فهرست مطالب

مجله عرفانیات در ادب فارسی (ادب و عرفان)
پیاپی 12 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/12/23
  • تعداد عناوین: 8
|
  • قدمعلی سرامی، دیار رفاعی صفحه 11

    مسایل سیاسی، اجتماعی و امور مربوط به مردم و جامعه، یکی از تاملات شاعران و نویسندگان در هر عصر و دوره ای است و این موضوع سبب گردیده تا شاعران و نویسندگان در اشعار و نوشته‌های خویش گوشه‌هایی از اوضاع اجتماعی و سیاست حاکمان زمان خود را بیان نمایند. نگارندگان در این مقاله اندیشه‌ها و انتقادات اجتماعی مولانا سیف‌الدین محمد فرغانی عارف قرن هفتم و هشتم هجری را در یکی از سیاه‌ترین دوره‌های تاریخ ایران مورد بررسی قرار داده‌اند. سیف فرغانی با وجود پرداختن به سلوک عرفانی و خانقاه نشینی، اوضاع آشفته عصر خویش را -که حاصل حمله مغول و ادامه خونریزی گماشتگان آنان است- به محک نقد می زند. او در اشعار خود، بی پروا از طبقات گوناگون جامعه از سلاطین، وزرا و کارگزاران حکومت گرفته تا کسبه و بازاری انتقاد می کند و درشتخویی و کارهای عاری از نجابت مستوفیان، قاضیان و شاعران و حتی بازاریان را می‌نکوهد و گاه لبه تیز شمشیر انتقاد را با پند و اندرز در هم می آمیزد.

    کلیدواژگان: سیف فرغانی، عرفان، انتقاد، اجتماع، حاکمان مغول
  • عباس گودرزی صفحه 29

    رواج فلسفه نسبیت‌گرایی و در پی آن تکثرگرایی در ابعاد مختلف علوم انسانی و جهان بینی‌های حاکم قرن بیستم و تقویت منش تساهل و تسامح و تسری آن‌ها به حوزه مطالعات ادبی و رویکردهای نقادانه (نظریه و نقد ادبی) در غرب ماهیتی دموکراتیک و بسیار پذیرنده به این حوزه بخشیده و آن را، مانند سایر حوزه‌های اندیشه، به مبحثی میان‌رشته‌ای و متشتت تبدیل کرده است. این توفیق ناگزیر، به گسترش و تنوع رهیافت‌های جدید در قرایت و تحلیل انواع متون از جمله متون ادبی منجر شده است. از جمله این رهیافت‌های نقادانه در تحلیل متون ادبی، پسا ساختارگرایی است که در اواخر دهه 1960در پی انتشار آراء برخی متفکران تاثیرگذار همچون ژاک دریدا، رولان بارت، ژاک لاکان،و میشل فوکو به وجود آمد. این رویکرد در زمره بارزترین مصادیق بروز روحیات ذکر شده در حوزه‌های اندیشه نیز هست که این امر ضمن کمک به گسترش حوزه شمول و کاربرد این روش نقادانه، تعریف و توصیف آن را دشوار و تا حدودی حتی نا ممکن می‌کند. در این گفتار سعی بر آن است تا به پسا ساختارگرایی به عنوان رویکردی نو در نظریه و نقد ادبی معاصر بپردازیم، و ضمن ارایه تعریف، زمینه پیدایش و ماهیت آن، نظرات جمعی از متفکران عمده در شکل‌گیری و رواج آن را نیز برشمرده و در نهایت دلالت‌های خاص آن برای تحلیل و واسازی متون ادبی را ذکر کنیم.

    کلیدواژگان: ساختارگرایی، پساساختارگرایی، دال، مدلول، گفتمان، واسازی
  • مریم شهبازی، ویدا نداف صفحه 47

