فهرست مطالب

فصلنامه دانش و پژوهش حسابداری
پیاپی 40 (بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/29
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مشکل خطای اندازه گیری شاخص Q توبین، معیاری تاثر گذار بر انجام تصمیمات سرمایه گذاری در شرکت ها
    داریوش فروغی*، سعید فرزادی صفحه 1
    در علم اقتصاد نظریه های بسیاری پیرامون رفتار سرمایه گذاری شرکت ها در سطوح خرد و کلان اقتصادی مطرح شده است. تا به امروز الگوی q توبین یکی از مهمترین نظریه های نئوکلاسیکی سرمایه گذاری است که در پژوهش های بیشماری مورد استفاده قرار گرفته است. جیمز توبین در سال های 1968 و 1969 با ارائه این نظریه سعی در ارائه الگوی کاملی از رفتار سرمایه گذاری در شرکت ها نمود. در این پژوهش به دنبال پژوهش های تجربی اخیر بر روی رابطه جریان های نقدی و سرمایه-گذاری ها، برای نخستین بار در پژوهش های حسابداری مالی ایران، مشکل بروز خطای اندازه گیری در شاخص Q توبین، نقض کامل بودن تئوری توبین و نامناسب بودن آن جهت بهره گیری در راستای انجام سرمایه گذاری ها مطرح می گردد.
    کلیدواژگان: شاخص Q توبین، تئوری سرمایه گذاری Q توبین، ارزش ذاتی سهام، خطای اندازه گیری
  • واحد های دولتی و پاسخگویی تعهدی
    مهدی اسماعیلی* صفحه 2
    حسابداری در دنیای پیچیده امروز نقش درخور ملاحظه ای در اداره امور دولتها و حکومتهای محلی ایفا می نماید. حسابداری بخش عمومی و بالاخص دولتی تا اواخر دهه هفتم قرن بیستم به مجموعه ای از روش ها و رویه های فنی اطلاق می گردید که بر اساس آن منابع ومصارف مالی دولتها و حکومتهای محلی ثبت و ضبط و گزارش می گردید. در نظام های حکومتی مردم سالار مشروعیت قدرت دولت ها بر رضایت مردم استوار است.در واقع دولتمردان وکلایی هستند که مردم اداره امور مشترک خود را بر پایه یک وفاق اجتماعی به آنان می سپارند و البته روشن است که چنین وکالتی، مسئولیت های متعددی به دنبال دارد. از جمله این مسئولیت ها، تهیه و ارائه اطلاعات لازم برای پاسخگویی در رابطه با امور تحت مدیریت دولتمردان است. [3] حسابداری تعهدی، وضع موجود واحد گزارشگر را بهتر توصیف میکند و معیارهای حسابرسی کارکرد را بهبود می بخشد. بکارگیری حسابداری تعهدی موجب تهیه اطلاعات سودمندتر برای بهبود تخصیص منابع، افزایش پاسخگویی، افزایش شفافیت اطلاعاتی و ایجاد آگاهی نسبت به اثرات اقتصادی میشود. [2]
    کلیدواژگان: حسابداری تعهدی، مزایا و معایب حسابداری تعهدی، پاسخویی عمومی مالی
  • موسسات رتبه بندی اعتباری: نقش ها، مزایا، انتقادات و نحوه نظارت
    شهناز مشایخ، آمنه بذرافشان*، زهره عارف منش صفحه 3
