فهرست مطالب

دانش و پژوهش حسابداری - پیاپی 32 (بهار 1392)

فصلنامه دانش و پژوهش حسابداری
پیاپی 32 (بهار 1392)

  • 110 صفحه، بهای روی جلد: 22,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/05/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • رابطه فرهنگ و حسابداری
    شکرالله خواجوی، مصطفی اعتمادی جوریابی صفحه 4
    در این مقاله با تاکید بر مولفه های فرهنگی جوامع مختلف که توسط هوفستد مطرح شده و قرار دادن آنها کنار ابعاد ارزشی حسابداری، که توسط گری بیان شده است رابطه فرهنگ و حسابداری در قالب پژوهشهای گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه الگوی مطرح شده توسط ترنر و ترامپنرز جهت صحت نظریه هوفستد مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس پژوهش هایی که با استناد بر الگوی هوفستد و گری صورت گرفته است نتایج حاصل شده با توجه به فرهنگ ملی هر کشور متفاوت بوده است. در برخی پژوهش ها نظیرمطالعاتی که در مورد ایران و اسپانیا صورت پذیرفته است، تاثیرات تغییرات فرهنگی پس از رویداد های اجتماعی نظیر انقلاب اسلامی و یا مرگ فرانکو بر ارزش های حسابداری مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: فرهنگ و حسابداری، نظریه هوفستد، مدل گرایی
  • مالکیت نهادی و مانده وجه نقد
    اسفندیار ملکیان، مجتبی عدیلی صفحه 10
    نتایج مطالعات انجام شده در بررسی عوامل موثر بر موجودی نقد شرکت ها حاکی از آن است که با افزایش عدم تقارن اطلاعاتی، مقدار وجه نقد نگهداری شده توسط شرکت ها افزایش می یابد. از طرف دیگر، حضور سهامداران نهادی می تواند نقش اساسی در کاهش عدم تقارن اطلاعات بین مدیران و سرمایه گذاران بیرونی داشته باشد. تحقیق حاضر برای فراهم آوردن شواهدی در ارتباط با نقش سرمایه گذاران نهادی از این منظر که مالکیت نهادی سهام بر میزان وجه نقد نگهداری شده در شرکت تاثیر دارد، صورت پذیرفته است. تعداد 105 شرکت از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1385 تا 1389 مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در سطح اطمینان 95 درصد بین سطح سرمایه گذاران نهادی و نگهداری وجه نقد رابطه منفی معنی داری وجود دارد. اما بین تمرکز سرمایه گذاران نهادی و نگهداشت وجه نقد رابطه معنی داری مشاهده نشده است.
    کلیدواژگان: مالکیت نهادی، عدم تقارن اطلاعاتی، مانده وجه نقد
  • مقایسه مدیریت سرمایه در گردش شرکت های اتومبیل سازی هندوستان و ایران
    جواد بصیر حقیقی صفحه 16
    در این مقاله براساس دسترسی محقق، نتایج 34 سال تحقیقات مدیریت سرمایه در گردش که شامل: 13 تحقیق دکتری، 6 کتاب تحقیق و 20 مقاله تحقیق بوده، آورده شده است.
    در ذیل بخشهایی از نتایج این تحقیقات که شامل: الف- سوالات تحقیق (Research Questions) و ب- مشکلات مدیریت سرمایه در گردش و راه های فائق آمدن بر آن (Working Capital Problems and Solutions) می باشد، ارائه شده است.
    کلیدواژگان: مساعده، نقد، موجودی ها، دریافتنی ها
  • اخلاقیات و حسابداران: دیدگاه های توصیفی از سنتی تا پست مدرن
    همایون مشیرزاده صفحه 22
    حسابداران و حسابرسان حرفه ای، بصورتی مستمر بر سر معضلات یا دوراهی های اخلاقی قرار میگیرند. تصمیم سازی و چگونگی رفتار آنها، می تواند عواقب متفاوتی برای ذینفعان، استفاده کنندگان از اطلاعات و صورتهای مالی بهمراه داشته باشد. سالها است که جوامع حرفه ای، آئین رفتار حرفه ای برای حسابداران تدوین و آنرا لازم الاجراء کرده اند. اصول اخلاقی بعنوان موضوع درس در برنا مه های آموزشی حسابداری گنجانده شده و حتی قوانین و مقررات متعددی در زمینه رعایت اخلاق حرفه ای برای کار حسابداران وضع شده اند. نظریه ها، اصول و مبانی فکری اخلاقی متعددی بیان شده اند و تحقیقات گوناگونی در زمینه رفتار افراد (بویژه حسابداران) در باب موضوعات اخلاقی انجام شده اند. در مبحث «اخلاق توصیفی» یا Descriptive Ethics سعی بر آنستکه بجای انجام قضاوت اصولی یا هنجاری (Normative)، عواملی که بر چگونگی تصمیم سازی فرد (حسابدار و حسابرس) تاثیر می گذارد، شناسائی و بیان گردند.
