فهرست مطالب

مجله علوم و صنایع غذایی ایران
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 14، زمستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/10/10
  • تعداد عناوین: 9
|
  • فاطمه احمدیان، محمدحسین عزیزی، سیدمهدی سیدین صفحات 1-8
    تاثیر نشاسته ذرت مومی رتروگرید شده بر روی ویژگی های رئولوژیکی خمیر و کیفیت نهایی نان باگت بررسی شد. خمیر نشاسته ذرت مومی (10%) به مدت 7 روز در درجه حرارت 5 درجه سانتی گراد نگهداری شد و سپس نمونه های پودر شده نشاسته ذرت مومی رتروگرید شده جهت تولید نان در سطوح 5، 3 و 7% جایگزین آرد گندم شدند. ویژگی های رئولوژیکی خمیر توسط فارینوگراف واکستنسوگراف ارزیابی شدند. حجم مخصوص، محتوی رطوبت و سفتی نانها در روزهای 0، 2، 4 و 6 اندازه گیری شدند. ویژگی های حسی نانها پس از 24، 48 و 72 ساعت نگهداری، ارزیابی شدند. با افزودن نشاسته ذرت مومی رتروگرید شده جذب آب افزایش می یابد. به طور کلی آردهای جایگزین شده ویسکوزیته را به سرعت توسعه دادند اما قادر به حفظ پایداری ویسکوزیته نبودند. خمیر تهیه شده از آرد جایگزین شده ضعیفتر بوده و پایداری کمتری را نسبت به خمیر حاصل از آرد گندم نشان داد. نان حاوی نشاسته ذرت مومی رتروگریدشده افزایش در حجم مخصوص را نشان می دهد و نتایج ارزیابی حسی قابلیت پذیرش بیشتری را برای این نانها نشان داد. در طول دوره نگهداری نان، روند افزایش در سفتی با افزودن نشاسته ذرت مومی رتروگرید شده محدود می شود. نتایج نشان دادند که شرکت 5 و 7% از نشاسته ذرت مومی رتروگرید شده سبب ایجاد بهبود قابل ملاحظه ای در ماندگاری نان می شود. در طول دوره نگهداری (6 روز) نان حاوی نشاسته ذرت مومی رتروگرید شده نرمتر و مرطوبتر باقی می ماند. در نتیجه نشاسته ذرت مومی رتروگرید شده می تواند در تولید نان، جهت بهبود کیفیت نان مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: بیاتی، سفتی، ویژگیهای رئولوژیکی، نان باگت، نشاسته ذرت مومی رتروگرید شده
  • مهردادمحمدی، فیروزعقابی، فریباسیداحمدیان صفحات 9-18
    نظر به اهمیت فراوان ویژگی های حسی فرآورده های گوشتی از نظر مصرف کننده، افزایش مصرف فرآورده های گوشتی، وجود گزارش هایی مبنی بر تاثیر قابل توجه چربی، آب و جانشین های چربی بر ویژگی های حسی فرآورده های گوشتی، این تحقیق به منظور ارزیابی ویژگی های حسی کالباس پر چرب و کالباس های کم چرب 60 درصد گوشت، در انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور و شرکت گوشتیران در سال 1385 انجام شد. این تحقیق به روش های اکتشافی و تجربی انجام گرفت و تکنیک مورد استفاده، مشاهده و تکمیل پرسشنامه بود. تیمار ها در 3 تکرار مجموعا به تعداد 21 فرمول تولید شدند. ویژگی های حسی نظیر رنگ، طعم، آبدار بودن، سفتی و کام پذیری توسط 8 ارزیاب آموزش دیده با استفاده از آزمون امتیاز دهی و به روش مقیاس طبقه ای 8 