فهرست مطالب

پژوهش نامه اخلاق
پیاپی 10 (زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/11/19
  • تعداد عناوین: 7
|
  • اصغر هادی صفحه 9
    اخلاق پژوهان در برابر این پرسش که «چگونه آداب را از اخلاق تفکیک کنیم؟» پاسخ های گوناگونی به دست داده اند، اما هیچ یک برای استفاده در تمام مکاتب و رویکردهای اخلاقی جامعیت لازم را ندارد. در مقاله پیش رو تلاش شده است ضمن نقد پاسخ های پیشین، معیاری جدید در تفکیک آداب از اخلاق عرضه گردد تا در تمام مکاتب و رویکردها کارگشا باشد.
    پس از ذکر مقدمه، نخست با بیان معانی لغوی «آداب» و «اخلاق» و تعاریف و اصطلاحات آن دو، به امکان تفکیک آداب از اخلاق و سپس به تفکیک هایی پرداخته ایم که صاحب نظران میان این دو قائل شده اند. در پایان نیز معیاری جدید به دست داده ایم که در تمام مکاتب و رویکرد های اخلاقی ازجمله رویکرد اخلاق قرآنی و روایی (ماثور) قابل استناد باشد.
    کلیدواژگان: آداب، اخلاق، ادب، خلق، عادات، رسوم و عرف
  • فرشته ابوالحسنی نیارکی، امیراحمد شجاعی صفحه 33
    در تعریف سنتی، اخلاق به ملکه نفسانی که منشا صدور فعل است، تحلیل می گردد. تحلیل جدید اخلاق را، الگوی رفتار ارتباطی مبتنی بر رعایت حقوق طرف ارتباط می داند. این تعاریف از جهاتی شباهت دارند: هر نسبت به اخذ خوبی و بدی در تعریف، لابشرط است. التزام به پایداری اخلاق و اختیاری بودن و ذومراتب شمردن آن، از دیگر مشابهات است. در مواضع اختلاف این تعاریف، تعریف سنتی، اخلاق را به صفات درونی و تعریف جدید به صفات بیرونی می کشاند. تحلیل جدید برخلاف تحلیل سنتی، محمول چندموضعی بودن اخلاق را می نمایاند. در تعریف سنتی، «ملکه» علت صدور فعل اخلاقی است که جامع نگری را برخلاف تعریف جدید از بین می برد.
    کلیدواژگان: اخلاق، تحلیل مفهومی، ملکه انگاری، الگوی رفتاری، مطالعه تطبیقی
  • سید حسن آقابابایی صفحه 47
    توکل یکی از ویژگی های انسان مومن است که بیانگر رابطه خاص بین او و خداست. توکل در بسیاری از آیات و روایات مطرح و بدان امر شده است. از شبهاتی که دراین باره مطرح می شود، این است که میان توکل با مسئله کار و تلاش، نوعی تضاد و ناسازگاری وجود دارد؛ زیرا گفته می شود از سویی لازمه توکل بر خدا، دست برداشتن از کوشش در زندگی دنیایی است و از سویی دیگر، در اسلام به کار و تلاش سفارش گردیده است، در این پژوهش می کوشیم تا به این شبهه پاسخ دهیم تا عدم تنافی میان توکل با کار و تلاش تبیین گردد.
