فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال دوازدهم شماره 4 (پیاپی 51، تیر 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/04/12
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محسن رضاییان صفحات 257-258
  • مهدی شریعتی کوهبنانی، محمدرضا نیکروش، مهدی جلالی، مجتبی سنکیان، علیرضا فاضل، علیرضا ابراهیم زاده بیدسکان صفحات 259-270
    زمینه و هدف
    نیکوتین به آسانی از سد جفتی گذشته، در جنین و نوزاد مادرانی که در طی بارداری و شیردهی در معرض آن می باشند، رشد کرده و تکامل ریه را تحت تاثیر قرار می دهد. در این مطالعه اثر نیکوتین در دوره بارداری و شیردهی بر بیان فیبرونکتین ریه نوزادهای موش مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش تجربی موش های باردار Balb/C به طور تصادفی به دو گروه تجربی و دو گروه کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی1 از روز هفتم بارداری تا زمان تولد روزانه 3 میلی گرم بر کیلوگرم ن یکوتین به صورت داخل صفاقی دریافت نمودند گروه تجربی2 همین میزان نیکوتین را از روز هفتم بارداری تا دو هفته بعد از زایمان دریافت نمودند. گروه های کنترل نیز حجم مشابهی از نرمال سالین در زمان های مشابه دریافت کردند(6 n=). در پایان دوره وزن نوزادان و وزن ریه ها در روز های مورد مطالعه اندازه گیری شد، سپس بافت ریه نوزادان، مورد مطالعه هیستولوژی و ایمونوهیستوشیمی قرار گرفته و سپس با استفاده از آزمون های تی مستقل و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که نسبت وزن ریه و وزن نوزادان تازه متولد شده در گروه هایی که در معرض نیکوتین قرار گرفته بودند در مقایسه با گروه کنترل معنی دار بود) 05/0 p<). مطالعه هیستولوژیک کاهش تمایزسلول های پنوموسیت نوع1 و قطر آلوئولها را در گروه تجربی1 نشان داد. شدت واکنش ایمنی (Immunoreactivity) فیبرونکتین در قسمتهای مختلف ریه شامل آلوئول ها، برونشیول ها و عروق ریه متفاوت بود. مطالعه ایمونوهیستوشیمی بافت ریه در گروه تجربی2 افزایش بیان فیبرونکتین در ماتریکس خارج سلولی آلوئول ها را نشتن داد، اما برونشیول ها و عروق ریوی در هر دو گروه آزمایشی کاهش معنی داری را در مقایسه با گروه کنترل نشان دادند) 05/0 p<).
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان می دهد که در معرض نیکوتین قرار گرفتن مادران باردار به سبب القاء بیان غیرطبیعی فیبرونکتین گردیده این موضوع احتمالا عمل طبیعی ریه را در طول حیات بعد از جنینی می تواند تحت تاثیر قرار دهد.
    کلیدواژگان: نیکوتین، فیبرونکتین، ریه، نوزاد موش
  • مریم سرخوش، امیرحسین محوی، محمدرضا زارع، جواد علوی، سیدمحسن محسنی صفحات 271-278
    زمینه و هدف
    آلودگی هوا مهم ترین مشکل زیست محیطی در قرن اخیر است که سلامت انسان ها را تهدید می نماید. هدف از مطالعه حاضر، بررسی مواد آلی فرار خطرناک در هوای شهر تهران در سال 1389 مطابق با ایستگاه های ارزیابی فتوشیمیایی مانیتورینگ (تحقق قانون هوای پاک سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا) می باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر از نوع مقطعی است. در این مطالعه، 11 نوع ترکیب آلی فرار توسط دستگاه پرتابل PhoCheck PID Detector در میدان انقلاب شهر تهران در ساعت های 8 صبح، 12ظهر و 16 بعد از ظهر اندازه گیری شد. نتایج به صورت آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، میانه و...) گزارش گردید.
    یافته ها
    بیشترین مقدار ترکیبات آلی فرار را آروماتیک ها (ppb 146/0±549/0) تشکیل می دهند که در تشکیل مه دود فتوشیمیایی نقش عمده ای دارند. از طرفی بالا بودن مقدار آروماتیک ها همراه با تولوئن (ppb 108/0±135/0) نشان دهنده این است که عمده منبع ترکیب آلی فرار، ترافیک زیاد است. اوج مقادیر مواد آلی فرار در ساعت 12 ظهر مشاهده شد که به طور غیرمستقیم وابسته به وسایط نقلیه و انتشارات تبخیری می باشد.
    نتیجه گیری
    ترافیک زیاد شهر تهران باعث تولید و نشر گروه آروماتیک می شود، در نتیجه تشکیل مه دود فتوشیمیایی و ازن را تسریع می بخشد.
    کلیدواژگان: آلودگی هوا، ایستگاه های ارزیابی فتوشیمیایی مانیتورینگ، ترکیبات مواد آلی فرار
  • سمیه محمدی، امیر هوشنگ بختیاری*، احمد تابش، جمیله مقیمی، راهب قربانی صفحات 279-290
    زمینه و هدف

