فهرست مطالب

نشریه پژوهش های بالینی دام های بزرگ
پیاپی 20 (بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/02/29
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محسن احمدی روزبهانی *، محمدقلی نادعلیان، آریا بدیعی صفحه 1

    مطالعه حاضر جهت بررسی ارتباط بین چربی و پروتئین شیر با تغییرات pH شکمبه در گاوهای شیری در گله‌های مورد مطالعه انجام گرفت. در این خصوص تعداد 84 راس گاو شیری هلشتاین در 7 گله در روزهای شیرواری 60 تا150 روز (از هر گله 12 راس) انتخاب شدند. نمونه‌های شیر جهت آزمایش چربی و پروتئین اخذ شدند. نمونه‌های مایع شکمبه با استفاده از روش رومنوسنتز انجام شد و pH آن با استفاده از pH متر پرتابل اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که ارتباط معنا داری بین pH شکمبه با چربی شیر وجود ندارد ولی این ارتباط بین پروتئین شیر و pH شکمبه مثبت و معنا دار بود  (05/ p<). نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که  کاهش pH شکمبه و کاهش چربی شیر در وضعیت‌هایی به وجود می‌آیند که در آن یک جیره با کنسانتره بالا و فیبر کم (عدم بالانس جیره) به گاو شیری داده می‌شود و به این صورت بیان شود که اسیدوز تحت حاد شکمبه در وضعیت هایی که کاهش چربی شیر به وقوع می‌پیوندد پیشرفت می‌کند. از طرف دیگر باید توجه داشت از آن جایی که دوره و شدت بیماری ممکن است کم باشد و مدت زمان کاهش pH شکمبه به زیر نقطه برش کوتاه باشد و بیماری در گله به صورت متناوب و مزمن یا اسیدوز تحت حاد مزمن شکمبه دیده شود که با نشانه های بالینی همخوانی نداشته باشد. هنگام فرموله کردن جیره باید کلیه موارد مربوط از قبیل نوع مواد خوراکی، روش‌های پروسس کردن آن‌ها ، مواد افزودنی به جیره و میزان هضم فیبر و نشاسته نیز در نظر گرفته شود تا علاوه بر حفظ pH شکمبه در مقدار مطلوب آن تغییرات چربی و پروتئین نیز کمتر بوده و تولید شیر در گله نیز در حد اپتیمم خود باشد.

    کلیدواژگان: چربی شیر، پروتئین شیر، رومنوسنتز، گاو شیری، pH شکمبه
  • آریا رسولی *، محمد نوری، محمد راضی جلالی، محمد صباغان صفحه 11

    در این مطالعه میزان مس خون گوسفندان، میزان مس، مولیبدنوم، آهن و گوگرد علوفه و میزان مس، مولیبدنوم و آهن خاک مراتع شهرستان یاسوج مورد بررسی قرار گرفت. طی زمستان 1389 تا پاییز 1390  در هر فصل از 5 گله مختلف و از هر گله 10  نمونه سرمی (در مجموع 200 نمونه) به همراه نمونه خاک و گیاه جمع آوری گردید. نتایج نشان داد که میانگین سرمی مس در فصول بهار، تابستان، پاییز و زمستان به ترتیب 27/1، 72/1، 91/1 و 21/1 میکروگرم در میلی لیتر بود. میانگین مس، مولیبدنوم و آهن خاک نقاط نمونه گیری شده به ترتیب در فصل بهار 2/24، 735/0 و 21065، در فصل تابستان 5/25، 85/0 و 23891، در فصل پاییز 4/17، 973/1 و 17555 و در فصل زمستان 8/28، 225/1 و 24350 میلی گرم در کیلوگرم بود. میانگین مس، مولیبدنوم و آهن در علوفه مصرفی به ترتیب در فصل بهار برابر با 5/5، 269/0 و 777، در فصل تابستان 5، 085/0 و1327، در فصل پاییز 6/5، 155/0 و1365 و در فصل زمستان 5/6، 765/0 و 1141 میلی گرم در کیلوگرم بود. میزان سولفور در علوفه مصرفی 480 میلی گرم در کیلوگرم تعیین گردید. نتایج به دست آمده نشان دهنده ی عدم کمبود مس در گوسفندان مورد مطالعه در شهرستان یاسوج می باشد.

