فهرست مطالب

فصلنامه راهور
پیاپی 7 (پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی محمد احمدوند، امیرمسعود عرب حلوایی* صفحه 6
    پس از رنسانس، ظهور و گسترش کاربرد وسایل نقلیه موتوری بخشی جدا ناشدنی از تمدن نوین را رغم زده اند. از آن تاریخ تاکنون، تصادفات جاده ای جان 30میلیون نفر را گرفته است. در این بین ایران، با آمار بالای تلفات جاده ای، شرایط مناسبی را دارا نیست و این مساله همانند بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از مدل تفکر حاکم بر مساله است. مدل تفکر سنتی انسان، بر برداشت مکانیکی از جهان و علیت خطی برای تشریح پدیده ها استوار است درحالیکه برای درک منشاء و راه حل های مسائل مدرن، تفکر خطی و مکانیکی می بایست جای خود را به تفکر غیر خطی و زیستی که بیشتر با نام تفکر سیستمی معمول است واگذار کند. پویایی ها سیستم شاخه ای از تفکر سیستمی بوده که با دوری از اصطلاحات گنگ و پیچیده، کلیت سیستم را مورد بررسی قرار می دهد. این تحقیق بر آن است مدل پویایی های سیستم تلفات جاده ای ایران را در بازه زمانی یک هفته با توجه به ساعات شبانه روز در اتوبان های منتهی به تهران، توسعه دهد. مبنای اطلاعات بکار رفته در این مطالعه که با روش تحقیق توصیفی صورت گرفته است، بنا بر مستندات علمی و ادبیات پویایی های سیستم، از منابعی چون ادبیات ایمنی جاده ای، داده ها و سوابق موجود، مشاهده و حتی اخبار رسانه ای بوده که شناساننده قواعد و قوانین تصمیم گیری در این سیستم است. با این حال به علت عدم اندازه گیری و در دسترس بودن اطلاعات مورد نیاز در بسیاری از حوزه ها، بنابر توصیه فورستر از اینگونه اطلاعات مغشوش صرف نظر شده است. مدل نهایی با استفاده از نرم افزار ونسیم مورد شبیه سازی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: تلفات جاده ای، تفکر سیستمی، پویایی های سیستم، شبیه سازی پویا
  • داود دعاگویان صفحه 24
    ترافیک به عنوان یکی ازپدیده های نوین شهری جایگاه خاصی را در مدیریت شهری به خود اختصاص داده است و دیدگاه های جامعه شناسی و علوم ارتباطات مشخص ساخته است که برقراری یک نظم ترافیکی صرفا به بکارگیری اصول فنی مرتبط نبوده بلکه ضروری است که با بکارگیری اصول فرهنگی و رفتاری با جلب نظرات مردم و همکاری انها با پلیس در قالب تعمیق تعاملات اجتماعی پلیس مردم را تشویق و رهنمون به رعایت قوانین ترافیکی نموده و این مهم در بر دارنده اصل سرمایه اجتماعی پلیس راهور است. آنچه که اهمیت دارد این است که سرمایه اجتماعی به نظامی از مشارکت، آگاهی، اعتماد و شبکه ای از هنجارها اطلاق می شود و موجب هماهنگی و کارائی پلیس راهور و شهروندان می شود. عموما سرمایه اجتماعی موجب شناخت انتظارات اجتماعی و افزایش مشارکت و مناسبات بین آنها میشود. در این تحقیق چارچوبهای تعاملات و سرمایه اجتماعی رابرت پاتنام و جیمز کلمن گیدنز، فوکویاما، کریشنا برای بررسی و تجزیه و تحلیل میزان سرمایه اجتماعی پلیس راهور و تدوین الگوی مناسب استفاده می شود.نتایج حاصله از تحقیق پیمایشی و داده های بدست آمده ازدو جامعه آماری رانندگان و افسران راهنمایی و رانندگی نشان می دهد که مردم خواهان ارتباطات انسانی با پلیس راهور بوده و این موضوع را در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بسیار موثر می دانند.
