فهرست مطالب

میکروبیولوژی دامپزشکی - سال یازدهم شماره 1 (پیاپی 30، بهار و تابستان 1394)

نشریه میکروبیولوژی دامپزشکی
سال یازدهم شماره 1 (پیاپی 30، بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/02/13
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مجید غلامی آهنگران، عبدالله قاسمی پیربلوطی، مازیار فراست، خشایار فصیحی صفحات 1-10
    به منظور بررسی اثر ضد باکتریایی برخی از عصاره های گیاهی شامل: آویشن شیرازی، آویشن دنایی، ختمی و گزنه، از اشریشیاکلی جدا شده از موارد کلی باسیلوز طیور که نسبت به تمام آنتی بیوتیک های انروفلوکساسین، سولفادیمیدین-تری متوپریم، فلورفنیکل، جنتامایسین و فلومکوئین حساسیت داشت، استفاده گردید. پس از عصاره گیری از گیاهان مذکور، حساسیت ضدمیکروبی غلظت های مختلف عصاره ها (100، 50، 25، 5/12 و 25/6) به روش انتشار دیسک مورد سنجش قرار گرفت. علاوه بر عصاره های گیاهی از پروپیلن گلیکول (به عنوان کنترل منفی) و از انروفلوکساسین، سولفادیمیدین-تری متوپریم، فلورفنیکل به عنوان آنتی بیوتیک های متداول (کنترل مثبت) جهت مقایسه استفاده شد. بیشترین قطر هاله عدم رشد اشریشیاکلی در تیمار فلورفنیکل و غلظت های 100 و 50 درصدی عصاره آویشن شیرازی و دنایی مشاهده شد. غلظت های 100 درصد و 50 درصد گزنه و ختمی همانند سولفادیمیدین- تری متوپریم و انروفلوکساسین هاله عدم رشد ایجاد کردند. به طورکلی نتایج نشان داد آویشن شیرازی، آویشن دنایی، گزنه و ختمی دارای درجاتی از خاصیت ضدباکتریایی می باشند و می توانند به عنوان یک جایگزین برای آنتی بیوتیک های تجاری در بیماری کلی باسیلوز طیور مطرح باشند، لذا لازم است مطالعات تکمیلی فیتوشیمیایی در این خصوص انجام شود.
    کلیدواژگان: آویشن شیرازی، آویشن دنایی، ختمی، گزنه، اشریشیا کلی، طیور
  • فاطمه فخراحمد، صدیقه نبیان، فاطمه عرب خزائلی صفحات 11-18
    این مطالعه به منظور ارزیابی پاسخ ایمنی هومورال در پرندگان آلوده به عفونت های مخلوط ایمریا شامل ایمریا ماکزیما، ایمریا تنلا، ایمریا نکاتریکس، ایمریا آسرولینا، ایمریا برونتی و ایمریا میتیس، قبل و پس از درمان با سالینومایسین انجام شد. همچنین ارتباط سطح آنتی بادی با دفع اووسیست نیز مورد مطالعه قرار گرفت. تعداد 40 قطعه جوجه گوشتی نژاد راس 308 به 5 گروه شامل 2 گروه آلوده و دارو خورده، 2 گروه آلوده بدون مصرف دارو و یک گروه کنترل منفی تقسیم شدند که یکی از گروه های آلوده با جدایه مازندران (جدایه 1) و دیگری با جدایه همدان (جدایه 2) آلوده شدند و ارزیابی آنتی بادی ها علیه کوکسیدیوز با استفاده از روش الایزا انجام گردید. اندیس اووسیست در مورد پرندگان چالش شده با جدایه 2 دریافت کننده سالینومایسین با گروه چالش شده با جدایه مربوطه و فاقد ترکیب ضدکوکسیدیایی در جیره، اختلاف معناداری را نشان داد(P≤ 0/05)، اما در مورد جدایه 1 این اختلاف معنادار نبود. طبق نتایج بدست آمده حدت جدایه 2 بیش از جدایه 1 بوده است. از لحاظ میزان جذب سرمی تنها بین گروه کنترل منفی با 4 گروه دیگر اختلاف آماری معنادار وجود داشت (P≤ 0/05). چالش با اووسیست ها با هر دو جدایه سبب تحریک سیستم ایمنی از جهت تولید پادتن گردید و استفاده از سالینومایسین تاثیری روی میزان آن نداشته است. طبق نتایج بدست آمده، میان میزان دفع اووسیست و سطح آنتی بادی، تطابقی وجود ندارد.
