آرشیو شنبه ۵ آبان ۱۳۸۶، شماره ۳۷۷۱
بین الملل
۲۱

دیدار سرد پوتین و رهبران اروپا

گروه بین الملل- «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و مقام های بلندپایه اتحادیه اروپا مذاکرات تازه خویش را در فضایی تنش آمیز در شهر «مافرا»ی پرتغال آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مذاکرات طرفین بر محور طیفی از موانع فراروی یک توافقنامه راهبردی برنامه ریزی شده ای متمرکز بود که هدف از آن تعمیق روابط و مناسبات میان روسیه و اتحادیه اروپاست. با این حال اغلب گزارشگران اروپایی گفته اند فضای مذاکره مسکو و این اتحادیه سال های اخیر به خاطر منازعه برسر تجارت، انرژی و حقوق بشر،درگیری های منطقه بالکان و دیگر موضوعات تیره است. پوتین در قصری متعلق به قرن هجدهم در مافرای پرتغال که شهر کوچکی در شمال لیسبون است. مذاکره با «خوزه مانوئل باروسو» رئیس کمیسیون اروپا و «خوزه سوکراتس» نخست وزیر پرتغال را انجام داد. در حال حاضر، پرتغال ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد.

همزمان با دیدار اروپایی پوتین ژنرال نیکولای سولوتسف فرمانده نیروهای استراتژیک روسیه تاکید کرد که کشورش تدابیر مناسبی را در برابر استقرار سپر موشکی آمریکا در اروپای شرقی اتخاذ خواهد کرد.

خبر دیگری حاکی است که وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه شنود کنگره آمریکا گفت که روسیه با فروش سلاح به سوریه، که دائما سعی می کند، ثابت کند جنبه قانونی دارد، برخوردی «عاقلانه و مصلحت اندیشانه» از خود نشان نمی دهد.کاندولیزا رایس گفت: «در خصوص فروش تسلیحات نظامی از سوی روسیه به دمشق، من به روس ها که دائما سعی می کنند، ثابت کنند، معاملاتشان با سوریه جنبه قانونی دارد، گفته ام که هرکار قانونی، لزوما یک کار عاقلانه و مصلحت اندیشانه نیست.»