فهرست مطالب

مجله علوم پزشکی پارس
سال دوازدهم شماره 1 (پیاپی 27، بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فرشته دادفر*، امین الله بهاءالدینی صفحات 1-7
    مقدمه
    امروزه، مطالعات زیادی روی زنجبیل در مورد اثرات درمانی آن از جمله در زمینه درمان اختلالات تنفسی انجام شده است. هدف از این پژوهش بررسی اثر عصاره هیدروالکلی زنجبیل بر فعالیت مکانیکی نای ایزوله موش صحرایی نر بالغ می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی 15 سر موش صحرایی نر بالغ پس از یک هفته نگهداری در شرایط آزمایشگاهی، با تزریق داخل صفاقی پنتو باربیتال سدیم بیهوش شدند، نای آنها جدا و به قطعات 3 میلی متری تقسیم شد. پس از آن حلقه های نای ایزوله هر کدام از موش ها به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند و در حمام بافتی حاوی محلول کربس اکسیژنه با دمای37 درجه سانتی گراد و 4/7pH= قرار گرفتند و به ترانسدیوسر نیرو متصل به دستگاه بریدج آمپلی فایر و دستگاه پاورلب جهت ثبت فعالیت مکانیکی مرتبط گردیدند. فعالیت های مکانیکی در گروه آزمایشی پس از برقراری شرایط پایه، در حضور عصاره هیدروالکلی زنجبیل(0/3 mg/ml) و همچنین در گروه کنترل در حضور حلال عصاره در شرایط مشابه ثبت گردید. داده ها با آزمون آماری Paired sample t- test تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج حاصله نشان داد که تفاوت معنی داری در فعالیت مکانیکی نای ایزوله در گروه کنترل و آزمایشی دیده شد به طوریکه عصاره هیدروالکلی زنجبیل منجر به شل شدن نای در گروه آزمایشی شد و تانسیون آن نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری را نشان داد و این اثر به وسیله استیل کولین نیز تغییر قابل توجهی نداشت(P<0/05).
    بحث و نتیجه گیری
    عصاره هیدروالکلی زنجبیل اثر مهاری بر فعالیت مکانیکی نای ایزوله دارد و احتمالا اثر گشادکنندگی هم نیز بر آن داشته باشد. به نظر می رسد که احتمالا این اثر از طریق مهار مسیر کولینرژیک باشد.
    کلیدواژگان: عصاره هیدروالکلی زنجبیل، نای ایزوله، فعالیت مکانیکی
  • فائزه جهان پور*، راضیه راستی، نیلوفر معتمد، سعید کشمیری صفحات 9-16
    مقدمه و هدف
    جراحی یکی از ترسناک ترین رویه درمانی تصور شده در کودکان است؛ که مانع دستیابی به اهداف درمانی است، بنابراین کنترل آن اهمیت زیادی دارد، لذا این پژوهش با هدف بررسی تاثیر حضور والدین بر میزان اضطراب طی القاء بی هوشی کودکان 2 تا 11 ساله تحت عمل جراحی انجام گردید.
    روش
    در این پژوهش تجربی که از نوع کارآزمایی بالینی است، 60 کودک 2 تا 11 ساله تحت عمل جراحی به طور تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. در گروه آزمون والدین طی القاء بی هوشی در کنار کودک حضور داشتند. اضطراب کودکان بر اساس مقیاس)m-YAPS Modified-Yale preoperative anxiety scale) در دو مرحله سنجیده شد و در نهایت داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های کای دو،دقیق فیشر، تی و تی زوج در نرم افزار SPSS 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    مقایسه میانگین نمره کل اضطراب کودک بین گروه کنترل (93/20±39/70) و آزمون (78/16±83/67) قبل از عمل جراحی تفاوت معناداری نداشت(0/05)
    کلیدواژگان: حضور والدین، اضطراب، کودکان، عمل جراحی
  • آقا سعید امانلو*، آقا محمدرضا رضایی کهخا، آقا عباسعلی رمضانی، خانم لیلا میر صفحات 17-25
    زمینه و هدف
    ضرر و زیان اقتصادی ناشی از مایکوتوکسین ها، طیف وسیع اثرات سوء آنها بر ارگانهای مختلف بدن انسان و حیوان و آلودگی غلات و به ویژه برنج به انواع مایکوتوکسین در کشور ما مسئله ای بغایت مهم از نظر بهداشت مواد غذایی و سلامت عمومی جامعه به شمار می رود، با عنایت به جایگاه ویژه برنج در سبد غذایی خانوارهای ایرانی و مصرف بالای برنج و مشتقات آن در جیره غذایی جامعه، هدف از انجام این تحقیق بررسی آلودگی برنج های وارداتی مصرفی شهرستان زابل از نظر آلودگی به مایکوتوکسین ها و قارچ های مولد آن می باشد.