    کلیدواژگان: قوانین راهنمایی و رانندگی- سرمایه اجتماعی- اعتماد اجتماعی - تعامل اجتماعی، تشویق و تنبیه - انتظارات و خواسته ها، کارکنان - مردم و راننده گان
  • دکتر علی خاکساری*، سروناز حسین رضوی صفحه 49
    توسعه هر منطقه برپایه ظرفیتهای مختلفی صورت می پذیرد که برخی از آنها شامل توسعه محیطی، اقتصادی، جمعیتی و اجتماعی و نیزحمل و نقلی می باشند.امروزه یکی از شاخصه های مهم سنجش توسعه هر جامعه ای نوع و میزان توسعه سیستم حمل و نقل آن می باشد همچنانکه در بررسی اکثر برنامه های توسعه ای از گسترش و ارتقای کیفیت سیستم حمل و نقل به عنوان یکی از اهداف عمده یاد می شود.
    از بین شیوه های جابجایی مسافر در کشور در انواع جاده ای، ریلی، هوایی و آبی بیش از 90 درصد توسط جاده انجام می گیرد و سهم ریلی و هوایی تقریبا یکسان است. بر همین اساس ضرورت توجه و رسیدگی به وضعیت ارایه خدمات در این بخش (حمل و نقل جاده ای مسافر) آشکار می شود. (سالنامه آماری حمل و نقل جاده ای،1385)یکی از نشانه های هر جامعه توسعه یافته، پیشرفت سیستم حمل و نقل آن می باشد. با افزایش درآمد سرانه در بین افراد، قدرت خرید وسیله نقلیه شخصی نیز افزایش می یابد و گاه به حدی از تجمل گرایی رسیده که نسبت متعادل 1:1(یک اتومبیل به ازای هر خانواده) بهم می خورد و بیشتر می شود. البته با توزیع متناسب درآمد در جامعه، چرخه اقتصادی پویا تر خواهد شد و به دنبال خود کاهش محرومیت و افزایش رفاه را به ارمغان خواهد آورد که این موضوع از جنبه ای سر منشا رشد و توسعه بوده و از سویی دیگر آسیب هایی را به جامعه وارد کند؛ بنابراین می بایست برای این مسئله که دو وجه ی متفاوت دارد چاره ای اندیشید.
    مسلما از توزیع بودجه عمومی در بین مردم و افزایش قدرت آنها جهت خرید وسیله نقلیه شخصی به تناسب عصر سرعت و تکنولوژی نمی توان و نباید جلوگیری کرد؛ یعنی در کشوری که دارای سرمایه فراوان از هر نوع(انسانی، اقتصادی، اجتماعی و...) می باشد و همچنین دارای استعداد شکوفایی توسعه ای است و از جمله آن پیشرفت و توسعه در شیوه های حمل و نقلی، جاده ای، و تسهیلات زیر بنایی مرتبط با آن و... است نمی توان مانع از پیشروی شد؛ لذا اصول اقتصادی و عدالت اجتماعی حکم می کند که نباید خانواده های یک کشور را از دسترسی به خودروی شخصی محروم نمود بلکه لازم است تا با رعایت حقوق فردی و اجتماعی شرایطی فرآهم آورد تا هر فرد یا خانواده متناسب با نوع استفاده از خودروی شخصی هزینه های اجتماعی را نیز پرداخت نماید و یا کمتر و فقط در موارد ضروری از خودروی شخصی استفاده کند.
    لذا مالکیت خودروی شخصی شاید به دید خرد یعنی راحتی خانواده مالک بسیار مورد تایید باشد اما کاربرد خودرو از دید کلان و مطابق با اصول پایداری باید تنظیم گردد، هر چند که ذاتا افراد خود محور در اکثر اوقات مصلحت خود را به صلاح جمع ترجیح می دهد.اما برنامه ریزان و سیاستگذاران حمل و نقل یک کشور باید با بهره گیری از اصول علمی و منطقی زمینه های کاهش استفاده از خودروی شخصی و گرایش به سیستم های حمل و نقل عمومی را فرآهم سازند. در این رابطه روش های توسعه حمل و نقل عمومی محور و مدیریت تقاضای حمل و نقلی از جمله راهکارهای متداول در دهه های اخیر بوده که در بسیاری از نقاط دنیا با استقبال روبرو شده است هرچند که شاید در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته و در عمل اصلا رعایت نشده است.
