فهرست مطالب

مجله تحقیقات دام و طیور
سال یکم شماره 3 (1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مسلم باشتنی*، محمدرضا تهرانی، عباسعلی ناصریان، محمدحسن فتحی، فاطمه گنجی صفحه 1
    به منظور تعیین ترکیب شیمیایی و ارزش غذایی برگ درخت عناب با استفاده از روش تولید گاز و کیسه های نایلونی از دو راس گوساله دارای فیستولای شکمبه ای استفاده شد. گوساله ها در حد نگهداری با جیره های شامل کنسانتره و علوفه دو بار در روز تغذیه شدند. عمل قرائت و ثبت میزان گاز تولیدی ناشی از تخمیر در ساعات 2، 4، 8، 16، 24، 36، 48، 72 و 96 ساعت بعد از انکوباسیون انجام گرفت. انکوباسیون کیسه های نایلونی حاوی نمونه های خوراک نیز در زمان های یاد شده صورت گرفت. مقادیر ماده خشک (DM)، ماده آلی(OM)، خاکستر (ASH)، پروتئین خام(CP)، چربی خام (EE) و الیاف نامحلول در شوینده خنثی نمونه های آزمایش به ترتیب برابر 45، 91، 9، 1/15، 5 و 32 درصد بدست آمد. کلسیم آن بالا و 6/3 درصد بود. ضرایبa و b برای ماده خشک 31/0 و 35/0 و برای NDF 18/0 و 34/0 برآورد گردید. مقدار تانن کل در برگ درخت عناب حدود 7/2 درصد بود. آزمون تولید گاز نشان داد که هضم بخش محلول و نامحلول ولی قابل هضم برابر 64/49 درصد بود.
    کلمات کلیدی: برگ عناب، ترکیب شیمیایی، تولید گاز، کیسه های نایلونی
    کلیدواژگان: برگ عناب، ترکیب شیمیایی، تولید گاز، کیسه های نایلونی
  • صادق تجویدی عصر، حمید کهرام، رحیم بهشتی، ایرج اشرفی صفحه 9
    این تحقیق با هدف بررسی اثر آنتیاکسیدانی غلظتهای مختلف بوتیلیتد هیدروکسی تولوئن (BHT) بر فراسنجه های اسپرم گاومیش پس از فرآیند انجماد- یخگشایی انجام شد. نمونه های منی گاومیش پس از جمع آوری، با دو نوع رقیق کننده تریس- سیترات– زرده تخممرغ و بایوکسل به همراه غلظتهای مختلف BHT (0، 5/0،1، 2 و3میلیمولار) رقیق و تا 5 درجه سانتیگراد سرد و سپس در معرض بخار ازت منجمد و در تانک حاوی ازت مایع ذخیره شدند. فراسنجه های تحرک اسپرم، قابلیت زنده ماندن، یکپارچگی غشای پلاسمایی و آکروزمی به ترتیب توسط میکروسکوپ فاز مقایسهای، رنگآمیزی سوپراویتال، تست التهابی هیپواسموتیک و واکنش آکروزمی پلاسما در زمانهای صفر و 6 ساعت پس از یخگشایی مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده هر دو نوع رقیق کننده حاوی سطوح مختلف BHT نسبت به گروه شاهد به طورمعنیداری(05/0 >P) باعث بهبود توانایی انجماد اسپرم شد. غلظت 2میلیمول در زمان صفر بعد از یخگشایی و 1 میلیمول 6 ساعت پس از یخگشایی در هر دو نوع رقیقکننده بیشترین بهبود (05/0 >P) را در ویژگی های ارزیابی شده داشت. با این وجود افزودن 3 میلی مول BHT نسبت به سایر غلظت های استفاده شده موجب کاهش کیفیت برخی از فراسنجه های ارزیابی شده گردید.