    کلیدواژگان: گوسفند، مس، مولیبدنوم، آهن، گوگرد، یاسوج
  • رسول رحیم زاده*، امیرعلی جهانشاهی، شهریار ادیبی صفحات 19-26

    تا کنون مطالعه‌ای در مورد عارضه‌های رادیوگرافیک مچ دست اسب‌های کرد ارایه نشده است. شکستگیهای مچ را می‌توان به عنوان شاخص بالینی مهمی در مورد آسیب مفاصل و یک شاخص پیش آگهی هنده در اسب‌ها به شمار آورد. هدف از این مطالعه، بررسی میزان وقوع شکستگی‌های مچ در اسب‌های کرد و تعیین شاخصی برای درجه بندی و اطلاع از فراوانی آنها بوده است بدین منظور این مطالعه روی 100 اسب کرد انجام گرفت که از این تعداد 31 اسب دارای درجات متغیری از شکستگی تشخیص داده شدند، پس از بررسی سوابق پزشکی، رادیوگرافهای اخذ شده و اطلاعات جمع آوری شده شامل سن، جنس، محل آسیب در مچ دست، تعداد و مقدار آسیب اولیه و نوع شکستگی این نتایج بدست آمد که بیشترین شکستگی در وجه جانبی پشت دستی مفصل  MCJ با 5/64 درصد و تعداد 20 راس و بدنبال آن سطح میانی کف دستی  MCJ با 4/19درصد و تعداد 6 راس، بیشترین آسیب در وجه پشتی پایینی Cr با 1/58 درصد و تعداد 18راس و پس از آن وجه پشتی C3 با 8/25درصد (تعداد8 راس) و شکستگی قطعه‌ای یا اسلب C3 با 4/19درصد (تعداد 6 راس) قرار داشتند، مچ راست بیشتر از سمت چپ دچار شکستگی بود. از تعداد شکستگی‌ها سهم نریان‌ها بیشتر بوده است. این مطالعه قابلیت‌های رادیوگرافی را در تشخیص آسیب‌های مختلف این مفصل بیان میکند و احتمال وقوع آنها را با عوامل سن، جنس و محل عارضه نشان می‌دهد.

    کلیدواژگان: رادیوگرافی، مفصل مچ دست، شکستگی های مچ، اسب کرد
  • علی قشقایی، زهرا نیکوصفت* صفحه 27

    کتوز تحت بالینی اختلال متابولیکی در متابولیسم انرژی گاوهای پرتولید بوده که بدون نشانه های بالینی آشکار، اکثر گاوهای شیری را مبتلا می سازد. این اختلال منجر به تجمع چربی و اجسام کتونی ازجمله بتا هیدروکسی بوتیرات در سرم و بافت کبد می شود. کاهش تولید، کاهش پروتئین شیر، کاهش سطح باروری در گله، تعداد زیاد گاوهای درگیر و مخارج هنگفت درمان اهمیت قتصادی این بیماری را بیشتر آشکار می سازد. با توجه به اینکه اطلاعاتی در خصوص میزان شیوع این اختلال متابولیکی در گاوداری های استان کرمانشاه در دست نیست، بی شک میزان خسارات اقتصادی آن متصور نخواهد بود. لذا به عنوان اولین گام در مطالعه وضعیت این بیماری در استان کرمانشاه، بررسی میزان شیوع آن در تعدادی ازگاوداری های صنعتی هدف این پژوهش قرار گرفت. مطالعه در تعدادی از گاوداری های صنعتی استان کرمانشاه بر روی 100 راس گاو، که در هفته 4-3 پس از زایش بودند، انجام پذیرفت. پس از خونگیری از ورید وداجی گاوها، نمونه های خون در لوله های فاقد ماده ضدانعقاد در کنار یخ به آزمایشگاه منتقل گردید. پس از جداسازی سرم، با استفاده از کیت اندازه‌گیری به روش آنزیمی در دستگاه اتوآنالایزر میزان بتاهیدروکسی بوتیرات سرم اندازه گیری و مقادیر بالاتر از 1400 میلی مول در لیتر بعنوان مثبت تلقی گردید. از مجموع 100 راس دام تحت بررسی، بتا هیدروکسی بوتیرات در سرم 13 راس از آن ها (13درصد) بالاتر از 1400 بود. نتایج این پژوهش نشان داد که شیوع کتوز تحت بالینی در گاوداری های استان کرمانشاه در حد قابل توجه بوده و در گاوداری های مختلف بر اساس فاکتورهای مدیریتی گله مانند جیره غذایی و نیز عواملی نظیر مقدار رکورد شیر و تعداد زایش متفاوت می باشد.

