فهرست مطالب

مجله پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی
پیاپی 1 (تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/06/08
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمود گودرزی، رسول نظری، محمد احسانی صفحات 11-20
    هدف این تحقیق بررسی اثرات مهارت های ارتباطی بر کسب مهارت های مدیریتی مدیران ورزشی ایران بود. تحقیق از نوع توصیفی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را حدود 700 نفر از مدیران ورزشی سازمان های ورزشی ایران تشکیل می دادند. نمونه ی آماری تحقیق، به صورت تصادفی طبقه ای، انتخاب شد. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه های مهارت های ارتباطی پایایی (81/0) و پرسشنامه مهارت های مدیریتی با پایایی (88/0) بود. از روش آماری استنباطی و مدل یابی معادلات ساختاری به بررسی اثرات متغیرهای مشاهده شده بر متغیرهای مکنون پرداخته شد. یافته های این پژوهش نشان داد؛ بین مهارت های مدیریتی در بین مدیران ورزشی در حوزه های مختلف همچنین بین مهارت های مدیریتی بین مدیران ورزشی مرد و زن اختلاف معنی داری وجود دارد. بر اساس نتایج بدست آمده از مدل معادلات ساختاری، مهارت های ارتباطی به میزان (89/0) بر مهارت های مدیریتی اثر گذار می باشد، این عدد حاکی از موثر بودن مثبت و مناسب مهارت های بنیادی ارتباطی بر کسب و تقویت مهارتهای سه گانه مدیریتی می باشد. از این رو نتایج مدل های مفهومی تحلیل مسیر مهارت های ارتباطی و مهارت های مدیرتی را تائید نمود.
    کلیدواژگان: مهارت های ارتباطی، مهارت های مدیرتی، مدیران ورزشی، معادلات ساختاری
  • محمدعلی قره، مرجان عادل قهرمانی، حامد صفری صفحات 21-28
    هدف از انجام این پژوهش، بررسی مولفه های خودتوصیفی بدنی مربیان زن نخبه آمادگی جسمانی کشور بود. به همین منظور پرسشنامه 70 گویه ای خود توصیفی بدنی ساخته شده توسط مارش و همکاران (1994) در اختیار 83 مربی زن نخبه ایروبیک و آمادگی جسمانی سراسر کشور قرار گرفت. روایی ابزارهای مذکور توسط متخصصین و پایایی آن ها نیز در یک مطالعه مقدماتی مورد ارزیابی قرار گرفته و آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اضطراب بدنی اجتماعی 0/92 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کولموگروف اسمیرنف، یو من ویتنی، کروسکال والیس، t گروه های مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و همبستگی پیرسون استفاده شد. بر اساس یافته های پژوهش، بین میانگین نمره خود توصیفی بدنی (F=3/082، p=0/021) و همچنین خرده مقیاس های لیاقت ورزشی، قدرت، استقامت چربی بدن و عزت نفس مربیان زن نخبه ایروبیک کشور به تفکیک تعداد جلسات تمرین منظم آنان در هفته تفاوت معنی دار وجود دارد (0/05>p). بین مربیان متاهل و مجرد در خرده مقیاس های ظاهر بدنی و چربی بدن تفاوت معنی دار وجود داشته (0/05>p) و میانگین نمره مربیان مجرد در این دسته از مولفه ها بیشتر است. به طور کلی یافته های این پژوهش بر نقش کلیدی مولفه های خود توصیفی بدنی مربیان زن نخبه ایروبیک و آمادگی جسمانی کشور تاکید می ورزد.
