فهرست مطالب

مجله زیست شناسی جانوری
سال دوم شماره 2 (زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/10/03
  • تعداد عناوین: 8
|
  • هما محسنی کوچصفهانی، محمد نبیونی، محمدحسین مجلس آرا، الهه امینی صفحه 1
    فوتودینامیک تراپی(PDT)[1]نوعی روش درمانی جدید و نوید دهنده در درمان سرطان و برخی از بیماری های غیر سرطانی است.سه رکن اساسی این روش درمانی ماده حساس به نور، نورو اکسیژن است.در این روش واکنش متقابل بین نور و ماده حساس به نور القا کننده مرگ سلولهای سرطانی است. هدف از انجام این آزمایش بررسی اثر ترکیبی ماده حساس به نور آمینولولنیک اسید و پرتوی یکنواخت لیزر حالت جامد[2]Nd-YAG با طول موج و توان خاصدرالقای مرگ سلولهای سرطان پروستاتی LN-CaPو نوع مرگ القا شده است.
    برای این منظوردر این آزمایش آمینولولنیک اسید یا5-ALA[3] (پیش ساز ماده حساس به نور پروتوپورفیرینIXبا غلظت mM3/0و به مدت 5ساعتدر تاریکیوپرتوی یکنواخت لیزر حالت جامدNd-YAGبا طول موج nm532 و توان mW50 اثر دهی شده و میزان بقا سلولهای سرطانیLN-CaPتوسط آزمون MTT، تشکیل پروتوپورفیرین IXدرون سلولها توسط اسپکتروفتومتر فلورسانس ونوع مرگ سلولی القا شده بر روی سلول ها توسط رنگ آمیزی هوخست ارزیابی شد.
    یافته ها
    24 ساعت پس از تیمار کاهش چشمگیری در تعداد سلولها در گروه تیمار فتودینامیک در مقایسه با گروه ALA بدون لیزر و گروه لیزر بدون ALAدیده می شود.اعمال 5-ALA باعث افزایش تولیدماده حساس به نور اصلی پروتوپورفیرین IXدرون سلولها می شود.با استفاده از رنگ آمیزی با هوخست سلولهای تیماری گروه ALA-PDTمرگ سلولی آپوپتوتیک را نشان می دهند.
    نتیجه گیری کلی: تیمار فتودینامیکی سلولهای سرطان پروستاتی LN-CaP با آمینولولنیک اسید با غلظت mM3/0 و زمان انکوباسیون 5 ساعت به همراه پرتوی یکنواخت لیزر Nd-YAبا طول موج nm532 و توان mW50 به مدت 3 دقیقه باعث افزایش تولید پروتوپورفیرین IXوالقا چشمگیر مرگ آپوپتوتیک سلول ها می گردد.
    کلیدواژگان: فتودینامیک تراپی، آمینولولنیک اسید، لیزرNd، YAG، آپوپتوز
  • نسیم هزاوه، ویدا حجتی صفحه 9
    لاک پشت برکه ای Emys orbicularis، یک گونه با پراکندگی وسیع، از شمال و غرب ایران تا دریای خزر و آرال می باشد. به منظور مطالعه تنوع جمعیت های این گونه، تعداد 30 نمونه لاک پشت برکه ای نر از استان های گلستان، مازندران، اردبیل و آذربایجان شرقی، در حد فاصل اردیبهشت 1387 تا شهریور 1388 جمع آوری گردید، تاریخچه طبیعی بررسی شد و 40 صفت مورفولوژیکی در چهار جمعیت مذکور اندازه گیری شد. آزمون آنالیز واریانس تک متغیره (ANOVA) نشان داد که جمعیت های آذربایجان شرقی و گلستان دارای بیشترین میانگین در اکثر صفات در مقایسه با سایر جمعیت ها می باشند.تجزیه مولفه های اصلی (PCA) جنس نر گونه Emys orbicularisمنجر به استخراج 4 مولفه معنی دار شد که به ترتیب 71.85 %، 11.85 %، 4.6% و 2.5% تغییرات را توجیه می کنند.پراکنش نمونه ها بر اساس مولفه اول و دوم نشان داد که جمعیت استان اردبیل توسط مولفه اول از بقیه جمعیت ها جدا شده است ولی بقیه جمعیت ها نزدیک به هم واقع شده اند. این نتایج می تواند بازتاب شرایط جغرافیایی، اکولوژیکی و زیستگاهی متفاوت مناطق مورد مطالعه باشد. تحلیل خوشه اینیزجمعیت ها را بطور جداگانه دسته بندی کرد و یکی از نمونه های آذربایجان شرقی در خوشه ایجداگانه واقع شده است بطوری که می توان آن را بعنوان یک هاپلوتایپ جدید در نظر گرفت.