    کلیدواژگان: کتوز تحت بالینی، گاوداری های کرمانشاه، بتاهیدروکسی بوتیرات
  • علی حسن پور*، احمد نعمت الهی صفحه 35

    این مطالعه به منظور بررسی سطوح سرمی ویتامین E، ویتامین C، سلنیم و فعالیت سرمی آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز در اسب های مبتلا به پیروپلاسموز انجام گرفت. 15 راس اسب مبتلا به پیروپلاسموز بر اساس نشانه های ازمایشگاهی و بالینی تایید شدند. از دام ها بعد از اخذ تاریخچه، نمونه خون از ورید وداج اخذ و سرم جداسازی شد. همچنین از 11 راس  اسب سالم نیز با شرایط سنی و تغذیه ای و مدیریتی یکسان به عنوان گروه سالم نمونه برداری شدند. در هر نمونه خونی تهیه شده پس از جداسازی سرم مقادیر سلنیم،  ویتامین E،  ویتامین C،  هموگلوبین و فعالیت سرمی آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز اندازه گیری شد. میانگین  سطح  سرمی سلنیم،  ویتامین E،  ویتامین C و فعالیت سرمی گلوتاتیون پراکسیداز در اسب های مبتلا به پیروپلاسموز کاهش داشت که بغیر از ویتامین C در بقیه موارد معنی دار بود. در اسب های بیمار هموگلوبین سرم کاهش معنی داری داشت.  در بررسی همبستگی بین سلنیم سرم با میزان فعالیت سرمی گلوتاتیون پراکسیداز،  ویتامین E  و هموگلوبین در اسب های مبتلا به پیروپلاسموز مشخص گردید که یک ارتباط مثبت بین این پارامتر سرمی با گلوتاتیون پراکسیداز و ویتامین E وجود دارد ولی ارتباط آن با هموگلوبین سرم منفی است. در هر دو گروه بیمار و سالم ارتباط این مارکر اکسیدانی سرم فقط با ویتامین E معنی دار بود (به ترتیب  615/0r = و 685/0r =  ). نتیجه نهایی اینکه در اسب های مبتلا به پیروپلاسموز آنتی اکسیدان های سلنیم، گلوتاتیون پراکسیداز و ویتامین E کاهش می یابد و در درمان و کنترل این بیماری باید به تامین آنتی اکسیدا ن ها اهمیت داده شود.

    کلیدواژگان: پیروپلاسموز، ویتامین C، ویتامین E، سلنیم، گلوتاتیون پراکسیداز، اسب
  • ابوذر دهقان*، سیداصغر دهقان صفحه 43

