فهرست مطالب

مجله سلامت جامعه
سال ششم شماره 3 (پاییز و زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/12/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد ناظر، صدیقه حسنی، غلامرضا ساردویی، احمدرضا صیادی اناری صفحات 1-8
    زمینه و هدف
    سلامت روان حالتی از بهزیستی، احساس کنار آمدن با جامعه و رضایت بخش بودن موقعیت ها و ویژگی های شخصی و اجتماعی بوده و ارتقاء آن منجر به کاهش اختلالات روانی می گردد، برای افزایش سلامت روان روش های مختلفی از جمله راه کارهای رفتاری و ورزش کاربرد دارد. هدف از این مطالعه تعیین اثر بخشی ورزش طراحی شده بر سلامت روان دختران نوجوان می باشد.
    مواد و روش ها
    روش انجام این مطالعه نیمه تجربی و به صورت پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری دختران نوجوان رفسنجانی در سال تحصیلی 91-1390 بودند. روش نمونه گیری به شیوه تصادفی ساده بود، بدین صورت که بعد از انتخاب تصادفی دو دبیرستان دخترانه، به کلیه ی دانش آموزان(360نفر) پرسشنامه فهرست وارسی نشانه ها (SCL-90) داده شد وسپس 44نفر که دارای GSI ≥ 1 بودند انتخاب گردیدند و به صورت تصادفی در دو گروه (گروه آزمایش=22نفر) و (گروه کنترل =22نفر) جایگزین شدند. افراد گروه مداخله در یک برنامه آموزشی45 دقیقه ای، دو جلسه در هفته به مدت 4 هفته شرکت نمودند و نمرات پس آزمون هر دو گروه جمع آوری گردید و داده ها با نرم افزار SPSS، نسخه 17 و آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که نمرات اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، شکایت های جسمانی و حساسیت بین فردی در پیش آزمون تفاوت معنا داری نداشته است اما پس از آموزش به گروه مداخله، نمرات پس آزمون به طور معنا داری کاهش یافته است(05 / 0 P<).
    نتیجه گیری
    ورزش طراحی شده می تواند اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، شکایت های جسمانی و حساسیت را در دختران کاهش دهد و سلامت روان را بالا ببرد.
    کلیدواژگان: ورزش طراحی شده، سلامت روان، دختران نوجوان
  • طیبه نگاهبان، علی انصاری صفحات 9-16
    زمینه و هدف
    پیشرفت سریع فن آوری اطلاعات و ارتباطات و کاربرد وسیع آن در تمامی ابعاد زندگی، جامعه امروز را با تغییراتی بی سابقه مواجه کرده است. انتخاب محیط مطالعه (چاپی یا الکترونیکی) توسط فراگیران می تواند تحت تاثیر سبک یادگیری آنان تغییر کند. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین سبک یادگیری ترجیحی ادراکی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و ترجیح محیط مطالعه (دیجیتالی یا چاپی) توسط آنان طراحی شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی مقطعی، در نیمسال اول سال تحصیلی1390-1389 در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام گرفت. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان این دانشگاه و نمونه پژوهش 360 نفر تعیین گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه دو قسمتی بود. قسمت اول شامل مشخصات جمعیت شناختی و تعیین محیط ترجیحی دانشجویان برای مطالعه و قسمت دوم پرسشنامه استاندارد Perceptual Learning-Style Preference Questionnaire بود که جهت تعیین سبک یادگیری آزمودنی ها مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های توصیفی، کای دو و فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان دهنده تمایل بیشتر دانشجویان به محیط های چاپی نسبت به محیط های الکترونیکی است (50% در مقابل 3/23%). بیشترین فراوانی ترجیح قوی سبک های یادگیری در بین دانشجویان مربوط به سبک یادگیری حرکتی (1/83%) و شنیداری (7/74%) و کمترین فراوانی مربوط به سبک یادگیری انفرادی (9/36) می باشد. نتایج نشان داد سبک های یادگیری دانشجویان بر حسب سن، جنس و رشته تحصیلی تفاوت آماری معنی داری ندارد. از بین سبک های یادگیری ترجیحی ادراکی دانشجویان، بین سبک یادگیری ترجیحی گروهی و نوع رسانه انتخابی برای مطالعه ارتباط آماری معنی داری وجود داشت (004/0 p= و 4 df=).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده بهتر است معلمان به جای تمرکز بر سبک های یادگیری به انواع فعالیت های یادگیری و ترکیب آنها با هم توجه داشته باشند این کار می تواند باعث گسترش تجربه سبک های مختلف یادگیری توسط فراگیران و ارتقاء یادگیری آنها شود.
