فهرست مطالب

Evidence Based Care
Volume:4 Issue: 2, 2014

  • 85 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1393/04/06
  • تعداد عناوین: 8
|
  • هدا عزیزی، عبدالله بهرامی، حمیدرضا بهرامی طاقانکی، محمدحسین آیتی، هما عزیزی، حمیده عزیزی، سید کاظم فرهمند، محمود محمد زاده شبستری، شاپور بدیعی، سید رضا حبیب زاده شجاعی، فرحناز خلیقی سیگارودی صفحات 7-16
    مقدمه
    با توجه به شیوع بالای آلودگی به ویروس های تبخال و بالا بودن مقاومت دارویی در آنها، یافتن داروهای ضدهرپسی جایگزین برای کاستن از بروز مقاومت، ضروری به نظر می رسد. طب شرقی برای درمان ضایعات تبخالی گیاهان دارویی ارایه می دهد.
    هدف
    مرور مطالعات انجام شده درباره درمان های گیاهی هرپس در طب شرقی و بررسی در دسترس بودن آن گیاهان در ایران.
    روش
    در این مطالعه Narrative review گیاهان دارویی موثر بر هرپس بر اساس منابع طب چینی در پایگاه های اطلاعاتی PubMed و Scopus با کلیدواژه های تبخال، درمان گیاهی، طب شرقی، طب چینی و نام های گیاهان مذکور جستجو شد. 45 مقاله مرتبط به دست آمد و از آن میان، 38 مقاله انتخاب گردید. معیارهای ورود مقالات به مطالعه شامل مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی، مطالعات بالینی دوسوکور تصادفی شده و مرورهای سیستماتیک در زمینه موضوع بود. سپس نام گیاهان مذکور در منابع فارسی، مشخصات آن ها در منابع طب سنتی ایرانی و فراورده های دارویی گیاهی مرتبط در فارماکوپه دارویی ایران جستجو گردید.
    یافته ها
    از میان گیاهان مورد استفاده در طب شرقی در درمان تبخال، زیتون تلخ، صبر زرد طبی، مریم گلی دارویی، وارنگ بو، روغن درخت چای، هوفاریقون، زالزالک شانه ای، ریوند چینی و پوسته انار وحشی در ایران موجود است و دارای شواهد علمی قابل قبول می باشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به شواهد علمی گیاهان مذکور در یافته ها با منشا طب شرقی برای درمان هرپس و در دسترس بودن در ایران، امکان استفاده درمانی و تحقیقاتی از آن ها چه به تنهایی و چه همراه با آنتی ویروس های دارویی وجود دارد.
    کلیدواژگان: تبخال، درمان گیاهی، طب شرقی، گیاهان دارویی ایرانی
  • علی صفری، حمیدرضا بهنام وشانی، طیبه ریحانی، علیرضا عطایی نخعی صفحات 17-24
    مقدمه
    درد عوارض فیزیولوژیکی و روانی زیادی بر زندگی و سیستم های مختلف بدن کودک می گذارد. تحریکات لمسی با تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی و آزاد سازی مواد ضددرد باعث مهار حس درد می گردد.
    هدف
    تعیین تاثیر لمس بر شدت و مدت درد ناشی از رگ گیری در کودکان دبستانی.
    روش
    این مطالعه کارآزمایی بالینی روی 60 کودک دبستانی بخش اورژانس کودکان امام رضا (ع) و دکتر شیخ در سال 1392 انجام شد. کودکان به روش در دسترس انتخاب و تصادفی به دو گروه 30 نفره لمس و کنترل تقسیم شدند. گروه لمس برای 5 دقیقه لمس به صورت حرکات کف دست و زدن ضرباتی قبل و حین رگ گیری در محل رگ گیری توسط پژوهشگر انجام شد و بلافاصله رگ گیری توسط پرستار همکار صورت پذیرفت. در گروه کنترل، رگ گیری به صورت معمول صورت پذیرفت. برای بررسی شدت درد از ابزار FACES و مدت درد از کورنومتر استفاده شد. داده ها توسط آزمون های مجذورکای، من ویتنی و تی مستقل و توسط نرم افزار SPSS ویرایش 5/11 تحلیل شد.