    کلیدواژگان: خودتوصیفی بدنی، مربی نخبه، ایروبیک، آمادگی جسمانی
  • ابوالفضل فراهانی، یعقوب بدری آذرین، الهام محمدی اقدم صفحات 29-38
    تحقیق حاضر با هدف تعیین ارتباط بین عوامل انگیزشی و تحلیل رفتگی شغلی دبیران تربیت بدنی شهر تبریز بر اساس مدل انگیزشی ERG صورت گرفته است. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی می باشد. از بین 500 نفر از دبیران تربیت بدنی مقطع راهنمایی و متوسطه تبریز تعداد 226 نفر با استفاده از جدول نمونه گیری مورگان در سال 1390 انتخاب گردید. از پرسشنامه نیازهای ERG و سیاهه فرسایش شغلی مسلوچ (MBI) برای گرد آوری داده های تحقیق استفاده گردید. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS.17 و روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون، آزمون تی مستقل انجام گرفت. از دیدگاه دبیران تربیت بدنی سایر دبیران آموزش و پرورش نگرش مساعدی درباره درس تربیت بدنی ندارند و آنرا درسی که تلاش کمتری نیاز دارد تلقی می کنند. نتایج نشان داد بین عوامل انگیزشی آلدفر و تحلیل رفتگی شغلی ارتباط مستقیمی وجود دارد. اما فقط دو عامل نیازهای وابستگی و نیازهای فیزیولوژیکی پیش بینی کننده تحلیل رفتگی شغلی معلمان بودند (P<0/01).
    کلیدواژگان: عوامل انگیزشی ERG، تحلیل رفتگی شغلی، دبیران تربیت بدنی
  • حمید قاسمی، مهوش نوربخش، اسماعیل سعدی پور، فاطمه صدیقی صفحات 39-48
    هدف تحقیق تحلیل محتوای برنامه تلویزیونی ورزشی نود در سال 88-87 بود. جامعه آماری این تحقیق عبارت از برنامه های نود پخش شده در یک دوره کامل سوپرلیگ از مرداد ماه 87 تا خرداد 88 می باشد. نمونه گیری به طور هدفمند و از نیم فصل یا شش ماه دوم پخش برنامه بود. با تهیه برگه و دستورالعمل کد گذاری و تعاریف عملیاتی از مقوله ها با سه واحد، برنامه، آیتم و موضوع تحلیل محتوا انجام شد. یافته ها نشان دادکه 77% موضوعات برنامه پیرامون مباحث اصلی و 23% پیرامون مباحث فرعی بود. در 78 درصد موضوعات مطرح مجری هیچ اعتراضی نداشته ودر 96 درصد موضوعات درگیری کلامی بین مجری و میهمان رخ نداده است. سهم موضوعات حاشیه ای در قسمت های گفتکوی استودیویی برنامه بیشتر از دو برابر بخش های تولیدی برنامه است. رویکرد برنامه بیشتر پیرامون موضوعات مدیریتی بوده و نسبت به مدیران و کادر فنی تیم ها منتقدانه و نسبت به بازیکنان منفعلانه ونسبت به داوران محتاطانه است.
    بکار بردن 37درصد لحن تمسخر در یک برنامه جدی و زنده تلویزیونی، رویکرد برنامه را کاملا معترضانه و جنجالی نشان می دهد. انتقاد بدون تمسخر برنامه واستفاده از متخصصین در حوزه های مختلف ورزشی به بهبود برنامه کمک می کند و در ابقاء برنامه بسیار موثر خواهد بود.
    کلیدواژگان: برنامه تلویزیونی ورزشی نود، لیگ فوتبال ایران
  • غلامرضا شعبانی بهار، ابوالفضل فراهانی، حمیده لطیفی صفحات 49-58
    هدف این پژوهش تعیین رابطه بین اعتیاد به کار و کیفیت زندگی دبیران زن تربیت بدنی شهر کرمانشاه بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده و به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را 110 نفر از دبیران زن تربیت بدنی شهر کرمانشاه تشکیل می دادند که براساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 80 نفر از آنها و به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های اعتیاد به کار (اسپینز و رابینز) و پرسشنامه کیفیت زندگی (وار و شربورن) استفاده گردید که یایایی آنها به ترتیب 0/82 و 0/85 از طریق آلفای کرونباخ تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه معکوس معنی داری قوی بین اعتیاد به کار و کیفیت زندگی دبیران وجود داردبه عبارت دیگر، زمانی که نمره اعتیاد به کار معلمان بالا می رود نمره کیفیت زندگی آنان پایین تر می آید همچنین بین اعتیاد به کار و مولفه های کیفیت زندگی (سلامت عمومی، عملکرد اجتماعی، انرژی و احساسات و سلامت روانی)رابطه ی معکوس معنی دار وجود دارد. لذا توصیه می شود معلمان تربیت بدنی همواره اعتدال در کار را رعایت کرده و ضمن اجتناب از افراط و تفریط در کار همیشه در حفظ سلامت روحی و روانی خود کوشا و هوشیار باشند.