    کلیدواژگان: سبک یادگیری ترجیحی، ترجیح محیط یادگیری، رسانه چاپی و الکترونیکی، دانشجویان
  • زینب حبیب پور، معصومه اکبربیگلو، شهریار سخایی، لیلا مختاری صفحات 17-24
    زمینه و هدف
    سلامت از نیاز های اساسی انسان است که در توسعه پایدار نقش حیاتی دارد. میزان مشکلات سلامتی روان نظیر افسردگی و فرسودگی در حرفه های گوناگون را می توان به تفاوت و میزان های متفاوت تنش های شغلی در آنها مرتبط دانست. فرسودگی شغلی یکی از مهمترین عوامل موثر در کاهش کارایی افراد است، لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین سندرم فرسودگی شغلی زنان شاغل در شبکه بهداشت و درمان شهر خوی انجام شده است.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است روش نمونه گیری تصادفی و تعداد نمونه 152 نفر بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه دو قسمتی شامل خصوصیات دموگرافیک و فرسودگی شغلی مازلاک بود. برای تجزیه و تحلیل از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
    یافته ها
    بالاترین درصد فرسودگی شغلی(7/22) مربوط بعد خستگی هیجانی(عاطفی) بود. میزان مسخ شخصیت در کارکنان بیمارستان بیشتر از کارکنان مراکز بهداشتی بوده ولی میزان احساس کفایت شخصی در کارکنان بیمارستان بیشتر از کارکنان بهداشت دیده شد.
    نتیجه گیری
    فرسودگی شغلی هرچند نسبتا خفیف تر در کارکنان بهداشت و درمان دیده می شود ولی به دلیل این که میزان مسخ شخصیت در کارکنان درمان بیشتر از کارکنان بهداشت است لذا لزوم بررسی بیشتر علل و عوامل آن موجب افزایش میزان رضایت مندی کارکنان و مددجویان خواهد شد.
    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، سلامت زنان، کارکنان بهداشتی
  • پروین جعفرپور، فاطمه محسنی مقدم، پروین آقامحمدحسنی، احمدرضا صیادی صفحات 25-30
    زمینه و هدف
    مشاوره می تواند به عنوان عامل موثری برای حل بسیاری از مسائل دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد. از تکنیک های مشاوره می توان برای فائق آمدن بر مشکلات قابل پیشگیری و افت تحصیلی ناشی از آن استفاده کرد. یکی از موثرترین راهکارها برای یک مشاوره موثر، علاقه مندی و کارایی استادان مشاور می باشد. هدف از این مطالعه تعیین نگرش اساتید مشاور نسبت به مشاوره، وظایف مشاور و راهنمای تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی- مقطعی، از 120 نفر عضو هیات علمی، تعداد 90 نفر به روش سرشماری انتخاب شدند که از طریق پرسشنامه نگرش آنها سنجیده شد. روایی و پایایی پرسشنامه مورد استفاده در تحقیقات قبلی مورد تائید قرار گرفته بود. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار spss نسخه شماره 18 و آزمون های آماری کای دو و فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سطح معنی داری با 05/0 p < معنی دار در نظر گرفته شد.
    نتایج
    در این پژوهش 47/43 درصد اساتید شرکت کننده در پژوهش مرد، از نظر رتبه علمی بیشترین مرتبه علمی(65 درصد) مربی و بعد از آن 13 درصد استادیار، 13 درصد مربی آموزشیار و 5/4 درصد دانشیار بودند. 100 درصد اساتید زن در مورد مشاوره و راهنمای تحصیلی دانشجویان نگرش مثبت و 8/81 درصد اساتید مرد در این مورد نگرش مثبت داشتندکه این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود(05/0 p <).