    کلیدواژگان: ایمریا، ایمنی هومورال، اووسیست، سالینومایسین، الایزا
  • مهدی پورمهدی بروجنی، حسین حمیدی نجات، مسعود قربانپور، هدیه آصفی صفحات 19-26
    در این تحقیق با مراجعه تدریجی به کشتارگاه اهواز طی سال های 1389 و 1390، نمونه ی سرم 188 راس گاومیش کشتار شده در کشتارگاه اهواز جمع آوری گردید و ارزیابی توسط دو کیت الیزای تجاری (IDEXX و ID VET) و روش NAT انجام گرفت. شیوع سرمی نئوسپورا کانینوم در کیت الیزای تجاری IDEXX و ID VETو روش NAT به ترتیب 9/55، 5/66 و 9/56 درصد بود که اختلاف آماری معنی داری داشتند (05/0>P) و کیت الیزای ID VET با کیت الیزای IDEXX و روش NAT تفاوت معنی داری داشت، اما تفاوت معنی داری میان کیت IDEXXو روش NAT مشاهده نگردید. توافق کیت الیزای ID VET با کیت الیزای IDEXX و روش NAT ضعیف بود و مقدار آماره کاپا به ترتیب 36/0 و 26/0 بود اما توافق کیت IDEXX با روش NAT متوسط بود و مقدار آماره کاپا 59/0 بود. شیوع سرمی نئوسپورا کانینوم بر اساس کیت الیزای IDEXX در گاومیش های نر و ماده به ترتیب 7/53% و 7/59% و در گاومیش های با سن 2سال و کمتر 3/57% و در گاومیش های بالای 2 سال 1/53% بود که ارتباط معنی داری بین جنس و سن و آلودگی وجود نداشت (05/0
    کلیدواژگان: تشخیص، نئوسپورا کانینوم، گاومیش
  • محمدرضا صادقی صفحات 27-38
    بیماری های ناشی از مواد غذایی یکی از نگرانی های اصلی سازمان غذا و دارو و سازمان بهداشت جهانی محسوب می شود. تا به امروز بیش از 250 نوع بیماری مرتبط با مواد غذایی توصیف شده و باکتری ها مسئول دو سوم موارد این بیماری ها هستند. یکی از شایع ترین بیماری های ناشی از مواد غذایی، مسمومیت غذایی باکتریال است که معمولا با مصرف مواد غذایی آلوده به باکتری های توکسین زا مرتبط است. در بین باکتری های عامل مسمومیت غذایی، استافیلوکوکوس اورئوس شایع ترین عامل مسمومیت غذایی در دنیا محسوب می شود. شیر و محصولات لبنی شایع ترین مواد غذایی مرتبط با مسمومیت غذایی استافیلوکوکی هستند. بنابراین، مطالعه حاضر به منظور بررسی شیوع جدایه های انتروتوکسیژنیک استافیلوکوکوس اورئوس در نمونه های شیرگاو وگوسفند شهر ماکو انجام شد. در این مطالعه در مجموع 178 نمونه شیر شامل92 نمونه شیر گاو و 86 نمونه شیرگوسفند از مخازن جمع آوری شیر نمونه گیری شد. 76 جدایه از نمونه های شیر، به ترتیب با روش های آگلوتیناسیون لاتکس معکوس (RPLA) و PCR چندگانه از نظر تولید انتروتوکسین و حضور ژن های مرتبط مورد آزمایش قرار گرفتند. به ترتیب از 44 و 32 جدایه از نمونه های شیرگاو و گوسفند، 19 (1/43%) و 13 (6/40%) جدایه تولید کننده انتروتوکسین بودند. SEA، SED و SEC شایع ترین توکسین های شناسایی شده در تمامی جدایه ها بود. شیوع انتروتوکسین های کلاسیک و ژن های مربوطه در هر دو روش RPLA و Multiplex PCR تطابق 1/91% را در تمامی جدایه های استافیلوکوکوس اورئوس آزمایش شده نشان می دهد. عدم تطابق در دو جدایه sea مثبت که فاقد توانایی تولید SEA بودند، و جدایه ای با توانایی تولید SEA/SEC که فقط دارای ژن sec بود، مشاهده شد. این مطالعه حاکی از شیوع بالای جدایه های انتروتوکسیژنیک استافیلوکوکوس اورئوس در نمونه های شیرگاو و گوسفند شهر ماکو می باشد.