    کلیدواژگان: توسعه حمل ونقل، حمل ونقل عمومی، مدیریت تقاضا سفر، مالکیت خودرو
  • علیرضا پاک گوهر، دکتر محمود صفارزاده، محدثه خلیلی صفحه 73
    تصادفات یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی عمومی در جهان است. این مشکل از این هم شدیدتر است زیرا قربانیان بیشتر جوان هستند و قبل از تصادف دارای سلامتی کامل بوده اند.(Evans،2004) این مسئله در کشور ایران با روند صعودی تعداد کشته شدگان و افزایش تعداد کاربران از راه های کشور و همچنین افزایش تعداد سفرها مهمتر شده و بررسی الگوهای متناسب برای شناسایی عوامل موثر ترافیکی ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. در مقاله حاضر با تمرکز بر نقش عوامل سه گانه موثر بر تصادفات جاده ای، سهم هریک از عوامل مورد ارزیابی قرار می گیرد. این عوامل در سه دسته عوامل انسانی، راه و خودرو تقسیم بندی م یشوند. در این مقاله کوشیده شده است تعریف مشخصی از «سهم» و «نقش» عوامل سه گانه ارائه داده شود. این موضوعی است که معمولا به آن پرداخته نشده است. نمونه آماری مورد نظر، تصادفات جاده ای رخ داده در کشور ایران است و اندازه آن 343 هزار و 82 فقره از تصادفات جاده ای است که در سال 1385 رخ الگوی احتمالاتی عوامل س هگانه موثر بر تصادفات جاده ای ایران داده اند. روش نمونه گیری پژوهش در این مقاله، نمونه گیری خود انتخابی (Purposive Sampling) است. برای گردآوری اطلاعات از منابع داده های کام 114 که دادگان تصادفات جاد های محسوب می شود استفاده شده است. داده های مورد استفاده مربوط به تصادف رخ داده در سال 1385 است که توسط افسران کارشناس تصادف، بررسی شده و کروکی آن ترسیم شده است. این پژوهش از نظر نحوه گردآوری داده های (ثبتی) کتابخانه ای و از لحاظ هدف و ماهیت موضوع مورد بررسی، از نوع «تحقیقات کاربردی» محسوب م یشود. یافته های تحقیق نشان دادند که سهم عامل انسانی در تصادفات 97.5 % است. در حالی که نقش عامل انسانی در وقوع تصادف 49 درصد است. به همین ترتیب سهم عامل محیطی 70.5 درصد و نقش آن 36 درصد است، براین اساس سهم عامل خودرو در حدود 31 % بوده و نقش آن در بروز تصادفات 15 % است.
    کلیدواژگان: تصادفات جاده ای، عوامل انسانی، عوامل خودرو، عوامل محیطی، نقش عامل، سهم عامل
  • غلامحسین بیابانی، ستوان یکم محمد باقری صفحه 87
    بیش از یک قرن است که تصادفات رانندگی به تعداد بسیار زیادی از مردم آسیب می رساند اما امروزه موضوع تصادفات بخشی از فاجعه عصر ماست که روزانه جان عده ای را به کام مرگ می برد. این موضوع در کشورهای در حال توسعه به یک معضل اساسی اجتماعی- اقتصادی تبدیل شده است. میزان بالای مرگ و میر ناشی از سوانح از یکسو و روند رو به افزایش آن از سوی دیگر، توجهات عمومی را به این مقوله معطوف کرده است. زیرا تلفات نیروی انسانی بدترین پی آمد تصادفات بوده که هزینه های گزاف اجتماعی و اقتصادی آن اثرات جبران ناپذیری بر جامعه وارد می کند. در این مقاله ضمن بیان نقش آموزش بر ایمنی و رعایت آن سهم قابل توجهی را در کاهش تلفات انسانی خواهد داشت.
