فهرست مطالب

فصلنامه کهن نامه ادب پارسی
سال چهارم شماره 3 (پیاپی 9، پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/10/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • طاهره ایشانی صفحات 1-27
    شعر غنایی شعری است که با احساسات و عواطف شخصی شاعر در ارتباط است و ممکن است دربرگیرنده معانی و اندیشه های متفاوتی باشد. پیشینیان غزل را، که ازجمله مصادیق شعر غنایی است، شعری دانسته اند که مضمون عاشقانه دارد. با مطالعه سیر غزل درمی یابیم به مرور زمان، مضامینی غیر از مضمون عاشقانه در غزل وارد شده و با توجه به نوع مضمون، صورت های متفاوت غزل، ازجمله غزل مدحی، غزل انتقادی، و غزل تعلیمی شکل گرفته است. در این پژوهش، با استفاده از منابع کتاب خانه ای و به روش توصیفی تحلیلی، غزل مدحی و سیر آن در دیوان غزل سرایان برجسته (از سنایی تا حافظ) بررسی شده است. اگرچه خاقانی را اولین شاعر غزل مدحی معرفی کرده اند، در این پژوهش نتیجه گرفته شده که سنایی مبدع این گونه ادبی است.
    کلیدواژگان: شعر فارسی، شعر غنایی، غزل، غزل مدحی
  • یدالله بهمنی مطلق، محمدرضا تونی صفحات 29-49
    عطار نیشابوری از شخصیت های معروف شعر، عرفان و تصوف در قرن ششم و آغار قرن هفتم هجری است که با توجه به مستندات تاریخی، ادبی و پژوهشی به داروفروشی، داروسازی و طبابت هم اشتغال و اشتهار داشته است. طبابت در روزگاران پیشین بیش تر بر دو پایه گیاه درمانی و روان درمانی استوار بود، که نشانه های هر دو مورد در آثار عطار آشکار است. بنابه آثار موجود و نوشته های عطار شناسان، پدر عطار نیز به شغل عطاری مشغول بود و عطار این شغل را از پدر به ارث برده است. با توجه به وجود مفردات و گزاره های پزشکی در آثار منظوم و منثور وی، می توان استنباط کرد که این شاعر به دارو فروشی و پزشکی به سبک روزگار خویش اشتغال داشت.
    در این مقاله سعی شده است با توجه به مفردات گیاهی، گزاره های پزشکی و گیاهان دارویی به کار رفته در آثار مکتوب و مسلم عطار، جایگاه عطاری و طبابت او بررسی و نشان داده شود که عطار به چه میزان و برای چه مقاصدی از مضامین، ترکیبات و اصطلاحات طبی و مفردات گیاهی سود جسته و تاثیر شغل عطاری در بیان این موضوعات چه قدر بوده است.
    کلیدواژگان: عطار، گیاهان دارویی، داروهای گیاهی، گزاره های پزشکی
  • احمد خاتمی، محسن نصیری صفحات 51-62
    بوف کور صادق هدایت در نگاه اول بیش تر به سبک و سیاق غربی می ماند تا اسلوب های ادبی شرقی و ایرانی. نقدهایی هم که بر این اثر نوشته شده بیش تر ناظر بر چنین تاثر ها و شباهت هایی است؛ اما در زمان های اخیر، به اثرپذیری آن از فرهنگ ایران بیش تر توجه شده است. هنگام صحبت از تاثیر ادبیات قدیم در این اثر، بیش از هر چیز نام خیام برده می شود و بعد ویس و رامین، و غالبا در همین جا متوقف می مانند؛ شاید به این دلیل که هدایت خود درباره این دو موضوع کتاب و مقاله نوشته است. این حقیقت که صادق هدایت داستان نویس میراث داستانی ادبیات فارسی را مطالعه کرده است و احیانا از آن متاثر شده است، کاملا پذیرفتنی است. در مقاله حاضر سعی شده است ثابت شود که صادق هدایت در خلق بوف کور از طوطی نامه متاثر شده و به ویژه ایده تصویر «پیرمرد و دختر» را از یکی از افسانه های طوطی نامه اقتباس کرده است.
