فهرست مطالب

فصلنامه حیات
سال هجدهم شماره 5 (پیاپی 56، 1391)

  • ویژه نامه
  • تاریخ انتشار: 1392/01/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سهیلا محمدی ریزی، معصومه کردی *، محمدتقی شاکری، جواد صالحی فدردی، لیلی حفیظی صفحات 1-11
    زمینه و هدف

    استرس های محیطی از جمله استرس های زندگی و فشارهای شغلی به برهم زدن عملکرد سیستم هورمونی و اختلالات مربوط به الگوی خون ریزی قاعدگی منجر می شود. هدف از این مطالعه تعیین میزان استرس شغلی ماماها و ارتباط آن با الگوی خون ریزی قاعدگی بوده است.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع مقطعی و در مورد 150 مامای شاغل در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد که شرایط ورود به مطالعه را داشتند به روش نمونه گیری دو مرحله ای انجام یافت. ماماهای مورد پژوهش علاوه بر تکمیل پرسشنامه های مربوط به مشخصات فردی و محتوای شغلی کارازک، در بدو ورود به مطالعه فرم ثبت روزانه قاعدگی را به منظور ثبت طول دوره، مدت خون ریزی و چارت هیگام را به منظور ثبت مقدار خون ریزی طی سه دوره قاعدگی تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل آماری با نرم افزار آماری SPSS v.14 و آزمون های آماری تی دانشجویی، آنالیز واریانس یک طرفه، من ویتنی، کای اسکوئر، ضریب همبستگی و مدل رگرسیون خطی انجام گرفت.

    یافته ها

    3/21% ماماها استرس شغلی خفیف، 3/19% متوسط و 3/59% شدید داشتند. متوسط مدت خون ریزی قاعدگی 06/7 روز، طول دوره 99/27 روز و مقدار خون ریزی 72/79 سی سی بود و بین میزان استرس شغلی با مدت خون ریزی، طول دوره قاعدگی و نظم قاعدگی رابطه معنادار وجود داشت (به ترتیب 001/0>p، 03/0= p، 001/0>p) اما با مقدار خون ریزی رابطه معناداری دیده نشد (116/0=p).

    نتیجه گیری

    در این مطالعه استرس شغلی با الگوی خون ریزی قاعدگی ماماها ارتباط داشت. لذا اتخاذ راه کارهای مناسب جهت بهبود شرایط کار و مقابله با استرس از جمله حمایت های اجتماعی و حرفه ای ضروری است.

    کلیدواژگان: استرس، قاعدگی، ماما
  • روانبخش اسمعیلی، فضل الله احمدی*، عیسی محمدی، عبدالحکیم تیرگری سراج صفحات 12-22
    زمینه و هدف

    روند رو به تزاید بیماری سرطان و ترس شدید ناشی از ابتلا به این بیماری، لزوم درک نگرانی های بیماران از مواجهه با تشخیص این بیماری را ضرورتی انکارناپذیر می نماید. چرا که مشخص شدن دغدغه های بیماران، به کارکنان درمانی در برنامه ریزی مراقبت های مبتنی بر شواهد کمک می کند. این مطالعه با هدف درک دغدغه اصلی بیماران در مواجهه با تشخیص سرطان طراحی و اجرا شده است.

    روش بررسی

    این یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا می باشد. مشارکت کنندگان شامل 15 بیمار سرطانی بودند که از اردیبهشت 1390 تا خرداد 1391 از یکی از بیمارستان های فوق تخصصی ساری، کلینیک فوق تخصصی اونکولوژی و مرکز امداد بیماران سرطانی شهرستان ساری انتخاب شدند. نمونه گیری به صورت هدفمند شروع و تا اشباع داده ها ادامه یافت. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه استفاده شد. تمامی مصاحبه ها ضبط و در اولین فرصت دست نویس شدند. داده ها با استفاده از تحلیل محتوای کیفی توصیفی و به روش Graneheim و Lundman تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها

    سه طبقه از داده ها به دست آمد که شامل «آشفتگی شدید فردی و خانوادگی»، «احساس عجز و ناامیدی» و «تصور آینده نامشخص بیماری» بود و طبقه اصلی یا درون مایه مرکزی آن ها تهدید حیات بود که به عنوان دغدغه اصلی بیماران از مواجهه با تشخیص سرطان استخراج شد.

