فهرست مطالب

ادب عربی - سال سوم شماره 3 (پیاپی 4، زمستان 1390)

نشریه ادب عربی
سال سوم شماره 3 (پیاپی 4، زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/11/15
  • تعداد عناوین: 15
|
  • روح الله صیادی نژاد*، الهام کوچیان صفحه 1

    با واکاوی در آثار جاحظ، نویسنده و دانشمند توانای عرب قرن سوم . ق. درمییابیم که او در موارد بسیاری به فرهنگ و تمدن ایران اشاره نموده است. اهتمام جاحظ به فرهنگ و تمدن ایران به حدی است که وی را وامی دارد که تعصب عربی خویش را کنار بگذارد و به جایگاه شایسته ایرانیان در میان ملتهای متمدن جهان آن روز، اعتراف کند و آنان را یکی از چهار ملت شایان ذکر جهان آن روز معرفی نماید. با تعمق در دو کتاب المحاسن و الاضداد و التاج فی اخلاق الملوک منسوب به جاحظ، دریابیم که جشنهای ایرانی همچون «نوروز»، «مهرگان، و «فصد» با همه آداب و رسومش، در دوران خلافت عباسیان با شادی و شکوه فراوان برپا گشت و پادشاهان عباسی نیز به منظور افزودن درآمد خویش از راه دریافت هدایا، از این جشنها استقبال می کردند.

    کلیدواژگان: فصد، جاحظ، سنت ایرانی، نوروز، مهرگان
  • مرتضی قائمی، زهرا طهماسبی صفحه 23
    بکارگیری استعاره و کنایه همواره از ارزشمندترین هنرنمایی های ادبی و وسیله ای مناسب برای محک زدن قدرت سخن سرایی شاعران بوده است. سید حمیری بعنوان یکی از شاعران بزرگ شیعه که شعر خود را وقف دفاع از اهل بیت (ع) نموده است، از تصاویر بلاغی با موفقیت بهره برده است. مجموعه استعارات قابل توجه در شعر سیدحمیری در عین سادگی و بی تکلفی، سیمای هنری موجهی را برای شعر او رقم میزند و نمونه بیعیب و نقصی از یک شعر ساده و خلوت دینی است. بیشترین صور خیالی که در شعر او با تنوع معانی و تصویرگری بسیار بالا به چشم می خورد، کنایه است. کنایات شعر او پیش از آن که تصویرگر و دارای فضاسازی باشد، بیانگر و تقریری است. شاعر از آوردن استعارات و کنایات هیچ گاه بدنبال پیچاندن سخن و سردرگم کردن مخاطب نیست، بلکه آرمان شعر او همان بسط معانی، اغراض و تصاویر شعر دینی است که در این باره در به کارگیری کنایات و استعارات موفق بوده است. شعر و تصاویر شعری او از سویی آیینه تمام نمای سیمای درخشان اهل بیت و از سوی دیگر بیانگر چهره کریه و نازیبای دشمنان ایشان است، تا مردم بتوانند از سرچشمه فضائل و احادیث و اخبار ائمه معصوم (ع) سیراب شوند
    کلیدواژگان: سیدحمیری، استعاره، شعر عربی، دین، ائمه (ع)، کنایه
  • زهرا افضلی، مهری خیری زاده صفحه 55
    در عصر حاضر ادبیات داستانی بلحاظ طرح مهمترین و ریشه ای ترین مسائل مربوط به انسان و نیز میزان تاثیرگذاری و جلب خواننده اعتبار فوق العاده ای را بدست آورده است؛ همین امر موجب اقبال و اهتمام جدی ناقدان و صاحبنظران جهت نقد و تحلیل اجزا و عناصر تشکیل دهنده آن از زوایای مختلف شده است. داستان معاصر براساس معیارهای علمی و قواعد معینی به نگارش درآمده و دارای اجزا و عناصر گوناگونی است. عنصر پیرنگ یا طرح یکی از مهمترین عناصر داستان بشمار میرود. درحقیقت این عنصر بمنزله چارچوب و اسکلت داستان است که شش عنصر گره افکنی، کشمکش، هول و ولا، بحران، نقطه اوج و گره گشایی را در بر می گیرد. نقد عنصر مذکور جهت پرده برداشتن ازلایه های ساختار کلی داستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این پژوهش عنصر پیرنگ در رمان الطریق الطویل اثر نجیب الکیلانی نویسنده برجسته معاصر مصری مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. نویسنده در رمان یادشده با بکارگیری تعدادی حادثه که بین آنها رابطه علی معلولی برقرار است به طراحی این عنصر پرداخته و با ایجاد دو موقعیت دشوار هریک از اجزای شش گانه آن را در جایگاه خود قرار داده و به رمان هماهنگی و انسجام خاصی بخشیده است و بر همین اساس استنتاج می شود که رمان الطریق الطویل به دلیل تبحر و مهارت نویسنده در طراحی عنصر پیرنگ از اعتبار هنری و ارزش فنی بالایی برخوردار است.