    از آن جا که در حال حاضر، تشکیل موسسات رتبه بندی از سوی فعالان بازار به صورت جدی پیگیری می شود، هدف این نوشتار کمک به درک بهتر نقشها، مزایا، انتقادات و نحوه نظارت بر موسسات رتبه بندی اعتباری و در نتیجه ارتقای ساز وکارهای بسترسازی هرچه بهتر در این زمینه می باشد. موسسات رتبه بندی اعتباری با ارائه اطلاعاتی پیرامون صلاحیت اعتباری ناشران و اوراق بهادار موجب کاهش عدم تقارن اطلاعاتی و در نتیجه کارایی بازار سرمایه و تخصیص بهینه منابع می شوند. با این حال، در سال های اخیر به دلیل فقدان رقابت، فقدان استقلال، به موقع نبودن اطلاعات و فقدان پاسخگویی مورد انتقاد شدید قرار گرفته بطوری که منشا بحران ها و فروپاشی های مالی اخیر را به آنها نسبت داده اند. موسسات رتبه بندی اعتباری، با فروش اظهار نظر خود نسبت به ارزش اعتباری که در قالب حروف الفبا یا علائم ارائه می شود کسب درآمد می نمایند؛ اما از آنجایی که اغلب هزینه های مربوط به انجام رتبه بندی توسط ناشران پرداخت می شود مساله تضاد منافع مطرح می گردد. این موسسات در پاسخ به تمام انتقادات وارده عنوان می نمایند که آنها مسئول ضرر و زیان های وارده بر سرمایه گذاران نیستند چراکه آنها تنها نظر خود را اعلام نموده و اظهار نظر به معنای تضمین نمی باشد. با توجه به تاثیر رتبه های اعلام شده از سوی موسسات بر تصمیمات سرمایه گذاران، موضوع نظارت بر فعالیت این موسسات اهمیت بسیاری پیدا کرده است و مورد توجه بسیاری از دست اندرکاران و قانون گذاران قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: موسسات رتبه بندی اعتباری، اعتبار سنجی، عدم تقارن اطلاعات، نظارت
  • گذری نقد گونه بر مقاله«معیارهای اندازه گیری در حسابداری با تطبیق دیدگاه های معرفت شناسی دینی اسلامی در برابر دیدگاه های غربی»
    کامبیز فرقاندوست، حسین بخشی صفحه 4
    بی تردید تصمیم به مطالعه، پژوهش و کسب معرفت در خصوص هرموضوعی بیانگر تعلق خاطری است که پژوهشگر به آن موضوع دارد.در شماره سی ام فصلنامه دانش و پژوهش حسابداری مربوط به پائیز 1391 مقاله ای تحت عنوان «معیارهای اندازه گیری در حسابداری با تطبیق دیدگاه های معرفت شناسی دینی اسلام در برابر دیدگاه های غربی» منتشر شده است. مقاله مذکور طی 10 صفحه (از صفحه 36 الی 41 و نیز صفحه 86 الی 89) توسط خانم ها و آقایان مریم اکبریان فرد، حامد آراد و سحر اجاغ، گردآوری و تالیف شده است. صمیمانه عرض می نماید، عنوان مقاله مذکور از علایق نویسندگان مقاله حاضربوده و از آنجاکه لازمه نقد منصفانه حقیقت جوئی است، امید است در مقاله حاضر خصوصا در بیان نظرات و استدلالهای نویسندگان این مقاله که برگرفته از تجربیات، آموزه ها و اندیشه های شخصی ایشان می باشد، بدور از تعصب، در این مسیر گام برداشته شده باشد.. بنابراین قبل از هرچیز باید گفت که بی تردید جنبه مثبت مقاله مورد اشاره، اذعان به این موضوع است که تفاوت های فرهنگی یکی از موانع مهم هماهنگی و یکپارچگی عملیات حسابداری در سطح جهانی است. این موضوع در بخشهای مختلفی از مقاله مورد نظر به چشم می آید. در ادامه لازم به توضیح است که به منظور سهولت در برقراری تناظر مناسب بین دو مقاله، عنوان های اصلی و فرعی استفاده شده در زیر، همان عناوین بکار گرفته شده در مقاله مورد بررسی می باشد.