    یافته ها
    65 درصد کودکان پسر و 35 درصد دختر بودند. میانگین سن کودکان 3/2±3/8 سال بود. دو گروه لمس و کنترل از نظر شدت درد ناشی از ورود سوزن به پوست در ثانیه اول اختلاف معنی داری داشتند (001/0p<). آزمون تی مستقل نشان داد که بین دو گروه لمس (7/67±0/242) و کنترل (3/82±0/278) از نظر مدت درد اختلاف معنی داری وجود ندارد (07/0p=).
    نتیجه گیری
    لمس در کاهش شدت درد ناشی از رگ گیری موثر است. این مداخله کاربردی و آسان است و باعث کاهش تاثیرات منفی درد بر کودکان می شود.
    کلیدواژگان: درد، لمس، مدیریت درد، کودک
  • آلهه سیدرسولی، لیلا ولیزاده، محمدباقر حسینی، محمد اصغری جعفرآبادی، معصومه محمدزاد صفحات 25-34
    مقدمه
    زردی شایعترین علت بستری نوزادان می باشد. دوران نوزادی به ویژه روزهای اول پس از تولد، نقش مهمی در سلامت ذهنی، جسمی و روانی انسان در سال های آینده دارد.
    هدف
    تعیین تاثیر ماساژ فیلد بر زردی فیزیولوژیک نوزادان.
    روش
    این کارآزمایی بالینی یک سوکور بر روی 47 نوزاد رسیده سالم با سطح بیلیروبین روز اول کمتر از 5 میلی گرم در دسی لیتر در بیمارستان الزهرای تبریز انجام شد. نوزادان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تخصیص تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. گروه کنترل مراقبت های معمول بخش را دریافت می کردند و گروه مداخله از روز اول تولد به مدت 4 روز ماساژ داده شدند. متغیرهای اصلی مطالعه بیلیروبین پوستی و دفعات دفع مدفوع و زمان اولین دفع مکونیوم بود. داده ها پس از جمع آوری، با استفاده از نرم افزارSPSS ویراش 13 و آزمون های مجذورکای، من ویتنی و تی مستقل تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    تفاوت آماری معنی داری در میزان بیلیروبین پوستی و تعداد دفعات مدفوع روز اول تا چهارم در دو گروه وجود نداشت (05/0p=). میانگین زمان اولین دفع مکونیوم با فاصله اطمینان (104/0-، 53/7- =95% CI) در گروه مداخله کوتاه تر از گروه کنترل بود (044/0p<).
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که در طول 4 روز نمی توان اثرات مثبت ماساژ بر میزان بیلیروبین را مشخص کرد؛ اما ماساژ با کوتاه کردن زمان اولین دفع مکونیوم می تواند بر میزان بروز زردی فیزیولوژیک تاثیرگذار خواهد بود.
    کلیدواژگان: تکنیک فیلد، زردی فیزیولوژیک، ماساژ، نوزاد
  • مهناز جبرئیلی، آلهه سیدرسولی، مرتضی قوجازاده، محمدباقر حسینی، حامد همیشه کار، هانیه نشاط اسفهلانی صفحات 35-42
    مقدمه
    مطالعات نشان داده است که نوزادان ترم و نارس هر دو قادر هستند که بوهای محیطی را به خاطر سپرده مجدد به یاد بیاورند و این خاطره بویایی می تواند به عنوان یک روش غیردارویی در کنترل درد آنها موثر باشد.
    هدف
    تعیین تاثیر بوی وانیل بر پاسخ به درد ناشی از خونگیری وریدی در نوزادان نارس.
