فهرست مطالب

مجله پژوهش های کاربردی روانشناختی
سال چهارم شماره 4 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/11/28
  • تعداد عناوین: 13
|
  • سالار فرامرزی *، راضیه ایزدی، نسرین ناظری قمی صفحات 1-14

    پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر افزایش رضایت زناشویی در زوج های مراجعه کننده به مرکز مداخله و مشاوره خانواده در شهر اصفهان انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور، از بین کلیه زوج هایی که به دادگاه خانواده مراجعه و به مرکز مداخله و مشاوره خانواده در شهر اصفهان ارجاع داده شده بودند، 40 زوج به طور تصادفی با توجه به معیارهای ورود به پژوهش انتخاب، و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برنامه آموزشی مهارت های زندگی طی 8 جلسه 2 ساعته بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج تفاوت معنی داری را بین عملکرد دو گروه در خرده مقیاس های رضایت زناشویی (01/0P<)، مسائل شخصیتی (05/0P<)، ارتباط (05/0P<)، حل تعارض (05/0P<)، مدیریت مالی (05/0P<)، اوقات فراغت (05/0P<)، رابطه جنسی (05/0P<) و خانواده و دوستان (05/0P<) نشان داد. یافته ها حاکی از اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر افزایش رضایت زناشویی در زوج های مراجعه کننده به مرکز مداخله و مشاوره خانواده بود.

    کلیدواژگان: مهارت های زندگی، رضایت زناشویی، طلاق، پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ
  • مجتبی حبیبی *، ابوالفضل رشدی احمدآبادی صفحات 15-26
    هدف پژوهش حاضر، مقایسه استرس فرزند پروری مادران چهار گروه از کودکان استثنایی پسر عقب مانده ذهنی، نابینا، ناشنوا و معلول جسمی- حرکتی بود. در این طرح علی- مقایسه ای از جامعه آماری مادران دانش آموزان استثنایی به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای گروه نمونه 352 نفری، شامل مادران کودکان استثنایی پسر گروه های نابینا (74 نفر)، معلول جسمی و حرکتی (74 نفر)، عقب مانده ذهنی (108 نفر) و ناشنوا (96 نفر) انتخاب شدند. داده های پژوهش شامل فرم کوتاه استرس فرزند پروری والدین (PSI-SF) بود که با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تحلیل گردید. بررسی تفاوت میانگین استرس مادران پسران استثنایی در چهار گروه مورد مطالعه نشان داد که در خرده مقیاس تعامل ناکارآمد والد- کودک بین مادران کودکان نابینا با کودکان ناشنوا تفاوت معنی داری وجود دارد و تعامل ناکارآمد بین مادران با پسران نابینا بیشتر از سه گروه دیگر است؛ و در خرده مقیاس ویژگی های کودک مشکل آفرین بین مادران کودکان نابینا با کودکان جسمی حرکتی تفاوت معنی داری وجود دارد و میزان ویژگی های مشکل آفرینی پسران نابینا بیشتر از سه گروه دیگر است. نتایج این پژوهش با تمرکز روی هر گروه مادران نشان داد که از بین چهار گروه مادران کودکان استثنایی، مادران گروه کودکان نابینا مشکلات و استرس بیشتری را در حوزه تعامل والد- کودک و دشواری های مربوط به ویژگی های مشکل آفرین خود کودک تحمل می کنند.