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس اورئوس، تولید کننده انتروتوکسین، مخازن جمع آوری شیر، ماکو
  • سولماز رفیعی، سیده الهام رضاتوفیقی، محمد رعایایی اردکانی، امید مددکار صفحات 39-47
    بیماری تب برفکی که توسط ویروس آن ایجاد می شود مسری ترین بیماری در پستانداران است و در زوج سمان مستعد به بیماری باعث صدمات گسترده اقتصادی می گردد. با توجه به عدم حضور ایمنی یکسان علیه همه سروتیپ های ویروسی کنترل بیماری تب برفکی از راه واکسیناسیون دشوار است. بنابراین برای مهار شیوع ویروس تب برفکی، استفاده از ضدعفونی کننده توسط مقامات بهداشتی توصیه شده است. این مطالعه برای بررسی خصوصیات ضدویروسی نانوذرات اکسید منیزیوم به عنوان ضدعفونی کننده بررسی شد. غلظت های مختلف نانوذره اکسید منیزیوم با کمک محیط کشت سلولی RPMI 1640 تهیه شد و با تیره سلولی کلیه گاو ساخت موسسه رازی مجاور شد. سمیت سلولی با استفاده از روش MTT بررسی شد. غلظت های مختلف سروتیپ O ویروس تب برفکی با غلظت غیرسمی نانو ذره مجاور گردید و یک ساعت در دمای 4 درجه سانتی گراد قرار داده شد و سپس با سلول مجاور گردید. برای ویروس و همچنین ویروس مجاور شده با نانوذره با استفاده از روش Reed and Munech عیار ویروس که در 50 درصد از کشت سلول ها آلودگی ایجاد می کند (TCID50%) محاسبه گردید. بر اساس روش MTT نانوذره اکسید منیزیوم در غلظتی برابر μg/ ml 250 یا کمتر هیچ سمیتی برای سلول ندارد. مجاور کردن ویروس با نانوذره باعث کاهش قدرت ویروس به میزان 103.5 (3162) برابر گردید. در مجموع نانوذره اکسید منیزیوم دارای اثر ضدویروسی در محیط می باشد و می توان از آن به عنوان یک ضدعفونی کننده استفاده کرد.
    کلیدواژگان: نانوذره، اکسید منیزیوم، ویروس تب برفکی
  • مهدی سلطانی، اسماعیل پیرعلی خیرآبادی، علی طاهری میرقائد، اشکان زرگر، سمیرا محمدیان، شقایق روح الهی، مهدی زکیان صفحات 49-58
    استرپتوکوکوزیس و لاکتوکوکوزیس از بیماری های مهم، اقتصادی و زئونوز در صنعت آبزی پروری بویژه برای ماهی قزل آلای رنگین کمان می باشند، به طوری که خسارات سالانه ناشی از آن ها به ده ها میلیون دلار می رسد. با توجه به گسترش این بیماری در مزارع قزل آلای کشور در این مطالعه اقدام به شناسایی تعداد 20 فاکتور خطر این بیماری ها در تعداد 38 مزرعه قزل آلا واقع در دو استان فارس (16 مزرعه) و استان لرستان (22 مزرعه)، نمونه گیری و کشت باکتریایی از ماهیان بیمار و همچنین مطالعات مولکولی به منظور تایید بیماری در مزارع مذکور اقدام شد. نتایج حاصله نشان داد که ارتباط مستقیمی بین حضور عوامل خطر (90%) و بروز فرم بالینی بیماری (100%) در این مزارع وجود دارد. شناسایی و تایید بیماری ها در این مزارع نیز موجب تایید بیماری مذکور در 30 مزرعه تحت مطالعه گردید. 15 مزرعه واقع در استان فارس و 15 مزرعه در استان لرستان مبتلا به فرم بالینی این بیماری ها بودند. بعلاوه نتایج این مطالعه نشان داد که موارد کانون های آلوده به لاکتوکوکوس گارویه به مراتب بیشتر از استرپتوکوکوس اینیایی می باشد. نتایج این مطالعه بیانگر حضور عوامل خطر به میزان قابل توجه همراه با انتشار این بیماری ها در مزارع استان های فارس و لرستان می باشد.