    کلیدواژگان: آموزش، کاهش تلفات، تصادفات جاده ای، سوانح رانندگی، کنترل سرعت
  • محمد پوراسدی، مهدی خسروی مهد صفحه 104
    امروزه سوخت های فسیلی پر مصرف ترین منابع تولید انرژی هستند، اما به ظن کارشناسان این مواد رو به افول می نمایند و دیر پایی نمی انجامد که تمامی این منابع به اتمام می رسند. از این رو دستیابی به منبعی جایگزین برای این سوخت ها بسیار ضروری است. تحقیقات گسترده ای برای جایگزینی صورت گرفت، از انرژی طبیعی گرفته تا انرژی اتمی همگی در این راه گام برداشتند. اما همانطور که آشکار است همه این موارد اشکالاتی دارند، بنابراین خلاء سوختی مناسب دوباره احساس شد. اما ظهور سوخت های بیودیزل (سوخت هایی که از روغن های گیاهی ویا حیوانی بدست آمده و برای مصارف سوختی استفاده می شود) امیدی نو در این مقوله باز نمود. سنتز روغن های بیودیزل توسط واکنش های ترانس استرفیکاسیون (واکنش الکل با یک استر و تولید الکل و استر متناظرشان) در حضور کاتالیزوهای اسیدی، بازی و آنزیم ها صورت می پذیرد و شاخه ای از شیمی سبز(شاخه ای از علم شیمی که در جستجوی یافتن واکنش ها و محصولاتی است که در محیط زیست قابل بازیافت باشند) است که در تولید سوخت ها بسیار پر اهمیت است. پارامترهای این نوع سوخت با سوخت های رایج متفاوت است و علاوه بر مزایای ذکر شده فوق از ایمنی بیشتری به دلیل بالاتر بودن عدد ستان و نقطه اشتعال برخوردار است. روش این تحقیق کتابخانه ای و اسنادی می باشد و از منابع روز جهان در راستای تدوین این مقاله بهره گرفته شده است. یافته های تحقیق نشانگر توانایی کشور برای رسیدن به این تکنولوژی ارزنده و استراتژیک می باشد.
    کلیدواژگان: سوخت بیودیزل، ترانس استر فیکاسیون، کاتالیزور، شیمی سبز، عدد ستان
  • ستوان یکم الهام فرضی صفحه 116
    یکی از راه های انتظام بخشیدن به عبور و مرور و جلوگیری از تضییع حقوق شهروندی و کاهش حوادث رانندگی، برخورد مناسب و اصولی با رانندگان متخلف مطابق با قوانین و مقررات وضع شده می باشد. از دیر باز جوامع مختلف برای این منظور به روش هایی متوسل شده اند که متداولترین این روش ها جریمه مالی رانندگان متخلف بوده است. آمارها نشان می دهد که تعداد تخلفات رانندگی ثبت شده توسط هر راننده به طور متوسط 5 تخلف در سال می باشد که این تنها بخش کوچکی از تخلفاتی است که بوسیله مامورین رویت و مورد اعمال قانون قرار می گیرد. بنابراین سوال مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا جریمه مالی رانندگان متخلف هدف اصلی از جریمه کردن که همانا کنترل رفتار رانندگان متخلف و کاهش تخلفات آنان است را تامین می کند؟ به عبارتی آیا جریمه های رانندگی کنونی در جلوگیری از تکرار تخلفات رانندگی موثر است؟ برای این منظور تعداد 380 نفر از رانندگان بعنوان نمونه از جامعه آماری 21769 نفری با استفاده از فرمول کوکران انتخاب و سوابق رانندگی آنها در برهه زمانی 3 ساله از سال 1383 الی 1385 مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق را رانندگان خودروهای سواری با دو نوع کاربری شخصی و عمومی پلاک کشوری (ملی) استان تهران شامل پلاک های ایران 11، 22 و 33 که در 20 روز پایانی سال 1382 پلاک شده اند تشکیل می دهد. روش نمونه گیری در این تحقیق روش طبقه بندی احتمالی به تناسب دو صفت درون گروهی کاربری وسیله نقلیه و منطقه محل سکونت مالک بصورت تصادفی انتخاب شد. روش تحقیق استفاده از آمارهای موجود می باشد. در چارچوب نظری از نظریات جامعه شناسان رفتاری چون هومنز و دورکیم شامل نظریه های تبادل و کنترل اجتماعی در تدوین فرضیه های تحقیق استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که افزایش مبلغ جریمه در جلوگیری از تکرار تخلفات رانندگی مقطعی بوده و زمانی می تواند اثر گذاری داشته باشد که متناسب با تورم سالانه افزایش یابد. در خصوص روش ابلاغ قبض جریمه، رانندگانی که بصورت دو برگی جریمه می شوند، جریمه شدنشان هیچگونه تاثیری در جلوگیری از تکرار تخلفات بعدی آنها ندارد و نسبت به سایر روش های ابلاغی قبض جریمه در فاصله زمانی کوتاهتری تخلف را تکرار می کنند. منطقه محل سکونت مالک در تکرار تخلفات رانندگی موثر است اما جنسیت راننده و نوع کاربری وسیله نقلیه تاثیری در تکرار تخلفات رانندگی ندارد.
    کلیدواژگان: قبض جریمه، تخلف رانندگی، ابلاغ دوبرگی، ابلاغ خودداری، کاربری خودرو، پلاک ملی، کد محلی پلاک
  • دکتر علی منصورخاکی*، دکتر محمدرضا احدی، کریم نصیراحمدی صفحه 137
    یکی از پارامترهای موثر بر ایمنی وکاهش سوانح، لغزنده نبودن سطح رویه جاده ها می باشد. اصطکاک و شرایط رویه روسازی معمول ترین شاخص های مسائل ایمنی می باشد که مقاومت لغزندگی سطح رویه را یکی از مهمترین خصوصیات مخلوط آسفالتی می باشد که در ایمنی راه موثر می باشد. همه روزه تعداد تلفات زیادی بر اثر تصادفات در جاده ها گزارش می گردد. درصد زیادی از این تصادفات بر اثر لغزندگی سطوح آسفالتی و توقف دیر هنگام خودروها در هنگام تصادف می باشد. تعیین میزان اصطکاک سطح جاده ها بویژه در نقاط حادثه خیز و شیبها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. مقاومت در برابر لغزندگی یکی از عوامل اولیه تعیین ایمنی روسازی به خصوص در تصادفات ناشی از سرخوردن بر روی سطح خیس می باشد. خواص مهندسی روسازی را می توان با دو پارامتر بافت ریز و بافت درشت تعریف کرد که بافت ریز عامل تماس مستقیم لاستیک و سطح روسازی می باشد و مقاومت در برابر لغزندگی توسط بافت ریز مصالح به کاررفته در سطح جاده، تعیین می شود. در این تحقیق با بررسی بافت ریز و نوع دانه بندی، نمونه های آسفالتی با دانه بندی پیوسته (شماره 4 و 5) و دانه بندی باز (شماره 4 و 5) برطبق آیین نامه روسازی راه های ایران ساخته و به کمک دستگاه پاندول انگلیسی مورد آزمایش قرار گرفتند. در ساخت این نمونه ها از قیر خالص 70-60 و مصالح سنگی کوهی شکسته استفاده شده است. بر اساس نتایج بدست آمده مشخص گردید که دانه بندی های باز دارای عدد آونگ انگلیسی (BPN) بیشتر نسبت به دانه بندی پیوسته می-باشند که به مفهوم افزایش مقاومت در برابر لغزندگی و سرخوردگی و در نتیجه باعث افزایش در ایمنی راه ها می-باشند.