    کلیدواژگان: استرس فرزندپروری، عقب مانده ذهنی، ناشنوا، نابینا، معلول جسمی، حرکتی
  • سبک های دفاعی تابعی از خودکارآمد پنداری هیجانی و حرمت خود
    صفحات 27-39
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خودکارآمد پنداری هیجانی و حرمت خود با سبک های دفاعی دانشجویان انجام شد. بدین منظور 240 دانشجوی دانشگاه تهران (95 مرد و 145 زن) با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس خودکارآمد پنداری هیجانی (ESES)، مقیاس حرمت خود روزنبرگ (RSES) و مقیاس مکانیسم های دفاعی (اندرز و همکاران) بودند. نتایج نشان داد که بین خودکارآمد پنداری هیجانی و سبک دفاعی رشدیافته رابطه مثبت و معنادار، و بین حرمت خود کلی و خرده مقیاس ارزیابی از خود با سبک دفاعی رشد یافته رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بین خودکارآمد پنداری هیجانی و حرمت خود کلی با سبک دفاعی رشد نایافته رابطه منفی و معنادار وجود دارد. اما بین خودکارآمد پنداری هیجانی، حرمت خود و خرده مقیاس های آن با سبک دفاعی نوروتیک رابطه ای مشاهده نشد. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که بهترین متغیرهای پیش بینی کننده سبک دفاعی رشد یافته و رشد نایافته، خودکارآمد پنداری هیجانی و حرمت خود کلی هستند. در سطح کاربردی، تهیه ی برنامه های آموزشی و مداخله ای مهارت های هیجانی، می تواند به فرد در استفاده ی بیشتر از مکانیسم های دفاعی رشدیافته کمک کند و بر کارآمدی آن ها بیافزایند.
    کلیدواژگان: حرمت خود، خودکارآمد پنداری هیجانی، مکانیسم های دفاعی
  • محمدعلی نظری *، فریبا خیاطی، حمید پور شریفی، معصومه حکیمی، زهرا شجاعی صفحات 41-71
    مطالعه ارتباط متقابل بین شناخت و هیجان در دهه های اخیر روزافزون بوده است. علی رغم اینکه واژه های دارای بار هیجانی به دلیل دارا بودن ویژگی های متعدد می توانند به عنوان طبقه ویژه ای از واژه ها مد نظر قرار گیرند، با این حال در ایران در زمینه واژه هایی که پاسخ های هیجانی را فرا می خوانند، داده های اندکی وجود دارد. هدف پژوهش حاضر تهیه یک هنجار مقدماتی برای واژگان دارای بار هیجانی مختلف بود. شرکت کنندگان در پژوهش عبارت بودند از 1200 دانشجوی ترک، کرد و فارس (600 زن و 600 مرد) که در بین سال های 1389 الی 1391 در دانشگاه های استان آذربایجان شرقی و اصفهان شاغل به تحصیل بودند. از شرکت کنندگان خواسته شده بود که با استفاده از نسخه رایانه ای خودارزیابی با تصاویر آدمک (SAM) واژگان را از حیث خوشایندی/ ناخوشایندی و انگیختگی در یک مقیاس 7 درجه ای ارزیابی کنند. میانگین و انحراف معیار خوشایندی/ ناخوشایندی و انگیختگی ارزیابی شده برای 320 واژه فارسی به تفکیک جنسیت شرکت کنندگان ارائه گردید. از این واژگان می توان در طراحی پارادایم های آزمایشی (به ویژه در مطالعات حافظه آشکار) که به بررسی واکنش به واژه های دارای بار هیجانی پرداخته می شود، استفاده نمود.
    کلیدواژگان: واژگان زبان فارسی، هیجان، آزمون خودارزیابی تصاویر آدمک (SAM)
  • مجید پور خلیل، متیجه هوشمندجا، محمدرضا شرفی * صفحات 73-92
    هدف از مقاله حاضر بررسی میزان هوش معنوی و ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیک کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش انجام پژوهش، توصیفی و از نوع مقایسه ای است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله می باشند و انتخاب نمونه آماری این تحقیق نیز بوسیله نمونه گیری خوشه ایصورت گرفته است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برابر با 322 نفر برآورد شده است. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008)، و برای تعیین روایی محتوایی از نظرات چند تن از اساتید دانشگاه بقیه الله استفاده شده است. به کمک شاخص های آمار توصیفی و شاخص های آمار استنباطی مانند آزمون t مستقل، آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی شفه، به این نتیجه رسیدیم که میزان هوش معنوی در بین کارکنان، در حد متوسط می باشد، و میزان هوش معنوی در بین مردان و زنان یکسان است. همچنین بین گروه ها از نظر مقایسه هوش معنوی با سطوح تحصیلات و سابقه خدمت نیز تفاوت معناداری مشاهده شده است.
