فهرست مطالب

سراج منیر - پیاپی 15 (تابستان 1393)

فصلنامه سراج منیر
پیاپی 15 (تابستان 1393)

  • 170 صفحه، بهای روی جلد: 36,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1393/05/14
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدکاظم شاکر، نانسی ساکی صفحه 7
    مساله تثبیت نهایی متن قرآن در چند دهه اخیر از سوی برخی قرآن پژوهان غربی، موسوم به تجدیدنظرطلبان، مورد نقد و نظر قرار گرفته است. این گروه که در راس آنها جان ونزبرو، نویسنده کتاب چالش برانگیز «مطالعات قرآنی»، و شاگردانش هستند، تمامی اسناد و منابع مسلمانان در تعیین تاریخ دقیق تثبیت متن قرآن را با دیده ای تردیدآمیز مورد تجدید نظر قرار داده اند. یکی از این منابع، روایات اسلامی است که از منظر خاورشناسان سنتی همچون نولدکه و شوالی، سند تاریخی و نقش تعیین کننده ای در حل این مساله داشته است. در مقابل، موافقان تجدیدنظر این روایات را از اساس فاقد اعتبار دانسته اند و چالشی بر سر راه شناخت منابع اسلام و مهم ترین آنها قرآن کریم پدید آوردند. در سال های اخیر برخی از اسلام پژوهان غربی و در راس آنها، هارالد موتسکی، با نقد دیدگاه تجدیدنظرطلبان همین روایات را سند تاریخی معتبری به شمار آورده اند. هارالد موتسکی با نقد دیدگاه های اسلاف و اقرآن خود، با تاریخ گذاری روایات جمع و تدوین قرآن، زمان ثبت متن این روایات را به ربع سوم سده اول رساند که حکایت از تثبیت متن قرآن بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) دارد. در این مقاله، ضمن توصیف روش ایشان در تاریخ گذاری روایات جمع قرآن، به تکمیل نتایج حاصل از این روایات در تثبیت متن قرآن پرداخته، سپس با بررسی شواهد روایی دیگری، نتایج حاصله از تاریخ گذاری در فاصله زمانی بین ربع سوم سده اول هجری تقویت شده است.
    کلیدواژگان: تاریخ گذاری روایات، خاورشناسان، تحلیل اسناد، تثبیت متن قرآن، اصالت قرآن، تاریخ قرآن، روایات جمع قرآن، روایات ترتیب نزول، تحلیل اسنادی متنی
  • محمدحسین بیات صفحه 37
    تبعیت و اطاعت بی چون و چرا از پیامبر اکرم(ص)، امری شرعی و عقلی می باشد، چون اگر بنا باشد که هر کس طبق سلیقه خویش عمل نماید و هر جا که سخنان پیامبر(ص) موافق امیال نفسانی و دنیایی وی بود، طبق آن عمل کند و اگر در مواردی که کلام رسول اکرم(ص)، وفق مرادش نبود، بدان توجه ننماید و در پی مخالفت برآید، بی شک چنین کسی پیرو شریعت مقدس اسلام نباشد، گرچه به ظاهر خود را مومن قلمداد نماید. در واقع، چنین انسانی منافق یا جاهل به حقیقت دین می باشد که در هر دو صورت، خارج از زمره مومنان است. جاهل را باید متنبه نمود و از فتنه گری منافق باید دوری جست و در صورت امکان، باید او را به مومنان معرفی کرد و آگاهی داد. این جستار در پی آنست که به اختصار و با استناد به آیات و روایات، وجوب اطاعت پیامبر اکرم(ص) و دیگر معصومان، علیهم السلام، و حرمت مخالفت با اقوال و اعمال آن حضرات را در حدود یک مقاله بیان نماید و آثار و عواقب آزار و مخالفت با آنان را به رشته تحریر کشد.