    کلیدواژگان: دین اسلام، فرهنگ، معیار های اندازه گیری حسابداری
  • بررسی اجزاء و مدل های متداول پیشبینی ورشکستگی
    محمدحسین ستایش*، محمدکیامهر صفحه 5
    ورشکستگی های اخیر شرکتهای بزرگ در سطح بین المللی و نوسانهای بورس اوراق بهادار در ایران، نیاز به وجود ابزارهایی برای ارزیابی توان مالی شرکتها را نشان میدهد. رقابت روزافزون بنگاه های اقتصادی دستیابی به سود را محدود و احتمال ورشکستگی را افزایش داده است. بدین ترتیب تصمیم گیری مالی نسبت به گذشته راهبردی تر شده است. یکی از ابزارهای ارزیابی توان مالی شرکتها، استفاده از نسبتهای مالی به عنوان متغیر مستقل و به دست آوردن الگوهایی برای پیشبینی ورشکستگی شرکتها است. نتایج حاصل از مطالعات حوزه ورشکستگی، حاکی از آن است که اطلاعات حسابداری قادر به پیشبینی بحران مالی در شرکتها هستند. این مقاله به بررسی مدلهای مختلف پیشبینی ورشکستگی شرکتها می پردازد که توسط پژوهشگران مختلف، مورد بررسی قرار گرفته است، تا شرکتها بتوانند با یافتن روش های بهینه، ورشکستگی احتمالی را پیشبینی نموده و برنامه ریزی لازم را جهت جلوگیری از آن، انجام دهند. کلمات کلیدی: ورشکستگی، نسبتهای مالی، ابزارهای ارزیابی
    کلیدواژگان: ورشکستگی، نسبت های مالی، ابزاهای ارزیابی
  • مدیریت سود: از نوع کارا یا فرصت طلبانه؟
    رشید تاتلی* صفحه 6
    در چند دهه گذشته رسوایی های حسابداری و ورشکستگی بیانگر رفتار فرصت طلبانه مدیران در رابطه با سود بوده، که باعث کاهش اعتماد سرمایه گذاران شده است. این رسوایی ها به یک دیدگاه عمومی که مدیریت سود مخل شرکت ها می باشد، تبدیل گشته است. عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران و مالکان واحدهای تجاری به دلیل وجود تضاد منافع، انگیزه های لازم برای مدیریت سود را ایجاد می کند. این مشکلات مطالعه وکنترل انواع مدیریت سود را از جنبه های مختلفی ضروری می سازد. بنابراین هدف این نوشتار مروری بر تحقیقات انجام شده در مورد رفتار فرصت طلبانه و کارای مدیریت سود، انگیزه ها و همچنین عوامل موثر بر آن است.
    کلیدواژگان: مدیریت فرصت طلبانه سود، مدیریت کارای سود، سودآوری آتی
  • اخبار
    صفحه 7
|
  • Problem of measurement error in Tobin Q, A criterion that influence the decision to invest in firms
    Daruosh Foroghi*, Saeed Farzadi Page 1
    In economics many theories about the behavior of economic investment companies in the micro and macro levels is discussed. Tobin's q model to one of the most important neoclassical theory of investment that has been used in numerous studies. James Tobin in 1968 and 1969 presented in this thesis attempts to provide a complete model of investment behavior at the firm. This followed the recent empirical research on the relationship between cash flow and investment for the first time in the study of financial accounting, Difficulties of measurement error in Tobin Q index violations, the theory being that Tobin and inappropriate investments for exploitation in direction are presented.
    Keywords: Tobin Q index_Tobin Q theory of investment_Inherent value of stock_Measurement error
  • Gobernment Units and accountability Commitment
    M. Esmaeili* Page 2
    Accounting in today's complex world play an important role in the administration of state and local governments. Government accounting defined to the financial expenditure of states and local governments for record and report of resources and expenditure. The legitimacy of state power in a democratic system of government based on the satisfaction to the people. Statesmen are lawyers who shared governance to their people. Advocate's Roles have Responsibilities. Some of these responsibilities is provide information necessary to answer for matters under management. Accrual accounting, described entity and criteria to improve the auditing function. Using accrual accounting will provide useful information to improve resource allocation, greater accountability, greater transparency of information and creating awareness of the economic effects.
  • Credit Rating Agencies: Roles, Interests, Critics and the Supervision on them
    Page 3
  • Studying the Common Components and Models for Bankruptcy Prediction
    M. Setayesh*, M. M.Kiamehr Page 5
    The recent bankruptcies of big companies at the international level and stock exchange fluctuations in Iran show the need for tools in order to assess the financial strength of the companies. The increasing competitiveness between economic enterprises has limited benefits and increased the risk of bankruptcy. Therefore, financial decision makings have become more strategic than before. Using financial ratios as independent variables and obtaining models for corporate bankruptcy prediction is considered as one of these tools. The results of the studies in this field indicate that accounting information can predict corporate financial crisis. The present paper aims to study various models for corporate bankruptcy prediction that have been already studied by various researchers in order that companies could predict the possible bankruptcies and take the necessary measures to prevent them by finding optimal methods.
    Keywords: Bankruptcy, Financial Ratios, Assessment Tools