درجه ای و پذیرش کلی توسط 31 ارزیاب آموزش ندیده با استفاده از روش آزمون رتبه بندی تعیین شدند و با آماره ناپارامتری Kruskal-Wallis و به دنبال آن با Mann-Whitney U مورد قضاوت آماری قرار گرفتند. برای تشخیص وجود همبستگی بین ویژگی های حسی تیمارها از آزمون ناپارامتری Spearman’s rho Correlation یک طرفه استفاده شد. تمامی فرمول های کم چرب رنگ قرمز، آبداری و پذیرش کلی بالاتری نسبت به فرمول کنترل داشتند (P<0.05) اما طعم و سفتی آنها با فرمول کنترل تفاوت معنی داری نداشت. بین رنگ و سفتی، همبستگی مستقیم و متوسطی (r=0.55) وجود داشت. بین رنگ و طعم (r=0.47)، بین طعم و آبدار بودن (r=0.41) و بین طعم و سفتی (r=0.38)، همبستگی مستقیم و ضعیفی وجود داشت (P<0.05). کام پذیری و پذیرش کلی تیمارها همبستگی معنی داری با هم و با دیگر ویژگی های حسی نداشتند. آبدار بودن و سفتی همبستگی معکوس ولی بدون تفاوت معنی داری داشتند. نتیجه آن که امکان ارزیابی ویژگی های حسی کالباس های تولیدی مقدور بود و می تواند به عنوان معیار انتخاب بهترین فرمولاسیون باشد. توصیه می شود در پژوهش هایی که به منظور فرمولاسیون و تولید فرآورده های گوشتی انجام می شود، ارزیابی ویژگی های حسی و استفاده از ارزیاب های حسی مد نظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ارزیابی حسی، ویژگی های حسی، کالباس
  • حسین میرزایی مقدم، تیمور توکلی هشجین، سعید مینایی، مازیار فقیه نصیری صفحات 19-26
    از آنجا که عوامل مختلفی از قبیل عوامل بیولوژیکی، عوامل زیست- محیطی، روش برداشت و جابجایی محصول، طول دوره و نوع انبارداری برخواص مختلف محصولات کشاورزی تاثیر می گذارند و این تاثیر در مورد میوه ها بارز است و پیامدهای اقتصادی قابل توجهی در بر دارد. لذا در تحقیق حاضر، تاثیر اندازه میوه، رقم و زمان انبارداری بر میزان مواد جامد محلول، میزان pH، درصد رطوبت و دو ویژگی مکانیکی سفتی و انرژی نفوذ میوه کیوی مورد بررسی قرار گرفت. با انجام آزمون فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی، تاثیر فاکتورهای مستقل زمان انبارداری (0، 6 و 12 هفته)، اندازه میوه (کوچک و بزرگ) و رقم محصول (مانتی و هایوارد) بر روی خواص اندازه گیری شده میوه کیوی، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که فاکتورهای زمان انبارداری، اندازه و رقم محصول، بر خواص اندازه گیری شده تاثیر معنی داری داشتند. با افزایش زمان انبارداری در هر دو رقم، سفتی و انرژی نفوذ کاهش و میزان مواد جامد محلول و میزان pH افزایش یافت. زمان انبارداری مورد مطالعه (12 هفته) بر میزان رطوبت نمونه ها تاثیر معنی داری نداشت. همچنین نتایج نشان داد که طول دوره انبارمانی رقم هیوارد نسبت به رقم مانتی بیشتر می باشد. بنابراین به منظور افزایش دوره انبارداری، پیشنهاد می شود قبل از انبار کردن، محصول از لحاظ رقم و اندازه میوه جداسازی شود.
