فهرست مطالب

پژوهشنامه اقتصادی
پیاپی 34 (پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/09/25
  • تعداد عناوین: 14
|
  • اکبر کمیجانی صفحه 13
  • فرهاد دژپسند*، حسین گودرزی صفحه 15
    مطالعات کاربردی در مورد کشورهای در حال توسعه نشان می دهد استفاده از سیاست کاهش ارزش پول، اثرات مختلفی بر تراز پرداختهای کشورهای در حال توسعه داشته است. سیاست کاهش ارزش پول زمانی می تواند کسری تراز پرداختها را تصحیح نماید که بازار ارز از ثبات نسبی برخوردار بوده و سیاستهای پولی و مالی نیز متعاقبا تعیین شده باشد و در حالت انبساطی قرار نداشته باشند. ثبات بازار ارز توسط شرط مارشال لرنر بررسی می شود. شرط مارشال لرنر بیان می کند که اگر مجموع مقدار مطلق کشش تقاضا و عرضه ارز یک کشور بیشتر از یک باشد بازار ارز از ثبات نسبی برخوردار است و افزایش نرخ ارز یا کاهش ارزش پول می تواند کسری حسابهای جاری را بهبود بخشد.
    در این مقاله شرط مارشال لرنر در ایران با استفاده از یک مدل سری زمانی و یک مدل تلفیقی مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج بررسی شرط مارشال لرنر توسط مدل سری زمانی برقراری شرط مارشال لرنر در ایران در کوتاه مدت و بلند مدت تایید نمی کند. همچنین بررسی شرط مارشال لرنر با استفاده از داده های تلفیقی نیز برقراری شرط مارشال لرنر در ایران را تایید نمی کند.
    کلیدواژگان: ایران، پول، کاهش ارزش پول، تراز پرداخت، شرط مارشال لرنر، نرخ ارز
  • رضا اکبریان*، سیدمحسن حیدری پور صفحه 43
    اهمیت توسعه بازارهای مالی در رشد اقتصادی همواره از مباحث کلیدی در اقتصاد توسعه است. هدف این مقاله بررسی تاثیر توسعه بازار مالی بر رشد اقتصادی ایران در کوتاه مدت و بلندمدت طی دوره زمانی (1386-1345) است. بدین منظور، از دو شاخص مختلف توسعه بازارمالی (نسبت پس انداز مالی به تولید ناخالص داخلی و نسبت اعتبارات داخلی به تولید ناخالص داخلی)، در دو الگوی مجزا و در قالب مدل اقتصادسنجی خود توضیح با وقفه های گسترده (ARDL) استفاده شده است. وجه تمایز این مطالعه با سایر مطالعات در این است که از یک سو جهت تایید نتایج به دست آمده از دو شاخص مختلف استفاده شده است و از سوی دیگر به دلیل غالب بودن ماهیت پولی شاخص حجم نقدینگی، از به کارگیری این شاخص صرف نظر شده است.
    نتایج حاصل از برآورد معادلات نشان می دهد که در هر دو الگو، شاخصهای مالی در کوتاه مدت بر رشد اقتصادی تاثیر منفی دارند اما در بلندمدت با کمی اغماض این رابطه میان شاخصهای توسعه مالی و رشد اقتصادی وجود دارد که حاکی از نبود نظارت دقیق در سیستم بانکی بر تسهیلات اعطایی است.
    کلیدواژگان: ایران، اقتصاد، رشد اقتصادی، بازار مالی، پس انداز بخش خصوصی، پس انداز مالی، مدل اقتصاد سنجی ARDL
  • کتر تیمور محمدی*، اسماعیل صفرزاده، میرحسین موسوی صفحه 65
    مسئله حائز اهمیت در دوره های اقتصادی این است که این دوران، در چه زمانی از یک مرحله، وارد مرحله دیگر می شود. اهمیت این موضوع آنجا است که سیاستهای اقتصادی اغلب اثرات خود را با وقفه های درونی و بیرونی به جای می گذارد و ممکن است سیاست اعمال شده در دوره ای که رکود بوده طراحی شده باشد ولی به دلیل وجود وقفه، اثرات خود را در دوره رونق بر اقتصاد بگذارد. پس برای اینکه سیاستها اثرات خود را در دوره ای که اعمال شده اند بگذارند، باید نقطه ای را که در آن اقتصاد از یک دوره رونق (رکود) به دوره رکود (رونق) وارد می شود، مشخص کرد. از آنجایی که این نقطه در آینده اتفاق می افتد پس یک عامل انتظاری است و باید پیش بینی شود. در این مقاله سعی شده است که این نقطه از طریق روش های آماری پیشرفته مانند شاخصهای ترکیبی آینده نگر و زنجیره مارکوف برای اقتصاد ایران برآورد شود.