    کلیدواژگان: مقایسه مورفولوژیک
  • مائده دهقانی تفتی، احسان پروانه اول صفحه 19
    آهو از گونه های حمایت شده زیستگاه های بیابانی ایران از جمله منطقه حفاظت شده کالمند- بهادران در استان یزد می باشد. بررسی زیستگاه و ویژگی های گونه Gazella subgutturosaبا توجه به ارزش حفاظتی آن ضروری است، به همین دلیلتعیین عادات غذایی و کیفیت پروتئین علوفه مصرفی گونه مذکور در منطقه حفاظت شده کالمند–بهادران مورد بررسی قرار گرفت، جهت تعیین رژیم، تلفیقی از روش های مشاهده مستقیم، آنالیز محتویات معده گونه ها(که در اثر تصادف با وسایل نقلیه از بین رفته اند) و فیلم برداری استفاده گردید، بر اساس نتایج به دست آمده گونه های گیاهی غالب مورد مصرف آهو در منطقه کالمند- بهادران چهار گونه درمنه (Artemisiasieberi)، گل گینو (Tecrium polinim)، به به شور (Salsolatomentosa)، نسی (Stipagrostis plumosex)تشخیص داده شد. برای تعیین درصد پروتئین 4 گونه گیاهی مذکور در منطقه مورد مطالعه نقشه تیپ بندی پوشش گیاهی نقاط انتشار آهو به وسیله نرم افزار Arcviewتهیهشد و پس از بازدید میدانی، به صورت تصادفی از هرگونه گیاهی در نقاط مختلف منطقه 10 نمونه جمع آوری و بلافاصله نمونه ها به آزمایشگاهانتقال داده شد و درصد پروتئین آنها با اندازه گیری میزان نیتروژن با استفاده از روش کجلدال مشخص شد. سنجشها نشان دادند که درمنه با 37/11 درصد بیشترین میزان پروتئین را دارا می باشد و آهو نیز بیشترین تغذیه را از این گونه دارد.
