فهرست مطالب

فصلنامه پژوهشگر (مدیریت)
پیاپی 33 (بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/28
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ابوالفضل ریاحی* صفحات 1-14
    ایجاد خوشه های صنعتی بعنوان رهیافتی جهت توسعه صنایع کوچک و متوسط طی سه دهه اخیر مورد توجه صاحبنظران و برنامه ریزان توسعه صنعتی قرار گرفته است. در این رویکرد، هدف این است تا واحدهای صنعتی کوچک و متوسطی که در یک ناحیه جغرافیایی مستقر می باشند از طریق توسعه همکاری ها، در مسیر سیاستهای کلان اقتصادی – صنعتی و منطبق با خواست و منافع فعالان آن هدایت نمود و انجام بسیاری از فعالیتهای صنعتی نظیر مطالعات بازار، طراحی، آموزش و امثالهم که بصورت انفرادی توسط واحدهای کوچک و متوسط امکان پذیر نمی باشد، بصورت مشترک و اقتصادی میسر گردد. ضمن اینکه واحدهای کوچک و متوسط با برقراری ارتباط کاری با تولیدکنندگان بزرگ، میتوانند با تشکیل شبکه های تولیدی و تجمیع آن در قالب خوشه های صنعتی، بتوانند در شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی – صنعتی کشور موثر واقع شوند و در افزایش کمیت وکیفیت تولید موثر باشند. در این مقاله ضمن تبیین رویکرد خوشه ایدر توسعه صنایع کوچک و متوسط، چگونگی اجرای آن در ایران برای صنایع کوچک و متوسط مورد بررسی قرار خواهد گرفت و مزیتهای استفاده از این رویکرد را با ارائه نمونه های موفق در کشورهای دیگر تبیین می نماید.
    کلیدواژگان: صنایع کوچک و متوسط خوشه های صنعتی، شبکه های تولیدی - صنعتی، پارک های صنعتی
  • علیرضا علی نژاد*، ابوالفضل کاظمی، کیوان صرافها صفحات 15-24
    یکی از دلایل اصلی انجام این پژوهش، عدم اطمینان دست اندرکاران اوراق بهادار در زمینه صحت رتبه بندی سهام بورس بالخص صنعت مالی که یکی از ارکان اصلی بورس می باشد است. در این پژوهش سعی شده است تا با استخراج شاخص های مورد نیاز جهت رتبه بندی دقیق شرکت ها در بازار سرمایه تهران در پروسه خرید سهام کمک نموده و به عنوان راهنمای کلی مدنظر قرار گیرد. از دیگر اهداف اصلی این پژوهش، بکارگیری ترکیبی دو دیدگاه مهم در مسیر یافتن مطلوبترین سهام یعنی تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکی است. لذا در این تحقیق ابتدا پس از تعیین گروه تصمیم گیری(خبرگان بورس) و استخراج شاخص های اولیه از ادبیات موضوع، با استفاده از روش های آماری ناپارامتریک به تعیین شاخص های نهایی پرداخته شده است. سپس با استفاده از تکنیک مقایسات زوجی(بهبود در AHP) جهت تصمیم گیری گروهی به تعیین وزن معیارها با استفاده از تاثیرات متقابل آنها بر یکدیگر اقدام شد. سپس با استفاده از روش PROMETHEE و استخراج اطلاعات مربوط به صنایع مالی خدماتی، ابتدا به رتبه بندی این صنایع و پس از آن به رتبه بندی شرکت های فعال در صنایع برتر شناخته شده پرداخته شده است. پس از انجام تحلیل بنیادی، با مطالعه ادبیات تحقیق و آنچه که در حال حاضر در شرکت های کارگزاری به کار گرفته می شود، سه شاخص از مهم ترین و پرکاربردترین شاخص های تکنیکی را جهت تحلیل تکنیکی شرکت های برتر شناخته شده انتخاب و در انتها زمان مناسب جهت معامله در بازه زمانی سال 1390 تعیین گردید.