    کلیدواژگان: دورانهای اقتصادی، نقطه چرخش، شاخصهای ترکیبی آینده نگر، زنجیره مارکوف، انتقال رژیم
  • فرشاد هیبتی*، موسی احمدی صفحه 91
    در دهه های اخیر تامین مالی اسلامی با روند رو به رشد قابل ملاحظه ای مواجه بوده است. یکی از مشخصات مهم آن، این است که هدف تامین کننده منابع مالی به هیچ وجه نمی تواند بهره باشد و بجای آن یک شاخص یا سهم را در منافع لحاظ می نماید. چند نوع محصول استاندارد در زمینه تامین مالی به منظور دستیابی به نیازهای تجارت و پروژه ها ایجاد شده است. برخی از این محصولات بطور مستقیم بر اساس مبانی قرآنی ایجاد شده اند و برخی دیگر نیز نتیجه مهندسی مالی می باشند که از ترکیب ابزارهای مالی متنوع و مورد قبول برای دستیابی به محصولی که در قبال ریسک قابل قبول، بازده قابل قبولی را نیز ایجاد کند، بوجود آمده است. بخش عمده ای از رشد تامین مالی اسلامی بخصوص در دهه1970، به دلیل نیاز موجود در زمینه صادرات نفت کشورهای اسلامی بود. در حال حاضر با وجود ایجاد تنوع در صنعت، تامین مالی پروژه محور اهمیت خود را از دست نداده است. در همین زمان، تامین کنندگان مالی اسلامی در اجرای تامین مالی پروژه محور، به محدودیتهای اعتباری بانک ها وابسته بودند. در مطالعه حاضر به بررسی تامین مالی پروژه محور پرداخته شده و با تامین مالی سنتی مقایسه می شود و در نهایت برخی تکنیک های مورد استفاده در این زمینه در کشورهای اسلامی تبیین خواهد شد.
    کلیدواژگان: تامین مالی اسلامی، منابع مالی، تامین مالی پروژه محور، مهندسی مالی، تامین مالی سنتی
  • حمیدرضا وکیلی فرد*، علیرضا زارعی صفحه 113
    طبق تئوری قیمت گذاری آربیتراژ(APT) بازده واقعی سهام شرکت به مجموعه متنوعی از عوامل کلان ریسک اقصادی ومالی، وهمچنین عوامل خاص شرکت یاصنعت وابسته است. حساسیت بازده یک دارایی به تغییرات پیش بینی نشده درعوامل کلان ریسک بیانگر معیار ریسک سیستماتیک ورقه بهادار است. درحالت تعادل، بازده پیش بینی شده ورقه بهادار تابعی خطی از حساسیتهای بازده واقعی ورقه بهادار به تغییرات پیش بینی نشده در عوامل کلان ریسک است. APT تعداد یا ماهیت این عوامل را مشخص نمی کند. تحلیل عاملی بازده سهام می تواند برای تعیین حساسیتهای اوراق بهادارخاص نسبت به عوامل کلان ریسک بکار رود، بدون آنکه این عوامل را شناسایی کند. دراین راستا تحقیق حاضر سعی در پاسخگویی به این پرسش دارد که: آیامی توان با استفاده از معیارهای ریسک حسابداری در دوره جاری، تغییرات مقطعی معیارهای ریسک APT (حساسیتها)را در دوره آتی پیش بینی نمود؟ مطالعه تجربی برای نمونه ای شامل سهام 42 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1378 تا 1383 صورت گرفت. متغیر(های) وابسته، معیارهای ریسک APT ناشی از تحلیل عاملی بازده ماهانه سهام، ومتغیرهای مستقل مجموعه ای از متغیرهای متداول حسابداری مرتبط با فعالیتهای عملیاتی و مالی شرکتها، شامل معیارهای مرتبط با نقدینگی، مدیریت بدهی، سودآوری و کارایی، ریسک تجاری، ارزش بازار(نسبت دورگه) و اندازه شرکت می باشد. ضرایب رگرسیون با استفاده از مدل مبتنی بر داده های تابلویی تخمین زده شدند. معناداری مدل توسط آماره F آزمون گردید. بر این اساس، در دامنه مطالعه انجام شده، متغیرهای متداول حسابداری می توانند سهمی از تغییرات مقطعی معیارهای ریسک APT در دوره آتی را توضیح دهند.