    کلیدواژگان: اعتیاد به کار، کیفیت زندگی، دبیران تربیت بدنی
  • علی اصغر رواسی، رحمن سوری، مریم صالحی صفحات 59-68
    هدف پژوهش حاضر مقایسه تاثیر ترکیبی فعالیت هوازی و محدودیت کالریکی بر سطح CRP و فیبرینوژن سرم زنان چاق کم تحرک می باشد. بدین منظور تعداد 40 نفر زن چاق کم تحرک با میانگین و انحراف استاندارد سن، درصد چربی و شاخص توده بدنی (98/6± 6/44سال، 95/3±6/26 درصد و81/2±6/30 کیلوگرم بر متر مربع) انتخاب و بصورت تصادفی به چهار گروه تجربی1 (فعالیتهای ورزشی)، تجربی2 (محدودیت کالریک)، تجربی 3 (مداخله ترکیبی) و کنترل تقسیم بندی شدند. برنامه تمرینی هشت هفته ای در گروه تجربی1 شامل دویدن روی تریدمیل به مدت 50 تا 60 دقیقه، هفته ای 5 جلسه و گروه تجربی2 از یک رژیم غذایی با محدودیت کالری معادل انرژی مصرفی فعالیت ورزشی گروه تجربی 1 استفاده کردند، آزمودنی های گروه تجربی 3 نیز از برنامه تمرینی گروه تجربی1 با نصف کردن جلسات تمرینی (25 الی 30 دقیقه در هر جلسه) و برنامه رژیم غذایی گروه تجربی2 با 2/1 محدودیت کالری به صورت ترکیبی استفاده کردند. در شیوه زندگی گروه کنترل تغییری ایجاد نشد. مرحله اول خونگیری پس از 12 ساعت ناشتایی و در پایان پس از 48 ساعت از خاتمه تمرینات در شرایط تجربی اجرا شد. یافته های پژوهش نشان داد که مقادیر وزن، شاخص توده بدنی و درصد چربی بدن در همه گروه های تجربی کاهش معنی داری یافت که بالاترین تغییر در گروه تجربی1 با مقادیر تغییرات 6/4%، 6/4% و 1/9% مشاهده شد(p>0/05). نتایج تحقیق حاکی از از کاهش قابل توجه 6/56%، 7/25% و 2/44% سطوح CRP به ترتیب در گروه های تجربی 1، 2 و 3 می باشد. این کاهش در گروه تجربی1 (فعالیت ورزشی)و 3 (مداخله رژیم غذایی و فعالیت ورزشی)معنی دار بود که به ترتیب از 64/1±1/3 به 08/1±3/1 و از 10/2±9/2 به 47/1±6/1 میلی گرم بر لیتر کاهش یافت(P>0/01). سطوح فیبرینوژن نیز در هر سه گروه تجربی 1، 2 و 3 به ترتیب 7/11%، 2/6% و 8/7% کاهش یافت که این کاهش در گروه تجربی 1(فعالیت ورزشی) و 3 (مداخله رژیم غذایی و فعالیت ورزشی)معنی دار بودکه به ترتیب از 83/27±4/278 به 25/8±7/24 و از 60/25±3/271 به 56/29±0/250 میلی گرم بر دسی لیتر(P>0/01). بین مقادیر سرمی CRP و فیبرینوژن با درصد چربی بدن، وزن بدن، شاخص توده بدنی و تغییرات درصد چربی بدن همبستگی پائینی مشاهده شد(P>0/05).
    کلیدواژگان: فعالیت هوازی، محدودیت کالریکی، فیبرینوژن، CRP، زنان چاق
  • عباسعلی گائینی، صادق ستاری فرد، وجیهه رضایی صفحات 69-74
    مقدمه
    نوشیدنی های ورزشی برای بهبود عملکرد ورزشی استفاده می شوند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر کوتاه مدت دو نوشیدنی انرژی زا بر توان بی هوازی دانشجویان دختر ورزشکار بود.
