فهرست مطالب

نشریه مطالعات مدیریت گردشگری
پیاپی 25 (بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/02/16
  • تعداد عناوین: 6
|
  • نادر مظلومی، سید حسین جلالی* صفحات 1-26

    سیاست گذاری گردشگری، در قالب اسناد توسعه ی گردشگری و برنامه های جامع ملی و منطقه ای، ابزاری مهم برای توسعهی استراتژیک این صنعت به شمار میآید. بااین وجود، چالش های اجرایی اغلب مانع از تحقق اهداف تصریح شده در استراتژی های صنعت گردشگری میگردد. پژوهش حاضر باهدف ارزیابی و رتبه بندی موانع پیاده سازی استراتژی در صنعت گردشگری در قالب یک پژوهش کاربردی و پیمایشی تعریف شده است. برای دستیابی بدین هدف، پس از بررسی پیشینه ی تحقیقاتی و بهره گیری از نظرات خبرگان، شانزده عامل به عنوان موانع پیاده سازی استراتژی در صنعت گردشگری موردنظر قرار گرفت و پرسشنامهی پژوهش برحسب موانع شناسایی شده در اختیار گروهی از مشاوران و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیله ای آماری به وسیله ی روش تاپسیس فازی نشان میدهد تخصیص غیر بهینه ی منابع، سیاستهای مبهم اجرایی، نظام ارتباطات ناکارآمد و نیز زیرساختهای فیزیکی و تسهیلات اقامتی نامناسب مهم ترین موانع پیاده سازی استراتژی و سیاست های صنعت گردشگری هستند.

    کلیدواژگان: سیاست گذاری گردشگری، استراتژی در صنعت گردشگری، پیاده سازی استراتژی
  • زهره دهدشتی، سجاد خانی*، امین اجلی صفحه 27

    یکی از عوامل اصلی در بازاریابی توریسم، جذب گردشگران به منطقه موردنظر از طریق تبلیغات و تبلیغات دهان به دهان (شفاهی) است. ازآنجاکه مصرف کنندگان بسیاری از محصولات، به ویژه در حوزه خدمات نمی توانند قبل از بازدید و به اصطلاح مصرف مورد ارزیابی قرارداد، ازاین رو لزوم توجه به نقش تبلیغات و تبلیغات شفاهی در بهبود و ارتقا ارزش ویژه برند مقصد گردشگری، از عوامل موثر در جذب و حفظ گردشگران به منطقه گردشگری است و باید به عنوان یک عامل اساسی در بازاریابی گردشگری موردتوجه قرار گیرد. تحقیق حاضر از نوع پیمایشی بوده و به منظور جمعآوری داده های تحقیق، از پرسشنامه ای که به طور ترکیبی از منابع مختلف موجود در ادبیات تحقیق، طراحی شده است. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق، نمونه 483 نفری از گردشگران بالقوه شهر اصفهان انتخاب گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده ها نیز از آزمون های مدلسازی معادلات ساختاری (SEM)، تحلیل عاملی تاییدی (CFA) و دو بسته نرمافزاری SPSS و LISREL به کار گرفته شدند. شفاهی و تجربه مشتری در سطح اطمینان 99 درصد تاثیر معنی داری بر تصویر برند مقصد دارند. همچنین تبلیغات و تبلیغات شفاهی در سطح اطمینان 99 درصد تاثیر معنی داری بر تجربه مشتری دارند و تجربه مشتری در سطح اطمینان 99 درصد بر ارزش ویژه برند تاثیر معنی داری دارد و نهایتا تصویر برند در سطح اطمینان 99 درصد بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری تاثیر معنادار داشته است.