    کلیدواژگان: ایمنی، مقاومت لغزندگی، بافت ریز روسازی، آونگ انگلیسی
|
  • A.Ahmadvand, A.Arab Halvaei* Page 6
    After renaissance, appearance and development of motor vehicle usage, has been inseparable part of modern sivilization. From that time forward, road accidents have killed 30 million people. Here, Iran with high rate of road fatalities, has not suitable condition and like so many social and economical problems, this is due toconception model which governs the problem. Traditional conception model of human, has been based on mechanical understanding of the world and linear causality to explane phenomenons, while in order to understand origin and solutions of modern problems, linear and mechanical conception should replace with non.linear and living conception, which is named systematic conception. System searching is a branch of systematic conception which inspect total system, far from complex expressions. This study whishes to develop searching models of road fatality system during one week considering hours of the day in autobans ended in Tehran. The basis of informations use in this study, with descriptive research method, is according to scientific documentations and searching system literature, from sources like road road safety literature, data, available documents, observations and even media news indicate rules and regulations of decision.making in this system. Although, because of not measuring and availability of the information in most areas, according to forester’s recommendation, we dispense from these disorder information. Final model has been simulated, using vensim software.
    Keywords: road fatality, systematic conception, system searching, searching simulation
  • D. Doagooyan Page 24
    Traffic as a on of civil modern phenomenons has a special place in civil management. Communication sciences and sociology viewpoints show using behavioral and cultural principles are essential in traffic regularity establishment also police must encourage and guide people to observe the rules and this task consist of traffic police social capital. Social capital is applied to partnership, awareness, confidence and manner network, and all of these coordinate police and people. Social capital cause social expection cognition and partnership increasing. In this research have been used social capital and interact frameworks of patnam, fokoyama and Krishna for traffic police social capital rate investigating and analyzing. Conclusions of two statistics society (drivers and police officer) show people want civilized communication with police and they thought, it is very effective in observing the rules.
    Keywords: guidance, driving law, social capital, social trust, social interaction, persuasion, punishment, prospects, wish, personnel, people, drivers
  • A.Khaksari*, S.Hossein Razavi Page 49
    Developing each area is achieved on the basis of various capacities, some of them are environmental, economical, population, social and also, transportation system. Also, to inspect most developmental programs, we refer to expand and promotion of transportation system quality as a main goal. Among different methods of transportation (road, rail, aerial, marine), more than 90% is done through the road, and rail and aerial transportation have the same share. According to this, necessity of paying attention to presenting services in this part (passenger transportation) is cleared. One of the main signs of a developed country, is its developed transportation system. Along with increasing per capita income among people, their ability to buy a car also increases and sometimes it has become a luxury and every family has more than one car. Of course, through appropriate distribution of income among society, economical sycle will be more searching and will couse to decrease deprivation and increase welfare, and this will cause development from one side and damage from the other side. So, we should find a solution for this two way problem.
    Keywords: transportation development, public transportation, transit demand management, car ownership
  • A.Pakgohar, M.Safarzade, M.Khalili Page 73
    Accidents are one of the greatest problems of public health in the world. This is even worse, because victims are often young and they were healthy before accident (Evans, 2004). In Iran this problem is more important, because of increasing number of fatalities and road user and also, increasing travel rate, so investigating suitable models to recognize effective traffic factor is an inevitable necessity. In this article, we evaluate the share of each factor, according to the role of triple factors effective on road accidents. These factors are classifield in three parts: human factor, road factor, vehicle factor. Here, we try to present a clear definition of “share” and “role” of triple factors. It’s something we usually don’t care about it. The statistical sample of road accidents is 34382 in Iran (1385). Sampling method in this article is purposive sampling. In order to collect data, we use from “kam 114”. These data are related to accidents happened in 1385 and reconstructed by the officers. This research is of “application research” type about data collection. Foundings show that human share in accidents is 97.5%. But the role of human factor in accidents 49%. Also, share of environmental factor is 70.5% and its role is 36%. Share of vehicle factor is 31% and its role is 15%.
