فهرست مطالب

سلامت و بهداشت - سال پنجم شماره 3 (پیاپی 18، پاییز 1393)

مجله سلامت و بهداشت
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 18، پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/08/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • خیرمحمد جدگال، ایرج ضاربان، فاطمه رخشانی، هادی علیزاده سیوکی، بهروز لطفی ماین بلاغ، الهام حاجیلو صفحات 191-202
    زمینه و هدف
    حاملگی ناخواسته مشکل مهم بهداشت عمومی است. یک سوم کل بارداری ها در دنیا ناخواسته اتفاق می افتد. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی آموزش بهداشت با مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از بارداری ناخواسته در زنان چابهاری انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد بود. 94 زن 15 تا 49 ساله شوهردار چابهار به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. داده ها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی پس از تایید روایی و پایایی جمع آوری شد، پایایی پرسشنامه آگاهی 87/0= r، پایایی پرسشنامه رفتارهای پیشگیری کننده 85/0= r و پایایی سازه های مدل اعتقاد بهداشتی 78/0=α تعیین شد. آموزش به صورت برگزاری دو جلسه بحث گروهی و پرسش و پاسخ و با استفاده از پاورپوینت ارائه گردید. تفاوت بین متغیرها در دو گروه، با استفاده از نرم افزار SPSS-19 و با آزمون های تی زوجی، تی مستقل، کای اسکوئر و پیرسون مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    بر اساس آزمون آماری کای اسکوئر بین دو گروه آزمایش و شاهد از نظر اطلاعات دموگرافیک، اختلاف معنی داری وجود نداشت. بعد از مداخله، در گروه مداخله نمره آگاهی، رفتار و تمامی سازه های مدل اعتقاد بهداشتی نمونه ها بطور معنی داری نسبت به قبل از مداخله افزایش یافت (001/0p<).
    نتیجه گیری
    برنامه آموزش بهداشت طراحی شده تاثیر مثبتی بر آگاهی، سازه های مدل اعتقاد بهداشتی و در نهایت ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از بارداری ناخواسته در گروه آزمایش داشت و می تواند نقش موثری در کاهش بارداری ناخواسته داشته باشد.
    کلیدواژگان: آموزش بهداشت، مدل اعتقاد بهداشتی، بارداری ناخواسته
  • غلامحسین صفری، محمد حسینی، حسین کمانی، روح الدین مرادی راد، امیرحسین محوی صفحات 203-213
    هدف از این مطالعه بررسی کارایی فرایندهای فوتوکاتالیستی UV/TiO2و UV/H2O2/TiO2 در حذف آنتی بیوتیک تتراسایکلین از محلول های آبی می باشد.
    روش کار
    این مطالعه از نوع تجربی- کاربردی بود که به صورت ناپیوسته در مقیاس آزمایشگاهی صورت پذیرفت و در آن تاثیر پارامترهای مختلفی از قبیل غلظت اولیه تتراسایکلین، غلظت دی اکسید تیتانیوم (TiO2)، غلظت پراکسید هیدروژن (H2O2)، زمان تماس و pH مورد بررسی قرار گرفت. در تمام مراحل آزمایش حجم نمونه ها 250 میلی لیتر در نظر گرفته شد. کلیه آزمایشات در یک راکتور 500 میلی لیتری، در دمای آزمایشگاه (2±24 درجه سلسیوس) با استفاده از همزن مغناطیسی با سرعت150 دور در دقیقه انجام گردید.
    یافته ها
    نتایج حاصله نشان داد که pH نقش مهمی در حذف آنتی بیوتیک تتراسایکلین در فرایند UV/TiO2 دارد. با افزایش زمان تماس و غلظت TiO2 راندمان حذف افزایش یافت، ولی غلظت TiO2 بیشتر از 1 گرم در لیتر و زمان تماس بیشتر از 90 دقیقه تاثیر چشمگیری در راندمان حذف نداشت. حداکثر راندمان حذف (4/91%) در 5 = pH، غلظت TiO2 1 گرم در لیتر، غلظت اولیه تتراسایکلین 27 میلی گرم در لیتر و زمان تماس 90 دقیقه به دست آمد. تجزیه فتوکاتالیستی تتراسایکلین به خوبی از مدل سینتیکی درجه اول کاذب (99/0= R2) پیروی می کرد. افزودن H2O2 به میزان 100 میلی گرم در لیتر در 5 = pH و غلطت TiO2 معادل 1 گرم در لیتر منجر به حذف کامل تمامی غلطت های مختلف تتراسایکلین به کار رفته در این مطالعه بعد از 30 دقیقه زمان تماس گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که فرایند فتوکاتالیستی UV/H2O2/TiO2 یک فرایند بسیار موثر بوده و می توان از این فرایند برای حذف آنتی بیوتیک تتراسایکلین از محلول های آبی استفاده نمود.
    کلیدواژگان: آلودگی آب، تتراسایکلین، فرایند اکسیداسیون پیشرفته، رادیکال هیدروکسیل، فتوکاتالیست نیمه رسانا
  • رویا زرعی، محمد مسافری*، محمدحسین سروش برحقی، علیرضا ختایی، محمد اصغری جعفر آبادی صفحات 214-223
    زمینه و هدف

