فهرست مطالب

فصلنامه علوم روانشناختی
پیاپی 19 (پاییز 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/08/14
  • تعداد عناوین: 4
|
  • مقایسه کمال گرایی در بیماران مبتلا به اختلال کرونری قلبی و افراد سالم
    احمد علی پور، مرضیه حاجی زادگان صفحه 1
    هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه کمال گرایی در افراد مبتلا به اختلال کرونری قلبی و افراد سالم است. بدین منظور از بین بیماران مراجعه کننده به در مانگاه تخصصی قلب دانشگاه تهران تعداد 30 نفر بیمار و از میان دانشجویان و کارمندان این دانشگاه 30 فرد سالم به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها نیز از مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی (FPANPS) استفاده شد. نتایج به دست آمده با استفاده از شاخص های آماری میانگین، انحراف استاندارد و آزمون تحلیل واریانس یک راهه وچند متغیره وآزمون تعقیبی شفه تجزیه و تحلیل شدند.نتایج بیانگر عدم تفاوت معنادار در کمال گرایی مثبت و وجود این تفاوت در کمال گرایی منفی بین افراد مبتلا به بیماری کرونری قلبی و افراد سالم می باشد. از سوی دیگر میانگین های دو گروه مردان و زنان در کمال گرایی تفاوت معنا داری را نشان نداد. اما تفاوت سبک کمال گرایی در سطوح مختلف سواد معنادار بود.
    کلیدواژگان: کمال گرایی مثبت، کمال گرایی منفی، اختلال کرونری قلب
  • پایایی و اعتبار مقیاس استرس زناشویی استکهلم-تهران
    محمدعلی بشارت، حمید شمسی پور، نازنین براتی صفحه 2
    هدف اصلی این پژوهش بررسی پایایی و اعتبار فرم فارسی مقیاس استرس زناشویی استکهلم-تهران بود. نود و شش زن مبتلا به بیماری کرونری قلب (CHD) در دو گروه نمونه 60 و 36 نفری با اجرای مقیاس استرس زناشویی استکهلم-تهران، پرسشنامه وضعیت زناشویی گلومبوک- راست، و مقیاس افسردگی بک در این پژوهش شرکت کردند. پایایی بازآزمایی مقیاس استرس زناشویی استکهلم-تهران بر اساس نتایج دو بار اجرای آزمون در نمونه دوم مورد بررسی قرار گرفت. ضریب همبستگی میانگین کل استرس زناشویی 78/0 محاسبه شد که در سطح 001/0 P = معنی دار بود. همسانی درونی مقیاس استرس زناشویی استکهلم- تهران بر حسب ضریب آلفای کرونباخ در مورد نمره های آزمودنی های نمونه اول برای پرسش های آزمون91/0 محاسبه شد و در سطح001/0 P = مورد تایید قرار گرفت. اعتبار مقیاس استرس زناشویی استکهلم- تهران با استفاده همزمان از پرسشنامه وضعیت زناشویی گلومبوک- راست و مقیاس افسردگی بک در مورد نمونه اول بررسی شد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد که بین نمره استرس زناشویی آزمودنی ها و نمره آنها در زمینه مشکلات زناشویی و افسردگی همبستگی مثبت معنی دار وجود دارد.
    کلیدواژگان: مقیاس استرس زناشویی استکهلم، تهران، بیماری کرونری قلب (CHD)، پایایی، اعتبار
  • بررسی نقش عوامل خانوادگی در میزان سازش یافتگی عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش آموزان مقطع راهنمایی سراسر کشور
    قدسی احقر صفحه 3
    هدف از این پژوهش بررسی نقش عوامل خانوادگی در میزان سازش عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش آموزان مقطع راهنمایی سراسر کشور است. جامعه مورد مطالعه عبارت از کلیه دانش آموزان سوم راهنمایی سراسر کشور است. حجم نمونه طبق اصول علمی 9628 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی- چندمرحله ای تعیین گردید. برای بررسی سوال های پژوهش از دو ابزار عمده شامل الف) پرسشنامه رفتار سازش یافته در سه مقوله سازش عاطفی، سازش اجتماعی و سازش آموزشی؛ ب) پرسشنامه ساخت خانواده استفاده شد. در تحلیل نتایج از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل واریانس و آزمون شفه، آزمون t گروه های مستقل) استفاده شد نتایج پژوهش نشان دادند که:1- بیشتر دانش آموزان (75%) مقطع راهنمایی از نظر سازش عاطفی، اجتماعی و آموزشی در سطح متوسط و بالاتر از متوسط قرار دارند. اما 8/30 درصد دانش آموزان از نظر سازش عاطفی 1/20 درصد از نظر سازش اجتماعی و 4/21 درصد از نظر سازش آموزشی پایین تر از متوسط اند.
    2- سطح سازش عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش آموزان مقطع راهنمایی سراسر کشور که از ساخت خانواده گی سالم برخوردارند به طور معنی داری بالاتر از سطح سازش عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش آموزانی است که در خانواده ای فروپاشی شده زندگی می کنند.
    3- اشتغال یا عدم اشتغال مادران بر سازش عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش آموزان مقطع راهنمایی سراسر کشور بی تاثیر است.
    4- سطح سازش عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش آموزان مقطع راهنمایی سراسر کشور که وضعیت اقتصادی و مالی خانواده آنها بالا (از 301 هزار تومان به بالا)ست به طور معنی دار بالاتر از سطح سازش عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش آموزانی است که وضعیت اقتصادی و مالی آنها پایین (کمتر از 300 هزار تومان) است.
    5- سطح سازش عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش آموزان مقطع راهنمایی سراسر کشور که شغل والدین آنها کارمند اداری، معلم و مشاغل بازرگانی و یا مشاغل تخصصی است به طور معنی داری بالاتر از سطح سازش عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش آموزان مقطع راهنمایی سراسر کشور است که شغل والدین آنها کارگر یا بیکار است.
    کلیدواژگان: سازش عاطفی، اجتماعی، آموزشی، ساخت خانواده، سازش یافته
  • بررسی مقایسه ای اضطراب رگه و اضطراب حالت بر اساس ریخت های شبانه روزی در دانشجویان
    مریم ضیایی، شعله امیری، محسن معروفی صفحه 4
    هدف از این پژوهش بررسی مقایسه ای اضطراب رگه و حالت بر اساس ریخت های شبانه روزی در دانشجویان دانشگاه اصفهان بوده است. به این منظور، 65 دانشجوی 23-19 ساله (36 دختر و 29 پسر) از تمام رشته های تحصیلی انتخاب شدند. جهت بررسی ریخت های شبانه روزی از پرسشنامه صبحگاهی- عصرگاهی استفاده شد. علاوه بر این آزمودنی ها پرسشنامه اضطراب رگه و حالت اشپیل برگر را در دو نوبت 9 صبح و 3 بعد از ظهر تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که بین اضطراب رگه و حالت دو نوبت، تفاوت معناداری وجود نداشته و اثر ریخت شبانه روزی بر اضطراب رگه و حالت صبح و عصر معنادار نبود. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین میانگین نمرات ریخت شبانه روزی در دختران و پسران تفاوت معنادار (006/0P<) وجود داشته؛ اما اثر جنست بر اضطراب معنادار نبوده است.
    کلیدواژگان: ریخت شبانه روزی، ریتم شبانه روزی، پرسشنامه صبحگاهی - عصرگاهی، اضطراب رگه، اضطراب حالت