    نتیجه گیری
    با توجه به نگرش مثبت اکثر اساتید نسبت به وظایف اساتید مشاور و راهنمای دانشجویان، ضروری است که مسئولین دانشگاه های علوم پزشکی کشور توجه جدی تری را به استفاده از اعضای هیات علمی برای مشاوره دانشجویان مورد توجه قرار دهند.
    کلیدواژگان: نگرش، نظرات اساتید، مشاوره و راهنمایی تحصیلی، علوم پزشکی
  • مجید کاظمی، رضا وزیری نژاد، علی راوری، پروین جعفرپور صفحات 31-38
    زمینه و هدف
    نماز یکی از بزرگ ترین فرائض اسلامی و عالی ترین تکلیف مکتب تربیتی اسلام است. در حالت بیماری است که انسان بیش از همه اوقات نیاز به احساس امنیت، پشتیبانی و امیدواری دارد. آیا نگرش دینی بیمار بر اقامه نماز او تاثیر دارد؟ لذا مطالعه ای با هدف تعیین ارتباط بین نگرش دینی بیماران با اقامه نماز در بخش های داخلی و جراحی صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی است که بر روی 360 نفر از بیماران بستری انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از یک چک لیست پژوهشگر ساخته که مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک مربوط به بیماران و سوالاتی در مورد اقامه نماز و یک پرسشنامه استاندارد نگرش سنج دینی 25 سوالی استفاده شد. نمونه گیری به صورت سهمیه ای غیر احتمالی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تحت ویندوز و آزمون آماری کای دو، من ویتنی، تی و آنالیز واریانس انجام شد.
    یافته ها
    با نگرش دینی بیماران بستری بدین صورت مشاهده گردید که 80 درصد نمونه ها دارای نگرش دینی عالی و 3/18 درصد نگرش در حد خوب داشتند. در بررسی مقایسه ای میانگین نمره نگرش دینی افراد با اقامه نماز در زمان سلامت و همچنین در هنگام بستری، آزمون تی تفاوت معنی داری را نشان نداد. اما افرادی که اقامه نماز را حین بیماری واجب دانسته از میانگین نمره نگرش دینی بالاتری (1/8 ± 8/79) نسبت به افرادی که نماز خواندن حین بیماری را واجب نمی دانستند (4/12± 9/74) بهره مند بودند که این تفاوت معنی دار بوده است. خانم ها از میانگین نمره بالاتری برخوردار بوده و افراد شرکت کننده در این مطالعه، اقامه نماز را بر بهبودی خود موثر بیان داشتند.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه بیماران دارای نگرش دینی بالایی بودند و واجب ندانستن اقامه نماز در موقعیت بیماری به دلیل عدم آگاهی از احکام نماز می باشد، لذا آموزش مذهبی و معنوی برای بیماران بخش های داخلی و جراحی لازم است.
    کلیدواژگان: نگرش دینی، اقامه نماز، بیمار
  • مریم شهابی نژاد، تابنده صادقی، مرضیه ریاحی، اسماعیل کریم قاسمی، شایسته اسماعیل زاده صفحات 39-45
    زمینه و هدف
    دانشجویان به عنوان قشری از جامعه جوان، سازندگان فردای کشور هستند و سلامت روانی آنان اهمیت ویژه ای دارد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه وضعیت روانی دانشجویان گروه علوم پزشکی و غیرپزشکی انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی، کلیه دانشجویان سال اول و آخر کارشناسی و بالاتر دانشگاه های علوم پزشکی و ولیعصر رفسنجان به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه استاندارد شده SCL-90-R و روش جمع آوری آنها خود گزارش دهی بود. پرسشنامه ها توسط اساتید مشاور و یا محققین در اختیار نمونه ها قرار گرفت و پس از پاسخگویی بلافاصله دریافت گردید. در نهایت تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و تحلیلی از جمله توزیع فراوانی و آزمون آماری تی مستقل با استفاده از نرم افزار spss نسخه 13 صورت گرفت.
