فهرست مطالب

مجله زیست شناسی جانوری
سال ششم شماره 1 (پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/09/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سید ابراهیم حسینی، داود مهربانی، حمیدرضا قایدی صفحه 1
    آب انار منبع مهمی از ترکیبات آنتی اکسیدانی و منبع غنی از پلی فنول ها می باشد که قادرند با اثرات مضر فرایندهای اکسیداسیون در بافت ها مقابله کنند، لذا این مطالعه با هدف بررسی اثر آب انار بر روی برخی فاکتورهای هموگرام و وزن موش صحرایی نر بالغ دیابتی شده انجام گردید. 48 سر موش صحرایی نر بالغ در قالب گروه های کنترل سالم، کنترل دیابتی، شاهد دیابتی و تجربی مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه های تجربی به سه دسته تقسیم شدند که آب انار را با مقادیر 1، 2 و 4 میلی لیتر در روز برای مدت 21روز به صورت گاواژ دریافت کردند. گروه شاهد آب مقطر دریافت نمود و گروه های کنترل نیز تحت تیمار قرار نگرفتند. در این مطالعه برای دیابتی کردن موش ها از دوز mg/kg60 استرپتوزوتوسین استفاده شد که به صورت درون صفاقی به آن ها تزریق گردید. در پایان روز بیست و یکم پس از وزن کشی از ناحیه بطن قلب حیوانات خون گیری به عمل آمد و با استفاده از روش های رایج آزمایشگاهی تعداد کل گلبول های سفید، قرمز، پلاکت ها، میزان هموگلوبین و هماتوکریت، غلظت متوسط هموگلوبین سلولی، هموگلوبین متوسط سلولی، حجم متوسط گلبولی و میزان تغییر وزن اندازه گیری شدند و نتایج بدست آمده با استفاده از آزمون های آماری ANOVAو tتجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آب انار باعث افزایش وزن، تعداد گلبول های سفید و حجم گلبول های قرمز و کاهش پلاکت ها در موش های صحرایی نر بالغ در سطح 05/0≥Pمی شود. نتایج نشان داد که آب انار احتمالا به خاطر داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی و کاهش هورمون های استرس باعث افزایش گلبول های سفید و کاهش پلاکت ها و افزایش وزن می گردد.
    کلیدواژگان: آب انار، هموگرام، دیابت، موش صحرایی نر
  • مژگان روشن طبری صفحه 9
    این تحقیق به منظور بررسی اثرات بهره برداری از شن و ماسه بر روی جانوران کفزی رودخانه تنکابن در جنوب دریای خزر از سال 1382 تا 1383 انجام شد. نمونه برداری فصلی در دو ایستگاه در بالا دست و پایین دست رودخانه و یک ایستگاه در منطقه بهرهبرداری از شن و ماسه انجام شده است. نمونه های بدست آمده از ایستگاه ها شامل 14 خانواده متعلق به 9 راسته از جانوران کفزی بوده است. تراکم جمعیت های نمونه ها در ایستگاه اول بین 1020 تا 5740 عدد در متر مکعب، در ایستگاه دوم بین 47 تا 1230 عدد در متر مکعب و در ایستگاه سوم بین 251 تا 5577 عدد در مترمکعب محاسبه شده است. کمترین فراوانی و زی توده متعلق به ایستگاه دوم و 5 درصد از کل کفزیان این نواحی را شامل شده است. به دلیل تخریب زیستگاه و عدم ثبات بستر رودخانه و افزایش سستون، فراوانی جمعیت های بنتوز رودخانه به شدت کاهش یافته است. اثرات تخریب بستر به حاشیه رودخانه نیز اثر گذاشته است.
