فهرست مطالب

مجله تحقیقات علوم رفتاری
سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 36، تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/07/26
  • تعداد عناوین: 14
|
  • مقاله های پژوهشی
  • علی فخاری، محمد رستمی، تورج هاشمی، بهزاد وحید حاجی آقایی نیا صفحه 155
    زمینه و هدف
    هدف از این مطالعه بررسی عامل های خطرساز برای اقدام به خودکشی و مقایسه این عامل ها در افرادی می باشد که چنین سابقه ای ندارند.
    مواد و روش ها
    در یک طرح مورد- شاهدی، 120 نفر از اقدام کنند گان به خودکشی مراجعه کننده به بیمارستان شهید مدنی شهرستان آذرشهر در سال 1390 با 140 نفر از افراد گروه گواه که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و از نظر جمعیت شناختی با یکدیگر همتا شده بودند، مقایسه شدند. داده ها به کمک پرسش نامه ابزار سنجش خانواده (FAD یاFamily Assessment Device)، سبک های مقابله ای (Style Questionnaire) و چک لیست رویدادهای استرس زای زندگی (researcher-made stressor life events checklist) گردآوری و با استفاده از آزمون t و رگرسیون لجستیک تحلیل شدند.
    یافته ها
    اقدام کنند گان به خودکشی در ویژگی هایی هم چون: ارتباط (p=0.02)، حل مساله (p=0.001)، نقش ها (p=0.001)، همراهی عاطفی (p=0.01)، آمیزش عاطفی (p=0.001)، عملکرد کلی خانواده (p=0.001)، عملکرد ضعیفی داشتند، از سبک های هیجان مدار استفاده می کردند (p=0.001) و رویدادهای استرس زای بیشتری را در مقایسه با گروه گواه تجربه کرده اند (p=0.001). شصت و شش درصد واریانس مربوط به اقدام به خودکشی توسط متغیرهای حل مساله، عملکرد کلی خانواده، سبک مساله مدار و رویدادهای استرس زای زندگی تبیین شد که از این میان رویدادهای استرس زای زندگی بیشترین سهم (58 درصد) و عملکرد کلی خانواده کمترین سهم (1 درصد) را داشتند.
    نتیجه گیری
    ویژگی های خانوادگی نامطلوب، سبک های حل مساله غیر موثر و رویدادهای استرس زای زندگی می توانند منجر به افزایش مشکلات روان شناختی از جمله اقدام به خودکشی شوند.
    کلیدواژگان: ویژگی های خانوادگی، سبک های حل مساله، رویدادهای استرس زای زندگی، اقدام به خودکشی
  • اسماعیل شیری، مصطفی ولی پور، محمد علی مظاهری تهرانی، بهناز رودباری سقایی صفحه 165
    زمینه و هدف
    بررسی دقیق شیوع مشکلات درونی و برونی سازی در سنین نوجوانی جهت طراحی و آماده ساختن خدمات درمانی مناسب با هدف کاهش پیامدهای منفی و رشد اختلالات روانی بعدی و بهبود کارکرد نوجوانان ضروری است. هدف این مطالعه بررسی شیوع مشکلات رفتاری درونی سازی و برونی سازی در بین دانش آموزان مدارس راهنمایی پسر شهرستان زنجان است.
    مواد و روش ها
    جامعه این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر زنجان در سال تحصیلی 91-90 می باشد. برای نمونه گیری با استفاده شیوه نمونه گیری خوشه ایتصادفی 300 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسش نامه خودسنجی نوجوانان آخنباخ (YSR) توسط آن ها تکمیل شد. در نهایت با حذف پرسش نامه های ناقص 292 پرسش نامه کامل وارد تحلیل شد. برای تحلیل نتایج از آمار توصیفی استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که میزان شیوع مشکلات درونی و برونی سازی براساس طبقه بندی بالینی در مقیاس مبتنی بر DSM به ترتیب برابر 3 درصد و 4/5 درصد و براساس طبقه بندی مرزی به ترتیب 6/4 درصد و 8 درصد قرار دارند. در طبقه بالینی مشکلات درونی سازی بالاترین میزان شیوع به جسمانی کردن 8/2 درصد و در طبقه بالینی مشکلات برونی سازی، اختلال سلوک 9/2 درصد است. در طبقه مرزی مشکلات درونی سازی بالاترین میزان شیوع به افسردگی و در برونی سازی به اختلال نافرمانی مقابله ای اختصاص دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به وجود مشکلات درونی و برونی سازی شده در بین نوجوان، لزوم طراحی برنامه های درمانی و پیشگیرانه در این زمینه احساس می شود.
    کلیدواژگان: شیوع، مشکلات رفتاری، اختلالات درونی و برونی سازی شده، دانش آموزان، راهنمایی
  • مجتبی حبیبی، احمد عاشوری صفحه 174
    زمینه و هدف
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه سبک های مقابله با تنش و سلامت روان با نگرش به اعتیاد دانش آموزان انجام شده است.
    مواد و روش ها
    با استفاده از یک طرح پس رویدادی تعداد 600 دانش آموز مقطع متوسطه شهر شیراز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند که به ابزارهای پرسش نامه راهبردهای مقابله ای کارور، سلامت عمومی و پرسش نامه نگرش به اعتیاد پاسخ دادند. داده های پژوهش با استفاده از روش های آماری t، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی گام به گام تحلیل شدند.
    یافته ها
    این مطالعه نشان داد که بین دانش آموزان برخوردار از سلامت روانی بهتر و دانش آموزانی که از سلامت روانی کمتری برخوردار هستند و در متغیر نگرش به اعتیاد تفاوت معنی داری وجود دارد. علاوه بر این بین سبک مقابله ای مساله مدار و نگرش منفی به اعتیاد همبستگی مثبت معنی دار و بین سبک مقابله ای ناکارامد و نگرش منفی به اعتیاد همبستگی منفی معنی داری مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که سبک مقابله ای ناکارامد بهترین پیش بین نگرش مثبت به اعتیاد است.
    نتیجه گیری
    می توان گفت که سبک های مقابله ای و مولفه های سلامت عمومی در دانش آموزان، از اهمیت زیادی در غربالگری و مداخلات پیشگیری مربوط به خطر مصرف مواد برخوردار است.
    کلیدواژگان: سبک های مقابله با تنش، سلامت عمومی، نگرش به اعتیاد
  • حسن توزنده جانی، حبیبه سلطان زاده مزرجی، محبوبه راد صفحه 184
    زمینه و هدف