    کلیدواژگان: توکل، کار و تلاش، تضاد، سبب و مسبب
  • محسن گل پرور، زهرا جوادیان صفحه 61
    یافته های این پژوهش حاکی از آن است که از بین ابعاد عشق به پول، اهمیت، موفقیت و برانگیزانندگی، قادر به پیش بینی باور به دنیای عادلانه (05/0>p) است. اما برای باور به دنیای ناعادلانه نیز نتایج نشان داد که اهمیت و موفقیت از زیرمقیاس های عشق به پول می توانند این نوع باورها (05/0>p) را پیش بینی کنند. ناگفته نماند تلویحات نقش عشق به پول و باورهای دنیای عادلانه و ناعادلانه نیز در پایان مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: عدالت، دنیا، پول، عشق به پول، باور به دنیای عادلانه، باور به دنیای ناعادلانه
  • انسیه ماهینی صفحه 79
    عفت و حیای زن که یکی از مهم ترین عوامل حفظ و بقای عفت عمومی است نه تنها در تمام ادیان و مذاهب الهی بر آن تاکید شده، بلکه عقل بشری نیز آن را تایید می کند. بر همین اساس، این پژوهش درصدد است تا ضمن مفهوم شناسی این دو فضیلت والای اخلاقی، به جنبه های شباهت و تفاوت این دو پرداخته، سپس این نکته را بیان کند که با وجود برخی تفاوت های ظاهری، این دو مقوله اخلاقی به شدت به یکدیگر نزدیک اند؛ تا آنجاکه در متون دینی، جلوه های یکسانی را برای هردو می توان یافت.
    رابطه حیا و عفاف با جنسیت و نیز راهکارهای پیشنهادی در جهت توسعه و تقویت فرهنگ حیا و عفاف در بین بانوان از مسائل دیگر این مقاله است. این راهکارها به ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، روانی و سیاسی تقسیم می گردد که هر کدام نقش سازنده ای در بهبود حیا و عفاف جامعه دینی دارد.
    کلیدواژگان: حیا، عفاف، جلوه، جنسیت، راهکارها
  • علی اقدامی صفحه 105
    این مقاله درصدد است تا با ترسیم و تصویر مفهوم زهد (از نظر لغت و اصطلاح) و تبیین حقیقت آن، از منظر آیات قرآنی، نشان دهد که هم بهره مندی مطلق و بی ضابطه از مواهب طبیعی با روح تعالیم دینی سازگاری ندارد و هم رهایی و وانهادن یکسره امکانات و نعمت های دنیوی، امری است مذموم و مغایر با حکمت ها و اهداف آفرینش.
    زهد در دنیا و اندازه نگهداری در بهره مندی از امور دنیوی و رغبت به نعمت های اخروی و حقایق ابدی، مناسب ترین شیوه ای است که در منابع دینی طراحی شده است. قوام زهد دینی تنها به اعراض قلبی و انصراف نفسانی از پدیده ها و جلوه های دنیوی نیست، بلکه در تحقق آن، نوعی ترک و تقلیل در تمتعات مادی برای رسیدن به مقاصد معنوی و اجتماعی نیز مدخلیت دارد.
    پیداست که استفاده متعارف و منطقی از بهره های مادی و ورود در عرصه های زندگی با مراعات حدود الهی، هیچ گونه منافاتی با حقیقت زهد ندارد.
    کلیدواژگان: زهد، دنیا، تجافی، رهبانیت، آخرت، محبت، تعلق
  • الیاس عارف زاده صفحه 137
    پژوهش پیش رو درصدد پاسخ به این مسئله است که بین سکوت اخلاقی و عرفانی چه تفاوت هایی وجود دارد و ابعاد و اقسام سکوت عارفانه کدام است. همچنین کوشیده ایم پس از واژه پژوهی «سکوت» در گستره اخلاق و عرفان، علل و کارکردهای سکوت اخلاقی را برشماریم و در ادامه، ضمن تقسیم روشمند اقسام سکوت در ساحت حالات و مقامات مختلف عارف، به مقتضیات هریک از آنها پرداخته، نمونه هایی در مثنوی بیابیم.
    کلیدواژگان: سکوت، سکوت اخلاقی، مثنوی، سکوت عرفانی
|
  • The approaches for separating rituals from morality / (criticizing the past approaches and presenting a new one)
    Asghar Hadi Page 9
    When facing the problem of distinction between rituals and morality, moralists have taken different approaches. None of them, however, can be viewed as complete. In the paper, past approaches have been criticized and a new one has been introduced, an approach applicable in all moral schools of thought. For the purpose, a terminology has been presented at first and then some defects of the views in the field have been referred to. And finally an impressive standard has been introduced.