    کلیدواژگان: رودخانه تنکابن، جانوران کفزی، شن و ماسه، دریای خزر
  • مرتضی پیری، سادات شاهین، سیما نصری صفحه 17
    خلاصه مقاله: اتانول و نیکوتین برخی از اثرات خود را از طریق فعال کردن مسیر دوپامینی مزولیمبیک که از ناحیه تگمنتوم شکمی به هسته آکومبنس و هیپوکامپ می رود، ایجاد می نماید. گیرنده های دوپامینی D2در هیپوکامپ پشتی که یکی از نواحی کلیدی مغز می باشد که یادگیری و حافظه را تحت تاثیر قرار می دهد، یافت می شود. در این مطالعه، تاثیر گیرنده های دوپامینی D2هیپوکامپ پشتی بر روی اثر نیکوتین بر روی فراموشی القاء شده با اتانول بررسی شده است. در این مطالعه تجربی از 255 سر موش کوچک آزمایشگاهی نر نژاد NMRIاستفاده شد (24 گروه). حیوان ها پس از بیهوشی در دستگاه استریوتاکسی قرار گرفتند و کانول گذاری دوطرفه در ناحیه CA1هیپوکامپ پشتی انجام شد. بعد از طی دوره بهبودی هفت روزه، آزمون رفتاری با استفاده از دستگاه یادگیری احترازی غیرفعال آغاز شد. در این مطالعه اتانول، نیکوتین و سولپیراید (آنتاگونیست گیرنده دوپامینی D2) استفاده شد. از آنالیز واریانس یک طرفه ناپارامتری کروسکال والیس و تست مکمل من ویتنی برای آنالیز داده ها استفاده شد. 05/0>pبه عنوان سطح معنی دار اختلاف در بین گروه ها در نظر گرفته شد. تزریققبل از آموزش یا قبل از آزمون اتانول حافظه را تخریب می کند (001/0). تزریق قبل از آزموناتانول یا نیکوتین باعثبرگشتحافظهتخریبی القاء شدهبا تزریق قبل از آموزشاتانول شد (001/0). تزریق سولپیراید به ناحیه CA1اثر اصلاحی نیکوتین بر روی فراموشی اتانول را بلوک می نماید(001/0). از طرف دیگر تزریق قبل از آزمون نیکوتین یا سولپیراید خود به تنهایی اثری بر روی حافظه ندارند (05/0 < P). نتایج ما در این مطالعه نشان می دهد که بلوک گیرنده های دوپامینی D2هیپوکامپ پشتی اصلاح فراموشی اتانول که با نیکوتین القاء شده را کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: اتانول، نیکوتین، گیرنده دوپامینی D2، هیپوکامپ پشتی، حافظه اجتنابی مهاری
  • امید طبیعی، محبوبه نصیری صفحه 29
    در مقاله حاضر تنوع گونه ای پرندگان آبزی و کنارآبچر مهاجر زمستان گذران در تالاب بین المللی ارژنبر اساس یک دوره آماری 15 سالهاز سال 1376(1998) لغایت 1390(2012) مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. در طول دوره 15 ساله مورد مطالعه، تعداد 309674 پرنده آبزی شامل 71 گونه متعلق به 16 تیره و 6 راسته در تالاب بین المللی ارژنزمستان گذرانی نموده اند.در این مدت بیشترین تعداد پرنده متعلق به گونه خوتکا (Anas crecca) با 51248 قطعه سرشماری شده بوده است.بر اساس نتایج این تحقیقدر بین تیره های مهاجر زمستان گذران بزرگترین و کوچکترینتیره به ترتیب متعلق به تیره مرغابیان (Anatidae) و تیره لک لکیان (Ciconidae) با 496/80 و 018/0 درصدفراوانی به ترتیب بوده است. در دوره 15 ساله مورد مطالعه سال 1377 (1999) با تعداد 77580 قطعه پرنده بیشترین و سال 1389 (2011) با تعداد 1002 قطعه پرنده کمترین تعداد پرنده سرشماری شده را به خود اختصاص داده اند. از سویی دیگر از نظر غنای گونه ای سال1382 (2004) با تعداد 38 گونه بیشترین و سال 1389 (2011) با تعداد 6 گونه کمترین غنا را شامل شده اند. نتایج نشان داد بیشترین فراوانی پرندگان زمستان گذران متعلق به تیره های آبزی با 03/81 درصد فراوانی و کمترین فراوانی مربوط به تیره های کنارآبچر با 97/18درصد فراوانی بوده است. با توجه به مقادیر محاسبه شده شاخص های تنوع و یکنواختی گونه ای بیشترین میزان تنوع زیستی پرندگان آبزی و کنارآبچر زمستان گذران در تالاب بین المللی ارژن مربوط به سال 1382(2004) و کمترین تنوع زیستی مربوط به سال 1388(2010)بوده است (05/0> P).