    این مقاله به تطبیق کتاب شاهزاده کوچک اثر آنتوان دو سنت اگزوپری با عرفان اسلامی ‌می‌پردازد. شاید در نظر نخست سنخیتی بین‌این کتاب و تصوف احساس نشود، ولی با ژزف نگری و تطبیق جزییات آن، حقایق به دست آمده، شگفت آور است. این برداشت‌ها به نظر نگارنده ریشه در توارد و فطرت حق‌جوی نویسنده دارد نه آشنایی او با مفاهیم تصوف. بسیاری از اصطلاحات عرفان اسلامی همچون علم لدنی، تسلیم ،رضا، قناعت، بصیرت، ریاضت، پیر، حیرت و بسیاری معانی عمیق دیگر در قالب داستانی به ظاهر کودکانه مجال بروز یافته است. گفتار نویسنده از زبان کودکان، بیانگر پاکی دل‌ایشان است، یا دیدار خلبان با شاهزاده، یادآور ملاقات‌های بی‌مقدمه صوفیه با یکدیگر است. ماندن خلبان در بیابان، نماد حیرت است، و کمک شاهزاده به او نماد فریاد رسی پیر و خضر، و کلام مبهم و رمز گونه‌اش سمبل سخنان رازآلود پیران صوفیه و البته رازداری‌ ایشان است. دیدار شاهزاده با کسانی که هر کدام در اخترک کوچک خود ،خویشتن را محدود به خواسته‌هایی دنیایی کرده‌اند، رمزی از دنیایی است که آدمیان خود را در آن محصور کرده‌اند و آرزوهای بی‌انتهایی در سر می‌پرورند. ملاقات شاهزاده با مار، و درخواست از او برای نیش زدنش نیز، نماد مرگ اختیاری است، بازگشت او به ستاره‌ای که از آن آمده هم، نگاهی است به بازگشت انسان به مبدا خویش و بسیاری معانی عمیق دیگر که به تدریج طی سلسله مقالاتی کاویده خواهد شد.

    کلیدواژگان: ادبیات تطبیقی، عرفان اسلامی، کتاب شاهزاده کوچک
  • مسعود معتمدی صفحه 67

    این مقاله به تطبیق کتاب شاهزاده کوچک اثر آنتوان دو سنت اگزوپری با عرفان اسلامی ‌می‌پردازد. شاید در نظر نخست سنخیتی بین‌این کتاب و تصوف احساس نشود، ولی با ژزف نگری و تطبیق جزییات آن، حقایق به دست آمده، شگفت آور است. این برداشت‌ها به نظر نگارنده ریشه در توارد و فطرت حق‌جوی نویسنده دارد نه آشنایی او با مفاهیم تصوف. بسیاری از اصطلاحات عرفان اسلامی همچون علم لدنی، تسلیم ،رضا، قناعت، بصیرت، ریاضت، پیر، حیرت و بسیاری معانی عمیق دیگر در قالب داستانی به ظاهر کودکانه مجال بروز یافته است. گفتار نویسنده از زبان کودکان، بیانگر پاکی دل‌ایشان است، یا دیدار خلبان با شاهزاده، یادآور ملاقات‌های بی‌مقدمه صوفیه با یکدیگر است. ماندن خلبان در بیابان، نماد حیرت است، و کمک شاهزاده به او نماد فریاد رسی پیر و خضر، و کلام مبهم و رمز گونه‌اش سمبل سخنان رازآلود پیران صوفیه و البته رازداری‌ ایشان است. دیدار شاهزاده با کسانی که هر کدام در اخترک کوچک خود ،خویشتن را محدود به خواسته‌هایی دنیایی کرده‌اند، رمزی از دنیایی است که آدمیان خود را در آن محصور کرده‌اند و آرزوهای بی‌انتهایی در سر می‌پرورند. ملاقات شاهزاده با مار، و درخواست از او برای نیش زدنش نیز، نماد مرگ اختیاری است، بازگشت او به ستاره‌ای که از آن آمده هم، نگاهی است به بازگشت انسان به مبدا خویش و بسیاری معانی عمیق دیگر که به تدریج طی سلسله مقالاتی کاویده خواهد شد.

    کلیدواژگان: ادبیات تطبیقی، عرفان اسلامی، کتاب شاهزاده کوچک
  • ذبیح مطهری خواه صفحه 89

    یقظه که همان بیداری از خواب غفلت است، اولین منزل سیر و سلوک و اساس حرکت عرفانی است. از این رو با تامل در آموزهای قرآن، روایات و اشعار مولانا و حافظ در می‌یابیم که یکی از اهداف شریعت و طریقت مبتنی بر شریعت، بیداری انسان و بیرون آوردن او از گرداب سستی و برافروختن چراغ هدایت در دل اوست.

