فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی بابل - سال هفدهم شماره 9 (پیاپی 96، شهریور 1394)

مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل
سال هفدهم شماره 9 (پیاپی 96، شهریور 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/14
  • تعداد عناوین: 10
|
  • حسن بسکابادی، فرح اشرف زاده، فاطمه آذر کیش، علی خاکشور صفحات 7-13
    سابقه و هدف
    زردی نوزادی از شایعترین بیماری های دوران نوزادی می باشد که علیرغم اهمیت عوارض زردی، تخمین قابل اعتمادی از فراوانی عوارض حاد و مزمن نوزادان دچار زردی و علل مستعد کننده آن در جامعه ما در دسترس نمی باشد لذا این مطالعه به منظور بررسی عوارض زردی نوزادی و عوامل مستعد کننده آن انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی از اول مهر ماه سال 1382 تا مهر ماه 1392، بر روی 1069 نوزادان ترم زرد مراجعه کننده به بیمارستان قائم (عج) مشهد که بیلی روبین بالای mg/dl 20 داشتند، انجام شد. ابتدا از نوزادان شرح حال، معاینه و آزمایشات لازم انجام گردید. سپس در شش ماهگی و یک سالگی بر اساس تست دنور 2 از نظر وضعیت تکاملی پیگیری شدند. نوزادان براساس بروز عارضه(کرنیکتروس حاد، کرنیکتروس مزمن، اختلال تکاملی و یا اختلال شنوایی) و بدون عارضه تقسیم گردیدند و سپس فاکتورهای مستعد کننده بروز این عوارض بررسی گردید.
    یافته ها
    از 1069 نوزاد زرد، 143 (13/37%) نوزاد دچار عوارض شدند. دو گروه نوزادان دارا و فاقد عارضه از نظر سن، جنس و سن مادر تفاوت آماری معنی داری نداشتند اما از نظر نوع درمان و میانگین بیلی روبین توتال سرم (27در مقابلmg/dl 32) تفاوت معنی داری داشتند (0/05 p<). عوامل مستعد کننده نوزادان دچار عارضه شامل: علل ناشناخته(30%)،(ABO (%18)، RH (%14/8)، G6PDD (%12/6 و سپسیس(3/3%) بود.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که شایعترین عوامل مساعد کننده عوارض زردی پس از علل ناشناخته، ناسازگاری گروه خونی و Rh و کمبودG6Pd می باشد.
    کلیدواژگان: کرنیکتروس، اختلال تکاملی، کاهش شنوایی، زردی، همولیز
  • یدالله زاهد پاشا، موسی احمد پور کچو، علیرضا فیروز جاهی، مهرانگیز بالغی، طاهره جهانگیر، عبدالله دهواری* صفحات 14-18
    سابقه و هدف

    زردی یکی ازمشکلات مهم نوزادان در هفته های اول زندگی است.چندین نشانگر ازجمله سطح آلفا فتو پروتئین وبیلیروبین بندناف به عنوان پیش بینی کننده زود هنگام زردی شدید مورد مطالعه بررسی گرفتندکه نتایج متفاوتی داشته اند. هدف از این مطالعه ارزیابیسطح بیلیروبین بند ناف برای پیش بینی زردی شدید نوزادی می باشد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه مقطعی آینده نگر بر روی 102 نوزاد سالم و رسیده که از مادر سالم متولد شدنددربیمارستان بابل کلینیک انجام شد. پس از تولد 2 سی سی نمونه خون بند ناف را گرفته ودر آزمایشگاه این بیمارستان سطح بیلیروبین اندازه گیری گردید. سپس نوزادان پس از ترخیص از نظر بروز زردی پیگیری شدند و در صورت بروز زردی در دو گروه درمان شده و درمان نشده مورد مقایسه قرار گرفتند.

    یافته ها

    در 54 نوزاد (52/94%) زردی بالینی ایجاد نشد. 48 نوزاد (47/05%) زردی بالینی پیدا کردند و 10 نفر (9/8%) زردی شدید (نیازمند درمان براساس راهنمای آکادمی اطفال امریکا) پیدا کردند. میانگین بیلیروبین بندناف در گروهی که نیازمند درمان نبودند 0/42±1/82 میلی گرم در دسی لیتر و در نوزادانی که نیازمند درمان بودند 0/56±2/36 میلی گرم در دسی لیتر بود (0/000 p=). در منحنی ROC بیلیروبین بندناف در گروه درمان شده براساس پروتکل AAP سطح زیر منحنی 0/722 دارد. در نقطه برش بیلیروبین 2میلیگرم/دسی لیتر حساسیت 80% و ویژگی 73% در پیش بینی زردی شدید (نیاز به درمان) براساس پروتکل AAP دارد.