    کلیدواژگان: ادبیات داستانی، جواهرالاسمار، طوطی نامه، بوف کور
  • کاظم دزفولیان، محمد رشیدی صفحات 63-83
    با مطالعه در شعر فارسی ملاحظه می شود که شعرا از گذشته تا به امروز در اشعار خود از عناصر طبیعت برای مقاصد متفاوتی همچون توصیف، مدح، ذم، تغزل، و مرثیه استفاده کرده اند. هدف از نگارش این مقاله بررسی نقش طبیعت و عناصر آن و میزان کاربرد صور خیال برساخته از عناصر طبیعی در غزلیات دیوان کبیر است.
    نمود طبیعت در غزلیات مولانا چشمگیر است. این حضور هم ازلحاظ تعداد ابیات و هم ازنظر تنوع عناصر طبیعی به کاررفته درخور توجه است. کثرت توجه مولانا به طبیعت، علاوه بر آن که معلول ذوق شاعرانه و مطالعه فراوان اوست، آگاهی مولانا از امکانات لفظی و تاثیربخشی مظاهر طبیعت را به نمایش می گذارد. می توان گفت نگاه غالب در اشعار مولانا، نگاهی برگرفته از فرهنگ اسلامی و قرآن است. او به اکثر عناصر طبیعی از دید تازه ای نگریسته و از آن ها برای بیان مقاصد تعلیمی و عرفانی خود بهره برده است.
    کلیدواژگان: طبیعت، مولوی، غزلیات شمس تبریزی
  • ابوالقاسم رادفر، خورشید قنبری ننیز صفحات 85-111
    خواجه حسین ثنایی مشهدی، از شعرای برجسته قرن دهم هجری است. اثر مشهور ثنایی دیوان او است؛ اما جز این، در برخی از منشآت قرون بعد، نامه هایی نیز از او به جای مانده است. همچنین، یک مثنوی هشتصد بیتی به نام اسکندرنامه از او در دست است. به جرات می توان گفت که کمتر جنگ و مجموعه ای بعد از قرن دهم سراغ داریم که غزلی یا قصیده ای و یا حتی بیتی از ثنایی را در خود جای نداده باشد. در این مقاله، ضمن گذری بر زندگی، آثار، و ویژگی های شعر ثنایی، آثار او در کتابخانه های ایران، هند، و پاکستان، اعم از دیوان های موجود و یا اشعار پراکنده در مجموعه ها و جنگ ها (شامل 73 مورد)، نسخه شناسی شده است.
    کلیدواژگان: ثنایی مشهدی، شعر فارسی، نسخه شناسی
  • قدسیه رضوانیان، مریم محمودی نوسر صفحات 113-139
    تاریخ بیهقی ازجمله متون برجسته نثر کلاسیک فارسی است که با وجود آن که نام تاریخ بر خود دارد، به دلیل رویکرد ادبی و هنری نویسنده به تاریخ، به حوزه ادبیات راه یافته است. سرشت اثر، زبان و رهیافت زیبایی شناسانه آن، لحنی خاص بر این اثر حاکم کرده است.
    لحن در هر اثر ادبی، برایند عناصر متعددی همچون فضای روایی، فضای زبانی و فضای گفتمانی است. در تاریخ بیهقی نیز لحن متاثر از عناصر مختلف روایت ادبی مانند صحنه پردازی، فضاسازی، شخصیت پردازی،... و شگردهای زبانی همچون واج آرایی، به گزینی واژه، ترکیب سازی و جابه جایی متنوع و سیال اجزای جمله و البته فضای فکری حاکم بر ایران قرن پنجم است. در این مقاله، به شیوه تحلیلی اثباتی، ضمن بررسی عوامل لحن ساز، چگونگی هماهنگی این عوامل با یکدیگر مطالعه و نتیجه گرفته شده که لحن مسلط در تاریخ بیهقی، لحنی فاخر و حماسی است که هم بر ماهیت اثر منطبق است و هم به دغدغه نویسنده و خواننده پاسخ می دهد.