    کلیدواژگان: میوه کیوی، خواص مکانیکی، دستگاه آزمون مواد، پس از برداشت، انبارداری
  • سیدامیرحسین گلی، مهدی کدیور، بهمن بهرامی، محمدرضا سبزعلیان صفحات 27-32
    شناسایی و کشت دانه های روغنی جدید، گامی مهم در جهت تامین روغن مورد نیاز در کشور است. گیاه ماریتیغال با نام علمی Silybum marianum یک گیاه علفی یک ساله و یا دو ساله است که عصاره حاصل از برگ این گیاه و بخصوص دانه آن بیش از 2000 سال است که به عنوان دارو در درمان بیماری های کبدی مورد استفاده قرار می گیرد. با وجود سازگاری این گیاه به شرایط آب و هوایی ایران بخصوص مقاومت به خشکی، اطلاع چندانی در مورد میزان روغن بذر و کیفیت آن در دسترس نمی باشد. در این مقاله، ابتدا درصد چربی دانه گیاه به روش سوکسله تعیین گشت که این درصد، تقریبا مشابه میزان روغن دانه های سویا و تخم پنبه (بدون پوست) بوده و 22.7 درصد است. سپس شاخص های فیزیکی از جمله ضریب شکست، وزن مخصوص، رنگ و اندیس های شیمیایی عدد یدی (109.57)، پراکسید (1.59)، صابونی (180.9) و اسیدی (1.82) در روغن ماریتیغال بررسی شد. در نهایت نوع اسید های چرب موجود در روغن نیز با دستگاه GC تعیین و مشخص شد که میزان اسید لینولئیک (51.2%) و اولئیک (28.8%) بیش از اسیدهای چرب دیگر است. با توجه به درصد قابل توجه روغن در دانه این گیاه و بالا بودن ارزش تغذیه ای آن (حاوی اسید لینولئیک بالا)، کشت و توسعه این دانه روغنی جدید و ارزشمند، امری ضروری و مفید است.
    کلیدواژگان: ماریتیغال، روغن دانه، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی
  • سمیرا برنجی اردستانی، محمدحسین عزیزی، محمدعلی سحری صفحات 33-43
    اثر غنی سازی آرد ستاره با آهن، اسید فولیک، روی و کلسیم بر خواص شیمیایی (گلوتن خشک، گلوتن مرطوب، عدد گلوتن، پروتئین و عدد زلنی)، رئولوژیکی (جذب آب، مقاومت، گسترش، افت بعد از 10 و 20 دقیقه، مقاومت به کشش، قابلیت به کشش، ضریب کشش، حداکثر ارتفاع و انرژی خمیر) نان بربری بررسی و با شاهد مقایسه شد. تیمارها عبارت بودند از: شاهد (آرد ستاره بدون هیچگونه افزودنی)، کم مقدار (20 ppm آهن، 1.5 ppm اسید فولیک، 20 ppm فلز روی و 900 ppm کلسیم)، متوسط مقدار (30 ppm آهن، 2 ppm اسید فولیک، 30 ppm فلز روی و 1200 ppm کلسیم)، پر مقدار (40 ppm آهن، 2.5 ppm اسید فولیک، 40 ppm فلز روی و 1500 ppm کلسیم). نتایج نشان داد که در خواص شیمیایی، گلوتن خشک، گلوتن مرطوب و پروتئین اختلاف معنی داری بین نان شاهد و تیمارهای غنی شده وجود ندارد. عدد گلوتن در تیمارهای کم و متوسط مقدار افزایش معنی داری نسبت به شاهد داشته و در نمونه پر مقدار نسبت به شاهد و نمونه های غنی شده کاهش معنی دار یافته است. عدد زلنی در نمونه شاهد و تیمارهای غنی شده کم و متوسط مقدار تفاوت معنی داری نداشته است، اما در تیمار پر مقدار افت معنی داری در سطح 5 درصد نسبت به سه تیمار دیگر نشان داده است. در خواص رئولوژیک ارزیابی شده با فارینوگراف گسترش خمیر، مقاومت خمیر، افت خمیر بعد از 10 و 20 دقیقه نوسانات اختلاف معنی دار نداشته اند. جذب آب در نمونه های غنی شده افزایش معنی دار در سطح 5 درصد نسبت به شاهد داشته است. مقاومت به کشش خمیر در اکستنسوگراف 45 دقیقه در نمونه کم مقدار افزایش معنی دار در سطح 5 درصد و در نمونه های متوسط و پر مقدار کاهش معنی دار در این سطح نسبت به شاهد داشته است. مقاومت به کشش خمیر در اکستنسوگراف 90 و 135 دقیقه در نمونه کم مقدار و متوسط مقدار نسبت به شاهد کاهش معنی داری در سطح 5 درصد داشته، در تیمار پر مقدار هم نسبت به شاهد و نمونه های کم و متوسط مقدار افت معنی دار در سطح 5 درصد داشته ایم. در قابیلیت به کشش هم عکس این نتیجه گیری صادق است.