    ناباروری، یک بحران پیچیده در زندگی زوج های نابارور محسوب می شود. واکنش نسبت به ناباروری با عکس العمل های روان شناختی منفی از جمله افسردگی، بی کفایتی شخصی، اختلال های زناشویی و مشکلات ارتباطی و... مشاهده می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر افسردگی زنان نابارور تحت درمان با روش کمک باروری IUI شهر مشهد انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این پژوهش از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی (طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل) است. بدین منظور، از بین زنان نابارور مراجعه کننده به کلینیک ناباروری نوین شهر مشهد جهت درمان با روش کمک باروری IUI (Intra Uterine Insemination)، 60 نفر از افراد داوطلب توسط پرسش نامه افسردگی بک (Beck Depression Inventory) مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس، 40 نفر از آن ها به صورت تصادفی ساده انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) تقسیم شدند. در گروه آزمایش، مداخله های واقعیت درمانی طی 8 جلسه نود دقیقه ای اجرا شد. اما گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. هر دو گروه در پایان دوره درمان و قبل از انجام عمل IUI، مجددا مورد پس آزمون قرار گرفتند. نتایج با شاخص های آماری (مانند آزمون tدر گروه های مستقل و تحلیل کوواریانس) تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که مداخله های واقعیت درمانی در کاهش افسردگی آزمودنی های گروه آزمایش به طور معنی داری (p <0.05) موثر بوده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به تاثیر مثبت واقعیت درمانی بر کاهش افسردگی زنان نابارور تحت درمان با روش کمک باروری IUI، این رویکرد جهت کاهش اختلال های روان شناختی این گروه از زنان و هم چنین بهبود کیفیت زندگی آن ها توصیه می شود.
    کلیدواژگان: ناباروری، واقعیت درمانی، افسردگی
  • لیلا اسماعیلی، محمدرضا عابدی، محمدرضا نجفی، اصغر آقایی، مریم اسماعیلی صفحه 194
    زمینه و هدف
    پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی مداخله شناختی رفتاری تنظیم هیجان بر بهزیستی روان شناختی دختران نوجوان مبتلا به صرع انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دختران نوجوان مبتلا به صرع 14 تا 20 ساله شهر اصفهان در سال 1390 بود.
    مواد و روش ها
    به منظور انجام این پژوهش30 نفر دختر 14 تا 20 ساله از میان جامعه مصروعین به شیوه در دسترس، انتخاب و با روش تصادفی به گروه های آزمایش و کنترل گمارده شدند. روش پژوهش نیمه تجربی بود. مداخله شناختی رفتاری تنظیم هیجان بر اساس دستورالعملی از دانشگاه بوستون ومتناسب سازی با شرایط فرهنگی، به مدت 12 جلسه بر روی گروه آزمایش انجام گرفت و به گروه کنترل هیچ آموزشی ارایه نشد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسش نامه بهزیستی روان شناختیpsychological Well-Being (Ryff) questionnaire) و پرسش نامه اطلاعات جمعیت شناختی محقق(researcher-made questionnaire.) ساخته بود. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج این پژوهش نشان داد که مداخله روش تنظیم هیجان در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پیش آزمون- پس آزمون (0/048>p) و پیش آزمون- پی گیری (0/019>p) بر افزایش بهزیستی روان شناختی دختران مصروع موثربود هم چنین، میانگین نمره پذیرش خود (0/049>p)، در مرحله پس آزمون وخرده مقیاس های روابط مثبت (0/045>p)، پذیرش خود (0/049>p)، زندگی هدفمند (p<0.046)، در مرحله پی گیری افزایش معنی داری پیدا کرده است.
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان دادکه مداخله شناختی رفتاری تنظیم هیجان بر افزایش بهزیستی روان شناختی دختران مصروع موثر است. هم چنین اثر درمان در زمان پی گیری ماندگار بود.
    کلیدواژگان: تنظیم هیجان، مداخله شناختی، رفتاری، بهزیستی روان شناختی
  • سامان کمری، شهریار شهیدی، محمد آهنگرکانی صفحه 205
    زمینه و هدف
    تشکیل و حفظ خانواده و پیشگیری از فروپاشی آن مستلزم برخورداری اعضای خانواده از توانمندی ها و مهارت هایی است. مطالعه حاضر با هدف تبیین نقش ابعاد بخشایش و معنویت به عنوان متغیرهای پیش بین بر کارایی خانواده انجام شد.
    مواد و روش ها
    روش این پژوهش از نوع همبستگی بود. نمونه شامل 200 نفر (118 زن و 82 مرد) بود که به صورت نمونه گیری هدفمند و در دسترس در اماکن عمومی شهر تهران (سال 1390) جمع آوری شدند. بدین منظور از ابزار سنجش کارایی در خانواده (FAD) سنجش بخشایش در خانواده (FFS) و پرسش نامه سنجش توانایی و نگرش معنوی (SAAQ) استفاده شد.
    یافته ها
    برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج بررسی های آماری نشان داد که بین هرکدام از ابعاد بخشایش و معنویت با کارایی خانواده در سطح معنی داری (P<0.01)رابطه وجود داشت، از طرف دیگر در بین ابعاد بخشایش، خرده مقیاس های احساس بهبودی و سبکبالی، تشخیص و تصدیق و درک واقع بینانه پیش بینی کننده های قوی تری برای کارایی خانواده بودند و هم چنین در بین خرده مقیاس های معنویت به ترتیب توانایی معنوی و نگرش معنوی قدرت پیش بینی کنندگی قوی تری برای کارایی خانواده داشتند.
    نتیجه گیری
    بنابراین می توان اینگونه برداشت کرد که بخشایش و معنویت به عنوان دو سازه روان شناختی می توانند در جهت ارتقا سطح کارایی خانواده نقش داشته باشند.
    کلیدواژگان: بخشایش، معنویت، کارایی خانواده
  • مریم حسینی خواه، غلامرضا منشئی، امرالله ابراهیمی صفحه 217
    زمینه و هدف
    شیوع بالای بیماری دیابت از یک سو و اهمیت رفتار خودمراقبتی در کنترل عوارض حاد و مزمن بیماری و نقش متغیرهای روان شناختی بر فعالیت خودمراقبتی از سوی دیگر مورد تاکید پژوهشگران است. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی رفتار خودمراقبتی بر مبنای ویژگی های سرسختی، امید به زندگی و نگرش های ناکارامد در افراد مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد.