    کلیدواژگان: لحن، تاریخ بیهقی، زبان، زیبایی شناسی، روایت، فضای گفتمانی
  • قاسم صحرایی، نوش آفرین کلانتر صفحات 141-154
    ازنظر یونگ بین رویا، اساطیر، ادبیات، و به طور کلی هنر رابطه بسیار نزدیکی برقرار است. او از بازتافتن نمادهای اساطیری و صورت های ازلی در رویا و آفرینش های ادبی و هنری سخن گفت؛ زیرا صور مثالی در هنر و ادبیات هم خود را مانند رویا نشان می دهند. مرزبان نامه از متون نثر ادبیات کلاسیک ایران است که «صور مثالی» در آن، در قالب حکایت های اخلاقی و اساطیری بروز کرده است. در پژوهش حاضر، کهن الگوی های مهمی چون «خود»، «مادر مثالی»، «پیر دانا»، «ولادت مجدد»، «آنیما» و «پرسونا» در حکایت «جولاهه با مار» از باب هشتم مرزبان نامه، بررسی شد و نتیجه گرفته شد که مرد جولاهه، نماد «من» یا «پرسونا» است که از طریق همسرش، که نماد نیمه مادینه ناخودآگاه (آنیمای) اوست، به سوی «خودشناسی» سوق داده می شود و با راهنمایی مار (نماد «پیر فرزانه») به شناخت خود و «فردیت» می رسد. محتوای خواب های پادشاه، بیان گر تضاد و ناسازگاری عناصر روان مرد ازجمله «سایه» و «پرسونا» است که با فراخوان خود و راهنمایی «پیر»، به سازگاری و تکامل منجر می شود. درکل، حکایت «جولاهه با مار» بیان گر نوعی فرایند «فردیت» و تجلی منویات پنهان ناخودآگاه جمعی است که در مرزبان نامه، به صورت ناخودآگاه نمایان شده است.
    کلیدواژگان: کهن الگو، روانکاوی، مرزبان نامه، جولاهه با مار
|
  • Tahereh Ishany Pages 1-27
    Eulogistic ghazal is a kind of poem that is related to poet’s emotions. Sometimes، it can be consisted of different contents. To predecessors، ghazal has just amorous content. By studying evolution of ghazal، we may notice، in the course of time، some other themes–besides amorous theme–have come into the ghazal. So، we can see some new themes in the ghazal such as eulogistic، critical، didactic and so on. In this paper، by using authentic sources in a descriptive and analytical way، eulogistic ghazal and its evolution in the works of some eminent poets–from Sanā''ī to Hafiz- has been studied. Although، Khāqāni–one of the important poets in Persian literature –has been introduced as the first poet of eulogistic ghazal، the conclusion of this research shows Sanā''ī is the originator of eulogistic ghazal.
    Keywords: Persian poetry, lyric poem, ghazal, eulogistic ghazal
  • Ahmad Khatami, Mohsen Nasiri Pages 51-62
    Sādeq Hedāyat’s the Blind Owl may at first be seen as a work having more tendency towards occidental styles rather than oriental ones. The previously written criticisms mainly put forward such similarities and influences، while the recent ones'' considerations have been paid to the traces of the influences of Iranian culture. It seems that since some books and articles about Khayyām and Vis o Rāmin have been written by Hedāyat، the discussions in the field often circulate about these two names، and، of course، usually discontinue there. The fact that as a story writer، Hedāyat has scrutinized and investigated the heritages of Persian literature and might be influenced by them is completely assumable. This article attempts to confirm that Hedāyat، in creating his The Blind Owl، has been influenced by Tūtīnāmeh (Tales of the Parrot); especially the very image of ‘the old man and the girl’ has been extracted from one of the anecdotes of Tūtīnāmeh.