    کلیدواژگان: نجیب الکیلانی، رمان، الطریق الطویل، پیرنگ
  • علیرضا نظری، خلیل پروینی، کبری روشنفکر، فردوس آقاگل زاده صفحه 83
    زبانشناسی متن بطور عام و انسجام (cohesion)‎ بطور خاص از اواسط نیمه دوم قرن بیست بصورت جدی توسط بسیاری از زبان شناسان مورد اهتمام قرار گرفت بطوریکه درحقیقت پایه اساسی تحلیل گفتمان در سالهای بعد بشمار میرفت. با نگاه به مباحث مطرح-شده در این شاخه جدید زبانشناسی و مقایسه آن با پژوهشهای زبانشناختی در بین مسلمانان، به شواهد و آثاری از زبانشناسان قدیم عربی (نحویان، بلاغیان، و ناقدان) برمیخوریم که در آن به بررسی متون با نگرشی کلی متن و عوامل انسجامی توجه داشتند. زبانشناسان مسلمان بویژه در پژوهشهای زبانی قرآن، قائل به وجود تناسب و هماهنگی بوده اند و سعی در یافتن عناصر آن داشته اند و غالب عوامل انسجام که توسط «هالیدی» و «حسن» مطرح شده بنوعی توسط آنان مورد توجه بوده است هرچند هیچگاه در قالب یک مجموعه کلی و منظم از عوامل انسجام بدان اشاره نکرده اند، بلکه بصورت جداگانه به هر یک از آنها پرداخته اند؛ همچنین زاویه دید ایشان نیز در برخی عوامل مانند تکرار و هم آیی تاحدودی متفاوت از نگاه متن محور زبانشناسی کنونی بوده است و در عاملی مانند فصل و وصل، ریزبینی بسیار، و تداخل نحو و بلاغت را شاهد هستیم و در علوم قرآنی نیز با علمی به نام مناسبات برمیخوریم که بیشترین تقارب و تشابه را با رویکردهای متن محور زبانشناسی معاصر دارد
    کلیدواژگان: نظریه نظم، زبانشناسی متن، نقد ادبی عربی، بلاغت عربی، نحو عربی، انسجام
  • ابوالحسن امین مقدسی، ابوبکر محمودی صفحه 113
    بی شک مقامه از جمله فنونی است که ریشه در تاریخ کهن ادب عربی دارد و از بدو ظهور تا به امروز نویسندگان و کاتبانی نامور و شهیر در این فن ظاهر شده وقدرت و مهارت خود را در این زمینه به نمایش گذاشته اند. از جمله این نویسندگان می توان به حریری(446 - 516) و سیوطی (849-911) اشاره کرد. حریری در این فن پنجاه مقامه و سیوطی سی مقامه از خود به یادگار گذاشته اند.
    با وجود اینکه موضوع نهایی کل مقامات حریری به گدایی و تکدیگری ختم میشود، اما وی با ابراز قدرت و مهارت لغوی و همچنین استفاده از صنایع بیانی و بدیعی دوران خود، گوی سبقت را از دیگر مقامه نویسان ربوده است. مقام و منزلت حریری را در این زمینه شاید نتوان با کسی دیگر مقایسه کرد. این مقامات مملو از سجع و تعقیدات کلامی وکنایات گوناگون است که از نقطه نظر ادبی بسیار حائز اهمیت اند، بطوری که بسیاری از عبارات و جملات آنرا بعنوان شاهد در لابه-لای کتب بلاغی میتوان مشاهده کرد. منزلت سیوطی در انشاء و مقامه نویسی در حد بالایی نیست. این امر برای کسی مثل سیوطی که کل هم و غم خویش را صرف تالیف و تدریس کرده بعید نمی نماید، و مجالی برای زیبا نویسی و محسنات بدیعی باقی نمی گذارد؛ با وجود این، سیوطی در زمینه ادبیات و مقامه نویسی بی بهره نمانده و خود را از این چشمه لایتناهی محروم نکرده است. مقامات او بی شک به پای مقامات حریری نمی رسد، چرا که اسلوب علمی بر اکثر آنها حاکم بوده و مملو از متون دینی و اقوال علما و دانشمندان است و بیشتر جنبه موعظه و خطابه های دینی دارد تا یک فن ادبی
    کلیدواژگان: مقایسه، سیوطی، دین، حریری، گدایی، مقامات
  • حسن گودرزی لمراسکی صفحه 135
    نخستین برخورد جهان عرب با غرب را می توان در سالهای پایانی قرن هجدهم، همزمان با حمله ناپلئون به مصر، ردیابی کرد که نقش بسزایی در بیداری جهان عرب داشت. یکی از حوزه هایی که بشدت از این موضوع تاثیر پذیرفت، ادبیات است که با ظهور بزرگانی چون بارودی، احمد شوقی و... به دگرگونی در محتوا دست یافت و پا را از این حد فراتر نگذاشت ولی پس از 1947؛ با ظهور شاعرانی چون نازک-الملائکه و بدر شاکر السیاب، ساختار شعر درهم شکسته و شعر نو طرح اندازی میشود. یکی از شاعرانی که نقش بسزایی در این قضیه دارد، صلاح عبدالصبور است که با تاثیرپذیری از تی.اس.الیوت، ساختار شعر قدیم عرب را درهم شکسته و تمامی تلاش خود را به کار می گیرد تا محتوا را نیز، دگرگون نموده و ادبیات را درخدمت انسان و انسانیت قرار دهد. این نوشتار بر آن است تا با بهره گیری از اشعار وی و تحلیل آنها، برخی از مهمترین مولفه های نوگرایی در اشعار او را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد که عبارت است از: الگوگریزی، تصویرپردازی با نگاه اگزیستانسیالیستی و واقعگرایانه به مشکلات انسان در جامعه، و میراث سنتی
    کلیدواژگان: صلاح عبدالصبور، میراث سنتی، تصویرپردازی، الگوگریزی
  • ابراهیم اناری بزچلویی، سمیرا فراهانی صفحه 157