    کلیدواژگان: منی گاومیش، بوتیلیتد هیدروکسی تولوئن، آنتیاکسیدان، محافظت از انجماد
  • آرش حسن زاده سیدی، بهرام علی زاده، حسین جانمحمدی صفحه 19
    این پژوهش جهت بررسی اثر استفاده از ضایعات کارخانجات شیرینی پزی (بیسکویت) استان آذربایجان شرقی در جیره های غذایی جوجه های گوشتی بر عملکرد، صفات لاشه و پارامتر های خونی انجام گرفت. آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با600 قطعه جوجه گوشتی یک روزه سویه راس 308 از سن 15 تا 49 روزگی در 5 تیمار و 5 تکرار انجام گردید. ضایعات بیسکویت در سطوح 0، 10، 15، 20 و 25 درصد جایگزین ذرت در جیره های غذایی شد. نتایج حاصله نشان داد که استفاده از ضایعات بیسکویت سبب بروز تفاوت های معنی دار در بیشتر صفات عملکردی می گردد (01/0>P). بالاترین مقدار مصرف خوراک و افزایش وزن مربوط به جیره های غذایی حاوی 25% ضایعات بیسکویت می باشد (01/0>P). استفاده از ضایعات بیسکویت در سطوح مختلف بعنوان جایگزین برای ذرت از انتهای هفته چهارم تا پایان دوره پرورش باعث بهبود ضریب تبدیل غذایی گردید و بهترین ضریب تبدیل غذایی در سطح 25% استفاده از ضایعات بیسکویت حاصل شد (851/1 در مقابل 914/1). جوجه های گوشتی تغذیه شده با سطوح مختلف ضایعات بیسکویت کمترین مقادیر چربی محوطه بطنی و بالاترین مقدار وزن لخم لاشه و وزن سینه را داشتند (01/0>P). در رابطه با پارامتر های خونی اندازه گیری شده تفاوت معنی داری بین تیمار شاهد با سایر تیمارها مشاهده نشد و همه نمونه های خون از نظر پارامترهای خونی (تری گلیسرید، کلسترول، LDL و HDL) اندازه گیری شده در سطح نرمال قرار داشتند.
    کلیدواژگان: پارامترهای خونی، جیره های غذایی، جوجه های گوشتی، ضایعات بیسکویت
  • کیوان خضری، علی نوبخت، فرشید مظلوم صفحه 29
    این آزمایش با هدف ارزیابی اثر سطوح مختلف کلسیم، فسفر و روغن سویا در جیره غذایی بر عملکرد تولیدی و شاخص های کیفیت تخم با استفاده از 216 قطعه مرغ تخم گذار سویه های لاین اجراء شد. آزمایش به صورت فاکتوریل (2×3) در قالب طرح کاملا تصادفی با 6 تیمار شامل سه سطح کلسیم و فسفر (توصیه NRC، 15 و 30 درصد بیشتر از توصیه NRC) و دو سطح روغن سویا (صفر و 4 درصد) با 3 تکرار و 12 قطعه مرغ در هر تکرار به مدت 12 هفته از سن 25 تا 37 هفتگی اجراء شد. استفاده از روغن سویا اثر معنی داری بر تولید تخم و مصرف خوراک داشت (05/0>P). بالاترین درصد تولید تخم مرغ و بیشترین مقدار خوراک مصرفی روزانه با استفاده از سطح 4 درصد چربی گیاهی در جیره های غذایی مرغ ها مشاهده شد. سطوح مختلف کلسیم و فسفر و اثر متقابل بین آن ها اثری بر عملکرد مرغ ها نداشت. افزودن روغن سویا به جیره غذایی و سطوح جیره ای کلسیم و فسفر و همچنین اثر متقابل بین روغن سویا و کلسیم و فسفر و نیز اثر متقابل چربی و کلسیم و فسفر به صورت معنی داری رنگ زرده تخم مرغ را تغییر دادند (05/0>P). سطوح جیره ای 4 درصد روغن سویا به همراه 30 درصد کلسیم و فسفر بیشتر از توصیه NRC و نیز اثر متقابل بین آن ها باعث افزایش معنی دار رنگ زرده تخم مرغ شد (05/0>P). یافته های این تحقیق نشان داد که استفاده از 4 درصد چربی و 30 درصد کلسیم و فسفر بیشتر از توصیه NRC سال 1994 بدون اینکه اثرات متقابلی داشته باشند، موجب بهبود عملکرد و صفات تخم مرغ در مرغ های تخم گذار می شوند.