    کلیدواژگان: عادات غذایی، کیفیت علوفه، آهوی ایرانی، منطقه حفاظت شده کالمند، بهادران
  • صابر اسکندری، پرگل قوام مصطفوی، حسین مزدارانی، علی ماشینچیان مرادی، محمدحسن شاه حسینی صفحه 27
    با توجه به اینکه نفت خام جزء یکی از آلاینده های آلی مخرب و مضر اکوسیستم های آبی محسوب می شود و می تواند اثرات بسیار نا مطلوبی بر ساختار ماده وراثتی (DNA) و روند تقسیم سلولی داشته باشد، تاثیر این آلاینده در غلظت های مختلف بر روی نرم تن دوکفه ای Anodontacygneaدر شرایط آزمایشگاهی (In vitro)، برای مشاهده میزان تخریب DNAو انحرافات کروموزومی بررسی شد تا علاوه بر شناسایی میزان اثرات مخرب نفت خام، این دوکفه ای به عنوان شاخص زیستی محیطی معرفی شود.غلظت های ppm25/0، ppm5/0 و ppm1 نفت خام در آکواریوم های تیمار تهیه گردید و 2 آکواریم نیز به عنوان آکواریوم های شاهد که در یکی آب و در دیگری آب به همراه DMSO(Dimethyl sulfoxide)بود در نظر گرفته شد.دوکفه ای ها به مدت 10 روز در معرض آلاینده مورد نظر (نفت خام) با غلظت های مشخص قرار گرفتند. در پایان روز دهم دوکفه ای ها جهت استخراج سلول های آبششی از بافتآبششی جد ا سازی شدند. بعد از استخراج، سلول ها وارد آزمون ریزهسته (micronuclei test) شدند.بعد از تهیه سوسپانسیون سلول های آبششی بر روی لام، اجازه داده شد این سوسپانسیون خشک شود و با متانول مطلق فیکس گردید در نهایت با رنگ آمیزی گیمسا شمارش ریزهسته ها با میکروسکوپ نوری انجام شد. در این آزمایش سطح ریزهسته ها بین 0 تا 6/2 ریزهسته/1000 سلول آبششی اندازه گیری شد. در آکواریوم شاهد1 (آب) میزان صفر ریزهسته/1000 سلول آبششی، در آکواریوم شاهد2 (آب+DMSO) میزان 2/0 ریزهسته/1000 سلول آبششی، در آکواریوم تیمار1 (غلظت ppm25/0 نفت خام) میزان 6/1 ریزهسته/1000 سلول آبششی، در آکواریوم شاهد2 (آب+DMSO) میزان 2/0 ریزهسته/1000 سلول آبششی، در آکواریوم تیمار1 (غلظت ppm25/0 نفت خام) میزان 6/1 ریزهسته/1000 سلول آبششی، در آکواریوم تیمار2 (غلظت ppm5/0 نفت خام) میزان 6/2 ریزهسته/1000 سلول آبششی، آکواریوم تیمار3 (غلظت ppm1 نفت خام) میزان 2 ریزهسته/1000 سلول آبششی برآورد شد
    کلیدواژگان: نفت خام، آبشش، آزمون ریزهسته، Anodonta cygnea
  • ساسان خجسته شلمانی، مصطفی تاتینا صفحه 37
    این مطالعه به منظور بررسی اثرات استفاده از سطوح مختلف محلول الکلی بره موم در جیره بر عملکرد جوجه های گوشتی آرین در قالب طرح کاملا تصادفی با 6 تیمار(0، 50، 100، 150، 200 و 250 میلی گرم بره موم در کیلوگرم جیره) به مدت 42 روز اجرا شد. صفات مورد اندازه گیری شامل مصرف خوراک، اضافه وزن بدن، ضریب تبدیل غذا و درصد تلفات بودند. نتایج حاصل از آزمایش نشان داد که در تمام دوره های پرورش بویژه کل دوره متوسط مصرف خوراک، اضافه وزن بدن و ضریب تبدیل غذا در پرندگان تغذیه شده با بره موم بالاتر می باشد. همچنین با مصرف بره موم میزان تلفات نسبت به گروه شاهد کاهش یافته است
    کلیدواژگان: بره موم، جوجه های گوشتی، آرین
  • عبدالحسین شیروی، شهلا روزبهانی، سمانه حبیبی صفحه 45
    زمینه و هدف
    اساس درمانی گیاهان ارتباط نزدیکی با فرهنگ انسان دارد. گیاه سداب، گیاهی است که در گذشته به علت خواص دارویی مختلف از جمله ازدیاد قاعدگی و سقط جنینی، رماتیسم و نقرس کاربرد فراوانی داشته است. لذا در این مطالعه به طور تجربی اثر عصاره الکلی گیاه سداب(Ruta graveolensL.= RG)بر اندام های تولیدمثلی، جنس نر مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش بررسی