    کلیدواژگان: هوش معنوی، دینداری، مقابله مذهبی، معنای زندگی
  • علی اکبر ارجمندنیا *، جلیل فتح آبادی، مهرنوش فهیمی صفحات 93-107
    هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روانسنجی "نرم افزار تقویت حافظه فعال" است. این پژوهش کاربردی، و از نوع ابزارسازی، مبتنی بر ساخت و اعتباریابی "نرم افزار تقویت حافظه فعال" است و در قالب یک طرح شبه آزمایشی انجام شد. داده های این مطالعه از 115 نفر از دانش آموزان پایه سوم (45نفر)، پایه چهارم (54 نفر) و پایه پنجم (16 نفر) دبستان جمع آوری شد. روایی محتوایی نرم افزار از طریق نظرخواهی از متخصصان و بررسی این نظرات از طریق آزمون اسپیرمن (1=rs) تعیین شد. "نرم افزار تقویت حافظه فعال"، خرده آزمون حافظه فعال مقیاس هوش آزمای تهران- استنفورد بینه و خرده آزمون حافظه فعال مقیاس هوشی وکسلر کودکان بر روی هر سه گروه اجرا شد. طبق ضریب همبستگی پیرسون بین تعداد پاسخ های درست کودکان در بازی های این نرم افزار و نمره حافظه فعال مقیاس وکسلر (809/0rp=) و نمره حافظه فعال مقیاس بینه (864/0rp=) رابطه وجود دارد. بنابراین، "نرم افزار تقویت حافظه فعال" روایی محتوایی مناسبی دارد و همچنین با خرده آزمون حافظه فعال مقیاس هوشی وکسلر کودکان و خرده آزمون حافظه فعال مقیاس هوش آزمای تهران- استنفورد بینه روایی همزمان دارد و از ویژگی های روانسنجی مناسبی برخوردار است.
    کلیدواژگان: نرم افزار تقویت حافظه فعال، حافظه فعال، روایی محتوایی، روایی همزمان، روانسنجی
  • غلامعلی افروز *، سعید حسن زاده، وجیهه سادات هاشمی زاده، سوگند قاسم زاده صفحات 109-121
    حافظه یکی از اجزای فرآیند یادگیری است و در کسب معلومات، مهارت ها و تجارب نقش اساسی ایفا می کند. حافظه به ویژه در دوران نوجوانی به دانش آموزان این امکان را می دهد که از تجربیات گذشتگان استفاده کنند؛ از تجربیات فعلی سود ببرند و برای تجارب جدید آماده شوند. لذا پژوهش حاضر نیز با هدف مقایسه ی حافظه ی دیداری (بصری) دانش آموزان دختر شنوا و ناشنوا انجام شده است. طرح تحقیق پس رویدادی بود. جامعه آماری این پژوهش را همه دانش آموزان دختر شنوا و ناشنوا در محدوده سنی 11 تا 18 سال شاغل به تحصیل در مدارس راهنمایی و دبیرستان شهر تهران در سال 91-90 تشکیل می دهند. نمونه این تحقیق 35 نفر از دانش آموزان دختر ناشنوا و 35 نفر از دانش آموزان دختر شنوا بودند. گروه ناشنوا با روش نمونه گیری در دسترس و گروه شنوا به صورت نمونه گیری هدف مند انتخاب شده، و مورد مقایسه و بررسی قرار گرفتند. پس از اجرای آزمون هوشی ریون به منظور همگن کردن گروه ها از لحاظ بهره هوشی، آزمون حافظه ی دیداری کیم- کاراد به صورت انفرادی در محل آموزشگاه بر روی آن ها اجرا شد. نمرات حافظه ی دیداری از مجموع نمرات سه مرحله آزمون کیم-کاراد تشکیل شده است. در این پژوهش، نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) نشان داد که حافظه ی دیداری دانش آموزان شنوا و ناشنوا با یکدیگر تفاوت داشته و این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار است (05/0>P 74/2=(66 و 3)F). عملکرد دانش آموزان شنوا در این آزمون نسبت به دانش آموزان ناشنوا بهتر بوده، و در نتیجه حافظه ی دیداری دانش آموزان شنوا از دانش آموزان ناشنوا بهتر می باشد.