    نانوذرات آهن صفر ظرفیتی NZVI)) در رفع آلودگی های زیست محیطی به طور وسیع به کار گرفته شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر ضد باکتریایی NZVIتثبیت شده بر روی E.coli به انجام رسید.

    روش کار

    NZVI سنتز و مشخصات آن با استفاده از XRDو SEM تعیین گردید. برای تثبیت سازی از کربوکسی متیل سلولز (CMC) استفاده شد. غیرفعال سازی E.coli با به کارگیری درصدهای وزنی مختلف CMCو غلظت های مختلف نانوذرات در زمان 30 دقیقه بررسی و جهت مقایسه اثر ضد باکتریایی نانوذرات تثبیت شده با نانوذرات ساده، غلظت g/l1/0 نانوذرات با سوسپانسیون باکتریایی اختلاط داده شد. واریانس سه طرفه و دانکن برای تحلیل آماری استفاده گردید.

    یافته ها

    با افزایش غلظت نانوذرات و زمان تماس راندمان غیرفعال سازی E.coli افزایش، اما با افزایش درصد وزنی تثبیت کننده NZVI از راندمان غیرفعال سازی باکتری کاسته شد. به ازای همه سطوح غلظت باکتری و CMC به جز درصد وزنی 02/0، غلظت های 1 و 2 گرم در لیتر در مقایسه با 1/0 و 5/0 گرم در لیتر تفاوت معنی داری نشان داده و در غلظت های 1 و 2 گرم در لیتر راندمان 100% حاصل شد. بین نتایج حاصل از نانوذرات تثبیت شده و ساده اختلاف معنی داری وجود داشت، به طوری که پس از زمان تماس 120 دقیقه راندمان 100 درصد در کاربرد نانوذرات ساده و راندمان 78 درصد در مورد نانوذرات تثبیت شده حاصل گردید.

    نتیجه گیری

    CMCاحتمالا با ممانعت از تماس مستقیم نانوذرات و سلول های باکتری باعث کاهش برهم کنش آن ها شده و سمیت نانوذرات آهن را نسبت به سلول های باکتری کاهش می دهد.

    کلیدواژگان: نانو ذرات آهن، غیر فعال سازی E، coli، تثبیت سازی، کربوکسی متیل سلولز، گندزدایی
  • سید نوید صفوی، سید جمال قائم مقامی هزاوه، رضا دهقانزاده ریحانی * صفحات 224-234
    مقدمه

    ونکومایسین یکی از آنتی بیوتیک های خانواده بتالاکتام، مصرف بسیار گسترده ای در بیمارستان ها برای درمان بیماری های عفونی دارد. بنابراین اندازه گیری دقیق آن در فاضلاب خروجی از بیمارستان ها به عنوان یک آلاینده نوظهور که باعث مقاومت باکتریایی می شود، ضروری می باشد.

    روش کار

    در این مطالعه از استخراج فاز جامد برای جداسازی ونکومایسین از فاضلاب بیمارستانی استفاده شد. میزان درصد بازیابی در pHهای 3 و 7 بررسی شد. نمونه های استخراج شده با نرخ جریان 8/0 میلی لیتر در دقیقه فاز متحرک بافر استات/ استونیتریل با نسبت های متفاوت و در دمای C°20 از میان ستون C18 عبور داده شد. مقدار ونکومایسین در نمونه ها با استفاده از کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا (HPLC) مجهز به آشکارساز ماوراء بنفش در طول موج 240 نانومتر تعیین مقدار شدند.