    در این مطالعه از موش های کوچک آزمایشگاهی نر بالغ نژاد NMRIاستفاده شده است. حیوانات به 5 گروه تقسیم شدند. گروه کنترل که هیچ عصاره ای را دریافت نکردند. گروه شاهدکه روغن زیتون را به عنوان حلال عصاره دریافت کردند. سه گروه تجربی که دوز 250، 350، 450 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم از وزن بدن عصاره را دریافت کردند. عصاره به صورت درون صفاقی و به صورت یک روز در میان و طی دو هفته در ساعت مشخص انجام شد. یک ماه بعد از آخرین تزریق حیوانات بیهوش شدند. وزن بیضه، اپیدیدیم، مجرای دفران، حجم بیضه و تعداد اسپرم های موجود در انتهای اپیدیدیم تعیین شدند. در این مطالعه به منظور بررسی نتایج آماری از تست ANOVAو DUNCANاستفاده شده است
    یافته ها
    مقایسه وزن بیضه، اپیدیدیم، مجرای دفران، کاهش معنی دار (05/0>p) را بین گروه های تجربی 350 و 450 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم از وزن بدن نسبت به گروه کنترل نشان داد، اما اختلاف معنی داری بین گروه شاهدبا کنترل وجود نداشت. مقایسه حجم بیضه و تعداد اسپرم های موجود در انتهای اپیدیدیم، کاهش معنی دار (05/0>p) را بین گروه های تجربی 250، 350 و 450 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن نسبت به گروه کنترل نشان داده است، اما اختلاف معنی دار بین گروه شاهدبا کنترل وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهند که عصاره الکلی RGمی تواند روی فعالیت سیستم تولیدمثلی نر، اثر کاهشی داشته باشد و بنابراین می تواند به عنوان گیاهی جهت کنترل زاد و ولد استفاده گردد.
    کلیدواژگان: اندام های تولیدمثلی، عصاره الکلی سداب، اسپرم، موش بالغ
  • ویدا حجتی، افشین فقیری صفحه 51
    جکوی انگشت خمیده ی خزریCyrtopodion caspium متعلق به خانوادهGekkonidae، شب فعال بوده و زیستگاه اصلی آن در ایران در طول ناحیه گرگان در مازندران، از شمال و شرق خراسان تا جنوب سیستان و از غرب تا آذربایجان می باشد. در این مطالعه که در جمعیت های دشت مغان، دامغان و ساری انجام شد، 48 نمونه در نیمه شب بطور دستی جمع آوری شد. این مطالعه بر اساس صفات مورفومتریک و مریستیک زیرگونه Cyrtopodion caspium caspiumصورت گرفت. نتایج نشان می دهند که جمعیت مغان در شمال غرب ایران از جمعیت های دیگر آن در شمال شرق ایزوله شده است.
    کلیدواژگان: مقایسه بیومتری، Cyrtopodion caspium caspium، دشت مغان، دامغان، ساری
  • غلامحسن واعظی، محدثه عموزاد خلیلی، کیوان کرامتی صفحه 57
    مرفین سالهاست به عنوان یک داروی ضددرد مورد استفاده قرار می گیرد، ولی با توجه به این که تجویز مکرر مرفین با وابستگی و تحمل همراه است، مطالعات اخیر سعی در تجویز عصاره آبی میوه رازیانه دارد تا استفاده از آن همراه با مرفین اثر ضددردی آن را تقویت و میزان مصرف آن را کاهش دهد.این مطالعه تجربی بر روی 80 موش سوری نر نژاد N-MRIانجام شد(3±28). حیوانات بطور تصادفی به گروه های کنترل، شاهد مثبت، دریافت کننده عصاره گیاه رازیانه و دریافت کننده عصاره آبی میوه رازیانه همراهبامرفین تقسیم شدند. گروه های کنترل و شاهد مثبت به ترتیب نرمال سالین نمکی 9/0% و ایندومتاسین 5 میلی گرم بر کیلوگرم دریافت کردند.