فهرست مطالب

نشریه غرب شناسی بنیادی
سال دوم شماره 2 (پیاپی 4، پاییز و زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/11/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نگاهی تحلیلی به مفاهیم پیشرفت و گسست در انقلاب های علمی کوهن
    محمد مهدی حاتمی، سیدمحسن عزیزی، مهدی دهباشی صفحات 1-22
    هدف نهایی این مقاله تحلیل مفاهیم پیشرفت و گسست در انقلاب های علمی و نشان دادن تناقض موجود در تحلیل تامس کوهن در این زمینه است. ما نخست نشان داده ایم که برخی از متفکران چه در زمینه فلسفه تاریخ، چه منطق پژوهش تاریخی، و چه در زمینه تاریخ نگاری، پیشرفت بشری را فرض گرفته اند. در قسمت بعدی با توضیح مولفه های اندیشه کوهن، آشکار ساخته ایم که کوهن، در این پیشرفت مفروض، شک می کند و تاریخ علم بشری را به صورتی گسسته طرح می کند. در قسمت دیگر وجه نافی و وجه حامی پیشرفت را در تحلیل کوهن تجزیه کرده ایم و بالاخره درنهایت نشان داده ایم که کوهن در بخشی که پیشرفت را طرد می کند و تاریخ را گسسته می بیند دچار تناقض می شود و بار دیگر اندیشه پیشرفت را برای تاریخی که خود گسسته بودنش را نشان داده است فرض می گیرد.
    کلیدواژگان: تامس کوهن، انقلاب های علمی، پارادایم، پیشرفت، گسست، تاریخ، تاریخ علم
  • معضل رابطه سنت و تجدد در جهان عرب از منظر محمد عابد الجابری
    محسن دریابیگی صفحات 23-41
    در این مقاله تفکر فلسفی در اندیشه عرب و گرایش های مختلف متفکران عربی را بیان می کنم و بر اساس نگرش محمد عابد الجابری به بررسی گونه های برخورد متفکران عربی در قبال معضل نحوه ارتباط سنت و تجدد می پردازم و نقدهای وی بر این نگرش ها را مطرح می کنم؛ در نظر جابری تمام سوگیری هایی که در مورد این موضوع بوده است گرفتار آفات روشی و نگرشی است.
    کلیدواژگان: سنت، تجدد، چالش سنت و تجدد، رنسانس عرب، محمد عابد الجابری
  • غرب و غرب زدگی در اندیشه دکتر داوری؛ با تکیه بر ملاحظات اخذ و اقتباس مقولات غرب جدید
    رضا دهقانی صفحات 43-60
    یکی از مهم ترین موضوعات اندیشه دکتر داوری غرب و غرب زدگی و شرایط مواجهه و اخذ و اقتباس از غرب است. وی در نگاه کلی گرایانه خود غرب را دارای هویت می داند.[i] به نظر ایشان در مواجهه با آن نمی توان گزینشی عمل کرد و مثلا چیزهایی را از آن اخذ کرد و چیزهای دیگری را طرد کرد.[ii] به نظر داوری غرب یا غربی شدن تقدیر جمعی ماست،[iii] اما آن چه اهمیت دارد توجه به مبانی و اصول غرب در مواجهه با آن است. در مواجهه با این امر کلی بحث در دموکراسی، آزادی، و توسعه از اهمیت محوری برخوردار است. وی دموکراسی جدید غرب را نوعی دموکراسی مجازی[iv] و البته ناگزیر می داند که مبتنی بر حق طبیعی است و اساسا داوری ما را به توجه به مبادی این دموکراسی تذکر می دهد. داوری خود را منتقد دموکراسی غربی دانسته است، اما نقد خود را نه مبتنی بر مبانی ایدئولوژیک خاص بلکه ناظر به امید و امیدواری به ظهور تفکر معنوی تلقی می کند. اما آزادی نیز به نظر وی نه بی قید و شرط، بلکه حقیقت و به تعبیری عبودیت است.[v] داوری تعبیر و قرائت فاشیستی از نظریه اش در باب آزادی را ناشی از خلط مراتب سیاست و فلسفه می داند. در باب توسعه، وی توسعه را رشد و پیشرفت علم و برقراری نظام روابط و مناسبات خاصی می داند[vi] و این نظم، نظم جهانی و واحد است و لذا همگی درنهایت به یک مقصد می رسیم که همان جهان وهمی تکنیکی است. این مقاله را داوری بررسی کرده است و نظرات ایشان عینا و به ترتیب ذکرشده توسط ایشان در پی نوشت آورده شده است، لذا همه پی نوشت ها از ایشان است.