    Keywords: rituals, morality, polite, customs, public belief
  • Fereshteh Abolhasani Niaraki, Amir Ahmad Shojaei Page 33
    Theoretical studies and actual usage of morality lies in our conception of morality. This paper has centered on the definition of morality in a comparative method. The word akhlaq, morality, has different meanings. In this paper, by the word is meant the characteristics of human behavior. It had been traditionally known as an actually rooted ability of human soul of which moral behavior originates. Nowadays, however, it has been regarded as a behavior example for communication founded on human rights. The views, both, have known the definition of morality unconditioned with regard to goodness and badness. Moreover, stability, freedom and gradation of morality have been accepted in both. They, however, differ in some aspects; the traditional knows morality as inner quality, while the modern as outer. The latter, contrary to the former, shows the numerous subjectivity of morality. In the traditional definition, mentally rooted characteristics have been known as the origin of moral behavior. Inserting the cause in definition, makes principles unconditioned and, contrary to modern definition, omits view`s state of being comprehensive.
    Keywords: morality, conceptual analysis, owner, based view, behavioral example, comparative study
  • Seyyed Hasan Aqababyi Page 47
    Trustfulness as a characteristic of believers signifies a kind of relation between God and them. Trustfulness has been recommended in many verses and traditions. It is wrongly thought be some people that trustfulness disagree with effort. For them, the reason is that trust in God means leaving any effort, while Islamic teachings have emphasized effort and activity. The paper has shown that there is no disagreement between trustfulness and effort.
    Keywords: trustfulness, effort, disagreement, cause, effect
  • Mohsen Golparvar, Zahra Javadian Page 61
    In the paper “the relation between believing in just and unjust world and interest in money” has been studied. The target population of the study includes all adults habitant in the city of Esfahan. Using multistage sampling, 900 people (450 of each gender) were chosen to answer the questionnaire. The questionnaire includes that of interest in money by Tang & Chiu (2003, with four subscales: importance, success, emotionality and efficiency) and that of belief in just and unjust world by Robin and Peplau (1975). The data have analyzed by the use of Pearson Correlation Coefficient and step-by-step regression analysis. The findings showed that among the aspects of interest in money, importance, success and emotionality can predict a belief in just world (p<0/05). As for belief in unjust world, importance and success can predict such believes (p<0/05). It, finally, should be stated that the signs of the role of money and of just and unjust world have been described.
    Keywords: interest in money, belief in just world, belief in unjust world
  • Ensiyeh Mahini Page 79
    Forming a half of world population, women play a considerable part in establishing and promoting the culture of modesty and chastity in human societies. Woman`s modesty and chastity as one of the most important agent for public modesty have been emphasized in all Divine religions and confirmed by human understanding. In the paper, it has been intended to introduce the terminology of the moral virtues, to show their resemblance and difference. As has been mentioned, these two moral virtues are very close to one another. Further, their relation to gender and the techniques for establishing them in society have been explained. The techniques have been known to be social, cultural, psychological and political.
    Keywords: modesty, chastity, manifestation, gender, technique
  • Ali Eqdami Page 105
    How to use material prosperities has always been a notable problem for religious scholars. This paper has intended to put the meaning of asceticism forward on the basis of Quran and traditions, to explain that neither arbitrary usage of natural fortunes is in agreement with religious teachings and nor leaving them. As is understood from religious sources, reasonable usage of natural prosperities and desiring the eternal fortunes is the best method for human life. Religious case of asceticism would not be actualized by mental overlooking material prosperities only; further, one must measure effectively and decrease the usage to reach spiritual and social perfections. It, therefore, is evident that correct usage of the fortunes and living with regard to Divine laws are in full agreement with true asceticism.
    Keywords: asceticism, earthly world, monasticism, leaving
  • Elyas Arefzadeh Page 137
    How does ethical silence differ from mystical silence, and what can be counted as kinds and aspects for the mystical one? The paper has intended to answer this question. Having offered the terminology of silence in the fields of mysticism and ethics, it has been sought to introduce the functions of ethical silence, to divide the mystical silence methodically with regard to mystics` different states and positions and to give an example for each.
    Keywords: silence, ethical silence, Mathnavi, mystical silence