    کلیدواژگان: رتبه بندی سهام، تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکی، زمان بندی معاملات سهام، روش های تصمیم گیری چند معیاره (MCDM)
  • فرزانه کاشفی، حسین بدیعی*، روحاله رضازاده صفحات 25-36
    پژوهش حاضر به بررسی ارزش ادراک شده مشتری در حوزه خرده فروشی از جنبه ارزش کاربردی می پردازد و در پی این است تا با بررسی و نقد و تحلیل عوامل ایجادکننده ارزش ادراک شده در خرده فروشی، مسیر جدیدی را برای موفقیت این بنگاه ها در بازار رقابتی کنونی فراهم آورده و خلا علمی موجود در زمینه ارزش ادراک شده مشتری از جنبه ارزش کاربردی در ایران را پوشش دهد. در این پژوهش ارزش ادراک شده مشتری در فروشگاه های زنجیره ای شهروند مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش آمیخته ای از روش های توصیفی - پیمایشی و همبستگی است. اطلاعات مورد نیاز از طریق طراحی و توزیع یک پرسشنامه در بین جامعه آماری (فروشگاه های زنجیره ای شهروند شهر تهران) در سال 1390 تهیه شده است. حجم نمونه 440 نفر (از چهار منطقه اقلیمی شهر تهران و تعداد یکصد و ده پرسشنامه در هر یک از چهار منطقه) است که انتخاب تعداد نمونه در روزهای به خصوص و انتخاب فروشگاه های شهروند به صورت هدف مند و غیر تصادفی و انتخاب افراد در زمان نمونه گیری به صورت تصادفی انجام گرفته است. در پژوهش حاضر برای دسته بندی پاسخ های پرسشنامه و تنظیم و تبدیل آنها به متغیرهای تحقیق و استخراج و ارائه شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی از تحلیل توصیفی استفاده شده است. تحلیل و آزمون فرض از طریق مدل معادلات ساختاری از جمله تحلیل عاملی تاییدی، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر، آزمون t تک نمونه، آزمون آنالیز واریانس انجام گردیده است. نتایج تحقیق بیانگر رابطه مستقیم و معنادار در ارتباط با تاثیر ارزش های کاربردی با ارزش درک شده مشتری می باشد.
    کلیدواژگان: بازاریابی، رفتار مصرف کننده، ارزش درکشده مشتری، ارزش کاربردی
  • صفیه طهماسبی لیمونی، صدیقه محمداسماعیل* صفحات 37-46
    مدیریت ناب از طریق بهبود مستمر، ریشه کن کردن اتلاف و آفرینش ارزش در سازمان به همراه جلب مشارکت کارکنان از یک سو و مشتریان از سوی دیگر، مزایای زیادی را برای سیستم های تولیدی و خدماتی به منظور کنترل هزینه ها و بهبود کیفیت خدمات به همراه دارد. هدف از این مطالعه تعیین میزان کاربرد مولفه های مدیریت ناب درکتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی منطقه شمال ایران می باشد. مطالعه حاضر از نوع پیمایشی مقطعی می باشد که در آن دیدگاه 105 نفر از مدیران و کارکنان بخش های مختلف کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی منطقه شمال کشور(بابل،گلستان، گیلان و مازندران) در ارتباط با بکارگیری مولفه های مدیریت ناب سنجیده شد. به دلیل محدودبودن جامعه پژوهش، کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته ای مشتمل بر هشت بخش و 64 سوال مبتنی بر مقیاس لیکرت بود که به روش دلفی به تایید نهایی رسید. داده ها براساس آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون های تی تک نمونه ای، تی مستقل، فریدمن، کروسکال والیس و من ویتنی با استفاده از نرم افزارSpss 20 تحلیل شدند. باتوجه به فرض نمره معیار 3، میانگین نمره کل مولفه های مدیریت ناب کتابخانه های علوم پزشکی مورد بررسی، 69/ 3 به دست آمد. بالاترین میانگین نمره به مدیریت سیستم خرید (88/ 3) و کمترین میانگین نمره به مولفه سازماندهی نیروی انسانی (54/ 3) تعلق گرفت. بین نظرات مدیران و کتابداران دانشگاه های مورد بررسی در خصوص کاربرد مولفه های مدیریت ناب و هم چنین وضعیت مدیریت ناب در کتابخانه های 4 دانشگاه مورد بررسی تفاوت معنی داری وجود داشت(p≤0/05). تحلیل نتایج نشان داد وضعیت بکارگیری مدیریت ناب در جامعه مورد بررسی در حد مطلوبی قرار دارد.