    یافته ها

    بهترین شرایط برای استخراج در 7pH= و با 89 درصد بازیابی بدست آمد. اندازه گیری با فاز متحرک بافر استات/ استونیتریل با نسبت حجمی 89 به 11 در 4pH= نتایج بهتری نشان داد. در شرایط بهینه، معیار خطی بودن (R2) در محدوده های غلظت 45-1 میکروگرم در لیتر و 120-50 میکروگرم در لیتر به ترتیب 97/0 و 96/0 بدست آمد. آستانه تشخیص (LOD) و آستانه تعیین مقدار (LOQ) به ترتیب 3 و 10 میکروگرم در لیتر محاسبه گردید. همچنین تغییرات دقت اندازه گیری بر روی نمونه های استاندارد در فواصل ساعتی و روزانه هر دو کمتر از 10 درصد نشان داد.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه می تواند به عنوان یک دستورالعمل اختصاصی برای استخراج و تعیین مقدار آنتی بیوتیک ونکومایسین از نمونه های فاضلاب بیمارستانی مورد استفاده قرار گیرد.

    کلیدواژگان: ونکومایسین، فاضلاب بیمارستانی، کروماتوگرافی مایع، استخراج فاز جامد
  • وحید صادقی فرد صفحات 235-239
    زمینه و هدف
    قطع اندام یکی از مشکلات عمده پزشکی بوده که همواره برای بیمار و همراهان او ناگوار و برای جامعه و نظام سلامت هزینه های سنگینی داشته است. هدف از این مطالعه بررسی علل و انواع آمپوتاسیون اندام در بیمارستان فاطمی شهر اردبیل بود.
    روش کار
    این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی گذشته نگر بود که بر روی 153 بیمار بستری شده به علت آمپوتاسیون در بیمارستان فاطمی اردبیل انجام شد. اطلاعات مربوط به متغیرهای مختلف و انواع آمپوتاسیون و علل آن جمع آوری و از طریق روش های آماری در نرم افزار SPSS-18 تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    تعداد 110 مورد (72%) از مراجعین مرد و بقیه زن بودند. میانگین سنی مراجعین 6/39 سال و حدود 50 درصد در محدوده سنی 45-15 سال قرار داشتند. سطح تحصیلات 75 درصد مراجعین دیپلم و زیر دیپلم بود. آمپوتاسیون انگشت با 119 مورد (8/77%) شایع ترین نوع آمپوتاسیون و از نظر اتیولوژیک نیز تروما با 127 مورد (83%) شایع ترین علت آمپوتاسیون در بیماران بود. از بین آمپوتاسیون های تروماتیک نیز حدود 50 درصد موارد ناشی از ترومای شغلی بودند که بیشتر به دلیل ترومای ناشی از کار با ماشین آلات کشاورزی بود.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر نشان دهنده بالابودن میزان تروما و همچنین پایین بودن سطح ایمنی در محیط های کار استان اردبیل است که اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: آمپوتاسیون، اندام، آلات کشاورزی، اردبیل
  • سعید صادقیه اهری، اسماعیل فرزانه، فیروز امانی، شهین آذری صفحات 240-247
    زمینه و هدف
    رشد روز افزون جمعیت، نیاز به تولیدات کشاورزی و مواد غذایی را روز به روز بیشتر می نماید. امروزه به دلیل عدم آشنایی کافی کاربران سموم با اصول صحیح دفع آفات کشاورزی و نحوه نگهداری سموم، آمار مسمومیت های اتفاقی یا عمدی کاربران بالا می باشد. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی اپیدمیولوژیک مسمومیت های ناشی از سموم دفع آفات کشاورزی در مراجعین به بیمارستان های شهر اردبیل در سال 1390 بود.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی تعداد کل 245 نفر از بیماران بستری شده در بیمارستان های شهر اردبیل مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات شامل سن، جنس، محل سکونت، شغل، وضعیت تاهل، نوع ماده علف کش، علت مسمومیت، فصل مسمومیت، سابقه بیماری جسمی، روانی و علایم بالینی، برای بیماران توسط چک لیستی تکمیل و در نرم افزار آماری SPSS-16 با استفاده از روش های آمار توصیفی در قالب جدول، نمودار و شاخص های آماری تحلیل شدند.
    یافته ها
    162 نفر (1/66%) از بیماران زن و بقیه مرد بودند. میانگین سنی بیماران 52/30 سال و شایع ترین بازه سنی 30-20 سال با 89 مورد (3/36%) بود. فصل تابستان با 112 مراجعه کننده (7/39%) بیشترین میزان پذیرش، در 191 بیمار (95/77%) علت مسمومیت آگاهانه بود. 4/29 درصد بیماران با علامت تنفسی، 42 درصد با علامت عصبی، 8/51 درصد با علامت چشمی، 9/86 درصد با علامت گوارشی، 29 درصد با علامت قلبی عروقی و 8/7 درصد با علامت کلیوی مراجعه کرده بودند. فسفید با 86 نفر (1/35%) شایع ترین نوع آفت کش بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به مرگ و میر ناشی از مسمومیت ها، بار مالی و اصول اخلاقی کار لازم است که اقدامات آموزشی برای محافظت از مردم در برابر مسمومیت انجام شود.
    کلیدواژگان: آفت کش، مسمومیت، اپیدمیولوژی، اردبیل
  • سوسن سلیمی، بابک نخستین، راحله عالی جهان، صادق حضرتی * صفحات 248-258
    زمینه و هدف