    Keywords: road accident, human factor, vehicle factor, environmental factor, role, share
  • Q.Biabani, M.Baqeri Page 87
    It is more than one century that many people have injured in driving accidents, but today, accidents are some part of our age disasters that kill many people every day. This is an essential socio-economic difficulty in developing countries. High fatality rate due to accidents and also its increase, cause pubic to pay attention to this subject. Because human fatality is the worst result of accidents which imposes heavy expenditures to the society. In this article, we explain the role of education and its effect to reduce human fatalities.
    Keywords: education, fatality decrease, road accidents, driving incidents, speed control
  • M.Poorasadi, M.Khosravi Mahd Page 104
    Todays, fossil fuels are much in demand of energy production sources but experts believe these fuels are going to finish soon. Thus replacing source is very essential. Extensive search perform for replacing fuels. Biodiesel fuels (fuels are prepared by beastial and botanical oils) are a good solution in this case. Biodiesel oils metabolism by esterphikasyon trans reactions perform by acid and base catalyst and is a branch of green chemistry which is very important in fuels and biodiesel fuels are safer than others. This search method is documental and librarical and have been used of global sources. Search findings show Iran can earn this technology.
    Keywords: Biodiesel metabolism, esterphikasyon trans, catalyst, green chemistry, SETAN number
  • E.Farzi Page 116
    One way to regulate traffic, prevention of civil rights wasting and traffic crash reducing is proper encounter with violator drivers that conform with law. the common model is financial fine. Statistics show annual traffic violation numbers by one driver is “5” infraction. This statistics are violations that seeing by police officer. Are traffic financial fines control the violator behaviour? Are traffic fines prevent the violation repetition? 380 drivers are selected as sample of statistical society (21769 persons) and their driving records are investigated from 1383 to 1385. statistical society of this research consist of private car drivers with public and personal usage that have national number plate of Tehran which take a number plate in twenty final days of 1382. sampling methods in this research is probable classification method at two adjective ratio. (inter-group usage of vehicle and owner habitation area). Research method is using exist statistics. In theory framework has been used of behavioral sociologist theories such as humnez and durkim consist of social control and interchange theories. Conclusions show that fine increasing in violation repetition is sectional and financial fine must be proportional with annual inflation. About fine receipt method, drivers have been mulcted with two paper; repeating their violations. Owner inhabitant area is effective in driving violations repetition but driver sexuality and vehicle using type are not effective in driving violations repetition.
    Keywords: fine receipt, driving violation, two paper notify, vehicle using, national number plate, number plate local code
  • A.Mansourkhaki*, M.R. Ahadi, K.Nasirahmadi Page 137
    One of the effective parameters for road safety is to provide a non slippery surface to reduce the road accidents. Friction of pavement condition are the most common indexed of safety issue, but the skid resistance of surface is an important issues of asphalt mixture which plays an effective role on the road safety. Road accident reports show that casualties due to low skid resistance on asphalt surface do occur on the Iranian road. The main inefficiency is due to lack of guideline. Skid resistance is one of the primary factors for determination of pavement safety especially in accident which is arising from skidding on the wet surfaces. Pavement surface texture is defined by two types of texture, micro-texture and macro-texture. Micro-texture is the main factor which has a direct effect on the pavement surface. Skid resistance is determined by micro-texture on the road surface. The characteristics of mineralogy of materials and other factors such as traffic, climatic condition would have an effect on the skidding. In the present research asphalt samples with dense graded (No. 4&5) and open graded (No. 4&5) were prepared following the Iran Road Pavement Regulations and the samples were tested using the British Pendulum Machine. The binder used was grade 60-70 and crushed sand used to prepare the samples. The results of test carried out on the samples shows that pendulum number obtained from open graded are higher than the dense graded samples, which proves that the skid resistance have an effective role on the highway safety.
    Keywords: Skid resistance, Micro, texture, Macro, texture, Road Safety