آرشیو یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۶۶۸۸
اقتصادی
۴

پلمب مراکز توزیع پرتقال غیرمجاز توسط وزارت بازرگانی

معاون وزیر بازرگانی درباره توزیع پرتقال صهیونیستی در برخی نقاط تهران گفت: اگر کالای غیر مجاز وارد کشور شود وظیفه دولت و وزارت بازرگانی است رسیدگی کند و اگر بازرسان سازمان حمایت انبارها را پلمب کرده اند نشان از سرعت عمل وزارت بازرگانی دارد.

مفتح در خصوص توزیع پرتقال صهیونیستی گفت: واردات کالانیاز به مجوز ندارد و اگر کسی ثابت کند که پرتقال صهیونیستی از وزارت بازرگانی ثبت سفارش کرده، جایزه دارد.

وی افزود: اگر واحد صنفی پرتقال صهیونیستی را توزیع کند متخلف است و حتما به این موضوع رسیدگی می کنیم.

به گزارش فارس محمد صادق مفتح دیروز در یک نشست خبری اظهار داشت: سال 88 یکی از نقاط عطف نظام توزیع و بازرگانی کشور خواهد بود چرا که پیگیری و رصد مسیر کالابا مصوبه هیئت وزیران امسال اجرایی می شود.

وی افزود: یکی از خلاهای ما در نظام توزیع نبودن شناسنامه کالاست که امکان پیگیری کالارا کاهش می دهد که این طرح باعث می شود تا کالاهای غیرمجاز نظیر همین پرتقالها به راحتی وارد نشود و در صورت تخلف می توان عوامل آن را شناسایی کرد.

وی افزود: طبق مصوبه هیئت وزیران تمام کالاهایی که وزارت بازرگانی اعلام می کند باید از شبکه های شناسنامه دار پخش شوند.

معاون وزیر بازرگانی گفت: شرکت های پخش موظف هستند کالاهای خود را از طریق ملت کارت اصناف توزیع کنند.

وی با بیان اینکه ما نمی توانیم جلوی قاچاقچیان یا تولید غیرمجاز را بگیریم با طرح این پرسش که چطور است که کشور ما به این حد با قاچاق مواجه است و در سایر کشورها این طور نیست؟ گفت: دلیل آن است که شبکه توزیع ما شفاف نیست و اگر شفافیت لازم را داشته باشد هیچ واحد صنفی نمی تواند پرتقال غیرمجاز عرضه کند.

وی در خصوص کندی ایجاد فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی گفت: اگر وضعیت مالیاتی این اصناف مشخص می شد کار شتاب بیشتری پیدا می کرد که ما پیشنهاد دادیم تا اصناف که در این شبکه عضو هستند تا 10 سال حداکثر 10 درصد افزایش مالیات داشته باشند.