پارسی و سیر تغییر و تحول این نشانه ها را بررسی خواهد شد. در این مقاله نگارنده تنها با ذکر نمونه هایی چند از زیبایی پیکرین معشوق، درپی یافتن نشانه های محسوس بوده است. تحلیل گسترده، نقد تحلیلی وروابط بینامتنی (intertextuality relationships) نمونه ها، نیز بررسی نشانه های غیرپیکرین زیبایی که در ادب پارسی از آن به «آن» تعبیر رفته است، مجالی دیگر می طلبد.
    کلیدواژگان: زیبایی شناسی، کتاب شناسی جمال، اوستا، شعرفارسی، ادب عرب
  • امیر داور پناه صفحات 21-46
    مولوی در کنار مطالعه دقیق و پیوسته قرآن مجید، تفسیرها و صحاح حدیث و تامل در آنها، به معارف، احوال و آداب خاص صوفیان نیز توجه کامل داشته و کتاب ها و مقالات آنان را مشتاقانه و با دقت می خوانده است. از این رو مبادی تصوف و افکار و کلام مشایخ صوفی را باید بتوان در مثنوی معنوی جست وجو کرد و میزان و چگونگی اقتباس مولانا جلال الدین بلخی را از متصوفه بازشناخت. مقاله حاضر که در آن ارتباط اندیشه و کلام مولانا در مثنوی معنوی با آموزه ها و معارف اهل تصوف نشان داده می شود مورد تحقیق در این زمینه است و از آن، فایده و اعتبار پژوهش های تازه و دقیق تر دراین باره به اجمال اشاره می شود.
    کلیدواژگان: مولانا، تصوف، مثنوی معنوی، مشایخ، صوفی، عرفان، مولوی
  • فروغ سلطانیه صفحات 47-68
    زبان مهم ترین وسیله ارتباطی بین انسان ها است. شاعران و نویسندگان نیز برای بیان احساس خویش و درمیان نهادن آن با دیگران، از همین زبان بهره می جویند. از این نظر، به مقوله زبان از دیدگاه عطار پرداخته شد تا شاید بتوان دانست که از نظر عطار زبان چیست و چه کاربردهایی دارد و طریقه درست بهره گیری از آن کدام است.
    کلیدواژگان: زبان، اشکال مختلف زبان، حال و مقام گوینده و شنونده، وظایف شاعر، مسئولیت گوینده، ضعف های زبان، خاموشی
  • اسحاق طغیانی، رحمان قربانی صفحات 69-86
    آب، عنصر شگفت انگیز طبیعت است که همواره مورد احترام و تقدیس ملل مختلف بوده و اسطوره های فراوانی پیرامون آن شکل گرفته است. ایرانیان باستان نیز آب را بسیار گرامی می داشتند و محافظت از آن را وظیفه آیینی خویش می دانستند. بسیاری از این اعتقادات درشاهنامه به عنوان مهم ترین جایگاه تجلی اساطیر و باورهای ایرانی، به تصویر کشیده است. فرزانه توس، حکیم ابوالقاسم فردوسی، در لابه لای اثر گرانسنگ خویش به مواردی اشاره کرده که نمایانگر اندیشه های اسطوره ای پارسیان درباره آب است. این موارد در چهار جنبه گنجانده شده است: 1. تطهیر روان 2. شستشو برای نیایش 3. آب حیات 4. باروری و فراوانی.
    در نوشتار حاضر، این جوانب بررسی می شود تا نشان داده شود آب از این منظر چه اهمیت و اسراری دارد.
    کلیدواژگان: آب حیات، اسطوره آب، شاهنامه، شستشو برای نیایش، فردوسی
  • جمیله فاطمی صفحات 87-99
    گنجینه بزرگ و ماندگار امثال و حکم فارسی، سرشار از اصول و مبانی معرفتی، دینی، اخلاقی وفلسفی همچنین مشتمل بر برخی از نظریه های علومی چون روان شناسی، جامعه شناسی، منطق، سیاست و غیره است. از این رو نباید آنها را تنها در حوزه ادبیات بررسی کرد. بررسی جنبه های گوناگون مثل ها می تواند افق های جدید و ابعاد تازه تری را برروی پژوهشگران بگشاید و موجب شود تا به این ثروت عظیم ملی تنها به چشم آثار ادبی نگریسته نشود.