    کلیدواژگان: داوری، غرب، غرب زدگی، تجدد، مواجهه، دموکراسی، آزادی، مدرنیته
  • تطور خلاق برگسون و فلسفه ارگانیسم
    مهدی سلطانی گازار صفحات 61-91
    برگسون، فیلسوف حیات فرانسوی و از پیش گامان فلسفه پویشی، با نقد دیدگاه های رایج زمان خود، به ویژه نظریه تکامل انواع داروین و نظریه لامارک، تبیینی جالب توجه از چگونگی شکل گیری حیات در موجودات زنده ارائه داده است. دیدگاه وی، موسوم به تطور خلاق، منشا واحدی برای انواع گوناگون جانداران قائل است که خود آن را «خیزخاست حیات» می نامد. سپس حیات با نیروی خلاق خود و در کشمکش با ماده در شاخه های مختلف متباعد شده تا به انواع امروزی رسیده است. برگسون زندگی اجتماعی را یک شاخصه مهم می داند و بر همین اساس کامل ترین موجودات از نظر او انسان (در شاخه مهره داران) و زنبور عسل (در شاخه نازک بالان) هستند که البته انسان به دلیل برخورداری از قوه هوش برتر است. راز برتری هوش بر غریزه، خلاقیت، خودکفایی، و رهایی از قانون حتمیت است.
    این مقاله با ذکر مقدمات نظریه تطور خلاق برگسون و بررسی دیدگاه وی درباره چگونگی تطور حیات، در تلاش است تبیینی روشن از این دیدگاه ارائه دهد و از آن روی بدان اهمیت می دهد که یکی از سرچشمه های فکری مکتب «فلسفه پویشی» به شمار می رود.
    کلیدواژگان: تطور خلاق، خیزخاست حیات، دیمومت، شهود، غریزه، هوش
  • ژیلسون و رویکرد میان رشته ای به تاریخ فلسفه
    مالک شجاعی جشوقانی، سید حمید طالب زاده صفحات 93-108
    «تاریخ نگاری فلسفه» مطالعاتی است مابین فلسفه و تاریخ. مورخان فلسفه ناگزیر از اتخاذ رویکردی میان رشته ای هستند؛ اتین ژیلسون، فیلسوف و مورخ نوتومیست معاصر، سهم چشم گیری در بسط و تعمیق تاریخ نگاری فلسفه دینی به ویژه فلسفه مسیحی داشته است. مهم ترین اثر او در این باب تاریخ فلسفه مسیحی در قرون وسطی است. اهمیت ژیلسون به ویژه از آن جهت است که آثار او از منابع مهم غرب شناسی فلسفی ایرانیان در کنار تاریخ فلسفه هایی چون ویل دورانت، فروغی (سیر حکمت)، راسل و کاپلستون بوده است و شاکله فهم ایرانیان از فلسفه های غربی را شکل داده است. وی در آثار متفاوت خود به مباحثی پیرامون مبانی روش شناختی روایت تاریخی از فلسفه پرداخته و کوشیده است تا با رویکرد فلسفی به تاریخ فلسفه و درنظرداشتن هم زمان سه مولفه محوری فلسفه، دین، و تاریخ پیش گام نوعی مطالعات میان رشته ای باشد. ژیلسون گرچه مدعی عینیت و بی طرفی در بازسازی تاریخ فلسفه است، اما چنان که نشان خواهیم داد نتوانسته است در تاریخ نگاری فلسفه، ذهن خود را از بند مفروضات تومیستی (فلسفه توماس آکوئیناس) و مفروضات تاریخ نگاری اروپا محور، که اوج آن فلسفه هگل است، رها کند.