    کلیدواژگان: تنوع گونه ای، پرندگان آبزی، پرندگان کنارآبچر، ارژن، فارس
  • شیوا قرشی، هومن شجیعی، غلامحسن واعظی، مجید محمدنژاد شموشکی صفحه 41
    در این تحقیق سمیت حاد ماده شیمیاییEDTA روی بافت کبد ماهی قزل آلای رنگین کمان در شرایط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. آزمایشات به روش استانداردO.E.C.D در طی 96 ساعت انجام پذیرفت. ماهیان با میانگین طولی و وزنی،18 سانتی متر و 50 گرم بطور تصادفی به 8 گروه 9 تایی تقسیم شدند. یک گروه به عنوان شاهد و 7 گروه تیمار و 3 تکرار در معرض غلظت های 800، 1000، 1200، 2000، 2200، 2500 و 3300 ppmقرار گرفتند. کلیه پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب نظیر pH، اکسیژن محلول، سختی و درجه حرارت اندازه گیری شدند. داده ها با استفاده از برنامه نرم افزار SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بررسی سمیت حاد مشحص کرد مقدار LC50 96 ساعته، EDTAبرای ماهی قزل آلای رنگین کمان برابر ppm2231 می باشد. همچنین نتایج آسیب شناسی بافت کبد ماهی قزل آلای رنگین کمان نشان داد که ماده شیمیاییEDTA منجر به ایجاد تغییراتی مانند افزایش سلول های التهابی در فضای پروتال کبد، متامورفوز چربی در بافت کبد، پرخونی، باز شدن مجاری صفراوی، رسوب هموسیدرین در اطراف عروق خونی کبد و مجاری صفراوی و در دوزهای بالاتر باعث ایجاد التهاب زیاد و متامورفوز، که بافت کبد را تبدیل به بافت چربی کرده است، نکروز و دژنرسانس چربی در بافت کبد می گردد. بر اساس نتایج این تحقیق EDTAباعث ایجاد تغییرات بافتی شدید و جبران ناپذیری در بافت کبد ماهی قزل آلای رنگین کمان می گردد.
    کلیدواژگان: EDTA، سمیت حاد، بافت کبد، قزل آلای رنگین کمان
  • زهرا کشتمند، شهربانو عریان، علی قنبری، مظفر خزاعی صفحه 51
    سیس پلاتین،داروی ضدسرطان است که درشیمی درمانی استفاده می شود،اثراتجانبیاینداروشاملکاهشعملکردغددجنسی،آزواسپرمیوالیگواسپرمیاست.خارخاسک گیاهی است که علاوه بر دارا بودن ترکیبات فراوان،عملکرد جنسی را زیاد می کند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر حمایتی عصاره هیدروالکلی خارخاسک بر سمیت سلولی (سیتوتوکسیسیتی) سیس پلاتین بر مورفولوژی اسپرم در موش سوری است. در این مطالعه تجربی 30 موش سوری بالغ نر باوزن 25- 30 گرم بصورت تصادفی به پنج گروه شش تایی تقسیم شد. گروه کنترل نرمال سالین را دریافت و گروه تجربی 1 سیس پلاتین و سه گروه دیگر به ترتیب دوز mg/kg5/5 سیس پلاتین همراه با دوزهای عصاره خارخاسک 100، 300 و500 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت داخل صفاقی به مدت 4 روز دریافت کردند. یک روز پس از آخرین تزریق، نمونه هایخونیبه، منظورتعیینغلظتNO سرمی جمع آوریو سپسوزناپیدیدیم و مورفولوژی اسپرم هایاپیدیدیمیبررسیشد. داده های بدستآمدهبااستفادهازنرم افزار SPSSو آزمون هایone way-anova ارزیابی شد. نتایجنشاندادکهسیس پلاتین بهتنهاییموجبکاهشوزنبدن،کاهشوزناپیدیدیموکاهشاسپرم های ترمال و افزایش سطحNOنسبت بهگروهکنترلشدکهدر 05/0P< معنی داربوده ودرگروه هاییکهسیس پلاتینبههمراهعصاره خارخاسکدادهشدوزنبدن، اپیدیدیم و تعداد اسپرم با مورفولوژی نرمال نسبتبهگروهتجربی1افزایش یافتاما سطحNO کاهش آن معنی دار نبود.نتایج تاثیر حمایتی عصاره هیدروالکلی خارخاسک بر سمیت سلولی سیس پلاتین بر مورفولوژی اسپرم را نشان می دهد که احتمالا مربوط بهترکیبات آنتی اکسیدانی خارخاسک است.
