آرشیو چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸، شماره ۲۷۳۰
اقتصادی
۴

معاون وزیر کار و امور اجتماعی خبر داد:احتمال تداوم روند افزایشی نرخ بیکاری

گروه اقتصاد: معاون سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی از ادامه روند افزایشی نرخ بیکاری در فصل پاییز باتوجه به شرایط فعلی بازار کار خبر داد.

حمید حاجی عبدالوهاب در گفتگو با مهر افزود: اگر روند فعلی ایجاد اشتغال و وضعیت تولید ادامه یابد ممکن است در فصل پاییز نیز باز هم افزایش نرخ بیکاری را شاهد باشیم.

معاون سرمایه انسانی و توسعه اشغال وزارت کار و امور اجتماعی اظهار داشت: البته در کنار افزایش نرخ بیکاری، شتاب افزایش آن هم اکنون در مقایسه با سایر کشور ها کمتر است. وی ادامه داد: درخصوص پیش بینی افزایش نرخ بیکاری فصل پاییز با توجه به این که در فصول گذشته با افزایش مواجه شده است، باید گفت این نرخ نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای دنیا نیز دچار افزایش شده است.

وی نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا را هم اکنون تا 9 درصد اعلام و تصریح کرد: در صورتی که نرخ بیکاری اتحادیه اروپا قبلاتا 4 درصد بوده است، کشور اسپانیا نیز هم اکنون دارای نرخ بیکاری 2 رقمی شده، ولی به صورت کلی افزایش نرخ بیکاری یک بحث جهانی است. معاون وزیر کار و امور اجتماعی افزود: ما معتقدیم افزایش نرخ بیکاری ایران در مقایسه با بحران مالی کشورهای مختلف دنیا از شتاب کمتری برخوردار است، ولی نمی توان گفت که نرخ بیکاری از مشکلات مالی به وجود آمده در کشورهای مختلف تاثیری نگرفته است.

بررسی آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری در تابستان 87 به ترتیب 38 و 2/10 درصد، در بهار امسال به ترتیب 5/40 و 1/11 درصد و در تابستان 88 به ترتیب 7/39 و 3/11 درصد بوده است.