فهرست مطالب

انتظار موعود - سال چهاردهم شماره 44 (بهار 1393)

فصلنامه انتظار موعود
سال چهاردهم شماره 44 (بهار 1393)

  • بهای روی جلد: 40,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1393/02/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • رضا شجاعی مهر*، نجف لک زایی صفحه 7
    آموزه مهدویت و فرهنگ انتظار، از مهم ترین سویه های فعال سازی اسلام سیاسی بوده و هست. این آموزه به عنوان یکی از سیاسی ترین گزاره های اعتقادی اسلام، در شکل دهی به هیجانات و التهابات اجتماعی، در مفصل بندی های سیاسی جوامع اسلامی نقش آفرین بوده است. انتظار ظهور مهدی ، همواره زمینه ای برای بروز جنبش های مقاومت گرا در طول تاریخ پر فراز و نشیب اسلام بوده است. ماهیت انقلابی و تهاجمی این آموزه، آن را از سایر گزاره های دینی متمایز گردانیده است. ترکیب این اندیشه با سیاست و ایدئولوژیزه شدن آن، ماهیت غیر خنثی و انفجاری آن را آشکار می سازد. سیاست مداران غربی به این باور دست یافته اند که پدیده مهدی گرایی و آرزومندی پرچم داری تهیدستان جهان از سوی منجی موعود و ترکیب این آموزه در معادلات سیاسی و بین المللی را نباید پدیده ای اتفاقی و سطحی انگاشت. از این رو با تکنیک سازی و تولید استراتژی هایی، درصدد حذف و تقلیل برد اندیشه موعود گرایی اسلامی برآمده اند. تبیین و واکاوی این استراتژی ها، رسالت اصلی این نگارش است.
    کلیدواژگان: غرب، استراتژی، مهدویت، آرماگدونیسم
  • اکبر ساجدی*، سید ضیاءالدین علیا نسب صفحه 33
    دعای فرج: «الهی عظم البلاء...»، از دعاهای معروف شیعیان است. این دعا غالبا در مواقع گرفتاری خوانده می شود و مضامین پرمحتوای آن از ارتباط تنگاتنگ دعاکننده با معصومان و به ویژه ارتباط با حضرت ولی عصر حکایت دارد. نکته مهمی که در دعای مزبور وجود دارد، درخواست کارهایی از معصومان است که به خداوند مختص است؛ درخواست اموری از معصومان، مثل «نصرت» و «کفایت». با عنایت به تاکید قرآن بر حصر صفات مزبور در خداوند باعث شده که توهم شرک آمیز بودن این دعا تقویت شود. بر اساس پژوهش و تحقیق، معلوم گردید دعای فرج، هر چند از قرن ششم به بعد مورد توجه قرار گرفته است؛ به لحاظ محتوایی با اصول توحیدی و اعتقادات اصیل اسلامی کاملا هماهنگ است؛ در نتیجه ضعف سندی دعا با قوت محتوایی آن جبران می شود. در حقیقت منشا شبهه شرک آمیز بودن دعا، نادیده گرفتن اموری است که با دلایل محکمی اثبات شده است. از جمله آن امور می توان به «جایگاه و شان نبی مکرم و اهل بیت طاهرین»، «ولایت تکوینی ایشان» و «نظام اسباب و مسببات حاکم بر عالم» اشاره کرد. از نوآوری های پژوهش حاضر می توان به دسته بندی فقرات دعا اشاره کرد که هر دسته مستقلا با معیارهای پیش گفته مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا سازگاری دعای مزبور با مبانی دینی اثبات شده است.
    کلیدواژگان: دعای فرج، دعای عظم البلاء، امام زمان(عج)، توحید، شرک
  • حسن ملایی* صفحه 63