    کلیدواژگان: سیس پلاتین، خارخاسک، مورفولوژی اسپرم، موش
  • زینب محمدی، مهناز آذرنیا، عبدالحسین شیروی صفحه 61
    سیتالوپرام یک داروی ضد افسردگی است که برای درمان افسردگی در دوران بارداری و شیردهی تجویز می شود. این دارو در کبد متابولیزه شده و توسط کلیه ها از بدن دفع می شود. مطالعات نشان داده اند که سیتالوپرام و متابولیت های آن ازجفت عبور کرده و در خون بند ناف قابل ردیابی هستند. در این مطالعه اثرات داروی سیتالوپرام بر روی بافت کلیه جنین های موش صحرایی نژاد ویستار که در دوران جنینی در معرض این دارو بوده اند در دو دوز mg/kg/day10 و 20 بررسی گردید. جنین ها در روز 18 بارداری خارج شده و کلیه آنها از نظر مورفولوژیکی و هیستولوژیکی با استفاده از رنگ آمیزی هماتوکسیلین ائوزین مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی های آماری نشان داد که هیچ تفاوت معنی داری در وزن کلیه جنین های کنترل و تیمار در هیچ یک از دو دوز وجود ندارد. بررسی های هیستولوژیکی نیز هیچگونه تغییری در بافت کلیه را نشان نداد. ساختار و تعداد گلومرول و مجاری جمع کننده ادراری در جنین ها در اثر مصرف سیتالوپرام توسط موش های باردار تغییر نکرده و شبیه گروه کنترل بود. بنابراین بر اساس نتایج تحقیق حاضر تجویز داروی سیتالوپرام در دوران بارداری اثر معنی داری بر روی کلیه ی جنین های مادران دریافت کننده دارو ندارد.