    به تازگی ویبریشن به عنوان یک مداخله در درمان توانبخشی، ضایعات عضلانی، اسکلتی و عصبی مورد استفاده قرار گرفته است. از آنجایی که استئوآرتریت زانو شایع ترین بیماری مفصلی محسوب می شود، مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات ویبریشن موضعی عضله چهارسرران بر عوارض استئوآرتریت زانو در بیماران زن مبتلا طراحی شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه کارآزمایی بالینی کنترل شده، با شرکت 34 بیمار زن مبتلا به استئوآرتریت یکطرفه یا دوطرفه مفصل تیبیوفمورال انجام شد که به طور تصادفی در دو گروه ویبریشن و کنترل قرار گرفتند. گروه کنترل 15 جلسه فیزیوتراپی مرسوم استئوآرتریت زانو و گروه ویبریشن علاوه بر برنامه درمانی فوق، ویبریشن موضعی روی عضله چهارسررانی زانوی مبتلا دریافت کردند. قبل و بعد از مداخله و بعد از 4 هفته پیگیری متغیرهای حداکثر گشتاور انقباض هم مرکز عضله چهارسررانی در سرعت 30، 60 و 90 درجه بر ثانیه، دامنه حرکتی فعال خم شدن، آستانه درد فشاری و میزان تورم مفصل زانو اندازه گیری شد. از آزمون های آماری MANOVA و Dunnett برای مقایسه بین گروه ها استفاده شد.

    یافته ها

    افزایش معنی دار دامنه حرکتی خم شدن زانو در پای غالب بیماران (016/0= p) و افزایش آستانه درد فشاری پای راست (023/0= p) و پای چپ (019/0= p) در گروه ویبریشن نسبت به گروه کنترل، بعد از مداخله مشاهده شد. اما حداکثر گشتاور عضلات چهارسر زانو و تورم مفصلی بین دو گروه تفاوت معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری

    ویبریشن موضعی عضله چهارسررانی در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو، موجب بهبودی دامنه حرکتی مفصل زانو و کاهش درد مفصلی گردید، ولی تاثیر چشمگیری در بهبود دیگر عوارض این ضایعه نظیر تورم و ضعف عضلانی نداشت.