    یافته ها
    بر اساس نتایج، بین میانگین ابعاد نه گانه وضعیت سلامت روانی در دانشجویان گروه علوم پزشکی و غیرپزشکی، تفاوت آماری معنی داری وجود داشت (05/0> p) و میانگین نمرات اختلال در هر 9 بعد، در دانشجویان گروه غیر پزشکی بالاتر از دانشجویان گروه علوم پزشکی بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج مشخص شد که وضعیت روانی دانشجویان به خصوص دانشجویان گروه غیر پزشکی مطلوب نمی باشد. دانشجویان نیاز به حمایت بیشتری داشته، لازم است که وضعیت روانی آنان مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت نیاز، اقدامات لازم از قبیل مشاوره و یا درمان انجام پذیرد.
    کلیدواژگان: وضعیت روانی، دانشجویان گروه علوم پزشکی، دانشجویان غیر پزشکی، رفسنجان
  • پروین آقامحمدحسنی، محمدرضا مختاری، احمدرضا صیادی، محمد ناظر، محمد نیرومند صفحات 46-57
    زمینه و هدف
    در دنیای پر تلاطم امروز رضایتمندی از زندگی زناشویی رو به کاهش گذاشته و در این بین ارتباطات و نوع نگاه افراد به زندگی می تواند سهم عمدهای در افزایش رضایتمندی داشته باشد. این مطالعه با هدف تعیین همبستگی مولفه های هوش هیجانی و رضایتمندی زناشویی در اعضا هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    جامعه آماری این مطالعه توصیفی که در سال 1390 و در کلیه مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد، کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه فوق الذکر بودند. شرکت کنندگان، به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. با توجه به نوع مطالعه، از ضرایب Enrich و رضایتمندی زناشویی Bar-on های هوش هیجانی اجتماعی همبستگی پیرسون و اسپیرمن و همچنین آزمون تی استفاده شد.
    یافته ها
    میزان رضایتمندی نسبی زناشویی در مطالعه حاضر 68 درصد و میانگین نمره هوش هیجانی 337 بود. در مجموع هوش هیجانی و رضایتمندی زناشویی با متغیر جنسیت و سن ارتباط نداشتند. از میان ابعاد مختلف رضایتمندی زناشویی، بعدهای روابط بین فردی و همدلی با متغیر جنسیت از نظر آماری رابطه معنی داری نشان داد. همچنین بین ابعاد هوش هیجانی، فقط بعد مسئولیتپذیری بین زنان و مردان از نظر آماری اختلاف معنی داری داشت. نمره کل هوش هیجانی و رضایتمندی زناشویی با جنس ارتباط معنیدار نداشت. در مجموع، تمامی مولفه های هوش هیجانی و رضایتمندی زناشویی با یکدیگر رابطه آماری معنی داری داشتند. 37 درصد از رضایتمندی زناشویی توسط هوش هیجانی قابل پیشبینی بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به ارتباط بالای هوش هیجانی با رضایتمندی زناشویی پیشنهاد میگردد سازمان های متولی امور آموزش در کشور، بیشتر به مقوله آموزش مهارتهای لازم جهت افزایش هوش هیجانی بپردازند تا باعث بهبود روابط زناشویی و محکمتر شدن بنیان خانواده گردد.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، رضایتمندی زناشویی، عضو هیات علمی
  • مریم هادوی، نجمه رستمی صفحات 58-65
    زمینه و هدف
    افسردگی از جمله شایع ترین اختلالات روانی است که در تمامی فرهنگ ها خودنمایی می کند. شروع علایم این بیماری اغلب در دوران نوجوانی و اوایل جوانی است. دانشجویان نیز در این محدوده سنی قرار داشته و در معرض ابتلا به افسردگی می باشند. با توجه به تاثیر این بیماری بر جنبه های مختلف زندگی، پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان افسردگی و شناخت عوامل موثر بر آن در دانشجویان دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی در نیمسال دوم سال تحصیلی 1391- 1390 به روش سرشماری بر روی کلیه دانشجویان دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه بررسی مشخصات دموگرافیک و فردی (19 سوال) و پرسشنامه استاندارد بک (21 سوال) جمع آوری و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    تعداد دانشجویان شرکت کننده در مطالعه 400 نفر بود. 5/35 درصد (142 نفر) از نمونه ها مذکر بودند. 7/50 درصد از دانشجویان (203 نفر) به درجات مختلف افسردگی مبتلا بودند. فراوانی افسردگی در دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی 44درصد، اتاق عمل 3/39درصد، رادیولوژی 1/39درصد، هوشبری 2/35درصد، فوریت های پزشکی 6/31درصد، پرستاری 25درصد و رشته مامایی 24%درصد بود. ارتباط افسردگی با جنسیت دانشجو (008/0 ≥ p)، شغل مادر (002/0 ≥ p)، شغل پدر (000/0 ≥ p) و تحصیلات مادر (000/0 ≥ p) معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    ایجاد نگرش مثبت نسبت به ادامه تحصیل و آینده شغلی در دانشجویان، به ویزه دانشجویان پسر و آموزش مهارت های لازم به والدین شاغل، در کاهش میزان و شدت افسردگی تاثیر به سزایی خواهد داشت.