    کارآمدترین ایده قابل طرح درباره سبک زندگی اسلامی و عملی کردن آن، شیوه ای از زندگی اسلامی است که بر محور انتظار حضرت مهدی موعود شکل گرفته و از آن به «سبک زندگی منتظرانه» تعبیر می شود؛ اما اثبات این مطلب، پیش از هر چیز، به تبیین مفهومی نیاز دارد. این نوشتار با روشی توصیفی- تحلیلی، در بررسی چیستی سبک زندگی منتظرانه، با هدف جایگاه شناسی این سبک در زمینه سازی ظهور سامان یافته و مهم ترین شاخصه سبک زندگی منتظرانه را «ماهیت جهادی» آن می داند. از این رو و برای رسیدن به این مقصود، مفاهیم وابسته به آن، نظیر سبک، زندگی، اصطلاح سبک زندگی، انتظار و سرانجام جهاد را با روش کتابخانه ای بررسی کرده است.
    کلیدواژگان: مهدویت، سبک زندگی، امام زمان، سبک زندگی مهدوی، زمینه سازی ظهور، انتظار، منتظر
  • روح الله شاکری زواردهی*، نرجس خاتون پاشایی صفحه 89
    نمادهایی در میان ملل مختلف وجود دارند که در عین تفاوت، دارای دیدگاه ها و آرمان های مشترک هستند؛ مثل نجات بخشی، ظلم ستیزی، گسترش و عدالت و ظهور و بروز منجی در اوج ناامیدی؛ که در ادبیات ملت ها به عنوان اسطوره یاد شده اند. نوشتار پیش رو، تلاشی است در برابر دغدغه های مهم بشر، نظیر این که اسطوره در نگاه اسطوره شناسان به چه معناست؟ آیا بین اسطوره ها و آموزه های وحیانی تعارضی است؟ آیا از این نمادها می توان پیامی عمومی و فطری از ملل مختلف بدون درنظر گرفتن رنگ، نژاد، طبقه اجتماعی و غیره ارائه داد؟ به نظر می رسد پیام مشترک در همه این نمادهاو اساطیر وجود یک منجی نجات بخش در تاریک ترین و ظلمانی ترین بخش تاریخ ملت ها؛ به ویژه در آخرالزمان است.
    هدف این نوشتار اثبات این فرضیه است که اسطوره های نجات، نماد موعودخواهی ملت ها است. نکته مهم این که در صورت اثبات این امر، می توان آن را در کنار دیدگاه ادیان، به عنوان یکی از مویدات منجی خواهی بشر اثبات کرد.
    کلیدواژگان: قرآن، موعودخواهی، مهدویت، ملل، اسطوره ها، نمادها
  • محمد شهبازیان*، نعمت الله صفری فروشانی صفحه 109
    کتاب «نور الانوار» یکی از مجموعه کتاب هایی است که در دوران قاجاریه و از سوی یکی از روحانیون مقیم تهران نگارش شده است. این کتاب در مورد امام مهدی نگارش گردیده و یکی از منابع اصلی کتاب های پس از خود در این موضوع مانند مظهر الانوار شیخ ابوالحسن مرندی، علائم ظهور ناظم الاسلام کرمانی و وقایع الظهور عباسعلی گورتانی بوده است. در کنار وجوه قوت این کتاب، مطالبی در مورد نشانه های ظهور درج شده که بدون سند بوده و از اقوال شاذ و برداشت های اشتباه نشات گرفته است. از این رو، لازم است با بررسی و ریشه یابی مطالب این کتاب، برخی از انحراف برداشت ها و نقل در فضای مهدویت را که امروزه در میان عموم جامعه وجود دارد، اصلاح کنیم.روش این مقاله توصیفی تحلیلی بوده و هدف آن بررسی سندی و دلالی دیدگاه های این فرد در زمینه نشانه های ظهور است.
    کلیدواژگان: کتاب نور الانوار، علی اصغر بروجردی، نشانه های ظهور، قاجاریه
  • مسلم کامیاب*، امیر محسن عرفان صفحه 137