    روش
    در این مطالعه ی دو سوکور، 12 دانشجوی دختر ورزشکار دانشگاه تهران(0/75±21/1 سال، 5/9±56/9 کیلوگرم، 4/59±167 سانتی متر; انحراف استاندارد ± میانگین) به صورت داوطلبانه، طی 4 جلسه (بدون نوشیدنی، دارونما، نوشیدنی شارک و جینس) در آزمون بی هوازی رست شرکت کردند. توان های بی هوازی اوج، حداقل، میانگین و شاخص خستگی محاسبه شدند. داده ها جمع آوری شده با استفاده از آزمون آماری اندازه گیری های مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    هیچ تفاوت معنی داری بین توان بی هوازی اوج (0/557=p)، حداقل (0/132=p)، میانگین (0/853 =p)، و شاخص خستگی (0/13=p)طی 4 مرحله آزمون رست مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    بر اساس داده های مطالعه ی حاضر، به نظر می رسد مصرف نوشیدنی های انرژی زای شارک و جینس نمی تواند موجب بهبود توان های بی هوازی و کاهش خستگی دختران ورزشکار هنگام اجرای آزمون رست شوند.
    کلیدواژگان: نوشیدنی انرژی زا، توان بی هوازی، دختران ورزشکار
  • محمدرضا اسد، جواد وکیلی صفحات 75-80
    هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر 8 هفته تمرین مقاومتی بر مقادیر میوستاتین پلاسمایی مردان چاق غیر ورزشکار بود. تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی می باشد به همین منظور 19 مرد چاق غیر ورزشکار بصورت داوطلبانه در تحقیق حاضر شرکت کردند و به دو گروه تجربی (n=8) با میانگین سن 1/57± 21 سال، قد 5/51±171/11 سانتی متر و وزن 15/85±92/22 کیلوگرم و درصد چربی 1/37 ± 28/21 و کنترل با میانگین سن 1/13±21/44 سال، قد 5/09± 175/61 سانتی متر، وزن 14/05±90/00 کیلوگرم و درصد چربی 2/68 ± 27/15 تقسیم شدند. گروه تجربی پروتکل 8 هفته ای تمرین مقاومتی شامل 5 حرکت، 3 جلسه در هفته با شدت 50 تا 80 درصد را اجرا کردند و گروه کنترل در هیچ برنامه تمرینی شرکت نکرد. قبل و 48 ساعت بعد از اتمام آخرین جلسه تمرینی و در شرایط ناشتایی 5 میلی لیتر خون از ورید بازویی آزمودنی ها گرفته شد. نتایج تحلیل آماری با آزمون تی مستقل نشان داد که مقدار میوستاتین پلاسمایی در گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنی داری داشت (p=0/005). لذا می توان نتیجه گرفت که اجرای تمرین مقاومتی می تواند در پیشگیری از آتروفی عضلانی و کاهش توده عضلات موثر باشد.
    کلیدواژگان: مردان چاق، میوستاتین، تمرین مقاومتی
  • آذر آقایاری، حبیب هنری، معصومه بابایی مبارکه صفحات 81-94
    پژوهش حاضر به منظور ارزیابی شاخص های پیکر سنجی شامل، WHR، BMI WC و درصدچربی بدن در بانوان متقاضی تحصیل دررشته تربیت بدنی دانشگاه پیام نور انجام گرفت.