    مواد و روش ها
    روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه بیماران دیابت نوع دو مراجعه کننده به مراکز دیابت شهر اصفهان می باشند. برای انتخاب نمونه با استفاده از نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای تعداد 120 نفر از بیماران انتخاب شدند. پرسش نامه های خودمراقبتی، سرسختی، امید به زندگی و نگرش های ناکارآمد تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج تحلیل نشان داد تنها اثر متقابل امید به زندگی و نگرش های ناکارآمد قادر به پیش بینی رفتار خودمراقبتی بود (0/05>P). ولی به طور جداگانه بین سرسختی، امید به زندگی ونگرش های ناکارآمد با رفتارخودمراقبتی رابطه دیده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پژوهش به نظر می رسد اثر متقابل امید به زندگی و نگرش های ناکارآمد قادر به پیش بینی رفتار خودمراقبتی می باشند. در واقع با کاهش نگرش های ناکارآمد و افزایش امید می توان رفتار خود مراقبتی را تقویت کرد.
    کلیدواژگان: خودمراقبتی، سرسختی، امید به زندگی، نگرش های ناکارآمد، دیابت نوع 2
  • طیبه تازیکی، سعید حسن زاده، غلامعلی افروز، باقر غباری بناب، سوگند قاسم زاده صفحه 226
    زمینه و هدف
    اختلال های طیف اتیسم از اختلال های دوران کودکی و عارضه رشدی عصبی پیچیده ای است، که بر تمامی جنبه های رشدی کودک اثر می گذارد. پژوهش حاضر به تعیین اثربخشی درمان با کمک حیوانات بر بهبود کارکرد شناختی، اجتماعی، ارتباطی و رفتاری کودکان اختلال های طیف اتیسم پرداخته است.
    مواد و روش ها
    14 کودک اتیسم با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند و قبل و بعد از اجرای برنامه مداخله فهرست ارزیابی درمان اتیسم (ATEC) توسط مادران تکمیل گردید.
    یافته ها
    به منظور بررسی تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) استفاده شد و معنی داری آزمون در تمام متغیرهای کارکرد شناختی، اجتماعی، ارتباطی و رفتاری در سطح (P<0.001) مشخص گردید.
    نتیجه گیری
    از آن جایی که کاهش نمره در تمام خرده مقیاس های آزمون ATEC نشان دهنده بهبود است بنابراین، بر اساس چک لیست تکمیل شده توسط مادران، درمان با کمک حیوانات توانسته تا حد زیادی، کارکرد شناختی، اجتماعی، ارتباطی و رفتاری کودکان طیف اتیسم را افزایش داده و تاثیر مثبتی داشته است.
    کلیدواژگان: کارکرد شناختی، اجتماعی، ارتباطی و رفتاری، برنامه مداخله ای با استفاده از حیوانات، اتیسم
  • مهدی طاهری، جعفر حسنی، جواد خدادادی سنگده، مسعود اسدی صفحه 236
    زمینه و هدف
    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش صفات شخصیت و سلامت روان شناختی در رضایت شغلی در کارکنان انجام شد.
    مواد و روش ها
    با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 110 نفر از کارکنان دانشگاه خوارزمی در سال 1390 انتخاب شدند و توسط پرسش نامه پنج عامل بزرگ شخصیت، پرسش نامه ی سلامت روان شناختی و پرسش نامه ی رضایت شغلی مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری به شیوه گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که رابطه ی ابعاد رضایت شغلی با عامل های گشودگی(0/05>P)، نرم خوبی (0/05>P)، برون گرایی (0/01>P) و وجدان(0/01>P) مستقیم و معنی دار و با مولفه های سلامت روان شناختی معکوس و معنی دار است. عامل های برون گرایی و نرم خویی ابعاد همکاران، منافع، فرایند و ماهیت رضایت شغلی و مولفه های روان پریشی، شکایات جسمانی، وسواس و ترس مرضی، ابعاد سرپرست، همکاران، ارتباط، فرایند و ماهیت رضایت شغلی را مورد پیش بینی قرار دادند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نقش صفات شخصیت و سلامت روان شناختی در رضایت شغلی، پیشنهاد می شود که این مولفه ها در مرحله استخدام و زمان اشتغال بیشتر مورد توجه سازمان ها و مسوولان قرار گیرد.
    کلیدواژگان: رضایت شغلی، سلامت روان شناختی، صفات شخصیت
  • کبری نصرتی صفحه 244
    زمینه وهدف
    پژوهش کنونی به منظور بررسی نقش حفظ قرآن در حافظه رویدادی و معنایی در دوگروه حافظ قرآن و غیر حافظ قرآن انجام شد.
    مواد و روش ها
    این طرح تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایچندمرحله ای بود. در این پژوهش 180 دانش آموز دختر حافظ قرآن، مبتدی و غیر حافظ قرآن شهر تهران در سه مقطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان مورد بررسی قرارگرفتند. از تکالیف یادآوری سرنخی و تکلیف حروف الفبایی برای بررسی حافظه رویدادی و معنایی استفاده شد و از دانش آموزان خواسته شد تا لغات را رمزگردانی نموده و به یادآورند، سپس داده ها نمره گذاری شد.
    آن گاه داده ها به وسیله آزمون آماری تحلیل واریانس Tukey وآزمون آماری MANOVA چند متغیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های تحقیق نشان داد، دانش آموزان حافظ قرآن در هر دو نوع حافظه معنایی و رویدادی از دو گروه مبتدی و غیرحافظ قرآن عملکرد بهتری در یادآوری داشتند. اما بین عملکرد دانش آموزان مبتدی و غیرحافظ قرآن تفاوتی وجود نداشت (0/6> P).
    (0/001 > P) هم چنین نتایج نشان می دهدکه دانش آموزان حافظ قرآن با افزایش پایه های تحصیلی ازحافظه معنایی و رویدادی بهتری نسبت به دوگروه. (دیگر برخوردار بودند (0/001 > P).
    نتیجه گیری
    در نهایت، بر اساس نتایج پژوهشی، مهارت در حفظ قرآن، نه تنها حافظه اطلاعات غیر قرآنی را افزایش می دهد بلکه این مهارت با افزایش سن تاثیر بیشتری بر حافظه دارد.
    کلیدواژگان: حافظه رویدادی، حافظه معنایی، حافظان قرآن، حافظان غیرقرآن
  • راحله سموعی، طیبه طیبانی، آیت الله سهرابی، امر الله ابراهیمی * صفحه 254
    زمینه و هدف