    پیدایش مدعیان دروغین مهدویت از چالش های مهم امامیه در روزگار غیبت صغرا بوده است. «احمد بن هلال عبرتائی»، از جمله مدعیان شناخته شده در این روزگار است. در این پژوهه با هدف بررسی ادعاهای دروغین وکالت در روزگار غیبت صغرا، طرح ادعای دروغین احمد بن هلال عبرتائی بیان گردیده است. این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی سامان یافته و برحسب هدف تحقیق از نوع اکتشافی و به لحاظ نوع داده های مورد استفاده، یک تحقیق کیفی است.
    همچنین سعی شده است ضمن طرح زیست نامه احمد بن هلال عبرتائی، به عوامل پیدایش چنین ادعایی از سوی وی اشاره شود. رفتارشناسی امام عصر در تقابل با او، از جمله مباحث طرح شده در این پژوهه است. در پایان نیز به بازکاوی شخصیت رجالی احمدبن هلال عبرتائی می پردازیم. بحث پایانی نیز به انبوه روایات نقل شده از وی اختصاص دارد. به دلیل برخورد قاطع امام عصر با او، ادعای وی پیروان چندانی به خود جذب نکرد. البته مرگ وی در همان سال ادعای دروغین در این زمینه بی تاثیر نبوده است.