    کلیدواژگان: سیر و سلوک، منازل عرفانی، یقظه، درجات یقظه
  • محمدحسن حائری، الهام روستایی راد صفحه 111

    داستان لیلی و مجنون در مقایسه با دیگر منظومه‌های غنایی، یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین منابع مورد استناد عارفان و محققان علوم عرفانی-غنایی به شمار می‌رود. به نحوی که این غمنامه و اشخاص آن، هیچ‌گاه پشت حصار زمان از یاد نرفته‌اند و برعکس پس از سرایش لیلی و مجنون، حضور آنان در اشعار و متون، رد پایی عمیق از خود به جا گذاشته است. مقاله حاضر،کوششی است برای دریافت جایگاه «لیلی» در ادبیات به خصوص ادب عرفانی، و نیز بررسی وجوه حاکم بر شخصیت پذیری او؛ به این بیان که لیلی در طول زمان‌های متمادی، چه صفاتی به خود گرفته و مهم‌تر اینکه. در ادبیات عرفانی به چه صورتی جلوه گر می‌شود.

    کلیدواژگان: لیلی، مجنون، عرفان، عشق مجازی، عشق حقیقی
  • امیرحسین همتی صفحه 131

    یکی از مشخصه های بارز عرفان و تصوف اسلامی، بهره مندی گسترده آیین طریقت، از لب و عصاره مفاهیم قرآنی، و هم چنین مطابقت باورهای رایج در آن، با احادیث قدسی و نبوی است. از دیگر مولفه های درخور توجه عرفان اسلامی، عنایت فراوان اهل معرفت به باطن و محتوا، و قایل گردیدن اعتبار ویژه برای تفسیر و تاویل است. در مسلک و مرام تصوف، هیچ‌گاه به ظاهر لفظی قانون الهی اکتفا نشده است. اهل عرفان در عوض بسنده کردن به ظاهر آیات الهی، تفسیر و تاویل آن را وجهه همت خود قرار داده اند. ارباب سیر و سلوک بر مبنای این اعتقاد، ضمن آن که از آیات قرآنی و احادیث نبوی و قدسی، تاویلاتی خاص ارایه نموده‌اند؛ آموزه های معرفتی خود را نیز، به این ارکان مستند ساخته اند. یکی از این آموزه‌های معرفتی، که اهل عرفان در هنگام بحث از ولی و مقام ولایت به طرح و بررسی آن پرداخته اند، مساله پوشیده بودن اولیاءالله از نظر اغیار است. اهل تصوف مبنای این اعتقاد را بر اساس حدیث قدسی « اولیایی تحت قبابی لا یعرفهم غیری » استوار نموده اند. این حدیث، از جانب ارباب سیر و سلوک، دست‌مایه شرح و تفسیرهای گوناگون قرار گرفته است. متصوفه، ضمن ایراد استدلال در خصوص دلایل این اختفا، درباره این که « قباب » چه چیزهایی هستند، که اولیا را از دیده اغیار مستور نگاه می دارند، اقوالی متعدد بیان داشته اند. در این مقاله سعی بر آن است تا ضمن بررسی و بازکاوی سخنان و آرای مشایخ اهل طریقت در خصوص این موضوع، تفسیر ایشان از حدیث مورد اشاره بیان گردد.

    کلیدواژگان: عرفان و تصوف، ولایت، تاویل و تفسیر، اولیا
  • مریم هوشیار، معصومه زندی صفحه 160

    رمان آدلف اثر بنژمن کنستان در تاریخ ادبیات فرانسه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این کتاب که ویژگی های دو مکتب بزرگ ادبی جهان یعنی کلاسیسیسم و رمانتیسم را در خود خلاصه می کند، نمونه کامل و دقیق رمان روانشناختی است. در آدلف، کنستان با هنری بی‌نظیر و با دقت و ظرافت بسیار، حقایق تلخ قلب بشر را به تصویر می کشد، حقایقی که در تمامی زمان ها و مکان ها وجود داشته و دارند. او با تحلیل موشکافانه احساسات و جنبه های روانشناختی قهرمانان، نقاط ضعف و قوت آنان را به خواننده می‌نمایاند و به گونه ای غیر مستقیم او را پند می دهد. مقاله حاضر که مقاله ای توصیفی- تحلیلی است به بررسی تجزیه و تحلیل روانشناختی در رمان آدلف می پردازد. تحلیل روانشناختی در این کتاب به سه روش مختلف انجام می پذیرد: استفاده از نقل قول غیر مستقیم، دیالوگ و منولوگ. بنژمن کنستان با به نمایش گذاشتن دیدگاهی متفاوت از عشق و از طریق تحلیل موشکافانه افکار، احساسات و عواطف قهرمانانش نشان می دهد که انسان موجودی خودخواه، ضعیف، بی ثبات و از نظر احساسی بسیار تنوع طلب است.