    نتیجه گیری

    اندازه گیری سطح بیلیروبین بندناف و استفاده از نقطه برش مناسب می تواند در پیش بینی زردی شدید در نوزادان سالم و رسیده مفید باشد.

    کلیدواژگان: زردی نوزادی، خون بندناف، بیلیروبین
  • امیررضا صادقی فر، علی سعیدی، مرضیه دانشفر صفحات 19-23
    سابقه و هدف
    بیماری شانه منجمد (Frozen shoulder) یکی از بیماری های شایع شانه است که مشخصه آن محدودیت حرکت در شانه و درد می باشد. در درمان این بیماران از روش های مختلف درمانی غیر جراحی و جراحی استفاده می شود. با توجه به شیوع این مشکل در گروه فعال جامعه و نیاز به بازگشت سریعتر آنها به ورزش و فعالیت های روزمره و نیز نتایج بسیار متنوع ناشی از تحقیقات مشابه، این مطالعه به منظور بررسی نتایج بالینی آزادسازی آرتروسکوپیک شانه منجمد اولیه انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی کلیه بیماران مبتلا به شانه منجمد اولیه که به درمانگاه بیمارستان باهنر و شفا کرمان مراجعه نمودند، انجام شد. پس از اینکه درمان حمایتی اولیه ناموفق بود، کاندید عمل شدند. ابتدا فرمهای ASES (امتیاز100-0) و Simple shoulder test (پرسشنامه12سوالی) برای آنها پر شده سپس تحت عمل جراحی ریلیز آرتروسکوپیک قرار گرفتند. در مراجعات بعدی بیماران 3 ماه بعد و 12 ماه بعد مجددا تحت معاینه قرار گرفته و فرم های ASES وSimple shoulder Test برای آنها پر گردید.
    یافته ها
    در این مطالعه در نهایت 15 نفر با میانگین سنی 12/01±50/57 سال شرکت کردند که میانگین پرسشنامه SST بعد از جراحی (1/05±10/98) از میانگین نمره قبل از جراحی (0/98±10/21) به طور معنی داری بیشتر بود (0/034 p=) همچنین افراد دوازده ماه بعد از انجام جراحی عملکرد بهتری نسبت به سه ماه بعد از عمل داشتند (0/014 p=). میانگین نمره پرسشنامه ASES بعد از انجام جراحی به طور معنی داری بیشتر از همان نمره قبل از جراحی بود (0/007 p=). همچنین میانگین ASES دوازده ماه پس از جراحی به طور معنی داری بیشتر از سه ماه پس از جراحی بود (0/019 p=).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج انجام این روش جراحی در بهبود بخشدین درد، بازگشت سریعتر به فعالیت روزانه، بهبود دامنه حرکات و به طور کلی بازگشت به فعالیت موثر و مولد موفقیت آمیز است. ضمن اینکه امکان تشخیص و در صورت امکان درمان همزمان مشکلات مفصل شانه را فراهم می کند.
    کلیدواژگان: شانه منجمد، آزادسازی آرتروسکوپیک، آژمون انجمن جراحان شانه وآرنج آمریکا، تست ساده شانه
  • سیداحمد رسولی نژاد، ابراهیم میکانیکی، سید رضاحسینی، روجا زابلی، الهه رسولی نژاد صفحات 24-28
    سابقه و هدف
    با افزایش سن احتمال ابتلا به فشار خون افزایش یافته، به دنبال آن احتمال رتینوپاتی نیز بیشتر می شود. با توجه به این که با ایجاد هر گونه عارضه چشمی در افراد سالمند، نیاز به سیستم سلامت عمومی، سرویس های پزشکی و اجتماعی افزایش می یابد. این مطالعه با هدف بررسی فراوانی هایپرتانسیورتینوپاتی در جمعیت سالمندان شهر امیرکلا انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی کلیه افراد 60 سال و بالاتر شهر امیرکلا واقع در شمال ایران انجام گرفت. این بیماران جهت معاینه روتین چشم به درمانگاه چشم بیمارستان آیت الله روحانی در طی سال های 91-1390 ارجاع گردیدند. معاینات کامل چشمی توسط چشم پزشک انجام شد و شواهد و یافته های قطعی فتوگرافی از درجات مختلف هایپرتانسیورتینوپاتی در یک یا هر دو چشم شناسایی شده و مورد بررسی قرارگرفت.
    یافته ها
    از 505 بیمار مورد بررسی در این مطالعه، 65 نفر(12/9%) دچار هایپرتنسیورتینوپاتی بودند. که مدت ابتلا به فشار خون بالا در 10 نفر(15/4%)بیشتر از 10 سال و 55 نفر(84/6%) کمتر از 10 سال بود(0/0001 p<)، همچنین 18 نفر(27/7%) سابقه هایپرلیپیدمی داشتند در حالیکه 47 نفر(72/3%) هیچگونه سابقه ای نداشتند(0/005=p).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که فراوانی هیپرتنسیورتینوپاتی در سالمندان بالا می باشد. بنابراین کنترل فشار خون و لیپیدهای سرم به طور مرتب توصیه می شود.
    کلیدواژگان: رتینوپاتی، هایپرتنشن، سالمندان
  • سید مختار اسماعلی نژاد گنجی، مسعود بهرامی*، نادیا پورقاز، سکینه کمالی آهنگر صفحات 29-33
    سابقه و هدف