    کلیدواژگان: آهن، اسید فولیک، روی، کلسیم، آرد، غنی سازی و نان
  • الهام مهدیان، مصطفی مظاهری تهرانی صفحات 45-52
    نوع و میزان میکروارگانیسم آغازگری که در تولید ماست غلیظ شده استفاده می شود، دو عامل موثر در کیفیت محصول می باشد. نمونه های ماست غلیظ شده از تلقیح مستقیم شیر غلیظ شده با اواپراتور تحت خلا تا دو سطح ماده جامد کل (23 و 27 درصد)، با دو نوع کشت آغازگر CH1 و YC-380 تهیه شدند. سطوح آغازگر مورد استفاده شامل 2 و 4 درصد برای نمونه 23 درصد ماده جامد، و 2، 4 و 6 درصد برای نمونه 27 درصد ماده جامد بودند. بررسی آماری نتایج نشان داد که استفاده از آغازگر YC-380 در مقایسه با CH1 باعث بهبود طعم و بافت نمونه ها در دو سطح ماده جامد می شود. استفاده از سطوح بالاتر آغازگر تا حد 4 درصد طعم و بافت همه نمونه ها را بهبود داده اما از آن حد بیشتر، تاثیر معناداری بر پذیرش حسی آنها نداشت.
    کلیدواژگان: ماست، ماست غلیظ شده، کشت آغازگر، خصوصیات حسی
  • مسعود یاورمنش، علی مرتضوی، محمدباقر حبیبی نجفی صفحات 53-63
    امروزه برای کاهش هزینه های آزمایشگاهی و افزایش سرعت انجام آزمایشات میکروبی استفاده از مدلهای ریاضی توسعه یافته است. ضرورت آگاهی از کیفیت میکروبی شیر در زمانی کوتاه پس از دریافت شیر از مواردی است که صنایع شیر سخت به آن نیازدارند. لذا در این پژوهش شیر خام از دامداری های مختلف موجود در سطح شهر مشهد در دو فصل بهار و تابستان جمع آوری شد. سپس بر اساس متغیرهای مختلف بهترین مدل ریاضی برای پیشگویی شمارش کلی میکروارگانیسم های مزوفیل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دادند که مدل رگرسیون چند خطی (مرکب) بهترین مدل برای پیش بینی شمارش کلی میکروبی شیرخام می باشد (R2=0.65). همچنین مشخص شد که معادلات بهار و تابستان متفاوت بوده، به طوریکه در معادله بهار اثر متقابل کلی فرم مدفوعی و pH به تنهایی مهمترین عامل تعیین کننده مدل و در معادله تابستان متغیر چربی و اثر متقابل کلی فرم مدفوعی و چربی از عوامل تعیین کننده مدل در پیش بینی میزان شمارش کلی میکروارگانیسم های مزوفیل در شیر خام می باشد و در معادله تابستان فاکتور چربی اثر بیشتری روی مدل دارد. در این مقاله کلیه متغیرهای موثر در کیفیت میکروبی شیر خام و چگونگی تاثیر آنها در پیش بینی کیفیت به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: مدل سازی، پیش بینی، شمارش کلی، شیرخام
  • هدایت حسینی، رامین خاکسار، بهار شمشادی صفحات 65-71
    سارکوسیست یکی از انگل های تک یاخته ای دو میزبانه اجباری است که میزبان نهایی آن شکار کننده است که در داخل روده آن مرحله اسپوروگونی و گامتوگونی انگل انجام می شود، میزبان واسط آن شکار شونده است و مرحله شیزوگونی انگل به صورت کیست در عضلات آن مشاهده می شود.
