آرشیو شنبه ۵ آبان ۱۳۸۶، شماره ۳۷۷۱
بین الملل
۲۱

محاصره اقتصادی غزه در آستانه کنفرانس سازش

گروه بین الملل- رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه و در حالی که فقط یک ماه به اجلاس سازش جورج بوش باقی مانده، تصمیم تازه ای برای محاصره اقتصادی غزه اتخاذ کرد، تصمیمی که برخی محافل از آن به عنوان جواز ناکامی کنفرانس تعبیر کردند.

مسئول کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد از اسرائیل خواست محاصره اقتصادی نوار غزه را بشکند. به گزارش الجزیره، جان هولمز در گفت وگو با خبرنگاران با تاکید بر این که غزه در فاجعه انسانی به سر می برد با هشدار درباره اوضاع نابسامان اقتصادی این منطقه گفت: اسرائیل باید دست از محاصره و تحریم غزه بردارد و این گونه شرایط مناسب تلاش برای رسیدن به صلح در خاورمیانه نیست. مجازات همگانی شیوه مناسبی برای آنچه که به عنوان «پاسخ به حملات تروریستی» ادعا می شود، نیست.

وی با ابراز نگرانی از احتمال کشیده شدن اوضاع غزه به موقعیتی غیرقابل تحمل گفت: تاکنون غزه با گرسنگی مواجه نبوده اما با بحران انسانی جدی روبه رو است. این مقام سازمان ملل در مهمترین بخش از بیانیه هشدار خود گفت: فاجعه غزه اجلاس سازش پائیزی بوش را به خطر انداخته است. سازمان ملل متحد قبلا نیز به رژیم صهیونیستی ابلاغ کرده بود نباید تحریم های اقتصادی برای محروم کردن فلسطینیان غزه از امکانات حیاتی به کار بندد. رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه کاهش تدریجی ارسال سوخت و برق به غزه را به تصویب رساند. بهانه این اقدام پایان دادن به عملیات پرتاب موشک از سوی مبارزان فلسطینی اعلام شده است.

از سوی دیگر والتر فروست، مدیر اداره توسعه و همکاری سوئیس پس از دیدار از غزه از کشورش خواست تلاش برای بهبود وضعیت حقوق بشر در نوار غزه را افزایش دهد.