    کلیدواژگان: مدیریت ناب، تفکر ناب، کتابخانه های دانشگاهی
  • مصطفی کاظمی، محمد اسفندیار*، حدیث نجاریان صفحات 47-66
    در سال های اخیر با ورود سرمایه گذاران خصوصی به بازار سرمایه، رقابت موجود بین شرکت های سرمایه گذاری افزایش چشمگیری داشته است. شرکت های بزرگ و قدرتمند، اهداف پیش بینی شده خود را با جدیت پیگیری می کنند تا توان رقابتی خود را بالا ببرند. برای تجزیه و تحلیل کارایی شرکت های سرمایه گزاری از روش های پارامتریک و نا پارامتریک استفاده می شود. با توجه به ضعف قدرت تفکیک پذیری و حساسیت مرز کارایی به داده های پرت در روش تحلیل پوششی داده ها، در این پژوهش کارایی 31 شرکت های سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از مدل های تحلیل پوششی داده ها و مدل ترکیبی شبکه های عصبی و تحلیل پوششی داده ها به عنوان دو روش نا پارامتریک، مورد ارزیابی قرار می گیرند. با استفاده از مدل های BCC و CCR تحلیل پوششی داده ها کارایی شرکت های سرمایه گذاری در بازه زمانی 13881390 محاسبه و نتایج تجزیه و تحلیل گردید. با توجه به ضعف تحلیل پوششی داده ها در رتبه بندی واحد های کارا، با استفاده از روش اندرسون و پیترسون واحد های کارا رتبه بندی شده است.در روش ترکیبی شبکه های عصبی و تحلیل پوششی داده ها از شبکه پرسپترون چند لایه با الگوریتم آموزش لونبرگ مارکوآرت (LM) استفاده شده است. مقایسه نتایج مدل ترکیبی با روش تحلیل پوششی داده ها نشان دهنده قدرت بالای شبکه های عصبی برای اندازه گیری کارایی می باشد.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، تحلیل پوششی داده ها، شبکه های عصبی مصنوعی، شرکت های سرمایه گذاری
  • شادان وهاب زاده*، سانیا محمود کلایی صفحات 67-76
    این تحقیق به بررسی تاثیر کیفیت درک شده از خدمات بانکداری الکترونیک بر رضایت و تعهد مشتریان می پردازد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی است و برای انجام این تحقیق 384 نفر از مشتریان شعب بانک صادرات استان تهران که تجربه استفاده از خدمات الکترونیک این بانک را داشته اند به صورت نمونه گیری خوشه ایو بطور تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از ابزار پرسشنامه اطلاعات تحقیق گردآوری شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی صوری، محتوایی و روایی سازه استفاده شد و همچنین برای برآورد پایایی از سازگاری درونی استفاده شد که مهمترین شاخص سازگاری درونی آزمون آلفای کرونباخ است که ضریب الفای کرونباخ نمونه 30 نفری 912/0 بدست آمد که بزرگتر از 7/0 است. این تحقیق از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است و از فنون آمار توصیفی – استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. در سطح تجزیه و تحلیل توصیفی به تجزیه و تحلیل داده های جمعیت شناختی و در سطح تجزیه و تحلیل استنباطی با استفاده از مدل معادلات ساختاری به تجزیه و تحلیل داده ها جهت تایید و یا رد فرضیه های تحقیق پرداخته شد. نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان دهنده این است که هر سه فرضیه اثبات شده است. کیفیت خدمات درک شده از بانکداری الکترونیک بر رضایت مشتریان تاثیر مثبت دارد. رضایت از خدمات درک شده از بانکداری الکترونیک برتعهد مشتریان تاثیر مثبت دارد. کیفیت درک شده از خدمات بانکداری الکترونیک بر تعهد مشتری تاثیر مثبت و مستقیم دارد.