    کلیدواژگان: استرپتوکوکوزیس، لاکتوکوکوزیس، فاکتورهای خطر، فارس، لرستان
  • سعید زیبایی، مهرین بلوری مقدم، حسین نوروزی مقدم صفحات 59-67
    لاکتو پراکسیداز آنزیمی است از خانواده اکسیدوردوکتاز که خاصیت ضدمیکروبی قوی دارد. بنابراین بعنوان نگهدارنده طبیعی مواد غذایی و آرایشی بهداشتی بکار می رود. در این تحقیق آنزیم لاکتوپراکسیدازی شیر شتر با استفاده از کروماتوگرافی ژل فیلتراسیون با ستون سفادکس جی 100 وکروماتوگرافی تعویض یونی با ستون کربوکسی متیل سفادکس C-50 استخراج و خالص سازی شد. فعالیت آنزیم با استفاده از تترامتیل بنزدین و خلوص آنزیم با استفاده از روش SD-SPAG مورد بررسی قرار گرفت. از روش کشت سطحی بر روی آگار خوندار برای بدست آوردن تعداد باکتری در میلی لیتر و از رقت 6-10 برای آنجام آزمایش استفاده گردید. بر اساس روش های آماری از 3 گروه آزمایش و یک گروه شاهد با چهار تکرار برای هر نمونه برای هر یک از باکتری ها استفاده شد. گروه های شامل سه گروه مورد آزمایش دو گروه حاوی تیوسیانات و پراکسید هیدروژن و یک گروه واجد سیستم کامل (تیوسیانات، پراکسید هیدروژن و لاکتوپراکسیداز) و یک گروه شاهد می باشند. پس از انجام آزمایش، تعداد باکتری ها در زمان های صفر، 60 و 360 دقیقه با استفاده از ازروش کشت سطحی بر روی آگار خوندار شمارش شدند. با استفاده از آنالیز واریانس دو طرفه نشان داده شد که بین گروه های مورد آزمایش اختلاف معنی داری وجود دارد (0001/0P<). نتایج حاکی از 46 درصد کاهش رشد پس از 360 دقیقه برای باکتری سودوموناس آئروجینوزا و 100 درصد کاهش رشد پس از 360 دقیقه برای باکتری کلستریدیوم سپتیکوم می باشد. برای اساس نتایج بدست آمده لاکتو پراکسیداز استخراج شده از شیر شتر خاصیت آنتی باکتریایی موثری بر دو باکتری سودوموناس آئروجینوزا و کلستریدیوم سپتیکوم دارد.
