فهرست مطالب

فصلنامه روانشناسی سلامت
پیاپی 2 (تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/05/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سودابه بساک نژاد، مهناز مهرابی زاده هنرمند، محدثه حسنی، فریده نرگسی صفحات 5-11
    هدف
    نگرانی از بدریختی بدن یکی از مشکلات شایع در دختران جوان است. هدف از مطالعه کنونی اثر روایت درمانی به شیوه گروهی بر نگرانی از بدریختی بدن در دانشجویان دختر کارشناسی دانشگاه شهید چمران بود.
    روش
    از بین 1520 دختر نمونه اولیه، به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای 212 نفر که نمره آنها در پرسشنامه نگرانی از بدریختی بدن یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود، انتخاب و سپس به روش تصادفی ساده 40 نفر برای دو گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند. سپس گروه آزمایش طی 10، جلسه تحت درمان روایت درمانی در سطح SPSS گروهی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از برنامه آماری 0 تحلیل شدند. / معنی داری 05
    یافته ها
    با استفاده از تحلیل کوواریانس یافته ها نشان داد که روایت درمانی باعث کاهش نگرانی از بدریختی بدن گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است. پیگیری با فاصله دو ماه، سودمندی روایت درمانی را در طول زمان بر نگرانی از بدریختی بدن نشان داد.
    نتیجه گیری
    این یافته ها نشان میدهند که دختران جوان با مشکل بدریختی بدن نیازمند روش های جدید درمانی هستند و با ارائه آموزش- های مناسب نگرانی کاهش و سطح تصویر ذهنی آنها نسبت به خود در یک برنامه درمانی متداوم تغییر میکند.
    کلیدواژگان: نگرانی از بدریختی بدن، روایت درمانی، گروه درمانی، دانشجویان
  • پرستو حسن زاده، مهناز علی اکبری دهکردی، محمد ابراهیم خمسه صفحات 12-21
    هدف
    پژوهش حاضر به بررسی رابطه حمایت اجتماعی و راهبردهای مقابله ای در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو میپردازد.
    روش
    در این مطالعه همبستگی، نمونه پژوهش شامل 400 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو بود که به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری داده ها از مقیاس حمایت اجتماعی واکس و همکاران و آزمون راهبردهای مقابله ای لازاروس- فولکمن استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که حمایت اجتماعی با جستجوی حمایت اجتماعی، مسئولیتپذیری، حل مدبرانه مسئله و بازبرآورد مثبت رابطه مثبت دارد و با مقابله رویارویگر و دوریجویی رابطه معنیدار ندارد، با خویشتنداری رابطه مثبت و با گریز- اجتناب همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون. (P< 0/ رابطه منفی دارد (01 چندمتغیری نشان داد که حمایت سایرین و خانواده بهترین پیش- بینهای مقابله مسئلهمدار هستند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج پژوهش میتوان با انجام مشاوره به بیماران دیابتی کمک نمود تا احساس کنند از حمایت اجتماعی برخوردارند و بتوانند با تنیدگی های حاصل از بیماری مقابله نمایند..
    کلیدواژگان: حمایت اجتماعی، راهبردهای مقابله ای، دیابت نوع دو
  • محمد اورکی، شهره بیات، ساناز خدادوست صفحات 22-31
    هدف
    پژوهش حاضر به منظور بررسی مقایسه اثربخشی مداخله شناختی – رفتاری مبتنی بر الگوی مارلات با اثربخشی مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در سلامت روان درمانجویان وابسته به کراک بود.
    روش
    در یک پژوهش آزمایشی 45 نفر از درمانجویان تحت پوششمرکز ترک اعتیاد جمعیت آفتاب که دوران پس از سمزدایی را می- گذراندند با اجرای مصاحبه و با در نظر گرفتن ملاکهای شمول انتخاب شدند. سپس این تعداد به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری انتخاب شدند. هر گروه در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری مورد آزمایش قرار گرفتند. گروه اول با استفاده از روش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و گروه دوم با استفاده از روششناختی رفتاری مبتنی بر الگوی مارلات درمان گروهی دریافت کردند و گروه کنترل در انتظار دریافت مداخله روانشناختی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده این بود. برای (GHQ پژوهش فرم 28 سوالی پرسشنامه سلامت عمومی (28 تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد.
    یافته ها
    تحلیل نتایج نشان داد شرکتکنندگان هر گروه از نظر شاخصهای سلامت روان در سطح 95 % اطمینان دارای تفاوت معناداری هستند.
    نتیجه گیری
    مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی نسبت به مداخله شناختی رفتاری مارلت تاثیر بیشتری در میزان سلامت روان درمان جویان وابسته به کراک داشته است.
    کلیدواژگان: ذهن آگاهی، مارلات، بهبود، سلامت روان، کراک
  • احمد علیپور، علی احمدی ازغندی*، زهرا مهآبادی صفحات 32-45
    هدف

