آرشیو یکشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۴۵۰۹
قاب کوچک
۱۸

کلبه کوچک یادگیری

کودکان بارها از والدین خود می پرسند گیاهان و درخت ها چگونه به وجود می آیند والدین نیز بی توجه به میزان و قدرت درک و فهم کودکشان می گویند از «دانه».

اگرچه آنها جواب کاملی به فرزندانشان می دهند اما کودکان پیش از دبستان و حتی تا نزدیک سال های نوجوانی ذهنی عینیت گرا دارند. یعنی آنها مطالب را بطور عملی، عینی و ملموس یاد می گیرند. این پرسش معمولا در فصل بهار و رویش گیاهان بیشتر به ذهن کودک خطور می کند.

از این رو والدین باید به فرزندانشان به شکل عینی تری این نو شدن زمین را آموزش دهند. با کاشت گیاهان در درون خاک آنها موضوع را تا حدود زیادی درک می کنند ولی والدین اگر بخواهند فرایند رشد گیاه را برای کودک بطور ملموس تری توضیح دهند بهتر است با خیساندن دانه ها و شکل گیری جوانه آنها موضوع را برای فرزندشان توضیح دهند و در نهایت از کودکشان بخواهند تا او نیز در پرورش دانه ها سهیم باشد. برای این که این کار برای کودک جذاب باشد یک خانه چمنی برای او بسازید. با ورق های فومی خانه ای را ساخته و دانه ها را روی آن قرار داده و از کودک بخواهید تا هر روز به آن آب دهد. با این کار او هم فرآیند رشد گیاه را شاهد است و هم نقش خود را در رشد آن جدی تر می بیند.

این یادگیری در دوران دبستان هم به کودکان آموزش داده می شود اما اگر کودک به شکل جذاب و فعال تری به آن بپردازد یادگیری عمیق تری خواهد داشت.