    هپاتیت B یک بیماری شایع ویروسی است که اغلب با علائم التهاب کبد تظاهر می یابد. در ایران حدود 35 درصد افراد با ویروس هپاتیت B برخورد داشته و 2 تا 3 درصد جمعیت، ناقل سالم ویروس می باشند. با توجه به نبود اطلاعات کافی از میزان شیوع این بیماری در مادران باردار و با در نظرگرفتن انتقال این ویروس از مادر آلوده به جنین در طول بارداری یا حوالی زایمان، این تحقیق با هدف تعیین شیوع آنتی ژن هپاتیت B و تعیین برخی عوامل موثر بر آن در مادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان اردبیل انجام گرفت.

    روش کار

    در این پژوهش مقطعی، کلیه زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی شهرستان اردبیل طی سال 1388 به تعداد 9321 نفر وارد مطالعه شدند. نمونه های سرمی با روش سرولوژی الایزا بررسی گردید و سایر اطلاعات مورد نیاز از طریق بررسی اطلاعات ثبت شده در پرونده بهداشتی زنان باردار جمع آوری و با استفاده از نرم افزارSPSS تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    سرم خون 159 نفر (7/1%) از مادران باردار تحت مطالعه از نظر آنتی ژن سطحی هپاتیت B مثبت بود. بیشترین درصد واحدهای پژوهش (3/89%) در گروه سنی 35-18 سال قرار داشتند. میانگین تعداد بارداری 103/187/1 بود. بین میزان تحصیلات مادر، شغل همسر، سن بارداری، محل سکونت با شیوع هپاتیت B تفاوت آماری وجود داشت.

    نتیجه گیری

    شهرستان اردبیل جزو مناطق با شیوع متوسط موارد مثبت آنتی ژن سطحی هپاتیت B بوده و سکونت در روستا مهمترین عامل خطر مرتبط با شیوع موارد مثبت در این منطقه می باشد.