    کلیدواژگان: ویبریشن موضعی، استئوآرتریت زانو، درد، دامنه حرکتی
  • فاطمه محسنی مقدم، بهروز شهیدی زرندی، زیبا شعبانی شهربابک، محسن رضاییان، پروین جعفرپور، مریم هادوی صفحات 291-298
    زمینه و هدف
    استرپتوکوک بتاهمولیتیک گروه A [A Group Beta-Hemolytic Streptococci (AGBHS)]، شایع ترین پاتوژن جدا شده از فارنژیت در کودکان سنین مدرسه است که تشخیص و درمان به موقع آن اهمیت دارد. این مطالعه، به منظور تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی این باکتری در حاملین بدون علامت، در دانش آموزان مقطع راهنمایی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطع ی تعداد 395 دانش آموز مقطع راهنمایی شهرستان رفسنجان در سال 1388 با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. با استفاده از سواب استریل از لوزه ها و حفره های پشت آن ها نمونه گرفته شد و در محیط ترانسپورت (Cary Blair) به آزمایشگاه منتقل گردید. نمونه ها بلافاصله کشت داده شد. تست آنتی بیوگرام انجام گرفته و بر اساس نتایج این تست، نمونه ها در سه گروه حساس، نیمه حساس و مقاوم قرار گرفتند. نتایج به صورت آمار توصیفی گزارش شد و برای بررسی ارتباط متغیرها از آزمون مجذور کای استفاده گردید.
    یافته ها
    استرپتوکوک های به دست آمده نسبت به پنی سیلین نیمه حساس و مقاوم و نسبت به تتراسیکلین (8/42%)، آزیترومایسین (6/28%)، آمپی سیلین و اریترومایسین (3/14%) حساس بودند. فراوانی حاملین استرپتوکوک بتاهمولیتیک گروه A بدون علامت 8/1% بود.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد احتمال مقاوم شدن باکتری نسبت به پنی سیلین وجود دارد. بنابراین، ارائه آموزش های لازم در مورد مصرف خودسرانه دارو از طریق رسانه ها توصیه می شود.
    کلیدواژگان: استرپتوکوک بتاهمولیتیک گروه A، حاملین بدون علامت، فارنژیت
  • محمد جواد طراحی، حسین انصاری، کاظم حیدری، اسعد شرهانی، رحیم اکرمی، کورش هلاکویی نایینی صفحات 299-308
    زمینه و هدف
    یکی از بزرگ ترین مشکلات جامعه اختلال های وابسته به مواد مخدر و عود آن می باشد. هدف این مطالعه بررسی دیدگاه کارشناسان ترک اعتیاد و معتادان خودمعرف مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد در مورد عوامل مرتبط با عود اعتیاد بود.
    مواد و روش ها
    چون مطالعه حاصل ارزیابی جامعه برای تعیین اولویت های بهداشتی منطقه بود، در ابتدا برای تعیین مشکلات جامعه یک مطالعه کیفی به صورت بحث گروهی متمرکز انجام شد و بعد اولویت بندی بر اساس روش هانلون انجام گرفت. عود اعتیاد به عنوان یکی از مشکلات اصلی جامعه شناسایی شد. سپس یک مطالعه مقطعی بر روی 200 نفر از معتادان به مواد مخدر با حداقل یک بار سابقه عود و 24 نفر از کارشناسان مراکز ترک اعتیاد تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی در شهر خرم آباد در تیر ماه سال 1389 انجام شد. برای جمع آوری داده ها ازروش مصاحبه استفاده شد. تمام افراد با رضایت کامل در مطالعه شرکت کردند و اطلاعات آنان به صورت محرمانه باقی خواهد ماند.
    یافته ها
    در این مطالعه عوامل دسترسی آسان به مواد مخدر، بیکاری و داشتن دوستان معتاد به عنوان مهم ترین عوامل از دیدگاه معتادان مطرح گردید. از دید کارشناسان داشتن دوستان معتاد، بیکاری و مشکلات عاطفی در روی آوردن مجدد به مواد مخدر حائز اهمیت بود.
    نتیجه گیری
    طرح ریزی و انجام مداخلات بر پایه عوامل خطر اصلی شناخته شده شامل دسترسی آسان به مواد مخدر، بیکاری، دوستان معتاد و مشکلات عاطفی صورت گیرد. برای اعمال راهکار در جهت کاهش عود اعتیاد، نیاز به مطالعاتی با استانداردهای بالاتر و تمرکز بر موضوع عود اعتیاد وجود دارد.
    کلیدواژگان: ارزیابی جامعه، عود اعتیاد، مواد مخدر، معتاد خودمعرف
  • اشرف سلطانی، مریم هادوی، شهین حیدری، مریم شهابی نژاد صفحات 309-318
