آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۸
اخبار داخلی
۴

در پی اعتراض های جامعه علمی انجمن شیمی آمریکا عضویت مجدد شیمیدانان ایرانی را برقرار کرد

در پی مخالفت ها و پیگیری های جامعه علمی در داخل و خارج آمریکا، سرانجام انجمن شیمی آمریکا با عقب نشینی از سیاست تبعیض آمیز خود در لغو عضویت شیمیدانان ایرانی، ناچار به برقراری مجدد عضویت آنها شد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام انجمن شیمی آمریکا ACS، نامه های بازگرداندن عضویت 14 عضو ایرانی این انجمن که عضویت آنها لغو شده بود، ارسال شده است.

این انجمن اعلام کرده، شورای مدیران انجمن پس از انجام بازبینی های بیشتر بر روی گزینه های قانونی انجمن و پس از تماس با اداره کننده امتیازات خارجی در دپارتمان خزانه داری این کشور این تصمیم را اتخاذ کردند.

به علاوه شورا تعدادی نامه از اعضای نگران انجمن که خواستار بازگرداندن حق عضویت دانشمندان ایرانی بودند، دریافت کرده است.

مدیر اجرایی انجمن شیمی آمریکا در این باره گفت: شورا احساس کرده است که اعضای آن می خواهند هر آنچه در توان دارند برای بازگرداندن حق عضویت دانشمندان ایرانی در انجمن در چارچوب قانون به کار گیرند.

وی افزود: شورا به شدت معتقد است که آزادی تبادلات علمی و همکاری علمی قوی برای پیشرفت علم امری ضروری است.

بنا به این گزارش، انجمن شیمی آمریکا ACS در اقدامی غیرمنطقی با مستمسک قرار دادن قوانین تحریم های آمریکا علیه ایران به عضویت 36 شیمیدان ایرانی عضو این انجمن خاتمه داده و این نگرانی را در جامعه علمی دامن زده بود که با توجه به موج جدید وضع تحریم ها علیه ایران سایر انجمن های علمی آمریکا نیز از اقدام آن انجمن تبعیت کنند با این حال نه تنها سایر انجمن های علمی آمریکا با این اقدام سیاسی و محکوم به شکست ACS همراهی نکردند بلکه همچنان که پیش بینی می شد با مخالفت گسترده جامعه علمی در داخل و خارج آمریکا، انجمن شیمی آمریکا ناچار به عقب نشینی از این سیاست تبعیض آمیز شد.