    کلیدواژگان: لاکتوپراکسیداز، سودوموناس آئروجینوزا، کلستریدیوم سپتیکوم
  • شهین ثابت سروستانی، محمدرضا رضوانی، محمد جواد ضمیری، شهرام شکرفروش، هادی آتشی، نجمه مصلح صفحات 69-77
    این پژوهش به منظور بررسی اثر افزودن نانوذرات اکسید مس و الیگوساکارید مانان به جیره ی جوجه های گوشتی بر فلور میکربی روده و وزن اندام های درونی بدن طراحی شد. 160 قطعه جوجه ی گوشتی از سویه ی تجاری کاب 500 در سن 14 روزگی به صورت تصادفی در چهار تیمار قرار گرفتند. به ازای هر تیمار چهار تکرار و در هر تکرار ده قطعه جوجه ی گوشتی قرار گرفت. آزمایش به صورت فاکتوریل، در قالب طرح کاملا تصادفی اجرا شد. فاکتورهای آزمایشی شامل سطح های صفر و mg/kg 100 از نانو مس و سطح های صفر و 1 g/kg از مکمل الیگوساکارید مانان بود. برای اندازه گیری جمعیت فلور میکربی روده از محتویات کلواک پرنده ها نمونه برداری شد. جداسازی اندام های داخلی بدن در پایان آزمایش (روز42 پرورش) انجام شد. نتایج این پژوهش نشان داد، الیگوساکارید مانان اثر معنی داری بر جمعیت باکتری های دستگاه گوارش نداشت. مکمل نانومس به طور معنی داری جمعیت خانواده ی انتروباکتریاسه را در کلواک کاهش داد (05/0 P<)، اما بر جمعیت باکتری های تولید کننده ی لاکتیک اسید اثر معنی داری نشان نداد. وزن اندام های درونی بدن، وزن نهایی بدن و نیز چربی شکمی تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی قرار نگرفتند (05/0 P>).
    کلیدواژگان: مس، جوجه ی گوشتی، فلور میکربی، الیگوساکارید مانان، اندام های داخلی بدن
|
  • Pages 1-10
    In order to study the antibacterial effect of Zataria multflora، Thymus daenensis، Althea officinalis، and Urtica dioica، chicken Escherichia coli (E. coli) isolates sensitive to enrofloxacin (ENR)، Sulfadimidin-trimetoprim (Sul-trim)، Florfenicol (FLO)، Flemequine and Gentamycin were used. After the preparation of extracts from herbal plants، the antibacterial sensitivity of herbal plants with different concentrations (100، 50، 25، 12. 5 and 6. 25%) was assayed by disc diffusion test. Also، propylene glycol as negative control and commercial antibacterial drugs comprising ENR، Sul-trim and FLO as positive control were used and compared with herbal plant extracts for antibacterial sensitivity. The results showed maximum growth inhibitory diameter for E. coli induced following usage of florfenicol، 100% and 50% concentration of Zataria multflora and، Thymus daenensis extracts، respectively. The 50% and 100 % concentrations of Althea officinalis، and Urtica dioica extracts could induce growth inhibitory diameter the same as ENR and Sul-trim. The overall، results showed Zataria multflora، Thymus daenensis، Althea officinalis، and Urtica dioica have degrees of antibacterial effect and these herbal plants can be used as an antibacterial supplement in the treatment of avian colibacillosis. Therefore، the phytochemical analysis for complementary study is necessary.
    Keywords: Zataria multflora, Thymus daenensis, Althea officinalis, Urtica dioica, Escherichia coli, Poultry
  • Pages 11-18
    The purpose of this study is to evaluate humoral immunity response in broiler chickens with mixed Eimeria infection، before and after treating by Salinomycin. The relation between the antibody titer and oocyst shedding was also investigated. Forty Ross 308 chicks were divided into 5 groups including 2 infected groups which had been fed with drug، 2 infected groups without treatment، and one as negative control. One of the infected groups was selected from Mazandaran (denoted as category1) and the other from Hamedan (denoted as category2). The antibody titer was assessed using ELISA test. In treated chickens of category 2، OPG (oocyst per gram) had a more significant difference (P≤ 0/05) than non-treated chickens of the same category. While in category 1، there was no significant difference for this index. The results showed more virulence in category 2 compared to category 1. There was a significant difference of OD (optical density) in the negative control group compared to the other four groups (P≤ 0/05). Both groups fed with oocysts showed stimulation of the immunity system to generate antibody، however its amount was not affected by Salinomycin. The results showed that there is no significant relation between oocyst shedding and antibody titers.