    جامعه آماری این تحقیق را 1800 نفراز بانوان متقاضی ورود به مقطع کارشناسی رشته تربیت بدنی دانشگاه پیام نورتشکیل می دهند که از این تعداد 664 نفربه صورت تصادفی برای نمونه تحقیق انتخاب شدند.بر اساس یافته های پژوهش، برای آزمودنی های مورد مطالعه BMI برابر56/3 ±23/08 کیلو گرم بر متر مربع، WHR برابر0/07±0/7، WCبرابر9/69±77/54 سانتی متر و میزان درصد چربی بدن برابر7/12±32/87 %به دست آمد.تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد ارزیابی مربوط به WC، WHR،BMI و درصدچربی بدن دربین بانوان 54-19 ساله که به عنوان شاخص های پیشگو در مطالعات اپیدمیولوژیکی و سوخت وسازی و نیز بروز بیماری های مرتبط با چاقی مطرح اند، در مقایسه با نمونه های خارجی همخوانی دارد.این تشابه احتمالا به دلیل وجود سطح تحصیلات، اهمیت دادن به ترکیب بدن و داشتن فعالیت ورزشی، اطلاع از خطر های ناشی از چاقی و کم تحرکی می باشد.مقایسه اطلاعات به دست آمده از آزمودنی ها با هنجارهای متداول نشان داد که آزمودنی ها از نظر درصد چربی بدن در طبقه بالای متوسط قرار گرفته و نوعا مشکلی از بابت تندرستی نداشته اند.از نظر BMIدر طبقه قابل قبول و در دامنه کمتر از حد طبیعی قرار گرفته اند. از نظر شاخص WHRدر طبقه با میزان خطر کم قرار گرفته اندو خطری آنان را تهدید نمی کند.بطور کلی نتایج نشان داد که آزمودنی ها از نظر ترکیب بدنی و شاخص آن دچار مشکلی خاص نبوده و خطر های وابسته به بهداشت آنان را تهدید نمی کند.
    کلیدواژگان: شاخص توده بدنی، نسبت دورکمربه دورباسن، اندازه دورکمر، درصدچربی بدن، بانوان، دانشگاه پیام نور
  • محمد فرامرزی، اکبر اعظمیان جزی، احمد قاسمیان صفحات 95-104
    اندوتلین_1 یک تنگ کننده قوی عروق می باشد که به وسیله سلول های اندوتلیال عروقی ترشح شده و به عنوان قوی ترین تنگ کننده عروقی شناخته شده است. هدف این تحقیق مطالعه تاثیر یک دوره تمرینات مقاومتی بر غلظت اندوتلین_1 پلاسما و رابطه آن با فشار خون زنان سالمند بود. بدین منظور 20 زن یائسه (میانگین سن 6/02±67/37 سال، قد 8/12±153/02سانتیمتر، وزن 12/03±65/78 کیلوگرم، BMI 4/16±26/87 کیلوگرم بر متر مربع) به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 10 نفره کنترل و تجربی تقسیم شدند. گروه تجربی هشت هفته تمرین مقاومتی، سه جلسه در هفته با شدت 40 تا 65 درصد یک تکرار بیشینه را انجام داد. قبل و بعد از 8 هفته تمرین، سطح استراحتی غلظت اندوتلین-1، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک اندازه گیری و ثبت شد. برای بررسی تغییرات درون گروهی از آزمون t همبسته و تفاوت های بین گروهی از t مستقل و برای بررسی رابطه بین اندوتلین و فشارخون از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
    نتایج این تحقیق نشان داد یک دوره تمرین مقاومتی تاثیر معنی داری بر کاهش غلظت اندوتلین_1 پلاسمای زنان سالمند دارد(p=0/007). همچنین، یک دوره تمرین مقاومتی تاثیر معنی داری بر کاهش فشارخون سیستولیک (P=0/004)و دیاستولیک (P=0/001) زنان سالمند دارد. بین غلظت اندوتلین_1 و فشار خون سیستولیک همبستگی مستقیمی وجود دارد(r=0/542). با این حال، بین غلظت اندوتلین_1 و فشار خون دیاستولیک همبستگی مشاهده نشد(r=0/378).
    به طور کلی، با توجه به کاهش غلظت اندوتلین_1 پلاسما و کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک بر اثر تمرین مقاومتی و با توجه به رابطه اندوتلین_1 با فشار خون سیستولیک، به نظر می رسد یک دوره تمرین مقاومتی با این شدت و حجم می تواند در کاهش فشار خون سیتولیک ودیاستولیک و نیز کاهش غلظت اندوتلین_1 پلاسما به عنوان یک عامل خطر بیماری های قلبی عروقی و ایجاد پرفشاری خون زنان سالمند موثر باشد
    کلیدواژگان: تمرین مقاومتی، اندوتلین، 1، فشار خون، زنان سالمند
|
  • Mahmood Goodarzi, Rasool Nazari, Mohammad Ehsani Pages 11-20
    The purpose of this research is to study the effects of communication skills on management skills between sport managers. The research is descriptive and conducted through a survey. The population included 700 sports managers while the sample was opted by stratified random. Measurement tools contained questionnaires including Barton J communication skills، management skills questionaires with reliabilities of (0. 81، 0. 88)، respectively. Inferential statistical method and structural equation model (SEM) were utilized in order to investigate the effects of observed variables on latent variables. The results showed that there exists a significant different between management skills amonge several sport managers and significant different between man amd woman sport managers. Also according result of Structural Equation Modeling communicational skill effect on management skills (0. 89). Hence، the results of the implementing measuring models for the route analysis of communication skills confirmed management skills between sport managers as well as of the conceptual models of this research.