|
  • M. Nazer, S. Hasani, Gh Sardoie, Ar Sayadi Anari Pages 1-8
    Background And Objective
    the mental health is the state of welfare; feeling of coming to terms with society, situations and characteristics of personal and social is satisfactory. The mental health promotion to lead to reduce of mental disorders. For increase mental health has different methods as an example behavior methods (sport)has application. The aim of this study is to determine the effect of designed sport on mental health of adolescent girls.
    Materials And Methods
    This semi-experimental study was conducted as a post-test and pre-test by control groups. Statistical population included adolescent girls of Rafsanjan city in May 2011.The sampling method was as random; so after random choice of two groups, among girls who, 44 girls who acquired the highest score by the QuestionnairesSCL-90, selected as final sample and randomly separated into two equal groups. Data gathered by Questionnaires. The girls of interventional group took part in 45-minutes training program twice in week for one month. Post–test scores recorded and data analyzed by co-variance test using SPSS software.
    Results
    The pre-test data showed anxity, depression, aggression, singular sensitivity, bodily complain scores had no significant difference but after training the interventional group the scores significantly decreased (p< 0.05).
    Conclusion
    The results of this study showed that designed Sport can improve mental health and decreasanxity, depression, aggression, bodily complain, singular sensitivity in the girls.
    Keywords: designed sport, mental health, female teenagers
  • T. Negahban, A. Ansari Pages 9-16
    Background And Objective
    Due to rapid advances in the field of information and communication technology and its wider application in all aspects of life, communities are faced to unprecedented changes. Choice of media (print or electronic) may be influenced by student's preference learning style. So the aim of this study is to determine relation between student's preference learning style and their preference studying environment.
    Material And Methods
    This cross-sectional study was performed at the first semester of 2010-11 in Rafsanjan University of Medical Sciences. The samples were 360 students. Data were collected by a two part questionnaire. The first part contained demographic characteristics and determining the student's preferred environment for study and the second part was standard Perceptual Learning- Style Preference questionnaire. Information was analyzed by SPSS software version 16 and descriptive, chi-square and Fisher tests.
    Results
    The results showed that most students tend to print media (50% vs. 23.3%). Highest frequency of learning styles among students was tactile (83.1%) and auditory (74.7%) and the lowest frequency is related to individual learning styles (36.9%). There was no statistical significant relation between student's Perceptual Learning-Style Preference with their age, gender and course of study, while the relation of group Learning-Style with preferred studying environment was significant. (χ2 test p = 0/004 and df = 4)
    Conclusion
    According to findings it appears better that Instead of teachers focusing on the learning styles, combining variety of learning activities should be considered. This lead to the development of different learning styles experience of learners and enhance the learning process.