    تصادفات جاده ای یکی از عوامل بسیار مهم مرگ و میر و صدمات شدید جانی و مالی بوده و آثار سنگین اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن، جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده است. این مطالعه با هدف بررسی اپیدمیولوژی ترومای اندام فوقانی و تحتانی ناشی از تصادفات رانندگی در بیمارستان شهید بهشتی بابل انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه مقطعی بر روی بیماران ترومایی که به علت تصادفات رانندگی در بیمارستان شهید بهشتی شهرستان بابل طی سال های 91-1389 بستری شدند، انجام گردید. اطلاعات دموگرافیک، مکان وقوع حادثه، روز حادثه، فصول مختلف سال، ساعات حادثه و زمان رسیدن به بیمارستان با استفاده از چک لیست جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    در این مطالعه 1049 بیمار با میانگین سنی 16/56±32/93 سال حضور داشتند. 830 مورد (79/1%) مرد و 219 مورد (20%)زن بودند. بیشترین تصادف در جاده بین شهری 367 مورد (35%) و در روز های غیرتعطیل 839 مورد (72/5%) رخ داده است. بیشترین فراوانی مربوط به فصل تابستان 311 مورد (29/6%) و بین ساعات 19:30-13:30 دیده شده است. بیشترین فاصله زمانی بین رسیدن به بیمارستان 2-1 ساعت پس از حادثه بوده است.

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعه نشان داد که ترومای ناشی از تصادفات رانندگی در فصل و ساعات خاصی از شبانه روز بیشتر می باشد. لذا شناسایی بومی عوامل موثر در تصادفات می تواند راهنمای مناسبی برای مسئولین سلامت جهت برنامه ریزی دقیق و موثر در راستای ارتقاء سلامت جامعه باشد.

    کلیدواژگان: تصادفات جاده ای، تروما، فصول سال
  • سینا حقانی فر، احسان موعودی، فریدا عابسی، علی بیژنی، عمران کاظمی * صفحات 34-38
    سابقه و هدف

    استفاده از رادیوگرافی در دندانپزشکی به منظور تشخیص بیماری و بررسی پیشرفت آن اجتناب ناپذیر است. انجام رادیوگرافی به دلیل استفاده از اشعه یونیزان بالقوه مضر است. این مطالعه به منظور بررسی شناخت دندان پزشکان استان مازندران از اصول رادیولوژی دندانی انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه مقطعی بر روی 600 نفر از دندان پزشکان عمومی استان مازندران(آمل، محمودآباد، ساری، نور) دارای مطب در سال 1393 انجام شد. اطلاعات توسط پرسشنامه ای جمع آوری شد. پرسشنامه شامل 2 بخش، که بخش اول متشکل از سوالاتی در مورد اطلاعات دموگرافیک دندان پزشک و بخش دوم شامل 11 سوال در خصوص وسائل مرتبط با انجام رادیوگرافی و تکنیک های رادیوگرافی بود.

    یافته ها

    500 پرسشنامه تکمیل شد که شامل 335(67%) دندانپزشک مرد و 165(33%) دندانپزشک زن بودند. میانگین سال های طبابت افراد6/68±12/35 سال بود. نوع تایمر دستگاه در 469(93/8%) مورد دیجیتال بود. 404 (80/8%) دستگاه دارای سر تیوب بلند بودند و 470(94%) دستگاه دارای کولیماتور دایره ای بوده است. 367(73/4%) دندان پزشک از تکنیک رادیوگرافی نیمساز و 374(74/8%) نفر از فیلم با سرعتE استفاده می کردند. 416(83/2%) نفر دوره کالیبراسیون سالانه برای دستگاه های رادیوگرافی را پیشنهاد کردند.

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعه نشان داد که شناخت دندان پزشکان استان مازندران از اصول رادیولوژی نسبتا مناسب می باشد.