    کلیدواژگان: بورس اوراق بهادار تهران، ریسک سیستماتیک، آربیتراژ، بازده سهام، قیمت گذاری، نظریه قیمت گذاری آربیتراژ (APT)
  • قهرمان عبدلی* صفحه 135
    دراین مقاله نرخ تنزیل اجتماعی برای ایران محاسبه شده که در ارزیابی اقتصادی و تحلیل فایده- هزینه پروژه های سرمایه گذاری نظیر طرحهایی که مقاصد بهبود زندگی مردم را بررسی می کنند، مورد استفاده قرار می گیرد. اجزای این نرخ طبق فرمول رمزی شامل نرخ رشد مصرف واقعی سرانه، کشش مطلوبیت نهایی مصرف و نرخ تنزیل مبتنی بر مرگ و میر است. بر اساس آمار سری زمانی واقعی 1386-1353 (سی و یک سال) نرخ تنزیل 2/7% برآورد شده است. با توجه به منطق بکار گرفته شده و مقایسه آن با کشورهای دیگر، این نرخ معقول بنظر می رسد و می تواند در عمل نیز بکار گرفته شود.
    کلیدواژگان: ایران، نرخ تنزیل اجتماعی، تجزیه وتحلیل فایده، هزینه، سرمایه گذاری، مصرف، مرگ و میر
  • مهدی تقوی*، علی قلی پور سلیمانی صفحه 157
    پاسخ به این پرسش که «چه عواملی در افزایش درآمد های گردشگری خارجی ایران موثر هستند؟» زمینه اجرای پژوهش حاضر را فراهم آورده است. «افزایش تعداد اتاق در هتل»، «آموزش منابع انسانی شاغل در صنعت گردشگری» و «جنگ» از جمله متغیرهای توضیحی هستند که به گمان محقق می-توانستند موجب تاثیر بر گردشگری خارجی ایران(متغیر وابسته)شوند. نوع داده های پژوهشی سری-زمانی 1386-1357 است.
    برای آزمون پایایی سری زمانی از آزمون ریشه واحد و به منظور آزمون فرضیه های پژوهش و برآورد مدل تعادل بلند مدت از رگرسیون چند متغیره و تکنیک خود توضیح با وقفه های گسترده (ARDL) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان می دهد که ضرایب متغیر های مربوط به «تعداد اتاق هتل»، «درآمد های ارزی دوره های گذشته»، «قیمت اتاق هتل»، «نرخ آزاد ارز»، «آژانس های گردشگری» معنادار و علامت آنها نیز طبق انتظار است.
    کلیدواژگان: ایران، صنعت گردشگری، ARDL، هتل، توسعه گردشگری، سری زمانی
  • محسن ابراهیمی*، علیرضا قنبری صفحه 173
    عامل اصلی در نوسانات درآمدهای نفتی، نوسان قیمتهای نفت است. از آنجایی که اقتصاد ایران متکی به درآمدهای نفتی است؛ تثبیت و مقابله با ریسک نوسانات قیمت نفت، لازم و ضروری می نماید. یکی از راهکارهای نوین و جذاب مقابله با ریسک قیمت نفت، ورود به بازارهای کاغذی نفت و استفاده از ابزارهای مشتقه مالی است که موضوع مطالعه این مقاله است. ابزار پوششی مورد استفاده مقاله، قراردادهای آتی یک تا چهار ماهه آتی بورس نفتی نایمکس می باشد. در این مطالعه با استفاده از روش های مختلف اقتصادسنجی حالات مختلفی برای استراتژی پوشش ریسک بدست آمد که برای انتخاب بهترین حالت، کارایی و مطلوبیت هر کدام محاسبه شده و نتایج نشان می دهند که با استفاده از قراردادهای آتی می توان ریسک درآمدهای نفتی را حداقل 85 درصد کاهش داد که در بهترین حالت به 96 درصد نیز می رسد.