    نتیجه گیری

    یافته های مطالعه مبین این مساله است که تهدید حیات دغدغه اصلی بیماران در مواجهه با تشخیص سرطان می باشد. کارکنان بالینی و پرستاران لازم است به این دغدغه در مواجهه با بیماران سرطانی توجه نموده و مراقبت های خود را بر مبنای این تجربه برنامه ریزی نمایند.

    کلیدواژگان: تهدید حیات، مواجهه با تشخیص سرطان، مطالعه کیفی
  • الناز اصغری، طاهره خالق دوست، احسان کاظم نژاد، فریبا عسگری صفحات 23-32
    زمینه و هدف
    تعهد سازمانی و شناسایی عوامل موثر بر آن در کارکنان بیمارستان بسیار مهم است. داشتن دیدگاه مثبت نسبت به اصول سازمان یادگیرنده در کارکنان از جمله مواردی است که به نظر می رسد با تاثیر بالقوه روی تعهد سازمانی باعث ارتقای کیفیت خدمات بیمارستان شود. از این رو این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین دیدگاه پرستاران در مورد اصول سازمان یادگیرنده با تعهد سازمانی انجام یافته است.
    روش بررسی
    در این پژوهش توصیفی - همبستگی کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی شهر رشت در سال 1389 که مایل به شرکت در پژوهش بودند، به صورت سرشماری به تعداد 719 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه تعهد سازمانی Porter و سازمان یادگیرنده Jeong بود. داده ها با استفاده آمار توصیفی و آزمون های کولموگروف اسمیرنوف، اسپیرمن، من ویتنی یو و کروسکال والیس در نرم افزار SPSS v. 18 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین نمره برای تعهد سازمانی 27/10±42/50 (از محدوده 15 تا 75) و برای دیدگاه افراد نسبت به سازمان یادگیرنده 04/10±72/92 (از محدوده 24 تا 120) بود. ارتباط بین سازمان یادگیرنده و تعهد سازمانی معنادار و مستقیم بود (482/0=r و 0001/0p<).
    نتیجه گیری
    طبق نتایج به دست آمده تقویت دیدگاه افراد نسبت به اصول سازمان یادگیرنده می تواند باعث تقویت تعهد سازمانی گردد.
    کلیدواژگان: پرستار، سازمان یادگیرنده، تعهد سازمانی
  • منصوره جمشیدی منش، لادن آسترکی، زهرا بهبودی مقدم، زیبا تقی زاده، حمید حقانی صفحات 33-45
    زمینه و هدف
    رفتارهای دلبستگی مادر به جنین نقش مهمی در پذیرش هویت مادری، پیامد مطلوب بارداری و رشد و تکامل کودک ایفا می کند. چگونگی رفتارهای دلبستگی مادران به جنین متفاوت است که می تواند از عوامل مختلف ناشی شود. هدف از انجام این مطالعه تعیین رفتارهای دلبستگی مادر به جنین و برخی عوامل مرتبط با آن است.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی که در 12 مرکز بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام یافت، تعداد 400 زن باردار بین هفته های 20 تا 40 بارداری شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده ها 2 پرسشنامه شامل پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه رفتارهای دلبستگی مادر به جنین بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS v.19 و آزمون های آنوا، پست هوک، پیرسون، تی تست استفاده و 05/0p< معنادار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار رفتارهای دلبستگی مادر به جنین 72/16±72/84 بود. سن و تحصیلات بالاتر مادر، سن بارداری، تمایل به بارداری، رضایت از جنسیت جنین و انجام آزمایش های تخصصی جهت بررسی سلامت جنین، خانه دار و همچنین فارس زبان بودن مادر، با رفتارهای دلبستگی مادری بالاتری همراه بود (05/0p<). بارداری های متعدد و بارداری پرخطر نیز به طور معنادار با کاهش دلبستگی مادر به جنین همراه بود. بین سابقه ازدواج قبلی، نسبت فامیلی با همسر، سابقه نازایی، تعداد و نوع سونوگرافی، وجود ناهنجاری در جنین، سابقه سقط و مرده زایی و شرکت در کلاس های آمادگی برای زایمان و رفتارهای دلبستگی مادر به جنین ارتباط معناداری یافت نشد.
    نتیجه گیری
    براساس نتایج به طور کلی مادران شرکت کننده در این پژوهش از نمره دلبستگی بالایی نسبت به جنین برخوردار بودند. دو حیطه «پذیرش نقش والدی» و «تعامل با جنین» به ترتیب بالاترین و کم ترین نمره را بین حیطه های رفتارهای دلبستگی مادر به جنین نشان داد.
    کلیدواژگان: دلبستگی، رفتارهای دلبستگی مادر به جنین، عوامل فردی، اقتصادی و باروری
  • ناهید مهران، فاطمه عباس زاده، اعظم باقری، مهدی نوروزی صفحات 46-54