    کلیدواژگان: دندانپزشک، رادیوگرافی دندانی، رادیولوژی
  • سپیده سیادتی، زلیخا معززی، محمد علی بیانی، علی میرزاپور، نوین نیک بخش، ناصر قائمیان، مهرداد نباهتی، ساناز شکری، مجید شربتداران صفحات 39-43
    سابقه و هدف
    آسپیراسیون سوزنی ظریف (FNA=Fine Needle Aspiration) تیروئید به عنوان یک روش انتخابی در بررسی ندول های تیروئید می باشد که اخیرا نقش آن در مدیریت ندول ها مورد شک قرار گرفته است. این مطالعه با هدف مقایسه ارزش تشخیصی آسپیراسیون سوزنی ظریف با نتیجه پاتولوژی در بررسی ندول های تیروئید در بیمارستان شهید بهشتی بابل، شمال ایران طی 22 سال انجام گردیده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی نمونه سیتولوژی 225 بیمار که طی 22 سال (91-1369) بیمارستان شهید بهشتی شهرستان بابل تحت عمل تیروئیدکتومی قرار گرفتند، انجام شد. سن، جنس، پزشک انجام دهنده FNA، نوع و سمت جراحی، نتایج FNA و پاتولوژی ثبت گردیدند. نتایج FNA بر اساس گزارش پاتولوژی به چهار گروه ناکافی، خوش خیم، بدخیم و مشکوک طبقه بندی و نتیجه پاتولوژی نیز به دو گروه خوش خیم و بدخیم تقسیم شده و مورد مقایسه قرار گرفتند.
    یافته ها
    FNA در تشخیص ندول های بدخیم تیروئید، حساسیت 60 درصد، ویژگی 96 درصد، ارزش اخباری مثبت 65 درصد، ارزش اخباری منفی 95 درصد و دقت تشخیصی 81/8 درصد داشته است. از 225 نمونه سیتولوژی، 127 مورد خوش خیم (56/4%)، 47 مورد مشکوک (20/9%)، 27 مورد بدخیم (12%) و 24 مورد ناکافی (10/7%) گزارش شد. همچنین تشخیص پاتولوژی نهایی در بیماران مورد مطالعه در 150 بیمار (66/7%) خوش خیم و در 75 بیمار (33/3%) بدخیم بود.
    نتیجه گیری
    براساس نتایج این مطالعه از آسپیراسیون ظریف سوزنی نیز می توان در تشخیص ندول های تیروئید استفاده کرد.
    کلیدواژگان: آسپیراسیون سوزنی ظریف، تیروئید، پاتولوژی
  • اثرات پودر دانه شنبلیله بر فاکتورهای اکسیدانی و آنتی اکسیدانی در آسیب کبدی ناشی از استامینوفن در موش های صحرایی نر
    عقیله محمد زاده، علی گل، حکیمه علومی صفحات 44-51
    سابقه و هدف
    استامینوفن از طریق استرس اکسیداتیو می تواند منجر به آسیب کبدی شود. هدف از این مطالعه بررسی خاصیت آنتی اکسیدانی پودر دانه شنبلیله بر فاکتورهای اکسیدانی و آنتی اکسیدانی در مسمومیت کبدی ناشی از استامینوفن می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی 24 سر رت نر نژاد ویستار در محدوده وزنی 280-250 گرم به 4 گروه نرمال سالین، نرمال سالین +پودر دانه شنبلیله، استامینوفنی، استامینوفنی+پودر دانه شنبلیله تقسیم شدند. بعد از 24 ساعت گرسنگی، گروه های نرمال و نرمال + پودر دانه شنبلیله، نرمال سالین و گروه های استامینوفنی و استامینوفنی + پودر دانه شنبلیله، استامینوفن با دوز mg/kg1000 به صورت گاواژ دریافت کردند. پس از گذشت 6 ساعت گروه های نرمال و استامینوفنی، نرمال سالین و گروه های نرمال +پودر دانه شنبلیله و استامینوفنی+پودر دانه شنبلیله، پودر دانه شنبلیله با دوز mg/kg1000 را به صورت گاواژ دریافت کردند. دوازده ساعت پس از گاواژ دوم، رت ها کشته شده و بافت کبدی، منجمد و بررسی گردید.
    یافته ها
    پودر دانه شنبلیله باعث کاهش میزان مالون دی آلدئید و پراکسید هیدروژن نسبت به گروه استامینوفنی شد (به ترتیب 0/0305±0/2608 و 0/15362 ±1/56 در مقایسه با گروه استامینوفنی 0/34431±6/7 و 0/10481±2/38؛ 0/001 p<و 0/05 p<). همچنین فعالیت آنزیم پراکسیداز و کاتالاز نسبت به گروه استامینوفنی افزایش یافت (به ترتیب 3/3666±19/07 و 0/2424±1/174 در مقایسه با گروه استامینوفنی 2/46±8/108 و 0/089±0/614).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که پودر دانه شنبلیله می تواند سبب کاهش استرس اکسیداتیو در آسیب کبدی ناشی از استامینوفن شود.
    کلیدواژگان: دانه شنبلیله، استامینوفن، استرس اکسیداتیو، کبد، رت
  • کبری مهدی نژادیانی، هدایت الله شیرزاد، شهره فخاری، علی جلیلی * صفحات 52-58
    سابقه و هدف
    سرطان معده، دومین سرطان شایع می باشد که از روش های متعددی همانند جراحی، شیمی درمانیوپرتو درمانی در درمان آن استفاده می شود. در اکثر موارد پاسخ به درمان ضعیف و با اثرات جانبی نامطلوب همراه است. عدم پاسخ به درمان، رشد سریع این بیماری محققین را به تلاش جهت دستیابی به داروهای موثرتر با اثرات جانبی کمتر واداشته است. شیرین بیان گیاهی با عوارض کم و خواص آنتی اکسیدانی بالایی می باشد که درطب سنتی برای درمان سرطان پیشنهاد شده است.لذااین مطالعه به منظور بررسی اثر ترکیبات شیرین بیان بر سلولهای آدنوکارسینومای معده انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی رده سلولی (Adenocarcinoma Gastric) AGS از بانک سلولی تهیه و کشت داده شد. پس از پاساژ، سلولها به پلیتهای96 تایی منتقل گردیدند. در هر خانه 2000 سلول در محیط 1640RPMI حاوی FBS (10%) قرار گرفت. سلولها درمجاورت غلظتهای مختلف ترکیباتگلیسیریتینیکاسید (1/0،1،10،100 میکرومولار) و گلیسیریزیک اسید (1/0،10،1،100میکرومولار) به مدت 24و48 ساعت به صورت تریپلیکیت قرار گرفتند و نتایج با گروه کنترل مقایسه شدند.