    در نوشتار حاضر، امثال فارسی با رویکردی منطقی بررسی شده و از آنجاکه برخی از ادب دوستان و ادب پژوهان در وادی امثال، جایگاهی برای علم منطق قائل نیستند، ابتدا بر تثبیت این جایگاه دلایل لازم اقامه و سپس براساس اصول و قواعد منطقی، سبک های مختلف مثل های مغالطه آمیز شناسایی شده است. نگارنده به هیچ وجه حذف مثل های غیرمنطقی را از مجموعه امثال پیشنهاد نمی کند به همین دلیل، توصیه نامه منطقی تدوین مثل های فارسی ارائه خواهد شد تا تدوین کنندگان فرهنگ ها با رعایت مفاد این توصیه نامه، مخاطبان را به برداشت صحیح و کاربرد درست مثل های منطقی و نیز اجتناب از کاربرد مثل های مغالطه آمیز رهنمون سازند.
    کلیدواژگان: مثل، ضرب المثل، منطق، مغالطه
  • مرتضی مقصودی، ابوالقاسم رادفر صفحات 101-112
    در مقاله حاضر سعی شده است اشعار شاهنامه، مندرج در تاریخ جهانگشای جوینی، در دو بخش بررسی و ازحیث لفظ و مضمون با شاهنامه تطبیق شود و مطابقت یا اختلاف و مغایرت این ابیات با شاهنامه بیان شود.
    در بخش اول، به میزان ابیات شاهنامهشیوه درج آن ها در تاریخ جهانگشای جوینی با ذکر عنوان داستان های شاهنامه که این اشعار از آن ها انتخاب شده و نیز به نبود تعداد معدودی از این ابیات در شاهنامه اشاره شده است و ضمن تطبیق ابیات با نسخ چاپی خالقی مطلق، مسکو، ژول مول و نسخه بدل های آن ها، برخی از اشعاری که با شاهنامه مغایرت دارند، به عنوان نمونه، ذکرشده است.
    در بخش دوم، درباره کاربرد ابیات ازحیث مضمون و تطبیق محتوایی با داستان های شاهنامه بحث و ضمن ذکر برخی از مضامین مهم و نقل بخش هایی از متن جهانگشا، پیوند لفظی و معنوی اشعار با نثر بررسی و به رابطه پیوستگی یا گسستگی لفظی شعر با نثر اشاره شده و در پایان نتایج حاصل از این پژوهش بیان شده است.
    کلیدواژگان: شاهنامه، تاریخ جهانگشا، فردوسی، عطاملک جوینی
  • عباسعلی وفایی، سیده کوثر رهبان صفحات 113-132
    بیدل دهلوی از شاعرانی است که شگرد سبکی و زبانی خاص خود را دارد. وی در مواردی با شکستن معیارهای مرسوم و با دور شدن از اصول حاکم شعر، زبانی متفاوت عرضه می دارد. هنجارگریزی های صرفی و نحوی او در غزلیاتش جالب توجه، بررسی هر یک آنها بیانگر خلاقیت زبانی و ادبی او است و این شگردها در کنار دیگر تصاویر شاعرانه شعر او را تخیلی تر نهاده است. در این مقاله سعی شده است به ساختارهای جدید نحوی در اشعار بیدل اشاره شود؛ ساختارهایی که زبان پژوهان، کمتر به آنها توجه کرده اند و علی رغم نظر برخی که هنجارگریزی را در محتوا بی تاثیر می دانند، با ارائه نمونه هایی ، تاثیر این نوع هنجارگریزی در ادبی کردن زبان اثبات و مزان دخالت آن نشان داده شود.
    کلیدواژگان: سبک هندی، بیدل، هنجارگریزی نحوی، ضمیر متصل، قید اسمی
|
  • Zahra Agha Babaei Pages 1-19
    We can talk a lot about the physical aesthetic signs of beauties in Persian literature and especially in Persian poems. Despite the fact that all over the Persian literature and history is about beauty and aesthetics, it's amazing that with this vast literature there isn’t any specialized writing still about this fact. The ancients examined this fact with a science named Elm-al-Jamal. In this article we first go through the ancient and then contemporary aesthetic study. The next part searched missing links of beauty in ancient Persian before Islam, and then we find the signs of beauty in Persian poems and show the changing and developmental trend of beauty. At last we explain the cause of the stability of the aesthetic taste ancients had in Persian poems.