    کلیدواژگان: سیتالوپرام، کلیه، بافت شناسی، موش صحرایی
  • مهرداد مدرسی، حمیدرضا خدایی، علیرضا خدادادی صفحه 69
    گیاه صبر زرد یا آلوئه ورا متعلق به خانواده Liliaceaeگیاهی علفی و چند ساله است. این گیاه دارای اثرات مهم درمانی بوده و به همین دلیل در طب گیاهی بسیار مورد توجه می باشد.در این تحقیق اثر هیدروالکلی عصاره ژل گیاه آلوئه ورا بر بافت بیضه و اسپرماتوژنز در موش های سوری نژادBalb/C بررسی شد. ابتدا نمونه ها به صورت کاملا تصادفی در پنج گروه ده تائی (سه گروه تیمار، گروه کنترل و دارونما) تقسیم و کلیه نمونه ها در شرایطی یکسان نگهداری شدند. عصاره هیدروالکلی ژل گیاه آلوئه ورا در دوزهای مختلف (mg/kg/ 2day50،100،200) تهیه و به روش درون صفاقی به مدت 20 روز (یک روز در میان) به گروه های تیمار تزریق شد. از نرمال سالین نیز جهت تزریق به گروه Placeboاستفاده گردید. مهمترین پارامترهایی که مورد بررسی قرار گرفت، تغییر در سطح هورمون های تستوسترون، LHو FSHخون و همچنین تغییر تعداد سلول های بنیادی، تعداد اسپرماتویست های اولیه، وزن نسبی بیضه ها در مقایسه با گروه های شاهد بود. کلیه آزمایشات هورمونی نیز با روش ایمونورادیومتری (RIA) انجام گرفت. نتایج نشان داد که عصاره آلوئه ورا سبب افزایش معنی دار در تعداد سلول های بنیادی و اسپرماتوسیت های اولیه درگروه های تجربی در مقایسه با گروه های شاهد شد و تغییرات معنی داری در میانگین وزن بیضه در گروه تجربی 3 (دوز mg/kg200) مشاهده شد. میزان هورمون تستوسترون در گروه 200 افزایش معنی دار یافته (P<0.05) در حالی که میزان هورمون LHو FSHتغییر معنی داری نشان نمی دهد.یافته های این مطالعه نشان دهنده تاثیر مثبت عصاره گیاه آلوئه ورا بصورت وابسته به دوز بر میزان هورمون تستوسترون و خصوصیات بافت شناسی بیضه های موش های نر می باشد.
    کلیدواژگان: عصاره آلوئه ورا، تستوسترون، سلول های بنیادی، اسپرماتوسیت اولیه، وزن بیضه
  • شکورا سادات نبوی، حاجی قلی کمی، ویدا حجتی صفحه 77
    پناهگاه حیات وحش میانکاله با وسعت68800 هکتار در 12 کیلومتری شمال شهرستان بهشهر در استان مازندران و در جنوب شرقی دریای خزر با ارتفاع 28–15 متر پائین تر از سطح دریای آزاد قرار گرفته است. مطالعه ی حاضر در بهار و تابستان 1391 به منظور مطالعه ی فونستیک خزندگان پناهگاه حیات وحش میانکاله انجام پذیرفت. نمونه ها با دست جمع آوری شدند، سپس از نمونه ها و زیستگاه آن ها عکس تهیه شد. نمونه ها پس از شناسایی و یادداشت صفات مورفومتریک و مریستیک رها شدند. در این مطالعه 11 گونه متعلق به 8 خانواده شناسایی شدند که عبارتند از: لاک پشت خزری Mauremys caspica، لاک پشت برکه ای Emys orbicularis، لاک پشت چهار چنگالی Testudo horsfieldii، جکوی انگشت کج خزری Cyrtopodion caspium، سوسمار سبز خزری Lacerta strigata، مارمولک شیشه ای Pseudopus apodus، مار آبی Natrix natrix، مار چلیپر Natrix tessellata، گوند مار Elaphe dione، قمچه مار Platyceps najadum، آگامای استپی Trapelus agilis. تمام این گونه ها به جز لاک پشت چهار چنگالی قبلا از قسمت های مختلف استان مازندران گزارش شده بودند. از این میان تنها، گونه ی Testudo horsfieldiiبه عنوان گونه ی آسیب پذیر (VU) در فهرست سرخ IUCNقرار دارد.
    کلیدواژگان: فون، خزندگان، پناهگاه حیات وحش میانکاله، مازندران
  • سکینه یگانه، زیبنده محرابی، فاطمه قوامی صفحه 89
    هدف از این مطالعه بررسی پراکنش چربی، پروتئین و رطوبت در فیله ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) پرورشی بود. اختلاف در میزان چربی، پروتئین و رطوبت در همه ی بخش های فیله مشاهده شد، بطوری که به ترتیب کمترین مقدار لیپید (72/0 ±86/9) و بیشترین مقدار رطوبت (45/1 ±44/77) در ناحیه دمی و همچنین در مقابل بیشترین مقدار لیپید (79/0 ±28/11) و کمترین مقدار رطوبت (90/1 ±35/75) در ناحیه میانی بدست آمد (p<0.05). همچنین بیشترین میزان پروتئین (52/1 ±92/42) در ناحیه دمی و کمترین میزان پروتئین (89/1 ±23/41) در ناحیه میانی گزارش شد (p>0.05). میزان لیپید در نواحی سری، میانی و دمی با میزان رطوبت در این نواحی همبستگی معنی داری داشت (p<0.05)، لذا به نظر می رسد با تعیین میزان رطوبت هر ناحیه بتوان میزان لیپید را محاسبه کرد.
