آرشیو چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸، شماره ۲۷۳۰
جامعه
۱۷

حمایت مالی دانشجویان دکتری در راه

گروه جامعه: مدیرکل امور پژوهشی وزارت علوم اعلام کرد: تاکنون 11 هزار و 506 دانشجوی دکتری از سوی 37دانشگاه، پژوهشگاه و موسسه آموزش عالی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، برای دریافت کمک های مالی معرفی شده اند.

فیروز بختیاری نژاد گفت: پژوهشگاه های دانش های بنیادی، پلیمر و پتروشیمی، زلزله شناسی، مواد و انرژی و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از مراکز پژوهشی هستند که اسامی دانشجویان دکترای خود را معرفی کرده اند.

مدیرکل امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: این اسامی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارسال شده که باید سهم حمایتی خود را به دانشگاه ها پرداخت کند تا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در مرحله بعد، سهم خود را به دانشگاه ها دهد تا دانشگاه ها بتوانند مقرری ماهانه دانشجویان را در این نیمسال پرداخت کنند.

وی اظهار امیدواری کرد؛ هرچه زودتر این مبالغ به دست دانشجویان برسد.

بختیاری نژاد اضافه کرد: به منظور زمینه سازی برای تحقق فعالیت تمام وقت دانشجویان دوره دکتری برای انجام فعالیت های پژوهشی و آموزشی تعیین شده، دانشجویان دکتری مشمول طرح تا سقف 80 درصد حقوق و مزایای مبنای مربی پایه یک مورد حمایت قرار می گیرند.

بختیاری نژاد به ایسنا گفت: این طرح با طرح اعطای پژوهانه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کاملامتفاوت است. طرح اعطای پژوهانه برای طرح های خاص به اجرا درمی آید که با یک مبلغ مشخص، تعدادی دانشجوی محدود را تحت پوشش قرار می دهد.

طرح حمایتی از دانشجویان دکتری که از سوی معاونت پژوهشی وزارت علوم انجام می شود، کار وسیعی است که با همکاری 3 نهاد انجام می شود، بنابراین این دو طرح مکمل یکدیگرند. مدیرکل امور پژوهشی وزارت علوم با بیان این که مبلغ 500 هزار تومان ماهانه به دانشجویان دکتری پرداخت می شود، خاطرنشان کرد: این مبلغ برای 8 ترم تحصیلی به دانشجویان دکتری پرداخت می شود که از ترم دوم تحصیلی اجرا می شود و برای همه رشته ها بوده و تنها دانشجویان نباید تعهدی به جای دیگری داشته باشند.

بختیاری نژاد تصریح کرد: به منظور آغاز این طرح در 6 ماهه دوم سال جاری (مهر تا اسفند 1388)، 50 درصد اعتبارات مورد نیاز براساس توافق انجام شده از طریق معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و 50 درصد بقیه نیز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با مشارکت موسسات مربوط تامین اعتبار می شود.