    کلیدواژگان: کلسیم، فسفر، چربی گیاهی، عملکرد، صفات کیفی تخم مرغ، مرغ تخم گذار
  • حافظعلی دلجو عیسی لو، مرادپاشا اسکندری نسب صفحه 37
    به منظور مقایسه پارامترهای ژنتیکی، همبستگی ژنتیکی و محیطی صفات باروری از 85324 رکورد مربوط به صفات تولیدمثلی (فاصله گوساله زایی، روزهای باز و نرخ باروری) 20 گله (34680 دام) در پنج دوره شیردهی و سه منطقه آب و هوایی، سردسیر (استان آذربایجان شرقی)، معتدل (استان زنجان) و گرمسیری (استان یزد) طی سال های 1364 تا 1389 استفاده شد. برای پیدا کردن عوامل موثر بر روی صفات و مقایسات میانگین ها با استفاده از رویه مدل خطی عمومی و آزمون دانکن نرم افزار SAS انجام شد. برای برآورد اجزای (کو)واریانس و پارامترهای ژنتیکی از مدل دام با روش حداکثر درستنمایی محدود شده بی نیاز از مشتق گیری به صورت تجزیه یک صفتی و چند صفتی، از مدل تکرارپذیری نرم افزار WOMBAT32 استفاده شد. در مدل مزبور اثرات گله- سال- فصل زایش و شکم زایش بعنوان اثرات ثابت و سن گاو در زمان زایش بعنوان متغیر کمکی در نظر گرفته شد. وراثت-پذیری صفات باروری در محدوده 02/0 الی 075/0 برآورد شد. تفاوت معنی داری در بین همبستگی ژنتیکی مشاهده نشد ولی همبستگی فنوتیپی روزهای باز و نرخ آبستنی مناطق مختلف دارای تفاوت معنی داری (05/0< P) بود. همچنین نتایج نشان داد که تفاوت معنی دار در بین مناطق مختلف در صفات فاصله گوساله زایی و روزهای باز وجود دارد (01/0< P). صفت نرخ آبستنی در بین مناطق مختلف ایران تفاوت معنی داری دارد(05/0< P).
    کلیدواژگان: پارامترهای ژنتیکی، مناطق، گاو هلشتاین، صفات باروری
  • حسین صادق پور، حسن نظری زاده، حسین نعیمی پوریونسی صفحه 45
    در این آزمایش اثر سطوح مختلف انرژی قابل سوخت وساز (2400، 2500، 2600، 2700، 2800 و 2900 کیلوکالری انرژی متابولیسم در هر کیلوگرم جیره) بر عملکرد مرغان تخمگذار بومی استان خراسان رضوی در قالب یک طرح کاملا تصادفی بررسی گردید. به این منظور 300 قطعه مرغ بومی 38 هفتگی، به 30 گروه 10 قطعه ای تقسیم شدند. هر یک از 6 تیمار آزمایشی در 5 تکرار مورد مقایسه قرار گرفت. مدت انجام آزمایش 12 هفته و در این مدت آب و غذا بصورت آزاد در اختیارشان بود. نتایج این آزمایش نشان داد که سطوح مختلف انرژی متابولیسم جیره تاثیر معنی داری روی مصرف خوراک روزانه و ضریب تبدیل داشت (05/0>p). مصرف خوراک روزانه در جیره های با سطح انرژی پائین نسبت به جیره های با سطح انرژی بالا بیشتر بود بطوری که کمترین مصرف خوراک روزانه مربوط به تیمارهای سطوح انرژی2700، 2800 و2900 کیلوکالری در کیلوگرم (119،112 و 113 گرم/ مرغ/ روز به ترتیب) و بیشترین مصرف خوراک روزانه مربوط به تیمارهای با سطوح انرژی 2400 و 2500 کیلوکالری در کیلوگرم (146 و 147 گرم/ مرغ/ روز به ترتیب) بود. کمترین میزان ضریب تبدیل غذایی مربوط به جیره با انرژی 2800 کیلوکالری در کیلوگرم (66/2) و بیشترین آن مربوط به انرژی 2400 در کیلوگرم (65/3) بود. نتایج نشان داد که سطح انرژی 2800 کیلوکالری در کیلوگرم برای تامین نیازهای تولیدی مرغ های تخمگذار بومی استان خراسان رضوی در مر حله 50-38 هفته از تولید کافی و اقتصادی باشد.