    Keywords: Communicationskill, Management skill, sport manager, Structural Equation Modeling
  • Mahmood Goodarzi, Rasool Nazari, Mohammad Ehsani Pages 21-28
    The purpose of this research is to study the effects of communication skills on management skills between sport managers. The research is descriptive and conducted through a survey. The population included 700 sports managers while the sample was opted by stratified random. Measurement tools contained questionnaires including Barton J communication skills، management skills questionaires with reliabilities of (0. 81، 0. 88)، respectively. Inferential statistical method and structural equation model (SEM) were utilized in order to investigate the effects of observed variables on latent variables. The results showed that there exists a significant different between management skills amonge several sport managers and significant different between man amd woman sport managers. Also according result of Structural Equation Modeling communicational skill effect on management skills (0. 89). Hence، the results of the implementing measuring models for the route analysis of communication skills confirmed management skills between sport managers as well as of the conceptual models of this research.
    Keywords: Communicationskill, Management skill, sport manager, Structural Equation Modeling
  • Abolfazl Farahani, Yaghoub Badri Azarin, Elham Mohammadi Aghdam Pages 29-38
    The aim of this study was to determine the relationship between motivation factors and burnout in physical education teachers of Tabriz based on the ERG model. It is a descriptive- solidarity research. The social statistics of this study were all of the physical education teachers of Tabriz in Guidance and High schools. Appling Morgan sample table in 2012، 226 teachers out of 500 Tabriz’s physical education teachers in guidance and high schools were selected. The data were collected by the ERG requirement questionnaire and Maslutch Burnout Inventory (MBI). Statistical Pearson correlation، t-test and step by step regression were used independently for data analysis. The results showed the physical education teachers believed that other teachers’ attitude about physical teaching education was not agreeable and they believed that physical education coarses required less effort than the others. There was direct relationship between Alderfer motivation needs and Job Burnout. However، only two factors of dependence and physiological needs were the predictors of jobBurnout (P<0. 01).
    Keywords: ERG motivation model, Job Burnout, Physical education teachers
  • Hamid Ghasemi, Mahvash Noorbakhsh, Esmaeil Sadipour, Fatemeh Sedighi Pages 39-48
    The purposive of study was content analysis of 90 TV Sport program in 2008-2009. The population was the all of the program in during of a Iran Football Superleage. The sample was purposive and The program were broadcast in during the second semi ssesean of super league in 2008-09. Content analysis was performed with preparation of coddingsheet and codifying instruction، and operational definitions from the categories with three units of program، item، and subject. The findings showed: 77% of the subjects given in the program were related to main subjects while 23% were related to secondary subjects. In 78% of the subjects the performer had no objection and in 96% of the subject there was no verbal confrontation between the performed and the guest. The role of marginal subjects in live programs is twice more than that in recorded programs the trend of program is more focused and managerial subjects having a critical position toward managers and technical staffs of the teams and a fair trend toward the players and umpires. Using 37% of mocking tone in a serious and live TV program would show the program to be highly critical and clamorous. Mocking free critical and using the experts in different sport fields would help the improvement of the program and would be highly effective in preservation on the program.