    کلیدواژگان: ناشنوایی، حافظه ی دیداری، حافظه ی کوتاه مدت دیداری، حافظه ی بلندمدت دیداری
  • بررسی تاثیر آموزش مسائل محیط زیستی بر بهبود سلامت روان کودکان
    صفحات 137-150
    علم سلامت روان شاخه ای از علم روانشناسی است که با پیشگیری از اختلال های روانی و حفظ شیوه های بهینه زندگی و بهداشت عاطفی سر و کار دارد. این تحقیق تاثیر آموزش مسائل محیط زیستی بر بهبود سلامت روان فراگیران را بر اساس تفاوت های جنس مورد بررسی قرار می دهد. با توجه به موضوع، این مطالعه از نوع نیمه تجربی از نوع قبل (Pre-test) و بعد (Post-test) است. 142 کودک دختر و پسر بین پنج تا شش سال از مهدکودک های شهر مشهد به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای برآورد وضعیت موجود سلامت روان کودکان از یک پرسشنامه ی دو قسمتی شامل اطلاعات فردی و 53 سوال در مورد سلامت روانی (SCL-90-R) استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق تاثیر آموزش مسائل محیط زیستی بر بهبود سلامت روان کودکان نشان می دهد که به طور متوسط میانگین پاسخ ها در پس آزمون رشد قابل ملاحظه ای نسبت به پاسخ ها در پیش آزمون داشته است و مفاهیم ارائه شده در کلاس های آموزشی و همچنین تمرینات به صورت محسوس و معنی داری سلامت روان کودکان را بهبود بخشیده است.
    کلیدواژگان: آموزش، مسائل محیط زیستی، بهداشت روان، کودکان
  • رابطه ابعاد کمال گرایی و جهت گیری هدفی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان
    صفحات 151-162
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد کمال گرایی و جهت گیری هدفی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان اجرا شده است. این پژوهش از نوع همبستگی چندمتغیره (تحلیل مسیر) است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامشهر است. پس از انجام محاسبات آماری لازم بر اساس فرمول نمونه گیری کوکران تعداد نمونه 380 نفر تعیین شده است. حجم نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری مرحله ای و تصادفی انتخاب شد. به منظور اندازه گیری متغیرهای پژوهش از سه پرسشنامه هدف های پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001)، فرسودگی تحصیلی شائوفلی و همکاران (1996) و کمال گرایی هیل (2004) استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که اهداف تبحرگرا و هدفمندی، دارای ضریب برآورد منفی در پیش بینی فرسودگی هستند و با افزایش میزان جهت گیری هدفی تبحرگرا و هدفمندی دانشجویان، میزان فرسودگی آنها کاهش می یابد. اثر مستقیم حساسیت بین فردی، ادراک فشار از سوی والدین و اهداف عملکرد گریز نیز در پیش بینی نمرات فرسودگی تحصیلی در سطح 0.01P≤ معنادار است. متغیرهای فوق 49 درصد از تغییرات نمره در فرسودگی تحصیلی را پیش بینی می کنند. افرادی با اهداف تبحرگرا، برای دست یابی به اهداف خود تلاش می کنند و همواره در جستجوی موقعیت ها و چالش هایی برای ارتقا یادگیری بوده و برای غلبه بر ناکامی ها و شکست ها پافشاری می کنند و همین امر می تواند بروز فرسودگی تحصیلی را کاهش دهد. از سوی دیگر، ابعاد منفی کمال گرایی می تواند انرژی مفید برای انجام تکالیف را کاهش داده و حس فرسودگی ایجاد نماید.