    کلیدواژگان: شیوع هپاتیت B، مادر باردار، آنتی ژن سطحی هپاتیت B
  • افسر فرود، سیمین مهدی پور، شکوفه ذائقه شناس صفحات 257-265
    زمینه و هدف
    یکی از بحرانی ترین مراحل زندگی زنان دوران یائسگی است و یکی از اهداف بهداشت برای همه در قرن 21، بهبود کیفیت زندگی است. کیفیت زندگی زنان، به دنبال وقوع یائسگی دست خوش تغییرات اساسی می گرددکه اهمیت فراوانی از نظر بهداشت عمومی دارد. پژوهش حاضر با توجه به اهمیت ارتقای سطح سلامت و بهبود زندگی در دوران یائسگی، به منظور تعیین کیفیت زندگی زنان یائسه شهر کرمان انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی می باشد که در آن 384 نفر از زنان یائسه 64-48 ساله شهرکرمان مورد بررسی قرار گرفتند. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری آسان بود. جهت تعیین کیفیت زندگی زنان از پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت WHOQOL-BREF که در ایران استانداردسازی شده استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج بررسی نشان داد که کیفیت زندگی کلی در 68% واحدهای مورد پژوهش در حد متوسط بوده است. میانگین نمره کیفیت زندگی در بعد جسمی برابر 05/4±22/10، در حیطه روانی برابر 7/3±48/9، در حیطه اجتماعی برابر 02/2±33/4 و در بعد محیطی برابر 05/5±73/12 بوده است.
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان داد که یائسگی باعث تغییر در کیفیت زندگی زنان می شود بطوری که اکثریت افراد در هر چهار حیطه جسمی- روانی- اجتماعی و محیطی کیفیت زندگی متوسطی داشتند. بنابراین توجه به طراحی و اجرای برنامه های آموزشی مناسب جهت ارتقای کیفیت زندگی این قشر از جامعه ضروری است.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، یائسگی، زنان یائسه، کرمان
|
  • Kh M. Jadgal, I. Zareban, F. Rakhshani, H. Alizade Siouki, B. Lotfi Mayen Boulagh, E. Hajilou Pages 191-202
    Background and Objectives
    Unwanted pregnancy is a significant public health problem. One third of pregnancies occurred worldwide are unwanted. This study was conducted to assess the impact of health education based on Health Belief Model on preventive behavior of unwanted pregnancy among women in Chabahar city.
    Methods
    For this quasi-experimental study، 94 married women aged 15-49 were selected through stratified random sampling method. Data were collected using a validated researcher made questionnaire based on Health Belief model. Reliability of the questionnaire in the aspect of knowledge، preventive behaviors، and the structure of the model were 0. 87، 0. 85، and 0. 87، respectively. Education was delivered in two sessions through discussion and question/answer teaching methods using PowerPoint software. The differences between two groups were assessed by paired T-test، independent T-test، Pearson correlation، and chi- square tests using SPSS 19.
    Results
    Chi-square analysis showed no significant differences in demographic information of case and control groups. Scores for knowledge، practice، and all structures of Health Belief Model in case group were increased significantly after intervention (p<0. 001).
    Conclusion
    Implemented health education program had a positive effect on knowledge، structures of Health Belief Model، and preventive behavior regarding unwanted pregnancy in case group and may play an effective role on decreasing unwanted pregnancies.
    Keywords: Health Education, Health Belief Model, Unwanted Pregnancy
  • Gh Safari, M. Hoseini, H. Kamali, R. Moradirad, Ah Mahvi Pages 203-213
    Background and Objectives
    This study aimed to investigate the efficiency of Photocatalytic processes of UV/TiO2 and UV/H2O2/TiO2 on removal of tetracycline antibiotic from aqueous solution.
    Methods
    All experiments were undertaken in lab scale and batch system. The effects of various parameters such as tetracycline (TC) initial concentrations، TiO2 and H2O2 concentrations، contact time، and pH were investigated. Sample volume for all the experiments was 250 ml. All the experiments were done in a 500 ml reactor at the temperature of 24±2 ˚C using a magnetic mixer at 150 rpm.
    Results
    Results showed that pH plays an important role on removal of TC antibiotic by UV/TiO2 process. Removal efficiency was increased with increasing contact time and TiO2 concentration. However، increasing contact time to >90 minutes and TiO2 concentrations to above 1 g/L had no significant effect on removal efficiency. Maximum removal efficiency (i. e. 91. 4 %) was obtained at pH=5، TiO2 concentration of 1. 0 g/L، TC initial concentration of 27 mg/L، and contact time of 90 minutes. Photocatalytic degradation of tetracycline well followed Pseudo-first order kinetics model (R2=0. 99). Addition of 100 mg/l H2O2 at pH= 5 and TiO2 concentration of 1. 0 g/L resulted in complete removal of all the TC concentrations used in the study، after 30 min.
    Conclusion
    The results of this study suggested that UV/H2O2/TiO2 photocatalytic process is an effective process and can be used to remove TC antibiotic from aqueous solution.
    Keywords: Water Pollution, Tetracycline, Advanced Oxidation Process, Hydroxyl Radical, Semiconductor Photocatalysis
  • R. Zarei, M. Mosaferi, Mh Soroush Barhagi, Ar Khataee, M. Asghari Jafarabadi Pages 214-223
    Background and Objectives

    Zero-valent iron nanoparticles have been widely used as an effective agent in environmental remediation. The present study was designed to determine bactericidal effect of stabilized zero-valent iron nanoparticles on E. coli.