    Keywords: Perceptual Learning, Style Preference, printed environment, digital environment, preferred learning environment, Students
  • Z. Habibpour, M. Akbarbeglo, Sh Sakhai, L. Mokhtari Pages 17-24
    Background And Objective
    Health is a basic human need play ing pivotal role in stable development. Mental health problems including depression and burnout in various careers can be related to levels of job stress and tensions. Burnout is one of the most important factors in reduced productivity. Therefore, the present research study aimed to evaluate the burnout syndrome in female health staff in Khoy city.
    Material And Methods
    This study is a descriptive analysis of random sampling method and sample size was 152. Data were collected using the two-part questionnaire that included demographic characteristics and burnout questionnaire (Mazlak). The data analyzed by descriptive and inferential statistical methods (frequency and t tests and Pearson).
    Results
    The results show that the highest percentage of burnout 22.7% related to emotional exhaustion and Depersonalization of the hospital staff were more than health staff but personal accomplishment in hospital staff was more than the health staffs.
    Conclusion
    Although mild burnout was seen in women but depersonalization of the hospital staffs was more than health staffs. Therefore, it is necessary to further investigate the causes and ultimately increased satisfaction of staff and clients.
    Keywords: burnout, women health, health workers
  • P. Jafarpor, F. Mohsenimoghadam, P. Aghamohammadhasani, Ar Sayyadi Pages 25-30
    Background And Objective
    Counseling as an effective parameter can be used to solve many student issues. Counseling techniques can be used to overcome problems arising from the use prevent academic failure. One of the most effective solutions for a consult is interest and performance of adviser. The aim of this study was to determine teachers ' attitudes and faculty adviser, their duties toward counseling and supervising students in Rafsanjan University of Medical Sciences.
    Material And Methods
    In this cross-sectional study we enrolled 90 academic members of Rafsanjan university of medical sciences and their attitudes were assessed via questionnaire. Reliability and validity of the questionnaire (were approved in previous studies). The collected data w ere analyzed by spss version 18 and chi-square, Fisher test and the significant level of P <0.05 was considered significant.
    Results
    In this study, 43.47 % of participating teachers were male.The academic rank of participants were instructor (65 %), assistant professor (13 %), 13% instructor teaching and associate professor (4.5 %). 100% females had positive attitude about counseling students and 81.8% male teachers had positive viewpoint. This difference was statically significant (p<0.05).
    Conclusion
    Considering positive viewpoint of most faculty teachers in this study about counseling students, state official of Medical Universities should give more serious consider to use faculty members for student counseling.
    Keywords: Viewpoint of teachers, counseling, Medical University, Rafsanjan
  • M. Kazemi, R. Vazirinejad, A. Ravari, P. Jafarpor Pages 31-38
    Background And Objective
    Prayer is one of the largest Islamic practices and it is the best task in Islam. In the disease status that humans need to feel safe, supported and hope. What is the patient's religious view affect his prayers. Is there relationship between religious attitudes and pray in disease status.
    Materials And Methods
    This descriptive cross-sectional study on 360 patients were admitted. Data collection was done by checklist and a questionnaire. Checklist was included: demographic information and standard questionnaire was about prayer and a religious attitude. Quota sampling was convenient. Patients participating in this study were completely alert and able to pray. Data analysis using SPSS software under Windows and X2, Mann-Whitney., t test and ANOVA.
    Results
    Patients with a religious attitude was so great that 80% of subjects and 18.3% of religious attitudes were good attitude.The comparison of the mean scores of religious attitude with pray in disease status such as, those who know the obligatory prayer during illness have higher mean scores [79.8 ± 8.1] than those who did not obligatory prayer during illness [74.9 ±12.4] these differences were statistically significant. Women had higher average scores. Participants in this study expressed the effective prayers of healing.
    Conclusions
    In this study, patients had high religious attitude. Lack of knowledge about obligatory prayer in disease. Then Religious education and spiritual is needs for patients in medical and surgical wards.