    کلیدواژگان: تحلیل روانشناختی، آدلف، کنستان، احساسات
|
  • Ghadamali Sarrami, Diyar Refaei Page 11

    Political, social subjects and affairs related to people and society are one of the poets and writers' favorites in any period of time. This fact has encouraged them to present, in their poems and writings, models of their contemporary rulers' political and social situations. Writers of this article have studied Mawlana Saifoddin Mohammad’s Farghani's (the mystic of seventh and eighth century) thought and social criticisms in one of the darkest periods of Iran history.Through dealing with devoted behaviors and convent dwelling, Saif Farghani tries to criticize the disturbed conditions of his own age which is the result of the Mangule’s invasion and his agents' bloodshed. Seif dares to criticize, in his poem, various classes of society, from the government rulers and agents to businessmen. He also reproaches the judges, poets, and even businessmen's bold actions. Sometimes, he skillfully combines the sharp edge of the sword of criticism with counsel and advice.

    Keywords: Saif Farghani, mysticism, criticism, society, rulers, Mangule
  • Abbas Goudarzi Page 29

    The emergence of relativism and pluralism in the philosophies, different aspects of humanities and the worldviews dominant in the 20th century western societies from one side, and the growth of toleration in human relations from the other, have invariably affected literary theories and studies, and given them an ever greater democratic and receptive nature. This has made them, like many other conditions of human thought, more and more interdisciplinary and prolific.The success of this event has inevitably led to the development and the variety of new and innovative approaches in reading and analyzing different texts, including literature. Among such novel critical stances is poststructuralism which appeared in late 1960s, following the spread of new theories by such great contemporary thinkers as Jacques Derrida, Roland Barthes, Jacques Lacan, and Michel Foucault. This approach has also most tangibly manifested in the mentioned tendencies in different fields of thought. Such tendencies at the same time have made it more difficult, or even sometimes impossible to define and explain. An attempt has been made, in the present paper, to introduce poststructuralism as a recent approach in literary theory and criticism. Besides, attempting some definitions, and accounting the background of its birth, we have also point to the basic theories of men of thought important in its formation. Finally, we would emphasize its significance for reading, analyzing and deconstructing literary texts.

    Keywords: structuralism, poststructuralism, signified, signifier, discourse, deconstruction
  • Masoud Motamedi Page 47

    In this article I have compared The Little Prince written by Saint Exupery with Islamic mysticism. At first glance it may be seemed that they are not compatible, but after a deep reflection about both of them and a comparison between their details, the results are wonderful. In the writer's opinion the similarities between the two subjects of discussion are rooted in coincidence of ideas and in Exupery's truth-seeking nature and not necessarily in his acquaintance with the Islamic mysticism. A lot of instances of these mystical concepts such as divinely inspired knowledge, submission to divinely will, satisfaction, contentment, insight, asceticism, spiritual guide, bewilderment etc. can be discerned in an aparently childlike story. That the storyteller chooses children's language is due to their heart purity or the meeting of the pilot with the prince is a reminder of the sufi's unexpected meetings. The pilot's presence in a desert is a symbol of bewilderment and the prince's help to the pilot is like the rescue coming from the spiritual guide (pirs or Khizr). The prince's vague and allegorical speech is like the pirs' ambiguous speeches and their secret keeping. Those who have limited themselves in their little stars are symbols of the worldly-minded people.The little prince's asking snake to sting him is a reminder of volutary death and his return to the star from which he has come is a symbol of man's final return to his origin.

    Keywords: Comparative Literature, Islamic Mysticism, The Little Prince
  • Masoud Motamedi Page 67

    In this article I have compared The Little Prince written by Saint Exupery with Islamic mysticism. At first glance it may be seemed that they are not compatible, but after a deep reflection about both of them and a comparison between their details, the results are wonderful. In the writer's opinion the similarities between the two subjects of discussion are rooted in coincidence of ideas and in Exupery's truth-seeking nature and not necessarily in his acquaintance with the Islamic mysticism. A lot of instances of these mystical concepts such as divinely inspired knowledge, submission to divinely will, satisfaction, contentment, insight, asceticism, spiritual guide, bewilderment etc. can be discerned in an aparently childlike story. That the storyteller chooses children's language is due to their heart purity or the meeting of the pilot with the prince is a reminder of the sufi's unexpected meetings. The pilot's presence in a desert is a symbol of bewilderment and the prince's help to the pilot is like the rescue coming from the spiritual guide (pirs or Khizr). The prince's vague and allegorical speech is like the pirs' ambiguous speeches and their secret keeping. Those who have limited themselves in their little stars are symbols of the worldly-minded people.The little prince's asking snake to sting him is a reminder of volutary death and his return to the star from which he has come is a symbol of man's final return to his origin.