    کلیدواژگان: کمال گرایی، جهت گیری هدفی، فرسودگی تحصیلی
  • صفحات 163-179
    هدف این پژوهش بررسی رابطه ی بین هوش هیجانی، نشانه های روانی و رضایت از زندگی بود. با استفاده از طرح همبستگی و از طریق نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای، 180 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اصفهان انتخاب شدند و به پرسشنامه های رگه هوش هیجانی (پترایدز و فرنام، 2001)، چک لیست نشانه های روانی (دراگوتیس، ریکلز و راک، 1976) و رضایت از زندگی (دینر، امونس، لارسن و گریفین، 1984) پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و رضایت از زندگی رابطه ی مثبت و معناداری وجود داشت. بین نشانه های روانی و رضایت از زندگی رابطه ی منفی و معناداری وجود داشت (01/0P<). همچنین، هوش هیجانی رابطه ی معناداری با نشانه های روانی داشت (01/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای هوش هیجانی 6/50 درصد، ترس مرضی 2/4 درصد و افسردگی 3/3 درصد واریانس نمرات رضایت از زندگی را پیش بینی کردند. در مجموع این سه متغیر 1/58 درصد از نمرات رضایت از زندگی را تبیین کردند (01/0P<). هوش هیجانی در پیش بینی رضایت از زندگی نقش مهمتری نسبت به نشانه های روانی دارد و مولفه های درون فردی و بین فردی هوش هیجانی به افزایش رضایت از زندگی کمک می کند.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، نشانه های روانی، رضایت از زندگی
  • صفحات 181-190
    این مطالعه به منظور بررسی پیش بینی کننده های جمعیت شناختی شیوع اختلالات یادگیری در دانش آموزان پایه سوم تا پنجم ابتدایی در سیستان و بلوچستان انجام شد. در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 864 نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند و با بهره مندی از مصاحبه بالینی، چک لیست های مربوط به اختلالات یادگیری مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر بررسی شدند. تحلیل داده ها با روش توصیفی و استنباطی و با نرم افزارSPSS-19 انجام شد. نتایج نشان داد که شیوع اختلالات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی استان سیستان و بلوچستان 1/23 درصد می باشد. بین دوزبانگی و تحصیلات والدین با نمره اختلالات یادگیری رابطه منفی معنی دار وجود داشت. به این ترتیب، بین تولد و اختلالات یادگیری رابطه ای وجود ندارد. نوع جنس و تحصیلات پدر نیز می توانند اختلالات یادگیری را در دانش آموزان پیش بینی نمایند.
    کلیدواژگان: پیش بینی کننده های جمعیت شناختی، اختلالات یادگیری
  • اثربخشی بازی درمانی در مهارت های اجتماعی و رفتارهای تهاجمی دانش آموزان با نشانگان داون
    سعید فخر رحیمی *، رضا علی طرخان، منظر عزتی ابرغانی صفحات 193-208
    هدف از پژوهش حاضر اثربخشی بازی درمانی در مهارت های اجتماعی و رفتارهای تهاجمی دانش آموزان با نشانگان داون بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروه کنترل بود که بر روی 50 کودک با نشانگان داون (زیر 14 سال) مراکز آموزشی و توانبخشی شهر تهران انجام شد. آزمودنی ها از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه 25 نفری آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه ی 45 دقیقه ای به صورت گروهی، هفته ای دو بار تحت بازی درمانی قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده های حاصل از مهارت های اجتماعی و رفتارهای تهاجمی از پرسش نامه مهارت های اجتماعی (SSRS) گرشام و الیوت به عنوان پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری با رعایت مفروضه ها استفاده شد. یافته های بدست آمده نشان داد بازی درمانی مهارت های اجتماعی دانش آموزان داون را افزایش و رفتارهای تهاجمی دانش آموزان با نشانگان داون را کاهش داد. بنابراین، می توان گفت که بازی درمانی سبب رشد مهارت های اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری کودکان با نشانگان داون می شود و می توان از این روش برای کاهش رفتارهای نامطلوب و افزایش رفتارهای مطلوب دانش آموزان مبتلا به سندرم داون استفاده کرد.