    خودابرازی از جمله مهارت های دهگانه زندگی است و دستیابی به آن برای برخورداری از یک زندگی مطلوب و با کیفیت لازم است. سنجش دقیق این ویژگی و تصمیم گیری برای ارتقا آن از ضروریات است؛ بنابراین این مطالعه با هدف ساخت و بررسی کیفیت روان سنجی پرسش نامه خود ابرازی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است.

    مواد و روش ها

    مطالعه مقطعی از نوع روان سنجی است. شرکت کنندگان 196 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که به صورت خوشه ای(انتخاب 6 رشته تحصیلی) و تصادفی (انتخاب ترم تحصیلی از هر رشته) انتخاب شدند. انواع نسخه های مختلف پرسش نامه خود ابرازی از سایت های معتبر دریافت شد. با بررسی روایی صوری و محتوایی و تلفیق سوالات مجموعه ای از آیتم ها انتخاب گردید و پرسش نامه اولیه تدوین و پس از بررسی مجدد روایی صوری و محتوایی توسط اساتید در سه مرحله اجرا گردید. با استفاده از نرم افزار spss-15 شاخص های آمار توصیفی و روان سنجی محاسبه گردید.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که پرسش نامه نهایی (IAS-41 یا Isfahan Assertiveness Scale) تهیه شده از روایی صوری و محتوایی مناسب، اعتبار همزمان مطلوب (0/74)، آلفای کرونباخ (0/94) و پایایی به روش تنصیف (0/87) مناسب برخوردار است. تحلیل مولفه های اصلی، 4 عامل متفاوت از جمله انفعالی، پرخاشگری، خود ابرازی، و صداقت که 33/58 درصد واریانس کل را تبیین نموده، معرفی کرده است.

    نتیجه گیری

    شاخص های روان سنجی محاسبه شده در این مطالعه حکایت از مناسب بودن این ابزار جهت سنجش میزان خود ابرازی دانشجویان دارد.