    نقش پیش بین هوش هیجانی در بیماری قلبی _عروقی بررسی شد.

    روش

    بدین منظور نمونهای 102 نفری (46 بیمار و 56 غیر بیمار) به روش نمونه برداری در دسترس از بین بیماران قلبی _عروقی انتخاب شدند و به پرسشنامه 90 سوالی هوش هیجانی بار _ ان 1997) پاسخ دادند. در ادامه داده ها در چارچوب یک طرح مبتنی) بر همبستگی با مدل رگرسیون لجستیک مورد تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    نتایج نشان دادند که سن و تح صیلات با بیماری رابطه دارند. اگرچه رابطه تحصیلات با بیماری اصیل نیست و ارتباط ظاهری آنها ناشی از رابطه هر دو متغیر با سن است؛ تفکیک بین مولفه های هوش هیجانی در پیش بینی بیماری اهمیت ویژه ای دارد؛ افزایش در تمامی م ولفه های هوش هیجانی با کاهش احتمال بیماری همراه است، اگرچه نقش مولفه های خود تحقق دهی، حل مسئله و شادکامی در پیش بینی ابتلای به بیماری مستقل از سایر مولفه ها است و الگوی رابطه بین هوش هیجانی و بیماری در دو جنس یکسان است.

    نتیجه گیری

    این نتایج بیانگر نقش م هم افزایش و تقویت مهارت - های هوش هیجانی در پیشگیری از بیماری قلبی است و بر اهمیت ملاخله گری نخستین در گروه های در معرض خطر به منزله یک رویآورد پیشگیرانه تاکید دارند.

    کلیدواژگان: هوش هیجانی، بیماری قلبی، عروقی، پیشگیری
  • ولی الله خوش طینت صفحات 46-59
    هدف
    این پژوهش به منظور بررسی تاثیر التزام عملی به اعتقادات اسلامی از طریق سبک زندگی سالم بر گرایش دانشجویان به مصرف مواد مخدر انجام گرفت.
    روش
    بدین منظور از بین تعداد تقریبی 8000 دانشجوی در حال 1389 دانشگاه - تحصیل در جریان نیمسال اول سال تحصیلی 1388 پیامنور مرکز اردبیل، تعداد 403 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه آماری به شیوه خوشهای تصادفی انتخاب گردید. حجم نمونه براساس جدول محاسبه گردید. روش پژوهش α=0/ کرجسی- مورگان با احتساب 05 از نوع مطالعات توصیفی – همبستگی بود. داده های جمعآوری شده به صورت توصیفی گزارش شد. سپس سئوالات اصلی تحقیق با استفاده از تحلیل مسیر به صورت استنباطی تحلیل گردید.
    یافته ها
    نتایج تحلیل نشان داد که بین التزام عملی به اعتقادات اسلامی و گرایش دانشجویان نسبت به مصرف مواد مخدر رابطه منفی مستقیم و معنیدار وجود دارد. بین سبک زندگی سالم و گرایش دانشجویان نسبت به مصرف مواد مخدر رابطه مستقیم منفی و معنیدار وجود دارد.
    نتیجه گیری
    پدیده گرایش به مصرف مواد مخدر یک پدیده پیچیده بوده و عوامل متعددی در ایجاد و یا ممانعت از آن دخیل هستند. هر چند از نظر آمار و ارقام بین اغلب متغیرهای تحت مطالعه به صورت دو متغیری رابطهه معنیدار محاسبه گردیده است، اما وقتی متغیرها در کنار هم قرار میگیرند و نمود واقعی از عوامل فردی اثرگذار بر گرایش به مصرف مواد مخدر فراهم میآورند تاثیرات آنها بر همدیگر در مسیرهای مختلفسبب میگردد مقادیر محاسبه شده رقم پایینی باشد.
    کلیدواژگان: التزام عملی به اعتقادات اسلامی، سبک زندگی سالم، گرایش به مصرف مواد مخدر
  • زهرا احمدوند*، لیلا حیدری نسب، محمدرضا شعیری صفحات 60-69
    هدف