    Keywords: Comparative Literature, Islamic Mysticism, The Little Prince
  • Zabih Motaharikhah Page 89

    Yaqze, Which has been interpreted as “awakening” from negligence, is consideved as the first quarter and the basis of Gnostic conduct. Hence, thinking about Quranic teachings, Mowlana’s and Hafiz’s narrations and poems, We find That one of the purposes of religious law and religious way which is based on it is awakening human being and releasing him from frail and burning the light of guidance in his heart.

    Keywords: conduct, Gnostic quarters, Yeqze (awakening), the levels of Yeqze
  • MohammadHasan Haeri, Elham Rostaie Rad Page 111

    Compared with other lyrical epopee, the “Leili and Majnoon “ story is considered as one of the most essential source scited by Sufi mystics and scientists so that this tragedy and its characters have never been forgotten over time. On the contrary after composing the Leili and Majnoon by Nizami, their presence has left a deep trace in poetry and literature. According to the theory of​​ mystics, virtual lover can be a bridge to reachthe divine love. The present article is an effort to survey the "Leili" status in literature especially the mystical literature and also to review main aspects of her. This study examines the Conformity of this character based on Nizami narrative with emphasis on its important role in the area of mysticism .Finallythis study indicates that Leili is a historical mistress with specific attributes. Sometimes she is manifested as and sometimes as a manifestation of the eternal.

    Keywords: Leili, Majnoon, mysticism, virtual love, real love
  • AmirHossein Hemati Page 131

    One of the dominant characteristics of mysticism and Islamic sufism is to seek a great enjoyment from Sufi’s ritual ( the behavior of the authorities ) from the juice and the core of the Quranic verses, and to make a comparison between all the common believes going around it with heavenly prophetic traditions. One of the other factors to deal with Islamic mysticism is too much consideration from those who seek the right way toward conscience and essence and try to create special value for interpretation and gloss. Instead , those who are in search of right virtue seemingly surrounded their our attempt to appearance of Quran verses , interpretation and justification of them . Seekers of the right traditions and customs not only have presented some unique interpretations from the Quran Hadiths ( traditions ) and Prophetic traditions and sacred based on their own beliefs and ideas, but documented their own doctrine knowledge in this regard. One of the doctrine knowledge which they delivered and searched for while dealing with discussion and presentation about Supreme Leader , is the hidden appearance of authorities from the strangers. Seekers and followers of traditions and customs have based the origin of such a belief on the heavenly saying “Interpretation of Hadith from Mysticisms points of view. This tradition has become the fundamental origin for various interpretations and commendations for those who are seeking for truth and virtue. Sufis have not only brought heir interpretations about the reasons of hideous appearance and what “hides” are which keep the authorities away from strangers ‘sight but also narrated different sayings about them. There has made an attempt in the following article to go around and uncover the authoritarians’ words and justifications related to the given issue and to point out their interpretations from the mentioned tradition.

    Keywords: mysticism, sufi, supreme leader, interpretation, recommendation, authoritarians
  • Maryam Houshiar, Massoumeh Zandi Page 160

    «Adolphe», Benjamin Constant's novel, is highly respected in literary history of France. This book that summarizes the features of two great literary schools, namely, Classicism and Romanticism, is a perfect manifestation of Psychological novel. In «Adolphe», Benjamin Constant describes the bitter truths residing in human heart with a unique art and great exactitude and fineness. These truths have existed in all the times and places. With a thoroughgoing analysis of sentiments and psychological aspects of his heros, he reveals to the readers their weakness and strengths, and advises them indirectly. The present article, that is a descriptive- analytic one, deals with psychological analysis in «Adolphe». This is done in three various ways: through indirect speeches, dialogues and monologues. By demonstrating a different conception of love and by psychological analysis of thoughts, sentiments, and affections of his heros, Constant tries to tell that man is egoist, weak, unstable and very tempestuous.

    Keywords: Psychological analysis, Adolphe, Constant, Sentiments