    زمینه و هدف
    از آن جا که تولد زودتر از موعد، علت عمده مرگ و میرهای دوران نوزادی است، پیشگیری از آن از اولویت های فعلی مراقبت های بهداشتی می باشد. بر این اساس و با توجه به تردید در نقش فعالیت های منزل در تولد زودتر از موعد نوزادان، این مطالعه با هدف تعیین ارتباط فعالیت های روزمره منزل با زایمان پیش از موعد صورت گرفته است.
    روش بررسی
    این مطالعه مورد- شاهدی در مورد 150 خانم با زایمان ترم (گروه شاهد) و 150 خانم با زایمان پیش از موعد (گروه مورد) که به روش نمونه گیری ساده انتخاب شده بودند، در بیمارستان ایزدی شهر قم در سال 1388-1387 انجام یافته است. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد فعالیت فیزیکی در بارداری جمع آوری شد. ابتدا متغیرها به صورت تک متغیره با آزمون تی تست آنالیز شد. سپس به منظور کنترل عوامل مخدوش کننده، متغیرها وارد مدل رگرسیون لجستیک چندگانه شده و برای هر متغیر نسبت شانس تطبیق یافته گزارش گردید (Adjusted OR). کلیه تحلیل ها در نرم افزار SPSS v.16 انجام یافت.
    یافته ها
    مقایسه میزان فعالیت های روزمره منزل زنان در دو گروه زایمان ترم و زایمان پیش از موعد تفاوت آماری معناداری را نشان نداد (758/0=p). به این ترتیب که میانگین و انحراف معیار گروه اول 32/5±22/12 و گروه دوم 70/5±41/12 ساعت بود. همچنین آنالیز تک متغیره و رگرسیون لجستیک چند متغیره ارتباط آماری معناداری را بین فعالیت های روزمره و زایمان پیش از موعد نشان نداد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج، به نظر می رسد بین فعالیت های روزمره منزل و زایمان پیش از موعد ارتباطی وجود ندارد. با این حال، نظر به عدم انجام فعالیت شدید توسط نمونه های این مطالعه، بررسی بیشتر موضوع توصیه می شود.
    کلیدواژگان: بارداری، فعالیت روزمره منزل، زایمان پیش از موعد
  • کبری ابوذری گزافرودی، فاطمه نجفی، احسان کاظم نژاد، فاطمه رحیمی کیان، مامک شریعت، پروین رهنما صفحات 55-63
    زمینه و هدف
    عملکرد جنسی در طول حاملگی به دلایل متعددی تحت تاثیر قرار می گیرد. فرزنددار شدن علاوه بر این که فرآیندهای روانی- اجتماعی فرد را درگیر می کند، ممکن است بر عملکرد جنسی به صورت غیرمستقیم اثر بگذارد. این مطالعه با هدف مقایسه عملکرد جنسی زنان باردار نخست زا و چندزا انجام یافته است.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی مقطعی در مراکز بهداشتی- درمانی شهری شرق گیلان در سال 89-1388 انجام گرفته است. نمونه ها شامل 554 خانم باردار متقاضی دریافت مراقبت های دوران بارداری بود که با روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه عملکرد جنسی و ترس از صدمه به جنین و مادر بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (من ویتنی یو، Generalized linear models) در نرم افزار SPSS v.16 استفاده شد. سطح معناداری از 05/0p< در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    در سه ماهه اول و دوم بارداری، اختلاف معناداری بین عملکرد جنسی زنان نخست زا و چندزا وجود نداشت (به ترتیب 353/0=p و 251/0=p). در سه ماهه سوم بارداری تفاوت آماری معناداری بین زنان نخست زا و چندزا از نظر میل جنسی (002/0=p)، برانگیختگی جنسی (01/0p<)، ارگاسم (01/0p<)، درد (02/0=p) و همچنین مجموع امتیاز عملکرد جنسی (016/0=p) مشاهده شد. آنالیز چند متغیره بین عملکرد جنسی زنان باردار نخست زا و چندزا اختلاف معنادار آماری نشان داد (008/0=p).
    نتیجه گیری
    با توجه به موثر بودن تعداد زایمان بر عملکرد جنسی زنان باردار، طراحی و اجرای برنامه های مشاوره و توانبخشی مسایل جنسی به عنوان بخشی از مراقبت های قبل از تولد به خصوص برای افراد چندزا ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: عملکرد جنسی، نخست زا، بارداری، چندزا، تعداد زایمان
  • زینب جوکار، فرحناز محمدی*، حمیدرضا خانکه، سعید فلاح تفتی صفحات 64-72
    زمینه و هدف

    خستگی یکی از علایم شایع و زودرس در بیماران مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه می باشد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر توانبخشی ریوی مبتنی بر منزل بر خستگی بیماران COPD انجام یافته است.