    کلیدواژگان: ترکیبات مغذی، قزل آلای رنگین کمان، فیله، پروتئین
|
  • Page 1
    Pomegranate juiceis an important source of antioxidant compounds and is a rich source of poly phenols, which are able to deal with the harmful effects of oxidation processes in tissues. Therefore, this study aimed to examine the effects of pomegranate juice on some factors of hemogram and weight in diabetic mature male rats.48 mature male rats were studied in the groups of normal control, sham and experimental, diabetic control, sham and experimental. The experimental groupsweredivided into three categories hadreceivedagavageamountsjuicewith1,2 and4 mldaily for21 days.The sham group received distilled water and the control group was not treated. At the end of21 dayswere bledfromthe heartventricle of the animalsandusing routinelaboratory were measuredthe total number ofwhite and red Globule blood, platelets, hemoglobin andhematocrit, meancell hemoglobinconcentration, meancellhemoglobin, MCVandweightchange. The data were evaluated usingANOVA, LSD and t test. The results showed that pomegranate juice can increase weight, number of white globule and volume of globule red, and decrease of platelets in mature male rats. The findings concluded that pomegranate juice probably due to antioxidant compounds and reduce stress hormones can increase white globule and weight and decrease platelets.
    Keywords: Pomegranate juice, Hemogram, Diabetes, male rat
  • Page 9
    This research was done for surveying effects of benefited gravels on benthic animals in Tonekaboon River in southern of Caspian Sea from 1382 to 1383. Seasonal sampling were done in two stations from upper and under the river and one station in benefited gravel area. the samples catch from stations were included 14 families belong to 9 orders from benthic animals. The density of samples population، in first station between 1020 to 5740 N/m3، in second station between 47 to 1230 N/m3، and third station between 251 to 5577 N/m3، were counted in. The least of abundance and biomass were belong to second station and 5% of total benthoses in this area، were content. Because of subversion of habitat and unstable bed of the river and Seston increasing، abundance of benthoses was decreased extremely. The effects of bed destructed to bank of river were traced.
    Keywords: TonekaboonRiver, benthose, gravels, Caspian Sea
  • Page 17
    Ethanol and nicotine produce some effects via activation of mesocorticolimbic dopaminergic pathway which projects from the ventral tegmental area to the nucleus accumbens and hippocampus. Dopamine D2 receptors have been detected in dorsal hippocampus، which is a key brain region that influences learning and memory. In the present study، influence of dopamine D2 receptors of dorsal hippocampus in nicotine’s effect on ethanol-induced amnesia was investigated. In this experimental study 255 adult male NMRI mice were used (24 group). The animals anaesthetized and cannulae implanted bilaterally in the CA1 regions of the dorsal hippocampus using stereotaxic method. Seven days after recovery from surgery، the behavioral testing was started in inhibitory avoidance task. In this study ethanol، nicotine and sulpiride (D2 receptor agonist) were used. The Kruskal–Wallis nonparametric one-way analysis of variance (ANOVA) followed by a two-tailed Mann–Whitney''s U-test، were used for analysis of the data. Differences with P < 0. 05 between experimental groups at each point were considered statistically significant. Pre-training or pre-test injection of ethanol induced amnesia (P<0. 001). Pre-test administration of ethanol or nicotine restored amnesia ethanol (P<0. 001). Pre-test intra-CA1 injection of sulpirideblocks the nicotine reversal effect on ethanol amnesia (P<0. 001). On the other hand، pre-test injection of nicotine or sulpiride has no effect on memory by itself (P>0. 05). Our results in this study indicated that the blockage of dopamine d1 receptors of dorsal hippocampus decreases nicotine-induced restoration of ethanol amnesia.