    کلیدواژگان: ایران، نوسانات درآمدهای نفتی، نوسان قیمت نفت، بورس نفتی نایمکس، پوشش ریسک، بازارهای آتی نفت خام، نرخ بهینه پوشش ریسک، مدل اقتصادسنجی VAR، مدل اقتصادسنجی ECM
  • فرهاد خداداد کاشی*، خلیل حیدری صفحه 205
    فقر مقوله ای است جهانی که هم کشورهای در حال توسعه و هم کشورهای توسعه یافته نسبت به آن نگرانی دارند. علاوه بر این، سازمان های بین المللی برای کاهش آن تلاش می کنند. قانون اساسی ایران و سندهای قانونی الزام آوری همچون سند چشم انداز و قانون برنامه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر کاهش فقر در ایران تاکید دارند. در این مقاله شاخصهای فقر در ایران به روش های مختلف و با تاکید ویژه بر رویکرد تغذیه ای محاسبه می شوند. درصد افراد فقیر و شکاف فقر و شاخص سن، از جمله شاخصهای مورد استفاده در این مقاله هستند. یافته های این مقاله دلالت بر آن دارد که مجموعه تحولات اقتصادی و اقدامات حمایتی منجر به کاهش فقر مطلق و افزایش فقر نسبی در ایران شده است. علاوه بر این با مقایسه روش های مختلف اندازه گیری فقر درمی یابیم که اندازه فقر و درصد افراد فقیر جامعه تابعی از نحوه نگرش به مفهوم فقر است. واقعیت اقتصاد ایران موید آن است که در حوزه سیاستگذاری برای کاهش فقر، مفهوم مطلق فقر مناسب ترین مفهوم است.
    کلیدواژگان: ایران، فقر، عامل فقر، درصد خانوارهای فقیر، شاخص سنجش فقر، شکاف فقر، شاخص سن، عملکرد تغذیه ای
  • خسرو پیرایی*، محمدرضا شهسوار صفحه 233
    استان فارس با دارا بودن حدود 5/6 درصد از کل جمعیت کشور و وسعت جغرافیایی قابل توجه و امکانات و قابلیتهای مناسب اقتصادی- اجتماعی همواره با کاستی ها و محرومیتهایی روبرو بوده است. بنابراین آگاهی از وضعیت فقر در مناطق شهری و روستایی استان می تواند زمینه ساز مناسبی به منظور سیاستگذاری های کوتاه مدت و بلند مدت در امر توسعه استان باشد. با در نظر گرفتن این موضوع در مطالعه حاضر، وضعیت فقر در مناطق شهری و روستایی استان فارس طی سالهای86-1374 بررسی شده است. بدین منظور پس از ارائه تعاریف فقر و انواع آن و مروری بر مطالعات صورت گرفته، خط فقر مطلق بر مبنای 50 درصد میانه مخارج خانوارها تعیین شده و سپس شاخصهای فقر مانند نسبت سرشمار، نسبت شکاف درآمدی، شدت فقر، شاخص سن و کاکوانی معرفی و برای مناطق شهری و روستایی استان محاسبه شده است. نتایج محاسبه این شاخصها نشان می دهد که میزان خط فقر مطلق سالانه خانوارها در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی بوده و روند شاخصهای فقر در مناطق شهری و روستایی نشان دهنده روند نزولی فقر در این مناطق طی دوره مورد بررسی است.