    روش بررسی

    پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی است. شرکت کنندگان این مطالعه شامل 40 بیمار واجد معیارهای ورود بودند که از میان 100 بیمار مبتلا به COPD بستری در بخش های داخلی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری انتخاب شدند و به روش بلوک بندی تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. برای هر یک از نمونه های گروه مداخله، 3 جلسه 1 ساعته آموزشی طی 3 روز متوالی انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی و مقیاس شدت خستگی (Fatigue severity Scale: FSS) بود. میزان خستگی قبل و 7 هفته پس از ترخیص در هر دو گروه مقایسه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمارهای توصیفی و تحلیلی (تی مستقل، تی زوجی، آنالیز کوواریانس) صورت گرفت.

    یافته ها

    میانگین خستگی قبل از مداخله در گروه آزمون 11/47 و گروه شاهد 50/47 بود که تفاوتی را نشان نمی داد (902/0=p). پس از مداخله میانگین خستگی در گروه آزمون 94/21 و در گروه شاهد 64/54 محاسبه شد که موید تفاوت معنادار (001/0p<) بود.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج حاصل از پژوهش حاضر، اجرای برنامه توانبخشی ریوی مبتنی بر منزل توسط پرستاران به عنوان مداخله ای ارزان، در دسترس و قابل اجرا در منزل می تواند گام موثری در جهت کاهش خستگی بیماران مبتلا به COPD محسوب گردد.

    کلیدواژگان: بیماری انسدادی مزمن ریه، توانبخشی ریوی مبتنی بر منزل، خستگی
  • شهربانو صالحین، احمد عزیزی مقدم، محمد بابایی پور دیوشلی صفحات 73-77
    جنین دلقکی شدیدترین شکل ایکتیوز مادرزادی است که بیمار دارای پوست ضخیم و ترک خورده در تمام بدن است. میزان بروز بیماری 1 در 000/300 تولد است.
    مادر خانمی 31 ساله با شکایت پارگی کیسه آب و سن حاملگی 30 هفته می باشد. در سونوگرافی های انجام یافته هیچ مورد غیر طبیعی گزارش نشده و بیمار به طور طبیعی زایمان کرده و نوزاد با چهره کاملا دلقکی متولد شده است.
    در نهایت، نوزاد بعد از دو روز با رضایت والدین از بیمارستان مرخص شد و پس از 24 ساعت درگذشت.
    کلیدواژگان: جنین دلقکی، ایکتیوز، ایران
|
  • Soheila Mohammadirizi, Masoumeh Kordi, Mohammad Taghi Shakeri, Javad Salehi Fadardi, Leili Hafizi Pages 1-11
    Background and Aim

    Job stress can interfere with endocrine function and result in dysfunctional menstrual bleeding patterns. The aim of this study was to assess the relationship between job stress with menstrual bleeding pattern among midwives. Methods & Materials: In this cross-sectional study، we recruited 150 midwives working in hospitals and health centers of Mashhad using two-stage sampling. Data were collected using a questionnaire including demographic characteristics، Karazek Job Content، a daily diary for menstrual periods to record duration and interval of periods، and the Higham Chart for recording the bleeding amount. The diary was completed for three menstrual periods. Collected data were analyzed using independent t-student، one way ANOVA، Mann-Whitney U، Chi-squared test، correlation test and linear regression in the SPSS-14.

    Results

    The findings showed that 21. 3% of the midwives reported mild job stress، 19. 3% had moderate stress and 59. 3% reported severe job stress. Mean of the duration of the periods was 7. 06 days، the mean interval of the periods was 27. 9 days and the mean amount of bleeding was 79. 72 cc. There was a significant relationship between job stress and the duration and interval of periods (P<0. 001). There was not any significant relationship between job stress with the amount of bleeding.