    زمینه و هدف
    یکی از نیازهای اصلی بیماران دریافت اطلاعات روشن و کافی است و معمولا پرستاران اولین آموزش دهنده به بیماران می باشند. مطالعه حاضر به منظور بررسی موانع آموزش بیمار از دیدگاه کارکنان و مدیران پرستاری بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1387 طراحی شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی، 253 نفر از پرستاران و مدیران پرستاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای دو قسمتی جهت بررسی مشخصات دموگرافیک و موانع آموزش به بیمار (شامل 27 عبارت) بود. اطلاعات با استفاده از آزمون های توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    بررسی نتایج، اختلاف معنی داری بین میانگین کل نمره محاسبه شده از موانع آموزش به بیمار اعم از عوامل محیطی، عوامل مرتبط با بیمار و عوامل مرتبط با پرستار از دیدگاه مدیران پرستاری (به ترتیب 54/0±98/3، 75/0±50/3 و 98/0±35/3) و از دیدگاه پرستاران (به ترتیب 56/0±82/3، 69/0±40/3 و 89/0±10/3) نشان نداد. اختلاف دیدگاه افراد مورد بررسی در مورد «عدم برنامه ریزی وظیفه آموزش به بیمار به عنوان یک وظیفه رو تین» (006/0= p)، «عدم وجود بسته های آموزشی» (013/0= p) و «عدم آگاهی بیماران از آموزش به عنوان یکی از حقوق خود» (037/0= p) معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به اعتقاد پرستاران و مدیران پرستاری مورد بررسی نسبت به نقش آموزشی خود، ضروری است مسئولین امر با اتخاذ تدابیری همچون جذب تعداد کافی نیروی پرستاری، تهیه بروشور و جزوات آموزشی برای بیمار، اختصاص بودجه کافی به امر آموزش و نظارت و تشویق مناسب پرستاران در جهت رفع موانع آموزش به بیمار اقدام کنند.
    کلیدواژگان: آموزش بیمار، موانع، پرستاران، مدیران پرستاری
  • کیانا وفایی، فائزه رضویان، نازنین ضیاء شیخ الاسلامی صفحات 319-324
    زمینه و هدف
    عفونت های بیمارستانی از مهم ترین مشکلات بیمارستان ها می باشند و آگاهی از اپیدمیولوژی آنها می تواند در کنترل این عفونت ها موثر باشد. هدف این مطالعه، بررسی اپیدمیولوژیک یک ساله عفونت بیمارستانی در مرکز آموزشی درمانی کامکار عرب نیای قم در سال 1387می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی، به روش سرشماری بر روی 3000 بیمار بستری در سال 1387 انجام شد. اطلاعات به وسیله پرسش نامه بیماریابی وزارت بهداشت جمع آوری و با استفاده از آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    بررسی نتایج نشان داد، 92 بیمار (06/3%) عفونت بیمارستانی داشتند. شایع ترین عفونت بیمارستانی پنومونی و عفونت ادراری بود. اکثر بیماران در ICU بستری بودند و شایع ترین جرم، انترو باکتر و استافیلوکوک بود. بیشترین اقدام تهاجمی استفاده شده کاتتر ادراری و وریدی در بیمارانی که از عفونت ادراری و ذات الریه رنج می بردند، بود.
    نتیجه گیری
    عفونت بیمارستانی شیوع بالایی در بیمارستان مورد بررسی نداشت ولی باید اقدامات پیشگیرانه مخصوصا در ICU که بیشتر بیماران از آنجا بوده اند، صورت گیرد.
    کلیدواژگان: عفونت بیمارستانی، اپیدمیولوژی، کنترل عفونت
  • زهرا سپهرمنش، افشین احمدوند، علیرضا مروجی، مژده میرزاده صفحات 325-330
    زمینه و هدف