    یافته ها
    یافته ها نشان می دهد، که هردو ترکیب دارای اثر کشندگی وابسته به غلظت و زمان است. غلظت 100 میکرومولار برای گلیسیریتینیک اسید در 24 ساعت با میانگین جذب نوری0/02±0/41 ودر مقابل کنترل0/04±0/79(0/002 p=)ودر 48ساعت با میانگین جذب نوری0/004±0/16ودر مقابل کنترل 0/24±1/749 (0/0003 p=) و بعد از 48 ساعت برای گلیسیریزیک اسید با میانگین جذب نوری0/53±0/78 و در مقابل کنترل 0/49±2/09معنی دار بود (0/035 p=).
    نتیجه گیری
    با توجه به تاثیر کشندگی و ترکیبات شیرین بیان، بررسی بیشتر از هر دوترکیب بعنوان ترکیبات موثر در سرطان معده پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: گلیسیریتینیک اسید، گلیسیریزیک اسید، شیرین بیان، آدنوکارسینومای معده
  • راهنمای نوشتن و داوری مقالات پزشکی برای چاپ در مجلات علمی
    بهزاد حیدری صفحات 59-65
    نوشتن مقالات تحقیقاتی از ضروریات ارتقاء مرتبه علمی است. مقالاتی که برای انتشار به مجلات ارسال می شوند نیاز به داوری دارند. داوری مقالات توسط محققینی که در زمینه موضوع مربوطه تجربه دارند و معمولا براساس ضوابطی صورت میگیرد که برای اکثر مجلات یکسان است. این ضوابط می تواند علاوه بر داوری برای نوشتن مقالات نیز مورد استفاده قرار گیرند. در مطالعه حاضر ضوابط معمول مقاله نویسی که برای اکثر مجلات بین المللی مورد توجه قرار میگیرد توضیح داده شده است. با توجه به اهمیت تحقیق در تولید علم، مطالعه حاضر با هدف آشنا کردن محققین جوان خصوصا دانشجویان و دستیاران رشته پزشکی به روش مقاله نویسی انجام شده است. خصوصا اینکه این مطالب می تواند در داوری مقالات نیز مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: نوشتن مقاله علمی، داوری مقالات، انتشار مقاله
|
  • H. Boskabadi, F. Ashrafzadeh, F. Azarkish, A. Khakshour Pages 7-13
    Background And Objective
    Hyperbilirubinemia is one of the most common problems during the neonatal period. Despite the severe complications of jaundice, no reliable data is available regarding the prevalence of acute and chronic complications of jaundice and the predisposing factors in our community. Therefore, this study aimed to determine the complications of neonatal jaundice and the predisposing factors in neonates.
    Methods
    This cross-sectional study was performed on icteric, term newborns with bilirubin level higher than 20 mg/dl, referring to Ghaem Hospital during 2003-2013. After history taking and physical examinations, developmental status of infants was followed within six and twelve months after birth, using Denver Developmental Screening Test-II. The newborns were divided into two groups, based on the occurrence or non-occurrence of complications (e.g., acute or chronic kernicterus, auditory disorders and developmental disorders). Afterwards, predisposing factors for these complications were evaluated.
    Findings
    Complications of jaundice were reported in 143 (13.37%) out of 1069 neonates. The two groups were not significantly different in terms of variables such as neonatal age and gender or maternal age. However, there was a significant difference between the children with and withod complication regarding treatment modality and mean total serum bilirubin level (27 mg/dl vs. 32 mg/dl) (p<0.05). The predisposing factors for neonatal complications were as follows: idiopathic jaundice (30%), ABO incompatibility (18%), Rh incompatibility (14.8%), G6PD deficiency (12.6%) and sepsis (3.3%).
    Conclusion
    Our findings showed that ABO incompatibility, Rh incompatibility and G6PD deficiency were the most common risk factors for jaundice, followed by idiopathic jaundice.
    Keywords: Kernicterus, Developmental Disorders, Hearing Loss, Jaundice, Hemolysis
  • Y. Zahedpasha, M. Ahmadpour Kacho, A. Firoozjahi, A. Dehvari, M. Baleghi, T. Jahangir Pages 14-18
    Background And Objective