    Methods

    Nano zero-valent iron (NZVI) particles were synthesized and characterized using X-ray diffraction (XRD) and Scanning Electron Microscopy (SEM). Carboxymethyl cellulose (CMC) was used for stabilizing particles. Inactivation of E. coli was tested using different wt% (w/w) of CMC and different concentrations of stabilized nanoparticles for a period of 30 min. To compare antibacterial effects of stabilized and non-stablized NZVIPs، 0. 1g/l of nanoparticles was mixed with E. coli suspension. For statistical purposes three-way ANOVA and Duncan''s tests were used.

    Result

    Increasing nanoparticle concentration and contact time increased E. coli inactivation efficiency. However bactericidal effect was decreased with increasing wt% of NZVI stabilizer. Significant differences were observed between concentrations of 1 and 2 g/l and 0. 1 and 0. 5 g/l for all levels of bacteria density and CMC except for 0. 02 wt%. Efficiency of 100% was obtained at concentrations of 1 and 2 g/l. Significant differences were found between results of stabilized and non-stabilized nanoparticles. After contact time of 120min، inactivation efficiency of 100 and 78% were observed for non-stabilized and stabilized particles، respectively.

    Conclusions

    CMC might prevent direct physical contact of bacteria with nanoparticle’s surface and reduce their interaction and consequently cause a reduction in toxicity of nanoparticles against bacteria.

    Keywords: Iron Nano Particles, Inactivation of E.coli, Stabilization, Carboxy Methyl Cellulose, Disinfection
  • Sn Safavy, Sj Ghaemmaghami Hezaveh, R. Dehghanzadeh Rayhani Pages 224-234
    Background and Objectives

    Vancomycin، as β-lactam classes of antibiotics، is widely used for treating infectious diseases in hospitals. Therefore، it is necessary to establish a method for precise measurement of vancomycin in hospital sewage as an emerging pollutant that causes bacterial resistance.

    Methods

    In this study، solid phase extraction was used for separation of vancomycin from hospital wastewater. Vancomycin recovery rate were investigated at pH 3 and 7. The extracted samples were passed through a C18 column at 20 °C using different ratios of mobile phase of acetate/acetonitrile buffer with flow rate of 0. 8 ml min-1. The quantity of vancomycin in samples was detected by high performance liquid chromatography (HPLC) equipped with UV detector at 240 nm wave length.

    Results

    The best condition for extraction was achieved at pH=7 with a recovery of 89%. Better results were obtained by mobile phase of acetate/acetonitrile buffer with volume ratio of 89:11 at pH=4. The linearity coefficients (R2) of 0. 97 and 0. 96 were obtained for vancomycin concentration ranges of 1-45 and 50-120 µg l-1 at optimum condition، respectively. Limit of Detection (LOD) and Limit of Quantification (LOQ) were calculated as 3 and 10 µg l-1 respectively. Also، variations in precision of both hourly and daily measurements of standard solution were less than 10%.

    Conclusion

    The results of this study might be applied as a specific method for extraction and analysis of vancomycin antibiotic in hospital sewage samples.