    روش بررسی
    در این پژوهش تعداد 123 نمونه به روش غیراحتمالی ساده جمع آوری و پس از اندازه گیری رطوبت دانه های برنج، از نظر آلودگی قارچی مورد بررسی قرار گرفت، سپس چهار نوع مایکوتوکسین رایج برنج شامل؛ آفلاتوکسین ها، اکراتوکسین، زیرالنون و داکسی نیوالنول با استفاده از روش HPLC اندازه گیری شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین رطوبت دانه های برنج 53/0±59/11 بدست آمد. بررسی آزمایشگاهی نشان داد که از 123 نمونه مورد آزمایش تعداد 34 (6/27 درصد) نمونه آلودگی عمقی با تهاجم قارچ به بافت برنج داشته است. بیشترین آلودگی به ترتیب مربوط به آسپرژیلوس نیجر (7 نمونه، 7/5 درصد)، آسپرژیلوس فلاووس (5 نمونه، 1/4 درصد) و پنی سیلیوم و کاندیدا هرکدام (4 نمونه، 3/3 درصد) بوده است. در هیچ کدام از نمونه های برنج آلودگی مایکوتوکسینی بالای حد مجاز مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان می دهد که علی رغم آلودگی قارچی نمونه ها، آلودگی به مایکوتوکسین ها در همه نمونه ها صفر یا نزدیک به صفر می باشد، این نتایج با گزارشات سازمان استاندارد کشور درخصوص آلودگی مایکوتوکسینی برنج های وارداتی مطابقت دارد.
    کلیدواژگان: مایکوتوکسین، آفلاتوکسین، اکراتوکسین، زیرالنون، داکسی نیوالنول، عفونت قارچی، برنج، زا
  • زهرا تمدن فرد*، لیلی سپهر آرا، حبیب الله جوهری صفحات 27-36
    مقدمه
    حافظه و نقش کلیدی آن در یادگیری از دیر باز مورد توجه انسانها بوده است، به طوری که انسانها همواره در پی راه هایی بودهاند که باعث تقویت حافظه شده و از کاهش و نقص آن جلو گیری کنند در این تحقیق اثر عصاره هیدروالکلی سیاه دانه بر یادگیری وحافظه در موش صحرایی نر بالغ مورد بررسی قرار گرفت.
    روش کار
    این مطالعه از نوع تجربی بوده است. برای این منظور 40سر موش های صحرایی نر بالغ با محدوده وزنی 220-180 گرم به 5گروه 8 تایی تقسیم شدند. گروه های شاهد،کنترل(گروه کنترل هیچ ماده ای دریافت نکرد، گروه شاهد 1/.0میلی لیتر سرم فیزیولوژی به صورت گاواژ، تجویز شد). و گروه های تجربی1،2و3 روزانه دوزهای، 100، 200و 400 میلی گرم بر کیلو گرم وزن بدن عصاره هیدروالکلی سیاه دانه به مدت 17 روز دریافت کردند و پس از گذشت12 روز از دریافت عصاره آموزش شروع شده و همزمان با آموزش عمل تجویز عصاره انجام شد و در روز 18 بدون تجویز عصاره تست حافظه از حیوانات با استفاده از ماز بارنز انجام شد.در این مطالعه مدت زمان تاخیری در رسیدن به هدف وتعداد خطا مورد ارزیابی قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که در گروه های تحت تجویز عصاره سیاه دانه نسبت به گروه های کنترل وشاهد به طور قابل توجهی یادگیری و حافظه فضایی افزایش یافت.. (05/0P<).
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داده که تجویز عصاره هیدروالکلی سیاه دانه دانه به دلیل داشتن اسید اولئیک و لینولئیک اسید وترکیبات انتی اکسیدانی باعث افزایش حافظه فضای و یادگیری شده است.