    در این مطالعه تعداد? ?? عدد همبرگر خام منجمد دست ساز و کارخانه ای در سطح عرضه شهر تهران پس از رفع انجماد به منظور بررسی وجود کیست های سارکوسیست به روش مهری Dab smear مورد آزمون قرارگرفت، نمونه ها پس از تماس با سطح لام و ثبوت، با رنگ گیمسا رنگ آمیزی گردید و با میکروسکوپ نوری مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین نمونه ها همزمان با آزمون روش مهری با چشم غیر مسلح از نظر وجود ماکروکیست بررسی شد. نتایج حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS.11 مورد آزمون آماری قرار گرفت.
    بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه فقط در یکی از نمونه های دست ساز تحت آزمایش ماکروسیست انگل مشاهده گردید، همچنین در? ? نمونه میکروکیست های سارکوسیست مشاهده گردید.
    تجزیه و تحلیل آماری اختلاف آماری معنی داری بین میزان آلودگی نمونه های همبرگر خام دست ساز و کارخانه ای به میکروکیست های ساکوسیست را نشان نداد.
    کلیدواژگان: همبرگر خام، ساکوسیست، گسترش Dab
  • محمد حجت الاسلامی، رضا شکرانی، حسن فاطمی صفحات 73-80
    تکنولوژی پینچ ابزاری برای محاسبات انرژی و هدف گذاری به منظور بهینه سازی مصرف آن است. در سال 2004، بعد از انجام آنالیزهای انتالپی و اکسرژی در مورد کارخانه قند چهارمحال و اعمال برخی تغییرات در سیستم انتقال حرارت آن، درصد بخار مصرفی به چغندر نسبت به سال قبل 34 درصد کاهش یافت. جهت دستیابی به صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی، وضعیت انرژی در سال 2004 با استفاده از آنالیز پینچ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و بر مبنای اطلاعات بدست آمده سه دستگاه مبدل حرارتی در مناسب ترین محل به سیستم انتقال حرارت اضافه گردید. نتایج حاصل از این تغییرات نشان داد که مصرف بخار بر مبنای وزن چغندر از 54 درصد در سال 2004 به 46 درصد در سال 2005 کاهش یافته است.
    کلیدواژگان: آنالیز پینچ، تکنولوژی پینچ، بهینه سازی انرژی، مصرف بخار، کارخانه قند
|
  • Pages 1-8
    The effect of retrograded waxy corn starch on the rheologlcal properties of wheat flour dough and the final quality of baguette breads was investigated. Waxy corn starch pastes (10%) were stored at 5 °C for 7 days and the powder specimens of retrograded starches thus obtained were substituted of wheat flour for bread making at levels of 3, 5 and 7%.The rheological properties of dough were evaluated by farinograph and extensograph. Specific volume, moisture content and firmness of breads, were measured over a period of 0, 2, 4, 6 days. Sensory characteristics of breads were evaluated in the period of 24, 48, 72 storage hours. Water absorption was increased by retrograded waxy corn starch. Generally, the substituted flours developed viscosity rapidly but could not maintain the stability of paste viscosity. The dough made from the substituted flours exhibit weaker and less stability than that made from the wheat flour. The bread which contained retrograded waxy corn starch showed an increase in specific volume and the result of sensory evaluation showed that they were very acceptable. During the storage of bread, increase in firmness was suppressed by adding retrograded waxy corn starch. Results showed that incorporation of 5 % or 7% retrograded waxy corn starch produced considerable improvement in the shelf life of bread. During of storage (6 days), the bread including retrograded waxy corn starch maintained moistness and softness. As a result retrograded waxy corn starch could be used for bread making to improve the quality of bread.