    Conclusion

    Our study showed that job stress was related to menstrual bleeding patterns among midwives. It is necessary introduce strategies to decrease job stress and provide professional support for midwives.

    Keywords: stress, menstrual bleeding, midwife
  • Ravanbakhsh Esmaeili, Fazlollah Ahmadi, Eesa Mohammadi, Abdolhakim Tirgari Seraj Pages 12-22
    Background and Aim

    Increase in cancer prevalence results in feeling fear of being diagnosed with cancer among individuals. Understanding concerns of patients diagnosed with cancer helps health care professionals to provide appropriate caring plans. This study aimed to understand main concerns of patients who confront cancer diagnosis. Methods & Materials: This was a qualitative study with content analysis approach. Fifteen patients with cancer were selected from a specialized hospital، an oncology clinic، and Emdad Center of Cancer patients in Sari using a purposeful sampling method during May 2011 to June 2012. The sample size was completed regarding data saturation. Data were collected using interviews، observations and recording field notes. All interviews were tape-recorded and transcribed verbatim. Data were analyzed using descriptive content analysis and the Granhim and Landmann method.

    Results

    Three categories including 485 primary codes were emerged. The derived codes were as follows: 1) sever personal and family disturbance; 2) imagination of despair; and 3) unclear imagination of future. The main code included in all derived codes was life threatening nature of cancer.

    Conclusion

    The findings showed that life threatening nature of cancer is a source of fear that makes the disease frightening. Clinical staff and nurses should pay more attention to concerns of patients with cancer and design their care plan accordingly.

    Keywords: life threat, cancer diagnosis, qualitative research
  • Elnaz Asghari, Tahereh Khaleghdoost, Ehsan Kazemnejhad, Fariba Asgari Pages 23-32
    Background and Aim
    Recognizing and modifying organizational commitment and its related factors is important. It seems that nurses'' attitudes towards learning organizations influence their organizational commitment. This study aimed to determine the relationship between nurses'' attitudes towards learning organizations and organizational commitment. Methods & Materials: In this descriptive-correlative study، 719 nurses working in Rasht educational hospitals were recruited to the study. We gathered data using the Porter organizational commitment questionnaire and the Jeong learning organization questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics and the Spearman and t-tests in the SPSS-18.
    Results
    Most of the nurses were female (94. 7%) and registered (35. 3%). The mean (SD) age of the nurses was 32. 13 (6. 98). The mean (SD) of the organizational commitment was 27. 10 (42. 50). The mean (SD) of the learning organization was 92. 72 (10. 04). The relationship between the organizational commitment and nurses'' attitudes towards learning organizations was statistically significant (r=0. 482; P<0. 0001).
    Conclusion
    It seems improving nurses'' attitudes towards learning organizations may result in better organizational commitments
    Keywords: nurse, organizational learning, organizational commitment
  • Mansoureh Jamshidimanesh, Ladan Astaraki, Zahra Behboodi Moghadam, Ziba Taghizadeh, Hamid Haghani Pages 33-45
    Background and Aim
    Maternal-fetal attachment plays an important role in maternal identity forming. The attachment behavior is different between mothers; and most of the reported studies are from Western countries. The aim of this study was to assess maternal-fetal attachment behavior and some related factors among Iranian mothers. Methods & Materials: This cross-sectional study was carried out in 12 health and medical centers، affiliated to Tehran University of Medical Sciences. Four hundred pregnant women were selected for the study. Data were gathered using two questionnaires. The first one was a self-structured questionnaire and the second one was the maternal-fetal attachment scale. Data were analyzed using the Pearson، Anova and t-test statistical tests. The P<0. 05 denoted statistical significance.
    Results
    Findings showed that the mothers had good attachment toward their fetuses (M=84. 72). The race، higher maternal age، higher education، gestational age، planned pregnancy، sex of fetus، and assessing health of fetus had positive effects on prenatal attachment (P<0. 05). Tobacco use، multiparity، and high risk pregnancy had negative effects on attachment. There were no relationships between attachment and previous marriage، infertility، abortion، number/type of ultrasound، participation in prenatal classes and healthy baby (P>0. 05).
    Conclusion
    Understanding maternal-fetal attachment behavior could play an important role in quality of prenatal care. Midwives can assess and promote attachment behavior as well as recognize factors influencing maternal-fetal attachment.
    Keywords: attachment, maternal, fetal attachment, predictors
  • Nahid Mehran, Fatemeh Abbaszadeh, Azam Bagheri, Mehdi Noroozi Pages 46-54
    Background and Aim
    Preterm birth is the main cause of neonatal mortality and morbidity; so، prevention of preterm labor is a priority in health care. This study aimed to determine relationship between house works with preterm labor. Methods & Materials: In this case-control study، 150 term pregnant women (control group) and 150 preterm pregnant women (case group) delivered in Izadi hospital in Qom were selected in 2008-2009. The data were collected using the «physical activity in pregnancy» scale. Data were analyzed using the Chi-squared test، t-test، and logistic regression. The P-value less than 0. 05 was considered as significant level and the adjusted OR was reported for all variables. We used the SPSS- 16 for analyzing the data.
    Results
    According to the findings، there was no significant relationship between house work regarding duration and severity of activity in pregnancy with preterm labor.
    Conclusion
    There was no relationship between house work in pregnancy and preterm labor. Further studies are recommended.
    Keywords: pregnancy, house work, preterm birth
  • Kobra Abouzari Gazafroodi, Fatemeh Najafi, Ehsan Kazemnejad, Fatemeh Rahimikian, Mamak Shariat, Parvin Rahnama Pages 55-63
    Background and Aim
    Pregnancy can conflict with sexual function that can be affected by physical and psychological changes during pregnancy. The aim of this study was to compare sexual functions between nulliparous and multiparous pregnant women referred to health centers in Eastern district of Guilan. Methods & Materials: This cross-sectional study was carried out in Guilan during 2009-2010. We used convenient sampling method to select 554 pregnant women. Data were gathered using a questionnaire including demographic characteristics، sexual function and fear of harm to fetus. The SPSS-16 was used to analyze the data by the Mann-Whitney U and Generalized linear models. The level of significance was set at 5%.
    Results
    There was no significant difference between nulliparous and multiparous pregnant women regarding sexual function in the first and second trimesters of pregnancy (P=0. 353، P=0. 251). There were significant differences between nulliparous and multiparous pregnant women regarding sexual desire (P=0. 002)، arousal (P=0. 01)، orgasm (P=0. 01)، pain (P=0. 02) and sexual function total score (P=0. 016). There was significant difference between nulliparous and multiparous pregnant women regarding sexual function (P=0. 008).
    Conclusion
    Sexual counseling and rehabilitation programs should be compiled as part of the comprehensive care of prenatal care especially for multiparous pregnant women.
    Keywords: sexual function, nulliparity, pregnancy, multiparity, parity
  • Zeinab Jokar, Farahnaz Mohammadi, Hamid Reza Khankeh, Saeid Fallah Tafti Pages 64-72
    Background and Aim