    کلیدواژگان: انرژی قابل متابولسیم، عملکرد، مرغان بومی تخمگذار، مرغ بومی خراسان رضوی
  • نرگس طباطبایی، محمدحسن فتحی نسری، همایون فرهنگ فر، احمد ریاسی صفحه 53
    در این مطالعه نمونه های باگاس نیشکر پرتوتابی شده با دوزهای 100، 200 و 300 کیلوگری جهت ارزیابی اثر بیم الکترونی بر ترکیب شیمیایی، فراسنجه های تجزیه پذیری شکمبه ای و گوارش پذیری شکمبه ای و پس از شکمبه ای ماده خشک، الیاف نامحلول در شوینده ی خنثی و اسیدی باگاس نیشکر مورد استفاده قرار گرفتند. بدین منظور ابتدا با استفاده از روش کیسه های نایلونی، مقدار 5 گرم از نمونه ی آسیاب شده (6 تکرار) به مدت صفر، 2، 4، 8، 16، 24، 48 و 72 ساعت در شکمبه ی دو راس تلیسه ی هلشتاین دارای فیستولای شکمبه ای انکوبیت شدند و فراسنجه های تجزیه پذیری شکمبه ای برآورد شدند. تجزیه آماری داده های مربوط به فراسنجه های مختلف تجزیه پذیری و تجزیه پذیری موثر با استفاده از نرم افزار SAS انجام شد. بر اساس نتایج این تحقیق، الیاف نامحلول در شوینده اسیدی در باگاس نیشکر پرتوتابی شده به لحاظ عددی کاهش یافت، اما میزان الیاف نامحلول در شوینده خنثی در اثر پرتوتابی به طور معنی داری کاهش یافت (05/0P<). بخش سریع تجزیه ماده خشک و بخش سریع تجزیه الیاف نامحلول در شوینده خنثی به طور معنی داری در اثر پرتوتابی افزایش یافت (05/0P<). بخش با پتانسیل تجزیه الیاف نامحلول در شوینده ی خنثی با افزایش دوز بیم الکترونی افزایش و در مورد ماده خشک در ابتدا کاهش و سپس در دوز 300 کیلوگری افزایش یافت، هرچند که این تغییرات به لحاظ آماری معنی دار نبود. گوارش پذیری ماده ی خشک در کل دستگاه گوارش در اثر پرتوتابی به طور معنی داری افزایش یافت (05/0P<). گوارش پذیری شکمبه ای الیاف نامحلول در شوینده ی اسیدی در اثر پرتوتابی با دوز 100 کیلوگری به طور معنی داری افزایش یافت (05/0P<). نتایج این پژوهش نشان داد پرتوتابی الکترونی نقش موثری در بهبود ارزش غذایی و گوارش پذیری باگاس نیشکر دارد، لیکن با توجه به عدم تفاوت بین دوزهای پرتوتابی، دوز 100 کیلوگری قابل توصیه است.
    کلیدواژگان: باگاس نیشکر، بیم الکترونی، تجزیه پذیری شکمبه ای
  • علی نوبخت صفحه 63
    آزمایشی با 180 قطعه مرغ تخمگذار سویهی های لاین (W36) در 5 گروه آزمایشی و 3 تکرار (با تعداد 12 قطعه مرغ در هر تکرار) از سن 60 تا 72 هفتگی در قالب طرح کاملا تصادفی جهت بررسی اثرات استفاده از سطوح مختلف گیاه دارویی نعناع کوهی (صفر، 5/0، 1، 5/1 و 2 درصد) بر عملکرد، صفات کیفی تخم مرغ، فراسنجه های بیوشیمیایی و سلول های ایمنی خون مرغهای تخمگذار انجام گردید. نتایج حاصله نشان داد که استفاده از سطوح مختلف گیاه دارویی نعناع کوهی دارای اثرات معنی داری بر ضریب تبدیل غذایی مرغهای تخمگذار می باشد (05/0>p). بهترین ضریب تبدیل غذایی (72/2) در گروه آزمایشی 3 (جیرهی حاوی 1 درصد نعناع کوهی) حاصل شد. استفاده از 2 درصد گیاه نعناع کوهی موجب افزایش معنی دار ضریب تبدیل غذایی (51/3) شد. در بررسی صفات مربوط به کیفیت تخم مرغ اختلاف معنی داری در بین تیمارها مشاهده شد (05/0>P). بر این اساس، بالاترین وزن مخصوص تخم مرغ (080/1 میلی گرم بر میلی لیترمکعب)، بالاترین شاخص رنگ زرده (84/4) در گروه آزمایشی 4 (تیمار حاوی 5/1 درصد نعناع کوهی) و بالاترین وزن سفیده (40/43 گرم) با استفادهی 1 درصدی از گیاه دارویی نعناع کوهی بدست آمد. در بررسی صفات مربوط به فراسنجه های بیوشیمیایی خون در مرغهای تخمگذار اختلاف معنی داری در بین تیمارها مشاهده شد (05/0>P)، به