    کلیدواژگان: خود ابرازی، کیفیت روان سنجی، پایایی، روایی، دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی
  • شهناز خالقی پور، فاطمه زرگر صفحه 264
    زمینه و هدف
    نیازهای مراقبتی خاص کودکان کم توان ذهنی می تواند بر سلامت روانی مادر تاثیر گذارد. هدف از این پژوهش اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی بر کاهش افسردگی و افزایش امید به زندگی مادران کودکان کم توان ذهنی بود.
    مواد و روش ها
    روش تحقیق نیمه تجربی از نوع دو گروهی همراه پیش آزمون – پس آزمون می باشد. جامعه آماری را مادران کودکان کم توان ذهنی تحت پوشش سازمان بهزیستی تشکیل داده اند. با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ایمرحله ای تعداد 346 نفر انتخاب شدند و پرسش نامه افسردگی بک (BDI-II یا Beck Depression Inventory) و امید میلر را تکمیل کردند. از میان آن ها تعداد 28 نفر که بالاترین نمره افسردگی و پایین ترین نمره امید را داشتند، انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. آزمودنی های گروه آزمایش طی 9 جلسه 90 دقیقه ای آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی را دریافت نمودند. پس از مداخله در گروه آزمایش، آزمودنی های هر دو گروه پرسش نامه افسردگی و امید به زندگی را تکمیل کردند. داده ها از طریق آزمون آماری آنالیز واریانس چند متغیری تحلیل گردید.
    یافته ها
    پس از مداخله میانگین افسردگی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش معنی دار و میانگین امید به زندگی افزایش معنی داری نشان داده است.
    نتیجه گیری
    مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند بر کاهش افسردگی و افزایش امیدواری مادران کودکان کم توان ذهنی اثربخش باشد. لذا اجرای این برنامه ها در کلیه مراکز توان بخشی ویژه کودکان کم توان ذهنی سازمان بهزیستی جهت پیشگیری از آسیب های روانی مادران می تواند موثر باشد.
    کلیدواژگان: ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی، افسردگی، امید به زندگی، کم توان ذهنی
  • فرشته شکیبایی، مریم اسماعیلی صفحه 274
    مقدمه
    افسردگی بیماری بسیار شایع عصر حاضر است و در تمامی جهان روندی فزاینده دارد. افسردگی در تمام سنین و همه نژادها، هم در زنان و هم در مردان ظاهر می شود. بر اساس متون روان شناسی مرضی حدود 20 درصد کل کودکان و نوجوانان دچار حالات افسردگی بوده و نیازمند به دریافت خدمات تخصصی روان پزشکی و روان درمانی هستند. بعضی از پژوهشگران بر این باور هستند که اختلالات افسردگی در نوجوانان بسیار کمتر از حد واقعی آن مورد تشخیص و درمان قرار می گیرند.
    با توجه به تاثیرافسردگی بر نحوه عملکرد نوجوانان و نیاز به تحقیقات بیشتر به منظور اطلاع از میزان شیوع افسردگی در دانش آموزان این مطالعه طراحی و اجرا گردید.
    مواد و روش ها
    مطالعه به صورت توصیفی تحلیلی بر روی تعداد 1606 دانش آموز 11 تا 16 ساله مدارس راهنمایی پسرانه و دخترانه (دولتی و غیرانتفاعی) نواحی پنجگانه آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال 87-1386 و به روش نمونه گیری خوشه ایبود. از کلیه دانش آموزان پرسش نامه افسردگی (ماریاکواکس) تکمیل و اطلاعات توسط SPSS مورد تحلیل کای اسکویر قرار گرفت.
    نتایج
    از کل1606دانش آموز نوجوان،353نفر 22 درصد افسرده شناخته شدند.در این مطالعه میانگین نمره به دست آمده برابر 13/49 و انحراف معیار 7/32 بود. شیوع افسردگی در بین دانش آموزان دختر 24/2درصد که به طور معنی داری بیشتر از دانش آموزان پسر (19/8 درصد) بود (0/035=p).
    بین میزان شیوع افسردگی در دانش آموزان مدارس دولتی و غیرانتفاعی تفاوت معنی داری وجود ندارد (0/016=p). کمترین میزان شیوع افسردگی در ناحیه 1 و بیشترین میزان شیوع افسردگی در ناحیه 4 می باشد (0/001 >p). نمره افسردگی هر دانش آموز نیز وجود داشته ولی آنچه در این پژوهش مهم و مورد نظر بود شیوع افسردگی بود و نه شدت افسردگی و در نتیجه بود و نبود افسردگی ملاک بوده که بدین ترتیب یک متغیر اسمی محسوب می شود.
    کای اسکویر در مواردی بکار برده می شود که متغیرها دارای مقیاس اسمی باشند. به عبارت دیگر با توجه به این که درجداول داشتن یا نداشتن افسردگی مطرح است وتفاوت بین افراد از نظر این ویژگی بررسی شده است نیاز به یک امار غیر پارامتریک یعنی کای اسکویر دارد.
    از آزمون تی هم با وارد کردن نمره های افسردگی استفاده شد ولی نتایج گیج کننده به دست آمد و به دلیل ذکر شده در بالا از آزمون تی صرف نظر شد. بحث: این مطالعه نشان می دهد در نوجوانان ایرانی میزان شیوع اختلال افسردگی اساسی از بعضی کشورها بیشتر با یعضی ازکشورها برابر بوده است.
    کلیدواژگان: افسردگی، نوجوان - شیوع
  • مقاله مروری
  • پدیده کریمی، سید محمد موسوی، الهه کمالی، منصور صالحی، مژگان کاراحمدی صفحه 285
    اوتیسم یک ناتوانی تکاملی با سن شروع در دوران کودکی (زیر 3 سال) است که از طریق نواقص مشخصی در برقراری روابط اجتماعی، اختلال در تکلم و الگوهای تکراری رفتاری شناخته می شود. در دهه های اخیر به علت بروز پیشرونده ی این بیماری، تحقیقات بسیاری پیرامون شناخت عوامل اتیولوژیک مربوطه صورت گرفته است و مشخص شده که نقش عوامل محیطی در سبب شناسی اوتیسم، اگر بیشتر از عوامل ژنتیکی نباشدکمتر نیست. به همین منظور در این مقاله مروری تلاش شده است تا مجموعه ای از عوامل محیطی دخیل در بروز اوتیسم گردآوری شود و در انتها دستورالعملی کاربردی جهت به حداقل رساندن احتمال ابتلای کودکان به این اختلال ویران کننده، در قالب پیشنهاداتی مشخص و عملی ارایه شود.
    کلیدواژگان: عوامل اتیولوژیک، اوتیسم، عوامل محیطی
|
  • Ali Fakhari, Mohammad Rostami, Tooraj Hashemi, Behzad Vahid Haji Agaie Nia Page 155
    Aim and
    Background
    The aims of this study were to investigate risk factors for suicide attempte and compered it’s with non attempters.Methods and Materials: In a case-control study, 120 individuals suiside attempeter who had presented to Shahid Madani in the city of Azarshahr were compered with 140 control who were selected using conveniennce sampling, and were matched by a number of demographic factors with each other. Data were gathered using Family Assessment Device (FAD), Coping Style Questionnaire and researcher-made stressor life events checklist, and were analyzed via Logistic Regression and T-test.
    Findings
    Suicide attempeter had a poor performance in family features such as relation (p=0.02), problme solving (p=0.001), roles (p=0.001), sentiment sensitivity (p=0.01), sentiment involvement (p=0.001) and family general function (p=0.001), use emotion oriented coping style in general (p=0.001) and experinced stressor life events more than non attempters (p=0.001). 66 percent of the variance related to the suicide attempt is due to problme solving, family general function, problem oriented coping style and stressor life events, among which stressor life events (58 precent) and family general function had the lowest (1 percent) share.
    Conclusions
    Unfavorable family features, ineffective coping style and stressor life events can lead to increased psychological issues such as suicide attempt.
    Keywords: Family Features, Coping Style, Stressor Life Events, Suicide Attempte
  • Esmaeil Shiri, Mostafa Valipour, Mohammad Ali Mazaheri, Behnaz Roudbari Page 165
    Aim and
    Background