  • Page 29
    This paper presents data from a fifteen-year (1998-2012) monitoring of migratory wintering waterfowl and wader''s fauna species diversity in Arjan International Wetland. During a 15 periods from 1998 to 2012، a total of 309674 wetland birds composed of 71 species from16 families and 6 orders of the bird’s fauna of Iran were observed during the course of this study. The most common species counted was the common teal (Anas crecca) with a total of 51248 individuals. The results indicated that among families of migratory wintering waterfowl and waders in Arjan international wetland the largest family was Anatidae with 80. 496 percent abundance and the lowest was Ciconidae with 0. 018 percent. In these periods of studying، year of 1999 with 77580 individuals has the highest population numbers and year of 2011 with 1002 individuals has the lowest. The highest and lowest species richness was recorded in years of 2004 and 2011 with 38 and 6 species، respectively. The results show that waterfowl fauna with 81. 03 percent and wader''s fauna with 18. 97 percent has the highest and lowest abundances in this period، respectively. According to the results of species diversity and evenness the year of 2004 has the highest biodiversity of migratory wintering waterfowl and wader''s fauna in Arjan International Wetland and the year of 2010 has the lowest biodiversity (P < 0. 05).
    Keywords: Species diversity, Waterfowl, Waders, Arjan, Fars
  • Page 41
    The study effects of sublethal concentrations of EDTAon liver of rainbow trout (Onchorhynchus mykiss) were studied in vitro conditions. These experiments were carried out based on the standard TRC، 1984 method during 96 h. Fishes with an average weighing 51 ± 12 g and length 18. 5 ± 2. 1 cm were distributed in seven groups with 800، 1000، 1200، 2000، 2200، 2500 and 3500 mgl-1. The experiments periods were controlled water physicochemical factors such as: pH، total hardness، dissolved oxygen and temperature. The toxicity results showed that the 96h LC50 values of EDTA was 2231 mgl-1. PathologyresultsshowedthatEDTAcause increase inflammatory cells between tubules and interstitial tissue، porotal invironment،fatty changes،congestion،، hialin changes،fibrosis، and necrosis. The results of this research show that EDTA damages liver of the Onchorhychus mykiss and endangers their health.
    Keywords: Onchorhynchus mykiss, EDTA, LC50, live
  • Page 51
    Cisplatin is an anti-cancer drug used in chemotherapy.One of the limiting side effects of cisplatin use is cytotoxicity and decrease in genital gland function,azoospermia and oligospermia.Tribulus terrestris has been used as an aphrodisiac. The present study amid to investigateprotective effect of T. terrestris hydroalcoholic extract on cisplatin-induced cytotoxicity on sperm morphology in mice.In this experimental study,thirty male adult mice with weight 25-30 g were randomaly into five groups pf six each Control group reicived saline, first experimental group received cisplatin (5.5mg/kg) and other three experimental group, that received different doses of hydroalcoholic extact of T.terrestris100-300 and 500(mg/kg/i.p)with cisplatin resepctively. One day after the last injection, blood samples were collected for level serum of NO assay. Also weights of body and epididymis and sperm morphology were assessed. Data analysis was performed using SPSS and one-way ANOVA followed. The results showed that cisplatin leaded to a reduction significantly in the weights of body and epididymis, sperm morphology(normal) and increased level serum of ­No­ compared to the control group(P<0.05), while in treated groups with T. terrestris, the weights of body and epididymis, sperm morphology(normal) were higher compared with cisplatin group but serum level of NO did not show significant differences with cisplatin group. The result showedthatextract of T. terrestris ­could effect ­of protective on cisplatin-induced cytotoxicity on sperm morphology that may be related to the presence of antioxidant components
    Keywords: cisplatin, Tribulus terrestris, sperm morphology, mice
  • Page 61
    Citalopram is an antidepressant drug which is specifically recommended for treatment of depression disorders during pregnancy and lactation. This drug and its metabolite cross the placenta and they are eliminated by kidneys from the body. In this study, histological changes in the kidney of fetuses of pregnant Wistar albino rats treated with two doses of Citalopram (10 and 20 mg/kg/day) were determined. The samples of kidney obtained from fetuses of rats on day 18of gestation were evaluated morphologically and fixed for histology.The sections stained with H&E. Statistical evaluation of data showed that there were no differences in kidney weights between the control and citalopram treatment groups. Moreover, no significant changes were observed in the kidney histology and glomerular number of none of treated groups. The results suggest that citalopram can be considered safe for fetus in pregnancy period.