    Neonatal jaundice is a major problem among infants in the first weeks of life. Research on several indicators of severe neonatal jaundice including alpha-fetoprotein and umbilical cord bilirubin level has indicated contradictory results. Therefore, the aim of the present study was to evaluate the significance of umbilical cord bilirubin level as a predictive indicator of severe neonatal jaundice.

    Methods

    This prospective, cross-sectional study was performed on 102 healthy infants, born to healthy mothers at Babol Clinic Hospital, Babol, Iran. After birth, 2 cc blood samples were obtained from the umbilical cord and the bilirubin level was measured in the hospital laboratory. The infants were followed-up after hospital discharge in terms of jaundice presentations. In case jaundice was diagnosed in infants, they were compared in treated and untreated groups.

    Findings

    Clinical jaundice was not detected in 54 cases (52.94%). Overall, 48 neonates (47.05%) suffered from clinical jaundice and 10 cases (8.9%) presented with severe jaundice, requiring treatment based on the criteria proposed by the American Academy of Pediatrics (AAP). The mean umbilical cord bilirubin level was 1.82±0.42 mg/dl in the untreated group and 2.36±0.56 mg/dl in the treated group (P=0.000). The area under the ROC curve for umbilical cord bilirubin level was 0.722 in the treated group, based on the AAP criteria. The cut-off point of 2 mg/dl showed 80% sensitivity and 73% specificity in predicting severe jaundice (requiring treatment), based on the AAP criteria.

    Conclusion

    As the results indicated, measurement of umbilical cord bilirubin level and determination of a suitable cut-off point could be valuable in predicting severe jaundice in newborns.