    کلیدواژگان: سیاه دانه، حافظه فضایی، یادگیری، عصاره هیدروالکلی
  • میترا زارعی* صفحات 37-45
    مقدمه
    سرطان دهانه رحم یک مشکل عمده سلامتی در کشورهای در حال توسعه است به طوری که 85% از موارد مرگ و میر ناشی از این سرطان در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد. از طرفی، میزان بقای بیماران مبتلا به این سرطان ارتباط مستقیم با مرحله تشخیص دارد. هدف مطالعه حاضر تعیین میزان آگاهی و عملکرد زنان جهرم در مورد سرطان دهانه رحم و موانع انجام غربالگری این سرطان در آنها است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی است. جامعه آماری شامل 384 زن همسر دار 65-15 ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر جهرم در سه ماهه دوم سال 89 بود. روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ایو ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود.
    نتایج
    76% افراد شرکت کننده در مطالعه (275 نفر) از تست پاپ اسمیر آگاهی داشتند. بیشترین منبع کسب اطلاعات در مورد این تست پرسنل بهداشتی درمانگاه (5/36%)، متخصص زنان (9/15%) و دوستان و اقوام (7/11%) بودند. در مجموع 8/22% دارای آگاهی ضعیف، 8/64% دارای آگاهی متوسط و 4/12% افراد دارای آگاهی خوب بودند. از نظر عملکرد، تنها 36% افراد (131 نفر) سابقه انجام حداقل یک بار تست پاپ اسمیر را داشتند.
    بحث و نتیجه گیری
    جهت ارتقا افراد دارای آگاهی ضعیف و متوسط که درصد بالایی از جامعه را شامل می شدند و همچنین جهت بهبود عملکرد زنان در مورد انجام تست پاپ اسمیر برگزاری کلاس های آموزشی در مراکز بهداشتی درمانی و تهیه برنامه های آموزشی در رسانه های جمعی می تواند مفید واقع گردد.
    کلیدواژگان: پاپ اسمیر، آگاهی، عملکرد، سرطان دهانه رحم
  • آقای مهدی کریم یار جهرمی*، محسن حجت صفحات 47-55
    مقدمه
    سندرم فرسودگی به عنوان بروز خستگی عاطفی و کاهش عملکرد شخصی قلمداد می گردد که نتیجه تحلیل منابع انرژی و قدرت سازگاری فرد به علت وجود استرس های شغلی مزمن است. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان تاثیر عوامل مختلف بروز این سندرم در پرستاران شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود. نمونه گیری به صورت سرشماری(شامل 212 نفر) از کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های علوم پزشکی جهرم(مطهری و پیمانیه) طی زمستان 1391 و بهار 1392 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات دو چک لیست بررسی عوامل بروز سندرم فرسودگی و پرسشنامه استاندارد تنیدگی کوهن بود. داده های توسط نرم افزار SPSS و روش های آماری توصیفی و ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    در این مطالعه میانگین نمره فرسودگی 5/7± 86 (سطح متوسط) و میانگین نمره تنیدگی 19/7± 88/24 (سطح استرس متوسط) بود. ارتباط آماری معنی داری بین نمره فرسودگی و میزان تنیدگی مشاهده گردید(p value< 0.05).
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش نشان داد که از دیدگاه پرستاران، عوامل مختلف، تاثیرات متفاوتی بر بروز سندرم فرسودگی شغلی دارند. لذا باید با اتخاذ تدابیر مناسب جهت کاهش استرس های مختلف، میزان ابتلا به سندرم فرسودگی را کاهش داد.
    کلیدواژگان: سندرم فرسودگی، تنیدگی، پرستار
  • مریم عطااللهی، صدیقه امیر علی اکبری*، فراز مجاب، حمید علوی مجد صفحات 57-62
    مقدمه
    دیسمنوره اولیه یکی از شایعترین اختلالات در زنان می باشد که سبب اختلال در کار و غیبت از مدرسه می گردد. باتوجه به شیوع بالای دیسمنوره اولیه و پیامدهای نامطلوب آن بر کیفیت زندگی و با توجه به خاصیت ضد التهابی جوانه گندم این پژوهش با هدف تعیین تاثیر عصاره جوانه گندم بر دیسمنوره اولیه انجام شد.