    پژوهش حاضر سهم ذهن آگاهی را بر بهزیستی روانشناختی مورد بررسی قرار داده است. براساس نظر کابات زین 1990) ذهن آگاهی کیفیتی از هشیاری و به معنای توجه به لحظه) کنونی، توجهی هدفمند و بدون قضاوت میباشد. ذهن آگاهی با بسیاری از مولفه های سلامت روان و بهزیستی روانی و کاهش احساس درد خصوصا در موارد بیماری های جسمانی همراه است.

    روش

    ابزارهای استفاده شده در این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (طبسی، 1383) و پرسشنامه پنج بائر و همکاران، 2006) حجم، FFMQ) وجهی ذهن آگاهی نمونه: 105 نفر از دانشجویان دانشکده های انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و کشاورزی دانشگاه شاهد با میانگین سنی(SD=1/47 20/25) در این مطالعه شرکت کردند.

    یافته ها

    با توجه به یافته ها، ذهن آگاهی پیشبینیکنندهای قوی 0 واریانس آن را تبیین می- / برای بهزیستی روانشناختی است و 42 کند. همچنین همبستگی های به دست آمده بین تمام ابعاد بهزیستی روانشناختی و نمره کل ذهن آگاهی مثبت و معنادار بوده و افزایش ذهن آگاهی با افزایش بهزیستی روانشناختی همراه بود.
    بحث: با توجه به یافته های سایر مولفان در مورد تاثیر بهزیستی روانشناختی در کاهش استرس و تنیدگی میتوان انتظار داشت که با افزایش مولفه های ذهن آگاهی، بهزیستی روانشناختی را افزایش داد و از میزان استرس و بیماری های جسمانی و روانی مرتبط کاست.