    The exact review of the prevalence of internalized and externalized disorders in adolescence is essential to design and prepares appropriate remedial services that aimed at reducing the negative consequences and subsequent growth of mental disorders and improving adolescent functioning. The aim of this study is investigation of prevalence of internalized and externalized behavioral problems among middle school boys Zanjan city.Methods and Materials: The study population consisted of all male students in Zanjan middle schools in the academic year 91-90. For sampling, by using random cluster sampling 300 students were selected as sample and Achenbach Adolescent self-evaluation questionnaire (YSR) was completed by them. Finally, after excluding incomplete questionnaires, 292 completed questionnaires were entered into the analysis.
    Findings
    Result showed that prevalence of internalized and externalized problems according to clinical classification, on a scale based on DSM are, respectively, 3 percent and 4.5 percent and According to the border classification, respectively, are 6.4 percent and 8 percent. In the clinical category of internalized disorders, the highest prevalence rate is somatization (8.2 percent) and in the clinical category of externalized disorders, the highest prevalence rate, is conduct disorder (8.2 percent). In the borderline category of internalized disorders, the highest prevalence rate is depression and in the externalized disorders, the highest prevalence rate, is oppositional defiant disorder.
    Conclusions
    Considering that there are internalized and externalized problems among adolescents, the need for designing treatment and prevention programs is felt.
    Keywords: Prevalence, Behavioral Problems, Internalized, Externalized Disorders, Students, Middle School
  • Mojtaba Habibi, Ahmad Ashori Page 174
    Aim and
    Background
    The aim of the study was to investigate the relationship of coping skills and mental health with attitude to addiction in high school students.Methods and Materials: The subjects of this study consisted of 600 high school students (300 girls, 300 boys) who were selected by multiphase cluster sampling from high schools in city of Shiraz and were assessed with coping inventory, GHQ-28 and attitude to addiction inventory. The data were analyzed using Pearson multiple regression and t test methods.
    Findings
    Findings showed that there is a significant difference between adolescents who have high score on GHQ (bad condition) and who have low score on GHQ (better condition) in attitude to addiction. Furthermore a positive significant relationship was found between the problem focused coping and negative attitude to addiction. Also between non-effective coping skills and negative attitude to addiction a negative significant correlation was found. Regression analysis showed that non-effective coping skills are the best predictor of negative attitude to addiction.
    Conclusions
    It can be argued that coping styles and general health in students have a great importance in screening and preventive interventions for substance use.
    Keywords: Coping Style, General Health, Attitude to Addiction
  • Hassan Toozandehjani, Habibeh Soltanzadeh Mezreji, Mahbobe Rad Page 184
    Aim and
    Background
    Infertility is a complex crisis in the lives of infertile couples is considered. Reaction to infertility by negative psychological reactions including depression, incompetent individual, marital and relationship problems and disorders, is observed. The present study examined the efficacy of reality therapy on depression in infertile women undergoing treatment with assisted reproductive techniques (IUI) in Mashhad. Methods and Materials: This study is a semi-experimental research is in control and experimental groups was performed with the post test. For this purpose, of infertile women attending NOVIN infertility clinic in Mashhad to treat Intrauterine Insemination (IUI), 60 subjects volunteered by the Beck Depression Inventory (Beck Depression Inventory or BID) were evaluated. Then 40 of them randomly into two experimental groups (n = 20) and controls (n = 20) groups. Reality Therapy in the Experimental group were administered over 8 sessions 1 and half hour. The control group received no intervention. Both groups after treatment and before IUI, were tested again. The results of the statistical parameters (such as t-independent group, covariance analysis) were analyzed.
    Findings
    Findings showed reality therapy interventions to reduce depression within the experimental group significantly (p <0.05) has been effective.
    Conclusions
    Given the positive effects of reality therapy on depression in infertile women undergoing treatment with assisted reproductive techniques IUI, This approach to reduce the psychological disorders in this group of women and improving their quality of life is recommended
    Keywords: Infertility, Reality Therapy, Depression
  • Leila Esmaeili, Mohammad Reza Abedi, Mohammad Reza Najafi, Asghar Aghaei, Maryam Esmaeili Page 194
    Aim and
    Background
    The research purpose is to assess the Efficacy of Emotion Regulation on the Well-Being of Epileptic Girls (14-20) in Isfahan. Methods and Materials: In order to administer this study, 30 epileptic adolescence girls were selected from 14-20 years population of epileptic adolescence girls Isfahan city in 2012 via sampling available method and assigned randomly to experimental and control group (each group consist of 15 adolescence). The intervention was emotion regulation. Training based on Boston Program University. The instruments were psychological Well-Being (Ryff) Questionnaire And the Researcher-Made Questionnaire.
    Findings
    Data was analyzed by Multivariate Covariance analysis of variance. Findings indicate that emotional regulation effects on the Well-Being of epileptic girls in pre and post test and follow-up (P<0.019). Also mean scores of Self Acceptance(P<0.049) in the post test was significantly higher in the experimental group than in the control group. The results also showed that the mean scores of positive relations with others (P<0.045), Self- Acceptance (P<0.049), purpose in life (p<0.046) in the follow - up was significantly higher in the experimental group than in the control group.
    Conclusions
    The results showed that emotional regulation effects on the Well –Being of epileptic girls. The treatment effect was sustained during the follow-up
    Keywords: Emotion Regulation, Cognitive, Behavioral, Psychological Well, Being
  • Saman Kamari, Shahriar Shahidi, Mohammad Ahangarcani Page 205
    Aim and