    Keywords: citalopram, kidney, histology
  • Page 69
    Aloe with the scientific name Aloe vera is a perennial plant that has useful effects in herbal therapy and herbal medicine. In this research the effects of hydroalcoholic extract of Aloe vera gel on the testis and spermatogenesis in mice Balb/C mice were examined. Samples randomly divided into five groups (three treatment groups, placebo and control) and all samples were kept in the same conditions. Aloe vera gel extract in different doses (50, 100 and 200 mg/kg/2day) produced by intraperitoneal (IP) for 20 days was administered to the treatment group. Placebo group was used as the injection of saline. The main parameters that were examined changes in levels of testosterone, LH and FSH levels and changes in stem cell number, number primary spermatocytes, and testis weight compared with the control group. All of hormonal experiments using Radioimmunoassay (RIA) were performed.The results showed that Aloe vera extract caused a significant increase in the number of stem cells and primary spermatocytes in the experimental group compared with the control group. Mean of testicular weights and testosterone levels in group 3 (200 mg/kg) increased significantly, while LH and FSH levels did not show significant changes. The findings indicate Aloe vera extract in a dose-dependent effect on testosterone levels and histological characteristics of male mice.
    Keywords: Aloe veraextract, testosterone, stem cells, primary spermatocyte, testicularweights
  • Page 77
    Miankaleh Wildlife Refuge with 68800 hectares area is located in 12km north of Behshahr city, Mazandaran Province in east southern parts of Caspian Sea with altitude 15-28 m below sea level. The present study has been performed in the spring and summer of 2012 in order to faunestic study of reptiles in Miankaleh Wildlife Refuge. Specimens were collected manually, and then specimens and their habitats was photographed using digital camera. Specimens released after identification and recording morphometeric and meristic characters. In this study 11 species belonging to 8 families were identified including: Mauremys caspica, Emys orbicularis, Testudo horsfieldii, Pseudopus apodus, Cyrtopodion caspium, Lacerta strigata, Trapelus agilis,Elaphe dione,Natrix natrix, Natrix tessellata, Platyceps najadum. All of the specimens except Testudo horsfieldii, have been reported previously from Mazandaran province. Among the specimens, just Testudo horsfieldii is known as a vulnerable specimen in Red List Categories of International Union for Conservation of Nature.
    Keywords: Fauna, Reptiles, Miankaleh Wildlife Refuge, Mazandaran Province
  • Page 89
    The objective of the currentresearch was to investigate the distribution of lipid, protein and moisturethroughout the fillets of farmed rainbow trout (Oncorhynchus mykiss). Differences in lipid, protein and moisture content were found amongst different portions of the fillet, being lowest lipid and highest moisture (9.86±0.72), (77.42±1.45) in the tail area and contrast highest lipid and lowest moisture in the middle area (11.28±0.79), (75.35±1.90) respectively (p<0.05). Also recorded the highest amount of protein (42.92±1.52) in the tail area and lowest protein (41.23±1.89) in the middle area (p>0.05). Significant positive regression was obtained between moisture and lipid content of each area, so it seems to calculate lipid content of each area by moisture content
    Keywords: nutritional composition, Rainbow trout, fillet, protein