    روش
    مطالعه حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی می باشد؛ که در آن، 90 نوزاد نارس واجد شرایط به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه 45 نفری کنترل و مداخله تقسیم شدند. نوزادان گروه مداخله، 5 دقیقه قبل از خونگیری تا 30 ثانیه پس از اتمام آن، در معرض بوی وانیل و نوزادان گروه کنترل در معرض بوی پلاسبو (آب مقطر) قرار گرفتند. درد نوزادان در هر دو گروه با استفاده از ابزار سنجش درد نوزاد نارس (PIPP) 30 ثانیه قبل، حین و 30 ثانیه پس از اتمام خونگیری اندازه گیری شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPPS ویرایش 16 و آزمون های تی مستقل، مجذورکای و طرح اندازه گیری های مکرر چندعامله صورت پذیرفت.
    یافته ها
    علی رغم وجود تفاوت بین نمره درد حین و پس از خونگیری در دو گروه، نتایج آماری به دست آمده اختلاف معنی داری را نشان نداد (36/0p=).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که بوی وانیل بر کاهش درد ناشی از خونگیری وریدی در نوزادان نارس تاثیری ندارد.
    کلیدواژگان: بوی وانیل، خونگیری وریدی، درد، نوزاد نارس
  • فرزانه حسن زاده، زهره محمدزاده تبریزی، شهرام امینی، جواد ملک زاده، سید رضامظلوم صفحات 43-52
    مقدمه
    جداسازی از تهویه مکانیکی از مراحل مهم فرآیند درمان در بخش مراقبت های ویژه است؛ به طوری که 40-20 درصد از بیماران به علت جداسازی مشکل از تهویه مکانیکی همچنان تحت تهویه مکانیکی باقی می مانند. بنابراین نیاز است که از روش های جدید جداسازی از تهویه مکانیکی مانند تهویه حمایت فشاری با حجم مطمئن به منظور کاهش زمان جداسازی از تهویه مکانیکی استفاده شود.
    هدف
    مقایسه تاثیر دو روش تهویه حمایت فشاری با تهویه حمایت فشاری و حجم مطمئن بر مدت زمان جداسازی از تهویه مکانیکی در بیماران بعد از عمل جراحی قلب.
    روش
    این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی با مشارکت 76 بیمار تحت عمل جراحی قلب در بخش جراحی قلب بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در سال 1392صورت گرفت. بیماران بعد از احراز شرایط لازم برای جداسازی، به صورت تصادفی به دو گروه تهویه حمایت فشاری (کنترل) و تهویه حمایت فشاری با حجم مطمئن (مداخله) تقسیم شدند و از لحاظ زمان جداسازی از تهویه مکانیکی و نیاز به لوله گذاری مجدد مقایسه شدند. تحلیل داده ها توسط آزمون های تی مستقل و من ویتنی و با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 16 انجام شد.
    یافته ها
    میانگین زمان جداسازی از تهویه مکانیکی در گروه تهویه حمایت فشاری با حجم مطمئن (8/5±7/65) دقیقه کاهش معنی داری نسبت به گروه تهویه حمایت فشاری (8/5±1/87) دقیقه نشان داد (02/0p<).
    نتیجه گیری
    استفاده از روش تهویه حمایت فشاری با حجم مطمئن می تواند زمان جداسازی از تهویه مکانیکی را کاهش دهد و با توجه به عوارض کمتر این روش، می توان از آن به عنوان یک روش جایگزین در جداسازی از تهویه مکانیکی استفاده نمود.
    کلیدواژگان: جداسازی از تهویه مکانیکی، تهویه حمایت فشاری، تهویه حمایت فشاری با حجم مطمئن، جداسازی مشکل از تهویه مکانیکی، جراحی قلب
  • فاطمه نامنی، صدیقه یوسف زاده، ناهید گلمکانی، مونا نجف نجفی، مهدی ابراهیمی، مرتضی مدرس غروی صفحات 53-62
    مقدمه
    معنویت قسمت عمده زندگی بشر را تشکیل می دهد. نیاز جنسی از غرایز طبیعی و در حیطه نیازهای معنوی می باشد و بی توجهی به آن سبب مشکلات خانوادگی و اجتماعی می گردد. آموزش جنسی در کشور ما ضعیف است و باید با فرهنگ اسلامی ما مطابقت داشته باشد.
    هدف
    تعیین اثر آموزش های جنسی مبتنی بر آموزه های دینی بر عملکرد جنسی زنان متاهل.