    Keywords: Staling, Firmness, Rheoligical properties, Baguette bread, Retrograded waxy corn starch
  • Pages 9-18
    According to mainly importance of the sensory characteristics of meat products from consumer viewpoint, increasing of the consumption of meat products, the existing articles addressed in literature about of principally effect of fat, water and fat replacers on sensory characteristics of meat products, this research carried out for evaluation of sensorial characteristics of high fat sausage and low fat sausages with 60% meat in National Nutrition and Food Technology Research Institute and Gooshtiran company in 2006. This study was done by explorer and experimental methods. The treatments were produced in three replicates totally twenty one formulas. Sensory characteristics of all treatments as colour, taste, juiciness, firmness and palatability evaluated by 8 trained panelists using eight-point scale and acceptability evaluated by 31 in-house panelists using ranking test. The main treatments (three replications) were analyzed by Kruskal-Wallis and then the means were compared with Mann-Whitney U. Spearman,s rho Correlation were used to determine the correlation among sensory characteristics of treatments. All low fat formulas had higher red colours and were juicy and more acceptable than the control (P<0.05) but were not significantly different in taste and firmness. Colour was medially and positively (r =0.55) correlated with firmness. The correlation between colour and taste (r =0.47) and correlations between taste with juiciness (r =0.41) and firmness(r =0.38) was weakly and positively (P<0.05). The significant correlations were not observed between palatability and acceptability and with each other sensory characteristics. Juiciness was negatively correlated with firmness but was not significantly different. As a result, there is possibility of sensory evaluation of produced sausages and can be as criteria for selection of the best formulation.It is recommended that evaluation of sensory characteristics and the application of panelists be studied in future researches for formulation and production of meat products.
    Keywords: Sensory Evaluation, Sensory Characteristics, Sausage
  • Pages 19-26
    Various factors such as biological and environmental factors، harvest method as well as type and length of storage influence characteristics of agricultural products. This is particularly true for fruits and entails considerable economic consequences. The present study was undertaken to investigate the influence of fruit size، variety and length of storage time on soluble solids content، pH، moisture content and two mechanical properties i. e firmness and penetration energy of kiwifruit. Using factorial experiment with Completely Randomized design، effect of independent factors including storage time (0، 6 and 12 weeks)، fruit size (small and large)، and variety (Monty and Hayward) on measured properties of kiwifruit were investigated. Results showed that storage time and crop variety had significant effects on the measured properties. Soluble solid content and pH values increased while firmness and penetration energy decreased in both varieties with increasing storage time. Storage time (12 weeks) had no significant effect on fruit Moisture content. It was also shown that the Hayward variety could be stored longer than the Monty variety. Therefore، in order to increase storage time of fruits، sorting on the basis of variety and size before storage is recommended.
    Keywords: Kiwi fruit, Mechanical properties, Material testingequipment, Postharvest, storage
  • Pages 27-32
    Introduction and cultivation of new oilseeds، is an important step to provide needed oil for the country. Milk thistle (Silybum marianum) is an annual or biennial plant that the extract of its leaf or seed has been used for treatment of liver diseases since 2000 years ago. In spite of compatibility of this plant to climate of Iran especially resistance to dryness، there is no information about the content and quality of the seed oil. In this study، the oil content was determined by Soxhlet and it was 22. 7%، nearly similar to soybean and cottonseed (dehulled) oil content. Refractive index، Color and Specific gravity and Peroxide (1. 59)، Iodine (109. 57)، Saponification (180. 9) and Acid (1. 82) values of the oil were studied. Also، fatty acid profile of the oil was determined by GC. Linoleic acid (51. 2%) and oleic acid (28. 8%) were the most fatty acids of the oil، respectively. In regard to remarkable oil content of the seed and high nutritional value of the oil (high-linoleic acid)، cultivation of this new valuable oilseed is necessary and beneficial.
    Keywords: Milk thistle(Silybum marianum), Seed oil, Physical, chemical properties
  • Pages 33-43
    Effects of fortification Setareh flour with iron، folic acid، zinc and calcium on chemical properties (dry gluten، wet gluten، gluten index، protein and zeleny value)، rheologocal properties (water absorption، dough strength، dough extensibility، dough loses after 10 and 20 minutes، resistance to extensibility، extensibility index، maximum height of curve and energy)، was considered in Barbary breads and compared with control treatment. In this study we have 4 treatments as follows: 1- Setareh pure flour without any fortificant/ as control. 2- Flour which fortified with low dosage of fortificants: (ferrous sulfate 20، folic acid 1. 5، zinc oxide 20 and calcium carbonate 900 p. p. m). 3- Flour which fortified with middle dosage of fortificants: (ferrous sulfate 30، folic acid، zinc oxide 30 and calcium carbonate 1200 p. p. m). 4- Flour which fortified with high dosage of fortificants: (ferrous sulfate 40، folic acid 2. 5، zinc oxide 40 and calcium carbonate 1500 p. p. m). Statistical data have shown that، in all mentioned properties flour treatments fortified with minimum and middle amounts of fortificants had better results than the flour which fortified with maximum amounts of fortificants. Minimum and middle treatments didn’t have any significant differences، so with due attention to international organizations (WHO، FAO) and provide vital micronutrients for body، we propose middle treatment.