    Keywords: Vancomycin, Hospital Wastewater, Liquid Chromatography, Solid Phase Extraction
  • V. Sadeghifard Pages 235-239
    Background and Objectives
    Amputation as a major challenge in medicine has been heart-breaking for the patients and their companies and imposes high cost for the society and health system. The aim of this study was to determine frequency of types and causes of organ amputation in Fatemi Hospital in 2010.
    Methods
    This retrospective descriptive-analytical study was done on 153 individuals who hospitalized due to organ amputation in Fatemi Hospital. Information on different variables and types of amputations and their causes were collected and analyzed by statistical tests using SPSS. 18 software.
    Results
    110 (72%) patients were male with the rest being female. The mean age of patients was 39. 6 years and the age of about 50% of the cases ranged from 15 to 45 years. Literacy level of 75% of the patients was diploma and lower. Finger amputation (119 cases) was the most prevalent type of amputation (77. 8%). Etiologically، trauma with 127 cases (83%) was the dominant cause of amputation. About 50% of the traumatic amputations were associated with occupational trauma that most of them occurred due to working with agricultural machineries.
    Conclusion
    These results indicate high rate of trauma and low level of safety conditions in working environments in Ardabil province، which requires necessary measures to be taken in this field.
    Keywords: Amputation, Organ, Agricultural Machines, Ardabil
  • S. Sadeghiehahari, E. Farzaneh, F. Amani, Sh Azari Pages 240-247
    Background and Objectives
    Increasing population growth increases the demand for agricultural products and food. Nowadays، number of accidental or intentional poisoning among pesticide users is high due to lack of adequate familiarity with agricultural pest control and pesticide storage principles. The aim of this study was epidemiologic evaluation of poisoning due to pesticides in patients referred to Ardabil city hospitals in 2011.
    Methods
    This descriptive study has been conducted on 245 patients hospitalized in Ardabil city hospitals. Information on age، gender، residence place، job، marriage status، pesticide type، cause of poisoning، poisoning season، mental and physical diseases history، and clinical symptoms was collected through a checklist and analyzed by descriptive statistical methods such as table، graph and mean±SD using SPSS. 16.
    Results
    162 patients (66. 1%) were female with the rest being male. The mean age of cases was 30. 52 years and the most prevalent age group was 20-30 years with 89 cases (36. 3%). The highest number of patients was admitted in summer season with 112 cases (39. 7%) and the poisoning in 91 cases (77. 95%) was intentional. 29. 4، 42، 51. 8، 86. 9، 29، and 7. 8% of cases were admitted with respiratory، neurological، ocular، gastrointestinal، cardiovascular، and renal symptoms. Aluminium phosphide with 86 cases (35. 1%) was the dominant type of pesticide.
    Conclusion
    Regarding to pesticide poisoning mortality، financial burden، and morality; it is necessary to take educational measures to protect people against poisoning.
    Keywords: Pesticides, Poisoning, Epidemiology, Ardabil
  • S. Salimi, R. Alijahan, B. Nakhostin, S. Hazrati Pages 248-258
    Background and Objectives

    Hepatitis B is a viral disease that often appears with the symptoms of liver inflammation. About 35 percent of the population had contact with Hepatitis B viruses. Given the lack of comprehensive information on prevalence of the disease among pregnant women as well as the concern on virus transmission from infected mothers to fetus during the pregnancy; this research aimed to determine HBsAg prevalence and characterize its associated factors in pregnant mothers referred to Ardabil district health centers.

    Methods

    In a cross sectional study all the 9321 pregnant women referred to Ardabil urban and rural Health Centers، Health Posts، and Health Houses were investigated in 2009. Experimental examinations of serum samples were performed using Elisa serology method and other information required were gathered by reviewing pregnant women health care records and analyzed using SPSS software.

    Results

    Serum samples of 159 pregnant women (1. 7%) were positive for HBsAg. The highest percent of research units (89. 3%) were in age group of 18-35. The average number of pregnancy was 1. 87±1. 103. Significant differences were observed between hepatitis B prevalence and maternal education level، spouse job، age of pregnancy، and place of residence.

    Conclusion

    Ardebil city is among the areas with intermediate prevalence of positive hepatitis B surface antigen and living in rural area is a main risk factor associated with the prevalence of positive cases in the region.

    Keywords: Prevalence of Hepatitis B, Pregnant Woman, positive HBsAg
  • A. Foroud, S. Mehdipour, Sh Zaegeshenas Pages 257-265
    Background and Objectives
    Menopausal period is one of the most critical stages of women’s lives. One of the aims of health for all in the 21st century is quality of life improvement. The quality of life changes significantly following menopausal status which is very important from the public health view. Due to importance of health promotion and improving women’s quality of life following menopausal، present study was conducted to assess quality of life among postmenopausal women in Kerman.
    Methods
    This cross-sectional study was conducted on 384 healthy postmenopausal women aged 48-64 years in Kerman. Convenience sampling technique was applied. WHOQOL-BREF questionnaire، which was previously validated for Iran، was used to determine quality of life.
    Results
    The results showed that overall quality of life was medium in %68 of the cases. The mean quality of life was 10. 22±4. 05 in physical¸ 9. 48±3. 7 in psychological، 4. 33±2. 02 in social¸ and 12. 73±5. 05in environmental domain.
    Conclusion
    This study showed that menopause causes changes in the quality life of women so that most of women had medium quality of life at physical¸ psychological¸ social and environmental domains. Therefore، designing and implementing appropriate educational programs are necessary to promote the quality of life in menopausal women.
    Keywords: Quality of Life, Menopause, Menopausal Women, Kerman