    Keywords: aesthetics, Bibliography of beauty, Avesta, Persian poem, Arab literature
  • Amir Davarpanah Pages 21-46
    In addition to Quran, interpretations and vatical traditions, Mawlana carefully studied Sufi sheik's books and discourse. Therefore we have to search principles of Sufism in Masnavi-ye Manavi in order to understand the amount of his adaptations. This article presents connection of Mawlana's thought and speech to teachings of Sufi sheiks and point out that it is necessary to do more research on this topic.
    Keywords: Mowlana, Sufism, Masnavi Manavi, Sheikhs, Sufi, mysticism, Mowlavi
  • Forough Soltaniyeh Pages 47-68
    Language is the most important communication tool between human beings. Poets and writers use the same tool in order to communicate their feelings. Based on this point of view, I tried to explain what A’ttar thought about language, its applications and how to use it properly.
    Keywords: language, different types of language, condition of speaker, listener, duties of the poet, responsibility of the teller, weaknesses of language, silence
  • Ishagh Toghyani, Rahman Ghorbani Pages 69-86
    Water is a marvelous element of nature which has been appreciated by many different nations and many myths has been shaped about it. Water has been admired by ancient Iranian people, too, as they protected it as a ritual task. Many of these beliefs (myths) have been portrayed in "Shahname" as the most important text that has expressed Iranian myths and beliefs. The Famous poet, Ferdowsi, represents instances of Iranian's mythical notions and ideas about water in his great book. These instances include four dimensions: 1) catharsis of spirit, 2) ablution for adoration, 3) AB- E HAYAT, and 4) fertility and amplitude. The paper studies these dimensions in order to display the significance and mysteries of water.
    Keywords: water of life (ab, e, hayat), water myth, Shahname, ablution for adoration, Ferdowsi
  • Jamileh Fatemi Pages 87-99
    The great and lasting treasury of the Persian proverbs and wisdoms is full of epistemological, religious, ethical and philosophical teachings and principles. They contain the theories of other sciences as sociology, logic and politics. Therefore we must not study them only from the view point of literature. The study of other aspects will show new dimensions to the researchers who can have a different look other than merely literary works at this great national wealth. In this article I studied the proverbs by logical methods. Since some of Iranian literary researchers deny the place of logic in the proverbs, I have demonstrated this point of view then I study the irrational proverbs. It is obvious that I don’t suggest the omission of irrational proverbs, but I present and tender a logical directory to writing the proverbs, so that the writers and collectors of the proverbs observe it, and lead users to correct understanding and suitable usage in order to prevent the use of irrational and incorrect proverbs.
    Keywords: maxim, proverb, Logic, fallacy
  • Morteza Maghsoudi, Abolghasem Radfar Pages 101-112
    In the present article the author has tried to analyze the poems of Shahnameh cited in Tarikh-e Jahangosha-ye Joveini in two separate sections of structure and content and to realize whether they match or not. In the first section the number of verses, the way in which they are quoted in Tarikh-e Jahangosha-ye Joveini, the name of stories of Shahnameh from which they are selected, and also the fact that a certain number of them cant be found In SHAHNAMEH are mentioned, and while these verses are referred to in publications such as Khaleghi Motlagh, Moscow, Jule Mole, and some more, some of the poems are named that are inconsistent with Shahnameh. In the second section in order to attend the verses content-wise, they are double-checked with the stories of Shahnameh and while mentioning some of the more prominent notions and quoting sections of Tarikh-e Jahangosha-ye Joveini, the lexical and pragmatic aspects of the poems are checked with the prose and the coherence and incoherence of pomes and prose is noted. At the end the results of the study are reported.
    Keywords: Shahnameh, Tarikh, e Jahangosha, ye Joveini, Ferdowsi, Ata Malik Joveini
  • Abbas Ali Vafaie, Seyyedeh Kosar Rahban Pages 113-132
    Bidel Dehlavi is one of the poets whose stylistic and linguistic techniques are unique. In some cases, he presents a different genre by breaking the customary norms and deviating from the principles governing poetry. In his sonnets, the syntactic and grammatical deviations are interesting and the examination of each of them manifests his linguistic and literary creativity. Further, such techniques along with other poetic images have made his poems more imaginary. This study is an attempt to examine the novel grammatical structures used in Bidel’s poems; structures that the language scholars have not focused on or have paid less attention to. Despite the opinion of some who consider such deviations ineffective in content, this study is aimed at providing some examples to prove the impact of such deviations on creating a literary language.
    Keywords: Hindi style, Bidel, syntactic deviation from the norm, connective pronoun, nominal adverb