    روش کار
    پژوهش حاضر به روش کارآزمایی بالینی سه سوکور شاهددار بر روی 90 نفر از زنان شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. نمونه ها به دوگروه 45 نفری تقسیم شدند و سپس بمدت دو ماه متوالی کپسول 400 میلی گرمی عصاره جوانه گندم و یا دارونما بصورت 3 بار در روز، از روز 16 سیکل قاعدگی تا روز پنجم قاعدگی استفاده شد. شدت علائم در داخل دو گروه با استفاده از آزمون فریدمن و بین دو گروه با استفاده از آزمون من ویتنی مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    پس از مداخله شدت دیسمنوره اولیه در هر 2 گروه کاهش یافت که این کاهش بطور چشمگیری در گروه عصاره جوانه گندم بیشتر بود(001/0>p).
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش حاضر بیانگر تاثیر مثبت عصاره جوانه گندم بر دیسمنوره اولیه می باشد و به نظر می رسد می توان از عصاره جوانه گندم جهت کاهش دیسمنوره اولیه استفاده نمود.
    کلیدواژگان: دیسمنوره، طب مکمل، عصاره گیاهی
  • مریم داشاب، کاوس صلح جو*، سعیده عرفانیان صفحات 63-69
    مقدمه و هدف
    با توجه به به هزینه های زیاد آماده سازی و نگهداری و نداشتن الگوی مناسب ذخیره و مصرف خون در بیمارستانهای کشور، مطالعه حاضر با هدف بررسی درخواست و میزان مصرف خون در بخش های مختلف بیمارستانهای شهرستان جهرم و مقایسه آن با شاخص های استاندارد انتقال خون انجام شد.
    روش کار
    در این مطالعه مقطعی– توصیفی در مدت 3 ماه تعداد 1066 بیمار که برای آنها در بخش های مختلف دو بیمارستان جهرم درخواست ذخیره خون شده بود، مورد مطالعه قرار گرفتند. مشخصات بیماران، بخش بستری، گروه خونی، هموگلوبین و هماتوکریت، تعداد واحد خون درخواستی و تجانس شده و تعداد واحدهای تزریق شده قبل و بعد از عمل جمع آوری شد. شاخص های مرکزی توسط نرم افزار SPSS تعیین و شاخص های انتقال خونC/T ratio، TI و TP محاسبه گردید.
    یافته ها
    در مطالعه حاضر از 1414 واحد خون درخواست شده، 18/10% از آنها به بیماران تزریق شده است و فقط 38/19% از واحدهای کراس مچ شده مورد استفاده قرار گرفته اند. شاخص های انتقال خونC/T، TP و TI بترتیب 15/5، 52/14 و 26/0 بود و بالاترین و پایین ترین میزان C/Tبترتیب مربوط به بخشهای ارولوژی (18/18) و مراقبت ویژه نوزادان (0/1) بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به شاخص های انتقال خون حاصل شده، تعداد قابل توجهی از خونهای تجانس شده در بیمارستانهای شهرستان جهرم مورد استفاده قرار نمی گیرند و برای آن دسته از اعمال جراحی که ذخیره خون به صورت تجانس شده ضروری است بایستی براساس معیار الگوی حداکثر درخواست خون برای جراحی اقدام شود.
    کلیدواژگان: انتقال خون، شاخص های انتقال خون، کراس مچ
|
  • Faeze Jahanpour *, Razieh Rasti, Nilufar Motamed, Saeed Keshmiri Pages 9-16
    Background And Objective
    The surgical procedures in the treatment of children the stressful phenomenon that obstacle to achieving the health goals, so it is important and should be prevented. This study aimed to investigate the effect Parents presence on anxiety in children aged 2-11 years old undergoing surgery.
    Methods
    This is randomized controlled trial research. 60 Children 2 to 11 years undergoing elective surgery were randomly divided into experimental and control groups. Parents were present in the intervention group. Anxiety Scale for children m-YAPS in two stages were examined, and finally SPSS18 software and the chi- Square test, Fisher exact test, t test and t pair, were used for data analysis.
    Result
    Comparison of average total score of anxiety among children in the control (70/39 ±20/93) and test group (67/83±16/78) before surgery had no significant differences (p>0/05). But change scores between pre and postoperative anxiety in children in the control group (-3±16/45) and test (-8/39±22/95) were not significantly different (p>0/05). Discussion and
    Conclusions
    Presence of parents have no significant beneficial effect on anxiety in children undergoing surgery and to reduce the adverse effects of anxiety due to surgery should other effective interventions be considered.