طوری که پایینترین سطوح گلوکز (22/111 میلیگرم بر دسیلیتر) و تریگلیسرید (3/1242 میلیگرم بر دسیلیتر) در گروه آزمایشی 5 (تیمار حاوی 2 درصد نعناع کوهی) و پایینترین سطح کلسترول (52/137 میلیگرم بر دسیلیتر) در گروه آزمایشی 1 (شاهد) حاصل شد. استفاده از سطوح مختلف گیاه نعناع کوهی اثرات معنی داری بر درصد و نسبت سلول های خونی نداشت. نتیجهگیری کلی این آزمایش نشان داد که در مرغ های تخم گذار استفاده از گیاه نعناع کوهی تا سطح 5/1 درصد جیره، بدون اینکه اثرات سوئی بر عملکرد داشته باشد، موجب بهبود صفات کیفی تخم مرغ می شود. بیشترین کاهش سطح گلوکز و تری گلیسرید خون با استفاده از 2 درصد نعناع کوهی بدست آمد.
    کلیدواژگان: فراسنجه های بیوشیمیایی و ایمنی خون، عملکرد، مرغ تخمگذار، نعناع کوهی
|
  • M. Bashtani, M. Tehrani, A.A. Naserian, M.H. Fathi, F. Ganji Page 1
    This Research was conducted to study the chemical composition and nutritional value of Ziziphus jujube mill foliage using of gas production method and nylon bag. Two cow fistulated were fed with forage and concentrate for maintanence towice days. Degradability of DM and NDF measured by gas production method and nylon bag. Samples incubated in times of 2،4،8،16،24،36،48،72 and 96 hours for gas test and nylon bag. The amounts of DM، OM، Ash، EE،CP and NDF of Ziziphus jujube mill foliage were 45، 91، 9، 5، 15. 1 and 32، percentage respectively. Calcium was 3. 6 percentage. Coefficients of a and b for DM were 0. 31 and 0. 35 and for NDF were 0. 18 and 0. 34. Total tannen of Ziziphus jujube mill foliage was 3. 2 percentage. Gas test showed that digestion of souleble fraction and insouleble but digestible was 49. 64 percentage.
    Keywords: Zziziphus jujube mill, Chemical composition, Gas production, Nylon bag, Immunity parameters
  • Sadeg Tjvidi Asr, Hamid Kohram, Rahim Beheshti, Iraj Ashrafi Page 9
    The study was carried out to evaluate the potential impact of butylated hydroxytoluene (BHT) on the frozen–thawed semen quality of buffalo. Ejaculated semen was extended in a Tris–citrate egg yolk and bioexcell extenders containing various concentrations of BHT (0. 5، 1. 0، 2. 0 and 3. 0 mM). After cooling at 5 ºC، semen samples were frozen in liquid nitrogen vapor and plunged into liquid nitrogen for storage. Straws from each treatment were thawed to assess the semen quality in terms of sperm motility، viability، plasma membrane integrity and acrosomal integrity at 0 and 6 h after thawing. Post-thawed sperm motility was determined using a phase-contrast microscope. Viability، plasma membrane integrity and acrosomal integrity were evaluated by the supravital staining، hypo-osmotic swelling test and normal acrosomal reaction، respectively. Adding BHT in two extenders conferred better cryopreserving ability to spermatozoa compared to control groups. The highest (P < 0. 05) value was achieved by addition of 2. 0 mM BHT upon thawing and 1. 0 mM at 6 h after thawing. However، higher concentration of BHT (3. 0 mM) reduced the some evaluated parameters compared to other concentration used.
