آرشیو یکشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۴۵۰۹
قاب کوچک
۱۸

بذری کوچک با نقشی بزرگ

گیاه کتان یا فلکس به دلیل فیبر بالادانه های روغنی و دیگر خواص مفیدی که دارد، پرورش داده می شود.

از فیبر کتان در ساخت طناب، پارچه و حتی در ایزولاسیون (عایق سازی) منازل استفاده می شود.

دانه های کتان برای تولید روغن در مصارف صنعتی مانند جوهرها و یا رنگ ها استفاده می شود و دانه های مغذی آن به عنوان غذای دام مورد استفاده قرار می گیرد، اما اثر بخشی بالای روغن این جوانه به تازگی مورد توجه پزشکان تغذیه قرار گرفته و مصرف روغن کتان توصیه متخصصان است.

امگا3 بسیار بالا، آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب ضروری، اسیدآلفا لینولنیک موجود در روغن کتان باعث کاهش کلسترول و پیشگیری از سایر مشکلات قلبی می شود.

این روغن علائم یائسگی را کاهش داده و از پوکی استخوان بعد از یائسگی جلوگیری می کند.

دانه های کتان علاوه برداشتن فیبر بسیار بالاهنگام قرار گرفتن در آب، به ژله تبدیل می شوند، بنابراین بر عملکرد دستگاه گوارش و روده تاثیر می گذارنند و از بسیاری مشکلات گوارشی، جلوگیری می کند. فایده دیگر دانه های کتان یا فلکس، پیشگیری از بیماری های مهلک مانند سرطان بخصوص سرطان سینه است.

فیتواستروژن دانه های کتان بر متابولیسم استروژن ها تاثیر گذارند از این رو می توانند از سرطان سینه جلوگیری کند.

چگونگی پخت وپز روغن کتان به صورت کپسول و یا در ظروف روغن فروخته می شود و مصرف روزانه دارد و باید به سرعت مصرف شده و هرگز در پخت و پز و در معرض حرارت استفاده نشود.

دانه ها را می توان در ماست یا در کورن فلکس به همراه شیر به عنوان صبحانه و یا تهیه در سس ها استفاده کرد. بهترین راه مصرف این روغن به صورت خام و یا جوانه دانه کتان است.

تهیه جوانه

دانه های کتان به سختی جوانه می زنند و به دلیل ژله فراوانی که از آنها خارج می شود نمی توان آنها را با روش های عادی تهیه کرد.

دانه ها را باید به مدت دو ساعت در آب قرار داده سپس بر روی سطح صافی از پنبه پهن کرد.

سپس با آب پاش پنبه و دانه ها را مرطوب نگه داشت.

پس از 3 تا 6 روز تنها تعدادی از دانه ها جوانه می زنند که البته همین تعداد اندک حاوی مقدار بالایی مواد مغذی و لازم هستند که به تعدادی از آنها اشاره شد.