    کلیدواژگان: استان فارس، وضعیت اقتصادی، فقر، خط فقر، مناطق شهری و روستایی، شاخص فقر فاستر، گریر و توربک
  • علیمراد شریفی*، رحمان خوش اخلاق، محمد اسماعیل همدانی گلشن، زین العابدین صادقی صفحه 265
    امروزه یکی از مشکلات صنعت برق و بویژه بازارهای لحظه ای برق، تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز در طی دوره پیک است. به روش سنتی حل این مشکل، احداث نیروگاه های جدید و افزایش ظرفیت تولید انرژی الکتریکی است. راه حل اقتصادی دیگر مدیریت سمت تقاضا از طریق مدیریت بار می باشد. روش های متفاوتی برای مدیریت بار از بعد فنی، همانند کنترل مستقیم وجود دارد؛ اما از بعد اقتصادی (از طریق ایجاد انگیزه قیمتی و غیر قیمتی) می توان مدیریت بار را اجرا کرد، یکی از روش های اقتصادی مدیریت بار که ریشه در نظریات بخش عمومی دارد روش خود جیره بندی است.
    روش تحقیق این مقاله از نوع توصیفی مبتنی بر روش تحلیل محتوا است و سعی می شود ضمن معرفی این روش به عنوان یک روش کارآمد با بررسی مقالات بنیادی سیر تکامل این مدل در اقتصاد طی سه دهه اخیر ارائه شود. بر اساس یافته ها، مطالعه ادبیات اقتصادی موجود در این زمینه را می توان به دو دوره 1978 تا 1990 (دوره معرفی مدل خود جیره بندی) و دوره 1990 تاکنون (توسعه و کاربرد مدل) تقسیم کرد.
    کلیدواژگان: ایران، صنعت برق، مدیریت بار الکتریکی، خود جیره بندی، قیمت گذاری، قطع بار، تابع رفاه اجتماعی
  • سید نعمت الله موسوی*، حمید محمدی، فرزانه طاهری صفحه 289
    سیاستهای حمایتی دولت در رابطه با محصولات استراتژیک، همواره در راستای حمایت از مصرف کنندگان بوده است. این در حالی است که سیاست قیمت گذاری دولت بر الگوی کشت کشاورزان تاثیرگذار است. یک راه سنجش تاثیر سیاستهای قیمت گذاری دولت بر روند تولید یک محصول محاسبه نرخ حمایت اسمی می باشد. در این مطالعه سیاست قیمت گذاری دولت طی دوره 1385-1353 بر عکس العمل کشاورزان گندم کار با روش هم انباشتگی مورد مطالعه قرار گرفت. نوسانات نرخ حمایت اسمی طی دوره مذکور نشان داد که سیاستهای قیمتی در رابطه با تغییر شرایط از انعطاف لازم برخوردار نبوده است. نرخ حمایت اسمی طی دوره مزبور در تمام سالها، کمتر از یک بوده است که نشان می دهد نه تنها حمایت واقعی از گندم کاران صورت نگرفته؛ بلکه آنها بطور ضمنی مالیات هم پرداخت کرده اند. همچنین تحلیل هم انباشتگی نشان داد که در بلند مدت رابطه مثبت بین سطح زیر کشت و نرخ حمایت اسمی و همچنین بین رشد تولید گندم و نرخ حمایت اسمی وجود دارد.
    کلیدواژگان: استان فارس، سیاست حمایتی دولت، گندم، شاخص قیمت، سطح زیر کشت، تولید گندم، تحلیل هم انباشتگی، نرخ حمایت اسمی، تحلیل اقتصادی
  • محمد آبیلی صفحه 309
|
  • Farhad Dejpasand*, Hossein Goudarzi Page 15
    Applied study about developing countries indicates real devaluation of the currency has different effect on balance of payments. Devaluation of the currency can improve balance of payment if the exchange market was in the relative stability and monetary and fiscal policy was also specified and not expansionary. Exchange market stationary examines by Marshal Lerner condition. Marshal Lerner condition states that if absolute sum of demand and supply elasticity of exchange rate is greater than one exchange market is stable and increasing exchange rate or devaluation of the currency can improve the balance of payments. This study examines Marshal Lerner condition in Iran by Time series and panel data model. The result of this empirical examine suggests that the Marshal Lerner condition does not satisfy by time series estimation of the model in long and short run. The result of panel data estimation of the model also suggests that Marshal Lerner condition does not hold in Iran.