    کلیدواژگان: تبلیغات، تبلیغات شفاهی، تصویر برند مقصد، تجربه مشتری، ارزش ویژه برند مقصد
  • امیر صابری، علیرضا صالحی کارونیان، زینب صالحی کارونیان صفحه 63
    اکوتوریسم در یک تعریف کلی عبارت است از گسترش توریسم طبیعت بر مبنای مسئولیت پذیری در برابر محیط زیست است و هرگونه برنامه ریزی اکوتوریسم رسیدن، به توسعه پایدار از اولویت برخوردار است. تحقیق حاضر با عنوان بررسی قابلیت ها و توانمندی های اکوتوریستی منطقه حفاظت شده جهان نما بر آن است با برنامه ریزی اکوتوریستی و شناخت اولویت ها به توسعه ی پایدار نائل آید. منطقه حفاظت شده جهان نما در رشته کوه های البرز در جنوب استان گلستان قرار دارد. این منطقه دارای چشم اندازه ای زیبا و آب وهوای مناسب بوده و از پوشش گیاهی و زیستگاه های جانوری غنی و آثار باستانی زیادی برخوردار است منطقه جهان نما با30650 هکتار و وجود بیش از 40 چشمه آب و مناظر بکر طبیعی از مناطق مثال زدنی حفاظت شده در شمال کشور به شمار می آید که وجود همین مولفه ها سبب اهمیتی اکوتوریستی این منطقه شده است. در این پژوهش سعی بر این است با بررسی توانمندی های این منطقه که شامل ویژگی های طبیعی، کسب درآمد مردم بومی محلی و شناخت گردشگران از منطقه است به تاثیرات این موارد بر انگیزه ای ورود گردشگران به منطقه پرداخته شود. این تحقیق با روش کتابخانه ای و اسنادی و با مشاهدات میدانی و ابزار پرسش نامه به جمع آوری اطلاعات از ساکنان بومی و کارشناسان مربوطه پرداخته شد.تعداد نمونه موردبررسی 384 نفر است که 364 نفر از ساکنین محلی و 20 نفر دیگر از کارشناسان انتخاب شده اند نمونه گیری با استفاده از جدول مورگان صورت گرفته است. در این تحقیق بر اساس مبانی نظری تحقیق و پیشینه تحقیق فرضیاتی مطرح شده که نتایج آزمون های آماری آن ها نشان دهنده ی آن است که بر اساس وجود ویژگی های طبیعی و تاثیرات آن بر انگیزه ورود گردشگران به منطقه، رابطه ی معناداری وجود دارد که سبب ورود گردشگران به منطقه ی جهان نما می گردد. همچنین شناخت مردم از منطقه باعث افزایش انگیزه ی گردشگران جهت ورود و افزایش درآمد ساکنان بومی محلی شده است
    کلیدواژگان: قابلیت های اکوتوریستی، مناطق حفاظت شده، جهان نمای گرگان
  • مهران مقصودی، محسن برزکار، موسی عباسی، انور مرادی صفحه 81
    ژئومورفوتوریسم، یکی از گرایش های علمی در ارتباط مشترک با حوزه علوم و گردشگری است که اساس آن شناخت ژئومورفوسایتها یا مکانهای ویژه ژئومورفولوژیک است. در این پژوهش با بهرهگیری از روش های جدید به ویژه با تاکید بر روش کامنسکو و بررسی های میدانی قابلیت ژئومورفوسایتهای شهرستان مهاباد ارزیابی شده است. در این تحقیق، تحلیل ژئومورفوسایتهای انتخابی بر اساس ارزشهایی است که توسط هرکدام از روش های ارائه شده حاصل آمده و سپس بر اساس روش کامنسکو ارزشهای علمی، فرهنگی، اقتصادی، مدیریت و بهره برداری و زیبایی آنها موردبررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از روش کامنسکو با سایر روش ها نیز مقایسه گردیده است. اساسا ارزش گذاری هر ژئومورفوسایت نقش قابل توجهی در برنامه ریزی متناسب با پتانسیل های ژئومورفوتوریستی منطقه و نیز سرمایهگذاری های عمرانی جهت جذب گردشگر فراهم خواهد کرد. نتایج تحقیق نشان داد از میان لند فرم های موردبررسی غار آبی سهولان با جمع امتیاز 75 بیشترین امتیاز را در مقایسه با سایر ژئومورفوسایتها به خود اختصاص داده است.
    کلیدواژگان: قابلیت گردشگری، زئومورفوسایت، ژئومورفوتوریسم، روش کامنسکو، شهرستان مهاباد
  • هادی رفیعی دارانی، جواد براتی صفحه 109
    سرمایه گذاری یکی از مهمترین متغیرهای اقتصادی است که افزایش و یا کاهش آن به عنوان اصلی ترین عامل بروز رونق و یا رکود اقتصادی می باشد و در بخش های مختلف اقتصادی، سرمایه گذاری به عنوان اصلی ترین عامل تحرک و توسعه آن بخش مطرح می باشد. صنعت گردشگری یکی از مهمترین بخش های اقتصادی استان خراسان رضوی است که قابلیت برنامه ریزی و استفاده از سرمایه های داخلی و خارجی استان را برای توسعه این بخش و همچنین کل استان، دارا است. هدف اصلی این مطالعه بررسی آثار سرمایه گذاری در صنعت گردشگری بر سطح اشتغال و میزان اشتغال زایی آن می باشد. برای این منظور از جدول داده ستانده بروزرسانی شده استان خراسان رضوی استفاده شده است. در این مطالعه برای تدوین و به روز رسانی جدول داده ستانده، از روش راس استفاده شده است. نتایج نشان می دهد افزایش یک درصدی در سرمایه گذاری صنعت گردشگری (هتل و رستوران)، 15316 نفر اشتغال در سطح اقتصاد استان ایجاد می کند که از این میان، 534 نفر شغل در صنعت گردشگری)معادل 3/5 درصد کل اشتغال ایجادی(ایجاد خواهد شد. همچنین اشتغال ایجادی برای افزایش یک درصدی در ارزش افزوده صنعت گردشگری، بیانگر سهم 72 درصدی اشتغال در خود بخش گردشگری و 58 درصدیدر سایر فعالیت ها می باشد.
    کلیدواژگان: گردشگری، اشتغال زایی، سرمایه گذاری، داده ستانده، خراسان رضوی
  • هایده آرا*، شعله شاهوردی قهفرخی، پوریا خرازی، محمدکیا کیانیان صفحه 135