    کلیدواژگان: ژیلسون، رویکرد میان رشته ای، تاریخ نگاری فلسفه، عینیت تاریخی
  • پوزیتیویسم منطقی و تجربه گرایی از دید فریدمن
    حسن فتحی، سکینه غریبی صفحات 109-131
    پوزیتیویسم منطقی یکی از مکاتب فکری تاثیرگذار در اندیشه های مغرب زمین در قرن بیستم بوده است و عقیده بر این است که ریشه در تجربه گرایی سنتی دارد، اما در سال های اخیر درباره آرای پوزیتیویست ها آثاری منتشر شده که حاکی از این واقعیت است که پوزیتیویسم منطقی با تجربه گرایی سنتی بسی متفاوت است.
    تحقیق حاضر به معرفی و بررسی یکی از تفاسیر جدید درباره پوزیتیویسم منطقی می پردازد. کتاب بازنگری در پوزیتیویسم منطقی اثر مایکل فریدمن، اثری است که نویسنده در آن به معرفی و ارائه تفسیر جدیدی از پوزیتیویسم منطقی می پردازد.
    پوزیتیویسم منطقی طبق نظر فریدمن، به جای قبول قرائتی تجربی از علم، ضرورت اصول پیشینی غیر تجربی را می پذیرد و آن ها را «اصول نسبی شده پیشینی» می نامد. او معتقد است برخی از پوزیتیویست های منطقی شیوه خاص خود را برای بیان اصول و مبانی خود داشته اند که بسی متفاوت با تجربه گرایی سنتی بوده است.
    کلیدواژگان: پوزیتیویسم منطقی، تجربه گرایی، کارناپ، تحلیلی و ترکیبی، فریدمن
  • نقد گفتمان فلسفی مدرنیته: سوژه، حقیقت، و قدرت در اندیشه میشل فوکو
    ذکریا قادری صفحات 127-179
    بنیاد دوئالیسم فلسفه غرب، که در مدرنیته به تجلی نهایی خویش رسید مبتنی بر تضاد عقل/ غریزه، آسمان/ زمین، روح/ تن، و لذت/ اخلاق بود. فوکو نقد این دوئالیسم را که با نیچه، هایدگر، مارکس، و فروید آغاز شده بود به سرمنزل نهایی خویش، به نفع غریزه/ زمین، رساند. این مقاله به بررسی اندیشه های میشل فوکو، گسست وی از گفتمان فلسفی/ سیاسی مدرنیته، و تداوم های وی بر آن ها می پردازد. مدرنیته با اومانیسم، ادعای نفی هرگونه سلطه (چه متافیزیکی و چه سیاسی)، زایش یافته است و با فلسفه اصحاب روشن گری فرانسه، فلسفه تجربی اندیشی انگلیسی، و فلسفه ایدئالیسم آلمان، ادعای حاکمیت عقل، خود را به طور کامل نمایان ساخت. مدرنیته با نقد و نفی سلطه اصول کلی متافیزیکی/ دینی و سیاسی/ نظامی بر زیست غریزی فرد، مدعی دوره جدیدی در تاریخ آزادی بشر با حاکمیت عقل/ سوژه بود، اما مدرنیته خود اصول کلی دیگری مانند ناسیونالیسم، حق حاکمیت، کمونیسم، ماتریالیسم تاریخی، اصول اخلاقی، انسان گرایی، ابرمرد، علم، و دانش انسانی را بر ذهنیت شخصی و زیست غریزی افراد حاکم کرد. فوکو در دفاع از رهایی ذهنیت شخصی و زیست غریزی افراد، در تداوم مدرنیته و آرمان های آن باقی می ماند، اما با نقد اصول کلی مدرنیته مانند حاکمیت سوژه/ عقل، اخلاق کلی، و علم گسسته از مدرنیته تعریف می شود. فوکو گذار به مدرنیته را نه گذار از ظلمت و سلطه به آزادی و رهایی بلکه گذار از یک دوره سلطه مرئی، به سلطه نامرئی تر می داند و هرگونه حقیقت و اصول کلی (عقل، علم، ماتریالیسم تاریخی، انسان گرایی، و...) را صورت بندی خاصی از روابط سلطه و تکنولوژی قدرت می دانست.