    Keywords: Sports program, Iranian football league
  • Ali Asghar Ravasi, Rahaman Souri, Maryam Salehi Pages 49-58
    The aim of this study، The comparison of effects Aerobic activity and Caloric restriction on cellular and vascular adhesion molecules in obese women. 40 sedentary Obese woman with mean ± SD age: 20/4±1/26 years، %BF: 26/6± 3/95 and BMI: 30/6±2/81 m/kg2 were selected and randomly allocated to EXP1 (Aerobic activity)، EXP2 (Caloric restriction)، EXP3 (concurrent intervention) and control groups. 8 week Training program in EXP1 included running on treadmill in 50-60 min، 5 day/week، EXP2 – use a caloric restriction diet with equal energy to EXP1 and EXP3 use a diet and Aerobic activity with energy restriction equal EXP1. Data Analyzing show that weight، BMI and %BF in the experimental groups were significantly decrease. The most change seen in EXP1 equal 6/4%، 6/4%and 1/9% (p<0. 05). Result show that the decreases of CRP in EXP1، EXP2 and EXP3 equal %56. 6، %25. 7 and %44. 2. The decrease of CRP significant in EXP2 (Aerobic activity) and EXP3 (concurrent intervention) (p<0. 01). Result show that the decreases of Fibrinogen levels in EXP1، EXP2 and EXP3 equal %7. 8، %6. 2 and %11. 7. The decrease of Fibrinogen significant in EXP2 (Aerobic activity) and EXP3 (concurrent intervention) (p<0. 01). A low correlation were seen between Baseline and changes CRP and Fibrinogen levels and %BF، weight (p>0. 05).
    Keywords: Aerobic activity, Caloric restriction, Fibrinogen, CRP, obese women
  • Ali Asghar Ravasi, Rahaman Souri, Maryam Salehi Pages 59-68
    The aim of this study، The comparison of effects Aerobic activity and Caloric restriction on cellular and vascular adhesion molecules in obese women. 40 sedentary Obese woman with mean ± SD age: 20/4±1/26 years، %BF: 26/6± 3/95 and BMI: 30/6±2/81 m/kg2 were selected and randomly allocated to EXP1 (Aerobic activity)، EXP2 (Caloric restriction)، EXP3 (concurrent intervention) and control groups. 8 week Training program in EXP1 included running on treadmill in 50-60 min، 5 day/week، EXP2 – use a caloric restriction diet with equal energy to EXP1 and EXP3 use a diet and Aerobic activity with energy restriction equal EXP1. Data Analyzing show that weight، BMI and %BF in the experimental groups were significantly decrease. The most change seen in EXP1 equal 6/4%، 6/4%and 1/9% (p<0. 05). Result show that the decreases of CRP in EXP1، EXP2 and EXP3 equal %56. 6، %25. 7 and %44. 2. The decrease of CRP significant in EXP2 (Aerobic activity) and EXP3 (concurrent intervention) (p<0. 01). Result show that the decreases of Fibrinogen levels in EXP1، EXP2 and EXP3 equal %7. 8، %6. 2 and %11. 7. The decrease of Fibrinogen significant in EXP2 (Aerobic activity) and EXP3 (concurrent intervention) (p<0. 01). A low correlation were seen between Baseline and changes CRP and Fibrinogen levels and %BF، weight (p>0. 05).
    Keywords: Aerobic activity, Caloric restriction, Fibrinogen, CRP, obese women
  • Abbas Ali Gaeini, Sadegh Satarifard, Vajihe Rezaei Pages 69-74
    Introduction
    Sport drinks are used to improve exercise performance. The purpose of this study was to investigate the acute effect of two energy drink on anaerobic power of female athlete students.
    Materials And Methods
    In this double-blind study 12 female athlete students of university of Tehran (21. 1 ± 0. 75 years; 56. 9 ± 5. 9 kg; 167 ± 4. 59 cm) participated voluntary during 4 sessions (without drink، placebo، Shark and Jeans energy drinks) in anaerobic RAST test. Maximum، minimum، mean anaerobic powers were calculated. The collected data were analyzed using Repeated Measure tests.
    Results
    There was no significant difference between maximum (p = 0. 557)، minimum (p = 0. 132)، mean (p=0. 853) anaerobic power and fatigue index (p=0. 13) during 4 stage of RAST test.
    Conclusion
    Based on the data obtained from current study، it seems that Shark and Jeans energy drinks could not improve the anaerobic powers decline of fatigue of female athletes during RAST test performance.