    کلیدواژگان: ذهن آگاهی، بهزیستی روانشناختی، استرس، مدیتیشن
  • هدی عصار کاشانی، رسول روشن، علیرضا خلج، جمیله محمدی صفحات 70-80
    هدف
    چاقی یکی از مشکلاتی است که سلامت افراد جامعه را تهدید میکند. تحقیق حاضر با هدف مقایسه ناگویی هیجانی و تصویر بدنی افراد چاق، دارای اضافه وزن و بهنجار صورت گرفته است.
    روش
    برای این منظور مجموعا 214 نفر شامل 73 فرد چاق (مراجعه کننده به بیمارستان مصطفی خمینی تهران)، 61 فرد دارای اضافه وزن و 80 فرد با وزن طبیعی مورد مطالعه قرار گرفتهاند. ابزارهای مورد استفاده (TAS- در این پژوهش شامل پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو (20 برای ارزیابی ناگویی هیجانی افراد و پرسشنامه روابط چند بعدی- خود برای ارزیابی تصویر بدنی میباشد. روش های آماری (MBSRQ) مورد استفاده در این پژوهش آزمون مانوا به همراه آزمون تعقیبی شفه میباشند.
    یافته ها
    ناگویی هیجانی افراد چاق، دارای اضافه وزن و بهنجار و همچنین خرده مقیاسهای آن دارای تفاوت معناداری نبود. از طرف دیگرتصویر بدنی افراد چاق در خرده مقیاسهای ارزیابی وضع ظاهری، ارزیابی تناسب، گرایش به تناسب، وزن ذهنی، رضایت از نواحی بدنی به طور معناداری از افراد اضافه وزن و نرمال پایینتر بود. ضمن اینکه در خرده مقیاس گرایش به ظاهر تفاوت معناداری بین گروه ها مشاهده نشد. همچنین با بکارگیری آزمون مانوا در خرده مقیاسهای تصویر بدنی تفاوت معناداری در بین گروه ها مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    ناگویی هیجانی در گروه های چاق، دارای اضافه وزن و بهنجار تفاوت معناداری با یکدیگر ندارد که دلیل این امر این است که ناگویی هیجانی به صورت یک متغیر اولیه و صفت شخصیتی ثابت افراد میباشد که ارتباطی به شکل ظاهری آنها ندارد. اما تصویر بدنی افراد چاق به دلیل ویژگی های خاص این افراد نسبت به گروه های دارای اضافه وزن و بهنجار پایینتر است.
    کلیدواژگان: ناگویی هیجانی، تصویر بدنی، افراد چاق، اضافه وزن
|
  • S. Bassak Nejad, M. Mehrabizadeh Honarmand, M. Hasani, F.Nargesi Pages 5-11
    Objective
    The body dysmorphic concern is common problem among young female students. The purpose of this study was to investigate the effect of group narrative therapy on body dysmorphic concern in student of shahid chamran university.
    Method
    Among about 1520 students, 212 female students selected randomly by multistage method. Then Participants completed BICI and 40 students with high BICI score (one standard deviation above mean score of group), divided into experimental and control groups.
    Results
    After 10 session of group narrative therapy, results of ANCOVA were statistically significant at p<0/001.
    Conclusion
    Therefore, it is suggested that group narrative therapy decreased body dysmorphic concern in experimental group compare with the control group. The results showed that group narrative therapy intervention can reduce body dysmorphic concern.
    Keywords: body dysmorphic concern, narrative therapy, Group Therapy
  • P. Hassanzadeh, M. Aliakbari Dehkordi, M. Khamseh Pages 12-21
    Objective
    Present study has been done to study of the relationship of social support with coping strategies in patients with diabetes type 2.
    Method
    In this correlation research, sample was included 400 patients that were selected through random cluster sampling. For gathering data was used of Vaux & et al social support scale and Lazarus-Folkman coping strategies test. To data analyze statistically, Pearson`s correlation coefficient and multivariate regression were employed.
    Results
    The results indicated that social support has a significant positive correlation with seeking social support, accepting responsibility, planful problem solving and positive reappraisal and has not a significant correlation with confrontive coping and distancing, has a significant positive correlation with self-controlling and has a significant negative correlation with escapeavoidance. In addition, the regression analysis showed that others support and family supports are the best predictors of problem-oriented coping.
    Conclusion
    Regarding the findings, through the consultation can help diabetic patients to have social support and can cope with disease stresses.
    Keywords: social support, coping strategies, diabetes type 2
  • M. Oraki, Sh. Bayat, S. Khodadust Pages 22-31
    Objective
    The present study examined the effectiveness of cognitive - behavioral intervention based on the model of Marla at and mindfulness- based on cognitive therapy for mental health, in male clients were dependent on crack undergoing MMT.
    Method
    dependence of the crack according to DSM-IVTR criteria, have been chosen after successfully detoxified. They were divided two experimental groups (30 subjects) and a control group (15 subjects) that have been selected using sampling method. The first experimental groups were undergone mindfulness- based on cognitive therapy and the second experimental groups which were undergone marl at relapse prevention intervention. The control group were just received MMT without any psychotherapy. All subjects in the study were assessed by Demography, GHQ-28 Questionnaires before treatment, after treatment and after a 3 – month follow up stage. Data were analyzed using descriptive methods, Analysis of variance with repeated measurements, ANOVA and chafe.
    Results
    Results showed that mindfulness- based on cognitive therapy and cognitive - behavioral intervention based on the model of Marla at, increased rate of mental health return to 0.05 significance level in male crack addictions are more effective than just MMT.
    Keywords: Mindfulness, based on cognitive therapy, cognitive, behavioral intervention based on the model of Marlaat, mental health, dependency on crack, MMT
  • A.Alipour, A.Ahmadi Azghandi, Z.Mahabadi Pages 32-45
    Objective

    The predective role of emotional intelligence in cardiovascular disease was studied.

    Method

    for this goalThe sample that contained 102 subjects were selected from cardiovascular diseases and normal individuals by avileble sampling method and responded to Bar-On (Baron, R. 1997) Emotional Intelligence Questionnaire.