  • Reza Akbarian*, Seyyed Mohssen Heydaripour Page 43
    The aim of this paper is to investigate the effect of financial market development on economic growth in the context of the Iranian economy in short and long-run over the period 1966–2007. Two financial developments indices (rate of financial saving to GDP and rate of domestic credit to GDP), has been used in two separate econometric models "Auto- Regressive Distributed Lag (ARDL)" in order to investigates the effects of financial market development on the economic growth. In order to explain the private sector behavior, the rate of claims on private sector to domestic credit has been used as an independent variable. The empirical results in two models suggest that in the short and long run, the financial development has negative effect on economic growth. This result supports the opinion about negative effect of financial development on economic growth in developing countries with a weak control on loans. In both models the influence of openness on economic growth is positive. The results also show the economic adjustment policies had negative effect on economic growth.
  • Teimour Mohammadi*, Esmaeel Safarzadeh, Mir Hossein Mousavi Page 65
    When a business cycle enters to new phase is more important. Because the policies usually affect economy with some internal and external delays. It is possible that a policy designed on recession period affect economy in expansionary phase. For this reason it is very important to identify business cycle turning points in real time. These points occur on future and are expected factors, then must to be forecasted. In this paper we estimated business cycle turning points in Iran economy using advanced statistic
    Methods
    such as mixed provident indicators and Markow chains.
  • Farshad Heybati*, Musa Ahmadi Page 91
    In recent decades, Islamic finance has been faced with a considerable growth trend. One of its main characteristics is that financier cannot charge any interest and will consider a mark-up or share in the profits instead of that. Several kinds of standard products have been developed in financing areas toward trade and projects. Some of these products have been developed directly according to the Quran principles and some others are the result of financial engineering which have been created from the combination of diversified and accepted financial instruments for achieving the product which leads to the acceptable return against acceptable risk. Major part of the said growth of Islamic finance especially in 1970s was for the reason of the needs for oil export of Islamic countries. Now, although industries have been faced with several diversifications, the importance of project finance has not been decreased. At the same time, Islamic financiers have been dependent to the credit constraints of the banks. Current study will assess the project finance, will compare it with the traditional financing and finally will determine some of the techniques which is being used in Islamic countries.
  • Hmidreza Vakilifard*, Alireza Zareie Page 113
    According to the Arbitrage Pricing Theory (APT) actual returns depend on a variety of pervasive economic and financial risk factors; as well as firm or industry specific influences. The sensitivity of an asset’s returns to unanticipated changes in the perspective risk factors reflects the security’s measure of systematic risk. In equilibrium, the expected security return is a linear function of the sensitivities of actual security returns to unanticipated changes in the pervasive risk factors. The APT does not specify the number or the nature. Factor analysis of stock returns can be used to determine sensitivities of individual securities to pervasive risk factors without having to identify these risk factors. In this paper, we imperially tested following question; ‘Can we used traditional accounting risk measures from the current period to explain cross-sectional variations of the APT risk measures (sensitivities) in the next period? The empirical analysis was carried out using a sample include 42 firms from Tehran Stock Exchange and covered 1999-2005. The dependent variables were the APT risk measures, derived from principal factor analysis of monthly stock returns. The set of independent variables was an extensive list of traditional accounting risk measures associated with a firm’s operating and financial activities. The accounting risk measures used in this study represented the firm’s liquidity, dept management, profitability and efficiency, business risk and market value (hybrid ratio), as well as the size of the company. Relying on predictive correlation and multiple regression analysis and application of panel data models, an association was established between independent and dependent variables. the model significance was tested by F statistic and observed significant association in case of accounting variables. Traditional accounting variables some deal can explain cross-sectional variations of the APT risk measures in next period.
  • Ghahreman Abdoli* Page 135
    This paper estimates a social discount Rate for Iran for the purpose of economic evaluation of investment projects such as those aimed at improving the nation's welfare. The component parameters of this rate are, the growth rate of per capital consumption in real term, the elasticity of the marginal utility of consumption and mortality-based discount rate. Based upon time series data the overall figure out of be %7.2, that appears to be reasonable and thus may be used in cost-benefit analysis in the country.
  • Mehdi Taghavi*, Ali Gholipoor Page 157
    Which factors are considered as effective elements to growth of tourism in Iran? Additional number of the room in a hotel, the cost of a room in a hotel, or the exchange rate? The training of the human resources who are working for the tourist industry, the tourist agencies, inflation rate and war are the explanatory variables that have an effective role in increasing the incomes of the foreign tourism as a dependent variable in Iran. Research Data is time series 1979-2007. ARDL technique are used to estimate the long-run model and to determine the cause- effect relationship among the variables. The results of this research shows that the coefficient of the variables which are related to the (number of the room in a hotel), (the foreign exchange receipt of the previous periods), (the cost of a room in a hotel), (the exchange rate), and (the tourist agencies) are meaningful and have the expected sign.