    مانایی شعر با چند لایه بودن و خوانش برداری آن ارتباط تنگاتنگی دارد. این امر در نیمه اول قرن بیستم همراه با تاثر از شعر و نقد غربی، شعر معاصر عربی را وارد مرحله جدیدی کرد و آن را عرصه تاخت و تاز اسطوره های ملی و جهانی نمود. بدر شاکر السیاب از نخستین شاعران نوپرداز عرب بود که در شعر خود از رمز و اسطوره بهره فراوان برد. قصیده سفر ایوب از جمله قصاید اوست که شاعر با خلق مجموعه ای از نشانه ها پیام مورد نظر خود را با مخاطب خویش در میان مینهد. این جستار به کشف نشانه های موجود در قصیده سفر ایوب و تحلیل روابط میان آنها براساس آرا و اندیشه های آلن گریماس میپردازد و کارکرد هر یک از نشانه های به-دست آمده از بافت روایی شعر را از منظر قواعد هنجارگریزی معنایی مورد بررسی قرار میدهد؛ بر این مبنا، نشانه های موجود در این قصیده در لایه دوم معنایی و گاه بدلیل استفاده شاعر از رمز و اسطوره در عمیقترین سطح خود یعنی لایه سوم معنایی جای میگیرند
    کلیدواژگان: گریماس، نشانه شناسی، بدر شاکر السیاب، لایه های معنایی
  • مجتبی رحماندوست صفحه 181
    به موازات گسترش دامنه علوم، ذهن تخصص گرای انسان متفکر، اقبال بیشتری به تخصصیتر شدن موضوع کتابها و مدارک علمی، نشان داده است. انسان محقق همواره می کوشد در برخورد با مجهولات، بدون اتلاف وقت و گسسته شدن رشته تحقیقات و افکارش، در کوتاهترین زمان ممکن، به پاسخی مطمئن دست یابد.
    در برخورد با تالیفات و منابع گرانقدر تاریخی، که نفس استناد به آن کتب و استفاده از آنها موضوعیت دارد، راهی جز تهیه کتب کلید مناسب برای هرکدام که مطالب مندرج در آنها به شکل الفبایی تنظیم شده باشد، وجود ندارد. گسترش دامنه علوم، حفظ اصالت ها، جلوگیری از انواع تحریفها و ضرورت دستیابی سریع به مطالب مورد نظر، مهمترین علل گرایش به معجم نگاری است و میتوان گفت که امروزه مهمترین علت توجه به این فن، آسان ساختن دستیابی به مطالب مورد نظر است. بنابراین معجم نگاری یکی از شاخه های فنی و علمی طبقه بندی اطلاعات است که در عرصه اطلاع رسانی کاربردی وسیع دارد.
    شاید بتوان گفت فرهنگهای لغت از نخستین کتب کلید و تالیفات منظمی هستند که در شاخه ای از ادبیات تالیف شده اند و ریشه دراز تاریخی دارند. بموازات آن، کار تدوین راهنمای الفاظ قرآن نیز کار تازه و بیسابقه ای نیست.
    معجم حدیثی سابقه تاریخی زیادی ندارد اما حرکتهای خوب و شایسته ای که در خلق معجم فراهم آمده نشان از تحرکی عظیم در این عرصه و توجهی شایسته دارد
    کلیدواژگان: معجم موضوعی، معجم نگاری، کتاب کلید، منابع اسلامی، معجم لفظی
  • مصطفی موسوی، حمیده نوح پیشه، لیلا سید قاسم صفحه 201
    آثار ادبی از دیرباز منعکس کننده ارتباط و تعاطی فرهنگی جوامع بوده است. میزان این تاثیر متقابل به نوع آثار و دانش و آگاهی صاحبان اثر بستگی دارد. گلستان سعدی که نمونه مثالی هنر کلامی فارسی در حوزه نثر و نظم به شمار میرود به لحاظ محتوا نیز مجموعه بی نظیری از مضامین نغز است که حاصل ذوق، علم و تجربه صاحب آن است. با تسلطی که سعدی بر زبان و ادب عربی دارد، بدیهی است که از آثار ادب عربی متاثر شده باشد همچنان که آثار عربی نیز متاثر از زبان و فرهنگ ایرانی بوده است. عبارتهای کوتاه و پرمعنای گلستان که در موارد بسیاری حکم مثل پیدا کرده است شباهت زیادی به امثال و حکم عربی دارد. این امر مدتهاست مورد توجه سعدی پژوهان بوده است که در آثار متعددی به خصوص شرحهای گلستان و بوستان آن را نمایانده اند. در این پژوهش سعی بر این است شباهتهای بسیاری که بین امثال و حکم عربی و مطالب گلستان وجود دارد و تاکنون به آنها اشاره نشده مورد بررسی قرار گیرند. یافتن این مشابهت ها و درک آنها از جنبه های مختلف هنری لفظی و معنایی مطمئنا به خواندن و فهم گلستان سعدی کمک شایان توجهی خواهد کرد. در این مقاله دست کم پنجاه مورد مضامین مشترک گلستان و امثال و حکم عربی نشان داده شده که پیش از این به آنها اشاره ای نشده است
    کلیدواژگان: امثال و حکم، گلستان سعدی، مطالعات تطبیقی، مضامین مشترک
  • محمدحسن فوادیان، مجید محمدی صفحه 225
    هاشمیات عنوان هشت قصیده مذهبی، سیاسی، اجتماعی و انقلابی است که توسط کمیت بن زید اسدی سروده شده است؛ در واقع این قصاید نخستین و با اهمیتترین اثر او به شمار میرود که با فاصله ای اندک در حدود پانزده یا بیست سال پس از شهادت امام حسین (ع) در فضای اختناق و بیداد امویان سروده شد و بسرعت انتشار یافت و عراق و شامات را درنوردید و آوای آن در شهرها و مساجد پیچید و پایه های ظلم حاکمان اموی را به لرزه در آورد و شاعر را شهره آفاق ساخت.