    لندفرم های انحلالی از جمله ژئومورف و سایتهایی هستند که از قابلیت های گردشگری بالایی برخوردارند و می توانند در صنعت گردشگری کشور نقش بسزایی را ایفا کنند. در همین رابطه در استان چهارمحال و بختیاری حدود 60 مورد از این لندفرم ها مورد شناسایی قرار گرفته دارای اولویت اول به لحاظ پتانسیل های گردشگری می باشد و غار چهل پله و سید عیسی در الویت دو و سوم قرار دارند اما بر اساس نتایج مدل پرالونگ دو غار سرآب و سید عیسی جزو غارهای با جاذبه بالای منطقه بوده و انتظار می رود در راستای ارتقای سطح گردشگری پایدار در استان و کشور مورد توجه بیشتر مسئولین و محققان قرار گیرند. است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارزیابی توانمندی سه غار سرآب، سید عیسی و چهل پله واقع در استان چهارمحال و بختیاری از نظر ژئوتوریستی با استفاده از روش های پرالونگ و اصلاح شده پرالونگ (کوچین) می باشد. جهت دستیابی به این هدف نقشه های توپوگرافی، نقشه های زمین شناسی، نتایج حاصل از بازدیدهای میدانی و پرسشنامه به عنوان داده ها و ابزارهای اصلی پژوهش بوده اند. نتایج حاصل از این دو روش نشان داد که بر اساس روش کوچین غار سرآب با امتیاز ارزش گردشگری نهایی 15/75 دارای اولویت اول به لحاظ پتانسیل های گردشگری می باشد و غار چهل پله و سید عیسی در الویت دو و سوم قرار دارند اما بر اساس نتایج مدل پرالونگ دو غار سرآب و سید عیسی جزو غارهای با جاذبه بالای منطقه بوده و انتظار می رود در راستای ارتقای سطح گردشگری پایدار در استان و کشور مورد توجه بیشتر مسئولین و محققان قرار گیرند.

    کلیدواژگان: لندفرم انحلالی، ژئومورفوسایت، ژئوتوریست، صنعت گردشگری، روش پرالونگ
|
  • Nader Mazloomi, Seyed Hossein Jalali Pages 1-26

    The tourism policymaking formulated through tourism development acts and national and/or regional comprehensive plans, is an important tool for strategic development of tourism. However, challenges in the execution phase often hinder attaining the stated goals. The present research, as an empirical study aims to evaluate and prioritize these obstacles. A total 16 factors were drawn from the previous studies and experts’ views, and hence offered in a questionnaire to senior consultants and experts of Iran Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization (ICHHTO) to be prioritized. Findings from Fuzzy TOPSIS showed that improper resource allocation, unclear executive policies, inefficient communication systems, and unsuitable facilities and accommodations are the frontrunner obstacles in the way of proper strategy implementation in tourism industry.