    کلیدواژگان: بازی درمانی، تعاملات اجتماعی، رفتارهای تهاجمی، کودکان با نشانگان داون
  • الهام حکیمیراد*، زهرا مرادی، حمید علیزاده صفحات 199-212

    هدف این پژوهش تعیین اثر بخشی آموزش تکنیک لاک پشت بر بهبود بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی است. این پژوهش به صورت طرح A و B که طرح تک آزمودنی است، انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان پسر دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی 12-7 ساله شهر قم است. نمونه آماری شامل 3 کودک با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی بودند که پس از مراجعه به کلینیک روان‌پزشکی در قم، توسط روان‌پزشک کلینیک تشخیص این اختلال را دریافت کرده بودند. همچنین جهت بررسی بیشتر اختلال از فهرست تشخیصی اختلال نارسایی توجه / بیش‍فعالی بر اساس نسخه چهارم تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی (انجمن روان پزشکی آمریکا،2000) استفاده شد. خط پایه بر اساس تکمیل پرسشنامه خودکنترلی (کندال و ویلکاکس، 1979) توسط معلمان هر کودک، در 3 روز متوالی انجام شد، پس از اتمام جلسات مداخله نیز ارزیابی دانش آموزان با استفاده از همین پرسشنامه توسط معلمان صورت گرفت. کودکان گروه نمونه برنامه آموزشی تکنیک لاک پشت را در 8 جلسه (هر جلسه 60 دقیقه) به صورت انفرادی دریافت کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها در این پژوهش از طریق روش تحلیل بصری نمودار صورت گرفت. تحلیل روند و میانگین داده های آزمودنی ها، تفاوت قابل ملاحظه ای را بین مراحلA و B نشان داد و فرضیه تحقیق مبنی بر تاثیر آموزش تکنیک لاک پشت بر افزایش بازداری پاسخ کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی تایید شد. بر این اساس، می‌توان گفت تکنیک لاک پشت بر افزایش بازداری پاسخ کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی تاثیر دارد. لذا از این تکنیک می توان در موقعیت های بالینی جهت ارتقای بازداری پاسخ کودکان با این اختلال و بالطبع افزایش مهارت های اجتماعی، ارتباطی و خودکنترلی آنان بهره برد.

    کلیدواژگان: تکنیک لاک پشت، اختلال نارسایی توجه، بیش فعالی، بازداری پاسخ
|
  • Salar Faramarzi *, Razieh Izadi, Nasrin Nazeri Ghom Pages 1-14

    The purpose of this study was the investigation of effectiveness of life skills training on increasingthe marital satisfaction of couples referred to intervention and family counseling center in Isfahan. The method of the research was experimental one with a pretest-posttest design and a control group. For this purpose, among the couples who were referred to family court- in spring and summer (2008) in Isfahan, 40 couples were randomly selected and randomly assigned to experimental and control Groups according to the research entry criteria.Life skills training programs performed on experimental group during 8 sessions, Each session was about 2 hours. But the control group didn`t receive any interventions. For gathering data Enrich marital satisfaction inventory was used. After analyzing the data with statistical analysis of covariance, the results showed significant differences between performance of two groups(experimental and control) in these subscales: marital satisfaction (P<0/01), personal issues (P<0/05), communication (P<0/05), Conflict Resolution (P<0/05), financial management (P<0/05), leisure time (P<0/05), Sexual Expectations (P< 0/05), Family and Friends (P<0/05). The results showed that life skills training is effective in couples who referred to intervention and family counseling center.