    شاعر در هاشمیات، دلایل روشن و آشکاری بر حقانیت اهل بیت (ع) در امر خلافت و جانشینی پیامبر (ص) ارائه میدهد. وی براهین خویش را بر معیارهای عقلی بنا نهاده و برای اثبات این امر به آیات قرآن استدلال میکند. درونمایه این قصاید، مدح اهل بیت پیامبر (ص) و برشمردن فضایل ایشان، به تصویر کشیدن ظلم و بیداد بنی امیه، معرفی حکومت عدل علوی و تشویق وتحریض مردم به قیام و جهاد است. نگارندگان در این جستار بر آنند که به بررسی هاشمیات پرداخته و مضامین والای برشمرده فوق را معلوم سازند و محتوای عالی این قصاید را به خوانندگان معرفی کنند.
    کلیدواژگان: اهل بیت (ع)، کمیت بن زید اسدی، هاشمیات، بنی امیه، جهاد
  • رضا افخمی عقدا صفحه 247
    یکی از جلوه های بارز قصاید جاهلی، تصویر و توصیف مرکب مرد جاهلی به شکل عام و شتر بشکل خاص است که یار، همراه و همدم شاعر است و ظاهرا شاعر با عاریت گرفتن اعضای حیوانات نمادینی چون گورخر، گاووحشی، شترمرغ و... به توصیف پراکنده آن پرداخته است. این مقاله بر خلاف شیوه ناقدان پیشین و برخی از سخن سنجان معاصر بگونه ای متفاوت به تفسیر توصیفات بظاهر متفرق شاعر جاهلی از مرکب خود پرداخته تا با تحلیل مبتنی بر رمز و بازگشایی سمبولی، عمق پیوند مفاهیم و مضامین گوناگون آن پدیدار گشته و این اجزای نمادین در یک وجود اسطوره ای نمود پیدا کند. بر این اساس بعید نمینماید که شتر در قصیده جاهلی، نماد شاعر یا انسان ایده آل باشد که هرکدام از عناصر حیوانی و طبیعی که با آن پیوند میخورند، سمبول قدرت، چالاکی، حکمت، ذکاوت، دوراندیشی، احساس مسوولیت، صلابت، استواری و... است
    کلیدواژگان: نمادپردازی، رمزگشایی، شتر، شعرجاهلی
  • محمد باقر حسینی صفحه 281
    شاعر و نویسنده به جهت برخورداری از شعور و احساس بیشتر نسبت به توده مردم، معمولا در برابر ناهنجاری های جامعه، اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و دینی، از خویشتن عکس العمل هایی را بروز می دهد که شاید در عصر وی، برای بسیاری از مردم نامفهوم و نامانوس، بلکه غیرقابل قبول جلوه گر شود؛ و چه بسا مخالفت هایی سخت و جدی را نیز از جانب ایشان در برابر خود به همراه داشته باشد. همانگونه که ممکن است گروهی ندانسته و تحت تاثیر احساسات در جهت موافقت، وی را در جایگاهی قرار دهند که او مستحق آن نیست. اما به مرور زمان که هیجانات فرونشیند و دوره ایشان به سر آید، قضاوت در مورد آنان نیز، آسانتر می شود وداوری به صلاح نیز، نزدیکتر خواهد شد. منفلوطی و آل احمد، از این دسته از نویسندگان هستند که در عهد خویش، به مسائل اجتماعی پرداخته و موافقان و مخالفانی را در اطراف خویش پدید آوردند. ما در این گفتار کوتاه، برآنیم تا ضمن بررسی و مقایسه اوضاع و احوال زنان مصر و ایران در آن عصر، به نقد افکار این دو نقدپرداز اجتماعی در این زمینه، بپردازیم
    کلیدواژگان: زن، آل احمد، منفلوطی، ادبیات تطبیقی، ادب معاصر
  • نعمت الله به رقم صفحه 307
    بی شک نجواها و نغمه های خیال انگیز قاموس دلدادگی که در لفافه غزل در پیکره شعر و ادب عربی راه یافت و توجه و اقبال روزافزون شاعران را به این گونه شعری در پی داشت بشدت تحت تاثیر چکامه های دلکش و دلربای چهره های نامدار عرصه ادب جاهلی در آغاز سروده هایشان بود آنان با جهت بخشیدن به امواج خروشان و پرتلاطم ساحل بیکران احساسات و عواطف، پایه های قالب غزل را پی-ریزی کردند و زمینه تغییر و تحول را در نگرش ادبی شاعران دوره های بعد فراهم نمودند.