    روش
    این مطالعه یک گروهی نیمه تجربی در سال 1391 اجرا شد. دو مرکز بهداشتی به صورت تصادفی از بین مراکز بهداشتی شهر مشهد انتخاب شد. تعداد 30 خانم از مراجعه کنندگان با توجه به معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند و در کلاس های آموزش جنسی توام با آموزه های دینی به مدت 6 هفته شرکت کردند. ابزار مطالعه فرم مشخصات فردی و پرسشنامه شاخص عملکرد جنسی زنان بود. داده ها توسط نرم افزار SPSS ویرایش 5/11 و با کمک آزمون های تی زوجی و رگرسیون خطی تک متغیره تحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین سن واحدهای مورد مطالعه 2/7±9/33 بود. 90 درصد از افراد مورد پژوهش تحصیلات دیپلم و کمتر داشتند و 3/83 درصد از آنان خانه دار بودند. نمره کل شاخص عملکرد جنسی از 25/5±86/25 به 5±29/27 (03/0p<) افزایش یافت. همچنین در مولفه های میل جنسی (007/0p<) و رضایت جنسی (01/0p<) نیز افزایش آماری معنی داری دیده شد.
    نتیجه گیری
    آموزش های جنسی توام با آموزه های دینی به زنان متاهل می تواند سبب بهبود عملکرد جنسی و بهبود مولفه های میل و رضایت جنسی در آنان شود.
    کلیدواژگان: آموزش جنسی، اعتقادات مذهبی، رفتار جنسی، دین اسلام، نیمه تجربی یک گروهی
  • ناهید بیژه، محمود سلطانی، هما خالق زاده صفحات 63-72
    مقدمه
    بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) از شایع ترین بیماری های سیستم اعصاب مرکزی است. این بیماری بر جنبه های مختلفی از زندگی افراد اثر می گذارد. مولتیپل اسکلروزیس اثرات منفی هم روی سلامت جسمانی و هم روانی دارد. سایتوکاین ها نقش مهمی را در بیماری زایی مولتیپل اسکلروزیس بازی می کند و هدف بزرگی برای مداخلات درمانی به شمار می رود.
    هدف
    تعیین تاثیر برنامه تمرین در آب بر اینترلوکین-6 و اینترلوکین-10 در مردان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس.
    روش
    در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده، 30 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. برنامه تمرینی برای گروه آزمون به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه با شدت 60-50 درصد حداکثر ضربان قلب اعمال شد. شاخص های اینترلوکین-6 و اینترلوکین-10 قبل و بعد از دوره تمرینات ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 18 و در سطح معنی داری 05/0 توسط آزمون تی مستقل انجام شد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که بین دو گروه در شاخص های اینترلوکین-6 (001/0p<) و اینترلوکین-10 (004/0p<) تفاوت معنی دار وجود داشت؛ به نحوی که تمرین موجب کاهش معنی دار این سایتوکاین ها شده بود.
    نتیجه گیری
    تمرین های هوازی در آب می تواند با افزایش توان فیزیکی، موجب تنظیم و تعادل سایتوکاین های التهابی، ضدالتهابی و تعدیل در شاخص های اینترلوکین-6 و اینترلوکین-10 شود و متخصصان می توانند از این تمرین ها به عنوان یک درمان مکمل در کنار درمان های دارویی برای بیماران MSاستفاده کنند.
    کلیدواژگان: اینترلوکین، 6، اینترلوکین، 10، تمرین در آب، مولتیپل اسکلروزیس
  • پریسا ضیایی، زهره سپهری شاملو، علی مشهدی صفحات 73-82
    مقدمه
    فعالیت جنسی نقشی تعیین کننده در سلامت انسان دارد و به نظر می رسد که آموزش مهارت های جنسی می تواند کیفیت رابطه زناشویی را بالا ببرد.
    هدف
    تعیین تاثیر آموزش مهارت های جنسی متمرکز بر طرحواره های شناختی بر بهبود کنش وری جنسی دانشجویان متاهل زن.