    سلامت پرستاران از جمله سلامت روان آنان به عنوان ارائه دهندگان مراقبت، در کیفیت مراقبت ارائه شده از سوی آنها بر بیماران تاثیرگذار است. این تحقیق به منظور بررسی سلامت روان پرستاران بخش های روانپزشکی و دیالیز دانشگاه علوم پزشکی کاشان صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش مقطعی تمامی پرستاران بخش های روانپزشکی و دیالیز بیمارستان اخوان، دانشگاه علوم پزشکی کاشان (47 نفر) در سال 1389مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار تحقیق، پرسش نامه مشخصات دموگرافیک و پرسش نامه سلامت عمومی GHQ-28 بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری مجذور کای و فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین سنی پرستاران 29/7 ± 90/33 سال بود. 1/85% متاهل، 1/68% زن و 6/59% شاغل در بخش روانپزشکی و 4/40% شاغل در بخش دیالیز بودند. 3/38% پرستاران مورد مطالعه از سلامت روانی خوبی برخوردار نبودند. پرستارانی که دارای اضافه کاری بودند از سلامت روان کمتری برخوردار بودند (017/0= p). افسردگی و ناامیدی در پرستاران بخش روانپزشکی بیشتر از بخش دیالیز بود (021/0= p). بین شیفت کاری، وضعیت استخدامی، سابقه کاری، سابقه بیماری جسمی، جنسیت، تاهل و سلامت روان پرستاران تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهد که میزان قابل ملاحظه ای از پرستاران از سلامت روانی مناسبی برخوردار نمی باشند، به خصوص پرستاران بخش روانپزشکی و کسانی که دارای اضافه کار بودند، سلامت روانی کمتری داشتند. لذا مطالعات بیشتر برای بررسی علل موثر بر سلامت روان این گروه پرستاران و اقدامات لازم جهت پیش گیری و درمان اختلالات روانی در این گروه از پرستاران توصیه می شود.
    کلیدواژگان: سلامت روان، پرستار، پرسش نامه سلامت عمومی
|
  • M. Shariati Kohbanani, M.R. Nikravesh, M. Jalali, M. Sankian, A.R. Fazel, A.R. Ebrahimzadeh Pages 259-270
    Background And Objectives
    Nicotine is one of the chemical substances with high level of toxicity. It crosses the placenta and accumulates in the developing organs of fetus. In this study، the effects of maternal nicotine exposure on fibronectin expression in the lungs of newborn mice were evaluated.
    Materials And Methods
    Pregnant Balb/C mice were divided into 2 experimental and 2 control groups. The experimental group1، received 3 mg/kg intra peritoneal nicotine from day 7 of gestation to the last day of pregnancy. The experimental group 2 received the same amount of nicotine during the same gestational days as well as 2 first weeks after birth (lactation). The control groups received the same volume of normal saline during the same period s (n=6). At the end of exposure times، all of newborns were anesthetized and their lungs removed for histochemical and Immunohistochemical methods. Data were analyzed by student t-test and Mann-Whitney test.
    Results
    Our results indicated that ratios of lung weight and body weight in the offsprings born to the mothers with nicotine exposure compared to that of the control groups were significant. Histochemical study showed that pneumocytes type 1 differentiation and alveoli diameter were decreased in the experimental groups. Fibronectin immunoreactivity intensity was not similar in the different parts of the lungs including alveoli، bronchiole and small vessels. A significant increase in immunoreactivity showed that in alveoli experimental group 2، but in bronchioles and vessels of the experimental groups were decreased in contrast to the control groups (p<0. 05).
    Conclusion
    These data also indicated that maternal nicotine exposure may induce abnormal fibronectin expression which might cause defects in lung function during life time.
    Keywords: Nicotine, Fibronectin, Lungs, Offspring mouse
  • . Sarkhosh, A.H. Mahvi, M.R. Zare, J. Alavi, M. Mohseni Pages 271-278
  • S. Mohammadi, A.H. Bakhtiary, A. Tabesh, J. Moghimi, R. Ghorbani Pages 279-290
    Background And Objectives