    Fatigue is a premature symptom in patients suffering from chronic obstructive pulmonary disease. This study aimed to determine effect of the home-based pulmonary rehabilitation on fatigue among patients with COPD. Methods & Materials: In this clinical trial، 36 patients were recruited among from 100 patients with COPD according to inclusion criteria in Masih Daneshvari hospital in 2010. Participants were allocated into two control and intervention groups using random block sampling. In the intervention group، the pulmonary rehabilitation program was implemented during three educational sessions in three consecutive days. Fatigue was measured using the Fatigue Severity Scale (FSS) before and seven weeks after discharge. Data were analyzed using descriptive and inferential statistical tests (Independent and paired t-test، chi-square and covariance analysis).

    Results

    At baseline، the mean scores of fatigue were 47. 11 and 47. 50 in the experimental and control groups، respectively (P=0. 902). After the intervention، the mean scores of fatigue reached 21. 94 and 54. 64 in the experimental and control groups، respectively (P<0. 001).

    Conclusion

    According to results of the study، home-based pulmonary rehabilitation nursing could decrease fatigue in patients with COPD.

    Keywords: home, based care, pulmonary rehabilitation, chronic obstructive pulmonary disease, fatigue
  • Shahrbanoo Salehin, Ahmad Azizimoghadam, Mohammad Babaeipour Divshali Pages 73-77
    The harlequin fetus is the most severe type of congenital ichtyosis in which fetus suffers from chapped thick skin، abnormal face appearance، increased or decreased body temperature، respiratory distress، malnutrition، decreased sodium level، convulsion and infection. It happens once every 300 000 births in both genders. Premature birth and death are among consequences of this disorder. The woman was 31 years old. No abnormalities were reported in sonography. The fetus was delivered via normal vaginal delivery. The infant had a harlequin face appearance. The infant was discharged with consent of the parents after two days and passed away 24 hours after discharge.
    Keywords: Harlequm fetus, Ichtyosis