    التراسونوگرافی یک روش ایمن، در دسترس و دقیق در علم تصویربرداری تشخیصی است. قسمت اعظم بافتهای نرم بدن در سونوگرافی مد روشنایی به تصویر کشیده می‌شوند. گوسفند قشقایی ایرانی یک نژاد قدیمی و بومی در اطراف رشته کوه‌های زاگرس در فلات مرکزی ایران می‌باشد. جهت انجام این مطالعه 5 میش و یک قوچ قشقایی به ظاهر سالم انتخاب گردیدند. پس از همزمان سازی فحلی و لقاح طبیعی همه پنج میش آبستن گردیدند. موهای ناحیه مغابنی  در هر دو طرف تراشیده و بوسیله الکل 70 درجه پاکسازی شده و توسط ژل التراسونوگرافی کافی پوشانیده گردید.عملیات سونوگرافی شکمی بوسیله تراسندیوسر محدب مولتی فرکانس5/2 – 5 مگاهرتزی انجام پذیرفت. اندازه قطر سر در ضخیم‌ترین محل، قطر تنه، قطر قلب، فضای بین دنده‌ای و همچنین تعداد ضربان قلب جنین، پس از روز شصتم آبستنی بصورت هفتگی اندازه‌گیری شد و در جداول مربوطه ثبت گردید و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.میانگین اندازه BPD,TD,FHD و ICS در روز 60 آبستنی به ترتیب3/2، 53/3، 92/25، 58/14 میلی متر گزارش گردید. شمارش تعداد ضربان قلب جنین از روز 109 تا 150 آبستنی میسر بود. اندازه‌گیری قطر تنه از روز 109 به بعد بعلت بزرگ بودن این شاخص و نگنجیدن آن در یک فریم قابل انجام نبود. التراسونوگرافی روشی مطمین و دقیق در تعیین سن جنین می‌باشد. یافته‌های این تحقیق در ارزیابی بیماری هایی که بر میزان رشد جنین تاثیر گذار است بسیار راهگشا و مفید به نظر می‌رسد. با استفاده از این داده‌ها مقایسه جنین گوسفند قشقایی با نژادهای دیگر نیز میسر گردیده است.

    کلیدواژگان: التراسونوگرافی، آبستنی، جنین، گوسفند قشقایی
  • ام البنین قاسمیان کریک *، علی بهزادی صفحه 51

    پروتئین‌های مرحله حاد دسته ای از پروتئین‌های سرم هستند که غلظت آنها در پاسخ به التهاب، تروما و نیوپلازی به طور قابل ملاحظه ای افزایش می‌یابد. هاپتوگلوبین یکی از پروتئین‌های اصلی مرحله حاد مثبت است که در حیوانات سالم دارای غلظت سرمی کم ولی پس از تحریک تا میزان 100 برابر افزایش می‌یابد. غلظت آن تا حدود 24-48 ساعت بالا باقی مانده و در طی مرحله بهبودی به سرعت شروع به کاهش می‌کند. به منظور تعیین محدوده مرجع غلظت هاپتوگلوبین سرم خون شترهای یک کوهانه ایرانی از سیاهرگ وداج شصت نفر شتر مناطق مرکزی ایران با محدوده سنی یک تا پنج ساله در دو جنس نر و ماده در فصول بهار و تابستان سال 1389خونگیری به عمل آمد. هاپتوگلوبین با کمک کیت بیوشیمیایی ساخت کشور ایرلند اندازه‌گیری شد. نتایج نشان می‌دهد که هیچ گونه تفاوت آماری معنی داری بین گروه های سنی و جنسی دیده نمی شود و در هر دو  (p>0.05)  می‌باشد. هیچ گونه همیستگی معنی داری بین سن و غلظت هاپتوگلوبین سرم خون شترهای یک کوهانه ایرانی بدست نیامد (p>0.05). مقدار هاپتوگلوبین سرم شترهای یک کوهانه ایرانی بین 5/0 تا 1 میلی گرم در میلی لیتر بود و میانگین و انحراف معیار آن 128/0 ±79/0 میلی‌گرم در میلی لیتر محاسبه گردید. به طور کلی می‌توان محدوده مرجع برای مقدار هاپتوگلوبین سرم شترهای یک کوهانه از نظر بالینی سالم ایرانی تا سن 5 سال در هر دو جنس را بین 54/0- 04/1 میلی گرم در میلی لیتر در نظر گرفت.