    Keywords: The Blind Owl, Tales of the Parrot, Javāher al Asmār, fiction
  • Kazem Dezfoulian, Mohammad Rashidi Pages 63-83
    By investigating into the Persian poetry، we find out that the poets have used natural elements for various purposes، such as describing، praising، criticizing، etc. The purpose of this research is to investigate the role of nature and its elements، and to find to what extent the imagery based on natural elements is used in Shams Tabrizi''s divan. The appearance of nature in Ghazalīyāt-i Shams is numerous. This presence is noticeable both in the number of verses and variety of the natural elements used. The Mowlana''s high attention to nature which is the result of his poetic taste and abundant reading demonstrates Mowlana’s awareness of the verbal facilities and the impact of nature. His view of the nature is based on Islamic culture and the Qur''an. He has observed natural elements from a different perspective and used them to express his educational and spiritual purposes.
    Keywords: nature, Mowlana, Ghazalīyāt, i Shams Tabrizi
  • Abulqasem Radfar, Khorshid Qanbari Naniz Pages 85-111
    Khwaja Hossein Thanā''ī of Mashhad is one of the eminent poets of the tenth century A. H.، whose famous literary work is his divan. In addition to this divan، some letters composed by him have remained in the monsha''āt of the following centuries. A mathnavi composed of eight hundred couplets composed by him under the title of «Iskandarnameh» is at our disposal. It can be dared to say that there are no anthologies or collections after the 10th century A. H. that do not include a sonnet، ode or even a couplet from Thanā''ī. In the present article، we have attempted to review Thanā''ī''s biography، literary works as well as his poetic characteristics. Furthermore، we have dealt with the codicology of this poet''s works including his divans as well as dispersed poems in the anthologies and collections encompassing sixty four codices. These manuscripts have been available in the libraries in Iran، India and Pakistan''.
    Keywords: Thanā'ī of Mashhad, Persian poetry, codicology
  • Ghodsieh Rezvanian, Maryam Mahmoodi Nosar Pages 113-139
    Bayhaqi''s Tarikh is a distinguished text of classic Persian prose that has moved from the field of history to the field of literature because of the literary and artistic approach of the writer to history. «Tone» in every literary work is the result of diverse elements such as narrative setting، linguistic idiolect، and universe of discourse. Bayhaqi''s Tarikh has also a particular tone; that is، it is a synthesis of different elements of literary narration like setting، characterization، dialogue، description، etc، and language devices like vocalization، neologism، composition as well as diverse dynamic dislocation of sentence. This paper studies this work in an analytic and positive method. It reviews the dominant tone in this work by studying the constitutive factors of tone as well as the quality of conformity of these factors. It finally concludes that the dominant tone of Beyhaqi''s Tarikh is an epic sublime one that both corresponds with the nature of the work and answers to the concerns of the writer and reader.
    Keywords: Bayhaqi's Tarikh, Tone, linguistic idiolect, Narrative, universe of discourse
  • Qasem Sahrai, Nooshafarin Kalantar Pages 141-154
    According to Yung، there is a close relationship between dreams on the one hand، and myths and literature، as art، on the other hand. He talked about the reflection of mythical symbols and eternal forms in dreams and literary as well as artistic works، because the ideal forms in art and literature reveal themselves like dreams. Marzban-nameh is among the works of Persian classic prose in which the ideal forms are revealed in mythical and ethical stories. This paper attempts to study the essential archetypes such as “ego”، “the ideal mother”، “wise old man”، “rebirth”، “anima” and “persona” in the eighth chapter of Marzban-nameh. We draw the conclusion that the weaver is the symbol of the person who is directed towards self-inspection and self-understanding through his wife who is the symbol of his unconscious anima. Furthermore، the snake، which symbolizes the wise old man، guides him to know his true self. Also، the content of the king’s dreams indicate the contrasts and controversies in the Weaver’s mind، which include the shadows and persona. Which are ignited by the weaver and guided by the snake to pave the way for his perfection. In general، the story of the weaver symbolizes a kind of individuality and is the manifestation of the unconscious and collective thoughts and wishes which have been materialized in Marzban-nameh.
    Keywords: Archetype, psychoanalysis, Marzban, nameh, the weaver, the snake