    Keywords: Buffalo semen, Butylated hydroxytoluene, antioxidant, cryopreservation
  • Arash. Hasanzadeh Seyedi, Bahram. Alizadeh, Hossein. Janmohamady Page 19
    This research accomplished for studying the effects of East Azerbaijan province of Iran bakery factory wastes (biscuit) in rations of broiler chickens on performance، carcass characteristics and bloody parameters (LDL، HDL، Triglyceride and Cholesterol). This bioassay was evaluated by using 600 Ross 308 broiler chicks and completely randomized design with 5 treatments and 5 replicate were used in this experiment in 15 to 49 d of age. Five diets were formulated to contain biscuit waste to 0% control، 10، 15، 20 and 25 percent as replacement for corn fraction in broiler diets. The result of bakery waste replacing for corn had significantly effects on broiler performance (P<0. 01). The highest feed intake and weight gain was related to broiler chicks fed with 25 % of biscuit waste diets. Biscuit waste replacing in all level to corn portion، improved the feed conversion ratio since of 4th week to end of experimental period and the best feed conversion ratio was relative to level 25% of biscuit waste than control group (1. 85 vs. 1. 91) (P<0. 01). The broiler chicks fed with biscuit waste had a lowest abdominal fat and highest breast weight and empty body weight (P<0. 01). Blood parameter analyzed result showed that hadn’t significantly difference between with control group and all blood parameter were in normal range.
    Keywords: Blood parameters, Rations, Biscuit waste, Broiler chicks
  • K. Khezri, A. Nobakhat, F. Mazloum Page 29
    This experiment was conducted to evaluate the effects of different levels of calcium، phosphorus and soybean oil on performance and egg quality in laying hens. Experiment was conducted as a factorial (3×2) (0 and 4% soybean oil) and (NRC calcium and phosphorus recommendation and 15، 30% more than NRC recommendation) in a completely randomized design with 216 Hi-line (W36) laying hens in 6 treatments and 3 replicates (with 12 hen in each replicate) for 12 weeks from 25-37 weeks of ages. Results showed that different levels of calcium، phosphorus and soybean oil have significant effects on performance and egg traits of laying hens (P<0. 05). The Highest egg production percent and daily feed intake were resulted by using 4% soybean oil. Using 4% soybean oil، 30% calcium and phosphorus more than NRC recommendation and interaction between them، significantly increased the egg yolk color index. However different levels of calcium، phosphorus and soybean oil and interaction between them could not significantly affect the eggshell quality.
    Keywords: Calcium, Egg traits, Laying hens, Performance, Phosphorus, Soybean oil
  • Hafezali Deljoo Isaloo, M.Pasha Eskandari Nasab Page 37
    compare the genetic parameters، genetic and environmental correlations between reproductive traits related to fertility than 85324 records (interval calving، days open and fertility rates 20 herds(34680 cows) in five lactation and climate، cold (Tabriz province)، moderate (Zanjanprovince) and tropical (Yazd Province) during the years 1985 to 2010 were of. To find out the factors affecting the characteristics and comparisons of mean GLM procedure and Duncan test using of SAS software was used. Components to estimate (co) variance components and genetic parameters in animal models by restricted maximum likelihood method without the derivative as a trait and multi-trait analysis and reliability modeling methods in WOMBAT32saftware used. Herd effects in the model - in - season of calving and parity as fixed effects and age of the cow''s stomach at the time of birth was considered as a covariate. Heritability of reproductive traits ranging from 0. 02 to 0. 075، respectively. Difference significant genetic correlation was observed between. Traitpregnancy rates among different areas of significant differences (P <0. 05). Addition، results showed a significant difference between the different regions traits of calves from birth، and there are open days (P <0. 01). Trait rate there are significant differences between different areas of pregnancy (P <0. 05).
    Keywords: Genetic parameters, Regions, Holstein cow, Reproductive traits
  • H. Sadeghpour, H. Nazarizadeh, H. Naeimipour Yuonesi Page 45
    An experiment was carried out to investigate the effects of different levels of energy (2400، 2500، 2600، 2700، 2800 and 2900 kcal/kg) on laying performance of Khorasan Razavi native hens. Three hundred 38-week-old native laying hens during Three 28-day periods were put into 30 groups of ten chickens، which were randomly allocated to six experimental diets. Each treatment was replicated five times in completely randomized design. The trial lasted for 12 weeks. All birds were given free access to water and diets. The results indicated that there were no significant differences in egg production، egg weight and egg mass at the end of the experiment. Daily feed intake (DFI) and feed conversion ratios (FCR) were significantly decreased as energy level of the diet was increased (P<0. 05) when treatments 2، 1 and 3 (ME=2800، 2900، 2700 Kcal/kg) had the lowest DFI whereas treatments 5، 6 (ME=2500، 2400 Kcal/kg) had highest DFI، respectively. FCR was influenced by dietary energy level. Hens on the diet with 2800 Kcal ME /kg had the lowest (2. 66) FCR compared to 2400 Kcal ME/kg that the highest FCR (3. 65). The results showed that a diet containing 2800 Kcal ME/kg adequately satisfied the maintenance and production requirements of Khorasan Razavi native hens during 38-50 week of production. Also، this ration was more economical.
