آرشیو سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹، شماره ۴۶۹۷
فرهنگ و هنر
۲۷

برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور 41 کشور

بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر با حضور 41 کشور جهان از 16 بهمن تا یکم اسفندماه در تهران برگزار می شود.

به گزارش «ایران»، دبیر جشنواره تئاتر فجر در نشست خبری روز گذشته با اعلام این خبر گفت: 146 اثر در جشنواره به اجرا در می آیند که از این تعداد 131 نمایش به تولیدات ایران و 10 نمایش به آثار دیگر کشورهای جهان اختصاص دارد.

محمد حیدری افزود: از تعداد 131 نمایش ایرانی 82 اثر به تولیدات تهران اختصاص دارد که 67 نمایش صحنه ای، 10 تئاتر خیابانی و

5 اجرای نمایشنامه خوانی را دربر می گیرد. همچنین 30 اثر جزو تولیدات شهرستان های کشور است که 15 نمایش خیابانی، 10 نمایش صحنه ای و 5 اجرای نمایشنامه خوانی را دربر می گیرد.

وی گفت: همچنین 11 کشور جهان از جمله آلمان، ایتالیا، لهستان، چک، کره، چین، سوئیس، یونان، روسیه و استونی با 19 نمایش در بخش بین الملل حضور دارند. در این بخش سعی کردیم از کشورهای صاحب تئاتر در سطح جهان دعوت کنیم. تلقی ما این است که شان تئاتر ایران بالاتر از سطح آسیاست و شاید طی این سالیان حضور قدرتمند گروه های تئاتری خود را در سطح بین المللی دست کم گرفته ایم. اما حضور گروه های شایسته ما در بخش بین الملل حاکی از این امر است که تئاتر ما در چه جایگاهی قرار گرفته است.

حیدری افزود: بودجه بیست و نهمین جشنواره تئاتر یک میلیارد و 600 میلیون تومان است. همچنین 25 استان کشور در جشنواره حضور دارند که استان البرز با 7 نمایش، کرمانشاه با

4 اثر، ایلام و همدان با 3 اثر و... بیشترین آمار را به خود اختصاص دادند. در بازار تئاتر ایران نیز 30 کشور جهان شرکت کرده اند.

در ادامه این نشست، یزدان عشیری مدیر کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی جشنواره نیز از داوری اصحاب مطبوعات و رسانه های کشور در جشنواره تئاتر فجر خبر داد. وی گفت: کلیه نویسندگان، خبرنگاران و منتقدانی که در جشنواره تئاتر فجر حضور دارند و کارت رسانه ای دریافت می نمایند، فرم داوری آثار را پر خواهند کرد و با داوری خود به معرفی شاخص ترین آثار خارجی و داخلی حاضر در جشنواره خواهند پرداخت. وی همچنین از برپایی پاتوق خبرنگاران، بسته های اطلاع رسانی و... در بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر خبر داد.