    در پی تحولات سیاسی اجتماعی و اقتصادی دوره های اسلامی و اموی که نقطه عطفی در تاریخ عرب بشمار می آید، نوگرایی و تجدید در مضمونهای شعری از جمله غزل، امری اجتناب ناپذیر به نظر میرسید؛ بطوریکه تلاش برای پدید آوردن اصول و مبانی جدید جای کوشش برای تطبیق اصول از پیش پذیرفته شده را گرفت. غزلسرایان در دوره اموی مبانی جدید خود را سامان بخشیدند؛ غزل را بعنوان مضمون شعری مستقل معرفی کردند اما این در حالی بود که چکامه های عاشقانه مطلع اشعار با الهام از ویژگی صداقت قدرت و انسجام دربرابر شاخه های قالب جدید شعری رنگ نباخت و توانست با پویایی به حیات خود ادامه دهد
    کلیدواژگان: شعر، غزل، معشوقه، شاعر
  • عبدالحسین فقهی، حسین مهتدی صفحه 333
    در بررسی سیر تطور علوم انسانی، بویژه در حوزه ادبیات عربی، نقش قرآن کریم و تلاش مسلمانان برای فهم و تفسیر آن غیر قابل تردید است. اشارات و تصریحات قرآن به مباحث تاریخی، علوم اجتماعی و... بهمراه کاربرد فنون بدیع بلاغی، زمینه و بلکه ضرورت توجه و پژوهش در آنها را فراهم و ایجاب کرد. تدوین واژگان دشوار عربی و توضیح معانی آنها براساس تفاهمات و تعاملات اعراب، یکی از نتایج این تلاشها و پژوهشها است. خلاصه اللغات جنابذی یکی از دست آوردهای ارزشمند این کوششها است که توسط عالم بزرگ وادیب سترگ، مولا محمد جنابذی تالیف شده است. در این مقاله پس از بررسی سیر تحول لغت نویسی عربی به فارسی ویژگی های خلاصه اللغات و مقایسه آن با فرهنگهای دیگر بیان شده است
    کلیدواژگان: خلاصه اللغات، معاجم عربی، محمد جنابذی، فرهنگهای دوزبانه
  • یدالله احمدی ملایری صفحه 363
    تسعی هذه الدراسه المقارنه إلی إلقاء الضوء علی صوره الآخر العربی والفارسی فی روایات الروائی الإیرانی احمد محمود والروائی العربی عبد الرحمن منیف، متخذه من إنجازات المدرستین امیرکیه والسلافیه آلیه لإبراز نقاط التشابه والاختلاف فی رسمهما لصوره الآخر. وبعد مسح شامل لنتاج الکاتبین الروائی الضخم، تراءی لنا تقسیم الدراسه إلی فقرتین رئیستین هما (1)«صوره الآخر والتعاطف والإسقاط» (2)«صوره الآخر بین الإیجاب والسلب»، وتبین لنا اخیرا ان الکاتبین و من خلال نظرتهما الإنسانیه التعددیه البعیده عن الشوفینیه رسما صوره لآخر یتعاطف فی ها مع ما عاناه من المآسی والآلام الناتجه عن التخلف والاستبداد فالاستعمار، ویسقط ما یعانیه الآخر علی ذاته وبالعکس، وذلک نتیجه ظروف المجتمعین الفارسی والعربی المتشابهه، کما یرسم الکاتبان صوره لآخر تکشف عن السلبی والإیجابی فی بعض نواحی العلاقات الإیرانیه والعربیه بطریقه موضوعیه بعیده عن التشویه مما یجعل الرهان علی مستقبل العلاقات رهانا معقولا
    کلیدواژگان: محمود، منیف، الروایه، صوره الآخر
|
  • Roohollah Sayadinejad, Elham Koochian Page 1

    By data mining in works of Jahiz, i.e. the Arabic proficient author and scientist in 3rd Hegira century (10th AD cen.), we may find that on most of occasions, he has referred to Iranian culture and civilization. Efforts made by Jahiz concerning to Iranian culture and civilization are to the extent that make him to leave his Arabic dogm and to acknowledge to Iranian deserving position among civilized nations of the world at that time and to introduced it as one of four noteworthy nations in the world at the given period. By pondering on two books of Al- Mahasen Val-Azdad and At-Taj Fi- Akhlagh Al-Molouk which attributed to Jahiz, we find that Iranian feasts like Norouz (NewYear holiday on March), Mehregan (Ahuraic festival on October) and Fassad (Pitcher- Throw away feast on June) with all of their customs and rites were held during Abbasid Caliphate with a lot of mirth and splendor and Abbasid kings welcomed such feasts in order to increase their revenue by receiving gifts granted in these festivals

    Keywords: Norouz, Mehregan, Fassad, Iranian Custom, Jahiz
  • Morteza Ghaemi, Zahra Tahmasebi Page 23
    Adaption of metaphor and allusion has been always considered as the most valuable literary representations and seved as an appropriate device for benchmarking versification potential in poets. As one of Shiite poets, Seyed Hemyari who has devoted his verse for defense from Al-Ul-Bayt (PBUT) has benefitted successfully from rhetoric images in this field. Despite of its simplicity and plainness in group of outstanding metaphors in poem of Sayyed Hemyari, this may represent a reasonable artistic portrait for his verse and is considered as a faultless and intact sample of a religious plain and cozy verse. Most of imagination states that have been mainly seen in his verse with various concepts and highly characterization are allusions. Before acting as a portrait maker with nature of landscape, his poetical allusions are expressive and assertive. By purposing metaphors and allusions, the poet never intends to create conflict in speech or making the audience wandering, but ideal of his verse is simply extension of concepts, propuses and images of religious poem so in this regard he has succeded to employ metaphors and allusions. On the one hand, hois verse and poetic pictures are like a full- height mirror against brilliant portrait of Ahl-Ul-Bayt and on the other hand it represents nasty and ugly picture of their enemies so that people to manage to be quenched by origin of virtues, traditions (Ahadith) and news from Faultless Imams (PBUT).