    تاکنون عوامل متعددی منجمله شخصیت و ویژگی های شخصیتی افراد، ویژگی های موقعیت یا شرائطی که معضل یا دوراهی اخلاقی در آنها بوجود آمده و ویژگی های خود معضل یا دوراهی (Dilemma) شناسائی شده و در مورد آنها تحقیقات متعددی نیزصورت پذیرفته است. از سوئی دیگر در دنیای پست مدرن، فلاسفه و متفکران، با نگرشی متفاوت، به موضوع اخلاق و اخلاقیات می پردازند و مسائل و موضوعات جدیدی در این باره ارائه می کنند. مک فیل و والترز در کتاب خود «اخلاقیات کسب و کار و حسابداری» به این مباحث بطور گسترده ای پرداخته و در نهایت مدلی برای تجربه اخلاقی حسابداران ارائه نموده اند. در این نوشتار سعی شده با وام داری به متن فوق و با استفاده از سایر منابع موجود در این زمینه ضمن بیان برخی اصول، مبانی، اندیشه ها و سابقه بوجود آمدن آنها، این مدل ها مورد شناسائی و بحث و تحلیل قرار گرفته و با دیدگاه های نوین در زمینه های اخلاقی، مدلی جامع برای توصیف تجربه اخلاقی ارائه گردد.
  • توسعه پایدار پیامد حسابداری و بازاریابی سبز و مسئولیت پذیری اجتماعی با تاکید بر راهبری شرکتی
    عباسعلی دریایی، عبدالله پاکدل، سید محمد مشعشعی صفحه 28
    مفهوم توسعه پایدار برگرفته از مسئولیت اجتماعی دولت و ارکان اجرایی آن یعنی شرکت ها و سازمان هاست. سازمان ها و شرکت ها به عنوان مجریان اهداف و برنامه های دولت در تلاش اند تا با ایفای مسئولیت اجتماعی خود از طریق گزارشگری درست و به موقع نقش خود را به نحو مطلوب ایفا نمایند. این موضوع سبب شده است که دولت ها از طریق اجرای بعضی از برنامه های خاص مثل اجرای برنامه های راهبری شرکتی و تهیه گزارش های خاص از جمله گزارشگری اجتماعی و گزارشگری زیست محیطی و توسعه بازاریابی سبز به عنوان فرهنگی فراگیر، به ایفای مسئولیت پرداخته و امکان توسعه پایدار را فراهم آورند. در این مقاله در صددیم تا با بیان نقش اجتماعی سازمان ها و اخلاق تجاری در سطح سازمانی به تبیین ارتباط بین راهبری شرکتی، بازاریابی سبز، گزارشگری اجتماعی، دولت و توسعه پایدار بپردازیم. بررسی ها نشان می دهد که سازمان ها و شرکت ها به عنوان مجریان فرامین و دستورهای دولتی نقش مهمی در جهت توسعه پایدار ایفا می کنند و رشد و توسعه گزارشگری اجتماعی به عنوان یک ابزار می تواند به دولت ها در فرآیند توسعه پایدار کمک نماید. هدف نهایی این مقاله، ارائه زنجیره ای نو در خصوص تبیین ارتباط بین بازاریابی سبز، مسئولیت اجتماعی شرکت ها، راهبری شرکتی و توسعه پایدار از طریق معرفی دامنه های جدید حوزه ی فعالیت گزارشگری مالی است.
