آرشیو سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۹، شماره ۳۰۵۷
اقتصادی
۴

این سکه ها از طریق 100 شعبه منتخب بانک های ملت و صادرات در تهران و به ازای هر نفر 2 سکه توزیع می شود

سکه های جدید با بسته بندی امنیتی می آید

دبیرکل بانک مرکزی از ورود سکه های طلای یک گرمی به بازار از روز شانزدهم بهمن ماه جاری خبر داد.

سیدمحمود احمدی در گفت وگو با پایگاه رسمی بانک مرکزی با اشاره به جزئیات ورود این سکه ها به بازار گفت: این محصول سکه ای طلابا عیار 900 در هزار و وزنی بیشتر از یک گرم است. البته وزن آن از سکه ربع بهار آزادی به مراتب کمتر است.

وی افزود: برای نخستین بار بانک مرکزی سکه طلارا با بسته بندی امنیتی وارد بازار می کند و هدف از این اقدام جلوگیری از جعل و سوءاستفاده از این سکه هاست. از سوی دیگر، پلاک های موجود در بازار که وزن های یک گرم و زیر یک گرم با بسته بندی غیراستاندارد و غیرامنیتی به نام سکه عرضه می شوند، از وزن و عیار استاندارد تبعیت نمی کنند.

احمدی خاطرنشان کرد: در درون بسته بندی این سکه ها از کاغذی که دارای مشخصه های امنیتی نظیر کاغذ اسکناس است، استفاده شده و این کاغذ دارای واترمارک مواج است. همچنین از مرکب حرارتی در آرم بانک مرکزی استفاده شده است و هر سکه نیز دارای یک شماره سریال است که مرکب آن از نوع فلورسنتی است.

وی درباره نحوه توزیع این سکه ها اظهار کرد: برای توزیع این سکه ها دو بانک ملت و صادرات انتخاب شده اند تا توزیع آن را هر کدام در 50 شعبه منتخب خود در تهران عهده دار شوند. توزیع این سکه ها از روز 16 تا 21 بهمن ماه و از آن پس روزهای دوشنبه و چهارشنبه هر هفته تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت. فعلاسقف فروش برای هر نفر 2 قطعه در نظر گرفته شده است، اما برای تولید انبوه و توزیع مداوم آن تمهیدات لازم اندیشیده شده و جای نگرانی وجود ندارد. وی به قیمت دقیق این سکه ها اشاره ای نکرد و افزود: قیمت این سکه با توجه به قیمت جهانی طلابه صورت روزانه مشخص و اعلام می شود.

دبیرکل بانک مرکزی از بی نیاز شدن کشور از واردات آلیاژ مس سکه های رایج کشور مطلس ها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: خط تولید مطلس ها در صنایع مس شهید باهنر در حال راه اندازی است که با بهره برداری از آن در طول 5 سال آینده 100 میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت می گیرد.