    Keywords: Sayyed Hemyari, Imams, Aemeh (PBUT), Allusion, Religion, Arabic Verse, Genre, Metaphor
  • Zahra Afzali, Mehri Kheirizadeh Page 55
    At present, story literature has achieved an extraordinary credit in terms of purposing the foremost and most orginal issues concerning to human as well as the rate of influence and attraction of reader; and this has led to serious attention and efforts made by critics and experts for conducting criticism and analysis on its constituent components and elements from different points of view. Contemporary story has been written based on scientific criteria nd certain rules and it consists of several lements and characters. Element plot is considered as one of the foremost elements in story. In fact, this element serves as framework and skeleton of the story that includes six sub- elements: plot tension, conflict, motivation, crisis, climax and resolution. Criticism of the given element for disclosure of layers of story overall structure may be specialy important. In this survey, element of plot in novel “At- Tariq at-Tawil” (literally long way) written by contemporary leading exgyptian author i.e. Naguib Al Keilani has been criticized and investigated. By adaption of some events among of which there is Cause- and- Effect relationship in the aforesaid novel, writer has designed this element and put them in their place by creation of two difficult situations for each of it six elements and generated special coordination and cohesion in this novel and accordingly it is deduced that novel “At- Tariq at-Tawil” may possess artistic reputation and higher technical value because of its author’s proficiency and skill in design of plot.
    Keywords: At, Tariq at, Tawil (Long way), Novel, Naguib Al Keilani, plot
  • Alireza Nazari, Khalil Parvini, Kobra Roshanfekr, Ferdows Aghagolzadeh Page 83
    Body linguistic in general and Cohesion in particular have been seriously explored by many linguists since the middle of 20th century so that in fact it was considered as the essential basis for discourse analysis at next years. By looking at the subjects that were purposed in this new branch of linguistics and comparing it with linguistic researches among Muslims, we may encounter some evidences and works from classic Arabic linguists (those who dealt with syntax, rhetoric as well as critics) where they have paid attention to overall genre in body and cohesive factors. Muslim linguists, particularly in their Quranic lingual surveys have attached the presence of proportion and coordination and tried to find their elements while many cohesive factors purposed by “Holiday” and “Hassan” have been typically considered by them, though they never referred to them within framework of an overall and systematic system from cohesive factors, but they dealt with each of them separately. Similarly, their point of view was slightly different from text- orientation perspective in current linguistics in some of factors like iteration and collocation etc and at the same time we witness exhaustive precision and interference among syntax and rhetoric in some factors like separation and connection. And we are also faced with some occasions in Quranic sciences from scholar view that have the highest proximity and similarity with text- oriented approaches of comntemporary linguistics
    Keywords: Arabic Rhetoric, Textual linguistics, Cohesion, Arabic Syntax, Arabic Literary criticism, Theory of Order
  • Abulhassan Amin Moghaddasi, Abubakr Mahmoudi Page 113
    Undoubtedly, Maqameh (Maqamat pl.) or Rhythmic Composition is one of techniques that have been stemmed in ancient history of Arabic literature and since the beginning of it emergence, several salient and well- known writers and authors appeared in the field of this technique and represented their power and skill in this regard. Of these writers, one may refer to Hariri (446-516h.) and Soyouti (849-911h.). In this technique, Hariri and Soyouti have purposed fifty and thirty Maqameh as reminiscent works in this field. Despite of this fact that in general the final subject of all Maqamat of Hariri has led to begarry and poverty but he has overtaken other writers of Maqameh (rhythmic composition) by showing his lexical power and skill as well as employing speech and prosodic literary terms at his time. One may not compare position and stand of Hariri in this field with any other writer. These rhythmic compositions (Maqamat) are full of colloquial rhythms and metalepsis and different allusions that are important in terms of literary persepective so that many of these phrases and sentences may be observed through rhetoric books. Soyouti does not possess higher position in writing of composition and maqameh. This point is not probable for someone like Soyouti, who has made all his efforts for writing and teaching so no time might be remained for him for well- writing and prosodic advantageous implications; nevertheless, Soyouti has not be deprived from writing in the literary field and rhythmic compositions as well as benefitting from such endless spring. His rhythmic compositions are not certainly at same level with Hariri’s Maqamat since a scientific method has governed on most of his writings and they are full of religious texts and quotations from literati and scientists and they are mostly filled with religious admonishments and speeches than a literary technique
    Keywords: Maghamat (Rhythmic Compositions), Begarry, Religion, Soyouti, Hariri, Comparison
  • Hassan I. Goodarzi Lemrask Page 135
    The first exposure of Arabic world to the western world may be traced at the final years of 18th century simultaneously with Napoleon‘s Invasion to Egypt that played an essential role in awakening of western world. Literature is one of the areas that have been extremely influenced by this issue where it has been dramatically affected in terms of content by emergence of some great literary figures like Baroodi and Ahmad Shoghi etc while it did not exceed from this extent. But after 1947, by advent of poets such as Nazek Al- Malaekeh and Badr Shakir Al- Siab, poetic structure has broken and Free Verse is designated. One of poets that have played crucial role in this field is Salah Abdul Saboor, who has broken structure of classic Arabic verse under the influence by T.S. Eliot and he make every effort to transform the content as well and to serve literature for the sake of human and humanity. This essay is intended to explore and analyze some of foremost innovative components in his verses by employing his poems and analysis on them that is: Paradigm- Phobia, characterization by existansialistic and realistic persepective toward human’s problems in society and traditional heritage