    Keywords: Tourism Policymaking, Strategy in Tourism Industry, Strategy Implementation
  • Zohre Dehdashti, Sajjad Khani, Amin Ajali Page 27

    The word-of-mouth (WOM) and non-conversational advertising are two well-established methods to attract tourists to destinations. Since the tourism product is mostly untestable before it is used, the role of advertisement is fortified. Consequently, the present research explores the impact of conversational and non-conversational advertising on promotion of brand equity in the touristic city of Isfahan.A questionnaire survey was conducted on a sample of 384 potential tourists to Isfahan.Data were analyzed through SEM and CFA by making use of SPSS and LISREL softwares. Results demonstrated that advertisement had no significant bearing on the destinations’ brand image, while at a 99 percent confidence level, WOM and customer experience showed a significant effect.Also, a significant impact was found exerting from conversational and non-conversational advertisement on customer experience. Customer experience itself influences brand equity, and the brand image affects destination brand equity, all at a 99 percent confidence level.

    Keywords: advertising, word of mouth, destination brand image, customer experience, destination brand equity
  • Amir Saberi, Alireza Salehi Karounian, Zeinab Salehi Karounian Page 63
    Ecotourism can be defined broadly as nature tourism with a responsible stance in face of environment. In planning for ecotourism, sustainable development is of prime value.The present research assesses the capabilities and ecotourism potentials of Jahannama Protected Area, and projects insights into priorities for ecotourism planning.Data were gathered through desk research, field observation, and questionnaire survey from local communities (364 individuals) and 20 experts.Inferential statistics revealed a significant relationship between natural attributes and their impact on tourists’ motivations for visiting attractions. Also the tourists acquaintance with the place was proved to raise tourists’ visiting motivations.
    Keywords: ecotourism capabilities, Protected Area, Jahannama Protected Area in Gorgan
  • Mehran Maghsoudi, Mohsen Barzkar, Mosa Abbasi, Anvar Moradi Page 81
    Geomorphotourism is a branch of geosciences and tourism studies, which studies the geomorphosites or geomorphological special locations.In this research geotourism potentials of geomorphosites in Mahabad county were analyzed based on new techniques such as Comanescu method and field studies.Values resulted from each method were compared with each other, and the scientific, cultural, economic, management, and beauty values of the sites were analyzed by Comanescu method.Geotouristic valuation of each Geomorphosite is of paramount importance in tourism planning and investment respecting the geomorphotouristic potentials of the area.Among the examined landforms, Saholan water cave was found to have the highest score of 75.
    Keywords: Geomorphosite, Geomorphotourism, Comanescu method, Mahabad county (Corresponding author: maghsoud@ut.ac.ir)
  • Hadi Rafiei Darani, Javad Barati Page 109
    Investment is a highly important economic variable that its increase or decrease can be a main cause of boom or recession in different economic sectors. It is also considered one of the most fundamental push factors in developing economic sectors.Tourism industry has a big share in Khorasan Razavi Province’s revenues. This papers aims to evaluate the impacts of tourism invesment on employment levels. In doing so, the study made use of an updated input – output (IO) table of Khorasan Razavi Province, and RAS method to develop and update the IO table.Results demonstrate that a one percent increase in the tourism investment (in Hotels and Restaurants), generates as many as 15,316 employment opportunites in the overal economy of the province, out of which 534 jobs are directly in tourism sector (equivalent to 3.5 % of total employment). The employment resulted from a one percent increase in the value-added of tourism, reflects a 58 percent share of employment in tourism sector and 42 percent in other activities.
    Keywords: Tourism_Employment_Investment_Input – Output Table_Khorasan Razavi Province
  • Haydeh Ara, Shole Shahverdi Ghahfarokhi, Pouriya Kharazi, Mohammad Kia Kianian Page 135

    Dissolution landforms as geomorphosites with high tourism potentials can play a boosting role in tourism industry of a country.This paper aims to evaluate the geo-tourism potentials of three caves in Chaharmahal-Bakhtiari Province, namely Sarab, Seyed-Isa and Chehel-Peleh which were selected out of 60 landforms identified across the province.The paper made use of Prolong and Prolong Modified Models. With regard to research tools, this study mainly employed topographic and geological maps, field examination data and questionnaires.Findings revealed a difference in the tourism values resulted from the two models. Based on Prolong Model, Sarab Cave indicated the highest tourism value of 15.75, with Chehel-Peleh and Seyed-Isa in the second and third place respectively. However, according to Prolong Modified Model, Sarab and Seyed-Isa were the top.

    Keywords: Dissolution landforms, Geomorphosite, Geotourist, Tourism industry, Pralong Method