    Keywords: Parental presence, Anxiety, Children, Surgery
  • Mr Saeid Amanloo *, Mr Mohammad Reza Rezaei Kahhka, Mr Abbas Ali Ramezani, Mrs Leyli Mir Pages 17-25
  • Zahra Tamadonfard *, Lili Sepehrara, Habibolah Jovhary Pages 27-36
    Introduction
    key roles in learning, memory and attention in humans is long, so that people are constantly seeking ways Which strengthens memory and reduce its deficit to pull up The effects of Nigella sativa extract on learning and memory in adult male rats was studied.
    Material And Methods
    This was an experimental study. For this40 sar purpose, adult male Wistar rats weighing 220-180 g were divided into 5 groups of 8 And control groups, control). (The control group received nothing, 1/.0 ad lib controls ml normal saline gavage, is administered). Experimental groups 1,2 3 daily doses of 100, 200 and 400 mg kg body weight extract of Nigella 17 days of receiving And then after 12 day get started learning extracts and extract operation is performed simultaneously with training and probe trial on day 18 without prescription extract isBarnes Maze taken from animals. The study was time delay for the purpose of this to evaluate the error number.R
    Results
    The results of this study showed that Nigella sativa significantly compared to the control groups Thereby increasing the learning and spatial memory.: (P< 0.05)
    Conclusions
    The results demonstrated that administration of Nigella sativa seed extract, oleic acid and linoleic acid antioxidant inflammation due to spatial memory is enhanced.
    Keywords: Nigella Sativa, spatial memory, learning, extract
  • M. Ataollahi, S. Amir Ali Akbari *, F. Mojab, H. Alavi Majd Pages 57-62
    Introduction
    Primary dysmenorhea is one of the most common disorders in women، causing occupational dysfunction and school absenteeism. In view of the high prevalence of primary dysmenorrhea and its undesirable consequences on the quality of life، and due to the anti-inflammatory properties of wheat germ، this study was carried out to examine the effect of wheat germ extract on primary dysmenorrhea.
    Material And Methods
    The present study was conducted on 90 women employed at hospitals affiliated with Hamadan University of Medical Sciences using a triple blind controlled clinical trial method. The samples were divided into two 45-member groups; then، wheat germ extract 400 mg capsules or placebo was used three times a day for two consecutive months between the 16th day until the 5th day of the next menstrual cycle. The severity of the symptoms in each group and between the two groups was analyzed، respectively، with the Friedman and the Man-Whitney tests.
    Results
    The severity of primary dysmenorrhea was alleviated in both groups after intervention. The alleviation was remarkably higher in the wheat germ extract group (p<0. 001).
    Conclusion
    The results of the present study confirm the positive effect of wheat germ extract on primary dysmenorrhea، showing that wheat germ extract can be used for easing the severity of primary dysmenorrhea.
    Keywords: Dysmenorrhea, Complementary Medicine, Plant Extract
  • Maryam Dashab, Dr. Kavous Solhjoo *, Saeideh Erfanian Pages 63-69
    Introduction and
    Objective
    With regarding to excessive cost for blood preparation and preservation and lack of appropriate reservation and utilization pattern for blood in hospitals in the country, the present study was carried out for investigation of blood requisition and utilization rate in different wards of hospitals in Jahrom and comparison of them with standard transfusion indices.
    Material And Methods
    In this descriptive-cross sectional study, 1066 patients were studied; that blood was reserved for them in different wards of two hospitals in Jahrom, during three months. Characterizations of patients, hospitalization ward, blood group, hemoglobin, hematocrit, number of requisition, cross-matched and transfused blood units were collected before and after of surgery. Data were analyzed by SPSS software and standard transfusion indices C/T, TI and TP were calculated.
    Results
    In the present study, out of 1414 of requisition blood units, 10.18% of them were transfused to patients and only 19.38% of cross-matched blood units were used. Blood transfusion indices C/T, TP and TI were 5.15, 14.52% and 0.26, respectively. The highest and lowest rates of C/T were belonging to urology (18.18) and Neonatal Intensive Care Unit (1.0) wards, respectively.
    Conclusion
    According to obtained blood transfusion indices, considerable of cross-matched blood units do not use in Jahrom hospitals and it must be done according to Maximum Surgical Blood Ordering Schedule for surgical operations those blood reservation is necessary as cross-matched blood.
    Keywords: blood transfusion, blood transfusion indices, cross, match