گروه های تجربی نیز تحت تزریق دوزهای 100،200و 400 میلی گرم بر کیلوگرم از عصاره آبی گیاه رازیانه قرار گرفتند30 دقیقه بعد از هر تجویز داخل صفاقی، حیوانات برای القاء درد احشایی تحت تزریق اسیداستیک 6/0% با دوز10 میلی لیتر بر کیلوگرم قرار گرفتند و اثرات ضددردی با شمارش تعداد رایت ها (کشیدگی ها) بلافاصله بعد از تزریق اسیداستیکدر مدت 30دقیقه ثبت گردید. در آزمایش بعدی تداخل مرفین با دوز 2 میلی گرم بر کیلوگرم بر اثرات ضددردی ناشی از عصاره 15 دقیقه بعد از تجویز عصاره با دوزهای 100،200و 400 میلی گرم بر کیلوگرم به روش رایتینگ ارزیابی شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSSو آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معنی داری p<0/05مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.عصاره آبی گیاه رازیانه با دوزهای100،200و 400 میلی گرم بر کیلوگرم و ایندومتاسین با دوز 5 میلی گرم بر کیلوگرم کاهش معنی داری را در پاسخ به درد در مقایسه با گروه کنترل ایجاد کردند(001/0P<). همچنین گروه دریافت کننده مرفین با دوز 2 میلی گرم بر کیلوگرم همراه با عصاره میوه رازیانه با دوزهای 100،200و 400 میلی گرم بر کیلوگرم در مقایسه با گروه هایی که یکی از آنها را دریافت کرده بودند اثر ضددردی چشم گیری بر علیه انقباضات شکمی ایجاد می کند(001/0P<). این مطالعه تایید می کند که عصاره آبی میوه رازیانه و مرفین به صورت سینرژیک عمل می کنند و عصاره میوه رازیانه اثر ضددردی مرفین را تقویت می کند.
    کلیدواژگان: رازیانه، مرفین، درد احشایی، ایندومتاسین، تست رایتینگ
|
  • Page 1
    Photodynamic therapy (PDT) is a novel and promising method for cancer treatment.PDT is based on 3 factors including Photosensitizer (Ps), light with an appropriate wavelength and oxygen. Interaction between Ps and visible light can induce death ofcancer cells.The purpose of this study is evaluating combined effect of Aminolevulenic acid (5-ALA) as Ps and homogenous beam of solid state laser (Nd-YAG with speciall wavelength and power to induce death of prostate cancer cells and to determine the type of death.In this assay, using 0.3 mM 5-ALA (precursor of Protoporphyrin IX =PpIX as Ps) for 5h incubating period in dark and hemogenous beam of solid state laser (Nd-YAG with 532nm,50mW was evaluated viability of LN-CaP cells by MTT assay was evaluated formation of PpIX in cells. In addition type of cell death induced were determined using by hocsht staining. 24h after treatment, significant reduction in number of cells in PDT groups compared to ALA group without laser and laser group without ALAwere seen. Administration of ALA were caused increased production of chief Ps(PpIX) in cells.Using hocsht staining apoptotic cell death in ALA-PDT groups were indicated.PDT treatment of LN-CaP cells with 0.3 mM 5-ALA for 5h incubatingperiod in dark and hemogenous beam of Nd-YAG laser with 532nm,50mW for 3 min caused increase PpIX formation and induced considerable apoptotic cell death.
