آرشیو شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۱۰
بانک و بیمه
۱۲

رییس پیشین صندوق بین المللی پول: هیچ سازمانی بر موسسات مالی و بانکی اسلامی نظارت نمی کند

رییس پیشین صندوق بین المللی پول با اشاره به قانونمندتر بودن نظام بانکداری اسلامی گفت: در عین حال نظارت ضعیفی بر این نظام اعمال می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی برناما، رییس پیشین صندوق بین المللی پول هشدار داد، اگر زمینه قانونی پویا و پیشرفته ای در زمینه قوانین مالی و بانکداری اسلامی وجود نداشته باشد، نظام مالی و بانکداری اسلامی نیز با شکست سیستمی روبه رو خواهد شد.

عباس میرآخور تصریح کرد، نظام مالی و بانکی اسلامی در مقایسه با سایر نظام های مالی بین المللی، قانونمند تر است؛ گرچه نظام مالی اسلامی نسبت به سایر نظام های مالی بین المللی قانونمند تر است؛ ولی استانداردهای قانونی برای الزام رعایت این قوانین و هیچ سازمانی برای نظارت بر موسسات مالی و بانکی اسلامی وجود ندارد. وی افزود، موسسات مالی و بانکی اسلامی در کشورهای مختلف قوانین خاص خود را دارند و از ابزارهای مالی ویژه ای استفاده می کنند. به نظر من یکی از مهم ترین درس های بحران مالی و اقتصادی اخیر این است که موسسات مالی و بانکی اسلامی در سراسر جهان باید زمینه قانونی و ابزارهای هماهنگ و متحدی را اتخاذ کنند تا در برابر بحران های مالی با کمترین نوسان و زیان و ضرر روبه رو شوند.

وی تاکید کرد: بنابراین در شرایط کنونی زمینه قانونی مهم ترین چالش سیستم مالی و بانکداری اسلامی به شمار می رود. با توجه به اینکه نظام مالی اسلامی در دوره های ابتدایی رشد و توسعه خود قرار دارد، با ریسک ها و خطرات زیادی روبه رو است.