    کلیدواژگان: کیفیت ادراک شده ازخدمات، بانکداری الکترونیک، رضایت، تعهد، بانک صادرات
  • مرضیه محمدی، امین نیکپور صفحات 77-90
    هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش های ضمن خدمت بر مهارت های سه گانه مدیران است. آموزش های مدیران در این پژوهش، متغیر مستقل در نظر گرفته شده است و مهارت های مدیران از طریق خرده مقیاس های، مهارت ادراکی، انسانی و فنی و بر اساس نظریه «رابرت آل کاتز» به عنوان متغیر وابسته عملیاتی شده است. روش انجام این پژوهش، تجربی می باشد و با استفاده از طرح یک گروهی پیش آزمون- پس آزمون انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران مناطق هشت و دوازده دانشگاه آزاد اسلامی است و شیوه نمونه گیری به صورت نمونه در دسترس از بین کسانی که به صورت داوطلب در دوره های آموزشی مدیران میانی شرکت نمودند، می باشد. ابزار گرپژوهش، پرسشنامه پیش آزمون و پس آزمون می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی (از جمله آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون رتبه بندی فریدمن و آزمون علامت) استفاده شده است و داده ها از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش های ضمن خدمت مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی موجب ارتقاء مهارت های ادراکی، انسانی و فنی مدیران می گردد. لیکن توالی تاثیرپذیری مهارت های سه گانه از آموزش متفاوت از نظریه رابرت آل کاتز می باشد. زیرا در نظریه کاتز بیشترین تاثیر را مهارت فنی از آموزش می پذیرد، ولی در پژوهش انجام شده این طور محقق گردید که بیشترین تاثیر را مهارت انسانی از آموزش می پذیرد و اولویت بعدی مهارت فنی و سپس ادراکی می باشد.
    کلیدواژگان: مهارت ادراکی، مهارت انسانی، مهارت فنی، آموزش ضمن خدمت، دانشگاه آزاد اسلامی
  • علی مهدی زاده اشرفی، محمدرضا لطفی، حسین حاجی محمدحسین معمار صفحات 91-110
    مفهوم یا پدیده شایسته سالاری دارای تعاریف، معانی و برداشت های گوناگونی است. در این پژوهش با عنوان سعی بر آن بوده است تا عوامل درون و برون «بررسی و تحلیل موانع شایسته سالاری در شرکت ارتباطات زیرساخت» سازمانی شایسته سالاری در شرکت مذکور، احصا و به تحلیل و چالش کشیده شود. شیوه نمونه گیری پژوهش حاضر تصادفی طبقه ای و از نوع متناسب با حجم هر طبقه و تعداد نمونه 317 نفر بوده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد. ابزار جمع آوری داده ها و اطلاعات پرسشنامه بوده و در تحلیل داده ها نیز از نرم افزار SPSS استفاده شده و سوالات تحقیق به کمک آزمون دو جمله ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که با سطح اطمینان 95 % عوامل برون سازمانی فرهنگی، سیاسی- قانونی و اقتصادی و عوامل درون سازمانی محتوایی یا نهادی (ساختاری - مدیریتی، استراتژی، تکنولوژی و فرهنگسازمانی) و درون سازمانی مرتبط با کارکردهای مدیریت منابع انسانی (نظامهای جذب و تامین، حفظ و نگهداری، آموزش و به سازی و بکارگیری موثر منابع انسانی) از موانع شایسته سالاری در شرکت ارتباطات زیرساخت می باشد. همچنین عوامل اقتصادی، استراتژی و نظامحفظ و نگهداری از اولویت بالاتری برخوردارند. پژوهش حاضر در سالهای 91-90 انجام یافته و حوزه مورد بررسی آن، شرکت ارتباطات زیرساخت می باشد.