    Keywords: Energy drinks, anaerobic power, female athlete
  • Mohammad Reza Asad, Javad Vakili Pages 75-80
    The purpose of the present study was to examine the effect of 8 weeks resistance training on the myostatin plasma level in untrained overweight men. This research was semi experimental. For this reason، 19 overweight untrained men voluntarily participated in this study and randomly were assigned to resistance training with mean of age 21±1/57 yr، height 171/11±5/51 cm، weight 92/22±15/85 kg and BF% 1/37±28/21 و35±2،2yr) or control with mean of age 21/44±1/13 yr، height 175/61±5/09 cm، weight 90/00±14/05 and BF% 2/68±27/15. The training protocol consisted، 3 sessions per week، 5 exercises، at 50-80% of 1RM for whole-body exercise for 8 weeks. Prior to study start time، and after 48 h of the last session، 5 ml plasma were collected from antecubital vein of subject.. The results of independent t-test showed that there are significant decrease in plasma in experimental group (p=0/005). Therefore، it can be concludes that resistance training can prevent the loose of muscle mass and sarcopenia.
    Keywords: overweight men, myostatin, resistance training
  • Azar Aghayari, Habib Honari, Masumeh Babaei Mobarakeh Pages 81-94
    This thesis was carriedout to standardize the anthropometric indices including BMI، WHR، WC and body fat percentage among the women candides of entrance examination of Payam Noor university in body physical education course. The subjects were 1800 women candidates of entrance examination in bachelor٫s degree of physical education course that 664 of them were chosen randomly. Based on the results of this research، the subject’ norms were as follows. BMI: 23/08±3/56 kg/m2، WHR: 0/7±0/07، WC: 77/54±9/69 cm and body fat percentage: %32/87±7/12. Data analysis showed that the norms of BMI، WHR، WC and body fat percentage in women candidates as the predictive indices when the obesity related diseases occur are similar to their other country forejen sample. This similarly may be due to the level of education، attention to body composition adequate physical activity and awareness of the dayers of inactivity and obesity. The comparison of the obtained results to common norms showed that the body fat percentage of the subjects were higher than the mean range and had no health problem. In BMI they were in an acceptable range and lower than the natural range. In WHR they were in a low danger range and no danger treathens them. Generally according to the results the subjects in the body composition and its norm had no special problem and hygiene related dangers doesn’t trearthen them.
    Keywords: Body mass index (BMI), Waist to hip ratio (WHR), Waist circumference (WC), Body fat percentage, women, payame noor university
  • Mohammad Faramarzi, Akbar Azamiyan Jozi, Ahmad Ghasemiyan Pages 95-104
    Endothelin-1 is a strong vasoconstrictor that is secreted by endothelial cells and is identified as the strongest vascular constrictor. The aim of the present study was to investigate the role of resistance exercises on plasma endothelin-1 concentration and its relationship with the blood pressure of older women. For this reason، 20 postmenopausal women (mean age: 67. 37±6. 02 years، height: 153. 02±8. 12 cm، weight: 65. 78±12. 03 kg، BMI of 26. 78±4. 16 kg/m2) were selected and randomly assigned into two groups (n=10). The experimental group performed eight weeks of resistance training، three sessions per week with the intensity of 40 to 65% of one maximum repetition. Before and after eight weeks of exercise، the resting level of endothelin-1 concentration، the systolic and diastolic blood pressure was measured. Within group and between group changes were assessed by paired sample t-test and independent t-test respectively. Pearson correlation coefficient was used for investigating the relationship between endothelin-1 and blood pressure The results showed that resistance exercise has a significant effect on endothelin_1 plasma decrease of old women (p=0. 007). Also، one period of resistance exercise has a significant effect on decreasing systolic (p=0. 004) and diastolic (p=0. 001) blood pressure of old women. There is a direct correlation between endothelin_1 and systolic blood pressure (p=0. 542). However، there was no correlation between endothelin_1 and diastolic blood pressure (r=378). Overally، with respect to decrease in plasma endothelin_1 concentration and systolic and diastolic blood pressure after resistance exercise and the relationship of endothelin_1 with systolic blood pressure، it appears that resistance exercise training with this intensity and volume can have effect on decreasing the systolic and diastolic blood pressure and also decreasing endothelin_1 concentration of plasma as a cardiovascular risk factor for hypertension of older women.
    Keywords: endothelin, 1, hypertension, old women, resistance exercise