    Keywords: Religious attitude, prayer, patient
  • M. Shahabinejad, T. Sadeghi, M. Riahi, A. Karimghasemi, Sh Esmaeilzadeh Pages 39-45
    Background And Objective
    Students, as a part of youngs society, are constructors of the future. Thus, their Mental health is very important. This study aimed to Compare mental health status among junior and senior students in Universities of Rafsanjan during 2012.
    Material And Methods
    In this descriptive study, the data were collected using census method from fresh more and senior students in two universities of Rafsanjan by SCL-90-R questionnaire. Data were analyzed by SPSS software version 13 and using descriptive and analytic tests such as independent t test.
    Results
    Our results showed that there was a statistically significant difference between medical and non – medical students groups in nine dimension of SCL-90-R questionnaire (t test, P< 0.05) and mean scores of disorders in non – medical students group was higher than medical group.
    Conclusion
    According to these results it could be concluded that the health statue of students is not desirable, especially for non– medical students. Their situations should be investigated and essential activities such as consultation or treatment would be performed, as needed.
    Keywords: mental health status_Medical students_non – medical students_Rafsanjan
  • P. Agha Mohammad Hasani, Mr Mokhtaree, Ar Sayadi, M. Nazer, M. Niroomand Pages 46-57
    Background And Objective
    In today's world, MS (marital satisfaction) is diminishing. However, people attitudes to life, and communications, can increase satisfaction. This study was aimed to evaluate relation of EQ (emotional intelligence) and MS in the academic staff of Rafsanjan University of Medical sciences.
    Materials And Method
    Research population included all faculty members in rafsanjan university of medical sciences, which 122 subjects completed Bar-On and Enrich questionnaires and data were analyzed with Pearson's and Spearman correlation coefficients and T test.
    Results
    MS in this study was 68% and the average score of EQ 337. Overall, EQ and MS were not associated with sex and age. Among the different dimensions MS, relationship between interpersonal relations and empathy with the gender was statistically significant. Among the various dimensions of EQ, only the responsibility had a significant relationship with gender. Total score of EQ and MS, were not significantly correlated with sex. All components of EQ and MS had a significant relationship with each other. 37% of marital satisfaction could be predicted by emotional intelligence.
    Conclusion
    Due to the high relationship between EQ and MS, these findings recommended that responsible organizations for national education required to training more skills to increase EQ until improve marital relationships and more strength to the family.
    Keywords: Emotional intelligence, marital satisfaction, Academic staff
  • M. Hadavi, N. Rostami Pages 58-65
    Background And Objectives
    Depression is the most common mental disorder in all cultures. Most often, symptoms begin in adolescence and early youth. Students are in this age range and are there fore prone to depression. Considering the impact of disease on various aspects of life, present study aimed to evaluate the prevalence of depression and its effective factors among the students of Rafsanjan Nursing, Midwifery and Paramedical faculty- 2012.
    Material And Methods
    This descriptive study conducted on students of Rafsanjan University Midwifery and Paramedical faculty on 2012. The sampling method carried out through census. Two questionnaires were used for data collection. The first questionnaire assessed the demographic information (19 questions) and the second included Beck depression test (21 questions). Data were analyzed by SPSS software using descriptive and analytical statistics.
    Results
    Total number of students who were eligible and participated in the study was 400 (35.5% males). Of students 50.7% (203 students) were suffering from various degrees of depression. The prevalence of depression among Laboratory Sciences, Operating room, Radiology, Anesthesiology, Emergency medicine, Nursing and Midwifery students was 44%, 39.3%, 39.1%, 35.2%, 31.6%, 25% and 24%, respectively. Significant difference was found among the student's sex (p ≥ 0.008), mother's (p ≥ 0.002) and father's (p ≥ 0.000)) and parent's jobs (mother's education (p ≥ 0.000) and depression.
    Conclusion
    According to our findings, making a positive attitude towards continuing higher education and future career in students, especially male students, and teaching necessary skills to employee parents in reducing the severity of depression will have a great impact.
    Keywords: Depression, Students, Mental disorders, Beck test