    کلیدواژگان: پروتئین فاز حاد، هاپتوگلوبین، محدوده مرجع، شتر یک کوهانه
  • رضا وجدی حکم آباد *، مجید خانمحمدی، محمدرضا منیری سرابی صفحه 59

    نیوسپورا کنینوم (Neospora caninum) نوعی انگل تک یاخته دامی می باشد که در گوسفند منجر به کاهش تولیدمثل می شود. هدف از این مطالعه بررسی شیوع سرمی نیوسپورا کنینوم درگوسفندان شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی با استفاده از دو روش الایزای رقابتی (competitive Enzyme Linked Immunesorbent Assay (cELISA)) و ایمونوفلورسانس غیر مسقیم (Indirect immunoflorescent assay (IFA)) در سال 1391 می باشد. بدین منظور تعداد 317 سرم گوسفند از 9 روستای مختلف شهرستان اخذ و توسط هر دو روش ذکر شده آزمایش شد. از 317 سرم آزمایش شده بوسیله الایزا، شیوع سرمی این انگل 1/4 درصد  (13 مورد) اندازه گیری شد که بیشتر سرم ها در محدوده مهاری 30 تا 40 درصد قرار داشتند. فقط 8 (52/2درصد) نمونه از سرم هایی که در روش الایزا مثبت بود در IFA نیز مثبت شناسایی گردید. در این آزمایش بیشترین تعداد سرم مثبت (3 سرم) دارای تیتر 1:64 بود. با در نظر گرفتن آزمایش IFA بعنوان تست مرجع، میزان حساسیت و ویژگی آزمایش ELISA بترتیب 5/61 درصد و 100 درصد و میزان ارزش اخباری مثبت و منفی بترتیب برابر با 100 درصد و 3/98 درصد می باشد. درصد همخوانی بین دو روش آزمایش 4/98 درصد و ضریب کاپا در حد خوب و به مقدار 754/0 محاسبه شد (p<0.001). نتایج تحقیق حاکی از مواجهه محیطی اندک گوسفندان منطقه با انگل نیوسپورا کنینوم است.

    کلیدواژگان: گوسفند، نئوسپورا کنینوم، نئوسپوروزیس، الایزا، ایمنوفلورسانس غیرمستقیم
|
  • Ahmadi Roozbahani .M.*, Nadalian .M. G., Badiei. A Page 1

    This study was done to investigate the relation between fat and protein milk with rumen pH changes and subacute ruminal acidosis in some dairy herds. For this purpose 7 dairy herds in Alborz and Tehran provinces of Iran were selected. In each herd 12 cows between 60-150 days of lactation were randomly selected. Milk samples were collected. Rumen fluid were collected by rumenocentesis and ruminal fluid pH was measured with portable pH meter. Data were statistically analysed for correlation. The results showed that there were no significant correlation between milk fat and ruminal pH. The correlation between milk protein and ruminal pH were statistically significant. The level of significance was showed with p< 0.05. The results show that the reduction in rumen pH and milk fat arise in situations where a high-concentrate ration with low fiber (nonbalanced ration) and it should be stated that SARA may develop in the same situations where low milk fat is likely to develop. It should be consider because of the short duration and severity of the diseases and short duration of rumen pH below cut off point in some instance (chronic SARA) which does not in accordance with clinical signs. In formulation of the ration all of the factors should be consider which include type of feed, method of feed process, feed additives, fibre and starch digestibility. These result in minimum changes in milk and protein and rumen pH should be in optimum producing of milk in the herd.

    Keywords: Milk fat, Milk protein, Rumenocentesis, Dairy cow, Rumen pH
  • Rasooli. A.*, Nouri. M., Razi Jalali.M., Sabbaghan. M Page 11

    The aim of this study was determined levels of copper concentration in the blood serum of sheep and the amount of copper, molybdenum, iron and sulfur in plants and the amount of copper, molybdenum and iron in soils of pastures of Yasuj city. The blood samples of 50 sheep were collected from 5 different herd of the Yasuj from 2011 to 2012 in each season (200 samples totally). The results showed that the mean serum copper in spring, summer, autumn and winter, respectively, 1.21, 1.91, 1.72 and 1.27 micrograms per/ml liter. Average copper, molybdenum and iron in the soil sampled, respectively, 24.2, 0.735 and 21065 mg/kg in spring, 25.5, 0.85 and 23891 mg/kg in summer, 17.4, 1.973 and 17555 mg/kg in fall and 28.8, 1.225 and 24350 mg/kg in winter. Average amount of copper, molybdenum and iron in plants were 5.5, 0.265 and 777 mg/kg in spring, 5, 0.085, 1327 mg/kg in summer, 5.6, 0.155 and 1365 mg/kg in fall and 6.5, 0.765 and 1141 mg/kg in winter respectively. The sulfur concentration of pastures was 480 mg/kg. The results of this study showed that there was not copper deficiency in the region.