    روش
    این مطالعه نیمه تجربی که از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود؛ شامل 28 دانشجوی زن متاهل دانشگاه فردوسی مشهد بود؛ که به صورت تصادفی در دو گروه 14 نفری توزیع شدند. گروه آزمون به مدت 8 جلسه تحت آموزش مهارت های جنسی قرار گرفتند و میزان کنش وری جنسی قبل و بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه شاخص عملکرد جنسی زنان FSFI اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 با آزمون آماری تی مستقل صورت گرفت.
    یافته ها
    نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که بین دو گروه از لحاظ نمره کلی کنش وری جنسی و مولفه های میل جنسی، تحریک روانی، رطوبت، ارگاسم و رضایتمندی جنسی تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که نمرات گروه آزمون در تمامی موارد مذکور به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (001/0p<)؛ اما تفاوت معناداری بین دو گروه برای مولفه درد جنسی وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به این که پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مهارت های جنسی متمرکز بر طرحواره های شناختی، شیوه موثری برای بهبود کنش وری جنسی می باشد؛ پیشنهاد می شود در راستای ارتقای روابط زوجین مورد توجه درمانگران بالینی قرار بگیرد.
    کلیدواژگان: آموزش مهارت های جنسی، طرحواره های شناختی، کنش وری جنسی
|
  • Pages 7-16
    Background
    Herpes Simplex Virus (HSV) infections are very common in Iran and worldwide and the risk for resistance to anti-herpetic drugs has increased recently. Alternative antiherpetic agents seem necessary to control and reduce the emergence of -resistant strains. Oriental medicine suggests some herbal options for the treatment of herpes lesions.
    Aim
    This study reviews some of the common herbal treatments in oriental medicine for herpes and their availability in Iran.
    Methods
    In this narrative review, information on in vitro and in vivo studies and clinical trials was searched via international databases including PubMed and SCOPUS, using herpes, herb, Oriental medicine, Chinese medicine and the names of herbs as keywords, which resulted in 45 related articles; of these, 38 entered this review. The inclusion criteria were the in vitro and in vivo studies, randomized controlled trials and reviews with acceptable levels of evidence. Information regarding those herbs in traditional Iranian medicine, their availability in Iran, and the available pharmaceutical products in this country were investigated through Persian references.
    Results
    Among herbs suggested by Oriental herbal medicine for the treatment of herpes lesions, Melia azedarach, Aloe barbadensis, Rheum palmatum, Salvia officinalis, Melissa officinalis, Melaleuca alternifolia, Hypericum perforatum, Crataegus pinnatifida, Punica granatum and Rheum palmatum, are backed by acceptable scientific evidence, and are available in Iran.
    Conclusion
    Considering the evidence and availability of many of Oriental herbal medicines for herpes in Iran, they can be utilized for treatment and research purposes.
    Keywords: Herpes simplex, Herbal therapy, Oriental medicine, Iranian medicinal plants
  • Pages 17-24
    Background
    Pain has physiological and psychological effects on a child's life and various body systems. Tactile stimulation affects the central nervous system and releases analgesic drugs resulting in the inhibition of pain.
    Aim
    The main purpose of this study was effect of touch on the intensity and duration of pain during venipuncture in school-age children.
    Methods
    This clinical trial was conducted on 60 children of school age in the emergency department of Imam Reza (AS) hospital and doctor Sheikh Hospital in 2014. Children were selected by convenience sampling and randomly divided into two groups, touch and control group. Touch group received intervention for 5 minutes by palms movements and kicks on the site before and during venipuncture by researcher, and then venipuncture was immediately performed by a nurse colleague. The control group did not receive any intervention. FACES instruments were used to assess pain intensity. Pain was measured for 5 min by a chronometer. Data were analyzed by Kolmogorov-Smirnov, Chi-square tests, Mann - Whitney and independent t-test using SPSS software version 11.
    Results
    In this study, 65% were boys and 35% girls. The average age of children was 8.3±2.3 years. There was a significant difference between touch and control groups in pain of needle insertion into the skin within the first second (p<0.001). Independent t-tests showed that there was no significant difference between touch (242.0±67.7) and control (278.0±82.3) groups in duration of venipuncture pain (p=0.07).