    Recently، vibration has been used widely as a rehabilitation intervention for neuro-musculo-skeletal disorders. As، the knee osteoarthritis (OA) is a common joint disorder among the people، this study was designed to investigate the effect of quadriceps local vibration on the symptoms of knee OA in the female patients.

    Materials And Methods

    This randomised clinical trial was done on 34 female patients with unilateral or bilateral tibiofemoral OA (62 knee)، who were randomly assigned to one of the vibration groups: (17 patients with 31 affected knee) or control (17 patients with 31 affected knee). The subjects in the control group received 15 sessions (5 weeks) conventional physiotherapy protocol، while the vibration group received the same conventional physiotherapy protocol plus local vibration training protocol over the quadriceps muscle of affected knee. Maximum torque of concentric contraction of quadriceps muscle at 30، 60 and 90 degree/sec، pain pressure threshold (PPT)، active knee flexion range of motion (ROM) and the amount of knee effusion were measured before and after intervention and also after 4 weeks of follow-up period.

    Results

    After intervention، significant increase in the knee flexion ROM in the dominant lower limb (p=0. 016) and reduced pain perception in the right leg (p=0. 023) and in the left leg (p=0. 019) were seen in vibration group، compared to control group، while no significant difference was found between the experimental and control groups in term of maximum torque of quadriceps and knee effusion.

    Conclusion

    Local vibration over the quadriceps muscle may improve knee joint ROM and reduce pain in patients with knee OA، while، no beneficial effect was found on other knee OA symptoms such muscle weakness and knee effusion.