    کلیدواژگان: عوامل درون سازمانی، عوامل برون سازمانی، شایسته سالاری
|
  • A. Riahi* Pages 1-14
    For the past 3 decades, creating industrial clusters have been considered as an approach for the development of most small and medium enterprises. The goal of this programme is that all small and medium enterprises locating in a certain geoghraphic area can concentrate on cluster approach to collaborate in market research, production design, training and other activities that are not economical and feasible for the individuals. Indeed, Cluster approach is able to make small and medium enterprises to joint venture and contract with large companies by grouping and networking. Cluster approach and networking method can grow industrial development. This paper technically defines the role of cluster approach on small and medium enterprise development in Iran and identifies the advantages of the approach by presenting successful and practical examples of othe countries.
    Keywords: Small, Medium Enterprise (SME), Industrial Clusters, Industrial, production Networking, Industrial parks
  • A. Alinezhad*, A. Kazemi, K. Sarrafha Pages 15-24
    In this paper, a model has been provided for selecting right portfolio in stock exchange. The ranking of financial industries and companies has been applied for the selection of the right stock in this model. These rankings have been done through PROMETHEE Decision- making Method. Technical Analysis aims to determine the right time to buy and sell the superior stocks. A survey study is also done for identifying effective criteria in the evaluation of industry and company. The model developed will be applied in Tehran Stock Exchange (TSE) as a real case to solve the problem. It is concluded that, by using both Fundamental and Technical Analysis, an investor can get higher return on stocks instead of using just one individual analysis. In other words, while Fundamental Analysis distinguishes which stocks is the best to buy, Technical Analysis represents when to buy the superior stocks.
    Keywords: Stocks Ranking, Fundamental analysis, Technical analysis, Arrangement of Stocks Trading, Multi, criteria decision, making (MCDM), ROMETHEE
  • F. Kashefi, H. Badiei*, R. Rezazadeh Pages 25-36
    This research aims to discuss Customer Perceived Value (CPV) in retail trades from an applicable value standpoint. It is to provide a new path for the success of the firms operating in the present competitive market, and to solve the scientific gap in the field in Iran. Here, CPV has been studied in Shahrvand chain stores. The research methodology is a combination of descriptive-survey and correlation methods. The data are collected through a questionnaire compiled and distributed among the population selected through Tehran Shahrvand chain stores during the year 2011. The sample size is 440 obtained by 110 questionnaires distributed to 4 districts of Tehran. The selection of samples number in specific days as well as of the stores has been non-randomly and systematically. However, the people for the sample time are randomly chosen. The analysis and test hypothesis have been made using structural equations models. The findings suggest that there is a direct significant relation between CPV and practical values impacts.
    Keywords: Marketing, Customer Behavior, Customer Perceived Value, Practical Value
  • S. Tahmasebi, S. Mohamadesmaeil* Pages 37-46
    The aim of this paper is to determine the use of lean management components in the libraries of medical sciences universities in the north provinces of Iran. The methodology is a cross-sectional survey in which the viewpoints of 105 managers and employees in different units of libraries of medical sciences universities are evaluated in Mazandaran, Golestan, and Gilan to determine the application of the lean management components. All 150 people are selected as a sample because of the limitation of the research population. The data are collected by using a questionnaire containing 8 sections and 64 questions based on Likret scale and Delphi method. The data collected are analyzed according to descriptive and inferential statics including one-sample t-test, independent t-test, Freidman, Kruskal Wallis and Mann Whitney by using SPSS 20. Assuming the criterion number 3, the average of total scores of lean management components will be 3/69 in the libraries under study. The highest average of the score (3/88) belongs to buying system management and the lowest (3/54) to human resource management. There is a significant difference between the viewpoints of the managers and librarians of the libraries studied in these 4 universities about lean management components and also on the situation of lean management (p≤0/05). The results indicate that the application of the lean management is desirable in the population under study
    Keywords: Lean Management, Lean Thinking, Academic Libraries
  • M. Kazami, M. Esfandiyar *, H. Najjariyan Pages 47-66
    In recent years, the existing competitions between investment companies have been increased largely by entering private investors in capital market. Large and powerful companies try to achieve the goals predicted to increase the competition capacity. To analyze the efficiency of investment companies, parametric and non-parametric methods are used. In this research, based on the dissociation power and sensitivity of outliers efficiency frontier in DEA, the efficiency of 31 investment companies listed in Tehran Stock Exchange are evaluated by DEA models and neural network integrated model as 2 non-parametric methods during 2009-2011. Due o the weakness of DEA in ranking efficient units, these units will be ranked by Anderson and Peterson method. In DEA neural network integrated approach, multi-layer perspetron network by LM two training algorithm are used. When comparing the results of integrated model and DEA, the power of neural network will be represented for evaluating the efficiency.