    Keywords: Eimeria, Humoral immunity, Oocyst, Salinomycin, ELISA
  • Pages 19-26
    In this study، serum samples from 188 slaughtered water buffaloes were collected from Ahvaz abattoir during 2010-2011. The collected sera were analyzed by two commercial Elisa kits (IDEXX and ID VET) and NAT method. Seroprevalence of N. caninum in commercial kits IDEXX and ID VET and NAT method were 55. 9%، 66. 5% and 56. 9% respectively، which was significantly higher in ID VET Elisa kit in comparison with IDEXX Elisa Kit and NAT method، but there was no significant difference between IDEXX Elisa Kit and NAT method. Agreement between ID VET Elisa kit and IDEXX Elisa kit and NAT method was weak، and Kappa statistic for these associations were 0. 36 and 0. 26 respectively، but agreement between IDEXX Elisa kit and NAT method was moderate (Kappa statistic = 0. 59). Seroprevalence of neosporosis according to IDEXX Elisa kit in female and male water buffaloes were 59. 7% and 53. 7% respectively. Seroprevalence of neosporosis in water buffaloes with age of 2 years and lower and with age of more than 2 years were 57. 3% and 53. 1% respectively. Relationship between age and sex of water buffaloes and infection with N. caninum was not significant (P>0. 05).
    Keywords: Diagnosis, Neospora caninum, Buffalo
  • Pages 27-38
    Food-borne diseases are one of the major concerns of food and drug administration (FDA) and world health organization (WHO). Up to the present day، more than 250 types of food-borne diseases have been described and bacteria are responsible for two-third of them. Bacterial food poisoning is one of the most common food-associated diseases that are usually related to the consumption of contaminated foods with toxigenic bacteria. Among the bacterial agents responsible for food poisoning، staphylococcus aureus is the most common food poisoning agent worldwide. Milk and dairy products are the most common foods associated to staphylococcal food poisonings. Therefore، this study was considered to investigate the prevalence of enterotoxigenic isolates of Staphylococcus aureus in bovine and sheep bulk tank milk samples of Maku city. In this study، a total of 178 milk samples including bovine (n=92) and sheep (n=86) milk samples were collected. A total of 76 isolates from milk samples was examined for the production of staphylococcal enterotoxins and associated genes using Reverse Passive Latex Agglutination (RPLA) and Multiplex PCR (Polymerase Chain Reaction) respectively. Out of 44 and 32 isolaes from bovine and sheep bulk tank milk samples 19 (43. 1%) and 13 (40. 6%) were enterotoxin producers respectively. SEA، SED and SEC were the most common toxins detected in all isolates. The prevalence of classical enterotoxins and related genes are shown by SET-RPLA and m-PCR corresponded in 91. 1% of all S. aureus isolates، analyzed by both methods. Non-correspondence was observed in two sea positive isolates that were SEA negative، and in one isolates that were SEA and SEC positive only genes for sec were detected. This study indicated a high incidence of enterotoxigenic isolates of staphylococcus aureus in bovine and sheep bulk tank milk samples in Maku city.
    Keywords: Staphylococcus aureus, Enterotoxigenic, Bulk, tank milk, Maku
  • Pages 39-47
    Foot and mouth disease (FMD) caused by FMD virus is the most contagious disease of mammals and has a great potential for causing severe economic loss in susceptible cloven-hoofed animals. According to the absence of reciprocal protection among all the serotypes it is difficult to control FMD through vaccination. Therefore in order to prevent spread of FMDV، antiseptics are considered by world health authorities. This study was designed to investigate the antiviral properties of MgO nanoparticles as a disinfectant. Different concentrations of MgO nanoparticles were prepared in RPMI 1640 media and exposed to cell culture (Iran-Razi-Khedmati Bovine Kidney cell line). Cell toxicity was determined by MTT assay. Different concentrations of FMDV (O serotype) were treated with non cytotoxic concentration of MgO nanoparticles and incubated in 4˚C for 1hour and then added to cell culture. TCID50% (50% Tissue Culture Infectious Dose) of the virus as well as treated viruses was assayed by Reed and Munech method. Based on MTT assay، MgO nanoparticles had not any cytotoxic effect on cell culture in concentrations ≤ 250 µg/ ml. Treatment with MgO nanoparticles reduced the titers of viruses about 103. 5 (3162) fold compared to those of the controls. In conclusion، MgO nanopaticles have environmental antiviral effect on FMDV and could be used as disinfectant agent.