    Keywords: Marital satisfaction, Life skills, Enrich marital satisfaction inventory, Divorce
  • Mojtaba Habibi *, Abolfazl Rashidi Pages 15-26
    This study has been conducted to investigate the parenting stress in Exceptional boy Children Mother's (ECMs) with mental retardation, blindness, deafness, and physical disabilit ies. With a causal-effect research design using multi-phases cluster sampling method, ECMs (n=352) were selected, which including children with blindness (n=74), physical (n=74), deafness (n=108), and mental retardation (n=96). data were gathered using Abedin`s short form parenting stress index (PSI-SF), and analyzed using analysis of variance. Finding showed that ECMs with blindness disability scored significantly higher on averages of total scores of parenting stress than did ECMs with physical disability. Investigation of parenting stress among the four under study groups showed that 1) ECMs with blindness disability scored significantly higher parenting stress on Parent-Child Dysfunctional Interaction (PCDI) subscale than did ECMs with deafness and ECMs with blindness showed upper score based on PCDI subscale than other three groups; and 2)ECMs with blindness disability scored significantly higher parenting stress on difficult child (DC) subscale than did ECMs with physical disability, and ECMs with blindness showed upper score based on DC subscale than other three groups. Although, previous studies revealed that ECMs scored higher on parenting stress than did normal children mother's (NCMs), but this study with focus in four ECMs groups showed that ECMs with blindness disability in comparing with three other groups encounter with higher levels of parenting stress in two PCDI , and DC subscales.
    Keywords: Parenting stress, mental retardation, blindness, deafness, physical motor disabilities
  • Mohammad Ali Nazari *, Fariba Khayati, Hamid Poursharifi, Masoumeh Hakimi, Zahra Shojaei Pages 41-71
    The inter-relationship between emotion and cognition has been increasingly studied over the past decades. Although emotional words have several properties that they may be considered as a special class of words, there are limited data on word stimuli that elicit emotional responses in Iranian sample. The purpose of this study was to provide a primary Iranian norm for different types of emotional Farsi words. Participants comprised 1200 Turkish, Kurdish and Persian University students (600 male and 600 female) of East Azerbaijan and Isfahan province during (2010-2012). Participants were asked to rate each word in terms of its emotional valence and arousal by using a computerized version of the Self-AssessmentManikin (SAM), on the 7-point scale. Mean and standard deviation of valence and arousal ratings for 320 Farsi words are provided for male and female participants, separately. These words can be used to develop experimental paradigms (especially explicit memory researches) that investigate reactions to emotional words.
    Keywords: : Farsi Words, Emotional, Normalization
  • Mohammad reza Sharafi *, Majid Poorkhalil, Manijeh Hoshmandja Pages 73-92
    The present article reviews the level of spiritual intelligence and its relationship with demographic variables of of employees Baghiyatollah University of Medical Sciences. the research in terms of purpose is application and in terms of method is descriptive and comparison. research community is All of employees of Baghiyatollah University of Medical Sciences. Sample in this study, by cluster sampling has been done that samples were Based on morgan tables, 322people .data was collected by King spiritual intelligence questionnaire (2008). To determine content validity have been used the opinions of several of Baghiyatollah University teacher. To help The descriptive statistics and inferential statistics such as t-test, one way ANOVA test and Scheffe post hoc test, Reached the conclusion that the level of spiritual intelligence among empl oyees, is a moderate and spiritual intelligence between men and women, is the same. Also compared bet ween the groups in terms of spiritual intelligence with education levels and years of service as well as was significant difference.
    Keywords: spiritual intelligence, religiosity, religious coping, meaning of life
  • Ali Akbar Arjmandnia *, Jalil fathabadi, Mehrnoosh Fahimi Pages 93-107
    The aim of this study is examining the psychometric properties of “Working Memory Training Software”. This research is applicable, a kind of constructing instrument and based on construction and validation of “Working Memory Trai ning Soft ware”, and it is performed in a semi-experimental design. Its data were collected from the 115 students of the third grade (45), fourth grade (54), and fifth grade (16) of pri mary school. The software content validit y was specified by asking expertise opinionsand investi gating these opi nions through Spearman Test (rs=1). “Worki ng Memory Training Soft ware”, the subtests of worki ng memory in “Tehran- Stanford BinetIntelligence Scale” and “Wechsler intelligence scale for children” was conducted in all three groups. due to The Pearsoncorrelation coefficient there is a relation between the numbe r of children’s correct responses in plays of the software and the score of the Wechsler s cales working memory (rp=0.809) and the s core of Binet scale worki ng memory (rp=0.864).Hence the “Working Memory Trai ning Software” has a proper content validit y and also has simultaneous validit y with the subtests of working memory i n “Tehran- Stanford-BinetIntelligence Scale” and “Wechsler intelligence scale for children”, and it has proper psychometric properties.