    Keywords: Performance Evaluation, Data Envelopment Analysis (DEA), Artificial Neural Network, Companies Investment in Tehran Stock Exchange
  • S. Vahabzadeh*, S. Mahmoodkalaee Pages 67-76
    This research studies the impact of E-banking service quality on customer satisfaction and commitment. The aim of study is applicable, and given the importance of topic, 384 customers of Saderat Bank branches in Tehran Province who experienced the use of bank electronic services selected by sampling and randomly. by the use of a questionnaire, the data are collected. For evaluating questionnaire validity, a formal, content and construct validity will be used. Internal consistency reliability coefficient Alpha is applied to ensure the reliability of the survey instrument. This survey Alpha is 0/912 that is more than 0/7. This study is descriptive-survey using statistical–analytical techniques to analyze the data. In order to confirm or reject the hypothesis, descriptive analysis is used to analyze demographic data and inferential analysis by the use of structural equation modeling. The results represent that all hypotheses are proven. That is, service perceived quality of e-banking has positive effect on customer satisfaction. E-banking service perceived satisfaction has a positive effect on customer commitment. Perceived quality of E-banking services has a positive effect on customer commitment.
    Keywords: Perceived Quality of Services, Electronic Banking, satisfaction, Commitment, BSI
  • M. Mohammadi* A. Nikpoor Pages 77-90
    The purpose of the present research is to study the effect of at-work trainings on managers’ skills. In this research, manager’s training is considered as independent variable. It is operative by sub index conceptual, human and technical skills but called as dependent variable in Robert Katz’s theory. The method used here is experimental done by a pretest-posttest group. The statistical population contains all managers working in 8th and 12th regions of Islamic Azad University. The method of sampling is disposal sample participating in managers’ skills training workshops. The measurement instrument is a pretest and posttest questionnaire. To analyze data, descriptive and inferential statistics including tests of Kolmogro-Smirnov, and Sign and ranking test of Friedman and so SPSS software are applied. Also, a deductive and descriptive statistics method is used to analyze the inputs. The results of analyzing the data represent that, at-work training will promote conceptual, human and technical skills of the managers in Islamic Azad University. But, effectiveness sequence of skills caused by at-work trainings is different from Robert Kats theory. In Robert Kats theory, training increases technical skill more than the others. Whereas, in this research, it is clear that at-work trainings firstly empower human skills and secondly technical skills and then conceptual skills.
    Keywords: Conceptual Skills, Human Skills, Technical Skills, At, work Trainings, Islamic Azad University
  • A. Mehdizaneh Ashrafi, M. Lotfi, H. Hajimohammadhosseinmeamar Pages 91-110
    The concept or phenomenon of Meritocracy has different definitions, meanings andperceptions. This paper titled "Evaluation and Analysis of meritocracy barriers in tele-communaction infrastructure company" aims to explore, analyze and challenge internal and external factors affecting meritocracy in the company under study during 2011-2012. The method of sampling is stratified random study proportionate to the volume of each classification. The samples contains 317 poeple. The study has a really descriptive survey method. To gather the data needed, a questionnaire is used. The data collected are analysed by SPSS software. Research questions are also analyzed by binomial tests. The results represent that, by 95 percent of confidence, external factors like cultural, political, legal and economical ones and internal factors of the content and institution as structural- managerial, strategy, technology and organizational culture and also internal factors related to human resources management as absorption and provision systems, maintainance and preservation, training and improvement and finally effective use of human resources are of the barriers of meritocracy in tele-communication infrastructure company. In addition, economical factors, strategy, maintainance and preservation are of higher priority.
    Keywords: Internal factors, External factors, Meritocracy