    کلیدواژگان: آیات، روایات، اطاعت پیامبر، مخالفت پیامبر، آزار پیامبر، اوامر الهی، نواهی الهی
  • صمد عبداللهی عابد، جمشید بیات صفحه 63
    در این نوشتار، روایات عصمت که در کتب معتبر حدیثی شیعه، همچون «الکافی، معانی الاخبار، الخصال و کفای هالاثر» وجود دارند، مورد بررسی سندی متنی قرار گرفته است و مشخص شده که مهم ترین مستند عصمت امامان (ع)، وجود نصوص قرآنی و روایاتی است که در میان امامیه بر آنها اتفاق نظر وجود دارد. هدف اصلی مقاله حاضر بررسی روایاتی است که لفظ «عصمت» در آنها به کار رفته است و با بررسی انجام گرفته، این روایات حدودا 47 حدیث می باشد که با حذف احادیث تکراری، نزدیک به 15 حدیث می باشد. در حالت کلی می توان گفت وضعیت راویان بر مبنای آراء رجالیون شیعه بررسی گردید و معلوم شد که در بیشتر سلسله سند روایات عصمت، افراد موثق قرار گرفته اند. البته اندکی از آنان نیز بر طبق گفته های رجالیون موثق نیستند، ولی درصدی از این راویان مجهول، افرادی هستند که در سلسله سند روایات «کامل الزیارات» قرار گرفته اند و از آنجا که ابن قولویه، در مقدمه این کتاب، همه راویان این کتاب را ثقه معرفی کرده، می توان برای این افراد درجه ای از وثاقت قائل شد. در بین این روایات، اکثر آنها از نوع احادیث معنعن هستند که شامل احادیث صحیح، حسن و موثق می باشند. بررسی محتوایی این روایات بیانگر آن است که محور غالب این احادیث، فضایل و صفاتی است که یک فرد معصوم ضرورت دارد که داشته باشد؛ از جمله این صفات: معصوم بودن از گناهان، امین خدا بودن، مطهر از ذنوب و عیوب و... و با بررسی های انجام شده ثابت شده که این صفات مختص امامان معصوم (اهل بیت) پیامبر (ص) هستند که از سوی خداوند معصوم می باشند.
    کلیدواژگان: امام، عصمت، روایت، اهل بیت (ع)، متن، سند
  • بهزاد سعیدی رضوی صفحه 89
    شناخت زمین و وقایع آن به گونه ای گسترده است که این مقوله را تا حد معرفی یک علم مستقل به نام زمین شناسی (Geology) ارتقا داده است و ذهن هر انسان را به این معطوف می دارد که چگونه در قرآن، معجزه پیامبر(ص)و نهج البلاغه حضرت علی(ع) در زمان های کهن این مطالب دقیق علمی شناخته و بیان شده است. این بدان معنی است که قرآن مطابق سطح دانش و درک موضوعات علمی در زمان نزول، به بیان مطالب علمی پرداخته است. در این مقاله با بهره گیری از آیات قرآن کریم و سخنان گهربار حضرت علی(ع)به بررسی علوم موجود در این متون در مورد پیدایش، شکل، حرکت، موجودات و پایان کره زمین و... و نهایتا مقایسه آنها با علم روز زمین شناسی پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: زمین شناسی، قرآن، نهج البلاغه، حضرت علی (ع)، پیامبر (ص)
  • حسام الدین خلعتبری، مهری رحمانی صفحه 105
    «سحر»در لغت به معنی هر کاری یا چیزی است که ماخذ آن مخفی و پنهان باشد، ولی در عرف عام غالبا به همان کارهای خارق العاده ای می گویند که با استفاد از وسایل مختلف انجام می شود.سحر امری آموختنی است و منشاء آن ابلیس است، لذاکسانی که از سحر استفاده می کنند، با شیاطین در ارتباط هستند.باتوجه به تصریح خداوند در آیات قرآن در باب مساله سحر، می توان به این نتیجه رسید که برخی از شعبه های سحر از امور واقعی است، ولی اسلام،رفتن به سوی این امور و استفاده از آن را به شدت نهی می کند. همانگونه که در دین یهود نیز سحر مورد نهی فراوان قرار گرفته، هرچند که قوم یهود بسیار مرتکب این گناه می شوند. البته یادگیری سحر به طور کل حرام نیست و مردان خاص خود را می طلبد (؛ زیرا درغیر این صورت، آثار مخرب فردی و اجتماعی یا حتی خانوادگی به بار می آورد).در این تحقیق، پس از بررسی معنای لغوی و اصطلاحی سحر و واژه های مرتبط با آن، سحر از دیدگاه اسلام و یهود مورد توجه قرار می گیرد و سعی خواهد شد ضمن بیان شعبه های مختلف آن، موارد واقعی از غیرواقعی بازشناسی شود و مصادیق و نیز حکم آن از منظر اسلام و تورات تبیین شود.