    Results

    The results indicated that age and education are related with disease, but the relation of education with disease is not original because the recent relation is due to relation two variables with age, discrimination between emotional intelligence skills in prediction of disease has a special importance, increase in all of emotional intelligence skills is associated with decrease of probablity of disease,The role of self- actualization, problem solving and happiness components is independent from other components in this relation and the pattern of relation between emotional intelligence and disease is equal in male and femail.

    Conclusion

    These findings indicate the role of inforcement of emotional intelligence skills in prevention of disease and press on ipmportance of intervention among high risk groups as a preventional approach.

    Keywords: emotional intelligence, cardiovascular disease, prevention
  • Valiollah Khoshtinat Pages 46-59
    Objective
    The aim of this study is to find out the impact of adherence to Islamic beliefs through Healthy Lifestyle on University student's tendency to drug consumption of Payam-e-Noor University (PNU) of Ardebil.
    Method
    This study was done among about 8000 Students studying in the second semester of current academic year (2009-2010) in Ardabil Payam Noor University, but just about 400 of them were selected through cluster random Method as a statistical sample. Sample size was calculated in accordance with Gerjesy- Morgan table, where a is α= 0.05. The research went on correlated-descriptive method. Total average were used collected data was reported descriptively, however, the main questions of the research were analyzed inferentially using linear analysis.
    Results
    The results showed that there is a direct and significant negative relationship adherence to Islamic beliefs and attitudes among students towards drug use. There are a negatively correlated and significant relationship between healthy life styles and student attitudes toward drug use.
    Conclusion
    Phenomena tend to consume drugs is a complex phenomenon and many factors are involved in causing or preventing it. However, the statistics of most of the variables under study, a significant relationship between two variables is calculated, however, when variables are grouped together, and the real factors affecting drug disposition provide they influence each other in different directions causes the calculated values are lower number.
    Keywords: Adherence to Islamic beliefs, healthy lifestyle, attitude toward drug use
  • Z.Ahmadvand, L. Heydarinasab, M.R. Shairi Pages 60-69

    Introdution: The purpose of this study was to investigate the effect of mindfulness on well-being. According to Kabbat-zinn (1990) Mindfulness is a quality of awareness and it is generally defined to include focusing one’s attention in a nonjudgmental or accepting way on the experience occurring in the present moment. Mindfulness is related to psychological health, well- being and pain suffering reduction, and specially physical diseases.

    Method

    Two questionnaires were used in this study including of five facet mindfulness questionnaire (Baer et al, 2006) and well-being questionnaire (Tabasi, 1383). 105 students of shahed university with average age of 20/25(Sd=1/47) participated in this study. Data were analyzed by using SPSS 15 for windows with using of pearson correlation test.

    Results

    Results showed that mindfulness is a strong predicator for well- being. also allof correlations between well-being and mindfulness total score was significant and positive. The result indicates that mindfulness correlated positively and significantly with well-being.

    Conclusion

    Furthermore, the findings will be theoretically discussed in comparison with previous studies. Mindfulness could be a method for decreasing stress and improving well- being and the health psychology.

    Keywords: Mindfulness, Psychological wellbeing, Meditation, Stress
  • Hoda Assar Kashani, Rasool Roshan, Alireza Khalaj, Jamile Mohammadi Pages 70-80
    Objective
    Obesity is one of the problems which restricted the health. In this paper, the alexithymia and body image have been studied in the obese, over-weight and normal subjects.
    Method
    For this purpose, 214 subjects including 73 obese, 61 over-weight and 80 normal persons were selected. The data were collected using the Toronto Alexithymia Scale (TAS-20) and Multidimensional Body-Self Relations Questionnaire (MBSRQ). The data were analyzed by SPSS and used the MANOVA to analysis the data.
    Results
    Results showed that the alexithymia in the obese, over-weight and normal groups have not a significant difference. Also, there was a significant difference between groups in the body image in its sub-scale including appearance evaluation, fitness evaluation, fitness orientation, subjective weight and body areas satisfaction. On the other hand, there was no significant difference in appearance orientation sub-scale.
    Conclusion
    There was no a significant difference between groups in the alexithymia variable. It is explained that alexithymia is an independent personality trait which has not relative with appearance and body shape. There was a significant difference in the groups in the body image due to body shape of the obese subjects.
    Keywords: Alexithymia, Body Image, Obese, Over, weight