    Keywords: Neonatal Jaundice, Umbilical Cord Blood, Bilirubin
  • A. Sadeghifar, A. Saeedi, M. Daneshfar Pages 19-23
    Background And Objective
    Frozen shoulder is a common condition, characterized by pain and restrictions in shoulder movements. Different non-surgical and surgical methods are used to overcome this condition. Given the high prevalence of frozen shoulder among the working class in communities, re-empowerment is essential for individuals’ return to daily activities. Considering the contradictory results reported by previous research, further investigations are required in this area. Therefore, this study aimed to evaluate the clinical findings of arthroscopic release in treatment of primary frozen shoulder.
    Methods
    This cross-sectional study was performed on all patients with primary frozen shoulder, referring to Bahonar and Shafa Hospitals of Kerman, Iran. These patients were candidates for surgery due to unsuccessful supportive treatment. First, American Shoulder and Elbow Surgeons (ASES) assessment form (score: 0-100) and Simple Shoulder Test (a 12-item questionnaire) were completed before surgery. Then, all patients underwent arthroscopic release and examinations. The assessment forms were completed again within 3 and 12 months after surgery.
    Findings
    Overall, 15 patients with the mean age of 50.57±12.01 years were included in this study. There was a significant difference in the mean score of SST before (10.21±0.98) and after (10.98±1.05) surgery (p=0.034). Also, patients’ performance at 12-month follow-up significantly improved, compared to the three-month follow-up (p=0.014). There was a significant difference in the mean scores of ASES test before and after surgery (p=0.007). Also, the mean score of ASES test was higher at 12-month follow-up, compared to the three-month follow-up (p=0.019).
    Conclusion
    Overall, arthroscopic release could help relieve pain and improve the range of shoulder movements in patients. Moreover, it could help patients return to their daily activities and regain their productivity. In fact, this technique facilitates simultaneous diagnosis and treatment of shoulder joint problems.
    Keywords: Frozen Shoulder, Arthroscopic Release, American Shoulder, Elbow Surgeons, Simple Shoulder Testý
  • S. A Rasoulinejad *_E. Mikanikey_S. R Hosseini_R. Zaboli_E. Rasoulinejad Pages 24-28
    Background And Objective
    The risk of high blood pressure increases to a great extend with increasing age which, in turn, raises the risk of retinopathy. Given the high prevalence of ophthalmic complications in the advanced ages, there is a growing need for public health and medical services. This study aims to determine the frequency of hypertensive retinopathy in the elderly, in Amirkola town.
    Methods
    This cross-sectional study was performed on all patients aged 60 or above, residing in Amirkola town, Iran. All the patients were referred to the eye clinic of Ayatollah Rouhani Hospital during 2011-2012. Comprehensive ophthalmic examinations were performed by an ophthalmologist. Based on the obtained definitive evidence and photographic findings, various degrees of hypertensive retinopathy in one or both eyes were detected and assessed.
    Findings
    Among the 505 studied patients, 65 patients (12.9%) were suffering from hypertensive retinopathy. About 10 (15.4%) patients were suffering from high blood pressure for more than ten years. Moreover, 55 patients (84.6%) had hypertension for less than 10 years (p<0.0001). A total of 18 patients (27.7%) had history of hyperlipidemia, while 47 patients (72.3%) had no history of it (p=0.005).
    Conclusion
    The obtained results of our study indicated that the frequency of hypertensive retinopathy in the elderly patients was high. Therefore, monitoring blood pressure and serum lipids on a regular basis in the elderly is highly recommended.
    Keywords: Elderly, Hypertension, Retinopathy
  • S.M. Esmailnejad Ganji, M. Bahrami, N. Poorghaz, S. Kamali Ahangar Pages 29-33
    Background And Objective

    Road accidents are one of the major causes of mortality and severe injuries, which impose substantial financial and social costs on communities. This study was conducted to investigate the epidemiology of road traffic traumas to the upper and lower extremities.

    Methods

    In this cross-sectional study, victims, admitted to Shahid Beheshti Hospital of Babol, Iran, were evaluated during 2010-2012. Demographic data, accident location, day, season and time of accident, as well as admission time were investigated.

    Findings

    In total, 1049 victims with the mean age of 32.93±16.56 years were included in this study. Overall, 830 (79.1%) and 219 (20%) victims were male and female, respectively. The majority of accidents occurred on inter-urban roads (n=830, 35%) on week days (n=839, 72.5%). The highest frequency of accidents was reported in summer (n=311, 29.6%) between 13:30 pm and 19:30 pm. The longest interval between the accident and hospital admission was 1-2 hours following the accident.

    Conclusion

    The results of this study showed that road accidents were more frequent in certain hours and seasons of the year. Therefore, recognition of local effective factors in accidents could be a proper guide for authorities to promote accurate and effective health planning.

    Keywords: Road traffic accident, Trauma, Season
  • S. Haghanifar, E. Moudi, F. Abesi, A. Bijani, O. Kazemi Pages 34-38
    Background And Objective

    The use of dental radiography is inevitable in order for disease diagnosis, assessment and monitoring. Radiogeraphy is potentially harmful due to the use of ionizing radiation. This study was conducted to evaluate dentists’ knowledge about the principles of dental radiology.

    Methods

    This cross-sectional study was performed on 600 general dentists willing to cooperate with this study in Amol, Noor, Mahmoodabad and Sari cities located in Mazandaran province, Iran, in 2014. All the data were obtained by means of a questionnaire. The questionnaire included two parts; the first part surveyed demographic information, and the second part included 11 items about radiographic technique and equipments.

    Findings

    500 questionnaires were completed. Among the surveyed population, 335 (67%) and 165 (33%) dentists were male and female, respectively. The mean of practical experiences was 12.35±6.68 years. 469 dentists (93.8%) used the dental X-ray machine with digital timer and 404 dentist (80.8%) used the dental X-ray machine with long cone tube. Additionally, 470(94%) X-ray machine had round. Generally, 367 (73.4%) and 374 (74.8%) dentists used bisecting technique and E-speed films, respectively. Also, annual calibration of X-ray devices was suggested by 416 (83.2%) dentists.