    Keywords: Sheep, Copper, Molybdenum, Iron, Sulfur, Yasuj
  • R.Rahimzadeh*, A.A. Jahanshahi, Sh. Adibi Pages 19-26

    There have not been any studies that document radiographic abnormalities in Kurdhorse. The aim of this study was determine the occurrence and prevalance of carpalfracture and determine the indicators of the degree and frequency of those. For thispurpose medical records, radiographs of 100 Kurd horses were reviewed. Informationgathered included signalmen, location, number, and size of the primary lesion, numberand size of palmar carpal fragments, and also effects of age, sex, distribution in left andright carp on their incidence rate. The site with the highest number of fracture was thepalmar lateral aspect of the MCJ (64.5%), followed by the palmar medial aspect of theMCJ (19.4%). Fractures most commonly involved the distodorsal aspect of the RCB(58.1%), followed by the dorsal aspect of C3 (25.8%), slab fractures of C3 (19.4%). Thisstudy showed carpal fracture can be used as an indicator of clinically important jointpathology and as a prognostic indicator in Kurd horses and radiography is a valuablemethod for diagnosing of disordered carp (in relation with factors such as sex, age andsite) and also their frequency.Keywords: Radiography, Carpus, Carpal Fracture, Kurd horse

  • A. Ghashghaii, Z. Nikousefat* Page 27

    Subclinical ketosis (SCK) is considered as a metabolic disorder in energy metabolism in high-yielding cows, without any significant clinical manifestation. It causes lipid accumulation and ketone bodies such as beta-hydroxybutyrate (BHB) in serum and liver tissue. It's economic losses is obviously important due to decrease in animal production, milk protein, fertility and large number of animal involved and high treatment costs. The aim of this study was to evaluate the prevalence of the SCK in some dairies of Kermanshah province. There is no any data about the prevalence and economic impact of the SCK in this province. This study was performed on 100 cows in period of 3-4 weeks postpartum in 7 dairies with different sizes. Blood samples were collected and transferred to laboratory for serum isolation and examination. BHB was measured by enzymatic assay by using BHB kit in auto analyzer and the values higher than 1400 mmol/lit supposed positive. Out of 100 samples, 13 cases had BHB levels higher than 1400 mmol/lit (13%). It revealed that the prevalence of SCK in studied dairies was remarkable. It can be influenced by different factors such as nutrition, days in milk, amount of milk production and parity.

    Keywords: Subclinical ketosis, Kermanshah dairies, BHB
  • A.Hassanpour*, A. Nematollahi Page 35

    This study was conducted on horses with piroplasmosis for evaluation of serum concentration of Vitamin C, Vitamin E, Selenium and Glutathione Peroxidase (GPx). 15 horses with piroplasmosis based on laboratory and clinical signs were confirmed. History of the cattle after obtaining blood samples taken from the jugular vein and serum was isolated. From 11 healthy horses age and nutritional and management alike were sampled as controls. Each blood sample was isolated from the serum levels of Se, Vitamin E, Vitamin C, hemoglobin and serum’s activity of GPx was measured. Mean serum levels of selenium, vitamin E, vitamin C and serum glutathione peroxidase activity in horses with piroplasmosis were reduced and except vitamin C this reductions were significant. Patient's hemoglobin level was significantly decreased. There was a positive correlation between serum selenium and serum glutathione peroxidase activity in the horses with piroplasmosis, but this correlation with hemoglobin was negative. The correlation was significant only between selenium and vitamin E in patient and control groups (r = 0.615 and r = 0.685 respectively). In conclusion, in horses with piroplasmosis selenium, glutathione peroxidase and vitamin E reduced and supply of these antioxidants in the treatment and control of the disease is important.

