آرشیو دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۹۸
اخبار خارجی
۱۶

سعدالدین حریری کیست؟

سعدالدین حریری رئیس جریان سیاسی المستقبل و از سران اصلی گروه 14 مارس، فرزند رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان است که از سوی رئیس جمهور این کشور مامور تشکیل کابینه جدید لبنان شده است.

حریری 39ساله فرزند اولین همسر رفیق حریری است.

مجله فوربس در سال 2007 نام وی را در فهرست ثروتمندترین افراد درج کرد که دارایی های وی بالغ بر 2/3 میلیارد دلار می رسید.

حریری مدیرعامل شرکت «اوجیه» سعودی بود که آن را به ارث برده است و همچنین مدیریت اجرایی این شرکت را در سال 1994 تا 1998 برعهده داشت و به همین دلیل، مدیریت یکی از بزرگترین شرکت ها در امر طرح های سازندگی در عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه، آفریقا، اروپا و آمریکا را برعهده گرفت.

وی از تجربه ای گسترده در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات برخوردار است. حریری همچنین رئیس کمیته اجرایی شرکت «اوجیه تلکام» است که در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می کند.

حریری علاوه بر ریاست شرکت سعودی اوجیه، ریاست شرکت «القابضه» «امنیه هولندنگز» و عضو شورای اداری شرکت های بین المللی اوجیه و ایجاد فعالیت های بین المللی و بانک سرمایه گذاری، گروه مطالعات و پژوهش و بازیابی سعودی و تلویزیون المستقبل را برعهده دارد.وی در سال 2005 بعد از پیروزی در حوزه انتخابی منطقه اول بیروت، ریاست فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان را به دست گرفت. 0جریان 41 مارس از حمایت کامل غرب و همچنین عربستان سعودی برخوردار است و یکی از عوامل اصلی پیروزی جناح اکثریت در انتخابات اخیر لبنان پشتیبانی های مالی فراوان آمریکا و عربستان از این جناح و بالاخص شخص سعد الدین حریری بوده است.وی علاوه بر اینکه تابعیت لبنانی دارد به دلیل اینکه در گذشته در فرانسه زندگی کرده، تابعیت فرانسه را با خود به همراه دارد. وی دارای مدرک «مدیریت کار» از دانشگاه «جرج تاون» واشنگتن است.

حریری با «لارا بشیر العظم» که یک تبعه سوری است ازدواج کرده که حاصل این ازدواج سه فرزند، دو پسر به نام های «حسام الدین» و «عبدالعزیز» و یک دختر به نام «لولوه» است.