    Keywords: Nanoparticle, MgO, Foot, mouth disease virus
  • Pages 49-58
    Strepococcosis and lactococcosis are economically important zoonotic diseases in aquaculture industry particularly in farmed rainbow trout. The annual loss due to the disease is tens millions USD. Because of the disease occurrence in farmed rainbow trout in Iran، this study was aimed to identify 20 risk factors in 38 trout farm in Fars (16 farms) and Lorestan (22 farms) provinces. Infected fish were sampled for the confirmation of the disease occurrence by bacteriological and molecular methods. The obtained results showed that there was a closed correlation between the presence of the risk factors (90%) and clinical signs (100%) of the disease. Also، bacteriological and molecular diagnosis methods، confirmed that the disease occurrence in 30 trout farms (15 fish farms in Lorestan and 15 fish farms in Fars) were involved in clinical farm of diseases. The results of this study also showed that the number of fish farms infected with Lactococcus garvieae was higher than Streptococcus iniae. Also، presence of both risk factors and clinical signs of the disease were significant in the trout farms of Fars and Lorestan provinces.
    Keywords: Streptococcosis, Lactococcosis, Risk factors, Fars, Lorestan
  • Pages 59-67
    Lactoperoxidase is an enzyme of the oxidoreductase family. Lactoperoxidase is an important antimicrobial agent. Applications of lactoperoxidase are being found as a preservative in food and cosmetics. Immobilized LPO provides several significant benefits such as، easily separated from the reaction products، reducing production costs by efficient recycling and control of the process. Camel lactoperoxidase (LPO) was purified using CM sephadex C-50 ion-exchange chromatography، and sephadex G-100 gel filtration from camel milk. The activity of LPO was measured by using TMB (3، 3، 5، 5-tetramethylbenzidine) as a choromogenic substrate at pH6. 0. Purification degree was controlled with SDS-PAGE. The number of bacteria were found by spread plate technique and used 10 -6 dilution per ml for accomplishment of tests. According to statistical manner 3 test groups and one control group by four replications with equal conditions were formed for each bacterium. Test groups include 2 reagent groups (H2O2، tiocyanate) and one group containing H2O2 and tiocyanate together and one complete system {H2O2 (0. 03Mm)، tiocyanate (1Mm)، LPO (0. 02µg/ml)}. The numbers of bacteria were counted at 0، 60 and 360 mints by using spread plate technique. According to two-way variance analysis، significant results were shown between the effects of complete system and other for antibacterial activity (P<0. 0001). The results shown 46% reduced of colony form unit for Pseudomonas aeru ginosa and 100% reduced of colony form unit for Clostridium septicum after 360 Minutes. As a result، Lactoperoxidas enzyme was extracted from Camel Milk shown significantly anti-bacterial activity on Pseudomonas aeru ginosa and Clostridium septicum.
    Keywords: Lactoperoxidase, Pseudomonas aeru¬ginosa, Clostridium septicum
  • Pages 69-77
    This study was undertaken to determine the influence nano oxide copper and mannan oligosaccharide supplementation on intestinal microflora and weight of internal body organs in broiler chicks. One hundred-sixty of Cobb-500 broiler chicks at 14 days of age were randomly assigned to four treatments. For each treatment، four replicates (10 chicks per replicate) were considered. Experiment was conducted as a factorial model in a completely randomized design. Experimental factors were: 0 and 100 mg/kg of copper levels and 0 and 1 g/kg mannan oligosaccharide. To measure of intestinal microflora from cloaca contents were sampled. Separation of internal body organs at the end of the experiment (42 day) was performed. Mannan oligosaccharide did not have any significant effect on the population of lactic acid producing bacteria and Enterobacteriaceae. Nano copper significantly reduced population of Enterobacteriaceae in cloaca (P<0. 05)، but do not show any significant effect on population of lactic acid producing bacteria. Weight of internal body organs، final body weight and abdominal fat were not affected by treatments (P>0. 05).
    Keywords: Copper, Broiler Chick, Microflora, Mannan oligosaccharide, Internal body organs