    Background
    Establishing and maintaining family and prevention of family breakdown involves having certain abilities and skills. The aim of the present study was to evaluate the role of different dimensions of spirituality and forgiveness as predictors of family efficacy.Methods and Materials: A correlational method was employed and the following measures were administered to 200 (118 women and 82 men) participants based on their accessibility in the public places Tehran City (2011). The Family Assessment Device (FAD); the Family Forgiveness Scale (FFS) and the Spiritual Attitudes and Ability Questionnaire (SAAQ).
    Findings
    For data analysis, stepwise regression analysis was used. Results showed that there were significant correlations (P<0.01) between all dimensions of spirituality and forgiveness and measures of family efficacy. Amongst subscales of forgiveness, “resolution”, “recognition” and “realization” were stronger predictors. As far as spirituality was concerned, spiritual ability was a stronger predictor of family efficacy than spiritual attitude.
    Conclusions
    It is concluded that forgiveness and spirituality, as two psychological constructs, can play a significant role in promoting family efficacy.
    Keywords: Forgiveness, Spirituality, Family Efficacy
  • Maryam Hoseinikhah, Gholam Reza Manshaei, Amrollah Ebrahimi Page 217
    Aim and
    Background
    This study aims to predict self-care behavior based on the characteristics of Hardiness, hope and dysfunctional attitudes in patients with type 2 diabetes. Methods and Materials: Study design was a descriptive correlation method. The target population was all patients with diabetes type 2 who referred to Isfahan Endocrine and Metabolism Centers. The sample consisted of 120 patients. The multi-stage cluster sampling was used for the sample selection. The instrument employed in this research was Self – care Scale, hardiness Questinnaire, Hope Scale and Dysfunctional Attitudes Scale. The Pearson correlation and multiple regression analysis with stepwise method were used to analyze the data.
    Findings
    Analysis of the data showed that the only interaction between hope and dysfunctional attitudes have been able to predict self-care (r=0.191,p<0.05). But separately there is no relationship between hardiness, hope, dysfunctional attitudes and self-care.
    Conclusions
    Interaction of dysfunctional attitudes and hope are able to predict self-care behavior. Therefore, the program which modify dysfunctional attitude and enhance Life Expectancy seems to increase self-care behavior.
    Keywords: Self_Care_Hardiness_Hope_Dysfunctional Attitude_Type 2 Diabetes
  • Tayebe Taziki, Saeid Hassanzadeh, Gholam Ali Afrooz, Bagher Ghobari Bonab, Sogand Ghasemzadeh Page 226
    Aim and
    Background
    Autism spectrum disorder is a complex childhood neurological disorder that affects all aspects of child development. The purpose of this study was to determine the effectiveness of an intervention program using animals to improve cognitive, social, behavioral functioning, and communication in children with autism spectrum disorders. Methods and Materials: 14 children with autism were selected and randomly divided into two groups: experimental and control and before and after the intervention program l Autism Treatment Evaluation check list (ATEC) was completed by mothers.
    Findings
    In order to analyze the test data, Multivariable analyses of covariance (MANCOVA) was used. all variables, cognitive functioning, social, communication and behavioral were meaningfully P<0.001 found.
    Conclusions
    Since the decline of the all subscales score indicates improvement in ATEC test, thus, according to the completed checklists by mothers, animal assisted therapy could greatly enhance the cognitive functioning, social, communication and behavioral and have a positive impact among children with autism spectrum.
    Keywords: Cognitive Functioning, Social, Communication, Behavioral, Animal Assisted Therapy, Autism
  • Mehdi Taheri, Jafar Hasani, Javad Khodadadi Sangdeh, Masoud Asadi Page 236
    Aim and Materials: The aim of current study was to investigate the role of the personality traits and psychological health in staff's job satisfaction. Methods and Materials: Using available sampling method 110 people of Kharazmi University administrative staff were selected and assessed by big Five factor of personality questionnaire, psychological health questionnaire and Spector’s job satisfaction Questionnaire. Data analyzed using Pearson correlation and stepwise multiple regression analysis.
    Findings
    The results showed that there are positive relationship between personality traits with job satisfaction in most cases and negative relationship between psychological health with job satisfaction in most cases. Extraversion and agreeableness factors predicted supervisory, co-workers, nurture and process components of job satisfaction. Also, physical complaints, obsession and phobia components predicted supervisory, co-workers, nurture and process components of job satisfaction.
    Conclusion
    According to the role of personality traits and psychological health in job satisfaction, recommended this variables more considered by organization and officials.
    Keywords: Personality Traits, Psychological Health, Job Satisfaction
  • Kobra Nosrati Page 244
    Aim and
    Background
    The present research studied Episodic and Semantic memory in Quran memories and non- Quran memories among girl students.Methods and Materials: Research design was based on semi-experimental design. This study included 180 Quran memories, beginner and non Quran memories among girl students in 3 educational grades: primary, secondary and high school were chosen by cluster random sampling method. The materials of research were cued recall task, verbal task and action tasks.Data were analyzed by SPSS 11.5 Software and Multivariate analysis (MANOVA) and the Tukey Test.
    Findings
    The finding was obtained superior memory for Quran learners increased by age. These findings indicated that skill for learning Quran enhances memory for non-Quran information and this effect becomes more by increasing of age.
    Conclusions
    The result showed that Quran memories students had a better memory performance in both episodic and semantic tasks compared Non-Quran memories students.
    Keywords: Episodic Memory, Semantic Memory, Quran Memories, Non, Quran Memories
  • Rahele Samouei, Tayebeh Tayebani, Ayatollah Sohrabi, Amrollah Ebrahimi Page 254