    Keywords: Piroplasmosis, Vitamin C, Vitamin E Selenium, Glutathione Peroxidase, Horse
  • A.Dehghan*, S. A. Dehghan Page 43

    Ultrasonography is a safe, available and particular method in diagnostic imaging science. In ultrasonography most of body soft tissue imaged in B mode display. Iranian Qashqaeian sheep is an old and domestic breed in Zagros mountain area in central plateau of Iran.Gestation age detection in sheep was performed by ultarasonography in Kivircik breed in 2010 in turkey. In this study 5 adult clinically healthy Iranian ewes and 1 Iranian ram were selected. After synchronization and natural fertilization, pregnancy detected in all of ewes. Inguinal area in both sides shaved and cleaned by alcohol 70 degree and covered by enough copulating gel. Trans abdominal Ultarasonography was performed by a convex multi frequency transducer with 2.5-5 MHz frequency. We measured biparietal diameter that thickened part of fetal skull include (BPD), trunk diameter (TD), fetal heart diameter (FHD), intercostals space of fetus (ICS) and fetal heart rate per minute (FHR) weekly after day 60 after pregnancy. Data were collected and analyzed by on way Annova method in Spss15 software. Mean of BPD, TD, FHD and ICS in day 60 were 14.58, 25.92, 3.53, 2.3mm. FHR can measure on day 109 to 150. TD after day 109 cannot displayed in 1 frame in scanning. Ultrasonography in sheep pregnancy is a particular method. Using this study can help in theriogenologic disease that affected fetal growth. Differentiating between various sheep breed is a functional result of this study.

    Keywords: Ultrasonography, Pregnancy, Fetus, Qashqaeian sheep
  • O.Ghasemian Karyak*, A.Behzadi Page 51

    Acute phase proteins (APP) are a class of serum protein concentration in response to inflammation, trauma, and neoplasia increases significantly. Haptoglobin (HP) is one major positive acute phase proteins, that have low concentration in the serum of healthy animals, but with its concentration increase over 100- fold on stimulation. Concentration remained high for about 24-48 hours and during the recovery phase begins to decrease rapidly. In order to determine the reference range for serum haptoglobin concentration camels Iranian dromedary camels jugular vein sixty Iranian Central aged one to five years in both sexes were taken in the spring and summer of 1389. Blood samles were collected from jugular vein and haptoglobin value was measured by using colorimetric method with Ireland commercial kits. Age and sex had no significant effect on the haptoglobin value of clinically healthy Iranian dromedary camels (p>0.05). There was no significant correlation between age and serum haptoglobin concentrating in Iranian doromrdary camels (p>0.05). Reference value of serum haptoglobin in clinically healthy Iranian dromedary camels (Camelus dromedarius) was 0.54-1.04 mg⁄ml (mean ±SD =0.79± 0.128).

    Keywords: Acute Phase Protein, Haptoglobin, Reference Value, Camelus dromedaries
  • R.Vajdi Hokmabad*, M. Khanmohammadi, M.Moniri Sarabi Page 59

    Neospora caninum is an animal protozoan that causes reproductive failure in sheep. The aim of current study is to determine seroprevalence of N. caninum in sheep of Miyaneh, Northwest Iran by two methods of competitive Enzyme linked immunosorbent assay (cELISA) and indirect immunofluorescence assay (IFA) in 2012. 317 sera samples were obtained from 9 villages and were tested. Seroprevalence of N. caninum was 4.1% (13 sera) by ELISA and the most of positive sera were in the inhibition range of 30- 40. 8 (2.52%) sera were positive by IFA and the most observed positive titer in this test was 1:64. Regarding IFA as golden test, the sensitivity and specificity of ELISA were 61.5% and 100%, respectively and the positive and negative predictive values were 100% and 98.3%, respectively. The agreement between two tests were 98.4% and the Kappa coefficient was 0.755 (p<0.001). The results showed low seroprevalence and environmental exposure in sheep of this region to the parasite.

    Keywords: Neospora caninum, Neosporosis, Sheep, ELISA, IFA