    کلیدواژگان: مدعیان دروغین، نیابت خاصه، سازمان وکالت، احمدبن هلال عبرتائی، غیبت صغرا
|
  • Reza Shojaiemehr*, Najaf Lak Zaie Page 7
    Messianic teaching and culture of waiting were and are the most important strains of activating political Islam. This doctrine as one of the most political Islamic beliefs has played an important role in shaping the social emotions and agitations and political configuration of Islamic communities. Expecting the appearance of Imam Mahdi has always been the basis for the emergence of resistance-oriented movements in all along the ups and downs of history of Islam. The revolutionary and aggressive nature of this doctrine has made it distinct from other religious items. The combination of this thought with politics and the idealization of this doctrinereveal the non-neutral and explosive nature of the Messianic doctrine. Western politics have believed that they should not assume the phenomenon of Messianic orientation and the willingness of world’s poor people to be leaded by Imam Mahdi and the combination of this doctrine in political and international equations to be casual and superficial. Thus, they have tended to eliminate and reduce the range of Islamic messiah-oriented thought using the production of techniques and strategies. The main aim of this writing is to explain and analyze these strategies.
    Keywords: west, strategy, Messianism, Armageddonism
  • Akbar Sajedee*, Seyyed Zyaeddeenolia Nasab Page 33
    The Faraj dua, “ElāhiAzomal-Balā”, is one of the famous Shia prayers. The prayer is often called in the times of trouble and its rich content indicates the close connection between the worshiper and the Infallibles specially Imam Mahdi. One important point in the above-mentioned prayer is asking for doings which belong exclusively to God, like “victory” and “sufficiency” from the Infallibles. Considering the great emphasis of Quran on the restriction of such attributes to God only has strengthened this idea that this prayer is blasphemous. According to the research, it has become clear although the Faraj dua has been taken into consideration from the sixth century onward; it is aligned with the principles of monotheism and genuine Islamic beliefs in terms of content. As the result, the dua’s lack of evidence is compensated with its strong content. In fact, the origin of being a blasphemous prayer is in ignoring the matters which have been proven with strong reasons. Among these matters, we can point to “the status and dignity of the holy Prophet and his pure Household”, “his existential guidance”, and “the system of causes and means governing the world”. Among the innovation of this research we can point to the classification of dua’s entries each of which is investigated independently with the aforementioned criteria and finally, the consistency of the above-mentioned prayer with religious basis is approved.
    Keywords: Faraj Duā Azomal, BalāDuā Imam of the Time, Divine Oneness, idolatry
  • Hasan Mollaie Page 63
    The most efficient and offerable idea in Islamic lifestyle which is practical, is a way of Islamic life that is formed around the axis of waiting for the promised Mahdi which is referred to as “awaiting-Messiah lifestyle”, but to prove it, before anything, we need to clarify its concept. The present paper with a descriptive-analytic method to investigate the nature of awaiting-messiah lifestyle is based on the aim to recognize the position of this type of lifestyle in paving the way for the appearance (of messiah) and believes the most important factor in the awaiting lifestyle is its “Jihadi nature”. Thus, in order to achieve this purpose, we investigate the concepts related to it such as style, life, lifestyle, awaiting and finally Jihad with a library method.
    Keywords: Messianism, lifestyle, Imam of the Time, messianic lifestyle, paving the way for the appearance, awaiting, expectant
  • Rouhollah Shakerie Zavardehi*, Narjeskhatoun Pashaie Page 89
    There are symbols among various nations which in spite of their differences have common views and aspirations, such as salvation, fight against oppression,and spread of justice and appearance of a Messiah in total despair which has been mentioned as the myth in the nations’ literature. The present paper is an attempt for humans’ major concern that what is myth in the view of mythologists? Is there any conflict between the myths and the Divine teachings? Can we present a public and instinctive message based on these myths from various nations regardless of their color, race, social class, etc.? It seems the common message in all these symbols and myths is the presence of a saving savior in the darkest and most obscure part of nations’ history, especially in the Apocalypse. The purpose of this paper is to prove the hypothesis that the “myths of salvation” are the symbol of demanding aMessiah for the nations. The important point is in the case of being proven, it can be presented as one of the endorsements of humans’ demand for a messiah alongside the religions’ view.
    Keywords: Quran_demanding a Messiah_Messianism_nations_myths_symbols
  • Mohammad Shahbaziyan*, Nematollah Safarie Foroushanie Page 109
    The book of “Nour-Al-Anwār” is one of the books written at Qajar era and by a clergyman in Tehran. The book is about Imam Mahdi and one of the main sources for the books of this subject such as “Mazhar-Al-Anwar” by SheykhAbolhasanMarandie, “The Signs of Appearance” by Nazem-Al-Islam Kermānie, and “Waghaye-Al-Zohour” by Abbas-Ali Gourtānie. Beside the strong aspects of the book, there are topics about the signs of appearance written which have no evidence and are originated from the uncommon sayings and wrong perceptions. Thus, it is necessary to correct some of the perceptions’ deviation and their narrations in messianic space which are currently present in the general public. The research follows a descriptive-analytic method and its aim is to investigate the documentaries and reasons of his views (Ali AsgharBoroujerdie) in the field of messianic signs.
    Keywords: the book of “Nour, Al, Anwar”, Ali AsgharBoroujerdie, appearance signs, Qajar
  • Moslem Kamyab*, Amir Mohsen Erfan Page 137

    The emergence of the false messianic claimants was the major challenge of Imamites at the time of minor Occultation. “Ahmad Ibn HelālAbartāie” was one of the well-known false claimants at that period. The present research with an aim to investigate the false claims of deputyship of Imam Mahdi at the minor Occultation explains the false claims of Ahmad Ibn HelālAbartāie. This paper is organized on the basis of descriptive-analytic method and based on the research’s aim, it is an explanatory research and in terms of data used, it is exploratory-qualitative. Moreover, while we present the biography of Ahmad Ibn HelālAbartāie, we point to the reasons that caused the emergence of such claims by him. The Imam Mahdi’s ethology in confrontation with him is among the issues raised in this study. At the end, we explore Ahmad Ibn HelālAbartāie’s dignity’s character. The ending discussion is devoted to the mass of traditions transmitted from him. Due to Imam Mahdi’s decisive encounter with him, his claims did not attract enough followers to itself. However, that he died in the same year as of his false claims has affected this area.

    Keywords: false claimants, special deputyship, advocacy organization, Ahmad Ibn HelalAbartaaee, minor Occultation