    Aim and

    Background

    Self-assertiveness is one of the ten life skills and its achievement is necessary in order to have a good and favorable life. Precise measurement of these features and decision-making are necessary to promote it; therefore, the present study aimed to construct and review the quality of psychometric assessment of self-assertiveness scale in students of Isfahan University of Medical Sciences.Methods and Materials: This was a descriptive-analytical tool study conducted on 196 students of Isfahan University of Medical Sciences by cluster (selection of 6 courses of study) and randomized methods (selection of academic year from each course of study). Using different self-assertiveness inventory forms (College Self-assertiveness Scale) from reliable website, different translations and combination of questions and etc, the primary questionnaire was developed and it was implemented in three stages after assessment of face and content validity by the professors. The descriptive and psychometric statistics were calculated through SPSS software.

    Findings

    The results showed that the questionnaire had a proper face and content validity, acceptable concurrent validity (0.74), Cronbach’s alpha (0.94) and reliability (0.87) through bisect method. Analysis of principal components introduced four different factors including passive, aggressive, self-assertiveness which explained 33.58 percent of the total variance.

    Conclusions

    Calculated psychometric indicators in this study indicated inappropriateness of this tool to assess the rate of self- assertiveness in students.

    Keywords: Self, Assertiveness, Quality of Psychometric Assessment, Validity, Reliability, Students, Isfahan University of Medical Sciences
  • Shahnaz Khaleghipour, Fatemeh Zargar Page 264
    Background
    Special care needs of mentally retarded children can affect the mental health of the mother. The purpose of this study was the efficacy of Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) on reducing depression and increasing life expectancy of mothers with mentally retarded children.
    Methods
    This study was a two group quasi-experimental plan with pre and post test. The population has formed mothers with mentally retarded children that are registered by welfare organization. Using cluster random sampling, 96 individuals were selected. They Completed the Beck Depression Inventory (BDI-II). Among them, 28 patients were selected that they had the highest depression scores. They assigned randomly in two groups (MBCT and control). The MBCT group received 9 sessions of Mindfulness-based cognitive therapy. Each session lasted 90 minutes. The control group did not receive any intervention. The subjects in both groups completed the BDI-II and life expectancy scale before and after intervention in MBCT group. Data were analyzed by ANOVA.
    Findings
    Clients receiving MBCT compared to control group reported a significantly decrease in depression scores, and a significantly increase in improve in life expectancy scores at post treatment.
    Conclusion
    Interventions based on mindfulness training can be effective in reducing depression and improving life expectancy of mothers with mentally retarded children. Therefore, apply MBCT programs at rehabilitation centers of welfare organization can be effective for prevention of distress of mothers with mentally retarded children.
    Keywords: Mindfulness, Based Cognitive Therapy (MBCT), depression, life expectancy, mental retardation
  • Fereshteh Shakibaei, Maryam Esmaeili Page 274
    Aim and
    Background
    Today depression is more common disorder in all of world. Depression present in all ages & all races in both men & women. Studies show depression has increased prevalence in adolescent. Some researchers believe MDD (that influence function) under diagnosed & treatment in adolescent. More researches are needed to understand MDD prevalence in adolescent.we studied MDD prevalence in adolescent in students of middle school in this research.Methods and Materials: This descriptive study was done on 1606 pupil of 11-16 old ages boys & girls of middle school of Esfahan city by cluster sampling. CDI questionnaire was done for all of them.(cut off =19)
    Findings
    The mine of number of all pupil was 13.46 & standard deviation was 7.32.Over all 353pupil (22 percent) has MDD. prevalence rate MDD in girls pupil (24.2 percent) were more than boys (19.8 percent) significantly (p<0.05).
    Conclusions
    This study was showed prevalence of MDD in adolescents of Esfahan is a few above some other area of world.
    Keywords: Adolescence, CDI, Prevalence, MDD
  • Padideh Karimi, Seyyed Mohammad Musavi, Elahe Kamali, Mansoor Salehi, Mojgan Karahmadi Page 285
    Autism is a developmental disability with age of onset in childhood (under 3 years old), which is characterized by definite impairments in social interactions, abnormalities in speech and stereotyped pattern of behaviors. Due to the progress of autism in recent decades, a wide range of studies have been done to identify the etiological factors of autism. It has been found that genetic and environmental factors are both involved in autism pathogenesis. Hence in this review article, a set of environmental factors involved in the occurrence of autism has been collected and finally some practical recommendations for reduction the risk of this devastating disease in children are represented.
    Keywords: Etiological factors, Autism, Environmental factors