    Keywords: Salah Abdul Saboor, Paradigm, Phobia, Characterization, Traditional Heritage
  • Ebrahim Anari Bozchelooei, Samira Farahani Page 157
    Viability of verse is interrelated to its multiple layer nature and legibility. Being affected by western poetry and criticism in the middle of 20th century, this trend entered Arabic contemporary verse into a new stage and made it as a field for activity of national and international myths. Badr Shakir Al- Siab was one of premier innovative Arabic poets that he has highly benefitted from mystery and myth in his verse. “Job’s book” is one of his odes in which the poet purposes his view to the audience by creation of a group of signs from his considered message. The present survey deals with discovery of the existing signs in ode “Job’s book” and analysis on them based on comments and viewpoints from Allen Greimas and examines application of each of the obtained signs out of narrative texture of poem from the view of semantic principles of Paradigm- Phobia; accordingly, the existing signs in this ode within second semantic layer and also due to employing mystery and myth by the poet, it is placed at the deepest level i.e. semantic third layer.
    Keywords: Semiotics, Semantic Layers, Badr Shakir Al Siab, (Allen) Greimas
  • Mojtaba Rahmandoost Page 181
    In the course of development of sciences extent, thoughtful human’s specialist mind has shown more opportunity for further specialization of books subject and scientific documents. Researcher human always tries to acquire reliable reponse within the minimum period of time without losing time and interruption the chain of his/ her studies and thoughts. In facing with historical writing and sources where documentation to such books and their use may be relevant in this regard, there is no alternative except for preparation of appropriate key books for each of the subject listed in them and indexed there in alphabetic order. The expansion of sciences range, preservation of originalities, prevention from types of manipulations and necessity of quick access to the given issues are the foremost reason for tendency toward lexicography and it may be said that today ease of accessto the aforesaid subjects is the most important reason for paying attention to this technique. Thus, lexicography is one of the technical and scientific branches of information classification that is widely used in the field of applied communication. I may be impiled that dictionaries are of the first key books and systematic writings that have been insctribed in a branch of literature and and they possess long historical root. In this course, codification of guide book for Quranic terms is not also a new task or without prior background. Hadith (Islamic Tradition) glossary has no long history but some appropriate and deserving measures have been made to create this glossary that represents an immense movement in this field and requires adequate attention
    Keywords: Lexicography, Key Book, Lexical Glossary, Islamic Sources, Thematic Glossary
  • Mostafa Moosavi, Hamideh Noohpisheh, Leila Seyed Ghasem Page 201
    Of yore, literary works have reflected social relationship and interaction in communities. The extent of this mutual impact depends on type of works and knowledge and information of their authors. Golestan book of Saadi that is considered as an example of Persian speech art in both prose and poetry fields comprises of unique collectanea of cute implications in terms of content that resulted from taste, knowledge and experience of their owner. Given that proficiency of Saadi in Arabic language and literature, it clear that the given work to be influenced by arabic literary works and at the same time Arabic works have been affected by Iranian language and culture. Terse and highly meaningful clauses of Golestan in many cases have been adapted as proverbs, are greatly similar to Arabic Exempla. This issue has been considered by Saadi- researchers for some period of time where they have indicated it in many works especially illustrations of Golestan and Boostan. In the present essay, it has been tried to investigate many existing similarities between Arabic Exempla and contents of Golestan that have not been yet implied. Finding of such similarities and their comprehension from different artistic, lexical and semantic aspects may essentially contribute to reading and comprehension of Golestan of Saadi. In this paper, at least fifty samples of common themes among Golestan and Arabic Exempla have been shown that they were not implied before
    Keywords: Common Themes, Golestan of Saadi, Exempla, Comparative Studies
  • Mohammad Hassan Foadian, Majid Mohammadi Page 225
    Hashemiat are title of eight religious, sociopolitical and revolutionary odes that have been verified by Kumait Ibn Zeyd Asadi; in fact these odes are considered as the first and foremost work of him and they have been versified approximately fifteen or twenty years after martyrdom of Imam Hossein (PBUH) within the suffocating and oppressive ruling period of Umayyads and they were propagated promptly through Iraq and Syria and echoed within the cities and mosques and thereby shook foundations of Umayyad rulers’ oppression and made their versifier famous publicly. In Hashemiat, poet presents some clear and obvious reasons for legitimacy of Ahl-Ul-Bayt (PBUT) in caliphate and succession of Holy Prophet (PBUH). He represents his arguments based on rational criteria and deduces for their demonstration by several verses of Holy Quran. Themes of these odes include eulogy of Prophet’s Ahl-Ul-Bayt (PBUT) and implication of their virtues, portraying Umayyad oppression and tyranny, introducing Imam Ali’s just rule and encouragement and emboldening the people for uprising and Jehad. In this survey, authors intended to examine Hashemiat and reveal the aforesaid precious thems and introduce higher content of these odes to readers