  • Mohssen Ebrahimi*, Alireza Ghanbary Page 173
    The main factor influencing the fluctuation of oil revenues is the price fluctuation of oil. Considering that Iran economy is dependent on oil revenues, therefore controlling the risks of price fluctuation in oil, seems to be quite necessary. One of the new strategies in controlling price risk factor is entering into the oil paper market, and using financial derivatives as an instrument, which is the subject of review in here. Coverage instrument used, are future contracts of one to four month in nymex oil stock exchange market. In this review, by using different methods of econometric, different situation for strategies covering the risk was resulted, of which for selecting the best situation, efficiency and desirability for each one is estimated. Results show that, by using future contracts, we can reduce the risks of oil revenues at least by 85%, which is reached upto 96% in most suitable circumstances.
  • Farhad Khodadad Kashi*, Khalil Heydari Page 205
    Poverty is a worldwide phenomenon which both developed and developing countries are entangled with. Poverty alleviation is now considered as a goal by governments and international institutions. The emphasis is very much on poverty reduction by Iran’s Constitution and other binding Acts such as socio-economic plans and The Perspective Document. In this paper, an attempt has been made to measure different poverty indices with emphasis on nutrition approach. Head count ratio, poverty gap and Sen index are among the poverty indices measured in this study. Our findings indicate a reduction in absolute poverty along with an increase in relative poverty during the period of the study. It has also been shown that the extent of poverty depends on the concept of poverty accepted by authorities. Considering the facts relating to Iran’s economy as well as resource limitation, the best concept of poverty for policy formulation is the absolute one.
  • Khosrow Piraee*, Mohammad Reza Shahsavar Page 233
    Fars province, with the population almost equal to the 6.5 percent of the total country population and noticeable geographic-wide and remarkable facilities and suitable economic-social capabilities, always has been encounter to defects and shortages. Thus, understanding of povertystatus in urban and rural areas of the Province can make a suitable predisposition for the short and long run policy makings in order to province development. With regarding to it, the poverty status in rural and urban regions is being considered during the years 1995-2007. For that purpose of presentations of poverty definitions and its kinds and reviews on literatures, absolute poverty line is determined on the basis of fifty percent of median household expenditures, and then the poverty indices like headquant ratio, poverty income gap ratio, severity of poverty, Sen index and Kakwani index are calculated for the urban and rural areas of the province. The results of poverty indices show that the annual absolute poverty line in urban areas is more than rural areas and poverty indices trend in urban and rural areas show the decreasing poverty trend in these areas during the period of this study.
  • Alimorad Sharifi*, Rahman Khosh Akhlagh, Mohammad Esmail Hamdani Golshan, Zeinolabedin Sadeghi Page 265
    Securing electrical energy usages in peak period is one of the problems in power industry. Establishing new plants and increasing in capacity electrical energy is the easiest solution of the chose. But demand side management through load management is another solution. Economical load management is operational way by price motive, that self –rationing is one of the economical load management method. In this paper, effort is made to introduce self –rationing and surviving original paper in this subject in economic literature in recent 30 years. we can divide existing literature in two period, first period 1978 to 1990(introduction self –rationing method) and period 1990 up to now (application and expansion).
  • Seyyed Nematollah Moosavi*, Farzaneh Taheri Page 289
    Government supporting policies in the case of strategic crops have been inclined toward consumers. The polices influence farmers cultivation pattern. Nominal Protection Rate is as a measure to investigate the impact of government pricing polices on crop production. The impact of government pricing policy on wheat growers response over 1353-1385 (1974-2006) was studied using Cointegration analysis. Fluctuations of nominal protection rate during the selected period revealed that price polices have not been flexible in proportion to the changes in conditions. Nominal protection rate of less than unity over the study period indicates that not only wheat growers have not been supported but also have paid tax implicitly. The cointegration analysis showed a positive long run relationship between nominal protection rate and cropping area as well as wheat production.