    Keywords: Photodynamic therapy (PDT), ALA, Nd, YAG laser, PpIX, apoptosis
  • Page 9
    The European pond turtle, Emys orbicularis (L., 1758), is widespread. The distribution of this species has wide dispersal in the North and West of Iran and reaches eastwards to the Caspian and Aral Seas. In order to find out possible populations differentiations, a survey was conducted from Apr. 2008 to Sep. 2009 in the southern coastal of Caspian Sea including Golastan, Mazandaran, Ardebil and East Azarbaijan province. The natural history of specimens are presented. Forty morphometric characters in 30 adult males from four populations have been measured. Using ANOVA, it was showed East Azarbaijan and Golastan populations have the highest mean in the most of characters in comparison with the other populations. Principle Component Analysis (PCA), in males exploited four means components. The components expressed 71.85%, 11.65%, 4.6% and 2.5% changes, respectively. Dispersion of Specimens based on components showed that Ardebil population is separated from other populations based on the first component, completely, but the other populations closed to each other. It seems that habitat differences, geographical and ecological situation are the reason for this separation. Cluster analysis showed all of populations were placed separately, but one of specimens of East Azarbaijan was placed in separate branch. So this interesting finding can be inferred by new haplotype.
    Keywords: Morphological comparison, Emys orbicularis, Golastan, Mazandaran, Ardebil, East Azarbaijan
  • Page 19
    An initial knowledge of Dietetics and range quality is essential for determining of Gazella subgutturosa habitat nutritional carrying capacity and sustainable range management, for this aim a study was designed in which changes in forage quality that consumed by gazelle. The study was conducted in Kalmand-Bahadoran protected area, Yazd Province, Food preference was also investigated by direct observation, stomach content analysis. The result revealed that,Artemisia sieberi, Tecrium polinim,Salsola tomentosa, Stipagrostis plumose are of the main food preference for Persian gazelle. Protein contents of each consumed plant species was estimated by utilizing Kjeldal method. This study showed that A.siberihas the maximum rate of protein almost 11.37 percent. Despite high amount of protein in A. siberi, it could not provide food needed for Gazella subgutturosa
    Keywords: Dietetics, quality of forage, Gazella subgutturosa, Kalmand, Bahadoran protected area
  • Page 27
    Oil spills can result in the deposition of large quantities of petroleum hydrocarbons intointertidal and shallow waters seriously impacting bivalve populations. Petroleum hydrocarbonsare enriched in polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs) and PAH analogs many ofwhich may have potential chromosomal aberration. The micronuclei (MN) test is useful for assessing chromosomal aberration and DNA damage and has been used to a limited degree with aquatic organisms, but mostly with studies in vitro. This study carried out with the MN test to assess the DNA damaging potential of crude oil the complex mixtures of petroleum hydrocarbons for bivalves.Micronucleus test, one of the most popular and promisingtest ofenvironmental genotoxicity, has served as an index ofcytogenetic damagefor over 30 years. Micronuclei (MN) are produced from chromosome fragmentsor whole chromosomes that lag at cell division due to lack ofcentromere, damage in centromere or defect in cytokinesis. Intissues with actively dividing cells, micronuclei records reflectaction of clastogenic or aneugenic compoundsThis study presents the data on rate of MN numbers with use of micronuclei (MN) test in gill cells offreshwater bivalve molluscs (Anodonta cygnea) exposed to crude oil. Bivalves were exposed for ten days to 0.25, 0.5 and 1.0 ppm of crude oil. For the micronuclei (MN) test Two branches of mussel gills were placed in a big drop of 3:1 ethanol acetic acid (or methanol acetic acid) solution separately on two clean microscopic slides and gently nipped with tweezers for 2–3 minutes (until cells spread within a drop). Then the cell suspension was softly smeared on the whole surface (except label place) of both slides. Dried slides were fixed in methanol for 10 min. and stained with 5% Giemsa solution in phosphate buffer pH = 6.8. The stained slides were analyzed under the light microscope at a final magnification of 1000×. a statically significant increase in level of micronuclei (MN) was found with 0.25, 0.5 and 1.0 ppm of crude oil. The rate of MN frequency was measured 1.6, 2.6 and 2 MN/1000 gill cells, respectively. The frequency of micronuclei was varied from 0 to 2.6 ‰ (MN/1000 cells).This study has demonstrated a potential for DNA damage in bivalvesexposedto crude oil as well as potential for interspecies sensitivity.