    Keywords: Hashemiat, Kumait Ibn Zeyd Asadi, Ahl, Ul, Bayt (PBUT), Jihad, Umayyad
  • Reza Afkhami Aghda Page 247
    One of the distinctive manifestations of odes at Age of is Jahelid is depiction and description of ridding animal for the Jahelid Arabic man in general and camel in particular, that is friend, attendant and associate for the poet and apparently by allusive borrowing from limbs of symbolic animals like zebra, ox and ostrich etc he/ she has sparsely illustrated it. Unlike the technique adapted by prior critics and some of contemporary orators, this paper is intended to interpret variously seemingly- diffusive descriptions from Jahelid Arabic poet from his/ her ridding animal in order to reveal depth of links among concepts and their different themes by analysis based on symbolic deciphering and decoding and such symbolic elements to be embodied within a mythical nature. Accordingly, it does not seem probable that in Jahelid ode, camel to be symbol of an ideal poet or human that was linked to camel and it is symbol of power, agility, wisedome, keenness, prudence, sense of responsibility, rigidness and stability etc
    Keywords: Camel, Poem at Age of Jahelid, Deciphering, Symbolization
  • Mohammad Bagher Hosseini Page 281
    Benefitting higher perception and feeling than the public, poet and author usually react against abnormanities of community including political, social, economic and religious defects that might have seemed ambiguous and unfamiliar but unacceptable for many of people at his / her time and it might be also followed by some harsh and severe opposition toward him/ her. As it is likely that some group place him/ her unknowingly in a position that is not deserved to him/ her and/ under influencing by emotions toward acceptance, but gradually when the excitations are quenched and they are expired, judging about them may be easier so arbitration will approach to expedience further. Manfalooti (Egyptian author) and Al-E-Ahmad (Iranian author) are of that group of writers, who dealt with social issues at their time and some pros and cons were gathered around them. In this abstract, we intend to criticize thoughts from these two social critics in this regard rather than conducting a review and comparison on conditions and positions of women in Egypt and Iran
    Keywords: Comparative Literature, Manfalooti, Contemporary Literature, Female, Al, E, Ahmad
  • Nematollah Behragham Page 307
    There is no doubt that fantastic whispers and melodies of love terms, which have found its way into sonnet envelope through the body of Arabic poetry and literature and drew poets’ attention ever- increasingly and welcomed by them, were followed by a type of verse that was seriously affected by charming and nice odes recited by well-known literary characters at Age of Jahelid. At the beginning of their verses, by orientation of rising and turbulent waves on the endless shores of emotions and feelings, they lay foundations for sonnet frameworks and prepared platform for change and development in literary attitude of poets at the next periods. Following of sociopolitical and economic developments, the Islamic and Umayyad periods which are considered as turning point in Arabic history, neologism and innovation seemed inevitable in poetic themes including sonnet; so that making effort for creation of modern principles and bases was substituted by adaptation of the pre- accepted principles. Sonnet versifiers in Umayyad era organized their own new principles and introduced sonnet as an independent poetic theme while romantic odes at the beginning of poems were not faded away by inspiration from attribute of power honesty and consolidation against modern branches of poetic frameworks and managed to survive dynamically
    Keywords: Beloved, Verse, Poet, Sonnet
  • Abdul Hossein Feghhi, Hossein Mohtadi Page 333
    In a survey on development trend of humanities, particularly in the field of Arabic literature, Holy Quran as well as Muslims’ efforts for its comprehension and interpretation played an unequivocal role. Quranic implications and assertions to historical subjects and social sciences etc along with employing prosodic innovative techniques provided and required ground but the necessity for attention and research on these subjects. Codification of Arabic difficult lexicons and explanation of their meanings based on Arabs’ mutual understandings and interactions are one of the outcomes resultant from such efforts and reasearches. One of the precious achievements of such efforts is book of Kholasat-Al-Loghat (an abridge of languages) of Jonabazi that was written by Mola Mohammad Jonabazi, a great Arabic scientist and leading literary figure. In this essay, after an exploration into development trend of Arabic- to- Persian lexicography, the characteristics of Kholasat-Al-Loghat and its comparison with other thesauruses have been expressed
    Keywords: Arabic Lexicons, Kholasat, Al, Loghat, Mohammad Jonabazi, Bilingual Dictionaries
  • Yadollah Ahmadi Malayeri Page 363
    This study aims to show the changes of the image of Arabic/Persian other in the novels of Iranian author, Ahmad Mahmud and Arabic author¬, Abd Al-Rahman Munif. In this comparative study, we follow the both of American and Russian schools in comparative literature that focus on common and uncommon points between literary works. The study has divided in two sections: “The image of other and its relation with the sympathy and projection” and “The positive and negative images”. We can say that two authors draw in a humanistic, pluralistic and far from chauvinism way, the image of the other in which they are sympathize with him in his problems such as the underdevelopment, autocracy and finally the colonialism, as well as they are project his achievements and problems upon the other. This process results from similar live conditions in Persian and Arabic societies. On the other hand, Mahmud and Muif draw a positive and negative image of the other that we can say: It is far from the defamation. Than we can be optimistic toward Persian and Arabic relation’s future.
    Keywords: Munif, Mahmoud, Alternative Image, Narration