    کلیدواژگان: سحر، ساحر، اسلام، قرآن، تورات، یهود
  • محمد شعبان پور، فرشته کویینی صفحه 133
    نقادی و نقدپذیری در جامعه اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. انتقاد صحیح موجب شناخت نقاط قوت و ضعف می شود و از این طریق به پیشرفت و اصلاح امور می انجامد. برای اینکه هدف اصلی نقد که تکامل و اصلاح فرد و جامعه است و مورد تاکید دین اسلام نیز می باشد، محقق شود، لازم است نقد مبتنی بر اصول و روش های صحیح انجام شود. بهترین راه برای دست یافتن به اصول و روش های صحیح نقد که مورد پذیرش دین اسلام نیز باشد، استفاده از متون دینی یعنی قرآن مجید و کلام معصومان، علیهم السلام، است. با بررسی انتقادهایی که در قرآن مجید و نهج البلاغه صورت گرفته، می توانیم به اصول و روش های نقد صحیح و سازنده پی ببریم.
    کلیدواژگان: نقد، انتقاد، اصول نقد، روش های نقد، نقد در قرآن، نقد در نهج البلاغه، نقد در بیانات مقام معظم رهبری
|
  • Mohammad Kazem Shaker, Nancy Saki Page 7
    The issue of the finalization of Quran’s text in the past few decades, from the viewpoint of western Quran scholars known as revisionists, has been criticized. This group, with John Wensbrough as their head, the author of Quran Studies, and his students, have skeptically reviewed all the documents and sources of Muslims that are used in the finalization of the text of Quran. One of these sources is the Islamic narratives which, in the eyes of traditional orientalists such as Noldke and Shwaly, are historical documents with a pivotal role in solving this issue. On the other side, proponents of revision consider these narratives invalid and have created a challenge in the path of Islamic sources, the most important of them being the Quran. In recent years, some western Islam scholars, with their pioneer being Harold Mutsky, have regarded these narratives as valid historical documents by criticizing the viewpoint of revisionists. Harold Mutsky, by criticizing the views of his predecessors and contemporaries, by dating the narratives and collecting and codifying the Quran, has determined the finalization of Quran’s text to be the third quarter of the first century, which shows the finalization of Quran to be after the passing of the Prophet (pbuh). In this paper, in addition to describing his method his dating and codifying the Quran, we have complemented the results of these narratives in finalization of Quran’s text. Afterwards, by considering other narrative evidences, the results of dating during the third quarter of the first century has been reinforced.
    Keywords: dating the narratives, orientalists, document analysis, finalization of Quran's text, originality of Quran, history of Quran, collective narratives of Quran, the order of presence narratives, document, based textual analysis
  • Mohammad Hossein Bayat Page 37
    Unconditional following of the Holy Prophet Mohammed (pbuh) is a sharia and intellectual matter, as a person, regardless of apparently considering himself as a believer, he is indeed not so if he acts based on his own liking or act according to the sayings of the Prophet (pbuh) whenever they are in accordance with his worldly tendencies or oppose the Prophet (pbuh) in case his sayings are not to his liking. In fact, such a person is either a dissenter or negligent regarding the truth of religion. Either way, he is not of or among the believers. A negligent person should be made aware and a dissenter should be avoided and, if possible, made known to the believers. Based on Quran verses and narratives, this work aims to investigate the necessity of following Prophet Mohammed (pbuh) and other infallibles, explain the matter of opposing these individuals of higher positions, and write about the effects and consequences of harming them.