    کلیدواژگان: توسعه پایدار، بازاریابی سبز، نظام راهبری شرکتی، مسئولیت پذیری اجتماعی، دولت
  • بررسی دیدگاه مدیران و اساتید دانشگاه نسبت به شیوه تجدید ارزیابی دارایی ها
    مریم اقبال، مهدی یعقوبی صفحه 34
    توجه به ساختار یا بافت مالی هر واحد اقتصادی یکی از اهداف اولیه اقتصادهای موفق است و این موفقیت در شرایطی حاصل می شود که ارزش و مبلغ دارایی واقعی باشد. یکی از راه های مربوط نمودن اطلاعات حسابداری، بازنگری در بهای تمام شده دارایی های ثابت می باشد که در واژگان حسابداری با عنوان «تجدیدارزیابی دارایی ها» نام برده می شود. هدف این تحقیق بررسی دیدگاه مدیران و اساتید دانشگاه در رابطه با تجدیدارزیابی دارایی ها و مشخص نمودن برخی دلایل احتمالی مدیران از افزایش ارزیابی دارایی ها است. در تحقیق مشابه ای که توسط Loh و Tin در سال 2002 انجام شده است به دلیل دسترسی به اطلاعات 15 سال 95 شرکت از مدل سری زمانی استفاده شده است. ولی با توجه به رواج نبودن تجدیدارزیابی در شرکتهای غیردولتی درایران و دسترسی نداشتن به اطلاعات کامل تجدیدارزیابی های انجام شده در شرکتهای دولتی، در این تحقیق با توزیع پرسشنامه اقدام به جمع آوری اطلاعات گردید و سپس برای آزمون فرضیه ها از آزمون تی- استیودنت استفاده شده است.
    نتایج حاصله از آزمون فرضیات تحقیق مبین این نکات می باشد که تجدیدارزیابی دارایی ها ضرورت دارد و ارزش آنها پس از تجدیدارزیابی افزایش خواهد یافت. همچنین مشخص شد تجدیدارزیابی با نیت افزایش ارزش شرکت توسط مدیران انجام می شود و پس از تجدیدارزیابی به دلیل افزایش ارزش دارایی ها نسبت بدهی ریسک کمتر وبا منصفانه شدن ارزش منابع مالی شرکت نسبت قیمت به درآمد شاخص بهتری را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: افزایش یا کاهش ارزش دارایی ها، نسبت بدهی به دارایی، نسبت قیمت به درآمد، بازده دارایی ها، قابلیت سوددهی
  • مجموعه قوانین مالیات بر ارزش افزوده اتحادیه اروپا (مصوب سال 2010)
    حامد حامدیان، آذر راهداریان صفحه 40
  • اخبار
    صفحه 55
  • راهنمای موسسات حسابرسی
    صفحه 58
|
  • Accounting and Culture relevancy
    Khajavi Shokrolah, Etemady Jooriaby Mostafa Page 4
    In this research cultural components of Hofsted and Gray models and their dimensions are remarked to investigate the accounting and culture relevancy. Turner and Trampners model is also perused to determine weather the accuracy of Hofsted theory. According to other researches that focus on Hofsted-Gray model, native culture of each country causes various results in accounting domain. In some other researches like those are focused on Iran or Spain, cultural changes have been resulted from social events.
    Keywords: Accounting, culture, Hofsted theory, Gray model
  • Institutional Ownership and Cash Balance
    Esfandiar Malekian, Mojtaba Adili Page 10
    The accounting literature has shown the important role of institutional ownership in reducing asymmetries between firms and investors. On the other hand, previous studies of the determinants of cash holdings have focused on the effects of asymmetric information on corporate cash holdings, due to the fact that asymmetry makes it more difficult and expensive for firms to obtain external funding as a result of the problems associated with adverse selection. Therefore, the purpose of the present research is investigating and analyzing the effect of institutional ownership on corporate cash holdings, given that there is no previous direct evidence on this important issue. The sample data used for the research consisted of financial reporting by companies listed of the Tehran Stock Exchange (TSE). We examined the data of 105 companies from 1385-1389. Using a pooled cross-sectional least squares regression of cash balance with institutional ownership measures, the results showed that there is a significant relationship between institutional ownership and cash holding. But there is not a significant relationship between institutional ownership concentration and cash holding.
    Keywords: Institutional ownership, information asymmetry, cash holdings
  • A COMPARATIVE STUDY OF WORKING CAPITAL MANAGEMENT IN INDIAN AND IRANIAN AUTOMOBILE INDUSTRY
    Javad Basir Haghighi (D.B.A., Financial Management) Page 16
    The Ph.D. researcher analyzed and compared the financial statements of two Indian automobile manufacturing companies with two Iranians', through: (1) Common Size Statements Analysis, (2) Ratios and Other Measurements Analysis. Developed and Established Validity and Reliability of a Questionnaire. The collected data analyzed through SPSS, including: Descriptive Statistics (Frequency, Percent, Minimum, and Maximum) and Inferential Statistics (Chi Square), including education and total relevant experience. Conducted Depth Interviews. Provided descriptive Analysis of the Hypotheses. Introduced A New Industry Type on the Common Size Financial Statements, and Ratios and Other Measurements Analysis. Presented the third and final conclusions, based on comparing the results of the financial statements analysis, with The New Industry Types. And finally, provided Suggestions, Limitations and Suggested Scopes for Future Studies.