    Keywords: Metabolizable energy, Performance, Laying native hens, Khorasan Razavi
  • N. Tabatabaie, M.H. Fathi Nasri, H. Farhangfar, A. Riasi Page 53
    In this study، samples of sugarcane bagasse were irradiated with doses of 100، 200، 300 KGy to evaluate the effect of electron beam on the chemical composition، ruminal degradability parameters and ruminal-postruminal digestibility of dry matter (DM)، neutral detergent fiber (NDF) and acid detergent fiber (ADF). For this purpose، initially using the nylon bag technique، the amount of 5 g of each sample (6 repeats) was ground and incubated for 0، 2، 4، 8، 16، 24، 48 and 72 hours in the rumen of two Holstein heifers and parameters of ruminal degradability were estimated. Statistical analysis of data on various parameters and effective degradability was performed using SAS software. Based on the results of the study، the reduction of ADF content of bagasse in irradiated treatments was ruminically significant (P<0. 05)، while for NDF content this reduction was statistically significant (P<0. 05). Quickly degradable fraction (a) of DM and NDF of sugarcane bagasse were significantly increased (P<0. 05). Potentially degradable fraction (b) of NDF of sugarcane bagasse increased with increasing of irradiation dose and for DM، it was decreased at first and then was increased at the dose of 300 KGy، although this change was not statistically significant. Total digestibility of DM in sugarcane bagasse increased significantly (P<0. 05). Ruminal digestibility of ADF was significantly increased with dose of 100 KGy (P<0. 05). The results showed electron beam irradiation had an effective role in improving the nutritive value and digestibility of sugarcane bagasse، but regarding the absence of an dose related effect، the dose of 100 kGy is recommended.
    Keywords: Sugarcane bagasse, Electron beam irradiation, Ruminal degradability
  • A. Nobakhat Page 63
    This experiment was conducted with 180 Hy- line (W36) laying hens in 5 treatments and 3 replicates (with 12 hens in each replicate) from 60 until 72 weeks of age in a completely randomized design to evaluate the effects of using different levels of Ziziphora clinopodioides L. medicinal plant on performance، egg traits، blood biochemical and immunity cells in laying hens. The levels of Ziziphora clino L in this experiment were 0، 0. 5، 1، 1. 5 and 2 percentage. The results showed that the using of different levels of Ziziphora clino L medicinal plant has significantly effects on feed conversion ratio in laying hens (P<0. 05). The best feed conversion ratio (2. 72) was obtained by using 1% of Ziziphora clino L. Using 2% of Ziziphora clino L. significantly (3. 51) increased the feed conversion ratio. The results showed that the using of different levels of Ziziphora clino L medicinal plant have significant effects on egg quality of laying hens (P<0. 05). So، the highest amount of specific gravity (1. 080mg/ml3) and yolk color index (4. 84) were observed in group4 by using 1. 5 percent of Ziziphora clino L medicinal plant and the highest amount of egg albumin weight (43. 40g) was observed in group 1 (control group). The results indicated that there were significant difference between treatments on blood biochemical parameters of laying hens (P<0. 05). So، the lowest amount of glucose (111. 22mg/dl) and triglyceride (1242. 3mg/dl) were observed in group5 by using 2 percent of Ziziphora clino L medicinal plant and the lowest level of cholesterol (137. 52mg/dl) was observed in group1. Using different levels of Ziziphora clino L medicinal plant had no significant effects on the levels of immunity cells in laying hens (P<0. 05). The overall results showed that the using Ziziphora clino L to 1. 5% of laying hens diets without having any adverse effects of performance، improve their egg traits. The highest decrease in blood glucose and triglyceride were obtained by using 2% of Ziziphora clino L.
    Keywords: Laying hens, Ziziphora clinopodioides L. Medicinal plants, Performance, Biochemical, immunity parameters