    Keywords: verses, narratives, following the Prophet, opposing the Prophet, harming the Prophet, divine orders, divine forbiddings
  • Samad Abdollahi Abed, Jamshid Bayat Page 63
    In this article, the infallibility narratives in Shia valid hadith books, such as "al-Kafi, Maniyalakhbar, Alkhesal and Kafayatalasar" have been under textual and evidence-based studies and it has been specified that the most important document proving Imams’ (pbut) infallibility, is the texts of the Quran and those hadiths upon which there are consensus among the Imamiye. The main objective of this paper is to study the narratives in which the term “infallibility" was used and according to the survey, such narratives are about 47 Hadith and with eliminating duplicates, they are nearly 15 Hadith. In general, the narrator was investigated by Shieh scholars vote and it was found that most of the chain of infallibility narrations, are authoritative people. Of course some of them are not reliable, according to scholars, but a percentage of the unknown narrators, are those in the chain of tradition "Kalaamalzyarat" and since Ibn Quluyeh, in the preface to this book, has introduced all the book's narrators as reliable, a degree of reliability can be defined for the individuals. Among these narratives, most of them are Moanan Hadiths which include authentic and reliable hadiths. Checking the content of the narratives suggest that the prevailing traditions, virtues and attributes that a person needs to be infallible, from among these traits innocent, faithful to God, clearance of sins and imperfections. Checking the content of the narratives suggest that the prevailing traditions are the virtues and attributes that a person needs to be infallible, including infallibility from sin, being a confidante of God, being clean from sin and imperfection etc. Based on the investigations, it has been shown that these attributes belong to the imams and the prophet who are infallible from God.
    Keywords: Imam, infallibility, narrative, Ahlul Bayt, Text, document
  • Behzad Saeedi Razavi* Page 89
    Understanding the earth and its related issues is so diverse that has created an independent science called geology, and makes the mind of any person curious as to how these issues have been precisely known and explained in the Quran, Prophet Mohammed (pbuh)’s miracle and Imam Ali (pbuh)’s Nahj’albalaghah. This means that the Quran, at the time of its presence, has explained scientific issues based on the available scientific capacity [of the people]. This paper, using Quran verses and the valuable saying of Imam Ali (pbuh), has reviewed the available sciences in this text regarding the creation, shape, movement, creatures, end etc. of the earth and has finally made a comparison between these texts and present geology.
    Keywords: geology, Quran, Nahjalbalaghah, Imam Ali (pbuh), Prophet Mohammed (pbuh)
  • Hesamodin Khalatbari, Mehri Rahmani Page 105
    Magic is literally anything or any work whose source is secret and hidden, but in laymen’s term, it is often referred to the fantastic works done by various means. Magic is learnable and its origins is of the devil, so those who use magic are associated with demons. According to God’s emphasis in the Quran, it can be concluded that some of the branches of magic is real. Islam, however, strongly discourages going into these matters and using them, as is the case with Judaism in which magic is also considerably forbidden, although Jewish people have committed this sin greatly. Of course, learning magic is not forbidden on its own and requires its own individuals (because, otherwise, it would lead to personal and social or even family problems). In this study, after reviewing the literal meaning of the term magic and the words associated with it, magic is studied from the viewpoints of of Islam and Judaism. Also, it has been tried to study the expression of its subsidiaries, and distinguish examples of actual cases from false recognitions and review the rulings of Islam and the Bible around this issue.
    Keywords: magic, magician, Islam, Quran, Torah, Judaism
  • Mohammad Shabanpour, Fereshteh Kouyini Page 133
    Criticism and its acceptance has a special place in the Islamic community. Correct criticism causes a recognition of strengths and weaknesses and leads the way to progress and reform. To realize the main target of criticism which is the development and modification of the individual and society, as stressed by Islam, it is necessary to conduct a criticism based on correct principles and procedures. The best way to achieve the principles and procedures of criticism, acceptable by Islam, is using religious texts, that is the Quran and the words of the infallibles (pbut). By examining the criticisms that have been made in the Quran and Nahj’albalaghah, we can understand the principles and methods of right and constructive criticism.
    Keywords: criticism, principles of criticism, methods of criticism, criticism in the Quran, criticism in Nahjalbalaghah, criticism in the statements of the Supreme Leader