    کلیدواژگان: فلسفه غرب، مدرنیته، پست مدرنیته، سوژه، دوئالیسم، دیرینه شناسی، تبارشناسی، تکنولوژی قدرت، گسست و تداوم، اصول کلی، زیست غریزی
|
  • An Analytical Attitude to Concepts of  Progres's and  Break Down in Kuhn's Scientific Revolutions
    Mohammad Mehdi Hatami, Seyyed Mohsen Azizi, Mehdi Dehbashi Pages 1-22
    The final end of this paper is to analyze the concepts of “progress” and “break down” in scientific revolutions and show the existing paradoxes in kuhn’s works about them. We firstly show that some thinkers has assumed human progress، in philosophy of history، the logic of historical research and historiography. Later we show that Kuhn doubt about that and represents the history of science discrete.
    Keywords: Thomas Kuhn, scientific revolutions, paradigm, progress, break down, history of science
  • The Challenge between Tradition and Modernity in Arabian World on Abed Al Jabery's View
    Mohsen Daryabeigi Pages 23-41
    In this paper، I will present philosophical attitudes in Arabian thinkers and different approaches about the relation between tradition and modernity and it’s criticisms on Abed Al Jabery’s view. On his view all of these attitudes suffers from methodological plagues.
    Keywords: tradition, modernity, the challenge between tradition, modernity, Arabian renaissance, Abed Al Jabery
  • West and Westernization on Dr Davari's View
    Reza Dehghani Pages 43-60
    One of the main topics in Dr Davari’s thought is the problem of west and westernization. For him، we can’t accept something from west but reject something another. He believes that westernization is inevitable but what does matter is that we must take seriously its foundations and basis. From this point of view، democracy، liberty and development are noteworthy. He criticizes western democracy not on the ideological basis but with the hope of appearance of spiritual thinking.
    Keywords: Dr Davari, west, westernization, modernity, democracy, liberty
  • Bergson's Creative Evolution and Philosophy of Organism
    Mehdi Soltani Gazar Pages 61-91
  • Gilson's Interdisciplinary Approach to History of Philosophy
    Malek Shojaee Jashoughani, Seyyed Hamid Talebzadeh Pages 93-108
    Historiography of philosophy is intermediate between philosophy and History and Historians of philosophy are inevitably to apply Interdisciplinary approach. Étienne Gilson، contemporary French Neo Thomistic philosopher share substantially contribution in the expansion and development of the Historiography of religious philosophy، especially Christian philosophy. In addition Gilson''s philosophical Writings like as Foroughi، Will Durant، Russell and Copleston''s Histories of philosophy are the sources of Iranian Occident study and Has Shaped their understanding of Western philosophies. In His various writing Projects methodological Principles of Historiography of philosophy and apply Interdisciplinary Approach to Historiography of philosophy (By keep together philosophy، religion and History Simultaneously). Although claims a version of Objectivity in Reconstruction of History of philosophy، However as Will indicate، Gilson couldn''t transit from Thomistic and Eurocentric (Hegelian) assumptions of Historiography.
    Keywords: Gilson, Interdisciplinary Approach, Objectivity, Occidentstudy
  • Logical Positivism and Empiricism on Friedman's View
    Hassan Fathi, Sakineh Gharibi Pages 109-131
    Logical positivism was one of the most important school of thought in 20’century. It rooted in traditional empiricism but in recent years some researchers doubt about that and show that there is far distance between them. Here we introduce one of the new interpretations about logical positivism i. e. Friedman’s version. On his view، instead of empirical reading of science، it accepts the necessity of non-empirical a priori principles. He believes that some logical positivists have their own way to assert the principles of logical positivism that is far distinct from traditional empiricism.
    Keywords: logical positivism, empiricism, Carnap, analytic, synthetic, Friedman
  • The Criticism of Philosophical Discourse of Modernity: Subject, Truth and Power in Michel Foucault's Thought
    Zakaria Ghaderi Pages 127-179
    the basis of dualism in western philosophy، that flourished in modernity، was built upon the opposition between reason/intuition، heaven/earth، spirit/body، pleasure/morality. Foucault extends the criticism of this dualism to its final station in favor of intuition/earth. This paper will consider Foucault’s thought، his separation from philosophical/political discourse of modernity. Modernity started with humanism، but Foucault regarded the transition to modernity not as a transition to freedom and liberty، but as a transition from an observable domination to an unobservable one and takes all truth claims and general principles special formulation of hegemonic relations and power technologies.
    Keywords: modernity, post modernity, subject, dualism, genealogy