    Keywords: Bread, Flour, Fortification, Iron, Folic acid, Zinc, Calcium
  • Pages 45-52
    Type and level of starter cultures are tow important factors influence the quality ofconcentrated yoghurt. The effects of type (CH1 and YC-380) and level (2،4 and 6%) of startercultures on the sensory properties of concentrated yoghurt that produced by concentration ofmilk using a vaccume evaporator to 2 levels of total solids were studied. Results showed thatthe flavour and texture scores of samples that were prepared with YC-380، were significantlyhigher than those were prepared with CH1. Increasing the level of CH1 to 4% improved theacceptability of all samples but had no significant effect in the samples with higher levels.
    Keywords: Yoghurt, Concentrated yoghurt, Starter cultures, Sensory properties
  • Pages 53-63
    In response to recent concerns regarding the enumeration of microbial load of raw milk in shorter time and lower cost and the need to ensure that milk destined for dairy plants has met the acceptable load therefore the mathematical models have been developed. The aims of the present study were to examine various factors (e. g. pH، Eh، fecal coliform and milk fat) as a possible indicators of microbial load in different seasons and to assess the use of mathematical models for such correlation. Raw milk was Collected from various industrial farms in Mashhad city at two different seasons-spring and summer-and the best model for prediction of total count in raw milk using various factors was then conducted by mathematical models. The result indicated that multiple linear regression model was the best equation (R2 = 0. 65). The result also showed that the equations for two different seasons - spring and summer - were different، as interaction between fecal coliform and pH was the main determined factor of model in spring season equation. Also in summer season equation، fat and interaction between fecal coliform and fat were the main factors، but fat factor had the most effect in equation. In this study most of the effective factors in microbial quality and their effects for prediction of raw milk are investigated.
    Keywords: Modelling, Prediction, Total count, Raw milk
  • Pages 65-71
    Sarcocyst is one of the obligatory heteroxenous protozoa which there is sporogony and gametogony stages of parasite in the intestine of final host and schizogony stage of parasite in the muscles of intermediate host. In this research 117 frozen raw hand made and industrial hamburgers which was ready to sell in Tehran، studied for detection of sarcocyst cysts contamination rate by Dab smear method. After defreezing، samples test for observation of macrocyst، then contacted to the surface of slid، fixed and stained with Giemsa staining method، and studied by light microscope. Results analyzed with SPSS. 11 software. There was macrocyst of parasite only in one hand made sample، and also there were microcyst of sarcocyst in 56 hamburgers. Statistical analysis didn’t show any significant difference between the contamination rate of hand made and industrial samples.
    Keywords: Raw hamburgers, Sarcocyst, Dab smear
  • Pages 73-80
    Pinch technology used as a tool for energy calculation and target design in context of energy optimization. In 2004، After enthalpy-exergy analysis for Chahar mahal beet sugar factory and applying some changes in heat transfer system، the steam consumption per beet decreased by 34% compared previous year. To enhance the efficiency of energy utilization، pinch analysis was employed to get a better insight into the energy situation in 2004. Based on the results obtained، three tubular heat exchangers were added to the heat exchanging system at a position which by exergy analysis was founded tobe the best، The results showed that the steam consumption per unit weight of beet sugar decreased from 54% in 2004 to 46% in 2005.
    Keywords: Pinch analysis, Pinch technolog, Energy optimization, Steam consumption, Beet sugar factory