    Conclusion

    According to our study, dentists’ knowledge about the dental radiography principles was fair.

    Keywords: Dentist, Dental Radiography, Radiology
  • S. Siadati_Z. Moazezi_M. A Bayani_A. Mirzapour_N. Nikbakhsh_N. Ghaemian_M. Nabahati_S. Shokri_M. Sharbatdaran Pages 39-43
    Background And Objective
    Recently, the efficiency of thyroid fine needle aspiration (FNA) as a method of choice in evaluation and management of thyroid nodules has been questioned. The aim of this study was to determine the diagnostic value of FNA as compared to pathology results in diagnosis of thyroid nodules in Shahid Behashti Hospital of Babol, Iran, within 22 years.
    Methods
    This cross-sectional study was performed on cytology samples of 225 patients who were undergoing thyroidectomy at Shahid Beheshti Hospital of Babol during 1990-2012. Patients’ age and gender, physician's experience in performing FNA, type and location of surgery, FNA samples and pathology results were recorded. According to the pathology reports, FNA results were divided into four groups i.e. inadequate, benign, malignant and suspicious. The pathology results were divided into benign and malignant groups. The results of both methods were compared with each other.
    Findings
    The sensitivity and specificity of FNA in diagnosis of thyroid nodules were 60% and 96%, respectively. Also, its positive and negative predictive values and diagnostic accuracy were 65%, 95% and 81.8%, respectively. Among the 225 cytology samples, 127 (56.7%), 47 (20.9%), 27 (12%) and 24 (10.7%) were benign, suspicious, malignant, and inadequate, respectively. Additionally, pathology results were benign and malignant in 150 (66.7%) and 75 (33.3%) patients, respectively.
    Conclusion
    FNA was comparatively effective in diagnosis of thyroid nodules.
    Keywords: Fine Needle Aspiration, Thyroid, Pathology
  • Investigating the effects of Fenugreek seed powder on oxidant and antioxidant factors on acetaminophen induced hepatotoxicity in male Rats
    A. Mohammadzadeh, A. Gol, H. Oloumi Pages 44-51
  • K. Mahdinejadiani, H. Shirzad, Sh Fakhari, A. Jalili Pages 52-58
    Background And Objective
    Gastric cancer is the second most prevalent carcinogenic disease and surgery, chemotherapy and radiation are its principal treatment modalities. However, in most cases, poor response to treatment and adverse side effects are observed regarding these modalities. Given the lack of response to treatment and growing rates of gastric cancer, researchers are trying to come up with more efficient treatments with fewer side effects. In the traditional medicine, licorice has been suggested as a cancer treatment considering its high antioxidant properties and few side effects. This study aimed to evaluate the effect of licorice extract on gastric cancer cell lines.
    Methods
    In this experimental study, adenocarcinoma gastric cell lines were prepared from cell bank and were cultured. After passage, the cells were transferred into a 96-well plate. In each well, approximately 2,000 cells in RPMI-1640 culture medium with FBS (10%) were placed. The cells were repeatedly exposed to different concentrations of Glycyrrhetinic acid (0, 1, 10 and100.1 μM) and Glycyrrhizic acid (10, 1, 100 and 0.1 μM) for 24 and 48 hours. Finally, the obtained results of the experimental and control groups were compared with each other.
    Findings
    According to our results, the toxic effect of Glycyrrhetinic and Glycyrrhizic acids is dose and time dependent. In 24 hours, the mean optical density (MOD) in 100 μM concentration of Glycyrrhetinic acid was 0.41±0.02 and 0.79±0.04 in the experimental and control groups, respectively (p=0.0002). After 48 hours, MOD was 0.16±0.004 and 1.749±0.24 in the experimental and control groups, respectively (p=0.0003). Moreover, the MOD of 100 μM concentration of Glycyrrhizic acid was 0.78±0.53 and 2.09±0.49 in the experimental and control groups in 48 hours. There was a significant difference between the experimental and control groups (p=0.035).
    Conclusion
    The results of this study demonstrated that the licorice compounds have a toxic effect on carcinogenic cells. Therefore, it is recommended to perform more study on both Glycyrrhizic and Glycyrrhizic acids as effective compounds on gastric cancer treatment.
    Keywords: Gastric Cancer, Glycyrrhetinic Acid, Glycyrrhizic Acid, Licorice
  • Guideline for writing and reviewing of medical manuscripts for publication in scientific journals
    B. Heidari Pages 59-65