    Conclusion
    Touch is effective in reducing the intensity of pain during venipuncture in children. This is an easy and practical nursing intervention to reduce negative impact of pain on children.
    Keywords: Pain, touch, pain management, Child
  • Pages 25-34
    Background
    Jaundice is the most common cause of infant’s hospitalization. Infancy and especially the first few days after birth has important role on human mental and psychophysical Health in the future.
    Aim
    To investigate the effects of massage on infants’ physiological jaundice.
    Methods
    This single-blind clinical trial was performed at Tabriz Alzahra hospital. In this study, 47 healthy full-term infants, which their first day serum bilirubin was less than 5 mg/dl, were selected with accessibility sampling method. The participants were randomly assigned to case (n=22) and control (n=25) groups. The neonates in the case group were massaged by mother for 4 days from the first day of birth. The control group received routine care only. The main variables of study included skin bilirubin level, number of defecations and time of passage of first meconium. Data analysis was applied by SPSS 13 using chi square, Mann-whitney U and Independent t-test.
    Results
    Within four days of study, there was no statistically significant differences between the two groups in terms of skin bilirubin and number of defecations (p>0.05). The mean time (95% CI= - 7.53, - 0.10) of passage of the first meconium in case group was less than that in the control group which was statistically significant (P= 0.044).
    Conclusion
    The results show that neonates massage within four days has no effect on skin bilirubin level but it will affect on the incidence of physiologic jaundice by diminishing the time of passage of the first meconium.
    Keywords: Field technique, Massage, Neonate, Physiological jaundice
  • Pages 35-42
    Background
    Studies have shown that use of olfactory stimuli during painful medical procedures reduces infants’ response to pain.
    Aim
    The main purpose of this study was investigating the effect of vanilla on pain response in preterm infants during and after venipuncture.
    Methods
    This study is a randomized clinical trial. Ninety preterm infants, who were randomly selected and divided into two groups of control and vanilla odor, were classified into 45 people. Infants in the vanilla group were exposed to vanilla odor from 5 minutes before and up to 30 seconds after sampling, and infants of control group were exposed to smell of distilled water. The pain score was measured using premature infant pain profile (PIPP) score 30 seconds prior, during and 30 seconds after sampling. Statistical analyses were done using SPSS 16 software. Analyses were done by t-test, chi-square and repeated measure analyses.
    Results
    Despite the differences between the pain scores of two groups during and after sampling, statistical analyses showed no significant differences between them (p=0.36).
    Conclusion
    Results of the present study showed that use of vanilla odor has no significant effect on premature infants’ pain during blood sampling.
    Keywords: Vanilla odor, Pain, Venipuncture, Preterm infant
  • Pages 43-52
    Background
    Weaning from mechanical ventilation in the intensive care unit is an important step in the treatment process. More patients in less than 6 hours after cardiac surgery can be separated from mechanical ventilation and extubated. However, 20-40% of patients after cardiac surgery, due to dysfunctional ventilator weaning response (DVWR), still remain under mechanical ventilation. Therefore, a new method of mechanical ventilation such as volume assured pressure support ventilation (VAPSV) is needed in order to reduce the time of weaning from mechanical ventilation.
    Aim
    To compare the effect of pressure support ventilation (PSV) with volume assured pressure support ventilation (VAPS) on time of weaning from mechanical ventilation in patients after cardiac surgery.
    Methods
    This clinical trial study was conducted with the participation of 76 patients undergoing cardiac surgery in Imam Reza hospital of Mashhad, in 2013. Patients were randomly divided into two groups of pressure support ventilation (control) and pressure support ventilation with reliable volume (intervention) groups and the duration of mechanical ventilation and reintubation in both groups was recorded. The data were analyzed by SPSS software version 16 using t-student test and Mann-Whitney tests.
    Results
    The mean duration of mechanical ventilation in VAPS group (65.7±5.8) significantly decreased compared with PSV (87.1± 5.8) (P = 0.015).