    Keywords: crude oil, gill, micronuclei (MN) test, Anodonta cygnea
  • Page 37
    To study the effect of Alcoholic Extract of Propolis on Aian broiler chicks performance, an experiment was carried out in a completely randomized design with 6 treatments (different levels of propolis including 0, 50, 100, 150, 200 and 250 mg/kg diet) for 6 weeks.Weight gain, feed consumption, feed conversion ratio and mortality rate were compared statistically. Results indicated that in all periods, average feed consumption, weight gain, feed conversion ratio were significantly higher for propolis fed birds and inclusion of propolis also reduced mortality rate in comparison to control diet.
    Keywords: Propolis, Broilers, Arian
  • Page 45
    Introduction
    The plants have close relation to the culture of humans. most of plants have recovery effects Ruta graveolens L. is the plant which was used for increasing period, abortion in women, rhomatysm In this study,the effects of the alcoholic extract of Rue are experimentally examined on the reproductive organ of male mice.
    Method
    In this study which is functional and fundamental uses small mice NMRI. The weight of testicles, epididym, vaso deferan and the volume of testicles and the number of sperm was identified.
    Results
    Comparing testicle's weight, epididym,deferan, show a significant decrease (p<. 05) in 350 and 450 of doses in control and experimental groups.. Size of the testis and number of sperms show a significant decrease (p<. 05) in experimental groups, sham and control.
    Conclusion
    The results have shown alcoholic extract RG Can effect on activity in organs of male generation. and probably can be used to control reproduction.
    Keywords: Alcoholic extract, Rue, Organs of reproductive, Male mice, NMRI
  • Page 51
    The Caspian bent-toed gecko, Cyrtopodion caspium, belonging to the family Gekkonidae; is nocturnal and its main habitats in Iran are along the Gorgan region of Mazandaran, from northern and eastern Khorasan, extending south to Sistan and west to Azerbaijan. In this study, which has been done in Moghan Steppe, Damghan and Sari populations; 48 specimens were collected at midnight by hand. Present study was conducted on the basis of morphologic, morphometric and meristic characters of subspecies Cyrtopodion caspium caspium. We show that Moghan population in Northwest of Iran is isolated from two other populations in northeast of Iran.
    Keywords: Biometrical comparison, Cyrtopodion caspium caspium, Moghan Steppe, Damghan, Sari
  • Page 57
    Morphine for years as an analgesic drug is used, but given that the repeated administration of morphine is associated with dependence and tolerance, recent studies try is to administration of aqueous extract of fennel, along with its analgesic effect of morphine and the strengthening of reduce its consumption.This experimental study performed on 80 male mice (28±3g). Animals were grouped randomly in to control, positive control and receivers of Foeniculum vulgareextract. Control group and positive control group received normal saline 0.9% and indomethacin (5mg/kg, i.p.), respectively. Treatments groups were injected with doses, (100 mg/kg, i.p.), (200 mg/kg, i.p.) and (400 mg/kg, i.p.) of aqeous extract of Foeniculum vulgare. Animals were injected with acetic acid 0.6% (10ml/kg) for iducing of visceral pain, 30 minutes after of each intraperitoneal administration. Antinociceptive effect was recorded by counting the number of writhes immediately after injection of acetic acid during 30 minutes. In following treatments interaction of morphine in the antinociceptive effects of Foeniculum vulgare extract were studied with treatment ofmorphine (2mg/kg, i.p.) 15 minute after the administration of the extract in writhing test.this study showed that aqueous extract of F. vulgareat 100, 200 and 400 mg/kg and indomethacin (5mg/kg) induced a significant reduction in pain response compared to the control group (p<0.001). morphine (2mg/kg, i.p.) also coused antinociception and the concurrent use of F. vulgareand morphine produced more remarkable antinociception compared to their individual usages (p<0.001).Foeniculum vulgare andmorphine also showed synergistic drug interaction for antinociception in the writhing test.
    Keywords: Foeniculum vulgare, Morphine, Antinociceptive, Writhing test