    Keywords: Local Vibration, Knee osteoarthritis, pain, range of motion
  • F. Mohsenimoghaddam, B. Shahidizandi, Z. Shabani Shahrbabak, M. Rezaeian, P. Jafarpour, M. Hadavi Pages 291-298
    Background And Objective
    Group A Beta hemolytic streptococci (GABHS) is the most common bacterial cases of acute pharyngitis in school children. Diagnosis of the etiological agent and appropriate anibiotic therapy is important. The aim of this study was to determine the antibiotic resistance patterns of bacteria in asymptomatic carriers in secondary school pupils.
    Materials And Methods
    In This cross sectional study، a total of 395 children were selected by random sampling from rafsanjan’s secondary school pupils in 2009. Throat-swab taken from each toncil and posttonsil fossases and we transferred it in Carry Blair to laboratory. speciemens were cultured immediately and antimicrobial resistance patterns were perfopmed by standard method and results classified to three groups as sensitive، semisensitive and resistant. data obtained were statistically analyzed by using k2.
    Results
    Our results showed the frequency of 1. 8% asymptomatic carrier among studied group. All isolates were resistance and semisensitive to penicillin although the susceptibility patterns of studied isolates were as follows: Tetracyclin %42. 8، Azithromycin %28. 6، Ampicillin and Erythromycin %14. 3.
    Conclusion
    Since Data revealed the high resistance rate to penicillin. we recommended to educate about using willful of drug via mass media
    Keywords: Beta hemolytic (A) streptococci, Asymptomatic carriers, Pharengitis
  • M.J. Tarrahi, H. Ansari, K. Heydari, A. Sharhani, R. Akrami, K. Holakouie Naeini Pages 299-308
    Background And Objectives
    Substance drug abuse and re-addiction is one of the most important problems in the community. The objectives of this study was to assess the viewpoints of care providers and self-reported substance drug addicts referring to centers for addiction treatment in Khoramabad about etiology of re-addiction.
    Materials And Methods
    This study was conducted based on the results of a community assessment study. At the beginning، a focus group discussion (FGD) was held to determine health problems and priority by Hanlon method. Re-addiction was identified as the most important problem. After that، a cross-sectional study was performed on 200 substance drug addicts with a history of at least one relapse referring to centers for addiction treatment in Khoramabad in July 2010 and 24 health care providers in these centers. Data collection was performed by structured interview. Informed consent was obtained from all the patients.
    Results
    Easy access to substance drugs، unemployment and having addicted friends were said to be the major factors of re-addiction in addicts’ views. Health care providers'' views showed that having addicted friends، unemployment and emotional problems have the most important roles in re-addiction.
    Conclusion
    Based on our findings، we suggest planning and intervening based on identified problems including easy access to substance drugs، unemployment and emotional problems. Further and more focused research with higher standards is needed to investigate applied methods in order to reduce re-addiction rate.
    Keywords: Community assessment, Re, addiction, Khoramabad, substance drugs, Self, reported addicts
  • A. Sultani, M. Hadavi, Sh. Heydari, M. Shahabinezhad Pages 309-318
    Background And Objectives
    One of the main needs of the patients is receiving clear and adequate information. Nurses are often the first educator s to them. The present study has been designed to explore the barriers to patient education from the viewpoints of nurses and nurse managers in hospitals of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2008.
    Materials And Methods
    In this descriptive cross - sectional study، 253 nurses and nurse managers were assasssed. Data was collected by two -part resaercher- made questionnaire include demographic characteristics of participants and barriers to patient education (27 phrases). Data were analyzed by SPSS software using descriptive statistical tests (such as frequency distribution، mean، SD) and independent t-test.
    Results
    Results indicated that there was no significant difference between total mean score of nurse managers and staff nurses about barriers of patient education including environmental factors، patient related factors، and nurse related factors (3. 98±0. 54 vs 3. 82±0. 56، 3. 50±0. 75 vs 3. 40±0. 69 and 3. 35±0. 98 vs 3. 10±0. 89). Viewpoint of participants were different about the «lack of planning of patient education as a routine duty (p = 0. 006) lack of educational materials» (p=0. 013) and «lack of patient knowledge about patient education as one of his/her rights» (p=0. 037)
    Conclusion
    Regarding nurses and nurse managers beliefs about their educational role and in order to eliminate barriers to patient education measures such as adequate nursing staff، preparation of pamphlets and booklets for patient education، adequate budgeting for education and proper encourage ment means for nurses are essential.
    Keywords: Patient education, Barriers, Nurses, Nurse Managers
  • K. Vafaei, F. Razaviyan, N. Zia Sheikholeslami Pages 319-324
    Background And Objectives
    Nosocomial infections are among the most important problems in the hospitals and awareness of their epidemiology helps the prevention and control of them. The aim of this study was to determine the epidemiology of one-year nosocomial infections in Kamkar ArabNia Hospital in Qom 2008.
    Materials And Methods
    Census method was used in this descriptive study which was performed on 3000 patients in Kamkar Hospital during one year (2008). Data were collected by questionnaire adapted from Iranin Ministry of Health Deta were analyzed using descriptive statistics.
    Results
    Ninety two patients (3.06%) suffered from nosocomial infections. The most prevalent causes of nosocomial infections were pneumonia and urinary infections. The majority of cases had been hospitalized in ICU. The most prevalent germ was Entrobacter and Staphylococcus. The most aggressive actions (urinary and vein catheter) were related to the patients suffering from pneumonia and urinary infection.
    Conclusion
    Nosocomial infections were not very prevalent in Kamkar hospital but preventive programs should be perform especially in ICU.
    Keywords: Nosocomial Infections, Epidemiology, Infection control
  • Z. Sepehrmanesh, A. Ahmadvand, A. R. Moravveji, M. Mirzadeh Pages 325-330
    Background And Objectives
    Nurses health، particularly their mental health as providers of care is effective in the quality of care of the patients. This study was carried out to evaluate the mental health of nurses in psychiatry and dialysis wards in Kashan University of Medical Sciences.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study، all of the nurses in psychiatric and dialysis wards were evaluated in 2010 (N=47) Survey instruments were 2 questionnaires: 1. Demographic variables and 2. General Health Questionnaire (GHQ-28). Data were analyzed using Chi-square and Fisher''s exact tests.
    Results
    The mean age of the nurses was 33. 90+ 7. 29 years، 85. 1% were married، 68. 1% were females، and 59. 6% were employed in the psychiatric ward while 40. 4% were in the dialysis ward. Thirthy Eight point Three percent of the nurses did not have good mental health. Nurses who had over time work had less mental health (p=0. 017). Depression and hopelessness in psychiatric nurses were more than the dialysis nurses (P=0. 021). There was not a significant difference between shift work، employment status، work history، physical history، sex، and marital status with mental health.
    Conclusion
    The results showed that considerable amount of nurses do not have adequate mental health. Specifically psychiatric ward nurses and nurses who work over time have more mental health problems; Further studies are recommended to investigate the effective causes of mental health problems of the nurses and prevention and treatment programs for mental disorders in these groups are needed.
    Keywords: Mental health, Nurse, General Health Questionnaire (GHQ, 28)