    Conclusion
    Results of our study showed that VAPS method could reduce the time of weaning from mechanical ventilation and due to fewer complications; it can be used as an alternative method for weaning off mechanical ventilation.
    Keywords: weaning from mechanical, Pressure support ventilation, ventilation Volume assured pressure support ventilation, Dysfunctional ventilator weaning response, cardiac surgery
  • Pages 53-62
    Background
    Spirituality forms major parts of human life. Sexual need is one of the natural instincts and it is in dimension of spiritual needs, and neglecting it causes family and social problems. Sexual education is weak in our country and must be conform to religious beliefs.
    Aim
    Determining the effect of religious-based sex education on sexual function of married women
    Methods
    This single-group, semi-experimentalresearch was performed in 1391.Two health centers were randomly chosen among health centers of Mashhad. Thirty referred women were selected based on inclusion and exclusion criteria. They took part in sex education classes combining religious education for 6 weeks. Data was gathered by personal characteristic form and Female Sexual Function Index (FSFI) questionnaire. Data was analyzed by SPSS 11.5 software using statistic descriptive, paired T-test and linear regression.
    Results
    The mean age of participants was 33.9±7.2, and 90% of them had secondary school education, and 83.3% were housewives. The total score of Female Sexual Function Index (FSFI) increased from 25.86±5.25 to 27.29±5 and there was significant statistical difference in sexual desire (p=0.007) and sexual satisfaction (p=0.01).
    Conclusion
    religious-based sex education to married women can improve sexual function, components of sexual satisfaction and sexual desire.
    Keywords: Islam, Religious beliefs, sex education, Sexual behavior, Semi, experimental One group
  • Pages 63-72
    Background
    Multiple Sclerosis is the most prevalent disease of the central nerve system. This disease affects different aspects of patient’s life. Multiple Sclerosis has negative effects on physical and mental health. Cytokines play an important role in the pathogenesis of Multiple Sclerosis and are major targets of therapeutic interventions.
    Aim
    To investigate the effects of aquatic aerobic exercise on IL-6 and IL-10 in men with Multiple Sclerosis.
    Methods
    In this randomized clinical trial, 30 patients with MS were randomly divided into two control and experimental groups. For experimental group, exercise program was applied for 8 weeks, 3 sessions per week with intensity of 50-60% of maximum heartbeat. IL-6 and IL-10 were analyzed before and after exercises. Analyzing data was done by SPSS ver. 18, and 0.05 significant level of independent T examination.
    Results
    Results indicated that there was significant difference between the two groups in IL-6 (P<0/001) and IL-10 (P<0/004).
    Conclusion
    aerobic training in watercan regulate the inflammatory and anti-inflammatory cytokines, and adjust IL-6 and IL-10 indexes. Experts can use these exercises as complementary treatment along with medical cure for MS patients.
    Keywords: IL, 6, IL, 10, Multiple sclerosis, Training in water
  • Pages 73-82
    Background
    Sexual relationship plays a decisive role in human’s health and it seems that sexual education can enhance the quality of sexual relationship.
    Aim
    Investigating the effectiveness of sexual education focused on cognitive schemas, on the improvement of sexual functioning of female married students.
    Methods
    This research was carried out semi-experimentally and a pretest-posttest designed control group was used. A total of 28 persons were selected and put into two groups. Sexual education was offered to the experimental group for eight 90-minute sessions. In both groups, the degree of sexual functioning was measured and registered before and after intervention using women’s sexual functioning index questionnaire (FSFI), and was analyzed with SPSS version 16 and t-test.
    Results
    T-test results showed significant relationship between the two groups in the overall scores of sexual functioning, sexual desire components, psychological arousal, moisture, orgasm and sexual satisfaction, in a way that in all cases the scores of the experimental group were significantly higher than those of the control group (p<0.001). However, t-test reported no significant difference between the two groups in terms of sexual pain component
    Conclusion
    The present research demonstrated that sex education with focuse on cognitive schemas was an effective method for improving sexual functioning, and therefore, it is proposed that this matter should be taken into consideration by clinical therapists for enhancing the quality of couples’ relationships.
    Keywords: sex education, cognitive schemas, sexual functioning