    Keywords: Working Memory Training Software, Working Memory, Content Validit y, Psychometry
  • Gholam Ali Afrooz *, Saeed Hasanzadeh, Vajihesadt Hashemizadeh, Sogand Ghasemzadeh Pages 109-121
    Memory is a component of the learning processand it plays a vital role on the acquisition ofknowledge, skills and experience.Memoryallows in adolescents thatuses their pastexperiences,benefit from current experienceandprovide for new experiences, sothe aim ofthis study is the visual memory comparison ofhearing girl students and hearing impaired.The research design was casual.In order tofulfill the stated goals, a sample of all deaf girlstudent and hearing, 11 to 18 years that wasmiddle and high schools at 90-91 years. Thisstudy sample was 35 deaf girl students andhearing. Deaf group and hearing were selectedby purposive sampling and then they werecompared. The following questionnaires wereadministered on presents sampling: Raven IQtest (homogeneous groups), kim-karad visualmemory test (individual performances). Visualmemory scores were formed total scores of threestage kim-karad testin this study .The results of MANOVA analysis showed thatvisual memory of hearing girl students and deafhad significant differences (F(3,66)=2/74 p<0/05).visual memory of hearing girl student was betterthan deaf student.
    Keywords: deaf, visual memory, visual short-term memory, visual long-term memory
  • Investigate Prevalence and Demographic predictors of learning disabilities
    Said Fakhrrahimi *, Reza Ali Tarkhan, Manzar Ezati Abarghani Pages 193-208
    This study was conducted to investigate Prevalence and Demographic predictors of learning disabilities in Third-Fifth grade students of elementary school in Sistan va Baluchestan Province. In this descriptive-analytical study, 864 students were selected by a cluster sampling and were measured with demographic data inventory, lists related to learning disabilities, Wechsler Intelligence Scale–Rrevised, Clinical Interview. Data analysis was carried with descriptive and inferential statistical methods by SPSS-19 software. Results showed that the prevalence of learning disabilities in elementary school was 23/1 percent. There was a significant negative correlation between bilingualism and parent’s education with learning disorders. There is no relationship between birth order and learning disabilities. Sex and parent’s education can predictions in Students with learning disabilities.
    Keywords: Prevalence, Demographic predictors, learning disabilities
  • Zahra Moradi, Elham Hakimirad*, Hamid alizadeh Pages 199-212

    The aim of this study was to examine the effectiveness of turtle techniques training on response inhibition improvement in children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD).This study was conducted utilizing A and B design. The statistical population consisted of entire boys with ADHD ageing 7-12 years old in Qom. The statistical sample was 3 children with ADHD that have received a diagnosis of ADHD by psychiatrics. Also questionnaire of attention deficit / hyperactivity disorder based on Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders Forth edition-Three Revised (American Psychiatric Association, 2000); was used to study student’s ADHD disorder symptoms better. The Baseline and then assessment were confirmed by teachers in three consecutive days based on the completed self-control questionnaire (Kendall & Wilcox, 1979). Children of the sample group individually received 8 sessions (each session 60 minutes) of turtle technique training program. Data analysis in this research was done through visual analysis charts. Trend analysis and mean of data showed significant difference between A and B steps. The research hypothesis was confirmed and showed turtle technique was effective in response inhibition improvement in children with ADHD. Therefore this technique could be used in clinical situation for enhancing response inhibition in children with ADHD subsequently for improving social, communicational and self-control skills.

    Keywords: Turtle technique, attention deficit hyperactivity disorder, Response inhibition